Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van SBO | 22-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Beeld domineert nu de online training bij OHRA – met positiever leerrendement!

Bij OHRA leerden de medewerkers al veel via e-learning modules. In de corona-tijd werd dat een struikelblok, juist omdat ieder al veel achter het scherm zat. De motivatie zakte. Maar het móest vanwege de lockdown én de aanstaande jaarwisseling. Hét moment dat klanten kunnen switchen van verzekeraar. In 6 weken tijd moet er 120 man [...]

Het bericht Beeld domineert nu de online training bij OHRA – met positiever leerrendement! verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 22-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hybride ontwerp bij RWS:de waarde van spelen en het brein!

Hoe langer COVID duurde, hoe creatiever leveranciers en onderwijskundig adviseurs werden. De autonomie van de lerende wordt steeds meer terug gelegd bij de lerende zelf met creatieve werkvormen. Het is zoveel rijker geworden dan puur het digitaliseren wat we in het begin deden. Bij Rijkswaterstaat zijn er binnen de afdeling Leren, Ontwikkel en Future Center [...]

Het bericht Hybride ontwerp bij RWS:de waarde van spelen en het brein! verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 22-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Waarom mensenkennis bij het maken van dashboards belangrijker is dan datakennis

In deze inspiratiesessie van een uur maak je kennis met datavisualisatie. Je ervaart zelf hoe mensen onbewust beïnvloed worden door visualisaties. Wat de risico’s zijn en waar de kansen liggen. Leer misleidende visualisaties doorzien en ontdek hoe je met simpele aanpassingen van een slechte grafiek een hele goede maakt.  Als je weet hoe jouw lezer [...]

Het bericht Waarom mensenkennis bij het maken van dashboards belangrijker is dan datakennis verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Ervaringen met online en blended leren stimuleren befaamd “media debat” opnieuw

Hoogleraar Daniel Muijs schreef onlangs dat Rosenshine’s principes van instructie erg belangrijk zijn, maar niet het ‘volledige verhaal’ zijn als het gaat om effectieve instructie. Zijn bijdrage prikkelde mij om opnieuw na te denken over het befaamde “media debat”. Daniel Muijs betoogt dat Barak Rosenshine’s principes van instructie momenteel terecht

The post Ervaringen met online en blended leren stimuleren befaamd “media debat” opnieuw first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Lerenden activeren in synchrone online leeractiviteiten

Het betrekken van lerenden bij synchrone, live, online sessies is vaak een ‘uitdaging’. Meigan Robb laat zien dat je met behulp van eenvoudige strategieën al kunt bevorderen dat lerenden tijdens deze sessies veranderen van toeschouwer naar deelnemer. De strategieën zijn in drie categorieën onder te verdelen. 1. Verwachtingen bekend maken

The post Lerenden activeren in synchrone online leeractiviteiten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 18-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

De Weg Naar SuccesGeluk: In 1.000 stappen naar méér succes en geluk met de SuccesGeluk Methode.

Cabaretier Kasper van der Laan neemt op hilarische wijze de uit de voegen gegroeide zelfhulpbranche onder de loep. Zelfhulpgoeroes hebben gefaald. De zelfhulpboeken werken niet, charismatische sprekers inspireren niet, gelukscoaches werken niet, het internet barst uit zijn voegen met blogs door ervaringsdeskundigen, mensen rennen van cursus naar workshop naar lezing en zijn nog steeds ongelukkig [...]

Het bericht De Weg Naar SuccesGeluk: In 1.000 stappen naar méér succes en geluk met de SuccesGeluk Methode. verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 18-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw EPD: met instructie van eigen collega’s snellere adoptie!

Midden in de hectische COVID-tijd hebben we een nieuw EPD gelanceerd. Meestal komt de leverancier dan met een algemene training die totaal geen rekening houdt met de reeds aanwezige kennis. Het zou beter zijn als ze alleen de verschillen zouden trainen. Alleen wat nodig is, op het juiste moment, echte performance support. We hebben het [...]

Het bericht Nieuw EPD: met instructie van eigen collega’s snellere adoptie! verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Zadkine, Techniek College Rotterdam en VAVO Rijnmond College gaan hun leermanagementsysteem aanbesteden

Deze Rotterdamse onderwijsinstellingen willen innovatief en flexibel (beroeps)onderwijs verzorgen. Een kwalitatief hoogstaande en gebruikersvriendelijke digitale leeromgeving (DLO) is daarbij een noodzakelijke faciliteit voor het ondersteunen van face-to-face onderwijs, het verzorgen van blended learning en volledig online leren. Een leermanagement systeem (LMS) vormt het hart van de DLO. Een DLO is

The post Zadkine, Techniek College Rotterdam en VAVO Rijnmond College gaan hun leermanagementsysteem aanbesteden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Twee geleerde lessen van hoger onderwijs tijdens COVID-19

Het einde van de Coronacrisis is in zicht. Dat merk je onder meer aan artikelen die terugblikken op leren, opleiden en onderwijs tijdens deze crisis, en die reflecteren op wat we van deze periode kunnen leren. Two key digital transformation trends in higher ed is zo’n artikel. Auteur Charlie Meyer

The post Twee geleerde lessen van hoger onderwijs tijdens COVID-19 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn de belangrijkste technologische trends van dit moment, en wat is de mogelijke impact van deze trends?

McKinsey heeft een analyse gemaakt van de belangrijkste tien technologische trends van dit moment. Daarbij kijkt het adviesbureau onder meer naar het durfkapitaal dat in technologie wordt geïnvesteerd, naar het aantal patenten en naar de implicaties voor het concurrerend vermogen en de prestaties van organisaties. Hebben deze technologische trends ook

The post Wat zijn de belangrijkste technologische trends van dit moment, en wat is de mogelijke impact van deze trends? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 15-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Medewerkers maken én delen eigen content met oZone – start van een lerende organisatie!?

Tineke Meerburg bouwde de afgelopen jaren samen met een team aan de techniek achter en de content voor kennisdeel- en leerplatform oZone. In de coronatijd nam het gebruik ervan exponentieel toe. oZone bestaat uit een bibliotheek met kant-en-klare content, die door bedrijven en hun medewerkers zo gebruikt kan worden. Tegelijkertijd kunnen bedrijven die content makkelijk [...]

Het bericht Medewerkers maken én delen eigen content met oZone – start van een lerende organisatie!? verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

De gevolgen van COVID-19 voor opleiden en leren binnen arbeidsorganisaties

De Corona-pandemie heeft grote gevolgen gehad voor het het onderwijs. Binnen arbeidsorganisaties heeft e-learning als gevolg van COVID-19 ook een forse impuls gekregen. Business Matters verkent de impact hiervan. Tijdens de eerste maanden van de pandemie telde Coursera 640% meer inschrijvingen dan in dezelfde periode in 2019. Udemy zag het

The post De gevolgen van COVID-19 voor opleiden en leren binnen arbeidsorganisaties first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Effectief leren met een smartphone (drie tips voor lerenden)

Vanuit de optiek van leren zijn smartphones zowel enorme afleiders, als zeer handige middelen. Op basis van interviews met studenten formuleert Stephen Addison van de Athabasca University drie tips om smartphones in te zetten als een effectief leermiddel. Addison stelt dat smartphones lerenden in staat stellen om bijna altijd en

The post Effectief leren met een smartphone (drie tips voor lerenden) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Aan welke pedagogisch-didactische richtlijnen voldoet Sophie Scholl op Instagram?

Ik ben niet zo’n heel fanatieke Instagram-gebruiker, maar Sophie Scholl volg ik al een tijdje met veel plezier. Dit account is het initiatief van twee Duitse omroepen die hiermee het levensverhaal van deze verzetsstrijdster levendig voor jongeren willen houden. Je kunt initiatief volgens mij prima binnen geschiedenisonderwijs -wellicht ook bij

The post Aan welke pedagogisch-didactische richtlijnen voldoet Sophie Scholl op Instagram? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 11-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw in Moodle Workplace 3.11

Architectuur Moodle Workplace Zo’n 80% van Moodle Workplace bestaat uit Moodle LMS. Dat betekent als Moodle 3.11 uitkomt dat binnen een paar weken ook versie 3.11 uitkomt van Moodle Workplace. En dan heb je niet alleen de nieuwe functies van versie 3.11 LMS maar ook van Workplace. Onderstaande afbeelding geeft aan hoe de architectuur van […]


Het bericht Nieuw in Moodle Workplace 3.11 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Het veranderende landschap van online onderwijs als gevolg van de Coronacrisis

COVID-19 heeft bijgedragen aan een versnelde en ingrijpende verkleining van de digitale kloof. Dat concluderen Quality Matters en Eduventures Research. Zij hebben 422 ‘chief online officers’ van Amerikaanse colleges en universiteiten bevraagd naar de gevolgen van COVID-19 voor de toekomst van online onderwijs. Volgens mij is de financiële kloof tussen

The post Het veranderende landschap van online onderwijs als gevolg van de Coronacrisis first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Suggesties voor het bevorderen van actief online leren

Lerenden leren effectief als zij leerstof actief verwerken. Bij online leren is dat uiteraard ook het geval. Daarom ben ik altijd geïnteresseerd in bijdragen waarin docenten hun ideeën en ervaringen hierover delen. Adriana Davis doet dat in Four Ideas to Spark Active Learning in an Online Classroom. Haar suggesties zijn:

The post Suggesties voor het bevorderen van actief online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Bichroon online leren: het beste van beide online werelden?

In Bichronous Online learning: Is blending asynchronous & synchronous the best approach? pleit Florence Martin op basis van de eigenschappen van asynchroon en synchroon online leren voor een combinatie van deze twee vormen, als je kiest voor volledig online leren. Er zal wel meer onderzoek gedaan moeten worden naar deze

The post Bichroon online leren: het beste van beide online werelden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat we volgens lerenden van het ‘corona-onderwijs’ moeten meenemen naar volgend jaar

Dankzij de vaccinatiecampagne daalt het aantal ziekenhuisopnamen en besmettingen als gevolg van Covid-19 gelukkig sterk. Dat betekent dat jongeren na de zomervakantie waarschijnlijk weer “gewoon” middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs kunnen volgen. eCampus News doet in dit kader verslag van een enquête onder studenten: welke  verwachtingen hebben zij van het

The post Wat we volgens lerenden van het ‘corona-onderwijs’ moeten meenemen naar volgend jaar first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Lerenden ondersteunen en begeleiden met behulp van data

Michel van Ast en Bob Hofman faciliteren de opleiding ‘Expert formatief leren en werken.’ De deelnemers zijn werkzaam binnen het voortgezet onderwijs. Zij hadden mij gevraagd om vandaag in het kader van deze opleiding een sessie te verzorgen over het verzamelen van data om lerenden beter te kunnen ondersteunen en

The post Lerenden ondersteunen en begeleiden met behulp van data first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Disciplinerende technologie: het kan altijd erger

De afgelopen week schreef ik over de opkomst van disciplinerende technologie zoals applicaties om werknemers te controleren en online proctoring. Onder het mom ‘het kan altijd erger’ wil ik vandaag aandacht besteden aan een nieuw product van de makers van TikTok: een ‘slimme bureaulamp’ die kinderen in de gaten houdt

The post Disciplinerende technologie: het kan altijd erger first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 04-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Mooie verbeteringen in nieuwe versie BigBlueButton

Virtual classroom BigBlueButton is een systeem en Moodle plugin om virtual classrooms en webinars mee te verzorgen. Je kan het goed vergelijken met Zoom of Teams, alleen dan volledig open source. Daarnaast zie je dat BigBlueButton voorop loopt qua functionaliteit die je wilt inzetten tijdens je online onderwijs. Van alle plugins die ik vorig jaar […]


Het bericht Mooie verbeteringen in nieuwe versie BigBlueButton is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Van LMS naar leertechnologisch ecosysteem

Gisteren heb ik in het kader van de Learning Accelerator van 227learning.nl een masterclass verzorgd over leertechnologie. Na de opening ben ik eerst -mede aan de hand van vragen- ingegaan op het fenomeen leertechnologie. Het TPACK-model geeft o.a. aan over welke expertise een docent/opleider moet beschikken om online en blended

The post Van LMS naar leertechnologisch ecosysteem first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Recensie Blended Leren Ontwerpen

De afgelopen weken zijn twee Nederlandstalige boeken verschenen over het ontwerpen van blended learning. Ik bespreek deze twee boeken deze week in twee blogposts. In deze blogpost is dat het boek ‘Blended Leren Ontwerpen. Alles over tools, design en faciliteren‘ van Joitske Hulsebosch en Sibrenne Wagenaar. Hulsebosch en Wagenaar werken

The post Recensie Blended Leren Ontwerpen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Kritische bespreking van disciplinerende technologie (zoals online proctoring)

Online proctoring maakt deel uit van een trend die de Electronic Frontier Foundation disciplinerende technologie -‘disciplinaire technology’– noemt. Daarbij gaat het om een uitdijende categorie applicaties en apparaten die surveillance van de wieg tot aan het graf mogelijk maakt binnen steeds meer aspecten van ons dagelijks leven. Volgens de Electronic

The post Kritische bespreking van disciplinerende technologie (zoals online proctoring) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Waarom we kritisch moeten zijn over LinkedIn Learning Hub

Ik werd gisteren geattendeerd op de bijdrage LinkedIn maakt de L&D afdeling overbodig. Dit artikel stelt dat LinkedIn met de LinkedIn Learning Hub bezig is het HR landschap drastisch te veranderen. De toonzetting van deze bijdrage is nogal juichend. Ik vind dat we ook oog moeten hebben voor de beperkingen

The post Waarom we kritisch moeten zijn over LinkedIn Learning Hub first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 31-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.45

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.45 verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Avetica | 31-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe gaat Moodle om met OWASP top 10 bedreigingen?

Toegenomen focus op veiligheid en privacy De laatste jaren is de focus op veiligheid en privacy sterk toegenomen. Uiteraard heeft de invoering van de AVG in mei 2018 daar flink aan bijgedragen. Ook in offertetrajecten en aanbestedingen wordt steeds vaker de vraag gesteld hoe wij omgaan met veiligheid en privacy. Een terechte vraag want ook […]


Het bericht Hoe gaat Moodle om met OWASP top 10 bedreigingen? is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Recensie Blended learning en onderwijsontwerp

De afgelopen weken zijn twee Nederlandstalige boeken verschenen over het ontwerpen van blended learning. Ik zal deze twee boeken deze week in twee blogposts bespreken. Het eerste boek is ‘Blended learning en onderwijsontwerp. Van theorie naar praktijk‘ van Barend Last en Stefan Jongen. Last en Jongen richten zich in deze

The post Recensie Blended learning en onderwijsontwerp first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeeld hoe je de betrokkenheid van lerenden bij online leren kunt versterken

De bijdrage Flexibility key for universities’ hybrid learning, researchers say bevat een interessante casus waaruit blijkt dat docent-onderzoekers dankzij een andere didactien en beoordeling erin zijn geslaagd de betrokkenheid van lerenden tijdens een online cursus te vergroten. In een online introductiecursus op het gebied van techniek hebben de docenten de

The post Voorbeeld hoe je de betrokkenheid van lerenden bij online leren kunt versterken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Stop ermee om microcredentials te zien als alternatief voor diploma’s

In The move to microcredentials exposes the deficiencies of existing credentials stellen David Boud en Trina Jorre de St Jorre dat microcredentials in hun huidige vorm de zogenaamde tekortkomingen van diploma’s niet kunnen verhelpen. Hun artikel bevat m.i. enkele verkeerde aannames, maar toch ook zinvolle suggesties. Diverse aanbieders van onderwijs

The post Stop ermee om microcredentials te zien als alternatief voor diploma’s first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Gebruik data om lerenden beter te ondersteunen

Onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten beschikken over grote hoeveelheden data van hun lerenden. Daarbij gaat het niet alleen om cijfers, maar ook over aanwezigheidsgegevens, tal van activiteiten in diverse systemen, enzovoorts. Volgens Elliot Howells kunnen onderwijsinstellingen lerenden in elke fase van de levenscyclus als lerende een meer gepersonaliseerde ervaring bieden, en hen

The post Gebruik data om lerenden beter te ondersteunen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

E-learning trends ontdekken dankzij machine learning

In de loop der jaren zijn heel wat artikelen gepubliceerd over e-learning. Een aantal Turkse onderzoekers hebben machine learning gebruikt om te analyseren welke trends je op basis van deze publicaties kunt destilleren. Fatih Gurcan, Ozcan Ozyurt en Nergiz Ercil Cagiltay hebben in totaal 41.925 peer-reviewed artikelem geanalyseerd die tussen

The post E-learning trends ontdekken dankzij machine learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 25-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Mondmaskers levering onder politiebegeleiding: de transformatie naar hybride werken en leren bij Mediq!

Op de dag dat onze mondmaskers in Bleiswijk werden afgeleverd onder politiebegeleiding, veranderde ook de aanpak van onze interne scholing en moesten de leerreizen een andere route gaan volgen. Van de ene op de andere dag werden klassikale lessen online gebracht. De 70-20-10 regel moest worden aangepast. Ik neem je graag mee in onze vernieuwde [...]

Het bericht Mondmaskers levering onder politiebegeleiding: de transformatie naar hybride werken en leren bij Mediq! verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 25-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Open Badges als sterke troef voor de Lerende Stad

Lange tijd leek er zich in Nederland weinig te ontwikkeling rondom Open Badges, de internationale open standaard voor het erkennen van leren en ontwikkelen. O.a. SURF (ondersteunende ICT vereniging in HBO en Universiteiten) zet zich al jaren in voor de ontwikkeling van deze standaard. Nu is er uit een geheel andere hoek een interessante ontwikkeling [...]

Het bericht Open Badges als sterke troef voor de Lerende Stad verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Ook in de Verenigde Staten loont het behalen van een diploma nog steeds (maar is ook sprake van grote verschillen)

Op conferenties en in de populaire (online) pers wordt de waarde van een diploma regelmatig betwist. Werkgevers zouden diploma’s niet meer zo belangrijk vinden, en jongeren – met name in Angelsaksische landen- zouden de financiële investeringen nooit meer terugverdienen. Recent Amerikaans onderzoek laat zien dat dit laatste in ieder geval

The post Ook in de Verenigde Staten loont het behalen van een diploma nog steeds (maar is ook sprake van grote verschillen) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Er ontbreekt iets aan het constructive alignment-principe

Bij het ontwerpen van leertrajecten waarbij digitale leertechnologie wordt gebruikt, wordt dikwijls verwezen naar het belang van constructieve afstemming -‘constructive alignment‘- van leeruitkomsten, leeractiviteiten (en dus didactiek) en toetsing. Volgens mij ontbreekt hierin echter een belangrijk onderdeel als je digitale leertechnologie gaat inzetten. Ik ben onder meer docent van een

The post Er ontbreekt iets aan het constructive alignment-principe first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 21-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Werken met EPA’s in Moodle

Wat zijn EPA’s? De afgelopen maanden kom ik de term EPA steeds vaker tegen. Dit is een term die is ontstaan in de gezondheidszorg en staat voor Entrustable Professional Activities (‘toe te vertrouwen professionele activiteit’). Een voorbeeld van een EPA is: het uitvoeren van buckyonderzoeken in laagcomplexe situaties (voor de leken onder ons, dit gaat […]


Het bericht Werken met EPA’s in Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wordt Google Starline de nieuwe norm voor videoconferencing en synchroon, live, online leren?

Harm Weistra attendeerde mij gisteren op twee bijdragen over Google’s project Starline. Google wil met dit initiatief een bekend knelpunt van videoconferencing en synchroon, live, online leren helpen oplossen. Eén van de tekortkomingen van synchroon online leren en overleggen via applicaties als MS Teams, Zoom of BlueJeans is dat je

The post Wordt Google Starline de nieuwe norm voor videoconferencing en synchroon, live, online leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Online evenement over onderwijsinnovatie

Van 22 tot en met 1 juli 2021 organiseert yOUrAcademy, het centrum voor post-initieel onderwijs van de Open Universiteit, voor de tweede keer een online evenement over onderwijsinnovatie. Ik ben docent van dit evenement. Dit online evenement onderscheidt zich van een webinar door een beperkte groep deelnemers en veel interactie.

The post Online evenement over onderwijsinnovatie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 19-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Small Privat Online Course (SPOC) – de mogelijkheden voor onboarding bij ASVZ

Door de Corona-pandemie was de onboarding van 100-en nieuwe medewerkers bij ASVZ stil komen te liggen.  Het programma bestond o.a. uit diverse live bijeenkomsten, waarbij inzet van verschillende trainers nodig was. Dat moest ineens anders. Erica en haar team ontwikkelde een online alternatief: de Small Privat Online Course- SPOC. De vorm is niet nieuw, maar [...]

Het bericht Small Privat Online Course (SPOC) – de mogelijkheden voor onboarding bij ASVZ verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 19-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Van de klas naar de werkplek!

“Het is allemaal niet zo zeker!”, dat heeft COVID-19 ons wel geleerd. Ook voor een ambulancedienst, denk aan dan aan veranderende werkwijzen: Heel praktische,  zoals de wijze waarop de ambulance dient te worden schoongemaakt. Heel complexe, zoals continue wisselende werkafspraken met ketenpartners, welke patiënt mag je waar brengen? Heel persoonlijke, zoals onzekerheid over hoe veilig [...]

Het bericht Van de klas naar de werkplek! verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 19-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Het 49 L&D Toolbook – zo pak je jouw L&D-vraagstukken effectief bij de kop

De Covid-19 pandemie heeft gezorgd voor een enorme invloed op onze manier van leven, werken en leren ! Daarnaast beinvloeden digitalisering, automatisering, robotisering, de vaardigheden die medewerkers nodig hebben om nu en in de toekomst employable te blijven.   Om tegemoet te komen aan wat organisaties en medewerkers nodig hebben op het gebied van leren [...]

Het bericht Het 49 L&D Toolbook – zo pak je jouw L&D-vraagstukken effectief bij de kop verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Peer mentor aanpak om isolatie van lerenden als gevolg van Covid-19 te doorbreken

Tijdens de corona pandemie ervaren lerenden vaak dat zij geïsoleerd zijn. Zij missen sociale contacten en vinden leren een eenzaam proces. Ondersteuning van lerenden is belangrijk om deze gevoelens van isolement te doorbreken. In How Our Near-Peer Mentoring Model Is Addressing Pandemic Isolation beschrijft Alex Sena hoe zijn organisatie dit

The post Peer mentor aanpak om isolatie van lerenden als gevolg van Covid-19 te doorbreken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 18-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Escape room de Alchemist: een bijzondere leerervaring

Wat is een krachtige leerervaring? En hoe ontwerp je die? Maak kennis met de fundamenten van learning experience design in de escape room de Alchemist. Deze escape room is speciaal ontworpen voor Next Learning door de learning experience design pioniers van Shapers. Als ontwerpers bieden wij een fris perspectief op hoe mensen kunnen leren. Daardoor zie je nieuwe mogelijkheden om vorm te [...]

Het bericht Escape room de Alchemist: een bijzondere leerervaring verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Avetica | 18-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Webinar over wat nieuw is in Moodle 3.11

Volgend webinar 27 mei De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer de datum van 27 mei om 11.00 uur in je agenda.  Thema: Wat is nieuw in Moodle 3.11? Moodle heeft versie 3.11 uitgebracht en in dit webinar willen we de nieuwe mogelijkheden en verbeteringen […]


Het bericht Webinar over wat nieuw is in Moodle 3.11 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Pagina 5 van 96Eerste   Vorige   1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste