Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-07-2025 | Article Rating | (0) reacties

Hoe AI de schrijfvaardigheid kan helpen versterken

Je leest regelmatig dat een verkeerd gebruik van ‘AI’ de ontwikkeling van lerenden kan belemmeren. Dennis Magliozzi en Kristina Peterson illustreren echter dat een doordacht gebruik van AI-toepassingen de schrijfvaardigheid van lerenden juist kan bevorderen. Zij hanteren daarvoor onder meer vier regels voor het componeren van teksten.

Schrijfopdracht met suggesties van ChatGPTDe auteurs hanteren een gestructureerde aanpak waarbij toepassingen zoals ChatGPT worden gebruikt als een extra feedback-instrument naast docenten en medelerenden.

De docenten werken in hun schrijfonderwijs volgens het workshopmodel, waarbij het accent ligt op proces en ontdekking. Daarbij staat eigenaarschap van de lerende en authenticiteit van de ‘stem’ centraal. AI-toepassingen worden niet gezien als vervanging van menselijke feedback, maar als aanvulling die inzichten kan bieden die wel of niet toepasbaar zijn.

Hun methodiek bestaat uit vier regels:

  • Regel één verplicht lerenden eerst zelfstandig te schrijven voordat ze ‘AI’ inschakelen. Dit zorgt ervoor dat ze verbinding maken met hun tekst en weten waarop ze feedback willen.
  • Regel twee vereist dat lerenden eerst zelf worstelen met problemen voordat ze ‘AI’ raadplegen.
  • Regel drie betreft het formuleren van gerichte vragen aan de AI-toepassing.
  • Regel vier benadrukt dat lerenden kritisch moeten zijn op resultaten van de AI-toepassing.

Een praktijkvoorbeeld laat zien hoe een lerende een AI-toepassing gebruikte voor feedback op de afsluiting van haar gedicht. Na het doorlopen van AI-suggesties kozen zij en haar docenten de beste woorden en zinsdelen uit. De lerende reflecteerde later dat ze AI gebruikt voor inspiratie, niet om opdrachten te laten uitvoeren. Het kopiëren van AI-output voelt volgens haar te “robotachtig” aan, en niet organisch.

Een andere lerende ontdekte dankzij AI-feedback nieuwe verbanden in haar analyse van Macbeth. ChatGPT wees haar op de symboliek van het gebruik van bepaalde beelden in de heksensscènes. Daardoor werd haar eigen analyse versterkt. Dit illustreert volgens de auteurs hoe AI kan fungeren katalysator van meer verdiepend leren (uiteraard is dit afhankelijk van wat de lerende met deze feedback doet).

Niet alle lerenden omarmen ‘AI’ even enthousiast, zoals blijkt uit deze bijdrage. Een derde lerende geeft aan dat schrijven voor haar voortkomt uit passie en interesse, en dat ‘AI’ deze elementen mist. Ze erkent dat AI nuttig kan zijn voor kleine zaken zoals het vinden van het juiste woord. Zij kan zich echter prima redden zonder AI. Beide reacties – enthousiasme en scepsis – zijn volgens de docenten acceptabel in hun onderwijs.

Magliozzi en Peterson pleiten ervoor om AI-toepassingen te beschouwen als ondersteuning, in plaats van ‘afkorting’ (shortcut). Daardoor kunnen lerenden en docenten technologie gebruiken om leren te verdiepen. Lerenden moeten AI-output altijd kritisch beoordelen en verbeteren. Docenten moeten weerstand bieden aan het gebruik van AI voor kant-en-klaar beoordelen. Als lerenden leren dat alleen beoordeling door een robot belangrijk is, leren ze dat hun publiek er niet toe doet. Een cyclus van AI-geschreven essays en AI-beoordeling is geen goed onderwijs.

Docenten moeten volgens de auteurs, net als lerenden, eerst zelf met werk van lerenden werken voordat ze AI gebruiken voor feedback. Magliozzi en Peterson sluiten hun bijdrage af met de volgende constatering:

Meaningful integration of AI into our classrooms challenges us to prioritize critical thinking and creativity over mere convenience. It fosters a generation of thoughtful and innovative learners, learners who will go beyond the basics when they find the balance between technology and humanity.

Mijn opmerkingen

De lerenden, die deelnemen aan het onderwijs van Magliozzi en Peterson zijn vermoedelijk intrinsiek gemotiveerd om te schrijven. Zij ervaren schrijven waarschijnlijk als een betekenisvol proces, en niet als een verplicht nummer dat afgewerkt moet worden om een certificaat of diploma te behalen. In deze context werkt deze aanpak. Als lerenden de betekenis van schrijven niet of minder inzien, en weinig intrinsiek gemotiveerd zijn om te schrijven, dan zullen zij AI-toepassingen eerder gebruiken als olifantenpaadje. Je kunt AI-toepassingen dan beter meer gecontroleerd laten gebruiken, en werken aan het geven betekenis aan schrijven.

Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie

Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.

The post Hoe AI de schrijfvaardigheid kan helpen versterken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: