Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Een tijd geleden blogde ik over AI-certified, een kosteloos online leerprogramma dat werkenden helpt AI te begrijpen en verantwoord toe te passen. Naast deze algemene leerlijn biedt AI-Certified ook sector-specifieke modules die inspelen op de specifiek behoeften van verschillende sectoren. De eerste sector waarvoor extra materiaal beschikbaar is, is de
Heb je ook het gevoel dat je drinkt uit een brandslang, omdat er dagelijks nieuws en aankondigingen op op het gebied van (generatieve) AI verschijnen? Via deze bijdrage informeer ik je daarom weer over een aantal nieuwtjes over generatieve AI, waarover ik me de afgelopen week verwonderd heb. Mechanize wil
Als het gaat om het gebruik van (generatieve) AI en leren, opleiden en onderwijs, dan luidt een belangrijke vraag: bevordert of belemmert (generatieve) AI verdiepend leren? In een WhatsApp-groep over onderwijs woedde de afgelopen week (weer) een uitvoerige discussie over deze vraag. In deze bijdrage betoog ik dat dit allebei mogelijk
Generatieve AI-technologie heeft potentie voor het geven van persoonlijke begeleiding van lerenden. Tegelijkertijd kan AI-tutoring sociale ongelijkheid ook versterken. Ik las deze week twee bijdragen over deze zogenaamde ‘AI-tutoring’. Het eerste artikel is een publicatie van Forbes die aan de hand van de casus van het bedrijf SigIQ.ai het potentieel
Microcredentials kunnen een belangrijke rol spelen binnen een veranderende arbeidsmarkt. Een strategische combinatie met diploma’s kan zowel lerenden als werkgevers beter bedienen. Doris Savron, Vice Provost aan de University of Phoenix, heeft een m.i. relevante bijdrage geschreven over de positie van microcredentials. Volgens Savron is er in de Verenigde Staten
De ontwikkelingen op het gebied van AI volgen elkaar in hoog tempo op. Na een periode van experimenteren is het nu tijd voor een volgende stap: het ontwikkelen van een doordachte strategie waarin AI structureel wordt ingebed. Ik houd me sinds eind 1995 intensief bezig met digitalisering en leren, opleiden
Veel docenten herkennen dit wel: hoe krijg je lerenden actief betrokken tijdens het onderwijs? Volgens Tim Franz en Lauren Vicker kan groepswerk hierbij helpen, zowel voor beginnende als ervaren docenten. Zij doen hiervoor een aantal suggesties. Ik wil ook kijken of je AI hiervoor kunt inzetten, en op welke manier.
Stopt het nieuws over (generatieve) AI nu nooit? Voorlopig niet, verwacht ik. Daarom deze weer een aantal nieuwtjes over generatieve AI, waarover ik me verwonderd heb. Het zijn er dit keer maar liefst tien. Domineert Google het AI-landschap? Volgens technologie-auteur Alberto Romero is Google momenteel de onbetwiste leider op alle
Binnen het onderwijs wordt al vele jaren een discussie gevoerd over de vragen ‘Leren lerenden meer van schrijven met de hand of van typen?’ en ‘Moeten we lerenden nog wel met de hand leren schrijven als zij in het dagelijks leven vooral nog typen?’ De werkelijkheid is echter complex. Dit
Bias is een (vaak onbewuste) voorkeur of vertekening die invloed heeft op hoe we denken, beslissen of iets waarnemen. Chen, Cheng, Wang en Leung (2025) laten zien dat educatieve AI-applicaties didactische bias bevatten. Zij doelen daarmee op AI-applicaties waarmee je lesplannen kunt ontwikkelen. Deze AI-aangedreven educatieve tools gaan volgens de
Gisteravond heb ik weer, in het kader van de postbachelor opleiding e-learning van de Foundation for Corporate Education (FCe; van Kessels & Smit), een webinar verzorgd over activerende didactiek en online en blended leren. Daarbij hebben we ook gekeken naar hoe je (generatieve) AI kunt gebruiken voor een activerende didactiek.
In zijn artikel “More work for teacher? The ironies of GenAI as a labour-saving technology” bespreekt Neil Selwyn de complexe relatie tussen generatieve AI en het werk van docenten. Hij betwijfelt of deze toepassingen docenten daadwerkelijk tijd besparen. Ik vraag me af of deze twijfels gerechtvaardigd zijn. Selwyn -overigens één
Bekwaamheid op het gebied van AI wordt steeds belangrijker. AI beïnvloedt ons dagelijks leven, van sociale media-algoritmes tot zelfrijdende auto’s. Jeremy Woodward deelt vanuit zijn ervaring vijf praktische manieren waarop onderwijsinstellingen lerenden kunnen voorbereiden op een toekomst met AI. Ik voeg er nog wat suggesties aan toe. Een breed scala
Ook deze week wil ik weer een aantal nieuwtjes over generatieve AI delen, waarover ik me verwonderd heb. Het zijn er dit keer zes. Waarom nieuwe medewerkers aantrekken? Kan AI het werk niet doen? De CEO van Shopify, Tobi Lütke, heeft een intern memo verspreid waarin AI-vaardigheid verplicht wordt gesteld
Ik heb gisteren bij het Graafschap College tijdens een medewerkersdag vier keer een workshop verzorgd over transformatie van het MBO-onderwijs als gevolg van digitalisering. De focus lag op toegankelijkheid voor alle doelgroepen. In deze blogpost beschrijf ik de opzet en de gedachten achter deze sessies. De workshop begon met een
In het artikel “Competency-Based Learning and Microcredentials” beschrijft Erik Ofgang een benadering van professionele ontwikkeling van docenten die volgens hem steeds populairder wordt. Deze methode lijkt een veelbelovend antwoord te bieden op de uitdaging dat docenten vaardigheden ontwikkelen die direct aansluiten bij de praktijk. Ik heb wel wat vragen bij
In haar recente artikel “Technology has shaped human knowledge for centuries. Generative AI is set to transform it yet again” analyseert Sarah Vivienne Bentley hoe technologische innovaties in de loop van de geschiedenis onze omgang met kennis hebben beïnvloedt. Hoe zal generatieve AI van invloed zijn op kennisverwerving en -verwerking?
Bij online en blended learning maken we dikwijls ook gebruik van online leermaterialen oftewel online content. In deze blogpost verken ik de mogelijke gevolgen van (generatieve) AI voor het ontwikkelen van online content voor leren, opleiden en onderwijs. Online content voor leren, opleiden en onderwijs kan verschillende vormen hebben. Vaak
Twee termen die bij AI regelmatig door elkaar worden gebruikt zijn “AI agents” en “agentic AI”. Bernard Marr legt in The Important Difference Between Agentic AI And AI Agents het verschil uit. AI-agents zijn specifieke toepassingen die zelfstandig complexe problemen, die meerdere stappen vereisen om op te lossen, kunnen oplossen
Ook de afgelopen week heb ik me weer verwonderd over nieuwe mogelijkheden en de toegenomen kracht van generatieve AI-toepassingen. Het gaat daarbij om zeven zaken. Claude voor het onderwijs Anthropic heeft een nieuwe versie van Claude gelanceerd, speciaal voor het onderwijs: Claude for Education. Zij willen hiermee lerenden helpen om
Een technologische ontwikkeling, die de laatste tijd weinig aandacht krijgt, is de opkomst van ‘smart glasses’. Onderzoekers Janine Arantes en Andrew Welsman van Victoria University houden zich hier wel mee bezig en waarschuwen in Why we should worry about smart glasses in schools voor de risico’s die deze ontwikkeling met
Er is binnen ons land een groeiende behoefte aan gedegen kennis en praktische vaardigheden op het gebied van AI. Het initiatief “AI-Certified” speelt hierop in door een kosteloos online leerprogramma aan te bieden dat werkenden helpt AI te begrijpen en verantwoord toe te passen. Het programma is ontwikkeld door RMMBR,
Gistermiddag heb ik bij Roercollege/Schöndeln een workshop verzorgd. Deze school beschikt als eerste school in Nederland over een AI Advisory Board die richtlijnen en afspraken heeft opgesteld bij het gebruik van generatieve AI. Tijdens deze workshop ben ik met docenten aan de slag gegaan met deze richtlijnen en tips voor
Ik lees momenteel ‘Het Weimar-experiment’ van Frits Boterman. Daarin kwam ik een passage tegen die me deed denken aan de discussie over de vraag of generatieve AI kan wedijveren met kunst die door mensen is gecreëerd. Het Weimar-experiment gaat over de politieke en culturele geschiedenis van Duitsland in de periode
In Balancing act: can screens really get kids moving? onderzoekt Trent Davis de invloed van digitale technologie op de fysieke ontwikkeling van jonge kinderen. Hij geeft onder meer tips die helpen voorkomen dat een ‘strijd’ ontstaat tussen digitale technologie en ‘fysieke geletterdheid’. Naarmate tablets, smartboards en educatieve apps steeds vaker
Ik sta nog steeds regelmatig met verbazing te kijken naar nieuwe mogelijkheden en de toegenomen kracht van generatieve AI-toepassingen. De afgelopen week heb ik me over vier zaken in het bijzonder verwonderd. Google Gemini sterk verbeterd Binnenkort verzorg ik een studiemiddag bij Roercollege/Schöndeln. Deze school maakt gebruik van Google tools.
Carlo Iacono heeft een bijdrage geschreven met 22 geleerde lessen van wat hij de “GenAI Shadows” noemt. Ik ga die lessen hier niet samenvatten, maar bespreek patronen die ik zie. “GenAI” shadows heeft betrekking op manieren waarop lerenden AI gebruiken buiten het zicht van de onderwijsinstelling. Of, zoals Iacono het
Volgens David Wiley blijken willekeurige AI-toepassingen zoals ChatGPT niet vanzelfsprekend een effectieve ondersteuning te zijn voor lerenden. Hij gebruikt het ‘good old‘ TPACK-raamwerk om te verkennen hoe je dergelijke AI-toepassingen ‘leerzamer’ kunt inzetten. Volgens Wiley verwachten we niet dat iemand zonder opleiding zomaar een goede docent is. Effectief onderwijs vraagt
Recent onderzoek laat zien dat steeds meer lerenden GenAI, zoals ChatGPT, inzetten voor hun opdrachten. Docenten maken zich zorgen dat dit ten koste gaat van het leerproces. Rebecca Mace en collega’s pleiten in ‘We shouldn’t sleepwalk into a “tech knows best” approach to university teaching’ voor het toepassen van praktische
Recent onderzoek van Mutlu Cukurova en Zoe Li (University College London) biedt interessante inzichten in de vergelijking tussen AI-gegenereerde kennisclips en traditionele video-opnames met menselijke docenten. De onderzoekers hebben een onderzoek uitgevoerd, in samenwerking met AI-videoplatform Synthesia, waarbij 500 deelnemers betrokken waren. De vier belangrijkste bevindingen zijn: Vergelijkbare geheugenprestaties: Deelnemers
Recent onderzoek laat volgens Ethan Mollick zien dat ‘AI’ als samenwerkingspartner de prestaties van medewerkers kan verbeteren, kennis kan delen en de werktevredenheid kan verhogen. Dat blijkt uit een onderzoek waarbij 776 professionals van Procter & Gamble betrokken waren. Het onderzoek, uitgevoerd door het Digital Data Design Institute van Harvard
De opkomst van generatieve AI heeft de discussie over het nut en belang van schrijfopdrachten doen oplaaien. In de bijdrage Reading, Writing, and Thinking in the Age of AI benadrukken Suzanne S. Hudd en haar collega’s dat schrijfvaardigheid geen einddoel op zich is. Zij zien schrijven als een onderzoeksmethode die
Centres for Teaching and Learning (CTL) worden opgezet ter verbetering en doorontwikkeling van doceren en leren. Deze CTL’s zijn al enkele jaren in opkomst, ook in Nederland (en bijvoorbeeld ook binnen het MBO). De League of European Research Universities (LERU) onderzocht de opkomst en kansen van CTL’s. Hun rapport “Centres
Misinformatie kan ontwrichtend zijn voor de samenleving. David Nally, onderzoeker aan de Universiteit van Newcastle, stelt dat recente gebeurtenissen, zoals de bijeenkomst tussen Zelensky en de regering Trump, dit duidelijk illustreren. Hij onderzoekt hoe docenten met dit verschijnsel kunnen omgaan in het onderwijs. Uit de meest recente nationale toetsen voor
Lerenden gebruiken generatieve AI-toepassingen (GenAI) zoals Google Gemini voor diverse leeractiviteiten. Eén van de gevolgen is dat teksten van lerenden soms opvallend formeel klinken of afwijken van hun normale schrijfstijl. Ook kan het gebruik van GenAI ten koste van leren gaan. De auteurs van Red Means Stop and Green Means
Een nieuwe studie van de Universiteit van Zuid-Australië laat volgens Science Daily zien dat het welzijn van lerenden een belangrijke rol speelt bij het behalen van goede onderwijsresultaten. Het onderzoek is uitgevoerd onder meer dan 215.000 lerenden. De onderzoekers ontdekten dat verschillende dimensies van welzijn – emotioneel welzijn, betrokkenheid en
De opkomst van de generatieve AI toepassing DeepSeek leidde onder meer tot veel ophef vanwege het feit dat het Chinese DeepSeek censuur pleegt (in lijn met het beleid van de Chinese overheid). In ChatGPT: The Illusion of Neutrality and the Depth of AI Censorship onderbouwt Mike Roozenburg dat AI-toepassingen, die
Gisteren heb ik dag 2 van de 51ste MBO Digitaal Conferentie bijgewoond. Deze blogpost is mijn impressie van deze altijd boeiende conferentie. Ik heb een keynote en vier workshops bijgewoond. Karim Amghar mocht de openingskeynote verzorgen. Hij is schrijver, programmamaker en docent in het Nederlandse middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Karim is
Op 14 december 2023 ging de AI Advisory Board van ROERCollege Schöndeln van start, die ik mag begeleiden. Gisteravond vond bijeenkomst zeven van deze adviesraad plaats. Deze blogpost bevat een impressie. Ongeveer driekwart jaar geleden heeft deze AI Advisory Board een advies opgesteld met richtlijnen en afspraken bij het gebruik
In zijn artikel “Future-Proofing Learning: Preparing Students for an Uncertain Tomorrow” beschrijft Eric Sheninger hoe het onderwijs moet veranderen om lerenden voor te bereiden op een snel veranderende wereld. De opkomst van AI zou gevolgen moeten hebben op wat lerenden moeten kennen en kunnen, en daarmee ook op onderwijs dan
Je kunt met behulp van generatieve AI-toepassingen, zoals ChatGPT en Midjourney, tekst, afbeeldingen en video’s produceren die aanzienlijk sneller tot stand komen dan wanneer een persoon ze handmatig maakt. Deze toepassingen besparen echter niet alleen tijd, maar nemen ook controle weg. Daardoor blijken AI-toepassingen volgens onderzoeker John P. Nelson vooral
Binnen onderwijsinstellingen en arbeidsorganisaties worden heel verschillende ‘leersystemen’ gebruikt. De Britse Fosway Group heeft onlangs weer hun jaarlijkse overzicht van de markt van leersystemen die binnen arbeidsorganisaties in het Verenigd Koninkrijk en Europa worden gebruikt, gepubliceerd. Het rapport van de Fosway Groep start eerst met de beschrijving van een aantal
De discussie over de gevolgen van (generatieve) AI op de wijze waarop we lerenden beoordelen en feedback geven zet zich voort en is voorlopig nog niet ten einde. In deze blogpost besteed ik aandacht aan twee bijdragen over dit onderwerp. Isabel Fischer benadrukt in Get students on board with AI for
Wanneer ik tijdens presentaties en workshops vraag naar de taken waarvoor deelnemers generatieve AI-toepassingen inzetten, scoort ‘Het zoeken naar antwoorden’ doorgaans het hoogst. Tony Hirst beargumenteert echter dat je juist daar voorzichtig mee moet zijn. Hij wijst erop dat gebruikers vaak vertrouwen op AI-gegenereerde antwoorden zonder zelf verder onderzoek te
Ik heb gisteren een lunchreferaat verzorgd voor een groep medewerkers van Noordhoff Zorg. Daarbij ben ik ingegaan op vijf belangrijke trends op het gebied van digitale technologie en leren en ontwikkelen. Ik ben eerst kort ingegaan op het gegeven dat trends op dit gebied ook vaak ontstaan als gevolg van
AI-toepassingen worden steeds meer geïntegreerd in de werkomgeving. Volgens Markus Bernhardt brengt dit ook risico’s mee. Daarom zou je volgens hem als organisatie moeten investeren in de ‘AI-vloeiendheid’ van medewerkers (AI-fluency). Bernhardt illustreert dat het grootste risico voor organisaties niet van kwaadwillenden komt, maar van goedbedoelende medewerkers die zonder juiste
De OEB in Berlijn is wellicht de meest belangrijke conferentie over leren, ontwikkelen, opleiden en onderwijs en digitale technologie. Vertegenwoordigers van verschillende sectoren zoals onderwijs, zorg, bedrijfsleven en overheid uit verschillende landen komen samen in de Duitse hoofdstad om kennis uit te wisselen. De 31ste editie wordt gehouden van 3
Ik vier op dit moment carnaval in Kerkrade. Dit jaar is het wel een heel bijzondere editie. Zo lang ik me kan herinneren, vier ik carnaval oftewel vasteloavend in mijn geboorteplaats Kerkrade. Voor mij begint dit op de zondag voor de carnaval met een ‘herenzitting’. Daar ga ik al sinds