Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat betekent AI voor de rol en de arbeid van werknemers binnen arbeidsorganisaties (en voor leren en ontwikkelen)?

Als het gaat om het breed toepassen van kunstmatige intelligentie (AI) binnen tal van bedrijfstakken, dan hebben we best nog wel een flinke weg te gaan. Om langere termijn is de impact van AI op onze samenleving waarschijnlijk echter groot.

Lees verder
Van SBO | 08-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Podcast: De Data-Analist L&D

 

Het bericht Podcast: De Data-Analist L&D verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Waarom lezen zo belangrijk is

Als je je, zoals ik, bezighoudt met zaken als leerstrategieën, leertechnologie en didactiek, dan ontkom je niet aan pleidooien voor andere manieren van leren. Leren van fouten in de praktijk zou bijvoorbeeld veel belangrijker zijn dan het lezen van boeken.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Een telefoontas voor de werkplek?

Het gebruik van smartphones leidt niet alleen binnen het onderwijs tot kansen en risico’s, ook op werkplekken hebben deze apparaten zegeningen en nadelen. Kunnen arbeidsorganisaties hierbij leren van het onderwijs?

Steve Wheeler schrijft in Avoiding Distractions in the Workplace dat mensen zo opgaan in hun smartphone dat zij zich lijken af te sluiten voor de wereld om hen heen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

OU MOOC over Marine Litter voor wereldwijd publiek toegankelijk

Toen ik nog in dienst was bij de Open Universiteit, ben ik tijdens de initiatiefase betrokken geweest bij een massive open online course over vervuiling van oceanen (‘Marine Litter’). Deze MOOC is vervolgens in opdracht van UN Environment in het Engels en Spaans ontwikkeld.

Lees verder
Van E-learning Training | 04-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Mijn stage bij E-learning Training

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsvernieuwing met technologie. Een internationale blik (bespreking)

Kennisnet heeft verleden week een publicatie uitgegeven waarin men beschrijft welke onderwijskundige keuzes scholen maken als het gaat om het vernieuwen van het onderwijs met technologie. “Food for Thought” voor Nederlandse onderwijsinstellingen.

Auteurs Frans Schouwenburg en Jannie Kappert hebben hiervoor literatuuronderzoek uitgevoerd en gesprekken gevoerd met diverse betrokkenen en met een aantal vooraanstaande onderwijsexperts zoals John Hattie,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsinnovatie: voor welke problemen een oplossing?

Reguliere onderwijsbudgetten staan onder druk, terwijl er wel financiële ruimte is voor innovaties. Is dat krom? En voor welke problemen zijn innovaties een oplossing?

Onderwijsinnovatie heeft betrekking op verandering van de inhoud van het onderwijs of de wijze waarop het onderwijs wordt verzorgd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Deep democracy – Om woest aantrekkelijk te zijn #NLE2019

De afsluiting van de Next Learning 2019 werd verzorgd door Jitske Kramer die als Corporate Antropoloog werd aangekondigd. Zij activeert organisaties om woest aantrekkelijk te zijn voor alle medewerkers. Dat deed ze op een zeer bevlogen manier.

Hoe kun je woest aantrekkelijk samenwerken?

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 02-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

In 5 stappen naar een optimaal blended leertraject

Met een klik op de knop heeft Hans een reflectieblog toegevoegd aan zijn digitale portfolio. Hans neemt deel aan een leertraject over projectmanagement en een van de leeractiviteiten is het schrijven van een reflectieblog aan het eind van elke week. Andere onderdelen van dit traject zijn het werken aan een project als casus, 1 keer […]

Het bericht In 5 stappen naar een optimaal blended leertraject verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Toekomstbestendig en relevant blijven #NLE2019

Elliot Masie mocht de tweede keynote van de Next Learning 2019 houden. Over veranderingen en de impact van veranderingen.

Elloit Masie was rond 2000 mijn grote voorbeeld. Volgens mij ben ik één van de eerste Nederlandse abonnees van zijn elektronische nieuwsbrief.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Slimme inzet van technologie #NLE2019

Marcel de Leeuwe ging in zijn sessie tijdens de Next Learning in op ontwikkelingen op het terrein van technology enhanced learning, op basis van ervaringen in de loop der jaren en binnen verschillende organisaties.

Marcel illustreerde via een video dat in 1967 al functionaliteiten van nu werden voorspeld (zoals online winkelen).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Gepersonaliseerd leren in de praktijk ‘Voorbij de hype’ #NLE2019

Ger Driesen (aNew Spring) verzorgde vandaag de learning track over gepersonaliseerd leren. De start bestond onder meer uit een verkenning en en uit praktijkcases. Dat deed Ger samen met een aantal marktpartijen.

Ger definieerde gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

HOMO 4.0 – Just Technology? #NLE2019

Vandaag vindt in Den Bosch de Next Learning 2019 plaats. De eerste inhoudelijke bijdrage was van Lecyca Curiel. Zij ging in op Generatie Z.

Curiel werkt bij een heuse strategische “foresight think tank”.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 02-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Liveblog van #nle2019: Homo 4.0 het leven en werken van Gen Z

Lecyca Curiel is een Strategic Foresight Expert en “spreker over het leven en werken van Gen Z”. Wat kunnen we leren over het leren en werken van morgen door te kijken naar Gen Z? Lecyca moet iets bekennen: ze had nog nooit gehoord van Mentimeter, noch van een 360 graden podium. Ze gaat praten over […]

Het bericht Liveblog van #nle2019: Homo 4.0 het leven en werken van Gen Z verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 01-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Tool van de maand: interactieve video

Dit keer niet een maar maar liefst vijf tools van de maand. Samen met Isabelle Langeveld organiseerde ik een losmakers meetup over interactieve video. Ik had al wel eens vragen aan video’s toegevoegd, met behulp van Zaption (wat niet meer bestaat) en Edpuzzle. Ook heb ik wel eens met Vialogues experimenteerd, daarmee kun je een […]

Het bericht Tool van de maand: interactieve video verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeelden van niet waargemaakte verwachtingen van nieuwe technologie op het gebied van leren

Dankzij zoekmachines hoeven we geen feiten meer te onthouden. Dit is één van de beloftes die leertechnologie niet heeft waargemaakt.

Cognitief psycholoog Daniel Willingham beschrijft drie verwachtingen op het gebied van onderwijs van het gebruik van internet voor geheugen en cognitie.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Mogelijkheden en uitdagingen van e-assessment (conferentie)

Op 17 mei 2019 organiseert het Welten-instituut van de Open Universiteit een trendsconferentie over e-assessment in de brede zin.

E-assessments zijn online toetsen. Online toetsen hebben ten aanzien van verschillende aspecten de nodige ontwikkelingen doorgemaakt.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Eerste keynote-sprekers Online Educa bekend

De Online Educa vindt dit jaar plaats van 27-29 november 2019. Afgelopen vrijdag zijn de eerste keynote-sprekers bevestigd. Naar één spreker kijk ik in het bijzonder uit.

  1. Laura Czerniewicz is directeur van het Centrum voor Leren en Onderwijs en het Centrum voor Hoger Onderwijsontwikkeling van de Universiteit van Kaapstad,
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Over veranderende omstandigheden, creatief nadenken en ander gedrag

Ik woon in Nijmegen. Daar is men ruim een week geleden begonnen met onderhoudswerkzaamheden aan de Waalbrug. Dit heeft bij mij geleid tot ander mobiliteitsgedrag.

Ik reis veel voor mijn werk. Daarbij wissel ik de trein af met de auto.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Workshop als onderdeel van ontwikkeling visiedocument

Vandaag heb ik bij SVO een workshop verzorgd in het kader van een opdracht om te komen tot een visiedocument rond onderwijsinnovatie en ICT. In deze blogpost ga ik in op de aanpak van deze sessie.

Op 8 maart 2019 schreef ik dat ik was gestart met deze opdracht.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Leren en werken in een kunstmatig intelligente wereld #cvimc

Kennisnet heeft onlangs een nieuwe Technologiekompas uitgegeven. De titel hiervan is Onderwijs in een kunstmatig intelligente wereld. Michael van Wetering heeft hierover een presentatie verzorgd tijdens sessieronde 7 van de CvI-conferentie.

Het Technologiekompas bevat een algemene trendanalyse,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Professionalisering Digitale geletterdheid ROC-breed aanpakken! #cvimc

Ashwin Brouwer (Friesland College) en Annet Smith van het Nova College werken al jaren met elkaar samen op dit terrein, onder meer door instructiematerialen met elkaar te delen. Tijdens sessieronde 6 van het CvI-congres gingen zij eerst in op de aanleiding,

Lees verder
Van SBO | 28-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Een digitale leeroplossing waarmee kwaliteitsaudits moeiteloos worden doorstaan

Aantoonbaar gecertificeerd personeel Hoe zorg je ervoor dat medewerkers aantoonbaar gecertificeerd zijn binnen een productieproces waar hoge...

Het bericht Een digitale leeroplossing waarmee kwaliteitsaudits moeiteloos worden doorstaan verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Docenten willen ook online leren. Hoe doen we dat samen? #cvimc

De L&D afdeling van ROC Midden-Nederland wil een digitale leeromgeving inrichten waarmee docenten ook kunnen werken aan hun eigen ontwikkeling.

ROC Midden-Nederland heeft 2000 medewerkers, waarvan 1300 docenten. Deze werken op diverse locaties in Midden-Nederland.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

VR/360 in het onderwijs #cvimc

ROC van Twente experimenteert met het maken van 360 video’s waarin lesstof wordt verwerkt. Zij deelden hun praktijkervaringen tijdens de eerste sessieronde van dag twee van de CvI-conferentie over “een zee aan mogelijkheden”.

Niek Vervoorn en  Dimitri van Dillen wilden studenten die deelnemen aan niveau 1 opleidingen meer visueel ondersteunen.

Lees verder
Van SBO | 27-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Onboarding 2.0 met Gamification

Tijdens de onboarding van nieuwe medewerkers is het belangrijk dat zij snel vaardigheden en kennis eigen maken...

Het bericht Onboarding 2.0 met Gamification verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Leren en ICT. Community of Practice. De eerste ervaringen #cvimc

Gepersonaliseerd leren met ICT. Dit moet bevorderd worden door een (ongestructureerde) community of practice die van onderop werkt aan innovatie.

De CoP bestaat uit combinaties van docenten en leidinggeven den die vanuit een praktijkvraag starten.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Innovatie is een klus klaren #cvimc

In ronde twee van het CvI-conferentie heb ik een keynote van Frans Nauta bijgewoond, die o.a. betrokken is geweest bij het innovatieplatform. Hij verzorgt onder meer innovatietrainingen voor Franklin Covey. Nauta ging onder meer op factoren die innovaties tot een succes kunnen maken.

Lees verder
Van SBO | 27-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

‘Enhancing Society Together’ kan alleen door kennis bijeen te brengen en waarden te delen.

Door: Erik Goldsteen, Group Integrity and Compliance Officer, RoyalHaskoningDHV Royal HaskoningDHV verbindt mensen al meer dan 135 jaar....

Het bericht ‘Enhancing Society Together’ kan alleen door kennis bijeen te brengen en waarden te delen. verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Professionalisering door Bruggen Bouwen #cvimc

Tijdens de eerste workshopronde van het CvI-congres heb ik een sessie bijgewoond over een traject van Kennisnet en saMBO-ICT om professionalisering ten behoeve van digitalisering gedegen aan te pakken.

Martijn Bijleveld opende deze sessie die door Kennisnet en saMBO-ICT met een korte toelichting op de strategische agenda digitalisering mbo.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Opening CvI-conferentie “…een zee aan mogelijkheden” #cvimc

Deze week vindt in het voetbalstadion van ADO in Den Haag de CvI Conferentie 2019 plaats, met als titel “…een zee aan mogelijkheden”. De sprekers hadden eigenlijk allemaal een optimistische boodschap.

Pierre Heijnen (voorzitter CvB gastcollege ROC Mondriaan) benadrukte dat de zee altijd veel mogelijkheden heeft geboden aan ons land,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeeld indrukwekkend traject visieontwikkeling digitalisering en onderwijs

Tussen 2017 en 2019 is bij de Universiteit van Edinburgh het project Near Future Teaching uitgevoerd. Doel van dit project was het ontwikkelen van een op waarden gebaseerde visie voor de toekomst van digitaal onderwijs aan deze universiteit.

Lees verder
Van SBO | 26-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.23

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.23 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Strategische agenda digitalisering mag meer lef tonen #cvimc

Deze week vindt in Den Haag de CvI Conferentie 2019 plaats, met als titel “…een zee aan mogelijkheden”. Aangezien een aantal sessies gerelateerd is aan de Strategische agenda digitalisering mbo 2018-2022 (pdf) heb ik dit document maar eens als voorbereiding doorgenomen.

Lees verder
Van SBO | 25-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

The moment you get hooked! Hoe krijg je mensen aan ‘binge-learning’, en wil je dat wel?

‘Netflix van leren’. Daar wordt elke abonnementsdienst binnen leren tegenwoordig mee vergeleken. Maar wordt je daar nu...

Het bericht The moment you get hooked! Hoe krijg je mensen aan ‘binge-learning’, en wil je dat wel? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Boekbespreking ‘Kleppen open! Actief leren met ICT’ #kleppenopen

Begin 2016 heb ik een recensie geschreven van het boek ‘Kleppen dicht’ van Patricia van Slobbe en Michel van Ast. Onlangs is het boek ‘Kleppen open! Actief leren met ICT’ van deze auteurs verschenen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning ontwikkelen volgens de Carpe Diem-methode (masterclass en werksessie met Gilly Salmon)

In 2014 heb ik met veel plezier deelgenomen aan een massive open online course over Carpe Diem, een methodiek voor het ontwerpen van online en blended learning. Op 16 en 17 mei aanstaande organiseert Eduseries een tweedaagse met professor Gilly Salmon over deze aanpak.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Handreiking gebruikerservaring digitale leeromgeving

SURF heeft weer een bruikbaar rapport over de digitale leeromgeving geschreven. In eerdere publicaties is men ingegaan op de verschillende componenten van een digitale leeromgeving, en op integratie van gegevens en interoperabiliteit. De nieuwe uitgave gaat over de visuele integratie.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Workshop Stappenplan om blended learning te ontwikkelen

De effectiviteit van blended learning is afhankelijk van een aantal factoren zoals het ontwerp en de didactiek die je bij blended learning inzet. Ik hanteer daarom een stappenplan bij de realisatie van blended learning. In een sessie tijdens de DAS Conferentie Applied Science (Domein Apllied Science) heb ik met de aanwezigen vandaag een aantal van deze stappen besproken.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Reflecties op SXSW: meer nadruk op de maatschappelijke impact van nieuwe technologie

In deze blogpost wil ik aandacht besteden aan twee video’s waarin een aantal deelnemers terugblikt op het evenement SXSW. Elk jaar wordt in Austin via een mega grote conferentie aandacht besteed aan nieuwe technologische ontwikkelingen.

In de eerste video spreken Roeland Stekelenburg en Erwin Blom van Fast Moving Targets met Jeroen van Erp van Fabrique en de TU Delft.

Lees verder
Van SBO | 20-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Naar een andere aanpak van leiderschapsontwikkeling: van business school naar Personal Learning Cloud

Door: Wilfred Rubens Op het gebied van leiderschapsontwikkeling -niet alleen relevant voor de top van de organisatie-...

Het bericht Naar een andere aanpak van leiderschapsontwikkeling: van business school naar Personal Learning Cloud verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Integreer jij op een goede manier ICT in je onderwijs? Triple E Framework helpt bij de analyse #TripleEFrame

Het is zinvol om regelmatig te reflecteren op het gebruik van leertechnologie. Bereiken we ermee wat we willen bereiken? Als docent en onderwijsontwikkelaar kun je verschillende hulpmiddelen gebruiken die kunnen helpen om kritisch te kijken naar de inzet van ICT voor leren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Ontwikkelingen op het gebied van Learning Experience Platforms

Learning Experience Platforms (LXP) staan, als het gaat om leertechnologie voor Learning & Development, in het brandpunt van de belangstelling. Josh Bersin ziet zes richtingen waarin de LXP’s zich begeven.

Via LinkedIn wees John May mij een tijdje geleden op Bersin’s bijdrage.

Lees verder
Pagina 3 van 73Eerste   Vorige   1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste