Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-01-2025 | Article Rating | (0) reacties

Drie strategieën om (generatieve) AI in te zetten voor besluitvorming en innovatie

‘AI’ wordt vaak gezien als een alwetend strategisch hulpmiddel, maar volgens Teppo Felin en Matthias Holweg is dit een misvatting. AI functioneert volgens hen meer als een spiegel van het verleden dan als een voorspeller van de toekomst. Toch kunnen AI-toepassingen volgens hen worden gebruik bij besluitvorming op strategisch niveau.

The post Drie strategieën om (generatieve) AI in te zetten voor besluitvorming en innovatie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-01-2025 | Article Rating | (0) reacties

Instructievideo’s gemaakt met of zonder AI: onderzoek laat opvallende effecten zien

Onderzoekers van de ETH Zürich, onder leiding van Torbjørn Netland, hebben instructievideo’s gemaakt door docenten vergeleken met instructievideo’s die zijn gegenereerd met behulp van meerdere AI-tools. Zij hebben daarbij gekeken naar gevolgen voor leerresultaten op korte termijn, naar de voorkeur van lerenden en naar de productietijd. Wat valt op? Voor

The post Instructievideo’s gemaakt met of zonder AI: onderzoek laat opvallende effecten zien first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-01-2025 | Article Rating | (0) reacties

Hoe zal de arbeidsmarkt evolueren als gevolg van macrotrends?

Het World Economic Forum heeft onlangs het bijna 300 pagina’s tellende rapport “The Future of Jobs Report 2025” gepubliceerd. Het WEF beschrijft daarin hoe de arbeidsmarkt zich tussen 2025 en 2030 zal ontwikkelen dankzij trends zoals digitalisering (met name AI), geo-economische fragmentatie en de groene transitie. Het onderzoek is gebaseerd

The post Hoe zal de arbeidsmarkt evolueren als gevolg van macrotrends? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-01-2025 | Article Rating | (0) reacties

De complexe relatie tussen technologische ontwikkelingen en sociale machtsstructuren fraai in beeld gebracht

‘Calculating Empires‘ van Kate Crawford en Vladan Joler is een grootschalige en fraaie visualisatie van onderzoek naar de wijze waarop technische en sociale structuren zich in de loop van vijf eeuwen hebben ontwikkeld. Zoals de auteurs het formuleren: In order to have a future, we must first confront our past.

The post De complexe relatie tussen technologische ontwikkelingen en sociale machtsstructuren fraai in beeld gebracht first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-01-2025 | Article Rating | (0) reacties

Welke belangrijke technologische ontwikkelingen zullen ons leven beïnvloeden?

Het Future Today Institute heeft onder leiding van Amy Webb een uitgebreide analyse gemaakt van de technologische ontwikkelingen die in 2025 een grote rol gaan spelen. In deze blogpost vat ik enkele ontwikkelingen samen, en geef ik ook commentaar. 2025 markeert volgens Webb cs het begin van een periode van

The post Welke belangrijke technologische ontwikkelingen zullen ons leven beïnvloeden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-01-2025 | Article Rating | (0) reacties

Een voorteken van de invloed van ‘Big Tech’ op de persvrijheid?

Ann Telnaes, al sinds 2008 politiek cartoonist bij de Washington Post, heeft ontslag genomen. De directe aanleiding was het weigeren van een van haar cartoons door de krant, voor het eerst in haar loopbaan bij de Washington Post. De geweigerde cartoon bekritiseerde een groep miljardairs uit de tech- en mediasector

The post Een voorteken van de invloed van ‘Big Tech’ op de persvrijheid? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-01-2025 | Article Rating | (0) reacties

Versterkt generatieve AI het leren? Dat is geen goede vraag

In zijn blogpost “Does ChatGPT enhance learning (or does it make you stupid)?” verkent Philip Kerr op basis van onderzoek de invloed van ChatGPT op het leerproces. Hij concludeert dat de vraag waarmee hij zijn blogpost opent, eigenlijk geen zinvolle vraag is. Kerr begint met de opmerking dat de vraag

The post Versterkt generatieve AI het leren? Dat is geen goede vraag first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-01-2025 | Article Rating | (0) reacties

2024: Het jaar waarin AI ons leren, opleiden en onderwijs opschudde

Gelukkig Nieuwjaar! Deze eerste blogpost van 2025 bevat een beknopte bijdrage voor de nieuwsbrief van e-learning.nl, die vlak voor de Kerst is verschenen. Ik blik daarin terug op de ontwikkeling van AI en de op de invloed van AI op leren, opleiden en onderwijs. Als we terugblikken op 2024, kunnen

The post 2024: Het jaar waarin AI ons leren, opleiden en onderwijs opschudde first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

Mijn terugblik op 2024 (en prettige feestdagen en een gelukkig en gezond 2025)

Dit wordt mijn laatste blogpost van 2024. Daarin blik ik met name weer terug op mijn werkzaamheden van het afgelopen jaar. Ik wil jullie bij dezen ook fijne feestdagen wensen, en een gelukkig en gezond 2025. Vanuit het perspectief van digitalisering en ’technology enhanced learning’ was het jaar 2024 een

The post Mijn terugblik op 2024 (en prettige feestdagen en een gelukkig en gezond 2025) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

Dimensies van AI-geletterdheid

Om AI goed te kunnen inzetten, hebben docenten en lerenden verschillende vaardigheden nodig. Deze vaardigheden worden door Angela Gunder cs beschreven in acht dimensies van AI-geletterdheid, gebaseerd op het werk van Doug Belshaw over digitale geletterdheid. De eerste dimensie is culturele AI-geletterdheid. Dit gaat over het begrijpen hoe AI wordt

The post Dimensies van AI-geletterdheid first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

Waarom zouden lerenden geen gebruik maken van een AI-tutor?

Gisteren deelde Tom Naberink de eerste tussenresultaten van een pilot met AI-docenten bij Varendonck College. Daaruit blijkt dat betrekkelijk weinig leerlingen gebruik maken van de AI-docenten. Diverse verklaringen schoten door mijn hoofd. In deze blogpost zet ik deze verklaringen op een rij. Ik probeer ook suggesties te doen voor acties

The post Waarom zouden lerenden geen gebruik maken van een AI-tutor? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

Samenvattingen maken met behulp van AI: voordelen en risico’s

Deze kritische bijdrage van Martin Weller gaat over een toepassing van generatieve AI die ikzelf dagelijks gebruik: het maken van samenvattingen. Weller ziet de waarde hiervan, maar beschrijft ook risico’s (die ik weer graag deels nuanceer). Dankzij samenvattingen, gegenereerd door AI, krijgen professionals en lerenden snel inzicht in onderzoek en

The post Samenvattingen maken met behulp van AI: voordelen en risico’s first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

Vijf belangrijke innovaties op het gebied van leertechnologie

Paige Yousey vat vijf belangrijke ontwikkelingen op het gebied van technologie voor leren en ontwikkelen samen. Per ontwikkeling gaat zij ook in op sterke kanten en zorgen. Wat valt mij hierbij op? Als eerste beschrijft zij de opkomst van AI-gestuurde cursusontwikkeling. Deze technologie helpt bij het maken en bijwerken van

The post Vijf belangrijke innovaties op het gebied van leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

Manifest met een overzicht van positieve en negatieve aspecten van leren en generatieve AI

Een groep van 45 internationale onderwijsonderzoekers heeft een manifest geschreven met de voor- en nadelen van generatieve AI voor leren, opleiden en onderwijs. Als je de discussie en publicaties rond dit thema volgt, dan bevat het manifest weinig nieuws. Toch vormt dit document een mooi overzicht van vijftien voordelen en

The post Manifest met een overzicht van positieve en negatieve aspecten van leren en generatieve AI first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek laat zien: generatieve AI kan docenten fors tijd besparen bij lesvoorbereiding

Recent onderzoek laat zien dat docenten flink wat tijd kunnen besparen door toepassingen als ChatGPT te gebruiken bij het voorbereiden van lessen. Wat zou de impact op werkdruk zijn als generatieve AI voor meer werkzaamheden zou zijn gebruikt? Het onderzoek, uitgevoerd door de Education Endowment Foundation, vergeleek twee groepen docenten:

The post Onderzoek laat zien: generatieve AI kan docenten fors tijd besparen bij lesvoorbereiding first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

Gids voor schoolleiders: hoe beleidsmatig én praktisch om te gaan met Generatieve AI in het onderwijs

Via een app-groep over AI in het onderwijs werd onlangs de Gids voor schoolleiders: hoe beleidsmatig én praktisch om te gaan met Generatieve AI in het voortgezet onderwijs gedeeld. Deze gids helpt je ook na te gaan in welke mate je al bezig bent met generatieve AI (van ‘niet’ tot

The post Gids voor schoolleiders: hoe beleidsmatig én praktisch om te gaan met Generatieve AI in het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe het brein context gebruikt bij besluitvorming en leren

Het menselijk brein lost voortdurend dubbelzinnige situaties op door gebruik te maken van context. Onderzoekers van de Universiteit van Californië – Santa Barbara hebben volgens ScienceDaily onderzocht hoe twee hersengebieden samenwerken om deze taak uit te voeren: de orbitofrontale cortex (OFC) en de hippocampus (DH). Wat betekent dit voor leren,

The post Hoe het brein context gebruikt bij besluitvorming en leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

Een balans zoeken tussen de voordelen en risico’s van (generatieve) AI

In hun artikel “Striking a Balance: Navigating the Ethical Dilemmas of AI in Higher Education” onderzoeken Katalin Wargo en Brier Anderson hoe onderwijsinstellingen (generatieve) AI kunnen inzetten zonder belangrijke waarden uit het oog te verliezen. Ze richten zich op drie hoofdthema’s: sociale gelijkheid, duurzaamheid en een mensgerichte aanpak. De centers

The post Een balans zoeken tussen de voordelen en risico’s van (generatieve) AI first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

E-learning implementeren (gastcollege)

Gisteravond heb ik weer een gastcollege verzorgd over de implementatie van e-learning (organisatie FCe). De opzet was dit keer anders dan eerdere jaren omdat we generatieve AI expliciet hebben ingezet tijdens de voorbereiding en uitvoering. Ter voorbereiding heb ik de deelnemers het volgende gevraagd: Maak, al dan niet met behulp

The post E-learning implementeren (gastcollege) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

Beter en meer efficiënt werken door dagelijks met AI te werken

In The AI Mindset Shift: How I Use AI Every Day illustreert Hailly Griffis hoe je, door samen te werken met generatieve AI, beter kunt werken en taken in minder tijd kunt uitvoeren. De integratie van AI-tools in het dagelijkse werk leidt volgens Griffis tot aanzienlijk betere prestaties. Zij refereert

The post Beter en meer efficiënt werken door dagelijks met AI te werken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

OpenAI wil online cursussen combineren met chatbots

OpenAI, de ontwikkelaar van onder meer ChatGPT en DALL-E, streeft ernaar dat chatbots door docenten geïntegreerd kunnen worden binnen online cursussen. OpenAI probeert al geruime tijd een voet tussen de deur van het onderwijs te krijgen. Uiteraard kunnen docenten met behulp van ChatGPT al eigen GPT’s ontwikkelen die, bijvoorbeeld, gebruikt

The post OpenAI wil online cursussen combineren met chatbots first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

Geleerde lessen op het gebied van digitale transformatie ook relevant voor onderwijs en L&D?

Ik vind het altijd leerzaam om ook eens te kijken naar ervaringen van andere sectoren als het gaat om digitalisering of digitale transformatie. Wat kunnen onderwijs en leren en ontwikkelen leren van bijvoorbeeld digitale transformatie in de retail, maar wat ook niet? Het artikel The Evolution Of Digital Transformation: Beyond

The post Geleerde lessen op het gebied van digitale transformatie ook relevant voor onderwijs en L&D? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

Ervaringen met en onderzoek naar gepersonaliseerd leren

Gepersonaliseerd leren lijkt weleens de heilige graal van onderwijs en leren en ontwikkelen te zijn. Tijdens congressen zoals de Online Educa in Berlijn is hier ook vaak veel aandacht voor, waarbij er vaak impliciet van uit wordt gegaan dat ‘personalisering’ per definitie effectief is. Er komt echter best wat kijken

The post Ervaringen met en onderzoek naar gepersonaliseerd leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

Trends op het gebied van generatieve AI samengevat

Als je nog een gewone baan hebt, of als zzp’er diverse opdrachten, is het bijna niet te doen om ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI bij te houden. Daarom is de bijdrage Generative AI at the end of 2024 handig. In deze bijdrage reflecteert Bryan Alexander op de meest

The post Trends op het gebied van generatieve AI samengevat first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

Met behulp van AI een replica van je persoonlijkheid creëren

James O’Donnell schrijft in MIT Technology Review over een recent onderzoek waarin onderzoekers van Stanford en Google DeepMind laten zien dat het mogelijk is om een AI-replica van iemands persoonlijkheid te creëren. Deze bevinding opent nieuwe mogelijkheden voor gedragsonderzoek, simulaties, serious gaming en leren in de Metaverse. Uiteraard roept deze

The post Met behulp van AI een replica van je persoonlijkheid creëren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we voor leren, opleiden en onderwijs wel altijd voor de beste generatieve AI-toepassingen kiezen?

Marcel Mutsaarts publiceerde afgelopen zondag een LinkedIn-bijdrage waarin hij beargumenteerde dat Copilot eigenlijk een “gecastreerde versie” is van ChatGPT. Hij pleit ervoor om docenten en lerenden de beste applicaties op AI gebied te geven (zoals de betaalde versie van ChatGPT of Claude). Bij het selecteren van applicaties spelen echter ook

The post Moeten we voor leren, opleiden en onderwijs wel altijd voor de beste generatieve AI-toepassingen kiezen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn ‘AI-guardrails’?

Als je leest over (generatieve) AI, dan kom je de term ‘AI-guardrail’ regelmatig tegen. McKinsey heeft een informatief artikel geschreven over wat deze vangrails zijn (inclusief voordelen, typen, de werking, de waarde en de toepassing ervan). AI-guardrails zijn richtlijnen en technische maatregelen die organisaties helpen om AI, met name generatieve

The post Wat zijn ‘AI-guardrails’? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2024 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik op de dertigste editie van de Online Educa in Berlijn #oeb24

Ik heb op 28 en 29 november 2024 voor de 20ste keer in Berlijn deelgenomen aan Online Educa. Ik heb zeven verslagen geschreven.  In deze bijdrage blik ik terug op mijn vooraf geformuleerde verwachtingen, en op de grote lijnen. De dertigste editie van de Online Educa Berlin (OEB) telde zo’n

The post Terugblik op de dertigste editie van de Online Educa in Berlijn #oeb24 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Impressie afsluitende workshop The Trend is Your Friend #oeb24

Tijdens de dertigste editie van Online Educa mocht ik dit jaar samen met Gilly Salmon en een aantal moderatoren (waaronder Abboy Verkuilen en Dimitri van Dillen) een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen. Daarin blikten we terug op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit te

The post Impressie afsluitende workshop The Trend is Your Friend #oeb24 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Integratie en impact van generatieve AI in het onderwijs #oeb24

Tijdens deze sessie van dag twee van de dertigste editie van de OEB kwamen diverse sprekers aan bod die vertelden over hun ervaringen met generatieve AI in het onderwijs. Jesper Vedel Bertelsen heeft samen met collega’s een taxonomie ontwikkeld voor het gebruik van generatieve AI. Deze taxonomie bestaat uit verschillende

The post Integratie en impact van generatieve AI in het onderwijs #oeb24 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Opening dag 2 OEB editie 2024: Onderwijs transformeren voor een visionaire toekomst #oeb24

De tweede dag van de Online Educa Berlin 2024 opende vandaag met twee parallelle plenaire sessies. Ik heb de sessie met de titel   “Transforming Education for Visionary Futures” bijgewoond. Tijdens deze openingssessie deelden drie vertegenwoordigers van universiteiten hun visie op de toekomst van het (hoger) onderwijs. De sessie werd voorgezeten

The post Opening dag 2 OEB editie 2024: Onderwijs transformeren voor een visionaire toekomst #oeb24 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Het OEB debat: over het verzamelen, opslaan en gebruiken van niet-essentiële gegevens over studenten #oeb24

Het jaarlijkse OEB-debat ging tijdens editie 2024 over: Dit Huis vindt dat het verzamelen, opslaan en gebruiken van niet-essentiële gegevens over studenten sterk moet worden beperkt. Als de afsluiting van dag 1 van editie 2024 van de OEB was er weer het jaarlijkse OEB-debat. DE stelling was: “This House believes

The post Het OEB debat: over het verzamelen, opslaan en gebruiken van niet-essentiële gegevens over studenten #oeb24 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Zijn digital credentials een hype of een volgende stap richting het erkennen van bekwaamheden? #oeb24

Standaarden en diensten voor digitale credentials beloven levenslang lerenden te ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling en loopbaanontwikkeling. Is dit de werkelijkheid, of is deze belofte slechts een marketingtruc? Over deze vraag ging de een na laatste sessie van dag 1 van de OEB 2024. Deze standaarden lijken ook de kloof

The post Zijn digital credentials een hype of een volgende stap richting het erkennen van bekwaamheden? #oeb24 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Lerenden als partner van innovatie #oeb24

Tijdens deze sessie ging een aantal sprekers in op AI-innovaties die bevorderd zijn door lerenden. Deze sessie werd verzorgd door studenten van het programma ‘Future scouts”. Future scouts is een Duits programma waarin studenten technologietrends verkennen en die inbrengen binnen betrokken instellingen en beleidmakers. Ze houden zich onder meer bezig

The post Lerenden als partner van innovatie #oeb24 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Chatbots in het onderwijs en ’student engagement’ #oeb24

Tijdens de eerste sessieronde van de OEB 2024 mocht ik een paneldiscussie leiden over het gebruik van chatbots, en hoe je AI-assistenten bij leren, waaronder chatbots, kunt implementeren en opschalen om de betrokkenheid van lerenden te vergroten. Tijdens drie presentaties deelden experts hun inzichten en ervaringen. Philipp Höllermann presenteerde allereerst

The post Chatbots in het onderwijs en ’student engagement’ #oeb24 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Start OEB24: Brace for Transformation: The Courage to Redefine Learning

Vanochtend is de Online Educa in Berlijn met zo’n 2000 deelnemers daadwerkelijk van start gegaan. De opening was traditiegetrouw gewijd aan een reflectieve beschouwing op maatschappelijke ontwikkelingen en hun gevolgen voor leren, opleiden en onderwijs. Gisteravond werd tijdens de sprekersreceptie bekend gemaakt dat Nederland dit jaar Denemarken achter zich moet

The post Start OEB24: Brace for Transformation: The Courage to Redefine Learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Grote taalmodellen reduceren cognitieve belasting, al kan dit ook ten koste gaan van het leren

Onderzoekers van een aantal Duitse universiteiten hebben onderzoek gedaan waarbij zij hebben gekeken naar cognitieve belasting en leerresultaten bij het het gebruik van grote taalmodellen (LLM’s), in vergelijking met traditionele zoekmachines, voor het verzamelen van informatie tijdens het leren. Wat valt op? Cognitieve belasting is belangrijk voor effectief leren. Een

The post Grote taalmodellen reduceren cognitieve belasting, al kan dit ook ten koste gaan van het leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Over het verantwoord gebruik van grote taalmodellen bij peer review

James Zou heeft voor Nature een artikel geschreven over het gebruik van ‘large language models’ bij peer review van onderzoeksartikelen. Deze bijdrage is m.i. ook relevant voor leren, opleiden en onderwijs. Zou concludeert op basis van eigen onderzoek dat momenteel 7-17% van de peer reviews op het gebied van computerwetenschappen

The post Over het verantwoord gebruik van grote taalmodellen bij peer review first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Is het gouden tijdperk van podcasts voorbij?

Podcasts worden ook gebruikt voor leren, opleiden, onderwijs en onderzoek. De belangstelling voor podcasts lijkt (weer) af te nemen. Maar geldt dat ook voor ‘educatieve’ podcasts? Podcasts kunnen worden gebruikt als leermateriaal binnen ‘formeel leren’, zoals cursussen. Ik heb zelf echter het idee dat professionals podcasts zelf vooral gebruiken om

The post Is het gouden tijdperk van podcasts voorbij? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Dertig jaar Online Educa: pandemie en veerkracht (terugblik op de editie 2020 en 2021)

Dit jaar vindt voor de dertigste keer de Online Educa in Berlijn plaats. Ik kom er sinds 2003 en mag dit jaar samen met onder meer Gilly Salmon een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen waarin we terugblikken op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit

The post Dertig jaar Online Educa: pandemie en veerkracht (terugblik op de editie 2020 en 2021) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Haal zo veel mogelijk uit je bezoek aan de Online Educa in Berlijn (en wat verwacht ik er dit jaar van)

De volgende week vindt de dertigste editie van de Online Educa Berlijn plaats. In deze blogpost geef tips op basis van mijn vele bezoeken aan de OEB die je helpen meer te halen uit deze conferentie. Verder ga ik ook in op de verwachtingen die ik van deze editie heb.

The post Haal zo veel mogelijk uit je bezoek aan de Online Educa in Berlijn (en wat verwacht ik er dit jaar van) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

AI kent lerenden niet echt, en dat heeft gevolgen voor de toepassing van AI voor leren, opleiden en onderwijs

AI-toepassingen hebben potentie voor leren. Toch wijst Sue Ollerhead in de bijdrage “Teachers truly know students and how they learn. Does AI?” op een relevante, en m.i. weinig benoemde, beperking van generatieve AI voor leerdoeleinden. Ollerhead begint haar bijdrage met de al vaker gememoreerde voordelen van generatieve AI-toepassingen. Zij wijst

The post AI kent lerenden niet echt, en dat heeft gevolgen voor de toepassing van AI voor leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Gastcollege over dertig trends op het gebied van technology enhanced learning

Gisteravond heb ik in het kader van de FCe Postbachelor opleiding e-Learning weer een gastcollege verzorgd over trends op het gebied van ’technology enhanced learning’. Ik onderscheid momenteel dertig trends. Deelnemers hadden vooraf, al dan niet met behulp van generatieve AI, zelf trends in kaart gebracht. Hun voorwerk was leidend

The post Gastcollege over dertig trends op het gebied van technology enhanced learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Impressie AI-deas for learning and education editie 2024

Op 18 november 2024 vond in Utrecht de tweede editie van AI-deas for learning and education plaats. Ik heb deze dag voor een groot deel bijgewoond. Philippa Hardman verzorgde een keynote over de vraag of het gebruik van AI leidt tot meer effectief leren, opleiden en onderwijs. Verder waren er

The post Impressie AI-deas for learning and education editie 2024 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe de Metaverse afstandsleren kan verrijken

De bijdrage Metaverse For Education: Enriching Distance Learning Experiences heeft een commerciële insteek, maar bevat tevens relevante informatie over de toegevoegde waarde van de Metaverse voor online leren op afstand. Mijn opmerkingen heb ik in de samenvatting verweven. De Metaverse kun je typeren als een virtuele 3D-omgeving waar mensen via

The post Hoe de Metaverse afstandsleren kan verrijken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Dertig jaar Online Educa: veel aandacht voor learning analytics en MOOCs tijdens de edities 2013 en 2014

Dit jaar vindt voor de dertigste keer de Online Educa in Berlijn plaats. Ik kom er sinds 2003 en mag dit jaar samen met onder meer Gilly Salmon een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen waarin we terugblikken op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit

The post Dertig jaar Online Educa: veel aandacht voor learning analytics en MOOCs tijdens de edities 2013 en 2014 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Vijf principes voor succesvol immersief leren

Volgens Hannah McNaughton-Hussain is immersief leren een effectieve methode om lerenden actief bij de lesstof te betrekken. Zij  beschrijft vijf leidende principes die docenten kunnen gebruiken om leerervaringen meeslepender, immersief, te maken. Daarbij gaat het niet alleen om leren binnen, bijvoorbeeld, een VR-omgeving. Immersief leren werkt volgens de auteur als

The post Vijf principes voor succesvol immersief leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Zet de toon: impressie SURF Onderwijsdagen 2024, dag 2

Op 13 november 2024 vond de tweede dag van de 26ste editie van de SURF Onderwijsdagen plaats in het Amare Danstheater in Den Haag. Deze blogpost bestaat uit een impressie van de keynotes en de diverse sessies. Peter-Paul Verbeek, rector magnificus van de Universiteit van Amsterdam en hoogleraar Filosofie en

The post Zet de toon: impressie SURF Onderwijsdagen 2024, dag 2 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 3 van 118Eerste   Vorige   1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste