Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning en studiesucces

In het artikel “The 5 Pillars of Blended Learning: Building a Solid Foundation for Student Success” beschrijft Sherri Powell vijf pijlers van blended learning die moeten bijdragen aan succesvol studeren. Zij werd snel tijdens haar loopbaan geconfronteerd met een klas die bestond uit lerenden met een zeer diverse achtergrond, zowel

The post Blended learning en studiesucces first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

De toekomst van AI in het onderwijs (volgens onder meer John Hattie en Dylan Wiliam)

Via Pedro de Bruyckere stuitte ik gisteren op een interview met John Hattie, Dylan Wiliam en Arran Hamilton. Zij reflecteren daarin op de mogelijke gevolgen van AI voor het onderwijs. Ik deel graag een aantal meer of minder opvallende uitspraken met jullie uit deze ruim één uur durende video. De

The post De toekomst van AI in het onderwijs (volgens onder meer John Hattie en Dylan Wiliam) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Intrinsieke motivatie en online en blended leren

Jessica Koehler besteedt aandacht aan onderzoek naar ‘need-supportive teaching‘ om de intrinsieke motivatie bij online en blended learning te bevorderen. Zij vertaalt de bevindingen ook in strategieën die docenten kunnen toepassen bij online en blended learning. Need-supportive teaching (NST) is het bieden van autonomieondersteuning, structuur en betrokkenheid door docenten om

The post Intrinsieke motivatie en online en blended leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Platform voor het verkennen van AI didactiek

Exploring AI pedagogy is een communityplatform voor het delen van ervaringen met AI in het onderwijs. Het platform werkt als volgt: onderwijsprofessionals kunnen via een Google Form een ervaring met AI in het onderwijs beschrijven. Het kan gaan om succesvolle en teleurstellende experimenten. De reflecties kunnen gaan over specifieke lesactiviteiten,

The post Platform voor het verkennen van AI didactiek first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Drie basisvoorwaarden voor succesvol online leren

Volgens Susan Sibert en collega’s heeft de overhaaste overgang naar volledig online onderwijs, als gevolg van de COVID-19 pandemie,  geleid tot nieuwe inzichten en methodes als het gaat om het voorbereiden op online leren. Deze auteurs presenteren drie basisvoorwaarden waaraan je zou moeten voldoen om online leren tot een succes

The post Drie basisvoorwaarden voor succesvol online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Aftrap AI Advisory Board ROERCollege Schöndeln

Een AI Advisory Board is een platform waarin lerenden, ouders/verzorgers, medewerkers (waaronder docenten en directieleden) en andere betrokkenen een stem kunnen krijgen in hoe AI binnen een schoolorganisatie ingevoerd en gebruikt kan worden. Gisteravond vond de aftrap plaats van de AI Advisory Board van ROERCollege Schöndeln. Ik mag deze adviesraad

The post Aftrap AI Advisory Board ROERCollege Schöndeln first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

De 10 belangrijkste onderwijsonderzoeken van 2023 (volgens Edutopia)

Youki Terada en Stephen Merrill vatten voor Edutopia de volgens hen tien belangrijkst onderzoeken over onderwijs samen. De diversiteit aan thema’s is groot. Van het gebruik van integratie van AI, het belang van sociaal-emotioneel leren tot een andere benadering van leesonderwijs. Waar komen de belangrijkste bevindingen in de kern op

The post De 10 belangrijkste onderwijsonderzoeken van 2023 (volgens Edutopia) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Generatieve AI: Rathenau Scan (en uitkomst peiling behoefte bloemlezingen generatieve AI)

Het Rathenau Instituut heeft een scan over generatieve AI (GAI) samengesteld waarin men de balans probeert op te maken ten aanzien van een ontwikkeling die flink in beweging is. Deze blogpost bevat een bespreking van dit rapport. Ik doe ook verslag van mijn peiling over de behoefte aan bloemlezingen op

The post Generatieve AI: Rathenau Scan (en uitkomst peiling behoefte bloemlezingen generatieve AI) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Boek over ‘Centers for Teaching and Learning’

Veel Nederlandse onderwijsinstellingen beschikken over een ‘Centre for Teaching and Learning’ of zijn bezig met de oprichtring ervan dankzij het nationale Npuls-programma. Onlangs kwam ik een bespreking tegen van een boek over CTLs. Npuls schrijft over een CTL: “Een Center for Teaching & Learning zorgt ervoor dat sectorale ict-voorzieningen en

The post Boek over ‘Centers for Teaching and Learning’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Kansen van “immersive learning” voor leren en ontwikkelen

Volgens Bill Brandon neemt de toegankelijkheid van virtual reality en augmented reality -die beiden “immersive learning” mogelijk maken- toe. Deze technologieën hebben een aantal belangrijk voordelen die kansen bieden voor leren en ontwikkelen (en m.i. ook onderwijs). Samengevat komen de voordelen op het volgende neer: Deze technologieën brengen gebruikers in

The post Kansen van “immersive learning” voor leren en ontwikkelen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Conversational framework van Laurillard

Het Conversational Framework van Diana Laurillard is op het gebied van online en blended learning een belangrijk kader. Toch ben ik er in al die jaren nog nooit apart op ingegaan. Dat wordt dus tijd. Het Conversational Framework wil een gestructureerd overzicht bieden van de interacties die essentieel zijn voor

The post Conversational framework van Laurillard first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

ChatGPT didactisch en ethisch verantwoord inzetten

Ik heb gisteren een webinar verzorgd voor de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen, over het didactisch en ethisch verantwoord inzetten van ChatGPT. Deze organisatie had in september 2023 al eens een webinar over ChatGPT laten verzorgen. Daarom vroeg men mij om eerst in te gaan op de ontwikkeling van ChatGPT en

The post ChatGPT didactisch en ethisch verantwoord inzetten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

De belangrijkste tekortkomingen van blockchaintechnologie

Blockchain-technologie is bekend geworden dankzij crypto-geld zoals de Bitcoin. De onderliggende technologie kan echter voor veel meer doeleinden worden gebruikt. De verwachtingen waren en zijn dan ook hooggespannen. Volgens Bernard Marr heeft blockchain-technologie echter vijf belangrijke tekortkomingen. De werking van blockchain-technologie is lastig uit te leggen. Ik heb de betaalde

The post De belangrijkste tekortkomingen van blockchaintechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 06-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

50 prompts om je creativiteit bij het ontwerpen te stimuleren

Is ChatGPT jouw creatieve sidekick? Wel, die stelling gooide ik vorige week in de groep tijdens een workshop. En wat denk je? De discussie barstte los! Is het leunen op ChatGPT voor ideeën een recept om zelf lui achterover te gaan leunen of juist een een boost voor je creativiteit? Ik merkte zelf ook een […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Zevenendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Dit is de zevenendertigste maar mogelijk ook de laatste bloemlezing over generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT. Je kunt nog een week aangeven wat jouw voorkeur is ten aanzien van mijn blogposts over dit onderwerp. In deze blogpost besteed ik in elk geval onder meer aandacht aan een recent onderzoek over de

The post Zevenendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Dimensies onderwijs flexibel organiseren

In 2016 verscheen de SURF-publicatie Onderwijs op Maat anno 2016 (pdf). Daarin onderscheidt SURF vijf dimensies waarop je onderwijs kunt flexibilisering. Eerder dit jaar publiceerden Kohnstamm Instituut en Kennisnet het model ‘Dimensies flexibel organiseren van onderwijs’ waarin zij aan de hand van zeven dimensies laten zien hoe scholen flexibel onderwijs kunnen

The post Dimensies onderwijs flexibel organiseren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Enkele conclusies uit recent onderwijsonderzoek (o.a. naar educatieve video’s)

De Onderwijswetenschappen blog van de Universiteit Utrecht heeft onlangs weer verschillende lezenswaardige bijdragen geplaatst over recent onderwijsonderzoek. In deze blogpost vat ik belangrijke conclusies samen. Het gevaar van AI: Gaan studenten er te veel op leunen in plaats van ervan te leren? AI heeft potentie bij het geven van persoonlijke

The post Enkele conclusies uit recent onderwijsonderzoek (o.a. naar educatieve video’s) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Over het belang van ‘check-in’ bij blended learning

Een ‘check-in’ speelt een belangrijke rol bij blended learning en online leren. In deze blogpost sta ik stil bij wat ‘check-in’ inhoudt, waarom het belangrijk is, en hoe je leeractiviteiten ten behoeve van ‘check-in’ met behulp van een leermanagementsysteem (LMS) kunt toepassen. ‘Check-in’ in de context van blended learning heeft

The post Over het belang van ‘check-in’ bij blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Realiteit en perceptie bij technologie-ondersteund actief leren

De studie “Is Reality in Conflict with Perception? The Impact of Technology-Enhanced Active Learning and Formative Assessment on the Formation of Pre-Service Teachers in the Social Sciences” heeft betrekking op de perceptie van aankomende docenten op het leerzame karakter van een meer activerende didactiek, waarbij technologie wordt gebruikt, versus klassikaal

The post Realiteit en perceptie bij technologie-ondersteund actief leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Learning analytics ontcijferd (recensie)

Hoe kunnen docenten meer en betere informatie verkrijgen over de leerprocessen en leeruitkomsten van hun lerenden? Justian Knobbout wil met zijn boek ‘Learning analytics ontcijferd‘ dit doel helpen bereiken. In deze blogpost bespreek ik deze uitgave. Justian Knobbout is in 2021 gepromoveerd op het onderwerp ‘learning analytics’ en doet nog

The post Learning analytics ontcijferd (recensie) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Zesendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

De combinatie van twee meerdaagse conferenties en andere drukke werkzaamheden hebben ertoe geleid dat ik twee weken niet toegekomen ben aan een bloemlezing over generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT. Bij dezen! Deze zesendertigste bloemlezing start overigens met een peiling over de vraag of ik hier nog mee door moet gaan. Behoefte

The post Zesendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Virtual reality in Microsoft Teams?

Microsoft Teams wordt veel gebruikt voor overleg, kennis delen en live online leren. Volgens The Verge wordt het binnenkort mogelijk om sessies in 3D binnen Microsoft Teams te gaan houden. Voor leren, opleiden en onderwijs is dat een interessante ontwikkeling. Microsoft heeft recentelijk een belangrijke verandering aangekondigd in de manier

The post Virtual reality in Microsoft Teams? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

De kracht van open delen (en een mooi voorbeeld dat hopelijk doet volgen)

Volgens oud-Onderwijsminister Ingrid van Engelshoven is een kennissamenleving gebaat bij vrije uitwisseling van informatie. Daarom ambieert ons land dat 100% van de Nederlandse wetenschappelijke publicaties open access is. Volgens mij is het echter ook van belang dat we andere vormen van kennis open delen. In deze blogpost beschrijf ik het

The post De kracht van open delen (en een mooi voorbeeld dat hopelijk doet volgen) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik op de negenentwintigste editie van de Online Educa #OEB23

Ik heb op 23 en 24 november 2023 voor de 19de keer in Berlijn deelgenomen aan Online Educa 2023. Ik heb verschillende blogposts gewijd aan dit congres. In deze bijdrage blik ik terug op de hoofdzaken van wat mij is opgevallen. Generative AI, AI, AI Zoals ik verwachtte werd er

The post Terugblik op de negenentwintigste editie van de Online Educa #OEB23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Impressie van de OEB-beurs #oeb23

De Online Educa heeft ook een uitgebreide beursvloer waar leveranciers van veel leertechnologieën een stand hebben. Het is onmogelijk om alle leertechnologieën de revue te laten passeren. Deze blogpost bevat een selectie. Normaal sla ik een sessieronde over om over de beurs te struinen. Dat heb ik dit keer niet

The post Impressie van de OEB-beurs #oeb23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je lerenden online erbij betrekken? #oeb23

Mijn laatste OEB-sessie van 2023 ging over het opbouwen van een leergemeenschap onder lerenden waarbij de kloof tussen online en on-campus lerenden overbrugd kan worden. De eerste sprekers gingen in op hoe je isolatie van studenten die online deelnemen kunt bestrijden. De betreffende universiteit had een sterke campuscultuur, die ook

The post Hoe kun je lerenden online erbij betrekken? #oeb23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

AI-tools voor het verminderen van de werkdruk en het verbeteren van leerresultaten #oeb23

Vandaag heb ik tijdens dag twee van de negenentwintigste editie van de OEB een presentatie gegeven over de vraag of ChatGPT een vloek of zegen is voor learning & development en onderwijs. Twee andere sprekers gingen in op hoe AI het leerproces kan versterken en op innovatieve projecten van het

The post AI-tools voor het verminderen van de werkdruk en het verbeteren van leerresultaten #oeb23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

The Big Reset: aanpassen aan een nieuw onderwijslandschap #oeb23

Vanochtend is dag twee van de negenentwintigste editie van de Online Educa in Berlijn van start gegaan met twee parallelle plenaire sessies. Ik heb de sessie bijgewoond over uitdagingen die generatieve AI voor het onderwijs met zich meebrengt. Volgens het OEB-programma staan recente ontwikkelingen, vooral op het gebied van conversatie

The post The Big Reset: aanpassen aan een nieuw onderwijslandschap #oeb23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

OEB Debat: gaat AI meer kwaad dan goed doen voor leren? #oeb23

Het jaarlijkse OEB Debat in Lagerhuisstijl ging dit keer over de stelling: Dit Huis is van mening dat de wijdverspreide toepassing van AI bij het leren meer kwaad dan goed zal doen. Oud-radiopresentator Maximilian Jarrett mocht dit jaar voorzitten. Normaliter deed Harold Elletson dat, die afgelopen zomer is overleden. Voorstander

The post OEB Debat: gaat AI meer kwaad dan goed doen voor leren? #oeb23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Wat komt er op learning and development af? #oeb23

Tijdens deze sessie van de OEB gingen drie sprekers in op technologische ontwikkelingen die kunnen leiden tot transformatie van L&D. Jasper Schonenberg (IKEA) stond stil bij de mogelijke gevolgen van Web3 op L&D. Wat kunnen we leren van principes van Web3-omgevingen. Web3 is volgens Jasper een verzamelnaam van Metaverse, AI,

The post Wat komt er op learning and development af? #oeb23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Een leertechnologie-tragedie? #oeb23

Unesco heeft recent een 650-pagina tellend rapport geschreven over wat er gebeurde toen technologie de ruggengraat van het onderwijs werd tijdens de Covid-19 lockdowns. Auteur Marc West werd hierover tijdens deze OEB-sessie geïnterviewd. West benadrukte de rol van Unesco als observator. Zij wilden kijken wat gebeurde toen scholen verplicht dicht

The post Een leertechnologie-tragedie? #oeb23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Doorbreek weerstand om productiviteit te verhogen in het tijdperk van AI #oeb23

Deze sessie ging over het omarmen van AI-tools om menselijke bekwaamheden te vergroten, leren te versnellen en virtuele assistenten te integreren in workflows. En hoe ga je om met de weerstand die je daarbij kunt ontmoeten? Moderator Laura Overton begon met enkele vragen over het gebruik van generatieve AI door

The post Doorbreek weerstand om productiviteit te verhogen in het tijdperk van AI #oeb23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Opening Online Educa 2023: The Learning Futures We Choose #oeb23

Vandaag is de negenentwintigste editie van de Online Educa officieel gestart gegaan, met ongeveer 2000 deelnemers uit veel landen van elk werelddeel (de Noord- en Zuidpool uitgezonderd). Nederland heeft weer de grootste vertegenwoordiging. Drie sprekers mochten onder leiding van Donald Taylor reflecteren op de toekomst van leren, opleiden en onderwijs.

The post Opening Online Educa 2023: The Learning Futures We Choose #oeb23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Bevorderen hologrammen betrokkenheid bij lerenden?

Hologram-technologie bestaat een hele tijd. Je komt deze technologie m. i. nog niet echt vaak tegen op het gebied van leren, opleiden en onderwijs. Toch zijn er toepassingen bekend, schrijft Susan Fourtané. De University of South California (USC) gebruikt deze technologie om betrokkenheid van lerenden bij onderwijs te bevorderen. Volgens

The post Bevorderen hologrammen betrokkenheid bij lerenden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Wat verwacht ik van de Online Educa 2023? #OEB23

Het is bijna traditie dat ik aan de vooravond van de Online Educa vooruitblik op dit evenement. Om na afloop te reflecteren op mijn verwachtingen. The Learning Futures We Choose De OEB heeft elk jaar een centraal thema. Dit keer gaat het over de vraag: geven we zelf vorm aan

The post Wat verwacht ik van de Online Educa 2023? #OEB23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Blijf niet altijd in je ‘eigen baan’

Ik ben groot voorstander van het kijken over de schutting van de eigen sector waarin je werkt. Deze bijdrage van Laura Overton is dan ook uit mijn hart gegrepen. Overton betwist hierin de opvatting dat “in onze eigen baan blijven” altijd positief is. Zij schrijft dat een focus je eigen

The post Blijf niet altijd in je ‘eigen baan’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Digitale geletterdheid binnen het onderwijs integreren

De Digital Pedagogy Toolbox Series is een verzameling artikelen van het Canadese BCCampus over didactiek en digitale technologie. In Digital Pedagogy Toolbox: Integrating Digital Literacy Practices verkent Taruna Goel hoe docenten en lerenden digitale bekwaamheden en vaardigheden kunnen ontwikkelen met behulp van een raamwerk op dit terrein. Volgens Goel heeft

The post Digitale geletterdheid binnen het onderwijs integreren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Kansen en risico’s van generatieve AI (zoals ChatGPT)

Gisteravond heb ik op verzoek van Rotary Geleen in Kasteel Limbricht een presentatie verzorgd over positieve en minder positieve aspecten van (generatieve) AI-toepassingen, en dan met name van ChatGPT. Dat krijg je ervan als je tijdens een uitstapje met goede vrienden laat zien waar je ChatGPT voor kunt gebruiken, en

The post Kansen en risico’s van generatieve AI (zoals ChatGPT) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

ChatGPT: vloek en/of zegen voor onderwijs en leren & ontwikkelen?

Volgende week vindt in Berlijn de Online Educa plaats. Generatieve AI is daar een belangrijk thema. Ik verzorg daar een presentatie met als titel. ChatGPT: Curse and/or Blessing for Education and Learning & Development? De organisatie heeft mij gevraagd om in een online artikel in te gaan om dit onderwerp.

The post ChatGPT: vloek en/of zegen voor onderwijs en leren & ontwikkelen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Teken de toekomst: impressie dag 2 SURF Onderwijsdagen 2023

Vandaag was dag 2 van de 25ste editie van de SURF Onderwijsdagen, met als thema: het bouwen van bruggen tussen mens en technologie en het gezamenlijk vormgeven van de toekomst. Hier is mijn impressie van deze tweede dag. Rudy van Belkom van Stichting Toekomstbeeld der Techniek heeft onder meer een

The post Teken de toekomst: impressie dag 2 SURF Onderwijsdagen 2023 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Teken de toekomst: impressie dag 1 SURF Onderwijsdagen 2023

Vandaag en morgen vindt de 25ste editie van de SURF Onderwijsdagen plaats. Het thema van deze Onderwijsdagen is: het bouwen van bruggen tussen mens en technologie en het gezamenlijk vormgeven van de toekomst. Ik zal elke dag een impressie schrijven. Dit is de impressie van dag 1. Na de opening

The post Teken de toekomst: impressie dag 1 SURF Onderwijsdagen 2023 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Misinformatie en virtual reality

Bij mis- en desinformatie in relatie tot digitale technologie denk je waarschijnlijk vooral aan sociale media en (generatieve) AI. De immersieve eigenschappen van virtual reality kunnen hier ook echter voor worden gebruikt. Virtual reality (VR) wordt in toenemende mate gebruikt, onder meer voor educatieve doeleinden. Volgens de auteurs van de

The post Misinformatie en virtual reality first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

De mythe van leerstijlen kan zelfs schadelijk zijn

‘Leerstijlen’ zijn een hardnekkige onderwijsmythe. Onderzoek laat zelfs zien dat deze mythe schadelijk kan zijn. Het concept van leerstijlen gaat ervan uit dat onderwijs, dat rekening houdt met leerstijlen van lerenden, leidt tot betere prestaties. Er is echter geen empirisch bewijs dat deze aanpak effectief is voor het leren. Carolina

The post De mythe van leerstijlen kan zelfs schadelijk zijn first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Generatieve AI verantwoord inzetten: welke afspraken maken we?

Ik heb gisteren tijdens de conferentie AI: De Creatieve (R)evolutie in het Onderwijs van SinLucas en Grafisch Lyceum Rotterdam twee keer een sessie verzorgd over het maken van afspraken, regels en richtlijnen binnen onderwijsinstellingen, om op een verantwoorde manier gebruik te maken van generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT, GPT’s, Claude en

The post Generatieve AI verantwoord inzetten: welke afspraken maken we? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Vernieuwde post-bachelor opleiding e-learning start januari 2024

Vanaf 23 januari 2024 biedt de Foundation for Corporate Education (FCe) de postbachelor opleiding e-learning aan. Deze opleiding is recent vernieuwd en geeft een diverse kijk op e-learning.  Marcel de Leeuwe coördineert de opleiding weer en is hoofddocent. Ik lever weer een bijdrage als gastdocent van drie onderdelen. De opleiding

The post Vernieuwde post-bachelor opleiding e-learning start januari 2024 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Vijfendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Er is binnen een week weer veel geschreven over en gebeurd ten aanzien van generatieve AI-toepassingen. Elon Musk heeft bijvoorbeeld ‘Grok’ aangekondigd, als een concurrent van ChatGPT, Google Bard of Claude. In Nederland gaat onder meer SURF aan de slag met het ontwikkelen van een eigen taalmodel. Er heeft zelfs

The post Vijfendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Lerenden ondersteunen om met succes microcertificaten te behalen

Microcredentials zijn volgens Kristin Franklin een belangrijke manier voor volwassen lerenden om hun bekwaamheden op specifieke vakgebieden aan te tonen. Zij stelt echter dat het met succes behalen van microcredentials veel ondersteuning vereist waarbij rekening wordt gehouden met de specifieke behoeften van volwassen lerenden. Een effectief ondersteuningssysteem kan microcredentials volgens

The post Lerenden ondersteunen om met succes microcertificaten te behalen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Heroverweging van het onderwijs als gevolg van digitalisering

Karen MacGregor doet verslag van het UN Higher Education Sustainability Initiative (HESI) Global Forum dat in juli plaatsvond. Daar stelde professor Tshilidzi Marwala, rector van de United Nations University, onder meer dat digitalisering en toenemende mondiale ongelijkheid zou moeten leiden tot een “fundamentele heroverweging” van het (hoger) onderwijs. Volgens Marwala

The post Heroverweging van het onderwijs als gevolg van digitalisering first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 3 van 112Eerste   Vorige   1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste