Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-09-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn belangrijke technologische trends (volgens Gartner)?

Het commerciële onderzoeksbureau Gartner heeft onlangs weer verschillende ‘hype cycles’ gepubliceerd. Deze grafische voorstellingen schetsen een beeld van de volwassenheid en de toepassing van technologieën en applicaties. Hebben deze technologieën en toepassingen  potentie voor het oplossen van realistische bedrijfsmatige problemen en voor het benutten van nieuwe kansen? Volgens Gartner -en

The post Wat zijn belangrijke technologische trends (volgens Gartner)? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-09-2021 | Article Rating | (0) reacties

Webinar Effectieve werkvormen bij blended learning

Vandaag heb ik een webinar voor vrijwilligers van SeniorWeb verzorgd over werkvormen bij blended learning die bij kunnen dragen aan effectief leren en aan het vergroten van de betrokkenheid van deelnemers. Daarbij gaat het om werkvormen voor tijd- en plaatsonafhankelijk leren, en om werkvormen die je tijdens live online sessies

The post Webinar Effectieve werkvormen bij blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-09-2021 | Article Rating | (0) reacties

Top leertechnologieën 2021 @c4lpt

Jane Hart heeft verleden week de vijftiende editie van haar ‘Top Tools for Learning’ gepubliceerd. Elk jaar inventariseert Jane de favoriete leertechnologieën van de mensen uit haar online netwerk (2077 reacties uit 33 landen). Zij rubriceert deze in drie categorieën: persoonlijk leren, werkplek leren, opleiden/onderwijs. Dit jaar telt elke categorie

The post Top leertechnologieën 2021 @c4lpt first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-09-2021 | Article Rating | (0) reacties

Learning Record Store kan helpen de gevolgen van leren en ontwikkelen te meten (maar…)

Josh Bersin laat zich in The Learning Record Store Comes Of Age positief uit over de potentie van een Learning Record Store (LRS) voor het meten van de invloed van L&D op prestaties van werknemers en op de ‘organizational performance’. In deze bijdrage legt hij uit wat een learning record

The post Learning Record Store kan helpen de gevolgen van leren en ontwikkelen te meten (maar…) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 06-09-2021 | Article Rating | (0) reacties

Google Chrome update geeft issue in Moodle

Foutmelding Bij onze supportdesk komen een aantal meldingen van verschillende klanten binnen dat er een foutpagina verschijnt bij het wijzigen van de cursusinstellingen en specifieker bij het selecteren van een cursusformat. Update Google Chrome Na onderzoek is gebleken dat dit wordt veroorzaakt door een recente update van Google Chrome (Versie 93.0.4577.63). Mijn collega die nog […]


Het bericht Google Chrome update geeft issue in Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van SBO | 06-09-2021 | Article Rating | (0) reacties

MD na corona: MS Teams-spirit is nog geen team-spirit

Eén keer per jaar besteedt de redactie van tijdschrift MD een deel van haar vergadering aan een onderwerp waarover nog geen artikel is verschenen. Dit jaar was dat de vraag: “Is ons vakgebied tijdens – of door – de Corona-periode structureel veranderd?”. Deelnemers aan de discussie waren de redactieleden: Karen Daleboudt, Carine Leemereise, Han van [...]

Het bericht MD na corona: MS Teams-spirit is nog geen team-spirit verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-09-2021 | Article Rating | (0) reacties

Interessante cursussen/opleidingen op het gebied van blended en online leren

In deze blogpost zet ik een aantal cursussen en opleidingen op een rij die je dit najaar kunt volgen om je expertise op het gebied van blended en online leren te vergroten. Ik ben bij al deze cursussen/opleidingen betrokken. Introductie op online en blended leren. Deze cursus van de Open

The post Interessante cursussen/opleidingen op het gebied van blended en online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-09-2021 | Article Rating | (0) reacties

Video’s gebruiken voor leren, opleiden en onderwijs: genres en criteria

In deze bijdrage bespreek ik twee blogposts over het gebruik van video voor leren, opleiden en onderwijs. De eerste bijdrage helpt je na te denken over het type video dat je wilt gebruiken. Bijdrage twee gaat kort in op kwaliteitscriteria van educatieve video. De eerste bijdrage is Bring variety to

The post Video’s gebruiken voor leren, opleiden en onderwijs: genres en criteria first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-09-2021 | Article Rating | (0) reacties

Houd controle over AI-toepassingen op het gebied van onderwijs en opleiden

Dankzij kunstmatige intelligentie (AI) en big data zijn we in staat om onderwijs en opleiden meer toe te spitsen op het niveau en het leergedrag van de individuele lerende. De bijdrage Discrimination in a Sea of Data: Exploring the Ethical Implications of Student Success Analytics laat zien dat deze ontwikkeling

The post Houd controle over AI-toepassingen op het gebied van onderwijs en opleiden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-09-2021 | Article Rating | (0) reacties

Webinar blended learning: ontwerpcriteria en didactische principes

Vandaag heb ik voor een groep medewerkers van het Dulon College een webinar verzorgd over blended learning. Ik ben met name ingegaan een aantal ontwerpcriteria. Wanneer kies je bijvoorbeeld voor onderwijs los van tijd en plaats, wanneer voor live online onderwijs (synchroon online leren) en wanneer voor leren op locatie?

The post Webinar blended learning: ontwerpcriteria en didactische principes first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 02-09-2021 | Article Rating | (0) reacties

Leren in de zorg: wendbaarheid, eigen regie en technologie…

Dat de wereld sneller verandert dan ooit, is allang geen nieuws meer. Dat dit ook de nodige uitdagingen biedt voor de zorg, verrast ons ook niet. Maar dat maakt het niet persé makkelijk. De druk op de zorg neemt toe en de sector zit midden in de uitdaging om meer zorg (en meer maatwerk) te [...]

Het bericht Leren in de zorg: wendbaarheid, eigen regie en technologie… verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 01-09-2021 | Article Rating | (0) reacties

Soft & future skills trainingenvoor jouw academie

Wij ontwikkelen mensen voor de wereld van nu en morgen. Flexibel van geest en vol zelfvertrouwen. Met vaardigheden om snel in te kunnen spelen op de kansen en de uitdagingen die het leven biedt. Hoe? Je gaat doen. Nieuw gedrag in praktijk brengen. Op je bek gaan en er beter uitkomen. Fouten maken en daardoor [...]

Het bericht Soft & future skills trainingenvoor jouw academie verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-09-2021 | Article Rating | (0) reacties

Kansen en belemmeringen van microcredentialing

De bijdrage Opportunities and Obstacles: Microcredentialing in Higher Education is een impressie van een webinar over onderzoek van een aantal onderwijsinstellingen naar de potentie van microcredentialing. Wat zijn kansen en belemmeringen volgens de sprekers? Kansen Het gaat om snelheid en modulariteit. Lerenden beschikken over manieren van beperktere omvang om stapsgewijs

The post Kansen en belemmeringen van microcredentialing first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 31-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

MEDEWERKERS VAN GOED NAAR BETER MET TINY HABITS

APG, de grootste pensioenuitvoerder van Nederland, zocht een manier om individuele werknemers en teams als geheel te laten oefenen met nieuw gedrag. Samen met digital learning bureau Bright Alley ontwikkelden zij een app, gebaseerd op B.J. Fogg’s methodiek Tiny Habits om medewerkers te stimuleren en te ondersteunen in het oefenen van de juiste ‘habits’. Teams [...]

Het bericht MEDEWERKERS VAN GOED NAAR BETER MET TINY HABITS verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 31-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hybride werken, Hybride leren!

Hoe ervaringen met blended leren in het hoger onderwijs, L&D-professionals kunnen helpen bij opzetten van robuuste, programmatische leerprogramma’s die aansluiten bij een hybride manier van werken.In deze sessie deelt Peggy Hoogstoel, projectmanager bij D2L, haar ervaringen met blended learning in zowel het hoger onderwijs als in de zakelijke markt. We duikendieper in de achtergrond van [...]

Het bericht Hybride werken, Hybride leren! verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 31-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

Het vormgeven en aanscherpen van een eigen Academie

Vraag je je af hoe je leren en ontwikkelen zelf kunt vormgeven binnen jouw organisatie, bijvoorbeeld via een interne academie? Of hebben jullie al een academie opgezet en ben je benieuwd hoe jullie deze nog beter kunnen laten aansluiten op de organisatiedoelen? Tijdens deze workshop deelt Learning & Development professional Babette Bajema haar rijke ervaringen [...]

Het bericht Het vormgeven en aanscherpen van een eigen Academie verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

Het gebruik van ‘hearables’ voor leren, opleiden en onderwijs

‘Hearables’ zijn draadloze slimme microcomputers die luidsprekers en microfoons bevatten, en die gebruik maken van artificiële, kunstmatige, intelligentie (AI). Volgens hoogleraar Rory McGreal kunnen deze microcomputers ook een rol spelen op het gebied van leren, opleiden en onderwijs. Er zijn echter ook beperkingen, ‘uitdagingen’ en risico’s aan deze nieuwe technologie

The post Het gebruik van ‘hearables’ voor leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 30-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

De impact van de EPA systematiek op het zorgonderwijs

De vraag naar flexibel inzetbaar personeel in de zorg is steeds groter geworden. Corona heeft die vraag alleen nog maar prangender gemaakt. Personeel moest in korte tijd worden bijgeschoold, op andere afdelingen worden ingezet en zelfs in andere zorginstellingen bijspringen. Ook zagen we dat de behoefte aan kennisdeling binnen en tussen organisaties een grote vlucht [...]

Het bericht De impact van de EPA systematiek op het zorgonderwijs verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 30-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

“Webinars met impact” & “Van webinar naar e-learning”

Welke interventies kan je plegen om de kijkers actief betrokken te houden bij een live webinar?  Welke fases kunnen we onderscheiden om de aandacht van deelnemers van begin tot eind vast te houden ? Komt de boodschap wel goed over? Zomaar een paar vragen om tot de kern te komen. Hoe maak je een webinar [...]

Het bericht “Webinars met impact” & “Van webinar naar e-learning” verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

Enkele reflecties bij ‘Mbo’s gaan ook na corona verder met online onderwijs, tegen de wil van de Kamer’

Mbo’s gaan ook na corona verder met online onderwijs, tegen de wil van de Kamer. Aldus de kop van een artikel in de Volkskrant. Minstens vijf mbo-instellingen geven ook dit schooljaar  een deel van hun onderwijs permanent online les. Een deel van de docenten begrijpt dit volgens de auteurs niet.

The post Enkele reflecties bij ‘Mbo’s gaan ook na corona verder met online onderwijs, tegen de wil van de Kamer’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

Modellen voor flexibel leren (maar niet helemaal)

Tijdens mijn zomervakantie heeft Inside Higher Ed het e-book Providing Flexible Learning Models in Higher Education gepubliceerd. De titel dekt de lading helaas maar gedeeltelijk. Het boek (37 pagina’s) bestaat uit een verzameling artikelen die eerder op de website van Inside Higher Ed zijn verschenen. Om het boekje te kunnen

The post Modellen voor flexibel leren (maar niet helemaal) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 26-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

BARCAMP: Maturity Model voor Datagedreven Leren in de Praktijk met Ben Betts

Op maandag 27 september 2021 host Next Learning Valley samen met Ben Betts (CEO Learning Pool) de eerste BARCAMP in Nederland! Altijd al eens kennis willen maken met Ben Betts? Nu is het je kans! Tijdens de BARCAMP neemt Ben Betts je mee door de stappen om Learning Analytics in jouw organisatie tot een succes [...]

Het bericht BARCAMP: Maturity Model voor Datagedreven Leren in de Praktijk met Ben Betts verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Avetica | 26-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

Moodle gaat niet gebruikte core plugins uitfaseren. Welke gebruik jij nog?

Opruimactie In een post op moodle.org heeft Helen Foster aangekondigd dat niet of weinig gebruikte standaard plugins (core plugins)uitgefaseerd gaan worden. Hoewel de reden niet wordt genoemd, vermoed ik dat de achterliggende reden is dat het teveel kost om deze plugins voor elke nieuwe Moodle versie bij te werken. Dit vind ik een gezonde zaak […]


Het bericht Moodle gaat niet gebruikte core plugins uitfaseren. Welke gebruik jij nog? is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar de effectiviteit van audioboeken

In Audiobooks for Students: Listening to What the Research Says staat Eric Ofgang stil bij het leerzame karakter van audioboeken. Hij doet dat mede op basis van een studie naar de effectiviteit. Wat zijn de belangrijkste bevindingen uit deze bijdrage, en wat valt mij daarbij op? Binnen het uitgevoerde onderzoek

The post Onderzoek naar de effectiviteit van audioboeken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 25-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

Online gespreksvaardigheden trainen met behulp van digitale tools (Praktijkcase UWV)

Bij UWV werkbedrijf startte de afgelopen twee jaar per maand tussen de 50-70 nieuwe medewerkers. Hoe kan je dan goed blijven opleiden zonder de werkvloer te overbelasten? Het was goed geregeld en een werkplekopleiding van 9 maanden voor nieuwe medewerkers. De evaluaties waren goed en er was tevredenheid bij het lokale management.  Maar de belasting [...]

Het bericht Online gespreksvaardigheden trainen met behulp van digitale tools (Praktijkcase UWV) verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 25-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hybride werken en leren: De veranderende leerbehoeften bij managers.

Door de coronapandemie heeft er een enorme verschuiving van leerbehoeften plaatsgevonden. We zagen al een verschuiving naar online en naar blended leervormen, maar vanaf maart vorig jaar groeide dat exponentieel.  Bijzonder is dat we met name bij managers een toenemende en andere leerbehoefte constateerde, maar een invulling was vaak ver te zoeken. Zo ver zelfs, [...]

Het bericht Hybride werken en leren: De veranderende leerbehoeften bij managers. verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 25-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

cMBA (Corporate MBA): Een totaal andere aanpak

Er bestaan honderden MBA’s en de prijzen van sommige MBA’s zijn extreem hoog. Gewoonlijk ziet men prijzen van rond de 20.000 euro met uitschieters in de richting van 100.000 euro. Die tijd is definitief voorbij omdat ook onderwijs onderworpen is aan disruptive innovation: beter, sneller, effectiever en vele malen goedkoper. In een recent artikel van [...]

Het bericht cMBA (Corporate MBA): Een totaal andere aanpak verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

Postinitiële online cursus Innoveren binnen het onderwijs start 6 september (inschrijven kan nog)

Vanaf 6 september 2021 verzorg ik bij de Open Universiteit de gecertificeerde postinitiële online cursus Innoveren binnen het onderwijs. Je kunt je hier nog voor inschrijven. In deze online cursus gaan we in het algemeen in op onderwijsinnovaties. Wanneer is sprake van een onderwijsinnovatie? Wat is het belang van onderwijsinnovaties?

The post Postinitiële online cursus Innoveren binnen het onderwijs start 6 september (inschrijven kan nog) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

In Hengelhoef zongen wij: “Eine Seefahrt die ist Lustig”

De laatste klas van de basisschool staat voor een groot deel in het teken van de overgang naar de middelbare school. Dat betekent onder meer afscheid nemen van klasgenoten en leerkrachten waarmee je een groot deel van je leven, tot dan toe, hebt doorgebracht. Wij deden dat met een zomerkamp

The post In Hengelhoef zongen wij: “Eine Seefahrt die ist Lustig” first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 24-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

SkillsTown gekozen tot beste opleider van Nederland

De opleidingswereld was een van de laatste spelers die de stap richting digitaal definitief moest zetten, corona gaf het laatste zetje. Hans Schuurmans, CEO SkillsTown: “Wij ontdekten gaandeweg dat online leren heel veel voordelen heeft. Eind vorig jaar zijn we door MT1000 (Management Team) zelfs gekozen tot beste opleider van Nederland! We waren aangenaam verrast. Boven [...]

Het bericht SkillsTown gekozen tot beste opleider van Nederland verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

Schermtijd zegt inderdaad te weinig over je smartphone gedrag, maar…

Volgens onderzoek van de Radboud Universiteit moeten we specifieker kijken naar wát mensen met hun smartphone doen, en mogen we smartphones niet bestempelen “als de boosdoener achter tal van mentale en fysieke kwalen, van eenzaamheid tot verveling tot verslaving”. De onderzoekers gaan volgens mij echter voorbij aan één belangrijk bezwaar

The post Schermtijd zegt inderdaad te weinig over je smartphone gedrag, maar… first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 23-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

Online Academy

Online Academy is hét platform voor online learning met een bekroonde aanpak, ontwikkeld samen met de grootste opleiders van Nederland. Online Academy biedt organisaties online learning in abonnementsvorm gebaseerd op de unieke en wetenschappelijk onderbouwde ‘high speed learning’ methode. Medewerkers van organisaties kunnen tegen een vast tarief onbeperkt leren bij de beste opleiders van Nederland. [...]

Het bericht Online Academy verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

Zomervakantie 2021: anders dan anders (maar ook wel leuk)

Mijn zomervakantie is zo’n beetje afgelopen. We zijn dit jaar vanwege verschillende redenen, zoals ‘corona onzekerheid’, in Nederland gebleven. Dat was ook leuk, al heb ik de Griekse zon erg gemist. Normaliter houden wij erg van warm weer, zeilen, een andere cultuur en lezen aan het strand. We gaan ‘s

The post Zomervakantie 2021: anders dan anders (maar ook wel leuk) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 20-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

Gefeliciteerd met 19 jaar Moodle

Verjaardag Vandaag precies 19 jaar geleden werd versie 1.0 van Moodle online gezet. Deze versie is gelijk gepubliceerd als open source met de GPL licentie. Ontwikkelaars uit de hele wereld sloten zich aan bij deze beweging en vanaf toen is het hard gegaan. Moodle is nu een commercieel bedrijf met meer dan 80 medewerkers en […]


Het bericht Gefeliciteerd met 19 jaar Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Avetica | 18-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 4.0: drie nieuwe onthullingen waaronder nieuw cursusoverzicht

Moodle 4.0 Vorig jaar is Moodle gestart met een groot project om de gebruikerservaring (User Xperience UX) flink onder handen te nemen. Een project wat ook zeker nodig was. In nauw overleg met de community van docenten, studenten, beheerders, ontwikkelaars, Moodle Partners en de Moodle Users Association zijn de prototypes ontworpen en ontwikkeld. In dit […]


Het bericht Vooruitblik Moodle 4.0: drie nieuwe onthullingen waaronder nieuw cursusoverzicht is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Avetica | 16-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

H5P nieuwe content types geschikt voor Moodle

Ons vorige artikel over H5P was vrij uitgebreid en maakte melding van het verschijnen van een aantal nieuwe H5P content types die echter niet direct bruikbaar zijn in Moodle. Deze week activeerde ik de H5P plugin in een nieuwe Moodle site van een klant en moest alle content types eenmalig installeren. Tot mijn verbazing vond […]


Het bericht H5P nieuwe content types geschikt voor Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Avetica | 13-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Academy officieel geopend

Officiele opening Moodle heeft deze week de Moodle Academy officieel geopend! In het persbericht wordt de Academy gepresenteerd als ‘The learning hub for the global Moodle community! In de Moodle Academy kun je gratis online cursussen volgen om je te ontwikkelen als Moodle opleider, beheerder, ontwerper of ontwikkelaar van plugins. Enkele cursussen die je er […]


Het bericht Moodle Academy officieel geopend is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 10-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

Large-scale online cursus ontwerpen? Maak slim gebruik van samenwerkend leren

Large-scale online events met samenwerkend lerenBij large-scale online courses (100+ deelnemers) is de grote uitdaging om mensen betrokken te houden. Het is makkelijk voor mensen om af te haken: door dringende zaken die eerst af moeten, door leeropdrachten die niet precies aansluiten, door het niet snappen van het platform…. Gratis aanbieden werkt ook niet mee: de drempel voor deelnemers om […] Lees verder
Van Avetica | 03-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

Plugin voor aanmelding in cursus ‘AutoEnrol’ verbeterd!

Aanmelding Moodle beschikt standaard over een aantal aanmeld methodes. Aanmelding, in het Engels ‘Enrolment’, is het proces om gebruikers aan een cursus gekoppeld te krijgen. Naast de standaard methodes ‘Manueel’ en ‘Zelfaanmelding’ kent Moodle een redelijk aantal aanmeld plugins. AutoEnrol Eén van die plugins bestaat al langer en is vrij populair. Het gaat daarbij om […]


Het bericht Plugin voor aanmelding in cursus ‘AutoEnrol’ verbeterd! is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Avetica | 26-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

H5P nieuwe content types bruikbaar in Moodle?

Live engagement tools In juni publiceerde H5P over het uitkomen van ‘live engagement tools’. Een drietal nieuwe (beta) content types met de mogelijkheid om live in te zetten tijdens een virtuele of fysieke bijeenkomst. Bij deze nieuwe content types kunnen gebruikers realtime reageren en jij als docent kunt dit ook direct volgen. Het gaat om: […]


Het bericht H5P nieuwe content types bruikbaar in Moodle? is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Avetica | 22-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Meer mogelijk met multi-tenancy in Moodle Workplace 3.11.1

Moodle Workplace release 3.11.1 Deze week is versie 3.11.1 uitgekomen van Moodle Workplace. Alle Premium Moodle Partners bespreken regelmatig de wensen voor de doorontwikkeling van deze grotere broer van Moodle LMS. Eén van de meest gebruikte functies binnen Moodle Workplace is de multi-tenancy. Daarmee kan je per doelgroep of per klant een afgeschermde leeromgeving creëren […]


Het bericht Meer mogelijk met multi-tenancy in Moodle Workplace 3.11.1 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van SBO | 22-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Bouw je eigen E-learnings eenvoudig met H5P – toelichting op de keuze uit 60 microlearnings!

Hier ga je zeker blij van worden. Het maakt niet uit of je nu WordPress of Moodle gebruiker bent. Je kunt je hele verhaal voortaan interactief brengen en dat zonder al te veel kennis. De H5P interacties zijn namelijk zeer intuïtief. Of je nu gelijk van start gaat of toch eerst wilt kijken hoe het [...]

Het bericht Bouw je eigen E-learnings eenvoudig met H5P – toelichting op de keuze uit 60 microlearnings! verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 22-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

imc Express crash course: Maak je eigen e-learning module in 50 minuten

Zelf een kwalitatieve elearning module maken in 50 minuten. Onmogelijk?Nee hoor. Tanja Baars (Manager imc Nederland & België) gaat in deze praktijksessie met jou aan de slag om een elearning module te ontwikkelen die je na afloop direct als web-content, SCORM-module of ebook kunt gebruiken in jouw organisatie. Deze razendsnelle ontwikkeling is mogelijk door imc’s [...]

Het bericht imc Express crash course: Maak je eigen e-learning module in 50 minuten verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Zomerstop

Vanaf vandaag tot en met 23 augustus las ik een zomerstop in, en zal ik geen nieuwe blogposts plaatsen. Ik wens jullie een fijne vakantie.

The post Zomerstop first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 21-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Vragenpool verbeteringen in Moodle 4.0

Moodle 4.0 Eind 2021 zal de lang verwachte 4.0 versie van Moodle uitkomen. Officieel staat deze voor november 2021 gepland maar de verwachting is dat dit eerder december zal worden. We zouden er in ieder geval voor de kerst over moeten kunnen beschikken. Moodle 4.0 wordt een versie waarin de hele gebruikers interface er anders […]


Het bericht Vragenpool verbeteringen in Moodle 4.0 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van SBO | 21-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Interactief leren met Scenario-based e-Learning

Let op: dit is een online sessie en wordt gegeven op woensdag 13 oktober van 11:00-12:00. Scenario-based e-Learning of Branching Scenario is een krachtige interactieve e-Learning werkvorm waarmee je complexere leerdoelen kunt bereiken. Het is een verhalende manier waarin de lerende in een praktijksituatie zijn kennis moet toepassen en actie onderneemt. Het daagt de lerende uit, [...]

Het bericht Interactief leren met Scenario-based e-Learning verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 21-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Interactief leren met Scenario-based e-Learning

Let op: deze sessie wordt alleen gegeven tijdens het live event op 27 september. Scenario-based e-Learning of Branching Scenario is een krachtige interactieve e-Learning werkvorm waarmee je complexere leerdoelen kunt bereiken. Het is een verhalende manier waarin de lerende in een praktijksituatie zijn kennis moet toepassen en actie onderneemt. Het daagt de lerende uit, vereist dat [...]

Het bericht Interactief leren met Scenario-based e-Learning verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 21-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Eenvoudig interactieve video maken – web-based (H5P)

Let op: deze sessie wordt alleen gegeven tijdens het live event op 27 september. Wil jij ook snel didactisch rendement toevoegen aan je e-Learning video’s? Met Interactieve Video van open source tool H5P kun je een bestaande video verrijken met een interactieve laag. Met meerkeuzevragen, invuloefeningen, extra bronnen, etc. zorg je ervoor dat je lerenden [...]

Het bericht Eenvoudig interactieve video maken – web-based (H5P) verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 21-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Met Design Thinking nieuw ontwerp voor Online Onboarding / Case SVB

Stel: je start met een nieuwe baan en werkt vanaf de eerste dag vanuit huis. Hoe doe je dat in hemelsnaam? Hoe leer je de nieuwe organisatie kennen en hoe word je ingewerkt in tijden van Corona? Bij de SVB broedden we al een tijdje op het ontwerp van een onboarding programma. Op een programma  [...]

Het bericht Met Design Thinking nieuw ontwerp voor Online Onboarding / Case SVB verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Bodycams voor docenten. De volgende stap op het gebied van online surveilleren binnen het onderwijs?

In de Verenigde Staten heeft een conservatieve denktank ervoor gepleit om docenten uit te rusten met bodycams om te voorkomen dat docenten critical race theory doceren. Een belachelijk idee? Zeker. Sidney Fussell van Wired illustreert echter dat scholen al vergeven zijn van technologie die gebruik wordt voor surveilleren. Technologie wordt

The post Bodycams voor docenten. De volgende stap op het gebied van online surveilleren binnen het onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 3 van 96Eerste   Vorige   1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste