Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van SBO | 12-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

HRD-recept voor betere business performance

Met een sterke analyse van de leervraag heb je nog geen business-oplossing. Ook nog niet bij het...

Het bericht HRD-recept voor betere business performance verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 12-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Maak jij deze 5 fouten in het eindejaarsgesprek?

Zo tegen het einde van het jaar staan bij veel managers eindejaarsgesprekken op de agenda. Een belangrijk moment om met werknemers terug te blikken op het afgelopen jaar, en vooruit te kijken naar de toekomst. Toch gaan veel managers onvoorbereid zo'n eindejaarsgesprek in. Zorg dat jij deze vijf fouten niet maakt!

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Waarom een diploma ter discussie stellen als je het belang van vaardigheden wilt benadrukken?

Vanochtend kwam in mijn leeslijst het artikel ‘The future of work won’t be about college degrees, it will be about job skills’ van Stephane Kasriel voorbij. De CEO van Upwork betoogt hierin dat binnen de Vierde Industriële Revolutie diploma’s minder waard worden.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Vier manieren om meer betrokkenheid te bevorderen bij online leren

Traditionele online cursussen zijn voor lerenden vaak eenzame bedoeningen. Er zijn echter manieren om online leren meer boeiend te maken, zodat uitval beperkt kan worden. Daarbij is sprake van een gezamenlijke verantwoordelijkheid van lerenden en de aanbieder.

Jaclyn Tersigni bespreekt vier strategieën,

Lees verder
Van SBO | 09-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

7 (unieke) vaardigheden: dit werk kan een robot niet!

Door: Wilfred Rubens Kunstmatige intelligentie neemt in rap tempo een hoop over. Ook ‘kenniswerk’ is de komende...

Het bericht 7 (unieke) vaardigheden: dit werk kan een robot niet! verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Mijn algemene reflectie op de SURF Onderwijsdagen #OWD18

De afgelopen twee dagen heb ik uitvoerig geschreven over de afgelopen SURF Onderwijsdagen. Echter, zonder echt te reflecteren op deze tweedaagse. Dat wil ik doen in deze beschouwing.

Allereerst wil ik de organisatie complimenteren met de locatie in Den Bosch,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Biohacking & de toekomst van het onderwijs #OWD18

Aan het eind van dag twee van de 20ste editie van de SURF Onderwijsdagen ging ‘biohacker’ Peter Joosten in op technologische ontwikkelingen als biohacking en blockchain op het onderwijs.

Joosten stelde de vraag hoe het onderwijs er over 20 jaar uit ziet? 

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Learning analytics: leren zichtbaar maken en de AVG #OWD18

De laatste sessie van dag twee van de SURF Onderwijsdagen was een tweeluik over learning analytics. Het eerste deel ging over het gebruik van data in de les zodat het onderwijs beter wordt. Deel twee ging over learning analytics en de AVG.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Maturity model voor blended learning en visie in uitvoering ervan #OWD18

Sessieronde 1 van dag twee van de SURF Onderwijsdagen heb ik doorgebracht op de Wacky Learning Space. Na de lunch heb ik twee sessies bezocht over het Europees Maturity Model voor blended learning en over visie in uitvoering op het gebied van blended learning (o.a.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Disruptieve technologieën in het onderwijs #OWD18

Dag twee van de SURF Onderwijsdagen werd gestart met de presentatie van aanvoerders de versnellingszones (thema’s) van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Daarna ging hoogleraar en ondernemer Deborah Nas in op technologietrends die het onderwijs volgens haar gaan transformeren.

Het Versnellingsplan (voorheen Versnellingsagenda) moet zorgen voor een betere aanpak van de invoering van ICT in het hoger onderwijs,

Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 06-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Overview onze markt & neurosensoren bij Learning 2018

Zet drie e-Learning zwaargewichten bij elkaar, laat Elliott aftrappen en je hebt prima ingrediënten voor een goed gesprek! In dit gesprek kwam aan bod wat belangrijke en relevante ontwikkelingen zijn. Richard Culatta was de gespreksleider. Richard volg ik al sinds hij bij de CIA werkte. Een zeer scherp en kritisch vakman. Zet daar dan Rob […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijstechnologie, campuscultuur en obstakels voor innovatie #OWD18

Antropoloog Lauren Herckis mocht dag één van editie 2018 van de SURF Onderwijsdagen afsluiten. Zij stond stil  bij de bedreigingen en de kansen voor succesvolle implementatie van onderwijsmiddelen en -activiteiten op de campus.

De belangrijkste wetenswaardigheden uit deze keynote zijn wat mij betreft:

  • ICT leidt niet tot breed geadopteerde en duurzame vernieuwingen binnen het onderwijs.
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Zes dingen die echt werken bij blended learning #OWD18

Deze workshop tijdens de SURF Onderwijsdagen werd aangekondigd als “7 dingen die echt werken: blended learning vormgeven met bewezen onderwijsprincipes”. Welk onderwijsprincipe blijkt toch niet te werken?

Het meeste van wat binnen lerarenopleidingen en pabo’s wordt geleerd,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Reflectie op vernieuwing. 20 jaar SURF Onderwijs en ICT #OWD18

De Onderwijsdagen van SURF bestaan 20 jaar. Een mooi moment om terug te blikken op twintig jaar onderwijsinnovatie, met medewerking van betrokkenen van weleer.

Bas Cordewener en Tom Dousma (beiden voorheen van SURF) mochten deze sessie leiden.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Is een chatbot de docent van de toekomst? #OWD18

Natuurlijk niet. Maar dit was wel de titel van de sessie waar ik in ronde 1 van de eerste Onderwijsdag naar toe ben geweest. Een leuke, informatieve, sessie.

Artificiële intelligentie werd tijdens deze sessie terecht veelbelovend genoemd (o.a.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Denk in mogelijkheden in plaats van oplossingen bij ICT en onderwijs #OWD18

Waartoe maken wij gebruik van ICT in het onderwijs? Omdat het mogelijkheden biedt die het klaslokaal niet biedt. Dat kan er zelfs toe leiden dat een leeromgeving een ‘kennis jacuzzi’ wordt.

Vandaag zijn voor de 20ste keer de SURF Onderwijsdagen van start gegaan.

Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 05-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Eerste dag Learning 2018

Dit jaar zijn we maar liefst met een groep van 50 learning professionals uit Nederland afgereisd naar Orlando. Na de Amerikanen zijn Nederlanders de grootste groep. Dat is toch wel iets bijzonders. Dit is het vijfde jaar dat we als Nederlandse groep deelnemen. Alfred Remmits heeft weer een mooi programma samengesteld voor de zondagochtend. Om […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Over het belang van vertrouwen bij virtual classrooms en webinars

Als het ingewikkeld of niet mogelijk is om fysiek bijeen te komen, dan hebben we steeds meer mogelijkheden om elkaar op hetzelfde tijdstip (synchroon) online te ontmoeten. Dat geldt voor vergaderen, maar ook voor leren. Bart Nijhuis heeft voor FrankWatching een artikel geschreven over vergaderen op afstand,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Silicon Valley wordt steeds kritischer als het gaat om beeldschermen en kinderen

Menigeen in Silicon Valley verdient een goed belegde boterham aan smartphones, tablets, laptops en sociale media. Als het gaat om hun eigen kinderen, neemt het aantal “screen abolitionists” echter drastisch toe. Dat geldt overigens niet voor iedereen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-11-2018 | Article Rating | (1) reacties

Zorgt een ‘live’ docent voor hogere cijfers dan een online collega?

Dat suggereerde de NRC in ieder geval de afgelopen week. Het dagblad baseerde zich daarbij op een recent gepubliceerd onderzoek. Via twitter kreeg ik zelfs de vraag of dit het einde van ‘blended learning’ inluidde. In deze blogpost ga ik in op dit onderzoek.

Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 01-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

De werkpraktijk staat nu écht centraal met performance support!

Is na gamification en xAPI nu performance support hetgeen waar we als L&D’er achteraan moeten rennen? In 1999 was ik voor het eerst bezig met performance support (in een driejarig EU project) en ik ben ervan overtuigd dat performance support niet alleen de werkpraktijk van professionals ingrijpend beïnvloedt maar ook ons werk als L&D’er. Hoog […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Eet je op donderdagavond mee tijdens de komende Online Educa Berlijn? #OEB18

Van 5 december tot en met 7 december aanstaande vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Ik wil weer met een groepje afspreken om op donderdagavond na afloop van congresdag 1 wat te gaan eten. Belangstelling hiervoor?

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 31-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Mythes and misconcepties over blended leren in Milaan

Ik liep met Alette, Sjaak en zijn vrouw in Milaan. We hadden één dagje in Milaan voor de conferentie van Hofstede Insights waarin ik een aantal mythes over blended leren moest zien te ontkracht. Als je maar één dag in Milaan hebt wil je natuurlijk graag de dom zien. Ik was bang dat we de […]

Het bericht Mythes and misconcepties over blended leren in Milaan verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Welke ontwikkeling heeft de meeste invloed op online tutoring: de ‘klus economie’ of artificiële intelligentie?

Een intensieve begeleiding van lerenden door een docent of tutor zorgt er voor dat lerenden succesvol leren (minder vaak uitvallen, goede leerresultaten behalen, enzovoorts). Intensieve face-to-face begeleiding is echter ook duur. Een aantal technologische ontwikkelingen kan begeleiding minder kostbaar maken.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Gratis online cursussen over onderwijsinnovaties (betaald door Microsoft)

Heb je belangstelling voor verdiepend leren, design thinking in het onderwijs of het realiseren van onderwijsinnovaties? Dan is deze set aan online cursussen voor schoolleiders wellicht wat voor je. Betaald door Microsoft, maar niet verzorgd door Microsoft.

De doelgroep betreft voornamelijk schoolleiders uit het Amerikaanse K-12 onderwijs.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moet L&D zich aanpassen aan de ‘moderne lerende’, of….

Digitalisering is van invloed op het gedrag van werknemers. Welke gevolgen moet dit hebben voor ‘Learning & Development”?

Vandaag stuitte ik op een Research Bulletin van Bersin by Deloitte uit 2014.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 29-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

#DevLearn 2018: The death of the Learning styles, microlearning, and Millennials

Back home after DevLearn 2018 and the one thing that stands out is the annihilation of three big learning buzzwords:  Learning Styles, Microlearning and Millennials.

Learning styles

The e-learning guild published a couple of new reports, I attended a session on them. One of the reports is "The truth about teaching to learning styles and what to do instead" by Jane Bozarth. Here is the conclusion of the report: [caption id="attachment_6654" align="alignnone" width="974"]leaening styles report conclusion Screenshot from the conclusion page of the e-learning guild report "The truth about teaching to learning styles and what to do instead"[/caption] So it is not that learning styles do not exist, according to Jane they do not have any measurable impact on learning outcomes.

MicroLearning

I attended a session by J.D. Dillon who killed MicroLearning on the spot. The essence of his talk was that good learning is about applying "proven principles" and that microlearning is just "noise" and not proven at all. [caption id="attachment_6655" align="alignnone" width="3046"]The end of microlearning JD Dillon Mindmap of the presentation by JD Dillon at DevLearn 2018[/caption]

Millennials

Unfairly labelled.jpeg And finally, we had the last keynote of the conference: Jessica Kriegel. She killed the effect of generations like millennials on learning (and more). Her Ph.D. study (and book Unfairly labeled) proves that there is no such thing as a millennial for learning. There is a measurable difference in learning and other things when you look at age. But that hasn't changed at all over the past 50 years. Conclusion: Millenials bring nothing new to the workplace, they are just young.  

Keep thinking!

There are two things that also stuck from these presentations:
  1. Jane Bozart did see a correlation between marketing spend on "learning styles" and the rise of the buzzword.
  2. Jessica Kriegel said, "We do read the articles about research, but nobody ever checks the research itself."
Two interesting statements. And it is probably true that all three these buzzwords are the result of a marketing effort and it is also true that I consider it already an achievement if I read the article on a research. But indeed; I have never checked the research itself.  The only conclusion I can draw is: "Keep thinking, stop believing".   Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Open online cursus probleemgestuurd leren en learning analytics

Vanaf 19 november 2018 verzorgt de Open Universiteit een vrij toegankelijke online cursus over hoe probleem gestuurd leren ondersteund kan worden door learning analytics. Binnen het didactisch concept willen de samenstellers een online cursus ook combineren met een online community.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

YouTube gaat in educatieve video’s investeren (maar waarom?)

Op YouTube zijn al heel wat educatieve video’s te vinden. Het platform heeft onlangs aangekondigd hier meer in te willen investeren. Kijk daarbij echter ook naar de achterliggende visie.

Tina Nazerian besteedt in EdSurge aandacht aan deze investering.

Lees verder
Van SBO | 26-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.18

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.18 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 26-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

#DevLearn Email courses

This session was about a simple but rather cool idea sending out a spaced course via email. I think it is a cool idea if you do not have an LMS or do not want to use it. email courses Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Professionalisering op het gebied van online en blended learing via een Belgisch competentiecentrum

De ALO-OBL Academy is een online ‘competentiecentrum’ waarbinnen je veel hulpmiddelen vindt om online en blended learning op een effectieve manier te integreren binnen je organisatie en binnen je eigen onderwijs.

Katrien Bernaerts van Toll-net -een van de partners van dit competentiecentrum- wees me gisteren op dit initiatief,

Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

#Devlearn master panel Learning technology, past present and future

An extremely cool panel made out of no less than seven e-Learning guild masters. Learning technology past present and future.png Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

#Devlearn. New guild reports presented

Jane Bozart at Devlearn 2018 In this session, three new reports from the e-learning guild were presented. Jennifer Hoffman about blended learning, Steve Forman about learning platforms and Jane Bozart about learning styles. The most surprising outcome is on learning styles. The conclusion is" They do not matter. Jane states they are only a 'marketing thing'. Wow!     I would say download the reports and dive into the details. In my opinion, these reports are one of the main benefits of being a guild member. [caption id="attachment_6640" align="alignnone" width="3986"]E-learning guild research trends.png Three new guild reports presented at Devlearn[/caption] Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

#devlearn18 First day review

[caption id="attachment_6636" align="alignleft" width="263"]David Kelly opening #devlearn2018 David Kelly during his opening statement[/caption] Looking back on the first day of Devlearn 2018. The first thing I noticed it has become bigger. I missed last year and in comparisson to 2016 it has grown. There are more attendees, more vendors, more of everything. This year is the 15th DevLearn and clearly, it is alive and kicking. despite the growth, it still is a gathering of a guild made out of learning professionals. I like that spirit and I do hope that that will stay that way.

Keynotes

[caption id="attachment_6637" align="alignleft" width="346"]Ayanna Howard on the DevLearn stage Ayanna Howard at DevLearn[/caption] We had two keynotes on the first day and I have to say I was disappointed with both of them. Both Julie Snyder with her story about Serial and Ayanna Howard about Robotics, AI and the future of learning and work, were nice presentations, but no more. No connection to learning, no big inspirational boost. Which is a pity, I was particularly looking forward to the talk of Ayanna Howard, she is one of the leading people in the world when it comes to robotics and AI, I think she is extremely cool. But her message was "Robots are coming and you better be ready", and that was it. I was expecting way more.

Sessions

I attended a lot of sessions and covered most of them in separate posts. I'm impressed with the level of the presentations this year, really good. I hope I can match that level with my own presentation on Friday.

Knowledgeable

In comparison to past conferences, I think the audience has become more knowledgeable. My impression is that there are fewer newbies and that many attendees are looking beyond old-school solutions. In the past, I wrote about the gap between presenters and audience. Where presenters talked about fundamental change and the audience wanted to select a scorm based LMS. I think that gap is way smaller now and that is a great thing to see.   Lees verder
Van SBO | 25-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Keynote – Elliott Masie – How to be future proof and relevant?

Keynote: 14.15 – 15.15 uur What to follow and what to leave behind? Elliott Masie vooral bekend...

Het bericht Keynote – Elliott Masie – How to be future proof and relevant? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Paar dagen Lissabon (aanrader)

De stad Lissabon stond al een aantal jaren op mijn lijst van te bezoeken plekken. De afgelopen dagen hebben we de Portugese hoofdstad bezocht. Wat een leuke stad!

Elevador de Santa Justa Zondag jongstleden zijn we naar Lissabon vertrokken.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

#DevLearn Gary Wise. Point-of-work, new ground zero for learning

Pretty impressive session by Gary Wise. He makes a big point that we spend 80% of our L&D budget on 2.3% of the work time. This presentation was the first time that I saw a complete approach on how to set up and design a workplace support system. I liked "the seven right things" and was most impressed by the details per "thing". I did not cover all these details in the mindmap, but Gary shared his presentation via the conference app. Gary Wise Devlearn   Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

What makes a good Learning eXperience Platform

A session about our latest buzzword LXP (Learning Experience platform) by Ben Betts. He states that we are leaving the era of learning and we are moving towards the era of Performance which in his mind also means moving from an LMS towards an LXP. I also liked his seven habits, it makes it more actionable. What makes a good learning experience platform (LXP) Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

#Devlearn: David Kelly. LMs, LRS, LXP and more

David Kelly Interesting session by David Kelly. It contained also the buzzword for the DevLearn 2018: LXP. A "Learning eXperience Platform". This  new type of learning platform that is making waves. Some call it LMS on steroids, others social learning platforms, but it is a trend as a new platform next to the LMS. David Kelly LMS, LRS, LXP and more. Exploring the learning platforms landscape.png Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Julie Snyder #Devlearn keynote. What makes a story captivating?

Julie Snyder Julie Snyder was the opening keynote at DevLearn18. I have mixed feelings about her presentation. It was a good presentation and a nice story about her successful podcast "Serial". But I missed the relevance for learning. I did not learn what makes a story captivating in a way that I can apply.       [caption id="attachment_6616" align="alignnone" width="3284"]DevLearn 2018 keynote. Julie Snyder Mindmap Julie Snyder Devlearn keynote[/caption]   Lees verder
Van SBO | 24-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Sociale Vaardigheidstraining met Artificial Intelligence (AI)

Door: Tibor Bosse, Radboud University Nijmegen Vaardigheid en gedrag trainen we traditioneel met rollenspellen, bv. door het...

Het bericht Sociale Vaardigheidstraining met Artificial Intelligence (AI) verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 23-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Grootste uitdaging: lerenden empoweren!

Natuurlijk is het goed om in relevante ontwikkelingen zoals VR/AR, performance support of learning eco-systems te investeren. Toch denk ik dat er voor learning experience designers, instructional designers, trainers, docenten en L&D professionals een grotere uitdaging bestaat: de regie voor het leren neerleggen bij de lerenden. Bij de mensen waar we het allemaal ‘voor doen’. […] Lees verder
Pagina 9 van 73Eerste   Vorige   4  5  6  7  8  [9]  10  11  12  13  Volgende   Laatste