Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat is goede feedback?

Feedback is essentieel voor leren en voor het verbeteren van werkprestaties. Je leest vaak dat feedback positief moet zijn. Maar ook constructief geformuleerde kritiek kan leerzaam zijn.

Dat stellen Craig Chappelow en Cindy McCauley van het Center for Creative Leadership.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Via Gnimmel een echte professionele leergemeenschap worden #Gnimmel

De afgelopen dagen ben ik met ongeveer 25 professionals uit het mbo naar Terschelling geweest waar we onder de bezielende begeleiding van medewerkers van het Consortium voor Innovatie gewerkt hebben aan een vraagstelling van het ROC Nijmegen.

Brandaris TerschellingNa afloop van het laatste CvI-congres sprak ik met Addy de Zeeuw en Annemarie Hoevenaars van het CvI over Gnimmel.

Lees verder
Van SBO | 24-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.25

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.25 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Drie niveaus van kunstmatige intelligentie (AI)

Steve Wheeler besteedt aandacht aan kunstmatige oftewel artificiële intelligentie (AI). Hij gelooft -net als ik- dat AI geen grote bedreiging vormt voor mensen. Dat komt omdat hij drie niveaus van AI onderscheidt. De hogere niveaus zijn dan science fiction.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Didactische eigenschappen en beperkingen van e-learning

Volgens Guy Wallace kun je e-learning voor veel categorieën kennis en vaardigheden toepassen. Maar niet voor alle categorieën.

Wallace licht dit toe in de blogpost L&D: The Affordances & Limitations of Elearning.

Lees verder
Van SBO | 22-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Podcast: Tele’Train

Tele’Train gelooft dat mensen het verschil maken in organisaties. En juist daarom dragen wij bij aan het duurzaam...

Het bericht Podcast: Tele’Train verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kunnen docenten diepgaand leren in online hoger onderwijs stimuleren?

Deze vraag probeert Renée Filius te beantwoorden in het proefschrift waarop zij donderdag 23 mei 2019 aan de Universiteit Utrecht hoopt te promoveren.

Renée noemt de sterke groei van het aantal studenten en de toename van online onderwijs twee potentiële bedreigingen voor diepgaand leren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Deelnemen aan de postbachelor opleiding e-Learning (start 4 juni 2019)?

Ik ben sinds vele jaren en met veel plezier gastdocent aan de postbachelor opleiding e-Learning. Op 4 juni aanstaande gaat een nieuwe editie van start. Je kunt je hier nog voor inschrijven.

Deze uitgebreide opleiding is bij Fontys 16 jaar succesvol is uitgevoerd (Fontys post hbo-opleiding e-Learning).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Blockchain-technologie voor het valideren van een leven lang leren

Het is op deze blog een tijd stil geweest op het gebied van blockchain-technologie en leren. Verleden week kwam ik weer een nuttige bijdrage tegen. Daarin wordt vooral gekeken naar het valideren van formele en informele leerervaringen van individuele lerenden.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

De eerste online stappen van GroenLinks (een terugblik ter gelegenheid van de dertigste verjaardag van GroenLinks)

Vandaag is het dertig jaar geleden dat GroenLinks in de Beurs van Berlage werd gepresenteerd als nieuwe politieke formatie. Als één van de rechtstreekse leden van het eerste uur wil ik GroenLinks hiermee van harte feliciteren. Ter gelegenheid hiervan wil ik terugblikken op de eerste ervaringen van GroenLinks op internet.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Doe mee aan een onderzoek naar het automatisch geven van feedback op essays

Essays zijn waardevolle middelen voor toetsen. Het geven van feedback daarop is echter zeer arbeidsintensief. Zou het niet mooi zijn als feedback automatisch gegeven kan  worden? En ook nog in het Nederlands? Bij de Open Universiteit doen ze daar onderzoek naar.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Impressie conferentie E-Assessment #AssessmentTrends

Vandaag heb ik deelgenomen aan een conferentie over e-assessment, oftewel online toetsen, georganiseerd door het Welten-instituut van de Open Universiteit. Deze blogpost bevat een inhoudelijke impressie.

Op het terrein van e-assessment hebben we meer mogelijkheden dan het gebruik van online multiple-choice toetsen (of varianten daarvan).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Webinar ‘Hoe leren op afstand middels digitale hulpmiddelen op een goede manier kan worden ingezet?’

Vandaag heb ik in het kader van een studieochtend van de Academie voor Gezondheidszorg (AGZ) van Avans een webinar verzorgd over effectief online leren op afstand. In verband met andere afspraken kon ik namelijk niet fysiek deelnemen aan de studiedag.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

De tien belangrijkste technologieën voor het (hoger) onderwijs om in de gaten te houden

Eind maart 2019 heeft de firma Gartner beschreven welke tien strategische technologieën een grote impact zullen hebben op het hoger onderwijs, en wellicht ook op andere onderwijssoorten. Je zou deze daarom dit jaar goed in de gaten moeten houden.

Onder strategisch verstaat Gartner dan:

enhance their competitive advantage and support emerging business models.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Waarom strategieën rond digitalisering vaak mislukken

‘Digitalisering’ heeft grote gevolgen voor bedrijven, overheden, zorginstellingen, onderwijsinstellingen en andere organisaties. De meeste organisaties zijn hier ook actief mee bezig. Maar lang niet altijd met succes. Dat komt omdat men vijf valkuilen niet weet te omzeilen. Deze valkuilen zouden organisaties die zich met leren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe belangrijk is kennis voor werkprestaties?

Hoeven werknemers niet meer over parate kennis te beschikken, nu zij de beschikking hebben over zoekmachines en performance support systemen? Wel degelijk.

Ik moet jullie wat bekennen. Ik heb moeite met het onthouden van de betekenis van de Engelse term “caveat”.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Podcast: belangrijkste valkuilen in verandermanagement en wat eraan te doen

Tjip de Jong wil regelmatig podcasts maken over onderwijsontwikkeling, opleiden, leren in het werk (en op school), organisatieverandering, kennisdelen, innovatie en de inrichting van aantrekkelijke leer- werkomgevingen. Vandaag heeft hij een editie gemaakt over verandermanagement.

In ruim twaalf minuten gaat hij in op:

Valkuilen bij verandermanagement

  1. Slecht doordachte visie hebben.
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Digitaal minimalisme bevordert slim gebruik technologie

Het uitzetten van notificaties of anderen laten bepalen welke apps op jouw smartphone worden geïnstalleerd, zijn voorbeelden van symptoombestrijding. Als je afleiding door middel van digitale middelen echt wilt bestrijden, als je jouw autonomie weer terug wilt winnen, dan zul je aan ‘digitaal minimalisme’

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Een belangrijke beperking van de populaire AI-toepassing stemherkenning (en mogelijk negatieve gevolgen voor leren)

Eén van de toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI) is ‘voice recognition’. Oftewel stemherkenning. We spreken tegen computersystemen en op basis van stemherkenning voert de computer opdrachten uit. Op deze manier kunnen we de temperatuur in ons huis regelen, auto’s besturen en zoekopdrachten uitvoeren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn de belangrijkste kwesties op het gebied van doceren en leren binnen het hoger onderwijs?

De Educause Learning Initiative vraagt elk jaar aan de ‘ELI-gemeenschap’ wat de de belangrijkste kwesties  zijn op het gebied van onderwijs en leren. Via een infographic zijn deze ‘issues’ in kaart gebracht. Wat valt op?

Meer dan 1.400 leden van ‘ELI’- gemeenschap hebben gestemd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Alternatieve backchannel tools (nu TodaysMeet niet meer bestaat)

Ik heb enkele jaren met veel plezier gebruik gemaakt van TodaysMeet als backchannel-tool. Helaas bestaat deze applicatie niet meer. Maar er zijn alternatieven.

Een backchannel is een applicatie die je kunt inzetten om deelnemers aan een conferentie,

Lees verder
Van Faculty of Skills | 08-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek: winkel onderscheidt zich met goed getraind personeel

Fysieke winkels staan onder druk. We kopen steeds vaker online en als we al de winkelstraat inlopen, is het vaak om geadviseerd te worden (58 procent), of om een product of dienst uit te proberen (75 procent). Het komt maar al te vaak voor dat een dergelijk product alsnog online wordt aangeschaft. Toch blijkt uit onderzoek onder ruim 1.000 Nederlandse consumenten, dat klanten zich wel degelijk willen laten overtuigen door het winkelpersoneel. 65 procent van de consumenten geeft aan eerder over te gaan tot een aankoop wanneer zij goed zijn geholpen in de winkel.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je een expert worden op een bepaald terrein?

Eén van de misverstanden op het gebied van leren, is dat je ergens 10.000 uur in zou moeten investeren om expert te worden op dat terrein. Maar hoe kun je wel expert worden?

Over deze vraag gaat het artikel The 10,000 Hour Rule Is Wrong: How to Really Master a Skill van Rob Nightingale.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Programma’s voor gepersonaliseerd leren: pas op de plaats en kritische reflectie zijn noodzakelijk

Er bestaan zeer verschillende beelden over gepersonaliseerd leren. De positieve intentie is: hoe kunnen we lerenden zo optimaal mogelijk ondersteunen in hun ontwikkeling, waarbij we rekening houden met diverse leerbehoeften en achtergronden van lerenden? De laatste jaren wordt daarbij nadrukkelijk gekeken naar de rol van technologie.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Vier dimensies van vertrouwen bij learning analytics en kunstmatige intelligentie

Zowel binnen het onderwijs als op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D) verzamelen we dankzij het gebruik van technologie (zoals kunstmatige intelligentie) veel data over leren en van lerenden. Deze data kunnen voor verschillende doelen worden gebruikt. Dit brengt ethische vraagstukken met zich mee,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Eerst werken, dan een diploma. De toekomst van hoger onderwijs?

Als ik koppen van artikelen lees waarin disruptie van hoger onderwijs wordt voorspeld, dan word ik in eerste instantie vooral sceptisch. Toch beschrijft Brandon Busteed een interessante ontwikkeling die het hoger onderwijs verder kan flexibiliseren en veranderen. Het hele hoger onderwijs?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Impressie week Ibiza

Vanaf 26 april 2019 hebben we een week vakantie gevierd op Ibiza. In deze blogpost vind je een impressie en foto’s.

Ibiza stad bij zonsopkomstWe verbleven in Hotel Garbi op ongeveer 3,5 km van Ibiza-stad (Platja d’n Bossa,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Gepersonaliseerd leren heilige graal L&D en onderwijs?

Zowel op het gebied van Leren en Ontwikkelen (L&D) als binnen het onderwijs is al een hele tijd sprake van een toenemende belangstelling voor gepersonaliseerd leren. In onderstaande column in de nieuwsbrief van e-learning.nl (15 april 2019) stel ik dat ik die belangstelling en de verwachtingen begrijp.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 30-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe we de participatie in onze trainingen boven de 80% kregen

Hoe krijg je mensen zo ver dat ze meedoen aan je training, de training afmaken en hoe check je of ze er ook nog iets van opgestoken hebben? Een bekend probleem bij met name e-learning is de gebrekkige participatie. Deelnemers beginnen gewoon niet, of klikken even wat rond maar maken de training nooit af. Aan welke knoppen kun je draaien om de participatie in je training omhoog te krijgen?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

De toegevoegde waarde van chatbots voor leren, opleiden en onderwijs

Onlangs heb een sessie verzorgd over innovaties op het gebied van technology enhanced learning tijdens het Inspiration Event van Elevate (voor partners en relaties). Ik heb ten behoeve van een verslag van die middag een blogpost geschreven over de toegevoegde waarde van chatbots voor leren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn jouw tien favoriete leertechnologieën? @C4LPT

Jane Hart publiceert elk jaar de Top 200  Tools for Learning. Eind dit jaar verschijnt editie 13. Tot vrijdag 13 september 2019 kun je jouw top 10 inzenden. Deze blogpost bevat mijn top 10.

Leertechnologieën zijn technologieën die speciaal voor leren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Chat met Willem van Oranje

Ik heb regelmatig geschreven over chatbots en de potentie voor leren. Deze week werd ik geattendeerd op een chatbot die in het kader van Koningsdag is gemaakt.

De chatbot heet ‘

Lees verder
Van Faculty of Skills | 25-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

‘Hij legde zijn pistool op mijn bureau en zei: zo dokter, wij gaan eens even praten’

Klanten die tegen je schreeuwen of je intimideren: veel beroepsgroepen maken zoiets weleens mee. Hoe handel je in zo’n situatie? Het AD ondervroeg Wim Schellekens van Faculty of Skills over verschillende vormen van agressie en hoe daar mee om te gaan.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Afleiding op de werkplek groot probleem (een leercultuur kan helpen)

Het is de bedoeling dat de introductie van nieuwe technologieën bijdraagt aan betere bedrijfsresultaten, meer efficiency, het bevorderen van samenwerken en wellicht ook het verlagen van werkdruk. In de praktijk hebben deze technologieën vaak een negatief neveneffect:  digitale afleiding. Dit is een groot probleem,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Waarom we onderwijsonderzoek niet mogen vergelijken met medisch onderzoek (en de beperkingen van evidence-based onderwijsonderzoek)

Ik ken eigenlijk geen onderwijsonderzoeker die pleit voor ‘evidence-based’ onderzoek. Pleidooien hiervoor zijn veelal afkomstig uit de koker van journalisten en van niet goed geïnformeerde bestuurders. Zij maken daarbij de vergelijking met medisch onderzoek. Vandaag las ik een artikel waarin de auteurs beargumenteren waarom deze vergelijking mank gaat.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

E-learning implementeren: wat gaat goed, wat gaat mis (gastcollege)

Vanavond heb ik in het kader van de Avans Plus Postbachelor opleiding e-Learning weer een gastcollege verzorgd over de implementatie van technology enhanced learning. Aan de hand van een implementatiemodel hebben we naar een casus en andere ervaringen gekeken.

Lees verder
Van SBO | 23-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

AI-trainingen voor sociale vaardigheden in opkomst

Technologie maakt virtuele karakters geloofwaardig Door: Ton Verheijen, Onafhankelijk journalist, oprichter Tekst & Verhaal Dat je met...

Het bericht AI-trainingen voor sociale vaardigheden in opkomst verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 23-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Impressie Next Learning 2019

Door Wilfred Rubens Op 2 april 2019 vond in Den Bosch de Next Learning 2019 plaats. Ik heb hier via...

Het bericht Impressie Next Learning 2019 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 23-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.24

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.24 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Facebook aanpak gepersonaliseerd leren leidt tot een revolutie. Maar anders dan verwacht

Summit Learning is een programma voor gepersonaliseerd leren dat is gefinancierd door Facebook. Het programma kan gratis worden gebruikt door scholen, en is daarom met name aantrekkelijk voor armere, publiek gefinancierde, scholen in de VS. In Kansas heeft het programma tot een heuse revolutie geleid.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Adaptief leren voor efficiënt leren en het verbeteren van de toegankelijkheid

Adaptief leren wordt meestal ingezet met als doel om leerstof aan te laten sluiten aan niveau en voorkennis van lerenden. Bij de Universiteit van Memphis lijkt dit een middel te zijn, en zetten ze adaptief leren om andere redenen in.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Een zeldzaam onderzoek naar het 70-20-10 model

Op het gebied van Leren en Ontwikkelen (L&D) wordt veel aandacht besteed aan het 70-20-10 model. Er is echter weinig onderzoek gedaan naar dit model. Een recent onderzoeksartikel wijst vooral op een aantal tekortkomingen in het gebruik van dit model.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Ontwikkelingen op de Amerikaanse ’markt’ van online onderwijs

Toegegeven. De situatie in de Verenigde Staten op het gebied van online hoger onderwijs is moeilijk te vergelijken met die in Nederland en Vlaanderen. In Nederland wordt het hoger onderwijs beschermd door wet- en regelgeving waardoor het een stuk lastiger wordt voor nieuwe marktpartijen om erkend hoger onderwijs te verzorgen.

Lees verder
Pagina 1 van 72Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste