Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Volgens Nafez Dakkak zijn mensen sociale wezens die leren met en dankzij anderen. Hij vraagt zich af of het gebruik van de ‘AI-tutor’ niet ten koste gaat van sociale relaties. Ik denk juist dat de perceptie van sociale relaties ertoe zal bijdragen dat AI nooit zo’n grote impact zal hebben
Volgens Kelly Hoyland van 1EdTEch (het vroegere IMS) bieden digitale credentials, zoals digitale certificaten en badges, veel mogelijkheden voor het onderwijs en de arbeidsmarkt. Toch zijn er volgens haar drie belangrijke redenen waarom digitale credentials nog niet wijdverbreid in gebruik zijn. Hoyland baseert zich hierbij op een recent gehouden 1EdTech-conferentie.
Na een pauze van een aantal jaren, heeft analist Mary Meeker weer een rapport gepubliceerd, dit keer over de rol die instellingen voor hoger onderwijs kunnen spelen in het AI-tijdperk. Meeker roept hoger onderwijsinstellingen op om een leidende positie in te nemen bij de ontwikkeling en implementatie van AI. Volgens
In de Verenigde Staten bieden onderwijsinstellingen niet de juiste ‘credentials’ aan om aan de vraag van de arbeidsmarkt te voldoen. Dat blijkt volgens Sara Weissman uit een rapport van het Georgetown Center on Education and the Workforce. Veel van de toekomstige banen vereisen namelijk geen bachelordiploma, maar zogenaamde “middle-skills credentials“.
Volgens Tao Zhang, hoofd engineering bij Caktus AI, moeten we bij de adoptie van AI in het onderwijs niet alleen naar het perspectief van de docent kijken, maar ook naar dat van lerenden. Die invalshoek kiest hij in The Use Of AI In Education: Understanding The Student’s Perspective. Caktus AI
De afgelopen tijd heb ik geëxperimenteerd met het analyseren van een groot aantal PDF-documenten met behulp van Projects van Claude, een GPT van ChatGPT en Google NotebookLM. In deze blogpost beschrijf ik mijn ervaringen. Wat zijn dit voor generatieve AI-toepassingen? Wat was mijn doel? Wat was mijn aanpak? Wat zijn
Learning analytics wordt vaak gebruikt voor het analyseren van leergedrag, en voor het verkrijgen van meer en betere informatie over de leerprocessen en leeruitkomsten. De analyses kunnen worden gebruikt om leren, opleiden en onderwijs te verbeteren. Volgens Marialena Kanaki kun je echter met predictive analytics -voorspellende analyses- nog een stap
Onderzoek laat zien dat zelfs ervaren docenten moeite hebben met het herkennen van teksten die door lerenden met behulp van generatieve AI zijn geschreven. Ook beschikken we (vooralsnog?) niet over technologie die docenten helpt om op een betrouwbare manier te controleren of teksten gemaakt zijn met behulp van generatieve AI.
Ons werkgeheugen heeft beperkte capaciteit voor het verwerken van informatie. Volgens Connie Malamed kun je een aantal strategieën toepassen voor het reduceren van de cognitieve belasting, waar je mogelijk niet zo snel aan denkt. Volgens Malamed moet er volgens de cognitieve belastingstheorie enige cognitieve belasting optreden tijdens het leren. Externe
Volgens Tanushree Chatterjee gaat microlearning over het leveren van gerichte leerervaringen die inspelen op specifieke leerdoelen. Deze hapklare modules kunnen verschillende formaten hebben, zoals video’s, infographics, podcasts of interactieve quizzen. In deze bijdrage geeft zij onder meer zeven tips voor effectieve, leerzame, microlearning modules. Zij schrijft dat microlearning flexibiliteit biedt
Sinds eind november 2022 besteden we veel aandacht aan generatieve AI. Volgens SiliconAngle/The Cube komen we langzamerhand in een nieuwe fase van de AI-ontwikkeling terecht. Dat is de fase van ‘agentic AI‘ (agentgebaseerde AI). Ik verken daarbij ook beknopt de mogelijke gevolgen voor leren, opleiden en onderwijs. Generatieve AI heeft
Een leven lang ontwikkelen is aan verandering onderhevig. Nieuwe benaderingen zijn dan gebaseerd op het erkennen van specifieke vaardigheden en ervaringen. Mede dankzij digitalisering zijn microcertificaten en open badges in opkomst die lerenden volgens Brittany Gooding alternatieve manieren bieden om hun capaciteiten zichtbaar te maken. Beide concepten verschillen volgens haar
Volgens Jeffrey R. Young van EdSurge leiden de meest recente veranderingen van generatieve AI-toepassingen ertoe dat docenten nog kritischer moeten kijken naar het aanpassen van opdrachten en manieren van lesgeven. Zijn bijdrage bevat m.i. twee interessante spanningsvelden. Een van de meest ingrijpende veranderingen is volgens Young OpenAI’s aankondiging dat hun
Sinds 1990 werk ik binnen of voor het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Al die tijd is er binnen het mbo gesproken over het realiseren van meer flexibel onderwijs. Op 27 juni 2024 nam ik deel aan een webinar waarin medewerkers van het Summa College uit Eindhoven vertelden hoe zij flexibel onderwijs
Verleden week is het eerste magazine van het Nationale OnderwijsLab AI (NOLAI) over AI in onderwijs verschenen. In dit referentiekader van bijna honderd pagina’s blikt NOLAI terug op wat zij het afgelopen jaar hebben gedaan en bereikt hebben. Het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) heeft als doel om de kansen die
De Dalhousie University heeft een raamwerk ontwikkeld voor de evaluatie van websites, dat zich richt op zes kernaspecten die belangrijk zijn voor het bepalen van de betrouwbaarheid en bruikbaarheid van een website. Med Kharbach vat deze criteria samen. Kunnen deze criteria ook worden gebruikt voor de evaluatie van content die
In de afgelopen jaren is de particuliere bijlessector explosief gegroeid. Volgens schattingen is deze markt wereldwijd zo’n 100 miljard dollar waard, met een verwachte jaarlijkse groei van bijna 10%. Mohan Dhall, CEO van de Australian Tutoring Association, waarschuwt voor de schaduwkanten van deze ontwikkeling. En wat zal de invloed van
Afgelopen weekend stond in de Volkskrant een interview met Jonathan Haidt, auteur van The Anxious Generation oftewel Generatie Angststoornis. Volgens Haidt maken sociale media jongeren massaal onzeker en ongelukkig. Hij pleit voor het stoppen van de “herbedrading van de jeugd” en voor het gebruik van sociale media vanaf 16 jaar.
In zijn artikel “Dead-end Chatbots: Why Chatbots Aren’t the Future of Generative AI in Education” schrijft Leon Furze dat chatbots beperkte toepassingen hebben en dat andere vormen van generatieve AI meer belovend zijn voor educatieve doeleinden. Ik ben het maar deels met hem eens. Furze definieert chatbots als AI-gebaseerde tools
Lerenden ervaren met name asynchroon online leren vaak als onpersoonlijk en ‘eenzaam’. Dat draagt vaak bij aan voortijdig stoppen met leren. Volgens dr. Brandolyn Jones kun je asynchroon online leren meer ‘humaniseren’. Een enquête speelt daarbij een voorname rol. Jones introduceert in Out of Sight, Out of Mind Debunked: Humanizing
Het artikel AI took their jobs. Now they get paid to make it sound human van Thomas Germain laat zien hoe het werk van copywriters verandert als gevolg van generatieve AI. Copywriters worden in toenemende mate ingezet om door AI gegenereerde content meer menselijk te maken. Een tijdje geleden keek
Junhong Xiao, emeritus hoogleraar aan de Open University van Shantou waarschuwt in een commentaar op een keynote tijdens World Conference of the International Council for Open and Distance Education ervoor dat AI de toegankelijkheid van het onderwijs weleens zou kunnen verminderen. Xiao vergelijkt de invoering van AI in het onderwijs
Door alle aandacht voor generatieve AI zou je vergeten dat er ook andere technologieën zijn die potentie hebben voor leren, opleiden en onderwijs. Op mijn leeslijst staan twee relatief recente bijdragen over virtual reality die ik in deze bijdrage samenvat. Het gaat om Unlocking the Power of Virtual Reality in
Stel je voor: je stelt een vraag in een besloten Facebook-groep van ouders met kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte. Je hoopt en verwacht een antwoord te krijgen van iemand met relevante ervaring. In plaats daarvan krijg je een reactie van een AI-chatbot die doet alsof het een persoon van vlees
In 4 manieren om weerstand in organisaties aan te pakken besteedt Saskia Aalberts aandacht aan het boek ‘Neuromanagement’ van Sven Gall. Daarin beschrijft Gall hoe de hersenen van mensen werken en welke impact dat heeft op de organisaties waarin zij werkzaam zijn. Zijn deze inzichten ook relevant voor onderwijs en
In een recente blogpost beschrijft Philippa Hardman hoe AI-tools het analysedeel van het ontwerpproces binnen ‘learning design’ kunnen veranderen. Hardman benadrukt drie belangrijke gebieden waar AI een significante impact heeft: het begrijpen van het probleem, het definiëren van de doelgroep en het bepalen van de leerinhoud. Analyse is volgens haar
Afgelopen zaterdag publiceerde ik een blogpost over concepten van blended learning. Marco Marcellis wees me op de bijdrage Motivating students in competency‑based education programmes: designing blended learning environments waarin een aanvullend concept wordt beschreven. Dit paper is door Marco geschreven, samen met Jimmy Frerejean, Bert Bredeweg, Saskia Brand‑Gruwel en de
Blended learning is een veelomvattend begrip dat verschillende betekenissen kan hebben. Hoewel blended learning vaak wordt gedefinieerd als een combinatie van face-to-face en online leren, is er geen eenduidige definitie over de precieze invulling hiervan. Deze onduidelijkheid maakt het lastig om implementaties van blended learning te analyseren en te vergelijken.
Veel onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten beschikken onder meer over een leermanagementsysteem zoals Canvas, itslearning of Moodle en over MS Teams. Dat leidt vaak toen de vraag: wanneer gebruik je nu het beste welke applicatie? In deze bijdrage geef ik een advies. Een leermanagementsysteem (LMS) is bedoeld voor het ontsluiten van tal
Priten Shah schrijft in I Was an AI Optimist. Now I’m Worried It’s Making Teacher Burnout Worse dat hij bij de lancering van ChatGPT verwachtte dat generatieve AI de potentie heeft om de werkdruk van docenten te verminderen. Inmiddels heeft hij zijn verwachtingen getemperd. Is dat terecht? Hij schrijft in
Gisteren heb ik bij het Instituut voor Strafrecht & Criminologie van de Universiteit Leiden een workshop verzorgd over de rol van generatieve AI in hun onderwijs. Ik ben onder meer ingegaan op de rol van generatieve AI bij het schrijven van een scriptie. Deze blogpost bevat een samenvatting van de
De Online Educa in Berlijn (OEB) bestaat dit jaar dertig jaar (het wordt mijn twintigste editie). Ter gelegenheid hiervan heeft de organisatie een nieuw initiatief gelanceerd: het “30 under 30″ programma. Dit programma heeft als doel de volgende generatie leiders in de schijnwerpers te zetten die verandering en innovatie op
Chris Goodall heeft een document gemaakt waarin hij een aantal van de belangrijkste AI-cases binnen het onderwijs heeft gecategoriseerd, inclusief het risiconiveau en de risicobeperkende maatregelen die medewerkers kunnen treffen. Je kunt je daarbij afvragen of die risico’s niet ook gelden bij ‘mensenwerk’. Toch snap ik als als mensen risico’s
De opkomst van generatieve AI biedt aanzienlijke mogelijkheden voor het leren en ontwikkelen, opleiden en onderwijs. Op 18 november 2024 organiseert SBO het congres AI-deas for Learning + Education waar professionals op het gebied van leren uit het bedrijfsleven, de publieke sector en het onderwijs samen onderzoeken hoe AI het
Gisteravond vond bijeenkomst vier plaats van AI Advisory Board ROER College Schöndeln. We hebben onder meer afgesproken om de richtlijnen die deze adviesraad heeft opgesteld breed te delen. Een AI Advisory Board is een platform waarin lerenden, ouders/verzorgers, medewerkers (waaronder docenten en directieleden) en andere betrokkenen een stem kunnen krijgen
Naar aanleiding van een video waarin de nieuwe versie van ChatGPT fungeert als tutor, spreekt Jeffrey R. Young van EdSurge met Sal Khan over de vraag: moeten AI-chatbots wel worden gebruikt als tutor? Khan gaat daarin ook in op de kritiek op generatieve AI als tutor. Aangezien je steeds beter
Bij de ontwikkeling van e-learning cursussen worstelt menigeen met het bevorderen van betrokkenheid en het realiseren van goede resultaten. Volgens de auteur van Improving Your eLearning Courses: The 4 Most Important Elements to Focus On kun je echter de effectiviteit van je online cursus verbeteren zonder de inhoud volledig te
Een bekende uitspraak is: een docent die door een computer vervangen kan worden, verdient dat ook. Deze uitspraak is gedaan toen AI nog in de kinderschoenen stond. Geldt deze uitspraak nog steeds? Of kunnen nu ook goede docenten vervangen worden door AI? De originele uitspraak wordt toegedicht aan Isaac Asimov
Creativiteit wordt gezien als een vermogen waarmee mensen zich kunnen onderscheiden van AI. Binnen het onderwijs zou daarom de nodige aandacht besteed moeten worden aan het ontwikkelen van creativiteit. Maar hoe beoordeel je creativiteit op een valide en betrouwbare manier? Veel onderwijsinstellingen worstelen met die vraag. Volgens ScienceDaily heeft de
Ik ben al vele jaren gastdocent van de postbachelor opleiding e-learning die inmiddels door de Foundation for Corporate Education (FCe; van Kessels & Smit) wordt aangeboden. Deze opleiding is vernieuwd -AI speelt een belangrijke rol- en geeft een diverse kijk op e-learning. Marcel de Leeuwe coördineert de opleiding en is
Deze week vond in Noordwijkerhout editie 2024 van dé CvI Conferentie plaats. Ongeveer 1300 medewerkers van mbo-instellingen en onderwijspartners kwamen bij elkaar om kennis en ervaringen uit te wisselen rond tal van thema’s. In deze blogpost vind je mijn impressie van dag 2. MBO Talks Tijdens deze conferentie is ook
Durf, doe, deel. Het zou het motto kunnen zijn van een nieuw kabinet. Het is echter het motto van de conferentie die het Consortium voor Innovatie dit jaar in Noordwijkerhout organiseert. In deze blogpost vind je mijn impressie van dag 1. Dé CVI Conferentie wordt georganiseerd door het Consortium voor
Gisteren mocht ik tijdens het Aeres Kennis Event ‘Samen slimmer?’ een sessie verzorgen over generatieve AI en onderwijs. Ik ben begonnen met reacties op de opkomst ten aanzien van generatieve AI. Ik heb aangegeven dat we slecht zijn in het voorspellen van de impact van nieuwe technologie. Toch heb ik
Volgens dr. Mustafa Akben kun je als onderwijsinstelling AI het beste integreren in het onderwijs. Hij verwacht dat AI onderwijs op korte termijn kan verbeteren, en op langere termijn kan transformeren. Akben heeft ook onderzoek gedaan naar de impact van generatieve AI op creativiteit. Mustafa Akben komt aan het woord
In Context matters? Yes and AI has made its move… benadrukt Donald Clark het belang van context voor leren en ontwikkelen. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van AI geven volgens hem een nieuwe impuls aan ‘contextueel computergebruik’. Ik plaats enkele kanttekeningen bij Donald’s hooggespannen verwachtingen. Clark stelt dat ‘context’ één
Bij onder meer online leren is constante afleiding een grote uitdaging. Volgens Helen Todd van de universiteit van Sussex spelen drie principes een belangrijke rol om betrokkenheid te vergroten en afleiding te minimaliseren. Zij schrijft dat digitale platforms in de aandachtseconomie constant om onze aandacht strijden. Ons brein, dat zich
Deze vraag probeert Christopher Pappas te beantwoorden. Wat mij betreft zijn microlearning en nanolearning -voor zover het onderscheid zinvol is- nuttige e-learning toepassingen, maar niet om de reden die Pappas schetst. Volgens Pappas lijkt de aandachtsspanne van mensen in de loop van de jaren steeds korter te worden. Mensen kunnen
Binnen het onderwijs zijn er de nodige zorgen als het gaat om het beoordelen van teksten die door lerenden met behulp van generatieve AI zijn geschreven. Je beschikt niet over technologische hulpmiddelen om dit op een betrouwbare manier te checken. Maar kun je dit dan als docent niet herkennen op
Steeds meer jongeren schijnen naar podcasts te luisteren. Michael Horn en Daniel Curtis zien in deze ontwikkeling potentie voor leren, maar ook een mogelijke reactie op het vaak zeer intensieve gebruik van smartphones en sociale media (wat ten koste kan gaan van de mentale gezondheid van jongeren). Hun bijdrage bevat