Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Tweeëntwintig tips die je helpen effectief te leren

Het Vlaamse De Morgen heeft onlangs een uitgebreid artikel gepubliceerd over effectief studeren, op basis van gesprekken met Vlaamse experts. Ik vat in deze blogposts de tips over effectief leren samen. Het artikel bevat ook nog andere informatie, bijvoorbeeld over de relatie met docenten en het omgaan met paniek. Begin

The post Tweeëntwintig tips die je helpen effectief te leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

De geleerde lessen van de Coronacrisis hebben voor onderwijsinstellingen niet alleen betrekking op leren, opleiden en onderwijs

The Sutton Trust heeft op basis van diverse interviews ‘geleerde lessen’ van Covid-19 pandemie in kaart gebracht. Deze geleerde lessen hebben niet alleen te maken met de online, blended en simultaan leren en opleiden, maar ook met aspecten als omgaan met veranderingen. EdSurge schrijft dat de Coronacrisis ook heeft geleid

The post De geleerde lessen van de Coronacrisis hebben voor onderwijsinstellingen niet alleen betrekking op leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Heeft effectief leren binnen virtual reality tijd nodig?

Een onderzoek van het Virtual Human Interaction Lab van de Stanford University laat zien dat indicatoren van een effectief gebruik van virtual reality sterk beïnvloed worden door tijd. Hoe meer tijd je doorbrengt in een VR-omgeving, des te meer baat je hebt als het gaat om samen werken en om

The post Heeft effectief leren binnen virtual reality tijd nodig? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Checklist voor de selectie van leertechnologieën (versie 3)

Bij de toepassing van technology enhanced learning staat leertechnologie als het goed is niet centraal. Leertechnologie is hier echter wel een noodzakelijk onderdeel van. Je zult bij de selectie ervan rekening moeten houden met verschillende aspecten. Eind 2015 heb ik daarvoor een checklist samengesteld, die ik in 2019 heb bijgesteld.

The post Checklist voor de selectie van leertechnologieën (versie 3) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Tools die je kunnen ondersteunen bij de selectie van leertechnologie

Organisaties hebben de keuze uit een enorm scala aan technologieën die ingezet kunnen worden voor leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost wil ik jullie attenderen op twee hulpmiddelen die je kunnen helpen bij de selectie van leertechnologieën. Beide hulpmiddelen gaan ervan uit dat je weet wat voor type technologie

The post Tools die je kunnen ondersteunen bij de selectie van leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 18-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Vijf cruciale competenties voor het faciliteren van hybride bijeenkomsten

Het Vlaamse steunpunt voor cultureel erfgoed gaat aan de slag met hybride bijeenkomsten en vergaderen. Welke werkvormen gebruik ik in een hybride sessie?  hoe betrek ik alle deelnemers? Welke competenties heb ik nodig als facilitator? Ik faciliteer daar een hybride sessie. Veel organisaties zijn bezig met de techniek – het installeren van speakerphones, het kopen […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Besteed bij ‘digitaal leren’ aandacht aan welbevinden, bekwaamheid en creativiteit

Jed Stefanowicz houdt zich bezig met het begeleiden en ondersteunen van docenten op het gebied van onderwijs en opleiden met behulp van digitale technologieën. Docenten moeten in staat zijn om zelfstandig te handelen als het gaat om ‘digitaal leren’ (‘agency‘). Volgens Stefanowicz gaat het bij agency om de combinatie en

The post Besteed bij ‘digitaal leren’ aandacht aan welbevinden, bekwaamheid en creativiteit first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Neemt het maatschappelijk belang van hoger onderwijs af?

De afgelopen week werd ik geattendeerd op een aantal bijdragen die erop wijzen dat een diploma hoger onderwijs in de VS niet langer de belangrijkste sleutel voor maatschappelijk succes is en dat veel lerenden het Amerikaanse hoger onderwijs zonder diploma verlaten. Amerikaans hoger onderwijs wordt daardoor minder belangrijk voor de

The post Neemt het maatschappelijk belang van hoger onderwijs af? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 16-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Metrokaart van alle functies Moodle Workplace

Metrokaart De metrokaart van Londen is voor velen het icoon van gebruiksvriendelijk design. Ook voor Alex Büchner die het boek ‘Corporate Learning with Moodle Workplace‘ schreef. Moodle LMS is al een krachtige leeromgeving met veel functionaliteit, bij Moodle Workplace is dit nog uitgebreider. Om al die functionaliteit te ordenen heeft Alex het principe van de […]


Het bericht Metrokaart van alle functies Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Een vervlochten didactiek: kijk verder dan de didactiek-technologie tweedeling

Op het gebied van blended en online leren wordt vaak gedebatteerd over het primaat van didactiek versus technologie-gedrevenheid. De veelgehoorde uitspraak dat “technologie maar een middel” is, is daar m.i. een illustratie van. In het open access artikel An Entangled Pedagogy: Looking Beyond the Pedagogy—Technology Dichotomy presenteert Tim Fawns onder

The post Een vervlochten didactiek: kijk verder dan de didactiek-technologie tweedeling first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn volgens onderzoek trends op het gebied van leertechnologie voor leren en ontwikkelen?

Steve Foreman heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van leertechnologieën en het belang ervan voor de ‘leren en ontwikkelen’ (L&D). Wat valt hem en mij daarbij op? Foreman focust zich in zijn onderzoek op acht typen leertechnologieën: Technologieën voor adaptief leren/intelligente tutoren Augmented reality / Virtual reality Kennis bases en

The post Wat zijn volgens onderzoek trends op het gebied van leertechnologie voor leren en ontwikkelen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zeven wereldwijde trends op het gebied van educatieve technologie (volgens AWS EdStart)

Amazon Webservices profileert zich steeds nadrukkelijker op het gebied van educatieve technologie. Zij hebben onder meer AWS EdStart opgericht. Dit is een zogenaamd “education technology accelerator program”. Binnen dit programma heeft men een 32 pagina tellend eBook gepubliceerd met een beschrijving van zeven wereldwijde trends op het gebied van educatieve

The post Zeven wereldwijde trends op het gebied van educatieve technologie (volgens AWS EdStart) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wat is een POAP en worden POAP’s relevant voor leren, ontwikkelen en onderwijs?

Mijn oud-collega Harm Weistra attendeerde mij gisteren op de bijdrage Everything You Need to Know About POAPs to Boost Your Career. In deze blogpost beschrijf ik wat dit fenomeen is en reflecteer ik op de relevantie ervan voor leren, ontwikkelen en onderwijs. ‘POAP’ betekent in dit geval niet ‘persoonlijk ontwikkelings-

The post Wat is een POAP en worden POAP’s relevant voor leren, ontwikkelen en onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 11-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

testgif

test Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Risico’s en kansen van AI bij het genereren van teksten

Generative Pre-trained Transformer 3 (GPT-3) is een AI-toepassing waarmee je teksten kunt genereren. Deze toepassing heeft kansen, maar ook risico’s voor onderwijs en opleiden. Vanochtend las ik een artikel over een ‘twitter-draad‘ waarin emeritus-hoogleraar Mike Sharples schrijft hoe je door middel van een GPT-3-transformer complete essays kunt schrijven. Sharples heeft

The post Risico’s en kansen van AI bij het genereren van teksten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 10-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moodle LMS updates 4.0.1, 3.11.7, 3.10.11 en 3.9.14

Updates van Moodle LMS Volgens schema zijn gisteren de Moodle LMS updates uitgekomen voor de versies 4.0.1, 3.11.7, 3.10.11 en 3.9.14. In deze tweemaandelijkse minor releases zijn bugs opgelost en beveiligingsverbeteringen doorgevoerd. Releases notes Bekijk alle releases notes van de versies die zijn uitgebracht. Moodle 4.0.1 release notes  Moodle 3.11.7 release notes Moodle 3.10.11 release […]


Het bericht Moodle LMS updates 4.0.1, 3.11.7, 3.10.11 en 3.9.14 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Veronderstelde voordelen en voorbeelden van virtual reality voor leren, opleiden en onderwijs

De bijdrage 6 Inventive Examples of VR in Education gaat in op de verwachte groei van virtual reality. De auteur vat vijf (veronderstelde) voordelen samen en beschrijft zes voordelen. Lees mijn samenvatting en commentaar. In verschillende (commerciële) rapporten lees je voorspellingen over een toenemend gebruik van virtual reality. De toegankelijkheid

The post Veronderstelde voordelen en voorbeelden van virtual reality voor leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Ontwikkeltijd als kritische succesfactor voor de succesvolle invoering van blended learning

MBO-instellingen, hogescholen en universiteiten ontvangen de komende jaren 560 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds voor het programma Digitaliseringsimpuls Onderwijs. In dit programma wordt onder meer terecht veel aandacht besteed aan deskundigheidsbevordering van docenten. Aan één kritische succesfactor voor de invoering van blended learning schenkt het programma m.i. echter weinig

The post Ontwikkeltijd als kritische succesfactor voor de succesvolle invoering van blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Interessante bronnen over verbondenheid bij (online en blended) leren

In deze blogpost wil ik jullie attenderen op twee interessante bronnen die te maken hebben met binding bij (online en blended) leren. Ik vat de bijdragen niet uitgebreid samen. Ze zijn namelijk Nederlandstalig. Verbinding verbroken: Hoe krijg je studenten weer gemotiveerd naar de campus/school? Nu we weer gewoon naar ‘school’

The post Interessante bronnen over verbondenheid bij (online en blended) leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

De beweegredenen van lerenden om te participeren in informele, virtuele, activiteiten

Tijdens de Corona-pandemie is heel duidelijk geworden hoe belangrijk de ontmoetingsfunctie van onderwijsinstellingen is. Is het mogelijk om deze ontmoetingsfunctie online vorm te geven? Waarom kiezen lerenden er wel of niet voor om deel te nemen aan spontane en informele online interacties en andere schoolbrede evenementen? Spontane ontmoetingen, buiten de

The post De beweegredenen van lerenden om te participeren in informele, virtuele, activiteiten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Het 5 stages-model opnieuw bekeken

Bijna 25 jaar geleden publiceerde Gilly Salmon voor het eerst over het ‘5 stages-model’. Dit model beschrijft welke fasen je bij online en blended leren moet doorlopen, en welke activiteiten docenten/opleiders in die fasen moeten ontplooien. In deze blogpost houdt zij dit model opnieuw tegen het licht. Salmon gaat eerst

The post Het 5 stages-model opnieuw bekeken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Paar dagen Rome

Na veertien jaar hebben we de afgelopen week weer eens Rome bezocht. Dit blijft een prachtige stad, al is het er erg druk geworden. We waren anderhalf jaar geleden van plan om Rome te bezoeken. Die reis hebben we toen vanwege bekende redenen moeten annuleren. We hadden nu afgesproken om

The post Paar dagen Rome first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 02-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Stichting Mnet Benelux stopt, de Nederlandstalige Moodlemoots gaan door

Missie van Stichting Mnet Benelux  Stichting Mnet Benelux heeft bekend gemaakt dat zij is gestopt met haar activiteiten en dat de stichting opgeheven gaat worden. In 2019 is deze stichting opgericht met als missie om elk jaar een Nederlandstalige MoodleMoot te organiseren. Een MoodleMoot is een jaarlijks event waar kennis gedeeld wordt over Moodle. Er […]


Het bericht Stichting Mnet Benelux stopt, de Nederlandstalige Moodlemoots gaan door is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zijn Zoom-overleggen minder geschikt voor innovaties?

Persoonlijke ontmoetingen leveren meer en meer vernieuwende ideeën op dan videoconferenties. Dat concluderen onderzoekers van de Columbia University en Stanford op basis van twee studies. Mogelijk lenen ‘Zoom-overleggen’ zich daarom minder goed voor bepaalde werkzaamheden en leersituaties. Onderzoekers hebben een laboratoriumonderzoek uitgevoerd en een veldstudie. Aanleiding hiervoor waren klachten van

The post Zijn Zoom-overleggen minder geschikt voor innovaties? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Vier tekenen die erop wijzen dat online leren een blijvertje zal blijken te zijn (met mijn commentaar hierop)

Er wordt al vele jaren voorspeld dat digitalisering zal leiden tot transformatie van het onderwijs. Die voorspelling is tot nu toe niet uitgekomen. Maar volgens Luyen Chou gaat het nu toch echt gebeuren. Hij ziet daar vier voortekenen van, die ik voorzie van commentaar. Volgens Chou heeft Covid-19 honderden miljoenen

The post Vier tekenen die erop wijzen dat online leren een blijvertje zal blijken te zijn (met mijn commentaar hierop) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe belangrijk is uniformiteit en structuur van de opbouw van een leereenheid binnen een digitale leeromgeving?

In deze blogpost betoog ik dat uniformiteit en structuur van de opbouw van een leereenheid binnen een digitale leeromgeving zeer belangrijk zijn. Ik illustreer ook aan de hand van een voorbeeld hoe je een dergelijke uniformiteit en structuur kunt aanbrengen. Ik vind uniformiteit en structuur van de opbouw van een

The post Hoe belangrijk is uniformiteit en structuur van de opbouw van een leereenheid binnen een digitale leeromgeving? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 26-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Webinar over Poodll, tools voor taalonderwijs in Moodle

Thema: Poodll, tools voor taalonderwijs in Moodle  Justin Hunt, ontwikkelaar van Poodll, zal op 19 mei om 11.00 uur een webinar verzorgen over de tools die hij heeft ontwikkeld om interactief taalonderwijs te geven. Poodll wordt al meer dan 10 jaar gebruikt door honderden scholen en universiteiten. Ervaar de mogelijkheden om audio en video eenvoudig […]


Het bericht Webinar over Poodll, tools voor taalonderwijs in Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

De belangrijkste technologische trends van dit moment

Het Future Today Institute heeft onlangs voor de vijftiende keer het Tech Trends Report gepubliceerd. In meer dan 650 pagina’s beschrijven zij belangrijke technologische trends en hun mogelijke invloed op zogenaamde ‘macrobronnen’. Volgens de samenstellers moet je exponentieel denken en incrementeel handelen. Je moet trends in de gaten houden, op

The post De belangrijkste technologische trends van dit moment first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 25-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

2 handige plugins om toegang tot content te beperken

Beperk toegang Moodle kent standaard de functionaliteit die in het Nederlands ‘Beperk toegang’ heet. Hiermee kun je de toegang tot onderdelen van je cursus beperken. Standaard zijn er al veel optie beschikbaar. Beperking op basis van cursus voortgang Een klant van ons werkt met een aantal banners in de cursus die tonen nadat een aantal […]


Het bericht 2 handige plugins om toegang tot content te beperken is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

AI verandert de manier waarop we interacteren met computers, hetgeen leidt tot nieuwe keuzemogelijkheden en risico’s

AI zal lerenden en docenten in staat stellen op meer natuurlijke wijze te interacteren met computers. Gebruikers zullen het moeilijk vinden om een balans te vinden tussen de aantrekkelijkheid van natuurlijke interactie en de potentiële risico’s. Beleid moet daarbij helpen. Dit is de strekking van de bijdrage AI and the

The post AI verandert de manier waarop we interacteren met computers, hetgeen leidt tot nieuwe keuzemogelijkheden en risico’s first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe een onderwijsinstelling het eigen leermanagementsysteem gebruikt voor professionalisering van medewerkers

Onderwijsinstellingen gebruiken een leermanagementsysteem voor het versterken van klassikaal onderwijs, voor het faciliteren van blended learning en ook voor het aanbieden van volledig online leren. Willem van Dinther laat zien hoe je het LMS ook kunt gebruiken voor een academie per team van het Summa College. Enkele weken geleden heeft

The post Hoe een onderwijsinstelling het eigen leermanagementsysteem gebruikt voor professionalisering van medewerkers first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 22-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Poodll is partner van Avetica

Wat is Poodll? Poodll is een programma om online taalonderwijs te geven en softskills mee te oefenen. Er is een hele set aan Moodle plugins aanwezig om te functionaliteit van Poodll op een eenvoudige manier te integreren in een Moodle cursus. De tools van Poodll geven al meer dan 10 jaar veel didactische mogelijkheden voor […]


Het bericht Poodll is partner van Avetica is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe leertechnologie didactiek kan ondersteunen (voorbeelden)

Als docent/opleider zou je m.i. in staat moeten zijn didactische eigenschappen van leertechnologie te beoordelen: welke didactiek kan ik toepassen met behulp van leertechnologie X? Stelt leertechnologie X mij zelfs in staat om leeractiviteiten te faciliteren die normaliter niet of nauwelijks mogelijk zijn? De bijdrage Support Pedagogy in the Classroom

The post Hoe leertechnologie didactiek kan ondersteunen (voorbeelden) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 21-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe krijg je een online platform dat werkt voor innovatie? Via technologische verleiding

Kan een online platform helpen bij innovatie? De ambulancedienst wil communiceren en samenwerken op een manier die past bij het nu. Er was een sterk verouderd intranet met irritante pop-ups. Technologie kan dus wel degelijk een hele belangrijke rol spelen om een organisatie innovatiever en wendbaarder te maken. De ervaring van de ambulance laat dit zien: er is een sociaal intranet geïntroduceerd. Het platform nodigt uit om vragen en successen te delen. Nu werken ambulance medewerkers samen en voelen zich veel meer verbonden met de organisatie. Alle collega's zijn veel zichtbaarder. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Impressie 2022 EDUCAUSE Horizon Report ® (trendrapport)

De Educause heeft weer een editie van het Horizon Report ® gepubliceerd met een beschrijving van belangrijke trends, “Key Technologies and Practices“, mogelijke toekomstige scenario’s voor het (hoger) onderwijs en essays die ingaan op mogelijke implicaties. De auteurs onderscheiden een flink aantal trends. Sociale trends Mede dankzij Covid-19 zijn we

The post Impressie 2022 EDUCAUSE Horizon Report ® (trendrapport) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Virtuele klas over activerende didactiek en leertechnologie

In het kader van de FCe Postbachelor opleiding e-Learning heb ik gisteravond een virtuele klas-sessie verzorgd over activerende didactiek en leertechnologie. Ik had deelnemers vooraf gevraagd: welk beeld hebben jullie bij activerende didactiek? Neem een voorwerp, zoek een foto of maak een tekening van het beeld dat jullie hebben van

The post Virtuele klas over activerende didactiek en leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 19-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moodle 4.0 is uit! Welkom bij de nieuwe gebruikerservaring

Moodle 4.0 Vandaag is Moodle 4.0 uitgekomen. Het grote nieuws is uiteraard de nieuwe gebruikerservaring (UX) voor docenten en studenten. Dat zijn zo’n 300 miljoen gebruikers wereldwijd die de nieuwe frisse en intuïtieve uitstraling mogen gaan ervaren. Moodle 4.0 geeft studenten een beter overzicht van de leertaken die ze moeten voltooien. Voor docenten is het […]


Het bericht Moodle 4.0 is uit! Welkom bij de nieuwe gebruikerservaring is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Augmented reality kan motivatie lerenden vergroten en leerprestaties helpen verbeteren

Augmented reality (AR) wordt al verschillende jaren toegepast voor leren, opleiden en onderwijs. Een recente meta-studie benadrukt positieve effecten van AR op motivatie en leerprestaties. Bij augmented reality voeg je met behulp van een computer, zoals een smartphone of tablet, informatie toe aan de werkelijkheid. Je richt de camera van

The post Augmented reality kan motivatie lerenden vergroten en leerprestaties helpen verbeteren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Handige tips als je Zoom gebruikt

Aanstaande dinsdag mag ik weer eens een webinar via Zoom verzorgen. Via Twitter kwam ik een aantal handige ‘hacks’ tegen waarvan ik een aantal zeker ga gebruiken. De tips zijn afkomstig van Tessa Davis. Zij licht in een aantal tweets via tekst en beeld toe hoe je: het scherm van

The post Handige tips als je Zoom gebruikt first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Sterke en minder sterke kanten van asynchroon en synchroon online leren volgens Tony Bates

Tony Bates is bezig met een nieuwe versie van zijn ‘open’ boek ‘Teaching in a Digital Age‘. Hij vraagt nu feedback over het onderdeel waarin hij ingaat op de sterke en minder sterke kanten van asynchroon en synchroon online leren (tijd- en plaatsonafhankelijk leren respectievelijk plaatsonafhankelijk leren). Ik gebruik deze

The post Sterke en minder sterke kanten van asynchroon en synchroon online leren volgens Tony Bates first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Microlearning is een concept, methode en product

De term ‘microlearning’ -niet te verwarren met ‘microcredentialing’- wordt alweer meer dan een half decennium gebruikt. Volgens Robyn Defelice is “performance” de drijfveer voor microlearning. Zij stelt dat microlearning zowel een concept, een methode als een product is. In deze bijdrage vat ik de kern van haar artikel samen. Het

The post Microlearning is een concept, methode en product first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Nuances bij de effectiviteit van storytelling

Storytelling wordt beschouwd als een effectieve manier van informatie overbrengen. Deze aanpak wordt ook op het gebied van technology enhanced learning toegepast. Toch zijn er nuances te plaatsen bij de effectiviteit van storytelling. Bij storytelling brengt een spreker informatie door middel van een pakkend verhaal over op anderen. Dat kan

The post Nuances bij de effectiviteit van storytelling first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Van ‘remote emergency teaching’ naar blended learning

Tijdens de Coronacrisis zijn onderwijsinstellingen op grote schaal ICT in het onderwijs gaan toepassen. In veel gevallen was echter sprake van ‘remote emergency teaching’. Het is nu tijd om aan de slag te gaan met kwalitatief goede vormen van blended learning. Vandaag heb ik bij de Hospitality Business School van

The post Van ‘remote emergency teaching’ naar blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 12-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe je een flitsende kennisclip maakt

Engagement bij een kennisclip Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Impressie NextLearning 2022 #NLE2022

Vandaag vond in Den Bosch de Next Learning plaats. De ontmoetingsplaats voor professionals op het gebied van Learning & Development in Nederland en Vlaanderen. In deze blogpost doe ik verslag van deze dag. Meer dan 300 aanwezigen deden mee aan de kennismakingsvragen van dagvoorzitter Donatello Piras. De sessie werd bezocht

The post Impressie NextLearning 2022 #NLE2022 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Is de metaverse web3? Die term bestaat immers al heel lang

De laatste paar maanden lees je veel over de metaverse. In feite is dit de volgende generatie van het internet. Daarom wordt dit ook weleens web 3.0 genoemd. Dat is echter niet terecht. Ik wil graag kort ingaan op de verschillen, en ook ingaan wat de relevantie hiervan is voor

The post Is de metaverse web3? Die term bestaat immers al heel lang first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Feedbackgeletterdheid van belang bij learning analytics

Learning analytics kan data opleveren die kan leiden tot begrip over hoe er geleerd en gedoceerd wordt. Op basis hiervan kunnen lerenden hun manier van leren bijstellen, kunnen docenten hun onderwijs verbeteren en kunnen organisaties aanpassingen doorvoeren in de leeromgeving. Volgens Yi–Shan Tsai (pdf) moet learning analytics echter veel meer

The post Feedbackgeletterdheid van belang bij learning analytics first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Boeiende video over de achtergronden van ‘learning in the flow of work’

De term ‘learning in the flow of work‘ is een aantal jaren geleden gelanceerd. Het is een nieuwe term voor een fenomeen dat al vele jaren wordt toegepast: het faciliteren van leren op de werkplek. In een uitgebreide podcast gaat John Helmer in gesprek met Donald Clark over het werk

The post Boeiende video over de achtergronden van ‘learning in the flow of work’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Drie ‘ed tech’ trends op het gebied van corporate learning samengevat

Volgens Amber Burton staat de wereld van leren en ontwikkelen binnen arbeidsorganisaties (weer) aan de vooravond van ‘disruptie’. Dit keer zijn drie trends op het gebied van leertechnologie daar debet aan. Web3 De ene keer wordt bij Web3 (de Metaverse) de nadruk gelegd op het ‘virtual reality’-achtige karakter, de andere

The post Drie ‘ed tech’ trends op het gebied van corporate learning samengevat first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 05-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Webinar: Moodle 4.0 is uit! En nu?

Webinar 21 april 2022 De datum voor ons volgend webinar is weer gepland. Deze keer een week eerder in verband met de meivakantie. Reserveer 21 april om 11.00 uur in je agenda.  Thema: Moodle 4.0 Dit webinar is een vervolg op ons webinar van eind november 2021. Na de Pasen komt Moodle 4.0 uit en […]


Het bericht Webinar: Moodle 4.0 is uit! En nu? is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Pagina 1 van 100Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste