Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

De Europese Skills Agenda nader beschouwd

De Europese agenda voor vaardigheden (‘Skills’) is een vijfjarenplan dat is bedoeld om individuen en bedrijven te helpen meer en betere vaardigheden te ontwikkelen en deze te benutten. Een aantal zaken valt me hierbij op. Volgende week woensdagmiddag mag ik een paneldiscussie leiden tijdens de EDUtech_Europe 2022 in Amsterdam. Deze

The post De Europese Skills Agenda nader beschouwd first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 30-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Workplace 4.0 is beschikbaar met nieuw intuïtief ontwerp en navigatie

Nieuwe gebruikerservaring in 4.0 Afgelopen maandag is op de Global Moodlemoot in Barcelona officieel Moodle Workplace 4.0 gelanceerd. Deze versie is de grotere broer van Moodle LMS wat de meeste mensen kennen. In april van dit jaar werd de nieuwe gebruikerservaring van Moodle LMS 4.0 al beschikbaar en deze is nu ook voor Moodle Workplace […]


Het bericht Moodle Workplace 4.0 is beschikbaar met nieuw intuïtief ontwerp en navigatie is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Is ‘e-learning’ up to date?

Volgens Upendra Emvien loopt de e-learning sector achter als het gaat om het toepassen van de allernieuwste technologieën. Het is m.i. echter de vraag of dat erg is. Diverse maatschappelijke sectoren, zoals de financiële sector en de game industrie, hebben volgens Emvien drastische veranderingen ondergaan sinds de komst van het

The post Is ‘e-learning’ up to date? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 29-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Global Moodlemoot dag 3

Time travel party Aan het einde van dag 2 verzamelen alle Moodlers voor de ‘Time Travel’ party in de prachtige historische zaal ‘La Paloma’ die dateert uit 1903. Niet alleen de zaal brengt je terug in de tijd maar ook de hoeveelheid Moodlers die zich hebben verkleed zorgen voor een prima feestje! Nederlandstalige Moodle community […]


Het bericht Global Moodlemoot dag 3 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Herijking visie digitale leeromgeving

Organisaties gebruiken al bijna dertig jaar systemen voor het faciliteren van blended learning en online leren. Tien jaar geleden heeft SURF een zogenaamde componentenvisie ontwikkeld waarbij de digitale leeromgeving niet bestaat uit één systeem, maar uit meerdere systemen en applicaties die een instelling organiseert. Gisteren verscheen een rapport waarin deze

The post Herijking visie digitale leeromgeving first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 28-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Global Moodlemoot dag 2

Onderwijs voor de toekomst De tweede dag van de Global Moodlemoot #MootGlobal22 begint met een keynote van Andreia Inamorato Senior Researcher bij het Joint Research Centre (JRC) van de Europese Commissie. De titel van haar presentatie is “Educating for the future: the transformative power of openness” waarbij ze ingaat op de veranderingen die we ondergaan […]


Het bericht Global Moodlemoot dag 2 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zijn volwassen lerenden zelf verantwoordelijk of ze participeren in een blended leertraject?

Gisteravond vond de openingssessie plaats van een ‘blended’ leertraject voor trainers en opleiders van Nevi over blended learning. Ik begeleid dit leertraject. Eén van de discussies ging over de vraag of het niet erg ‘schools’ is om volwassen lerenden aan te spreken als zij niet actief participeren in blended learning.

The post Zijn volwassen lerenden zelf verantwoordelijk of ze participeren in een blended leertraject? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 27-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Global Moodlemoot dag 1

In dit artikel een impressie van de eerste dag van de Global Moodlemoot #MootGlobal22 in Barcelona. Voor diegene die er niet bekend mee zijn een Moot is een bijeenkomst van Moodle gebruikers waar ervaring en kennis gedeeld wordt. In 2019 vond de eerste wereldwijde Moot plaats en deze week dus de tweede editie. Hoe groot […]


Het bericht Global Moodlemoot dag 1 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zijn dit de twee belangrijkste succesfactoren bij online leren?

Op basis van zijn ervaringen met online leren, formuleert Al Infande de twee belangrijkste succesfactoren bij online leren: zichtbaarheid en onmiddellijke feedback. Infande is zelf docent, maar begeleidt ook docenten bij online leren. Volgens de auteur kun je diverse belangrijke principes onderscheiden waarvan docenten zich bewust moeten zijn om succesvol

The post Zijn dit de twee belangrijkste succesfactoren bij online leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zal Emotion AI de potentie van online leren versterken (in de toekomst)?

Mensen onderscheiden zich onder andere van computers doordat zij emoties kunnen tonen. Emoties spelen een belangrijke rol in het aangaan van relaties en ook binnen leerprocessen. Computers worden echter steeds beter in het herkennen van en reageren op emoties. Dat heeft volgens Vishal Soni gevolgen voor online leren. Dat is

The post Zal Emotion AI de potentie van online leren versterken (in de toekomst)? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

UNESCO’s nieuwe website over digitaal leren en transformatie van het onderwijs

Jullie weten dat ik kritisch sta ten opzichte van het gebruik van grote woorden zoals transformatie van het onderwijs. Dat is vooral geredeneerd vanuit Nederlands perspectief. We moeten echter ook verder kijken dan onze neus lang is. Daarom is UNESCO’s nieuwe website Digital learning and transformation of education de moeite

The post UNESCO’s nieuwe website over digitaal leren en transformatie van het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 23-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Aantekeningen maken in Moodle…en meer!

Moodle kent meer dan 2.000 plugins en daar zitten hele nuttige tussen. De plugin ‘Learning Tools‘ die ik in dit artikel beschrijf krijgt van mij het predicaat ‘BRILJANT’! Learning Tools Ik vind de plugin briljant omdat hij een aantal hele nuttige functies heeft en super eenvoudig is in gebruik en configuratie. Laten we eerst eens […]


Het bericht Aantekeningen maken in Moodle…en meer! is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Welke digitale leertheorieën en modellen zou je moeten kennen?

Volgens Erik Ofgang en Shelly Terrell is het niet voldoende dat je vandaag de dag bekend bent met algemene leertheorieën, bijvoorbeeld van Bandura en Vygotsky. Docenten en opleiders moeten volgens hen ook vertrouwd raken met theorieën, modellen en benaderingen die inzicht geven in hoe technologie, sociale media en internet het

The post Welke digitale leertheorieën en modellen zou je moeten kennen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 22-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Avetica voldoet weer aantoonbaar aan AVG met de ISAE 3000 verklaring

Verantwoordingsplicht voor organisaties Iedere organisatie verwerkt persoonsgegevens en daarom moet zij verantwoording kunnen afleggen over de wijze waarop de data wordt verwerkt en beschermt. Of je nu Gegevensverantwoordelijke bent of Verwerker zoals in ons geval. Onze klanten vertrouwen de Moodle hosting toe aan Avetica en momenteel gaat dat om zo’n 700.000 gebruikers in alle leeromgevingen. […]


Het bericht Avetica voldoet weer aantoonbaar aan AVG met de ISAE 3000 verklaring is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Minder nadruk op content, meer nadruk op verbindingen. De toekomst van leertechnologie?

Julia Freeland Fisher van het Christensen Institute voorspelt in Connection over content: A new era for education technology een verschuiving in de toepassing van leertechnologie. Ontwikkelaars van leertechnologie zullen zich meer focussen op het faciliteren van verbindingen tussen personen dan op het ontsluiten van leerstof. Zij bespreekt onder andere enkele

The post Minder nadruk op content, meer nadruk op verbindingen. De toekomst van leertechnologie? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsinnovaties zijn geen snelle, radicale, technologiegedreven veranderingen

Hoogleraar Steven Mintz heeft een nuttige bijdrage geschreven over onderwijsinnovatie. Volgens hem is innovatie al te vaak slechts een ander woord voor blabla, hype en onzin. Echte innovatie is volgens hem bovendien in essentie een ‘menselijk’ vraagstuk en geen technologisch vraagstuk. Volgens Mintz zijn innovaties lang niet altijd revolutionaire doorbraken.

The post Onderwijsinnovaties zijn geen snelle, radicale, technologiegedreven veranderingen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 20-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Drie tips voor verkopen van Moodle cursussen

Cursussen verkopen Je kunt Moodle op veel verschillende manier inzetten. Denk bijvoorbeeld aan een ‘gesloten’ omgeving voor een school of interne bedrijfsacademie. Ook zijn er Moodle omgevingen waar iedereen een account kan aanmaken en cursussen kan kopen. De verkoop van je cursussen kun je op verschillende manieren regelen. We bespreken verschillende opties: 1. Avetica plugins […]


Het bericht Drie tips voor verkopen van Moodle cursussen is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Inzichten in de ‘digitale ervaring’ van Britse studenten

Het Britse JISC onderzoekt jaarlijks hoe Britse studenten het gebruik van digitale technologieën in het onderwijs ervaren. Je kunt de resultaten van het meest recente onderzoek (pdf) uiteraard niet los zien van de ervaringen tijdens de Corona-pandemie. Wat valt daarbij op? De vragenlijst werd afgenomen tussen november 2021 en april

The post Inzichten in de ‘digitale ervaring’ van Britse studenten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

De blockchain als leermanagement systeem

In de meeste artikelen over blockchain en onderwijs wordt deze technologie gebruikt voor het veilig en transparant opslaan van diploma’s, certificaten en andere ‘credentials’. De bijdrage Blockchain as a Learning Management System for Laboratories 4.0 (pdf) beschrijft een casus waarin blockchain-technologie wordt gebruikt voor het managen van leren in een

The post De blockchain als leermanagement systeem first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe internet zich heeft ontwikkeld en (mogelijk) zal ontwikkelen

In The Future of the Web: The good, the bad and the very weird blikt Steve Ranger terug en vooruit op de ontwikkeling van internet. Hoopvolle verwachtingen en een realiteit met teleurstellingen wisselen elkaar daarbij m.i. af. Volgens Ranger was het internet het resultaat van een verzameling van Amerikaanse overheidstechnologieprojecten

The post Hoe internet zich heeft ontwikkeld en (mogelijk) zal ontwikkelen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 16-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Eigen iconen toevoegen aan Moodle

In standaard Moodle zie je aan de bovenkant van de pagina iconen voor meldingen en berichten. Eigen iconen Met de plugin ‘Navbar plus‘ kun je ook eigen iconen toevoegen op die plek. Je kunt daar bijvoorbeeld een icoon maken dat verwijst naar onze Avetica blogs. Of een icoon met een directe link naar de Moodle […]


Het bericht Eigen iconen toevoegen aan Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Ervaringen en resultaten met gepersonaliseerd leren met ict: wat valt mij op?

Gisteren stuitte ik via twitter op de publicatie ‘Gepersonaliseerd leren met ict: scholen in beeld’ van de iXperium Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict PO. Deze publicatie beschrijft de ervaringen en resultaten van drie scholen uit de iXperium Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict PO met het ontwerp- en implementatieproces van gepersonaliseerd

The post Ervaringen en resultaten met gepersonaliseerd leren met ict: wat valt mij op? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Een raamwerk om de macht van platforms te begrijpen

Dankzij internettechnologie zijn online platforms op tal van terreinen sterk opgekomen. Platforms als Uber, Airbnb en Amazon hebben verschillende sectoren flink veranderd. Ook op het gebied van leren, opleiden en onderwijs kennen we platforms zoals LinkedIn Learning en Udemy. Professor Marshall Van Allstyne presenteerde online een raamwerk dat helpt de

The post Een raamwerk om de macht van platforms te begrijpen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 14-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Cursusformat Onetopic – nieuwe optie

Wat is een cursusformat? Een cursusformat bepaalt hoe een Moodle cursus eruitziet. Denk bijvoorbeeld aan het populaire Tegel (Tiles) format waarbij de onderdelen tonen als tegels. Onetopic format Ook vrij veel gebruikt is het ‘Onetopic‘ format. Topic is het Engelse woord voor wat in je Nederlandse Moodle site ‘onderwerp’ of ‘sectie’ heet. Dit format heet […]


Het bericht Cursusformat Onetopic – nieuwe optie is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Camera’s uit of aan tijdens live online sessies? Dat ligt er maar aan…

Bij virtuele klas-sessies en webinars is het verplicht aan- of uit zetten van de webcam regelmatig punt van discussie. Torrey Trust en Lauren Foss Goodman hebben ervaringen hiermee onderzocht. De uitkomsten leiden tot vier aanbevelingen met betrekking tot het gebruik van de webcam. Trust en Foss Goodman hebben twee keer

The post Camera’s uit of aan tijdens live online sessies? Dat ligt er maar aan… first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kennen jullie Kenniscentrum Digisprong al?

De Vlaamse Regering investeert 375 miljoen euro aan “meer (digitale) onderwijskwaliteit in het huidige digitale tijdperk”. Dit noemt men de “Digisprong“. Eén van de vier speerpunten is het Kenniscentrum Digisprong, waar ook het befaamde Klascement  deel van uit maakt. Net als Kennisnet gaat Kenniscentrum Digisprong uit van het Vier in

The post Kennen jullie Kenniscentrum Digisprong al? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 12-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moodle update 3.9.17, 3.11.10 & 4.0.4

Tweemaandelijkse updates 2e maandag van september en dan weet je het: vandaag zijn van alle supported Moodle LMS versies de updates uitgekomen. In deze updates zijn bugs opgelost en ook kleine verbeteringen doorgevoerd op het gebied van toegankelijkheid, beveiliging en functionaliteit. Bekijk de releases per versie. Moodle 4.0.4 release notes  Moodle 3.11.10 release notes  Moodle […]


Het bericht Moodle update 3.9.17, 3.11.10 & 4.0.4 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zijn kenmerken van het ontwerp van blended learning van invloed op de effectiviteit van blended learning?

Een paar dagen geleden twitterde Wouter Buelens (@WouterBuelens) over een recente meta-studie met betrekking tot de effectiviteit van blended learning. Volgens de onderzoekers is blended learning gemiddeld positief van invloed op leerprestaties van leerlingen. De onderzoekers hebben naar verschillende factoren gekeken die blended learning meer of minder leerzaam maken. In

The post Zijn kenmerken van het ontwerp van blended learning van invloed op de effectiviteit van blended learning? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Huidige trends op het gebied van leertechnologie

De bijdrage Top 11 Current Trends in Educational Technology beschrijft elf trends die volgens de auteur op dit moment spelen op het gebied van leertechnologie. Zoals zo vaak in dit type bijdragen ontbreekt de nuance en een meer kritische beschouwing. Ook stelt de auteur in veel gevallen ten onrechte dat

The post Huidige trends op het gebied van leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ziet het landschap van massive open online courses eruit?

Kennen jullie CNMOOC, Edraak, Kadenze of Swayam? Ik tot vandaag nog niet. Dit zijn platforms waarop onderwijsinstellingen massive open online courses aanbieden. Twee onderzoekers van de universiteit van Macedonië gebruiken 21 meeteenheden om 35 MOOC-platforms met behulp van vijf webanalytics tools wereldwijd in kaart te brengen. Coursera, edX, FutureLearn, Udemy

The post Hoe ziet het landschap van massive open online courses eruit? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Drie mythes op het gebied van chatbots

Zogenaamde “conversational artificial intelligence chatbots” gebruiken natural language processing  om allerlei vragen van gebruikers te beantwoorden. Gartner verwacht dat een kwart van de organisaties in 2027 primair via chatbots met gebruikers zal communiceren. Deze chatbots kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om aankomende lerenden te ondersteunen bij de aanmeldprocedure. Susan Hura probeert

The post Drie mythes op het gebied van chatbots first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 07-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Stackviewer wereldwijd beschikbaar voor medisch onderwijs

Aanleiding De Federatie Medisch Specialisten (FMS) ontwikkelt een leeromgeving op basis van Moodle Workplace voor de 32 aangesloten medisch wetenschappelijke verenigingen die de Federatie vormen. De verenigingen zetten het platform in om blended en online onderwijs voor aios en medisch specialisten vorm te geven. Een veelgevraagde wens van medisch opleiders was om echografie-, MRI- en […]


Het bericht Stackviewer wereldwijd beschikbaar voor medisch onderwijs is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Meta gaat onderwijsinstellingen helpen online onderwijs in de metaverse te gaan verzorgen

Meta, het moederbedrijf van Facebook, zet fors in op de metaverse. De metaverse kan weleens de volgende generatie internet worden. Meta heeft 150 miljoen dollar uitgetrokken om tien onderwijsinstellingen te helpen met het realiseren van een virtuele campus in de metaverse. Ik vind daar wat van. Meta heeft hiervoor het

The post Meta gaat onderwijsinstellingen helpen online onderwijs in de metaverse te gaan verzorgen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Veertig meest gebruikte leertechnologieën binnen het Amerikaanse onderwijs

Verleden week schreef ik over Jane Hart’s top tools for learning. Onlangs publiceerde LearnPlatform hun EdTech Top 40. Hoe gebruiken lerenden en docenten uit het Amerikaanse K-12 onderwijs leertechnologie tijdens het schooljaar 2021-2022? Jane Hart kijkt naar de favoriete leertechnologieën van professionals op het gebied van leren, opleiden en onderwijs.

The post Veertig meest gebruikte leertechnologieën binnen het Amerikaanse onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Data gebruiken om kansengelijkheid in het onderwijs te bevorderen

Onderwijsinstellingen gebruiken in toenemende mate technologie om leren te faciliteren. Deze technologie genereert ook steeds meer data. Wat is er nodig om deze data ook daadwerkelijk bruikbaar te maken ten behoeve van de bestrijding van kansenongelijkheid? Digital Promise is een Amerikaanse non-profit organisatie die onderwijsinnovatie wil bevorderen om kansengelijkheid te

The post Data gebruiken om kansengelijkheid in het onderwijs te bevorderen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Voordelen, beperkingen en toepassingen van virtual reality voor leren

De titel van de bijdrage VR training is the future. Here’s why, and how companies are using it wekt natuurlijk weer overspannen verwachtingen. De inhoud is meer genuanceerd. Het meest interessante zijn de voorbeelden van manieren waarop bedrijven virtual reality voor leren inzetten. Dergelijke voorbeelden vind je ook dicht bij

The post Voordelen, beperkingen en toepassingen van virtual reality voor leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Veelbelovende sessies tijdens editie 2022 van de Online Educa #oeb22

Van 23-25 november vindt dit jaar voor de 28ste keer de Online Educa in Berlijn plaats. Dit is dé internationale, sectoroverstijgende conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs. Het programma krijgt steeds meer vorm. Wat zijn opvallende bijdragen? Njeri Mwagiru uit Zuid-Afrika verzorgt een keynote. Zij doet onderzoek naar leiderschap,

The post Veelbelovende sessies tijdens editie 2022 van de Online Educa #oeb22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wat valt mij op aan editie 2022 van de top 100 leertechnologieën @C4LPT?

Gisteren heeft Jane Hart de zestiende editie van haar ‘Top Tools for Learning’ gepubliceerd. Elk jaar inventariseert Jane de favoriete leertechnologieën van de mensen uit haar online netwerk. Zij rubriceert deze in persoonlijk leren, werkplek leren, opleiden/onderwijs. Walt valt mij op? Verleden jaar heeft Jane een lijst met 300 tools

The post Wat valt mij op aan editie 2022 van de top 100 leertechnologieën @C4LPT? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Voordelen van het gebruik van handgebaren bij live online leren

Britse onderzoekers concluderen dat het gebruik van handgebaren tijdens live online sessies een gevoel van verbondenheid bevordert en bijdraagt aan de overtuiging bij lerenden dat zij beter leren. Het fenomeen ‘videoconferencing-vermoeidheid’ kan dankzij handgebaren worden verminderd, stellen zij. Webinars en virtuele klas-sessies hebben voordelen, maar ook beperkingen als het gaat

The post Voordelen van het gebruik van handgebaren bij live online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Deze online proctoring toepassing is in strijd met de Amerikaanse Grondwet

Bij online proctoring controleer je op afstand met behulp van software of lerenden tijdens het afnemen van een tentamen geen fraude plegen, zoals het raadplegen van boeken terwijl dat niet is toegestaan. Eén van de mogelijke toepassingen van online proctoring is het scannen van de ruimte op aanwezigheid van materialen

The post Deze online proctoring toepassing is in strijd met de Amerikaanse Grondwet first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Waarom we op het gebied van leren blijven geloven in ‘silver bullets’

Een ‘silver bullet‘ is een eenvoudige oplossing voor een moeilijk of hardnekkig probleem. Het is echter een ‘ogenschijnlijke oplossing’. In discussies rond de aanpak van het lerarentekort kom je bijvoorbeeld heel wat ‘silver bullets‘ tegen (zoals beter betalen of tegengaan van deeltijdwerk). Volgens Erik Ofgang kunnen dergelijke ‘oplossingen’ afleiden van

The post Waarom we op het gebied van leren blijven geloven in ‘silver bullets’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Vijf manieren waarop blockchain-technologie van invloed kan zijn op leren, opleiden en onderwijs

Het is alweer bijna vijf jaar geleden dat ik de drukbezochte bijeenkomst ‘Blockchain in Education 2017‘ heb bezocht. De educatieve toepassingen van blockchain-technologie zijn sinds die tijd m.i. nog niet breed omarmd. Amit Purohit constateert ook dat het educatieve gebruik van blockchain nog in de kinderschoenen staat. Hij ziet wel

The post Vijf manieren waarop blockchain-technologie van invloed kan zijn op leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kan digitalisering het lerarentekort helpen aanpakken?

Het lerarentekort is één van de crises waar we op dit moment mee te maken hebben. Deze crisis kent vele oorzaken die op diverse manieren aangepakt moeten worden. Is digitalisering één van die aanpakken? Digitalisering zorgt ervoor dat banen verdwijnen, nieuwe banen ontstaan en banen veranderen. Automatisering heeft bijvoorbeeld een

The post Kan digitalisering het lerarentekort helpen aanpakken? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kun je binnen twee minuten iets leren?

De bijdrage Traditional eLearning Vs Microlearning Vs Nano learning gaat in op de verschillen, kenmerken en voor- en nadelen van micro learning en nano learning. Ik twijfel aan de toepasbaarheid van nano learning. Bij micro learning wordt leerstof in korte brokken, en in verschillende formaten, opgedeeld. Lerenden kunnen die leerinhoud

The post Kun je binnen twee minuten iets leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Waarom lerenden vaak moeite hebben met online leren?

Online leren heeft sterke kanten en voordelen. Tegelijkertijd hebben lerenden vaak moeite met online leren. Drie Australische academici onderscheiden een aantal redenen die ervoor zorgen dat lerenden vaak worstelen met online leren. Online leren leiden tot een isolement. Live online leren (bijvoorbeeld via Teams of Zoom) bestrijdt gevoelens van geïsoleerd

The post Waarom lerenden vaak moeite hebben met online leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 23-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Programma Global MoodleMoot 2022 is bekend

Global Moodlemoot Van 27 tot en met 29 september wordt in Barcelona de Global Moodlemoot 2022 gehouden. Dit is het grootste Moodle event van het jaar waar tussen de 400 en 600 deelnemers worden verwacht. Vanuit Avetica gaan we met 5 collega’s naar Barcelona en van verschillende klanten en organisaties hebben we ook al gehoord […]


Het bericht Programma Global MoodleMoot 2022 is bekend is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zwaar weer voor MOOC-platforms en Online Program Management-leveranciers?

De afgelopen weken verschenen berichten die erop wijzen dat twee typen e-learning bedrijven weleens te maken kunnen krijgen met ‘zwaar weer’. Het gaat daarbij om MOOC-platforms en Online Program Management-leveranciers. Bedrijven als Coursera, 2U (met het voormalige edX), Udemy en het Britse Futurelearn zijn MOOC-platforms. Je kunt je hier inschrijven

The post Zwaar weer voor MOOC-platforms en Online Program Management-leveranciers? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Een hoorcollege dat vervangen kan worden door een livestream of video-opname verdient dat ook

Tijdens mijn zomervakantie kwam de Radboud Universiteit in het nieuws. In eerste instantie wilde het College van Bestuur het gebruik van weblectures afschaffen. Uiteindelijk werd de soep niet zo heet gegeten als deze werd opgediend. Nog steeds kun je echter kanttekeningen plaatsen bij de betreffende besluitvorming ten aanzien van weblectures.

The post Een hoorcollege dat vervangen kan worden door een livestream of video-opname verdient dat ook first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 20-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moodle bestaat 20 jaar, gefeliciteerd!

20 augustus 2002; Moodle 1.0 Vandaag 20 jaar geleden kwam Moodle 1.0 uit. Oprichter Martin Dougiamas was de logge en inflexibele leermanagementsystemen van toen zat. Het moest flexibeler en meer gericht op het leerproces dan een groepering van functionaliteit bij elkaar. Dus niet alle toetsen bij elkaar, alle documenten netjes in een mapje en alle […]


Het bericht Moodle bestaat 20 jaar, gefeliciteerd! is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Pagina 1 van 102Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste