Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De afgelopen week heb ik me verwonderd over in totaal veertien berichten. Het Franse Mistral heeft bijvoorbeeld een nieuw model gelanceerd, er was veel ‘videonieuws’ en er is een nieuw type browser gelanceerd. In China hebben ze een manier bedacht om te voorkomen dat AI-tools tijdens examens gebruikt kunnen worden,
Als we steeds minder informatie onthouden en ons denken uitbesteden aan AI-toepassingen, dan zullen we steeds minder intelligent worden. Deze waarschuwing doen Barbara Oakley en collega’s in het hoofdstuk The Memory Paradox: Why Our Brains Need Knowledge in an Age of AI. Zij pleiten voor een meer bewust gebruik van
Motivatie bij lerenden is een veelvoorkomend vraagstuk waar menig docent mee worstelt. Cindy Nebel van The Learning Scientists beschrijft in The Science of Motivation wat je als docent kunt doen om de motivatie van lerenden te verbeteren. ‘Motivatie’ is een belangrijk thema bij leren, opleiden en onderwijs. Onderzoek laat onder
In het verleden stelde Mary Meeker elk jaar een overzicht samen met internet trends. Zij heeft nu met collega’s een zeer uitgebreide presentatie gemaakt met AI-trends. De presentatie bevat maar liefst 340 slides, soms met meerdere grafieken per slide. In deze blogpost vat ik een aantal trends samen. Maar bekijk
Het afgelopen weekend stuitte ik dankzij Esther van Popta op een bijdrage waarin wordt betoogd dat menselijke relaties en zelfbepaling de basis vormen voor het gebruik van AI voor leren, opleiden en onderwijs. Dat klinkt sympathiek en wijs, maar is m.i. te simplistisch. Hoogleraar Danny Liu stelt in de betreffende
We kunnen de toekomst van leren actief vormgeven door scenariodenken toe te passen, waarbij “wat als”-vragen helpen om van voorspelling naar mogelijkheden te verschuiven. Professor Gilly Salmon introduceert in haar artikel “The Learning Tree: Branching into Possibility” een nieuwe benadering voor toekomstgericht denken over leren.Tijdens editie 2025 van de OEB
Deze week besteed ik aandacht aan veertien diverse nieuwtjes met betrekking tot (generatieve) AI, die ik de afgelopen week ben tegen gekomen. Ze hebben onder meer betrekking op juridische steekspellen, medisch onderzoek en het vervangen van bepaalde taken die nu nog door mensen worden uitgevoerd. Advertenties op Facebook volledig gemaakt
Voorop gesteld: ik ben niet heel bang dat we ‘dommer’ worden door het gebruik van AI. Dat is door de eeuwen heen ook beweert van technologieën zoals pen en papier, en zoekmachines. Toch bestaat het risico dat lerenden minder goed gaan leren als zij belangrijke leeractiviteiten uitbesteden aan een AI-toepassing.
Google Gemini 2.5 Pro stelt jou in staat om met behulp van een prompt interactieve content te ontwikkelen die je voor leren kunt gebruiken. Je hoeft daarvoor geen specialist te zijn op het gebied van ‘learning design’. Ook lerenden zelf kunnen deze toepassing gebruiken voor het maken van korte instructies
Jongeren moeten begrijpen hoe AI werkt, welke maatschappelijke gevolgen AI heeft en hoe ze AI op een ethische manier kunnen gebruiken om voorbereid te zijn op een samenleving en economie in het AI-tijdperk. Het rapport “Empowering Learners for the Age of AI” presenteert daarom een raamwerk voor AI-geletterdheid, met als
Jill Barshay vat twee studies samen over een onderwerp dat ik al een aantal keren in mijn bijdragen aan de orde heb gesteld: veel lerenden laten AI-toepassingen hersenwerk voor hen doen. Onderzoekers spreken volgens Barshay van ‘metacognitieve luiheid’, waarbij lerenden kritische denkprocessen afschuiven op AI-systemen. De eerste studie, gepubliceerd in
Onderzoek van Stanford University laat zien dat virtual reality (VR) niet geschikt is voor alle leersituaties. Na dertig jaar experimenteel onderzoek concluderen onderzoekers dat VR het best werkt wanneer het spaarzaam en doordacht wordt ingezet, waarbij de voordelen opwegen tegen de nadelen. VR is een medium dat de echte wereld
We zijn voor het vierde achtereenvolgende jaar met Hemelvaart naar Berlijn geweest. Dit keer met goede vrienden. Hier een korte impressie. We zijn vanuit Duisburg met de ICE gereisd. Voor onze drie dagen in Berlijn verbleven we dit keer in Hotel Henri aan de Meinekestrasse, midden in het oude westen
Ik ben deze week een aantal dagen weg geweest. Ik heb de ontwikkelingen rond (generatieve) AI daarom wat minder intensief gevolgd. Toch heb ik weer een aantal berichten verzameld waarover ik me verwonderd heb. Google kondigt SignGemma aan: AI-model voor gebarentaalvertaling Google heeft SignGemma aangekondigd, een opzienbarend open AI-model dat
Het traditionele onderwijsmodel staat onder druk door de opkomst van AI-agenten die als persoonlijke mentoren fungeren. Dat schrijft futurist Thomas Frey in The Future of Education with AI Agents: How Conversational Agents Will Replace Classrooms. Ik vind weer wat van dit betoog. Volgens Frey gaat het concept ‘leren om te
David Wiley heeft onlangs een interessante blogpost geschreven over de relatie tussen schrijven en denken in het tijdperk van AI-taalmodellen, en over het belang van ‘generatief schrijven’. Hij vergeet m.i. echter een belangrijk aspect daarbij. Wiley begint met een fundamenteel verschil van mening over schrijven. Historicus David McCullough stelt dat
Vind je dat de ontwikkeling van digitale technologie snel gaat? Wacht dan maar tot quantum computing toegankelijk wordt en breder wordt toegepast. Deze nieuwe technologie kan de huidige AI-ontwikkelingen drastisch versterken en zal gevolgen hebben voor leren, opleiden en onderwijs. Daarom wil ik wat uitgebreider stil staan bij quantum computing.
De studie ‘Student Engagement and AI: Research Overview and Findings’ van D2L’s Academic Affairs team en het Online Learning Consortium onderzoekt hoe lerenden in het hoger onderwijs generatieve AI-technologieën zien en gebruiken. De auteurs beschrijven kansen en uitdagingen. Lerenden gebruiken AI-tools vaak, ook als dit niet ‘mag’. Dit rapport, gebaseerd
De afgelopen week organiseerde Google de I/O 2025 en Microsoft Build 2025. Met als gevolg weer veel nieuws over (generatieve) AI. Uiteraard konden andere AI-bedrijven niet echter blijven. Nog meer nieuws waar ik een aantal keer van op keek. In deze blogpost vind je weer een selectie, plus twee berichten
Docenten vervullen in hun dagelijks werk verschillende rollen. Martie Slooter onderscheidt zes basisrollen die samen het professionele handelen van de docent beschrijven: de gastheer, de presentator, de didacticus, de pedagoog, de afsluiter en de coach. Deze rollen zijn m.i. aan verandering onderhevig als gevolg van de adoptie van (generatieve) AI-toepassingen.
Wat gebeurt er met het leerproces wanneer we de ‘productieve worsteling’ uit het leren verwijderen? Dean Shareski reflecteert op deze kernvraag op het gebied van het cognitief proces van leren, opleiden en onderwijs. Hoe kunnen we AI-toepassingen integreren zonder de cognitieve inspanning te elimineren die nodig is voor meer verdiepend
De meeste leermanagementsystemen (LMS) die Nederlandse instellingen en arbeidsorganisaties gebruiken, komen uit de Verenigde Staten. Bekende voorbeelden zijn Canvas van Instructure en Cornerstone OnDemand. Deze systemen vallen onder Amerikaanse wetgeving. Dit kan gevolgen hebben, die we niet hebben voorzien toen we kozen voor deze LMS-en. In de Verenigde Staten is
Ben je de tel kwijt van alle digitale berichten van diverse media die je dagelijks moet verwerken om te communiceren? Je bent absoluut niet de enige die zich verloren voelt in deze digitale jungle. Hoe zijn we in deze situatie terechtgekomen, en nog belangrijker: hoe krijgen we weer grip op
De Online Educa, Europa’s toonaangevende congres over leren, opleiden en onderwijs met behulp van digital technologie, vindt dit jaar plaats van 3 tot 5 december 2025 in Berlijn. Deze 31e editie heeft als thema: “Humanity in the Intelligent Age: Empathy, Responsibility, and the Duty of Care”. Belangrijke deadlines naderen snel.
AI heeft vermoedelijk op termijn een grotere impact op leren, opleiden en onderwijs dan het internet zelf heeft (gehad). Als professional op het gebied van leren, opleiden en onderwijs probeer je dan ook de ontwikkelingen op het gebied van AI te volgen. Maar heb je daarbij ook wel eens het
De afgelopen week heb ik veel tijd doorgebracht bij het CvI-congres over innovatie in het middelbaar beroepsonderwijs. AI was daar ook best een thema, zullen we maar zeggen. Maar verder heb ik ook weer diverse berichten over generatieve AI verzameld die mijn wenkbrauwen omhoog hebben doen gaan. AI tijdens het
Op 14 en 15 mei 2025 vond de jaarlijkse CvI-conferentie plaats. Dit is de ontmoetingsplaats voor het middelbaar beroepsonderwijs om kennis en ervaringen met elkaar uit te delen. Deze blogpost is mijn impressie van dag 2. AI-gedreven blended ontwerp De eerste sessie van dag 2, die ik heb bezocht, werd
Editie 2025 van de jaarlijkse conferentie van het Consortium voor Innovatie vindt dit jaar weer plaats in Veldhoven. Als iemand met een warm kloppend hart voor het middelbaar beroepsonderwijs en als vriend van het CvI ben ik erbij. Hieronder vind je mijn impressie van dag 1. De conferentie opende met
Volgens Stefan Bauschard zal de manier waarop we met AI omgaan veranderen als gevolg van ChatGPT’s vermogen om eerdere gesprekken te onthouden (andere GenAI-toepassingen zullen ongetwijfeld volgen). In plaats van steeds nieuwe instructies te schrijven, wordt volgens Bauschard het opbouwen van een corpus – een verzameling informatie die de AI
De laatste tijd hoor en lees ik regelmatig verzuchtingen dat ‘AI’ binnen onderwijsorganisaties een taboewoord is en dat docenten AI allesbehalve enthousiast verwelkomen, ook al heeft deze technologie zo veel voordelen (ook voor docenten). Er wordt vaak gesproken van ‘weerstand’. In deze blogpost verken ik waar deze ‘weerstanden’ vandaan komen
Op 13 juni 2025 verzorgen Erdinç Saçan en ik een workshop over AI en persoonlijk leren in het Innovatiehuis van het Consortium voor Innovatie in Den Bosch. De bijeenkomst richt zich op de volgende stap na gepersonaliseerd leren: echt persoonlijk leren met behulp van AI. De Canadese onderwijsfilosoof Stephen Downes
De afgelopen week had ik weer het gevoel geconfronteerd te worden met een tsunami aan ontwikkelingen op het gebied van (generatieve) AI. Deze blogpost bevat een selectie van de berichten waarover ik me verwonderd heb. Nieuwe AI-toepassingen voor wetenschappelijk onderzoek Een interessante ontwikkeling is de opkomst van specifieke toepassingen voor
Gisteravond vond weer een bijeenkomst plaats van de AI-advisory board van Roercollege/ Schöndeln die ik mag begeleiden. We hebben met name gekeken naar de relevantie voor de eigen organisatie van materialen die door andere organisaties zijn gemaakt, en naar beelden die leerlingen hebben gemaakt op basis van tips en richtlijnen
Veel onderwijsinstellingen zijn druk bezig met digitale transformatie. Bij de planning en uitvoering van grootschalige projecten, zoals de introductie van een nieuw administratiesysteem of een organisatiebrede overstap naar een andere digitale leeromgeving, ligt de nadruk daarbij vaak sterk op de technische kant: budgetten, deadlines, data-integriteit en de uiteindelijke acceptatie door
Een nieuw onderzoek van de Britse Universiteit van East Anglia toont volgens Science Daily aan dat essays geschreven door AI-systemen zoals ChatGPT nog niet kunnen tippen aan het werk van echte studenten. Waar wordt dat door veroorzaakt? En wat betekent dat voor leren, opleiden en onderwijs? De onderzoekers vergeleken 145
Gisteren schreef ik over de impact die (generatieve) AI mogelijk zal hebben op arbeid. Vandaag sta ik stil bij de vraag of je als professional op het gebied van leren en ontwikkelen, opleiden en onderwijs op langere termijn nog naar tevredenheid kunt functioneren als je onvoldoende bekwaam bent op het
De adoptie van (generatieve) AI heeft ingrijpende gevolgen voor ons werk. Daarbij worden vaak drie effecten onderscheiden. Het is m.i. echter van belang om dieper te duiken in de mogelijke effecten van (generatieve) AI op arbeid, en te verkennen hoe we daar het beste mee om kunnen gaan. De drie
Ook tijdens mijn vakantieweek op Sardinië heb ik me weer verwonderd over enkele ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI. Het eerste van de onderstaande elf berichten heeft overigens betrekking op het gebruik van ChatGPT tijdens deze vakantie. ChatGPT als reisplanner We hadden tijdens onze vakantie de beschikking over een
We zijn vanmiddag weer thuisgekomen na een week vakantie op Sardinië. Wat een mooi en veelzijdig eiland! Jaren geleden hebben we gezeild bij Sardinië. We hebben toen niet veel van het eiland gezien, en ons voorgenomen terug te komen. Dat hebben we nu dus gedaan. Vorige week zijn we vanaf
Een tijd geleden blogde ik over AI-certified, een kosteloos online leerprogramma dat werkenden helpt AI te begrijpen en verantwoord toe te passen. Naast deze algemene leerlijn biedt AI-Certified ook sector-specifieke modules die inspelen op de specifiek behoeften van verschillende sectoren. De eerste sector waarvoor extra materiaal beschikbaar is, is de
Heb je ook het gevoel dat je drinkt uit een brandslang, omdat er dagelijks nieuws en aankondigingen op op het gebied van (generatieve) AI verschijnen? Via deze bijdrage informeer ik je daarom weer over een aantal nieuwtjes over generatieve AI, waarover ik me de afgelopen week verwonderd heb. Mechanize wil
Als het gaat om het gebruik van (generatieve) AI en leren, opleiden en onderwijs, dan luidt een belangrijke vraag: bevordert of belemmert (generatieve) AI verdiepend leren? In een WhatsApp-groep over onderwijs woedde de afgelopen week (weer) een uitvoerige discussie over deze vraag. In deze bijdrage betoog ik dat dit allebei mogelijk
Generatieve AI-technologie heeft potentie voor het geven van persoonlijke begeleiding van lerenden. Tegelijkertijd kan AI-tutoring sociale ongelijkheid ook versterken. Ik las deze week twee bijdragen over deze zogenaamde ‘AI-tutoring’. Het eerste artikel is een publicatie van Forbes die aan de hand van de casus van het bedrijf SigIQ.ai het potentieel
Microcredentials kunnen een belangrijke rol spelen binnen een veranderende arbeidsmarkt. Een strategische combinatie met diploma’s kan zowel lerenden als werkgevers beter bedienen. Doris Savron, Vice Provost aan de University of Phoenix, heeft een m.i. relevante bijdrage geschreven over de positie van microcredentials. Volgens Savron is er in de Verenigde Staten
De ontwikkelingen op het gebied van AI volgen elkaar in hoog tempo op. Na een periode van experimenteren is het nu tijd voor een volgende stap: het ontwikkelen van een doordachte strategie waarin AI structureel wordt ingebed. Ik houd me sinds eind 1995 intensief bezig met digitalisering en leren, opleiden
Veel docenten herkennen dit wel: hoe krijg je lerenden actief betrokken tijdens het onderwijs? Volgens Tim Franz en Lauren Vicker kan groepswerk hierbij helpen, zowel voor beginnende als ervaren docenten. Zij doen hiervoor een aantal suggesties. Ik wil ook kijken of je AI hiervoor kunt inzetten, en op welke manier.
Stopt het nieuws over (generatieve) AI nu nooit? Voorlopig niet, verwacht ik. Daarom deze weer een aantal nieuwtjes over generatieve AI, waarover ik me verwonderd heb. Het zijn er dit keer maar liefst tien. Domineert Google het AI-landschap? Volgens technologie-auteur Alberto Romero is Google momenteel de onbetwiste leider op alle
Binnen het onderwijs wordt al vele jaren een discussie gevoerd over de vragen ‘Leren lerenden meer van schrijven met de hand of van typen?’ en ‘Moeten we lerenden nog wel met de hand leren schrijven als zij in het dagelijks leven vooral nog typen?’ De werkelijkheid is echter complex. Dit
Bias is een (vaak onbewuste) voorkeur of vertekening die invloed heeft op hoe we denken, beslissen of iets waarnemen. Chen, Cheng, Wang en Leung (2025) laten zien dat educatieve AI-applicaties didactische bias bevatten. Zij doelen daarmee op AI-applicaties waarmee je lesplannen kunt ontwikkelen. Deze AI-aangedreven educatieve tools gaan volgens de