Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Gisteren heb ik dag 2 van de 51ste MBO Digitaal Conferentie bijgewoond. Deze blogpost is mijn impressie van deze altijd boeiende conferentie. Ik heb een keynote en vier workshops bijgewoond. Karim Amghar mocht de openingskeynote verzorgen. Hij is schrijver, programmamaker en docent in het Nederlandse middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Karim is
Op 14 december 2023 ging de AI Advisory Board van ROERCollege Schöndeln van start, die ik mag begeleiden. Gisteravond vond bijeenkomst zeven van deze adviesraad plaats. Deze blogpost bevat een impressie. Ongeveer driekwart jaar geleden heeft deze AI Advisory Board een advies opgesteld met richtlijnen en afspraken bij het gebruik
In zijn artikel “Future-Proofing Learning: Preparing Students for an Uncertain Tomorrow” beschrijft Eric Sheninger hoe het onderwijs moet veranderen om lerenden voor te bereiden op een snel veranderende wereld. De opkomst van AI zou gevolgen moeten hebben op wat lerenden moeten kennen en kunnen, en daarmee ook op onderwijs dan
Je kunt met behulp van generatieve AI-toepassingen, zoals ChatGPT en Midjourney, tekst, afbeeldingen en video’s produceren die aanzienlijk sneller tot stand komen dan wanneer een persoon ze handmatig maakt. Deze toepassingen besparen echter niet alleen tijd, maar nemen ook controle weg. Daardoor blijken AI-toepassingen volgens onderzoeker John P. Nelson vooral
Binnen onderwijsinstellingen en arbeidsorganisaties worden heel verschillende ‘leersystemen’ gebruikt. De Britse Fosway Group heeft onlangs weer hun jaarlijkse overzicht van de markt van leersystemen die binnen arbeidsorganisaties in het Verenigd Koninkrijk en Europa worden gebruikt, gepubliceerd. Het rapport van de Fosway Groep start eerst met de beschrijving van een aantal
De discussie over de gevolgen van (generatieve) AI op de wijze waarop we lerenden beoordelen en feedback geven zet zich voort en is voorlopig nog niet ten einde. In deze blogpost besteed ik aandacht aan twee bijdragen over dit onderwerp. Isabel Fischer benadrukt in Get students on board with AI for
Wanneer ik tijdens presentaties en workshops vraag naar de taken waarvoor deelnemers generatieve AI-toepassingen inzetten, scoort ‘Het zoeken naar antwoorden’ doorgaans het hoogst. Tony Hirst beargumenteert echter dat je juist daar voorzichtig mee moet zijn. Hij wijst erop dat gebruikers vaak vertrouwen op AI-gegenereerde antwoorden zonder zelf verder onderzoek te
Ik heb gisteren een lunchreferaat verzorgd voor een groep medewerkers van Noordhoff Zorg. Daarbij ben ik ingegaan op vijf belangrijke trends op het gebied van digitale technologie en leren en ontwikkelen. Ik ben eerst kort ingegaan op het gegeven dat trends op dit gebied ook vaak ontstaan als gevolg van
AI-toepassingen worden steeds meer geïntegreerd in de werkomgeving. Volgens Markus Bernhardt brengt dit ook risico’s mee. Daarom zou je volgens hem als organisatie moeten investeren in de ‘AI-vloeiendheid’ van medewerkers (AI-fluency). Bernhardt illustreert dat het grootste risico voor organisaties niet van kwaadwillenden komt, maar van goedbedoelende medewerkers die zonder juiste
De OEB in Berlijn is wellicht de meest belangrijke conferentie over leren, ontwikkelen, opleiden en onderwijs en digitale technologie. Vertegenwoordigers van verschillende sectoren zoals onderwijs, zorg, bedrijfsleven en overheid uit verschillende landen komen samen in de Duitse hoofdstad om kennis uit te wisselen. De 31ste editie wordt gehouden van 3
Ik vier op dit moment carnaval in Kerkrade. Dit jaar is het wel een heel bijzondere editie. Zo lang ik me kan herinneren, vier ik carnaval oftewel vasteloavend in mijn geboorteplaats Kerkrade. Voor mij begint dit op de zondag voor de carnaval met een ‘herenzitting’. Daar ga ik al sinds
Als het gaat om (generatieve) AI, kun je terecht bij tal van adviseurs voor advies of deskundigheidsbevordering. Ook bij mij. Maar niet voor alles. In deze bijdrage schets ik voor wat voor vragen je bij mij terecht kunt op dit terrein. Ik heb pedagogische wetenschappen (specialisatie: leren van volwassenen) en
Vandaag is het exact tien jaar geleden dat ik gestopt ben met werken in loondienst, en gestart ben als zelfstandig adviseur, projectleider en docent op het gebied van leren, opleiden en onderwijs met digitale technologie. Tijd van een korte terugblik en vooruitblik. Ik speelde al enkele jaren met de gedachte
Gisteren heb ik een inspiratiesessie verzorgd voor een groep rectoren van een schoolbestuur. Het onderwerp was AI in het onderwijs, en hoe je hiermee aan de slag kunt als schoolleider. Ik had de deelnemers vooraf gevraagd via Mentimeter enkele vragen te beantwoorden. De eerste vraag was: Wat weet u van
Karen Cangialosi stelt dat AI kan bijdragen aan een fundamentele hervorming van het onderwijssysteem, mits het niet simpelweg wordt ingezet als een technische oplossing om bestaande processen efficiënter te maken. De kernvraag moet volgens haar zijn: “Hoe kan AI bijdragen aan een inclusiever, rechtvaardiger en zinvoller onderwijssysteem?” Het (hoger) onderwijs
Ik ben terughoudend in het beschrijven van specifieke AI-tools voor leren, opleiden en onderwijs. Ik ben niet gebonden aan bepaalde leveranciers en wil geen reclame maken. Toch beschrijf ik in deze blogpost twee AI-toepassingen. Er zijn inmiddels talrijke AI-tools beschikbaar voor leren, opleiden en onderwijs. Google LearnLM en Padlet TA
In de bijdrage “Gen AI Isn’t the Problem—The Lack of AI Guidance for Students Is” beargumenteert Tom Daccord dat recente rapporten die beweren dat AI-tools het leren belemmeren, een verkeerde conclusie trekken. Volgens hem ligt het probleem niet bij de AI-toepassingen zelf, maar bij het gebrek aan begeleiding voor lerenden.
Ik heb al eens eerder de vraag gesteld of we geen behoefte hebben aan aparte didactische principes voor virtual reality. De bijdrage Overzichtsstudie: ontwerp- en didactische principes voor virtual reality gaat over een recente en uitgebreide review studie naar specifieke didactische principes en ontwerpprincipes voor VR. De onderzoekers bekeken zestig
Tanay Jaipuria en Charles Rubensfeld presenteren vijf grafieken die betrekking hebben op de adoptie van AI , illustreren hoe snel de modellen verbeteren en aangeven wie helpt bij het opvullen van de gaten om de adoptie sneller te laten verlopen. De conclusies, die je op basis van deze grafieken kunt
AI-cryptocurrencies zijn volgens Bernard Marr een nieuwe vorm ‘digitale munt’ die blockchain-technologie combineert met AI-systemen. AI-cryptocurrencies zijn volgens hem digitale tokens met een specifiek doel: het ondersteunen van AI-systemen en -diensten. Anders dan Bitcoin, dat als ‘digitaal geld’ is ontworpen, hebben deze nieuwe cryptocurrencies volgens Marr drie hoofdfuncties: Ze kunnen
Ben je niet in staat om de ontwikkelingen op het gebied van AI op de voet te volgen? Dan is de bijdrage Thinking Out Loud With AI waarschijnlijk handig voor je. Ray Schroeder vat op basis van een bijeenkomst, die hij heeft bijgewoond, een aantal ontwikkelingen samen. Schroeder verwijst daarbij
Ivana Bartoletti vraagt zich in ‘The ethical dilemma of AI in classrooms: Who decides what we teach?’ af wie bepaalt welke informatie wordt gebruikt voor AI-systemen in het onderwijs, en hoe deze technologie kan bijdragen aan gelijkwaardig en inclusief onderwijs. AI-toepassingen bieden mogelijkheden voor onderwijs op maat, waarbij inhoud en
Donald Taylor vraagt elk jaar welke belangrijke thema’s komend jaar ‘hot’ zullen zijn op het gebied van learning and development (L&D). Onlangs publiceerde hij het rapport The Global Sentiment Survey 2025 waarin hij verslag doet van de uitkomsten van de vragenlijst van dit jaar. Ruim 3.300 respondenten uit 93 landen
Op zoek naar inspiratie om je opdrachten aan te passen, nu lerenden bepaalde opdrachten met generatieve AI-toepassingen kunnen uitvoeren? Dan is Help Students Think Critically in the Age of AI van Michael Roberto wellicht wat voor jou. Roberto deelt drie strategieën om opdrachten zo in te richten dat lerenden AI-toepassingen
Instellingen voor hoger onderwijs kunnen financieel zwaardere tijden tegemoet zien. Biedt online leren om de markt van een leven lang ontwikkelen aan te boren een kans? In Can UK universities avoid repeating past mistakes in online learning? schrijft Neil Mosley hoe Britse universiteiten omgaan met online onderwijs en welke lessen
Leren op basis van audio biedt volgens onderzoek diverse voordelen voor het onderwijs, en AI-toepassingen kunnen helpen bij het creëren van leermateriaal en feedback op basis van audio. Dat stelt Philippa Hardman in Audio-Based Learning 4.0. Volgens Hardman wordt leren via audio minder vaak wordt toegepast dan leren via video
De ontwikkelingen op het gebied van AI voltrekken zich in een hoog tempo, en het einde is bepaald nog niet in zicht. Docenten, opleiders en trainers hebben moeite om bij te blijven als het gaat om de mogelijkheden van deze technologieën voor leren, opleiden en onderwijs. Hoogleraar Andrew Maynard van
Een overmatig gebruik van digitale middelen kan volgens Page Yousey nadelige gevolgen hebben voor creativiteit, concentratie en welzijn. Zij pleit voor ‘digitaal afkicken’, en geeft daar ook handvatten voor. De continue stroom van meldingen en informatie vergroot de cognitieve belasting. Dat leidt volgens Yousey tot mentale vermoeidheid en verminderde focus.
Stefan Bauschard betoogt in de bijdrage Speech & Debate: The Ultimate Training for an AI-Augmented World dat debatteren lerenden voorbereidt op een toekomst waarin AI een centrale rol speelt. Hij laat zien hoe deze klassieke onderwijsvorm zich ontwikkelt tot een krachtig instrument voor het aanleren van blijvend waardevolle menselijke vaardigheden
Het verbieden van smartphones op scholen is onvoldoende om de negatieve effecten van smartphone- en social media-gebruik aan te pakken. Dat blijkt uit een recent onderzoek van de Universiteit van Birmingham. Het onderzoek, gepubliceerd in Lancet Regional Health Europe, analyseerde gegevens van 1227 lerenden uit 30 Engelse scholen, waarvan 20
Leon Furze heeft onlangs voor onderwijsprofessionals een zeer uitgebreide inleiding geschreven over generatieve AI. Ik wil in deze bijdrage een aantal aspecten uit deze introductie aanstippen, en plaats er ook eigen opmerkingen bij. De inleiding is zo uitgebreid dat Furze zijn bijdrage heeft voorzien van een inhoudsopgave. Daarnaast verwijst hij
Gisteren heb ik deelgenomen aan de jaarlijkse MBO Gebruikersdag van itslearning. Tijdens deze gebruikersdag kregen deelnemers inzicht in goede voorbeelden en in ontwikkelingen van dit leermanagementsysteem. Ik was hierbij aanwezig omdat ik tot 1 september aanstaande projectleider ben van de organisatiebrede invoering van itslearning bij het Graafschap College. Deze rol
Anno 2025 hebben we er nog steeds mee te maken: docenten en lerenden met weinig kennis, vaardigheden en affiniteit met technologie. In ‘Not All Learners Love Tech: 4 Ways to Create More Inclusive eLearning’ bespreekt Katie Belle Nelson vier manieren om ’technology enhanced learning’ toegankelijker te maken voor deze groep
Microlearning kun je omschrijven als een aanpak waarbij een organisatie korte, gerichte leereenheden aanbiedt die lerenden op hun eigen moment kunnen volgen om specifieke kennis of vaardigheden te verwerven. De bijdrage 9 Microlearning Formats: A Guide For L&D Professionals biedt een handig overzicht van formats voor het ontwerpen van microlearning.
Recent Taiwanees onderzoek onderstreept het belang van de ontwikkeling van hybride didactische aanpakken die gebruik maken van de sterke punten van menselijke begeleiding en van de efficiëntie van AI-tools ten behoeve van het leren en de verbetering van kritische denkvaardigheden. Ik deel op zich deze conclusie, al kun je op
Verleden week werd de generatieve AI toepassing DeepSeek met veel bombarie gelanceerd. Er zijn wat mij betreft meerdere redenen waarom je deze uit China afkomstige applicatie niet zou moeten gebruiken. Eén van die redenen is dat DeepSeek censuur pleegt. In deze blogpost maak ik duidelijk waarom ‘censuur’ kwalijker is dan
Als je een weblog hebt, dan kun je via statistieken zien waar je bezoekers vandaan komen. Het viel me onlangs op dat generatieve AI steeds vaker fungeert als ‘referral’. Bezoekers van mijn weblog komen op tal manieren naar mijn weblog: Direct. Dat betekent dat bezoekers rechtstreeks naar mijn weblog gaan.
In deze blogpost besteed ik aandacht aan twee recente bijdragen met bespiegelingen over het gebruik van AI voor het geven van feedback aan lerenden. Daarin komt naar voren dat menselijke feedback en AI-gegenereerde feedback elkaar juist aanvullen en kunnen versterken. Daisy Christodoulou vergelijkt in AI feedback: a thermometer or a
Docenten, die essays gebruiken, worstelen vaak met generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT. Zij willen voorkomen dat lerenden een deel van het leerproces uitbesteden aan de AI-applicatie. Larry Cuban besteedt aandacht aan een docent die een manier heeft gevonden om hiermee om te gaan. De docent hanteert twee kernelementen in zijn aanpak.
Het internet witwassen. Eerlijk gezegd had ik hier nog nooit bij stel gestaan. In haar artikel ‘Whitewashing the web: A disinformation tactic that media literacy education needs to look at‘ beschrijft Megan Mallia deze verontrustende ontwikkeling waarbij valse auteursrechtklachten worden ingediend bij Google om legitieme informatie uit zoekresultaten te verwijderen.
In de bijdrage “Sora: Is OpenAI’s Video Generating Tool Helpful For Teaching?” onderzoekt Erik Ofgang de mogelijkheden en beperkingen van OpenAI’s nieuwe ‘videogeneratietool’ voor het onderwijs. Zijn conclusie: de technologie is indrukwekkend, maar er zitten nog te veel haken en ogen aan om Sora te kunnen gebruiken in het onderwijs.
Gebruiken we AI om het leren te verbeteren of om bepaalde leerstappen te vervangen die van groot belang blijken te zijn? Deze vraag staan centraal in Dan Cohen’s bijdrage The Unresolved Tension Between AI and Learning. Het leerproces is een gecompliceerde zaak die tijd vraagt. Volgens Cohen stapelen leerervaringen zich
Op 1 april 2025 viert Next Learning, het toonaangevende congres voor learning professionals in Nederland, haar 10-jarig jubileum in het 1931 Congrescentrum ‘s-Hertogenbosch. Onder het thema ‘State of the Art’ duikt de organisatie met de deelnemers volgens eigen zeggen in de kunst van leren. Het programma is opgebouwd rond vier