Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-03-2025 | Article Rating | (0) reacties

Iedereen aan boord, navigeren naar digitale transformatie (MBO Digitaal Conferentie)

Gisteren heb ik dag 2 van de 51ste MBO Digitaal Conferentie bijgewoond. Deze blogpost is mijn impressie van deze altijd boeiende conferentie. Ik heb een keynote en vier workshops bijgewoond. Karim Amghar mocht de openingskeynote verzorgen. Hij is schrijver, programmamaker en docent in het Nederlandse middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Karim is

The post Iedereen aan boord, navigeren naar digitale transformatie (MBO Digitaal Conferentie) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-03-2025 | Article Rating | (0) reacties

Impressie bijeenkomst zeven AI Advisory Board ROERCollege Schöndeln

Op 14 december 2023 ging de AI Advisory Board van ROERCollege Schöndeln van start, die ik mag begeleiden. Gisteravond vond bijeenkomst zeven van deze adviesraad plaats. Deze blogpost bevat een impressie. Ongeveer driekwart jaar geleden heeft deze AI Advisory Board een advies opgesteld met richtlijnen en afspraken bij het gebruik

The post Impressie bijeenkomst zeven AI Advisory Board ROERCollege Schöndeln first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-03-2025 | Article Rating | (0) reacties

Toekomstgericht onderwijs bereidt lerenden voor op een onzekere toekomst

In zijn artikel “Future-Proofing Learning: Preparing Students for an Uncertain Tomorrow” beschrijft Eric Sheninger hoe het onderwijs moet veranderen om lerenden voor te bereiden op een snel veranderende wereld. De opkomst van AI zou gevolgen moeten hebben op wat lerenden moeten kennen en kunnen, en daarmee ook op onderwijs dan

The post Toekomstgericht onderwijs bereidt lerenden voor op een onzekere toekomst first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-03-2025 | Article Rating | (0) reacties

Is generatieve AI het nuttigst voor de dingen waar we het minst om geven?

Je kunt met behulp van generatieve AI-toepassingen, zoals ChatGPT en Midjourney, tekst, afbeeldingen en video’s produceren die aanzienlijk sneller tot stand komen dan wanneer een persoon ze handmatig maakt. Deze toepassingen besparen echter niet alleen tijd, maar nemen ook controle weg. Daardoor blijken AI-toepassingen volgens onderzoeker John P. Nelson vooral

The post Is generatieve AI het nuttigst voor de dingen waar we het minst om geven? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-03-2025 | Article Rating | (0) reacties

Marktontwikkeling leersystemen voor Learning & Development

Binnen onderwijsinstellingen en arbeidsorganisaties worden heel verschillende ‘leersystemen’ gebruikt. De Britse Fosway Group heeft onlangs weer hun jaarlijkse overzicht van de markt van leersystemen die binnen arbeidsorganisaties in het Verenigd Koninkrijk en Europa worden gebruikt, gepubliceerd. Het rapport van de Fosway Groep start eerst met de beschrijving van een aantal

The post Marktontwikkeling leersystemen voor Learning & Development first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-03-2025 | Article Rating | (0) reacties

AI bij beoordelen en feedback: over mogelijkheden en de noodzaak tot veranderen

De discussie over de gevolgen van (generatieve) AI op de wijze waarop we lerenden beoordelen en feedback geven zet zich voort en is voorlopig nog niet ten einde. In deze blogpost besteed ik aandacht aan twee bijdragen over dit onderwerp. Isabel Fischer benadrukt in Get students on board with AI for

The post AI bij beoordelen en feedback: over mogelijkheden en de noodzaak tot veranderen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-03-2025 | Article Rating | (0) reacties

Een antwoord krijgen is iets anders dan iets begrijpen (en daarom moet je uitkijken met generatieve AI-toepassingen voor het verkrijgen van antwoorden)

Wanneer ik tijdens presentaties en workshops vraag naar de taken waarvoor deelnemers generatieve AI-toepassingen inzetten, scoort ‘Het zoeken naar antwoorden’ doorgaans het hoogst. Tony Hirst beargumenteert echter dat je juist daar voorzichtig mee moet zijn. Hij wijst erop dat gebruikers vaak vertrouwen op AI-gegenereerde antwoorden zonder zelf verder onderzoek te

The post Een antwoord krijgen is iets anders dan iets begrijpen (en daarom moet je uitkijken met generatieve AI-toepassingen voor het verkrijgen van antwoorden) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-03-2025 | Article Rating | (0) reacties

Digitale technologie en leren en ontwikkelen: trends
 (presentatie)

Ik heb gisteren een lunchreferaat verzorgd voor een groep medewerkers van Noordhoff Zorg. Daarbij ben ik ingegaan op vijf belangrijke trends op het gebied van digitale technologie en leren en ontwikkelen. Ik ben eerst kort ingegaan op het gegeven dat trends op dit gebied ook vaak ontstaan als gevolg van

The post Digitale technologie en leren en ontwikkelen: trends
 (presentatie) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-03-2025 | Article Rating | (0) reacties

Van AI-geletterdheid naar AI-vloeiendheid

AI-toepassingen worden steeds meer geïntegreerd in de werkomgeving. Volgens Markus Bernhardt brengt dit ook risico’s mee. Daarom zou je volgens hem als organisatie moeten investeren in de ‘AI-vloeiendheid’ van medewerkers (AI-fluency). Bernhardt illustreert dat het grootste risico voor organisaties niet van kwaadwillenden komt, maar van goedbedoelende medewerkers die zonder juiste

The post Van AI-geletterdheid naar AI-vloeiendheid first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-03-2025 | Article Rating | (0) reacties

Menselijkheid in het intelligente tijdperk: call for proposals Online Educa 2025 (#oeb25)

De OEB in Berlijn is wellicht de meest belangrijke conferentie over leren, ontwikkelen, opleiden en onderwijs en digitale technologie. Vertegenwoordigers van verschillende sectoren zoals onderwijs, zorg, bedrijfsleven en overheid uit verschillende landen komen samen in de Duitse hoofdstad om kennis uit te wisselen. De 31ste editie wordt gehouden van 3

The post Menselijkheid in het intelligente tijdperk: call for proposals Online Educa 2025 (#oeb25) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-03-2025 | Article Rating | (0) reacties

Carnaval in Kerkrade (vasteloavend i Kirchroa)

Ik vier op dit moment carnaval in Kerkrade. Dit jaar is het wel een heel bijzondere editie. Zo lang ik me kan herinneren, vier ik carnaval oftewel vasteloavend in mijn geboorteplaats Kerkrade. Voor mij begint dit op de zondag voor de carnaval met een ‘herenzitting’. Daar ga ik al sinds

The post Carnaval in Kerkrade (vasteloavend i Kirchroa) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-03-2025 | Article Rating | (0) reacties

Waarvoor kun je bij mij terecht als het gaat om (generatieve) AI?

Als het gaat om (generatieve) AI, kun je terecht bij tal van adviseurs voor advies of deskundigheidsbevordering. Ook bij mij. Maar niet voor alles. In deze bijdrage schets ik voor wat voor vragen je bij mij terecht kunt op dit terrein. Ik heb pedagogische wetenschappen (specialisatie: leren van volwassenen) en

The post Waarvoor kun je bij mij terecht als het gaat om (generatieve) AI? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-03-2025 | Article Rating | (0) reacties

Tien jaar een eigen bedrijf als zelfstandig adviseur, projectleider en docent

Vandaag is het exact tien jaar geleden dat ik gestopt ben met werken in loondienst, en gestart ben als zelfstandig adviseur,  projectleider en docent op het gebied van leren, opleiden en onderwijs met digitale technologie. Tijd van een korte terugblik en vooruitblik. Ik speelde al enkele jaren met de gedachte

The post Tien jaar een eigen bedrijf als zelfstandig adviseur, projectleider en docent first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 28-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

Worden we lui van AI? Hoe generatieve AI ons kritisch denken verandert

Worden we luie denkers door generatieve AI zoals ChatGPT? Als ik een draaiboek voor een workshop moet maken vraag ik het altijd aan ChatGPT, en ik ben nooit helemaal tevreden over het resultaat. Ik ga dan zelf nog andere werkvormen toevoegen, of neem langer de tijd. Maar.. ik merk ook wel dat ik minder zin […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

Inspiratiesessie voor rectoren over AI en onderwijs

Gisteren heb ik een inspiratiesessie verzorgd voor een groep rectoren van een schoolbestuur. Het onderwerp was AI in het onderwijs, en hoe je hiermee aan de slag kunt als schoolleider. Ik had de deelnemers vooraf gevraagd via Mentimeter enkele vragen te beantwoorden. De eerste vraag was: Wat weet u van

The post Inspiratiesessie voor rectoren over AI en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

Kan AI gebruikt worden als katalysator voor onderwijsverandering?

Karen Cangialosi stelt dat AI kan bijdragen aan een fundamentele hervorming van het onderwijssysteem, mits het niet simpelweg wordt ingezet als een technische oplossing om bestaande processen efficiënter te maken. De kernvraag moet volgens haar zijn: “Hoe kan AI bijdragen aan een inclusiever, rechtvaardiger en zinvoller onderwijssysteem?” Het (hoger) onderwijs

The post Kan AI gebruikt worden als katalysator voor onderwijsverandering? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

Twee interessante AI-tools voor leren, opleiden en onderwijs

Ik ben terughoudend in het beschrijven van specifieke AI-tools voor leren, opleiden en onderwijs. Ik ben niet gebonden aan bepaalde leveranciers en wil geen reclame maken. Toch beschrijf ik in deze blogpost twee AI-toepassingen. Er zijn inmiddels talrijke AI-tools beschikbaar voor leren, opleiden en onderwijs. Google LearnLM en Padlet TA

The post Twee interessante AI-tools voor leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

Gebrek aan begeleiding van lerenden is het probleem, niet generatieve AI

In de bijdrage “Gen AI Isn’t the Problem—The Lack of AI Guidance for Students Is” beargumenteert Tom Daccord dat recente rapporten die beweren dat AI-tools het leren belemmeren, een verkeerde conclusie trekken. Volgens hem ligt het probleem niet bij de AI-toepassingen zelf, maar bij het gebrek aan begeleiding voor lerenden.

The post Gebrek aan begeleiding van lerenden is het probleem, niet generatieve AI first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

Ontwerp- en didactische principes voor virtual reality

Ik heb al eens eerder de vraag gesteld of we geen behoefte hebben aan aparte didactische principes voor virtual reality. De bijdrage Overzichtsstudie: ontwerp- en didactische principes voor virtual reality gaat over een recente en uitgebreide review studie naar specifieke didactische principes en ontwerpprincipes voor VR. De onderzoekers bekeken zestig

The post Ontwerp- en didactische principes voor virtual reality first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

Grafieken illustreren de adoptie van AI

Tanay Jaipuria en Charles Rubensfeld presenteren vijf grafieken die betrekking hebben op de adoptie van AI , illustreren hoe snel de modellen verbeteren en aangeven wie helpt bij het opvullen van de gaten om de adoptie sneller te laten verlopen. De conclusies, die je op basis van deze grafieken kunt

The post Grafieken illustreren de adoptie van AI first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

AI en blockchain komen samen: mogelijke gevolgen

AI-cryptocurrencies zijn volgens Bernard Marr een nieuwe vorm ‘digitale munt’ die blockchain-technologie combineert met AI-systemen. AI-cryptocurrencies zijn volgens hem digitale tokens met een specifiek doel: het ondersteunen van AI-systemen en -diensten. Anders dan Bitcoin, dat als ‘digitaal geld’ is ontworpen, hebben deze nieuwe cryptocurrencies volgens Marr drie hoofdfuncties: Ze kunnen

The post AI en blockchain komen samen: mogelijke gevolgen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

De relevantie van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI voor leren, opleiden en onderwijs

Ben je niet in staat om de ontwikkelingen op het gebied van AI op de voet te volgen? Dan is de bijdrage Thinking Out Loud With AI waarschijnlijk handig voor je. Ray Schroeder vat op basis van een bijeenkomst, die hij heeft bijgewoond, een aantal ontwikkelingen samen. Schroeder verwijst daarbij

The post De relevantie van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI voor leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

Wie beslist wat er gedoceerd en geleerd wordt bij het gebruik van AI?

Ivana Bartoletti vraagt zich in ‘The ethical dilemma of AI in classrooms: Who decides what we teach?’ af wie bepaalt welke informatie wordt gebruikt voor AI-systemen in het onderwijs, en hoe deze technologie kan bijdragen aan gelijkwaardig en inclusief onderwijs. AI-toepassingen bieden mogelijkheden voor onderwijs op maat, waarbij inhoud en

The post Wie beslist wat er gedoceerd en geleerd wordt bij het gebruik van AI? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

AI nog steeds de belangrijkste ontwikkeling op het gebied van L&D (en andere belangrijke bevindingen)

Donald Taylor vraagt elk jaar welke belangrijke thema’s komend jaar ‘hot’ zullen zijn op het gebied van learning and development (L&D). Onlangs publiceerde hij het rapport The Global Sentiment Survey 2025 waarin hij verslag doet van de uitkomsten van de vragenlijst van dit jaar. Ruim 3.300 respondenten uit 93 landen

The post AI nog steeds de belangrijkste ontwikkeling op het gebied van L&D (en andere belangrijke bevindingen) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

Drie manieren om je opdrachten aan te passen in tijden van generatieve AI

Op zoek naar inspiratie om je opdrachten aan te passen, nu lerenden bepaalde opdrachten met generatieve AI-toepassingen kunnen uitvoeren? Dan is Help Students Think Critically in the Age of AI van Michael Roberto wellicht wat voor jou. Roberto deelt drie strategieën om opdrachten zo in te richten dat lerenden AI-toepassingen

The post Drie manieren om je opdrachten aan te passen in tijden van generatieve AI first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 16-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

robtest

gsdgsf hfdhsf Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

Online leren als langetermijninvestering, in plaats van kortetermijnkans

Instellingen voor hoger onderwijs kunnen financieel zwaardere tijden tegemoet zien. Biedt online leren om de markt van een leven lang ontwikkelen aan te boren een kans? In Can UK universities avoid repeating past mistakes in online learning? schrijft Neil Mosley hoe Britse universiteiten omgaan met online onderwijs en welke lessen

The post Online leren als langetermijninvestering, in plaats van kortetermijnkans first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 14-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

nog een test

fwei iewtiyeriwtyoierg Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 14-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

testrob

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 14-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

robtest

tstewtwetwtewwt Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 14-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

Testrob

Test Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

Audio gebruiken voor leren: hoe AI daarbij kan helpen

Leren op basis van audio biedt volgens onderzoek diverse voordelen voor het onderwijs, en AI-toepassingen kunnen helpen bij het creëren van leermateriaal en feedback op basis van audio. Dat stelt Philippa Hardman in Audio-Based Learning 4.0. Volgens Hardman wordt leren via audio minder vaak wordt toegepast dan leren via video

The post Audio gebruiken voor leren: hoe AI daarbij kan helpen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

AI en leren, opleiden en onderwijs: hoe kun je ervoor zorgen dat je niet achter de feiten aanloopt?

De ontwikkelingen op het gebied van AI voltrekken zich in een hoog tempo, en het einde is bepaald nog niet in zicht. Docenten, opleiders en trainers hebben moeite om bij te blijven als het gaat om de mogelijkheden van deze technologieën voor leren, opleiden en onderwijs. Hoogleraar Andrew Maynard van

The post AI en leren, opleiden en onderwijs: hoe kun je ervoor zorgen dat je niet achter de feiten aanloopt? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

Digitaal afkicken belangrijk voor leren: waarom en hoe?

Een overmatig gebruik van digitale middelen kan volgens Page Yousey nadelige gevolgen hebben voor creativiteit, concentratie en welzijn. Zij pleit voor ‘digitaal afkicken’, en geeft daar ook handvatten voor. De continue stroom van meldingen en informatie vergroot de cognitieve belasting. Dat leidt volgens Yousey tot mentale vermoeidheid en verminderde focus.

The post Digitaal afkicken belangrijk voor leren: waarom en hoe? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

Debatteren als leeractiviteit (en de beperkte rol van AI daarbij)

Stefan Bauschard betoogt in de bijdrage Speech & Debate: The Ultimate Training for an AI-Augmented World dat debatteren lerenden voorbereidt op een toekomst waarin AI een centrale rol speelt. Hij laat zien hoe deze klassieke onderwijsvorm zich ontwikkelt tot een krachtig instrument voor het aanleren van blijvend waardevolle menselijke vaardigheden

The post Debatteren als leeractiviteit (en de beperkte rol van AI daarbij) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

Alleen een verbod op smartphones op school schiet tekort

Het verbieden van smartphones op scholen is onvoldoende om de negatieve effecten van smartphone- en social media-gebruik aan te pakken. Dat blijkt uit een recent onderzoek van de Universiteit van Birmingham. Het onderzoek, gepubliceerd in Lancet Regional Health Europe, analyseerde gegevens van 1227 lerenden uit 30 Engelse scholen, waarvan 20

The post Alleen een verbod op smartphones op school schiet tekort first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

Een uitgebreide introductie van generatieve AI voor het onderwijs

Leon Furze heeft onlangs voor onderwijsprofessionals een zeer uitgebreide inleiding geschreven over generatieve AI. Ik wil in deze bijdrage een aantal aspecten uit deze introductie aanstippen, en plaats er ook eigen opmerkingen bij. De inleiding is zo uitgebreid dat Furze zijn bijdrage heeft voorzien van een inhoudsopgave. Daarnaast verwijst hij

The post Een uitgebreide introductie van generatieve AI voor het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

Impressie MBO Gebruikersdag itslearning 2025: flexibilisering belangrijk thema

Gisteren heb ik deelgenomen aan de jaarlijkse MBO Gebruikersdag van itslearning. Tijdens deze gebruikersdag kregen deelnemers inzicht in goede voorbeelden en in ontwikkelingen van dit leermanagementsysteem. Ik was hierbij aanwezig omdat ik tot 1 september aanstaande projectleider ben van de organisatiebrede invoering van itslearning bij het Graafschap College. Deze rol

The post Impressie MBO Gebruikersdag itslearning 2025: flexibilisering belangrijk thema first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

Wisselende bekwaamheden en affiniteit op het gebied van digitale technologie: hoe mee om te gaan?

Anno 2025 hebben we er nog steeds mee te maken: docenten en lerenden met weinig kennis, vaardigheden en affiniteit met technologie. In ‘Not All Learners Love Tech: 4 Ways to Create More Inclusive eLearning’ bespreekt Katie Belle Nelson vier manieren om ’technology enhanced learning’ toegankelijker te maken voor deze groep

The post Wisselende bekwaamheden en affiniteit op het gebied van digitale technologie: hoe mee om te gaan? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

Formats voor microlearning

Microlearning kun je omschrijven als een aanpak waarbij een organisatie korte, gerichte leereenheden aanbiedt die lerenden op hun eigen moment kunnen volgen om specifieke kennis of vaardigheden te verwerven. De bijdrage 9 Microlearning Formats: A Guide For L&D Professionals biedt een handig overzicht van formats voor het ontwerpen van microlearning.

The post Formats voor microlearning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar het gebruik van generatieve AI voor Socratisch begeleiden

Recent Taiwanees onderzoek onderstreept het belang van de ontwikkeling van hybride didactische aanpakken die gebruik maken van  de sterke punten van menselijke begeleiding en van de efficiëntie van AI-tools ten behoeve van het leren en de verbetering van kritische denkvaardigheden. Ik deel op zich deze conclusie, al kun je op

The post Onderzoek naar het gebruik van generatieve AI voor Socratisch begeleiden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

Waarom censuur erger is dan bias (en dat een relevante vraag is bij het gebruik van generatieve AI)?

Verleden week werd de generatieve AI toepassing DeepSeek met veel bombarie gelanceerd. Er zijn wat mij betreft meerdere redenen waarom je deze uit China afkomstige applicatie niet zou moeten gebruiken. Eén van die redenen is dat DeepSeek censuur pleegt. In deze blogpost maak ik duidelijk waarom ‘censuur’ kwalijker is dan

The post Waarom censuur erger is dan bias (en dat een relevante vraag is bij het gebruik van generatieve AI)? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-02-2025 | Article Rating | (0) reacties

Generatieve AI draagt in toenemende mate bij aan bezoek weblog

Als je een weblog hebt, dan kun je via statistieken zien waar je bezoekers vandaan komen. Het viel me onlangs op dat generatieve AI steeds vaker fungeert als ‘referral’. Bezoekers van mijn weblog komen op tal manieren naar mijn weblog: Direct. Dat betekent dat bezoekers rechtstreeks naar mijn weblog gaan.

The post Generatieve AI draagt in toenemende mate bij aan bezoek weblog first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-01-2025 | Article Rating | (0) reacties

AI gebruiken voor het geven van feedback: mogelijkheden en beperkingen

In deze blogpost besteed ik aandacht aan twee recente bijdragen met bespiegelingen over het gebruik van AI voor het geven van feedback aan lerenden. Daarin komt naar voren dat menselijke feedback en AI-gegenereerde feedback elkaar juist aanvullen en kunnen versterken. Daisy Christodoulou vergelijkt in AI feedback: a thermometer or a

The post AI gebruiken voor het geven van feedback: mogelijkheden en beperkingen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-01-2025 | Article Rating | (0) reacties

Casus hoe een docent omgaat met door generatieve AI-gegenereerde essays

Docenten, die essays gebruiken, worstelen vaak met generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT. Zij willen voorkomen dat lerenden een deel van het leerproces uitbesteden aan de AI-applicatie. Larry Cuban besteedt aandacht aan een docent die een manier heeft gevonden om hiermee om te gaan. De docent hanteert twee kernelementen in zijn aanpak.

The post Casus hoe een docent omgaat met door generatieve AI-gegenereerde essays first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-01-2025 | Article Rating | (0) reacties

Internet witwassen als desinformatie strategie

Het internet witwassen. Eerlijk gezegd had ik hier nog nooit bij stel gestaan. In haar artikel ‘Whitewashing the web: A disinformation tactic that media literacy education needs to look at‘ beschrijft Megan Mallia deze verontrustende ontwikkeling waarbij valse auteursrechtklachten worden ingediend bij Google om legitieme informatie uit zoekresultaten te verwijderen.

The post Internet witwassen als desinformatie strategie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-01-2025 | Article Rating | (0) reacties

OpenAI’s Sora op dit moment nog niet geschikt voor het onderwijs (zelfs niet buiten de EU)

In de bijdrage “Sora: Is OpenAI’s Video Generating Tool Helpful For Teaching?” onderzoekt Erik Ofgang de mogelijkheden en beperkingen van OpenAI’s nieuwe ‘videogeneratietool’ voor het onderwijs. Zijn conclusie: de technologie is indrukwekkend, maar er zitten nog te veel haken en ogen aan om Sora te kunnen gebruiken in het onderwijs.

The post OpenAI’s Sora op dit moment nog niet geschikt voor het onderwijs (zelfs niet buiten de EU) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-01-2025 | Article Rating | (0) reacties

Verliest het leerproces aan kracht als dit wordt versneld dankzij AI?

Gebruiken we AI om het leren te verbeteren of om bepaalde leerstappen te vervangen die van groot belang blijken te zijn? Deze vraag staan centraal in Dan Cohen’s bijdrage The Unresolved Tension Between AI and Learning. Het leerproces is een gecompliceerde zaak die tijd vraagt. Volgens Cohen stapelen leerervaringen zich

The post Verliest het leerproces aan kracht als dit wordt versneld dankzij AI? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-01-2025 | Article Rating | (0) reacties

Tien jaar Next Learning

Op 1 april 2025 viert Next Learning, het toonaangevende congres voor learning professionals in Nederland, haar 10-jarig jubileum in het 1931 Congrescentrum ‘s-Hertogenbosch. Onder het thema ‘State of the Art’ duikt de organisatie met de deelnemers volgens eigen zeggen in de kunst van leren. Het programma is opgebouwd rond vier

The post Tien jaar Next Learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 1 van 117Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste