Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Avetica | 14-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot Global 2022 Barcelona

MoodleMoot Benelux Nog ongeveer een maand tot aan de Benelux MoodleMoot op 15 maart in Tilburg. Een bijeenkomst speciaal gericht op de Moodle gebruikers in de Benelux. Heb je je nog niet ingeschreven doe dat dan alsnog. MoodleMoot Global Deze week heeft Martin Dougiamas (CEO Moodle) bekend gemaakt dat er ook weer een MoodleMoot Global […]


Het bericht MoodleMoot Global 2022 Barcelona is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe denken grote consultancyfirma’s over hoger onderwijs?

Met enige regelmaat produceren bekende consultancybureaus zoals Deloitte, KPMG en McKinsey rapporten over de toekomst van het hoger onderwijs. Deze firma’s hebben invloed op het hoger onderwijs omdat zij regelmatig bestuurders van onderwijsinstellingen adviseren. Alex Usher meent echter dat op hun “thought leadership” wel het een en ander is af

The post Hoe denken grote consultancyfirma’s over hoger onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

De potentie van spraakherkenningstechnologie voor leren

Het artikel What Role Does Speech Recognition Technology Play in Advanced Learning? laat zien dat spraakherkenningstechnologie niet alleen waardevol is voor lerenden met een bepaalde beperking, maar voor alle lerenden. Spraakherkenningstechnologie zet gesproken taal om in gedigitaliseerde tekst, en analyseert spraak op herkenbare commando’s. Deze technologie -een toepassing van artificiële

The post De potentie van spraakherkenningstechnologie voor leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 11-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Verjaardag van Avetica #19jaar

2003 Vandaag 19 jaar geleden duurde de formele inschrijving van Avetica bij de Kamer van Koophandel maar een half uurtje. Daarna begon het harde weken aan een onderneming. Online leren stond nog in de kinderschoenen. Voor veel scholen en organisaties waren leermanagementsystemen en e-learning mooie begrippen, maar nog een brug te ver. Ondertussen is er […]


Het bericht Verjaardag van Avetica #19jaar is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Aandachtspunten bij een forumdiscussie als werkvorm

Gisteravond heb ik in het kader van een leertraject over blended learning een online sessie verzorgd over didactiek. Ik wilde daarin onder meer ingaan op aandachtspunten bij een forumdiscussie als werkvorm. Daar zijn we helaas niet aan toegekomen. Daarom wil ik in deze blogpost op dit onderwerp ingaan. Wat is

The post Aandachtspunten bij een forumdiscussie als werkvorm first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 10-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Didactische mogelijkheden van Moodle forum – Moodle webinar

Webinar 24 februari 2022 De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer de datum van 24 februari om 11.00 uur in je agenda.  Thema: Didactische mogelijkheden van Moodle forum De allereerste leeractiviteit van Moodle was het forum. Volgens Martin Dougiamas, oprichter en ontwikkelaar van Moodle, is […]


Het bericht Didactische mogelijkheden van Moodle forum – Moodle webinar is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Digitale badges voor professionele ontwikkeling om medewerkers te motiveren?

Digitale badges worden in toenemende mate gebruikt voor het erkennen van verworven bekwaamheden. Kun je digitale badges ook inzetten om medewerkers te motiveren deel te nemen aan professionalisering? De Division of Digital Learning van de University of Central Florida (DDL) kreeg dankzij Covid-19 -net als zo veel organisaties- te maken

The post Digitale badges voor professionele ontwikkeling om medewerkers te motiveren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Impressie dag twee versie 1 CVI op toer 2022 #CvIopToer

Vandaag vond dag twee plaats van de eerste versie van CVI op toer. In deze blogpost blik ik terug op de drie sessierondes. Ik sluit af met enkele algemene opmerkingen over het concept. Meer informatie over dit concept en over dag één? Cybersecurity Een docent van het Alfa-college vertelde over

The post Impressie dag twee versie 1 CVI op toer 2022 #CvIopToer first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 09-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moodle plugins wat zijn het en waar moet je op letten?

De komende periode publiceren we een aantal artikelen over Moodle plugins. Voor nieuwe Moodle gebruikers eerst maar eens wat uitleg over wat Moodle plugins nu eigenlijk zijn en waar je op moet letten. Moodle als LEGO® basisset De ‘M’ van Moodle staat voor ‘Modulair’ wat betekent dat Moodle modulair is opgebouwd. In mijn trainingen gebruik […]


Het bericht Moodle plugins wat zijn het en waar moet je op letten? is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Impressie dag één versie 1 CVI op toer 2022 #CvIopToer

Vandaag is de eerste versie van CVI op toer begonnen. Een nieuw concept waar betrokken uit het middelbaar beroepsonderwijs elkaar kunnen ontmoeten “om samen te innoveren, inspireren, motiveren”. Deze blogpost is de impressie van dag één. Normaliter organiseert het Consortium voor Innovatie jaarlijks samen met een gastcollege een grote conferentie

The post Impressie dag één versie 1 CVI op toer 2022 #CvIopToer first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 07-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Krachtige blended ontwerpen bij de Politieacademie

De Politieacademie benaderde Ennonline om te helpen bij een professionaliseringsslag op het vlak van het ontwerpen van blended leren. We delen in deze blog twee coachvragen en de antwoorden. Lees verder
Van Avetica | 07-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Overzicht eigen test pogingen

Testen in Moodle De ‘Test’ activiteit is misschien wel de meest uitgebreide activiteit van Moodle. Je kunt een hele reeks vragen onderbrengen in de zogenaamde vragenpool. Ook beschik je over een hele reeks vraagtypes en verschillende manieren om de test aan cursist te tonen. Op deze manier kun je de activiteit inzetten voor zelftesten maar […]


Het bericht Overzicht eigen test pogingen is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer simultaan onderwijs wel goed kan werken

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat ik nogal kritisch ben over ‘simultaan onderwijs’: het tegelijkertijd les geven aan lerenden die op locatie zijn en aan lerenden die online deelnemen. In ‘When HyFlex Works‘ vertelt een programmadirecteur over positieve ervaringen met deze aanpak. Wat valt mij op? Bij het HyFlex-model

The post Wanneer simultaan onderwijs wel goed kan werken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Corona pandemie heeft verschillende gevolgen voor verschillende groepen studenten.

De National Survey of Student Engagement is een grootschalig jaarlijks onderzoek onder Amerikaanse studenten. De meest recente editie besteedt veel aandacht aan de gevolgen van de Corona pandemie. De onderzoekers concluderen dat studenten verschillend reageerden op veranderingen in de manier waarop onderwijs wordt aangeboden en op en andere spanningen als

The post Corona pandemie heeft verschillende gevolgen voor verschillende groepen studenten. first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 04-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Betere weergave van activiteitsvoltooiing

Activiteitsvoltooiing Eén van de krachtige functies binnen Moodle is de activiteitsvoltooiing. Per (leer)activiteit kan je instellen aan welke voorwaarden voldaan moet zijn. Een voorwaarde kan zijn dat er een cijfer is gegeven voor een opdracht of toets, of dat een artikel bekeken moet zijn. Waarom zou je werken met activiteitsvoltooiing? duidelijkheid richting de deelnemers waaraan […]


Het bericht Betere weergave van activiteitsvoltooiing is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Verschillende bijdragen over de metaverse (en leren, opleiden en onderwijs)

Ik ben de afgelopen weken weer diverse bijdragen tegen gekomen over de metaverse, onder meer in relatie tot leren, opleiden en onderwijs. What Could Web3 Mean for Education? De metaverse wordt regelmatig geassocieerd met ‘Web3’. In een aparte bijdrage zal ik beargumenteren waarom ik dat een ongelukkige associatie vind (spoiler

The post Verschillende bijdragen over de metaverse (en leren, opleiden en onderwijs) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Digitalisering en onderwijs: kansen en zorgen

Het Rathenau Instituut heeft deze week het rapport ‘Naar hoogwaardig digitaal onderwijs’ gepubliceerd. De onderzoekers gaan daarbij in op de relatie tussen digitalisering van verschillende onderwijssectoren en publieke waarden zoals rechtvaardigheid, menselijkheid en autonomie. De auteurs beschrijven verschillende mogelijke positieve en negatieve effecten van digitalisering van het onderwijs. Positieve effecten

The post Digitalisering en onderwijs: kansen en zorgen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 02-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Aanmelding voor cursus op uitnodiging

Nodig zelf anderen uit Soms volg je een online cursus die ook interessant zijn voor collega’s of vrienden. Zomaar toegang verlenen tot de cursus kan normaal niet. Maar wel met de Invitation plugin in Moodle. Dit is een aanmeldingsmethode die geïnstalleerd moet worden in jouw Moodle site. Wat is aanmelding? Aanmelding is de term die […]


Het bericht Aanmelding voor cursus op uitnodiging is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Gastcollege implementatie e-learning

Sinds lange tijd mocht ik gisteravond weer eens fysiek een gastcollege verzorgen over de implementatie van e-learning (organisatie FCe). Ik had deelnemers vooraf gevraagd een video over een implementatiemodel te bekijken en vragen hierover te formuleren. Na enkele openingsvragen, ben ik kort ingegaan op uitgangspunten bij de implementatie van technology

The post Gastcollege implementatie e-learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zeven macro-trends op het gebied van online leren

Mark Brown kijkt in een uitgebreid paper (pdf) met een helikopterblik naar belangrijke trends en ontwikkelingen op het gebied van online leren. Online leren definieert hij als onderwijs dat wordt verzorgd of ervaren in een online omgeving, synchroon of asynchroon door het gebruik van het internet waarbij lerenden niet samen

The post Zeven macro-trends op het gebied van online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 31-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Ondersteuning oudere LTI-versies in Moodle

Learning Tools Interoperability Met de internationale standaard Learning Tools Interoperability (LTI) kan je gemakkelijk leeractiviteiten uitwisselen tussen diverse leerplatformen. De standaard LTI is van het IMS Global Learning Consortium die ook andere standaarden beheert zoals SCORM en xAPI. Met LTI kan je bijvoorbeeld een interactieve oefening of een complete cursus die gehost wordt ergens in […]


Het bericht Ondersteuning oudere LTI-versies in Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

De belangrijkste trends op het gebied van virtual reality, augmented reality en mixed reality

Bernard Marr beschrijft vijf belangrijke trends op het gebied van ‘extended reality’ (XR): de verzamelnaam van virtual reality, augtmented reality en mixed reality. Deze trends zijn ook relevant voor leren, opleiden en onderwijs. Bij VR gebruik je volgens Marr een headset waarmee je een volledig meeslepende, digitale 3D-omgeving betreedt. Bij

The post De belangrijkste trends op het gebied van virtual reality, augmented reality en mixed reality first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Aantekeningen schrijven is dus niet effectiever dan aantekeningen met een laptop maken

Cognitief psychologen benadrukken vaak dat je beter aantekeningen kunt maken met pen en papier dan met behulp van een laptop. Ik pleit hier vaak ook voor (de afgelopen week nog). Volgens Donald Clark is dat een mythe. Hij baseert zich hierbij op nieuw onderzoek. Clark stelt terecht dat goede aantekeningen

The post Aantekeningen schrijven is dus niet effectiever dan aantekeningen met een laptop maken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Online cursus Verandering in de toetscultuur: een blik op formatief toetsen

Vanaf 7 maart 2022 kun je bij Your Academy, het centrum voor postinitieel onderwijs van de Open Universiteit, de online cursus Verandering in de toetscultuur: een blik op formatief toetsen volgen. De kwaliteit van toetsen heeft de afgelopen jaren enorm veel aandacht gekregen in het onderwijs en er zijn belangrijke

The post Online cursus Verandering in de toetscultuur: een blik op formatief toetsen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Eerste onderzoek naar simultaan onderwijs leidt tot weinig hoopvolle uitkomsten

Een onderzoeker van de universiteit van Californië heeft onderzoek gedaan naar de perceptie van docenten van het tegelijkertijd online lesgeven en lesgeven op locatie (simultaan onderwijs). De uitkomsten zijn bepaald niet veel belovend, al heeft het onderzoek beperkingen. Simultaan onderwijs wordt vandaag de dag toegepast als lerenden door omstandigheden zoals

The post Eerste onderzoek naar simultaan onderwijs leidt tot weinig hoopvolle uitkomsten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Start leertraject blended learning

Ik verzorg een leertraject voor trainers en opleiders van Nevi over blended learning. Gisteravond heb ik de online openingssessie begeleid. Nevi is hét kennisnetwerk voor inkoop, contract- en supply management. Zij verzorgen o.a. opleidingen en trainingen op dit terrein. Nevi heeft mij gevraagd een leertraject over blended learning te verzorgen

The post Start leertraject blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Deze reden voor ‘videoconferencing-vermoeidheid’ geldt niet voor iedereen

‘Videoconferencing-vermoeidheid’ -‘Zoom fatigue‘- is sinds het voorjaar van 2020 een bekend fenomeen. Deze toestand wordt mede veroorzaakt als mensen het gevoel hebben de hele tijd in een spiegel te kijken. Onderzoek van de Washington State University laat zien dat niet iedereen hier last van heeft. Bij videoconferencing kun je het

The post Deze reden voor ‘videoconferencing-vermoeidheid’ geldt niet voor iedereen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je verbondenheid bevorderen in een geïsoleerde werk- en leeromgeving?

Mede dankzij Covid-19 ontmoeten werknemers elkaar in veel mindere mate fysiek. Het is te verwachten dat dit in de toekomst veel vaker dan voor de pandemie praktijk zal zijn (maar minder dan nu het geval is). Dit kan ten koste gaan van verbondenheid. Adam Smiley Poswolsky beschrijft waarom verbondenheid belangrijk

The post Hoe kun je verbondenheid bevorderen in een geïsoleerde werk- en leeromgeving? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe moeten we omgaan met de anti-online retoriek in het onderwijs?

Karen Costa stoort zich enorm aan degenen die nu grote kritiek hebben op online leren. Ik herken de anti-online retoriek, maar sta toch wat anders ‘in de wedstrijd’. Costa doelt op de verschillende verhalen in de traditionele media en via social media dat de pandemie heeft laten zien dat online

The post Hoe moeten we omgaan met de anti-online retoriek in het onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kan technologie helpen de betrokkenheid van lerenden te vergroten?

Onlangs heeft het Britse Jisc samen met Emerge Education een rapport gepubliceerd met als titel “Enhancing student engagement using technological solutions”. Zij bakenen in deze publicatie ‘studentbetrokkenheid’ af en beschrijven hoe technologie binnen vier stadia van een ‘student journey‘ de betrokkenheid van studenten kan helpen vergroten. Ook schetsen de samenstellers

The post Kan technologie helpen de betrokkenheid van lerenden te vergroten? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 21-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Demo Moodle 4.0 bijgewerkt met laatste beta versie. Probeer nieuwe UX zelf uit

Moodle 4.0 Demonstratiesite Op weg naar de release van Moodle 4.0 waar de gebruikerservaring (UX) een flinke boost heeft gekregen, hebben we in november 2021 een demonstratiesite met de beta-versie 4.0 geïnstalleerd. Ten eerste omdat wij zelf wilden weten hoe de nieuwe versie eruit ziet en gaat werken voor docenten en deelnemers. En ten tweede […]


Het bericht Demo Moodle 4.0 bijgewerkt met laatste beta versie. Probeer nieuwe UX zelf uit is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Avetica | 20-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Updates 3.11.5 beschikbaar voor Moodle LMS & Workplace

Moodle LMS updates Afgelopen maandag zijn de updates uitgekomen voor Moodle LMS. Deze updates bevatten naast bugfixes ook verbeteringen in de toegankelijkheid en beveiliging. Het advies is zoals altijd om te zorgen dat deze updates geïnstalleerd worden. Van de Moodle versies die momenteel ondersteund worden staan hieronder de Engelstalige releases notes. Moodle 3.11.5 release notes […]


Het bericht Updates 3.11.5 beschikbaar voor Moodle LMS & Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Weer volledig werkzaam als zelfstandige

De afgelopen twee jaar heb ik mijn werkzaamheden als zelfstandig adviseur en projectleider gecombineerd met een aanstelling in loondienst bij de Open Universiteit, waar ik voor twee afdelingen heb gewerkt. Vlak voor de Kerst heb ik mijn arbeidsovereenkomsten bij de Open Universiteit opgezegd. Vanaf half maart werk ik weer volledig

The post Weer volledig werkzaam als zelfstandige first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Simultaan onderwijs is niet geschikt voor de toekomst van ons onderwijs

In de huidige fase van de COVID-19 pandemie maken we noodgedwongen intensief gebruik van ‘simultaan onderwijs’. Er gaan zelfs stemmen op om ook in de toekomst dergelijk onderwijs structureel te gaan verzorgen. Dat is geen goed plan meent hoogleraar Christopher Schaberg. Bij ‘simultaan onderwijs’ krijgen sommige lerenden fysiek les, in

The post Simultaan onderwijs is niet geschikt voor de toekomst van ons onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Microsoft Loop: platform voor online samenwerken om in de gaten te houden

Microsoft werkt aan een nieuwe applicatie die een verdere impuls kan geven aan werkplekleren en aan samenwerkend leren: Microsoft Loop. Binnen arbeidsorganisaties gebruiken werknemers allerlei applicaties om met elkaar samen te werken en van en aan elkaar te leren. Binnen opleidingen werken lerenden ook in projecten met elkaar samen. Leermananagementsystemen

The post Microsoft Loop: platform voor online samenwerken om in de gaten te houden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 17-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

D2L onthult nieuwe merkidentiteit en markeert een nieuwe fase van het innovatieve leerplatform

De visuele identiteit versterkt de focus op gepersonaliseerd leren en samenwerkingsmogelijkheden AMSTERDAM — 12 Januari 2022 — D2L Inc. (TSX: DTOL), een wereldwijd leertechnologiebedrijf, dat een groot aantal Nederlandse universiteiten en hoger onderwijsinstellingen ondersteunt met zijn digitale leerplatform Brightspace, heeft vandaag zijn nieuwe visuele merkidentiteit en -merkverhaal gelanceerd. Dit onderstreept D2L’s jarenlange toewijding om de manier waarop [...]

Het bericht D2L onthult nieuwe merkidentiteit en markeert een nieuwe fase van het innovatieve leerplatform verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe inzichten over het gebruik van de camera tijdens synchroon online leren

Nu we intensief gebruik maken van synchroon, live, online leren, hebben we ook meer mogelijkheden om onderzoek te doen naar deze manier van leren. Onderzoekers van de universiteiten van Stanford en Gotenburg concluderen volgens Tech&Learning bijvoorbeeld dat het belangrijk is om tijdens videoconferencing in de camera te kijken. Zij hebben

The post Nieuwe inzichten over het gebruik van de camera tijdens synchroon online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Docent weigert face-to-face les te geven en wordt op non-actief gezet

Ferris State University in Michigan heeft docent Barry Mehler geschorst omdat hij zijn studenten in een provocerende video, vol scheldwoorden, heeft laten weten geen fysiek onderwijs te willen verzorgen. De onderwijsvakbond vindt dit een aanslag op de academische vrijheid. Mehler is volgens Inside Higher Ed bang is om fysiek onderwijs

The post Docent weigert face-to-face les te geven en wordt op non-actief gezet first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 14-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moodle als next-level ELO voor Sint-Janslyceum

Keuzes van Sint-Janslyceum Het Sint-Janslyceum uit ‘s-Hertogenbosch heeft net zoals veel andere scholengemeenschappen moeite met de dominantie van Magister, een Nederlands administratiepakket welke tevens een leerlingvolgsysteem is en een Elektronische leeromgeving (ELO) bevat. Prijzen worden opgevoerd en de ‘gratis ELO’ gaat volgend jaar verdwijnen. Op deze manier wil Magister zijn nieuw ontwikkelde ELO ‘Magister.me’ op […]


Het bericht Moodle als next-level ELO voor Sint-Janslyceum is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zorgt deze nieuwe technologie voor een revolutie in het onderwijs?

De afgelopen week heb ik o.a. geblogd over het OECD-rapport Pushing the frontiers with AI, blockchain, and robots. De OECD suggereert hierin dat digitale technologie zoals AI en blockchain-technologie het onderwijs zullen transformeren. Dit is echter niet aannemelijk. Al een eeuw lang kondigen opiniemakers en trendwatchers een revolutie aan binnen

The post Zorgt deze nieuwe technologie voor een revolutie in het onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 13-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Het visualiseren van data

Door: Wolter van Dam, Managing Partner en analist bij Kurtosis onderzoek- en adviesbureau voor datagedreven werken Nu je weet welke data je nodig hebt en waar je deze gaat verzamelen is het ook goed om na te denken over de volgende stap. Hoe breng je deze data vervolgens in beeld? Wolter neemt je mee in [...]

Het bericht Het visualiseren van data verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Begeleid spelenderwijs leren kan bij jongere kinderen net zo effectief zijn als directe instructie

Volgens ScienceDaily concludeert een meta-studie van de Universiteit van Cambridge dat ‘begeleid spelenderwijs leren’ voor kinderen tot acht jaar even effectief kan zijn als meer traditionele klassikale instructiemethoden. De studie laat deze effecten zien bij de ontwikkeling van lees- en schrijfvaardigheden, rekenvaardigheden en sociale vaardigheden, en bij de ontwikkeling van

The post Begeleid spelenderwijs leren kan bij jongere kinderen net zo effectief zijn als directe instructie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 12-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

It’s all about the blend: niet omdat het moet, maar omdat het werkt.

Door: Laura van den Ouden, Trainer & L&D professional Expert Trainers Afgelopen 2 jaar hebben we enorme stappen gemaakt in online leren. Soms noodgedwongen, met vallen en opstaan. We weten welke mogelijkheden er zijn. Toch hebben we ook gemerkt dat online niet zomaar een vervanging is van fysiek, en andersom. Je hebt een sterk didactisch [...]

Het bericht It’s all about the blend: niet omdat het moet, maar omdat het werkt. verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Meer weten over de Metaverse en de mogelijke gevolgen voor leren, opleiden en onderwijs?

De afgelopen tijd ben ik weer geattendeerd op diverse artikelen over de Metaverse, vaak in relatie tot leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost vat ik een aantal artikelen kort samen. Je hebt soms van die onderwerpen in relatie tot ‘technology enhanced learning‘ waarover in korte tijd verschillende artikelen verschijnen.

The post Meer weten over de Metaverse en de mogelijke gevolgen voor leren, opleiden en onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 11-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Webinar over multi-factor authenticatie in Moodle op 27 januari

Webinar 27 januari De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer de datum van 27 januari om 11.00 uur in je agenda.  Thema: Multi-factor authenticatie in Moodle We zien dat bij steeds meer applicaties dat een extra laag in de beveiliging wordt toegevoegd. Na inloggen moet […]


Het bericht Webinar over multi-factor authenticatie in Moodle op 27 januari is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen nieuwe technologieën de grenzen van het onderwijs helpen verleggen?

De OECD heeft een trendrapport gepubliceerd over digitalisering en onderwijs met de titel Pushing the frontiers with AI, blockchain, and robots. Het rapport is te koop. Een samenvatting en het eerste hoofdstuk zijn vrij beschikbaar (pdf). Je kunt de afzonderlijke hoofdstukken ook gratis online lezen. De OECD verkent volgens eigen

The post Kunnen nieuwe technologieën de grenzen van het onderwijs helpen verleggen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 10-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moodle sitegroepen / cohorts uitleg en tips

Moodle kent meerdere manieren om gebruikers aan te melden voor cursussen. Je kunt daarbij denken aan: Manuele aanmelding: volledig handmatig of door het uploaden van een bestand Zelf aanmelding: de gebruiker klikt op de cursus en meldt zichzelf aan Coursepayments (plugin): gebruiker wordt aangemeld na betaling Aanmelding door een extern systeem Sitegroep synchronisatie / Cohort […]


Het bericht Moodle sitegroepen / cohorts uitleg en tips is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Pagina 4 van 101Eerste   Vorige   1  2  3  [4]  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste