Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Bij online leren multitasken we meer dan tijdens onderwijsbijeenkomsten (en dat is niet goed)

In gesprekken en tijdens workshops geef ik regelmatig aan dat het m.i. aannemelijk is dat het risico op afleiding bij live online sessies, groter is dan bij fysieke bijeenkomsten. Deze opvatting lijkt nu door onderzoek bevestigd te worden. Sterker: het geldt voor online leren in het algemeen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

De continue doorontwikkeling van de digitale leeromgeving

Dinsdag 12 november 2019 heeft SURF de thema-uitgave Continue doorontwikkeling van de digitale leeromgeving uitgegeven. Deze uitgave bevat inzichten van onderwijsinstellingen die de afgelopen jaren bijvoorbeeld de overstap hebben gemaakt naar een nieuwe digitale leeromgeving.

In de inleiding geven de samenstellers aan dat de digitale leeromgeving eeuwig blijft voortbewegen als deze eenmaal in beweging is gezet.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Bevorderen afnemende studentenaantallen en veranderende marktvragen online leren binnen het Nederlands hoger onderwijs?

Gevestigde instellingen voor hoger onderwijs komen betrekkelijk traag in beweging, als het gaat om de invoering van online leren. In de Verenigde Staten voeren externe ontwikkelingen de druk op richting hoger onderwijs om meer online leren toe te passen. Gaan we deze ontwikkelingen ook in Nederland en Vlaanderen terug zien?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Leidt video tot meer engagement en beter leren?

In een lezenswaardige bijdrage stelt Patti Shank dat veel beweringen over de positieve gevolgen van video voor leren en engagement gebaseerd zijn op aannames, bijvoorbeeld op basis van opvattingen van betrokkenen. Je moet volgens haar sceptisch kijken naar claims,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je 25 principes die leren bevorderen, faciliteren met ICT? (Deel 2)

Tim Surma heeft onlangs via Twitter 25 principes gedeeld die leren bevorderen. In twee bijdragen verken ik hoe je ICT kunt gebruiken om deze principes toe te passen. Gisteren heb ik deel 1 gepubliceerd. Deze blogpost gaat in op de laatste twaalf principes.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je 25 principes die leren bevorderen, faciliteren met ICT? (Deel 1)

Tim Surma heeft via Twitter 25 principes gedeeld die leren bevorderen? In twee bijdragen verken ik hoe je ICT kunt gebruiken om deze principes toe te passen. Deze bijdrage beschrijft de eerste dertien principes.

Contiguity effects
Wat?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

17 april 2019: Seminar Gamified interculturele telecollaboratie voor het leren van vreemde talen in het voortgezet onderwijs

Op 17 april aanstaande organiseert de Universiteit Utrecht de slotconferentie van het Europese TeCoLa project. Dit project is gericht op samenwerking op afstand waarbij ‘gamification’ wordt gebruikt als middel om het ‘doeltaalgebruik’ en de ontwikkeling van interculturele communicatieve competenties op een motiverende en effectieve manier te promoten.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Trends op het gebied van leertechnologie en Learning & Development

Donald Taylor heeft onlangs een enquête uitgezet over trends op het gebied van het gebruik van leertechnologie en Learning & Development. Wat valt op?

Ongeveer 2000 respondenten uit maar liefst 92 landen hebben gereageerd.

Lees verder
Van SBO | 08-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Welkom aan boord! Speeches van Transavia cabinepersoneel, blended getraind

Door: Mireille Goos van Faculty of Skills en Koen Sterrenburg, Transavia Drie verschillende speeches, voor een vol...

Het bericht Welkom aan boord! Speeches van Transavia cabinepersoneel, blended getraind verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 08-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Curated Learning: Het belang van doelgericht leren in een gebruikersgerichte leeromgeving

Het belang van doelgericht leren in een gebruikersgerichte leeromgeving Tijdens de partnersessie van Defacto zullen we geïnteresseerden...

Het bericht Curated Learning: Het belang van doelgericht leren in een gebruikersgerichte leeromgeving verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 08-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Leren en presteren: vakmanschap en leren(d) samenwerken bij NS

Ga mee in de wereld van NS! Inzetten van nieuw materieel.., nóg vaker zichtbaar en hoorbaar zijn...

Het bericht Leren en presteren: vakmanschap en leren(d) samenwerken bij NS verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

12 april 2019: 4C/ID Gebruikersdag

Het vier componenten instructiemodel (4C/ID-model) is één van de modellen waar David Merrill hoog van op geeft in zijn ‘First Principles of Instruction (pdf)‘. Je kunt dit model onder meer gebruiken voor het ontwerpen van blended learning. 

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Raamwerk voor bepalen potentie leertechnologie voor docenten en opleiders

“ICT is slechts een middel”. Deze uitspraak hoor je vaak, als het gaat om ‘technology enhanced learning’. Sinds verschillende jaren betoog ik dat leertechnologie méér is dan een middel. Ik word in deze opvatting gesterkt door een ‘framework

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Gastcollege E-learning trends en ontwikkelingen

Ik heb vanavond weer een interactief gastcollege over e-learning trends verzorgd, in het kader van de post-bacheloropleiding over e-learning van Avans +.

Ik had deelnemers gevraagd ter voorbereiding een korte inleidende video over trends te bekijken,

Lees verder
Van SBO | 05-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Ethisch dilemma: wie heeft eigenlijk de regie over het leren?

Welke lessen kunnen we leren van een neuropsycholoog, een AI deskundige en een E-learning deskundige! Artifical Intelligence:...

Het bericht Ethisch dilemma: wie heeft eigenlijk de regie over het leren? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 05-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Curated Content for Personalized Learning

Using human and artificial intelligence techniques to makes learning recommendations In this session, we’ll look at the...

Het bericht Curated Content for Personalized Learning verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 05-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

tts

tts is een full service provider voor talent management en corporate learning. We helpen onze klanten om...

Het bericht tts verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 05-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Faculty of Skills

Obsessie voor verbetering Faculty of Skills biedt blended maatwerkprogramma’s met specifiek ontwikkelde content, metingen, persoonlijke coaching en...

Het bericht Faculty of Skills verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 04-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

LearnLinq: slim systeem voor kennisborging

Ben jij ook nog in Excel aan het bijhouden wat jouw medewerkers geleerd hebben? Liggen er bij...

Het bericht LearnLinq: slim systeem voor kennisborging verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen data de kwaliteit van het onderwijs helpen verbeteren?

Sinds een jaar of tien koestert het (hoger) onderwijs hoge verwachtingen als het gaat om learning analytics. Het verzamelen, analyseren en rapporteren van data van studenten en hun omgeving zou moeten leiden tot meer inzicht in het onderwijs, op basis waarvan je het onderwijs kunt verbeteren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Vijf mythes over blended learning

Volgens Chelsea Waite en Jenny White zijn er vijf mythes over blended learning in omloop, die bestreden moeten worden. Zij doen dat met behulp van zeven modellen voor blended learning die het Christensen Institute voor het K-12 onderwijs onderscheidt.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Is er draagvlak voor een Uber voor e-learning?

Het vakgebied ‘e-learning’ is in de 20 jaar dat de term werd gelanceerd, sterk verbreed. In den beginne doelden we met ‘e-learning’ vooral op online leerstof die via online platforms werd ontsloten. Inmiddels zijn er tal van toepassingen die we onder e-learning scharen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Mag je vandaag de dag nog een hoorcollege geven?

Ik ben een groot voorstander van actief leren. Dat wil zeggen: lerenden gaan met behulp van verschillende activiteiten (zoals opdrachten, oefeningen en discussie) aan de slag met leerstof. Maar sluit deze aanpak luisteren naar een hoorcollege uit?

Over deze vraag heeft David Gooblar een interessante bijdrage geschreven.

Lees verder
Van SBO | 01-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

7 invloeden van artificiële intelligentie op leren en opleiden

Door: Wilfred Rubens Donald Clark schrijft dat artificiële intelligentie grote invloed zal hebben op leertechnologie. Hij beschrijft...

Het bericht 7 invloeden van artificiële intelligentie op leren en opleiden verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 31-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Maak je meeting boeiender, leuker en goedkoper

Slechte vergaderingen kosten de economie miljarden euro’s per jaar (Telegraaf, 14
januari). Dat zal geen verrassing zijn voor iedereen die regelmatig aan de
vergadertafel zit. Ze duren vaak te lang, deelnemers luisteren te weinig naar
anderen of zitten op hun telefoon te spelen. Vergaderingen zijn geen noodzakelijk kwaad. Het is niet voor niets dat we af en toe samen overleggen: dit gebeurt al eeuwen. Er zijn wel nieuwe manieren om vergaderen minder saai te maken (en effectiever).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Samenvattend overzicht verschillende typen leertheorieën

Als het gaat om een overzicht van leertheorieën, is Learning Theories.com vermoedelijk het meest uitgebreid. Gisteravond stuitte ik op een artikel met een samenvattend overzicht.

Het artikel geeft de volgende definitie van een leertheorie (van Ertmer en Newby uit 1993,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je effectief samenwerkend leren met leertechnologie vormgeven?

Deze vraag staat centraal in een ruim 7 minuten durende animatie van het lectoraat Teaching, Learning & Technology van Hogeschool Inholland. Zeer de moeite van het bekijken waard.

Deze animatie is namelijk allesbehalve een juichend verhaal over samenwerkend leren met behulp van leertechnologie.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn populaire Nederlandstalige blogposts over leren, onderwijs en/of opleiden?

Een tijd geleden heeft Will Thalheimer een overzicht gemaakt van populaire blogposts op het gebied van leren en ontwikkelen. Dit was voor mij aanleiding om een Nederlandstalig overzicht te maken. Wat zijn populaire Nederlandstalige blogposts over leren, onderwijs en/of opleiden?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn de grootste uitdagingen van online onderwijs en online leren?

Verleden week ben ik in het kader van de micromodule “Wat is online onderwijs?”, die de Open Universiteit binnenkort lanceert, geïnterviewd. Ik kreeg onder meer de vraag wat de belangrijkste uitdagingen van online onderwijs zijn. Het antwoord dat ik gaf,

Lees verder
Van SBO | 28-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Tele’Train

Tele’Train gelooft dat mensen het verschil maken in organisaties. En juist daarom dragen wij bij aan het...

Het bericht Tele’Train verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 28-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.21

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.21 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Welke mogelijkheden heb je voor interactie binnen online cursussen?

Online leren wordt nog steeds weleens geassocieerd met ‘eenzaam leren’. Terwijl je over steeds meer mogelijkheden beschikt voor online interactie.

Amber Dailey-Hebert heeft een uitgebreid artikel geschreven over interactie bij online leren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Belangrijke trends op het gebied van virtual reality en augmented reality

Virtual reality en augmented reality hebben veel potentie voor leren, opleiden en onderwijs. Sinds een aantal jaren worden deze toepassingen  hiervoor vaker ingezet. Tegelijkertijd zijn deze technologieën zelf ook in ontwikkeling.

Dat blijkt uit het artikel 5 Important Augmented And Virtual Reality Trends For 2019 Everyone Should Read.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

2 April 2019: Next Learning 2019 #NLE19

Op 2 april aanstaande vindt in Den Bosch de Next Learning plaats. Ik lever er ook een bescheiden (kritische) bijdrage.

Met zo’n 900 deelnemers is de Next Learning het grootste Nederlandse congres voor professionals op het gebied van leren en ontwikkelen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Is de didactiek voor online onderwijs anders dan voor face-to-face onderwijs?

Vandaag ben ik in het kader van de micromodule “Wat is online onderwijs?”, die de Open Universiteit binnenkort lanceert, geïnterviewd. Eén van de vragen was of de didactiek voor online onderwijs anders is dan voor face-to-face onderwijs.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 24-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe zorg je dat technologie bij online leren geen gedoe of geworstel wordt?

Hoe je geworstel met online platformen en online technologie kunt voorkomen leg ik uit in deze blogpost en met behulp van het Model van Waardevolle Eenvoud van Bart Schouten. Overigens heeft hij hier ook een boek over geschreven wat ik niet heb gelezen.

Het bericht Hoe zorg je dat technologie bij online leren geen gedoe of geworstel wordt? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat heb je nodig voor het realiseren van drastische verbeteringen binnen je onderwijsinstelling?

Dave Faulkner en Aaron Tait hebben onderzoek gedaan naar scholen die grote veranderingen hebben bewerkstelligd die de kwaliteit van het onderwijs ten goede zijn gekomen. Welke tien zaken hebben deze scholen gemeenschappelijk?

  1. Een enorme gedrevenheid om de school in relatief korte tijd te veranderen.
Lees verder
Van Faculty of Skills | 23-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Millennials op de werkvloer: allemaal anders, maar dit hebben ze gemeen

Ze zijn flexibel, creatief en idealistisch, vinden groei belangrijker dan geld. Het zijn job hoppers, maar ze voelen zich wel heel betrokken bij hun werk, en lopen zichzelf daarin ook voorbij. Natuurlijk, geen twee mensen zijn hetzelfde en dus kun je ook de veelbesproken millennials niet over een kam scheren. Toch delen veel leden van de generatie 1980-2000 deze eigenschappen met elkaar. Wat betekent dat op de werkvloer? Hoe ben je een goede werkgever voor de millennial?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat is er terecht gekomen van de e-learning trends van weleer?

Binnenkort mag ik weer een gastcollege verzorgen over trends op het gebied van technology enhanced learning. Dat is voor mij bepaalt niet de eerste keer. Ter voorbereiding heb ik eens teruggekeken naar mijn eerdere presentaties over dit onderwerp. Wat valt mij daarbij op?

Lees verder
Van SBO | 21-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

MOOCFactory

Wij, van MOOCFactory, faciliteren 3 concepten, die we in onze netwerkcorner online laten zien aan de hand...

Het bericht MOOCFactory verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 21-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

De Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO)

De Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO) is de branchevereniging voor private trainings- en opleidingsbureaus. Er...

Het bericht De Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO) verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 21-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe maak je een fantastische e-learning?

Het lijkt soms lastig om een E-learning te maken, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn!...

Het bericht Hoe maak je een fantastische e-learning? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Online video gebruiken voor coaching in een besloten omgeving

Als het gaat om leren en ontwikkelen dan worden online video’s vaak gebruikt voor instructie en demonstratie. Live online video wordt gebruikt voor interactie. Je kunt online video echter ook inzetten ten behoeve van besloten coachingsvideo’s.

Helen Blunden is enthousiast gebruiker van SnapChat.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wie moet artificiële intelligentie reguleren?

De opmars van artificiële intelligentie (AI) lijkt niet te stuiten. Net als elke technologie biedt AI kansen, maar kan AI ook verkeerd worden gebruikt. In de VS is onderzoek gedaan naar de houding van burgers te aanzien van AI. Daaruit blijkt dat respondenten willen dat AI wordt gereguleerd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe Finland de bevolking deskundig maakt op het gebied van artificiële intelligentie

In Finland beseffen ze heel goed dat artificiële intelligentie (AI) grote invloed zal hebben op tal van facetten van de samenleving. Daarom investeert men onder meer in bewustwording en deskundigheid van de bevolking op het gebied van AI.

Lees verder
Van Patrick Koning | 18-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Interview in ictheek.nl: Drie vragen aan… mediawijsheidexpert Patrick Koning

Op de site van ictheek.nl verscheen een interview over mediawijsheid. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Tips om effectief online te leren

Online leren stelt hogere eisen aan lerenden dan face-to-face leren. Als je in je eentje tijd- en plaatsonafhankelijk leert, is het risico van voortijdig stoppen groter. David Thomson heeft een aantal tips geformuleerd die lerenden helpen online te studeren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat is jouw meest populaire Nederlandstalige blogpost over leren, onderwijs en/of opleiden?

Ik wil graag een overzicht maken van de meest populaire Nederlandstalige blogposts over leren, onderwijs en/of opleiden (inclusief technology enhanced learning)? Ik zou het daarom op prijs stellen als edubloggers onderstaand formulier invullen of gebruik maken van het formulier in een apart beeldscherm.

Lees verder
Pagina 4 van 72Eerste   Vorige   1  2  3  [4]  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste