Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Zet de toon: impressie SURF Onderwijsdagen 2024, dag 1

Op 12 november 2024 vond dag 1 van de SURF Onderwijsdagen plaats in het Amare Danstheater in Den Haag. Dit jaarlijkse evenement voor professionals uit het mbo, hbo en wo richtte zich dit jaar op het thema “Zet de Toon”. De dag bood een reeks sessies die vanuit diverse invalshoeken

The post Zet de toon: impressie SURF Onderwijsdagen 2024, dag 1 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Conclusies uit twee papers over AI tutoring

Recent onderzoek laat zien dat tutoring met behulp van AI het leerproces aanzienlijk kan versnellen. Twee studies, uitgevoerd aan Harvard University en IU International University of Applied Sciences, concluderen dat lerenden met AI-ondersteuning meer leren in minder tijd. Een aantal weken geleden schreef ik al over het Harvard-onderzoek waarin de

The post Conclusies uit twee papers over AI tutoring first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Navigeren door de Odyssee van leertechnologie (de jaren 2010-2024)

Tijdens de dertigste editie van Online Educa mag ik dit jaar samen met Gilly Salmon en een aantal moderatoren (waaronder Abboy Verkuilen en Dimitri van Dillen) een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen. Daarin blikken we terug op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit te

The post Navigeren door de Odyssee van leertechnologie (de jaren 2010-2024) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Strategische samenwerking Cornerstone OnDemand en Meta op het gebied van AI en immersief leren

Cornerstone OnDemand Inc. heeft een strategische samenwerking aangekondigd met Meta op het gebied van immersief leren en extended reality (XR), ondersteund door AI. Het is de bedoeling om de innovaties van Meta op het gebied van AI en XR te integreren binnen oplossingen van ‘Cornerstone’. Cornerstone is al vele jaren

The post Strategische samenwerking Cornerstone OnDemand en Meta op het gebied van AI en immersief leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Dertig jaar Online Educa: een terugblik op de edities 2011 en 2012

Dit jaar vindt voor de dertigste keer de Online Educa in Berlijn plaats. Ik kom er sinds 2003 en mag dit jaar samen met onder meer Gilly Salmon een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen waarin we terugblikken op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit

The post Dertig jaar Online Educa: een terugblik op de edities 2011 en 2012 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe generatieve AI het werk van docenten kan versterken?

Gisteren heb ik tijdens de jaarlijkse conferentie van HBO Engineering een keynote verzorgd waarin ik heb aangegeven hoe vier typen taken van docenten versterkt kunnen worden dankzij generatieve AI. AI en generatieve AI zijn van grote invloed is op tal van aspecten van onze samenleving. Ook op ons onderwijs. Zowel

The post Hoe generatieve AI het werk van docenten kan versterken? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Geeft generatieve AI een impuls aan het concept van de flipped classroom?

Het concept van de ‘flipped classroom’ bestaat inmiddels meer dan vijftien jaar. Je hoort er niet meer zo veel over. Wat niet wil zeggen dat dit concept niet meer wordt toegepast. De opkomst van generatieve AI zou weleens een nieuwe impuls kunnen geven aan dit concept. Traditioneel onderwijs bestaat vaak

The post Geeft generatieve AI een impuls aan het concept van de flipped classroom? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Dwingt generatieve AI herziening van onderwijsontwerp en beoordelen af?

Er verschijnen nog steeds zeer veel publicaties over de mogelijke gevolgen van generatieve AI voor leren, opleiden en onderwijs. In deze bijdrage vat ik twee recente publicaties samen die betrekking hebben op het ontwerpen van onderwijs en opleiden, en op de wijze waarop lerenden worden beoordeeld. De eerste bijdrage is

The post Dwingt generatieve AI herziening van onderwijsontwerp en beoordelen af? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Trends op het gebied van leren met behulp van digitale technologie beschrijven

Tijdens de dertigste editie van Online Educa mag ik dit jaar samen met Gilly Salmon en een aantal moderatoren (waaronder Abboy Verkuilen en Dimitri van Dillen) een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen. Daarin blikken we terug op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit te

The post Trends op het gebied van leren met behulp van digitale technologie beschrijven first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Paar dagen Barcelona

We zijn donderdag aan het einde van de dag teruggekeerd van een paar dagen Barcelona. Wat een levendige en veelzijdige stad! Het was de tweede keer dat we Barcelona hebben bezocht. De eerste keer was zo’n twintig jaar geleden. Ik ben nu meer onder de indruk dan toen. We zijn

The post Paar dagen Barcelona first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Navigeren door de Odyssee van leertechnologie (de jaren 2000-2010)

Tijdens de dertigste editie van Online Educa mag ik dit jaar samen met Gilly Salmon en een aantal moderatoren (waaronder Abboy Verkuilen en Dimitri van Dillen) een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen. Daarin blikken we terug op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit te

The post Navigeren door de Odyssee van leertechnologie (de jaren 2000-2010) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 29-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Twee weten meer dan één: ontdek de creatieve kracht van generatieve AI

Ik kreeg laatst de tranen in mijn ogen van een gesprek met Vale (via stem) binnen ChatGPT. Ik ging in gesprek met mijn toekomstige zelf- over 15 jaar. Vale kan nog steeds niet goed rekenen dus volgens hem ben ik dan 70 jaar :). Ik werk nog steeds, maar niet meer fulltime en alleen in […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Wat is agentic AI en wat zijn mogelijke toepassingen hiervan op het gebied van onderwijs en leren en ontwikkelen?

Op de weblog van NVIDIA heeft Erik Pounds een informatieve bijdrage geschreven over ‘agentic AI’. Hij beschrijft daarin ook een aantal toepassingen. Ik voeg daar toepassingen op het gebied van onderwijs en ‘learning and development’ aan toe. ‘Agentic AI’ vormt volgens Pounds belangrijke ontwikkeling op het gebied van AI. Bij

The post Wat is agentic AI en wat zijn mogelijke toepassingen hiervan op het gebied van onderwijs en leren en ontwikkelen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Dertig jaar Online Educa: een terugblik op editie 2008

Dit jaar vindt voor de dertigste keer de Online Educa in Berlijn plaats. Ik kom er sinds 2003 en mag dit jaar samen met onder meer Gilly Salmon een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen waarin we terugblikken op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit

The post Dertig jaar Online Educa: een terugblik op editie 2008 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Pijlers van digitale didactiek herzien onder invloed van generatieve AI

In 2003 gaf de Utrechtse hoogleraar Robert-Jan Simons aan dat er zeven manieren zijn waarop ICT kan leiden tot betere en/of vernieuwde manieren van het vormgeven van leeractiviteiten (Simons, 2003). Simons sprak daarom van zeven pijlers van digitale didactiek. In 2013 heb ik deze zeven pijlers uitgebouwd tot tien pijlers

The post Pijlers van digitale didactiek herzien onder invloed van generatieve AI first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Er bestaat niet zoiets als AI-didactiek

Op het moment dat een bepaalde technologie in het brandpunt van de belangstelling staat, zijn er altijd mensen die die technologie koppelen aan didactiek. Zoek bijvoorbeeld maar eens naar ‘Ipad pedagogy’. In het artikel “Cultivating (Gen)AI Literacy: Moving Past AI Pedagogy’s Hype” bekritiseert Gwen Nguyen het idee van een “AI-didactiek”.

The post Er bestaat niet zoiets als AI-didactiek first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Minder platformafhankelijkheid dankzij RSS

RSS blijft een fantastische manier om zeer efficiënt op de hoogte te blijven van algemeen nieuws, nieuws op jouw vakgebied en bijdragen op sociale platforms zoals Mastodon. Cory Doctorow geeft echter nog een extra reden om RSS te gebruiken: het is één van de weinige acties die jij als individu

The post Minder platformafhankelijkheid dankzij RSS first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar de effectiviteit van korte vragen bij instructievideo’s

Carolina Kuepper-Tetzel bespreekt in het Learning Scientist-artikel “To Prompt or Not To Prompt: Effects of Prompt-Questions and Educational Videos on Learning” onderzoek naar de impact van korte vragen in combinatie met educatieve video’s op leren. Het onderzoek leidt tot opvallende -voorlopige- inzichten. In dit onderzoek werd gekeken naar hoe video’s

The post Onderzoek naar de effectiviteit van korte vragen bij instructievideo’s first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

In hoeverre en hoe goed ondersteunen populaire generatieve AI-tools het leren van lerenden?

Philippa Hardman -die binnenkort in Utrecht een keynote verzorgd tijdens AI-deas for learning– onderzoekt in haar bijdrage Are ChatGPT, Claude & NotebookLM *Really* Disrupting Education? de mogelijkheden en beperkingen van AI-tools, zoals ChatGPT 4o, Claude 3.5 en NotebookLM, voor het ondersteunen van het leren door mensen. Haar onderzoek richt zich

The post In hoeverre en hoe goed ondersteunen populaire generatieve AI-tools het leren van lerenden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Navigeren door de Odyssee van leertechnologie

Tijdens de dertigste editie van Online Educa mag ik dit jaar samen met Gilly Salmon en een aantal moderatoren (waaronder Abboy Verkuilen en Dimitri van Dillen) een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen. Daarin blikken we terug op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit te

The post Navigeren door de Odyssee van leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Het opschalen van ‘bewezen’ aanpakken voor het bestrijden van leerachterstanden

Het Edsurge-artikel “Scaling Evidence-Based Solutions for Learning Recovery” bespreekt de uitdagingen en mogelijkheden van het opschalen van bewezen leeroplossingen die beogen leerachterstanden te verminderen, vooral na de COVID-19-pandemie. Een interessante benadering, al kun je kanttekeningen plaatsen bij de term ‘bewezen’. De pandemie heeft volgens auteur Abbie Mischa diepe sporen achtergelaten

The post Het opschalen van ‘bewezen’ aanpakken voor het bestrijden van leerachterstanden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Mensen houden niet van nadenken. Wat betekent dat voor leren en ontwikkelen en onderwijs?

Uit een grootschalig internationaal onderzoek blijkt dat mensen over het algemeen een hekel hebben aan nadenken. Deze opvallende constatering kan volgens Erik Ofgang gevolgen hebben voor het onderwijs (en ook voor leren en ontwikkelen). Het onderzoek, gepubliceerd in Psychological Bulletin, analyseerde gegevens uit 170 eerdere studies over motivatie. Met duizenden

The post Mensen houden niet van nadenken. Wat betekent dat voor leren en ontwikkelen en onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

AI veelbelovend voor het vergroten van de toegankelijkheid van het onderwijs voor lerenden met een beperking

Het artikel “The Impact of AI in Advancing Accessibility for Learners with Disabilities” bespreekt hoe AI bij kan dragen aan het verbeteren van de toegankelijkheid en inclusiviteit van het onderwijs voor lerenden met een beperking en extra ondersteuningsbehoefte. AI biedt volgens de auteur nieuwe kansen om onderwijs meer toegankelijk en

The post AI veelbelovend voor het vergroten van de toegankelijkheid van het onderwijs voor lerenden met een beperking first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Dertig jaar Online Educa: een terugblik op editie 2007

Dit jaar vindt voor de dertigste keer de Online Educa in Berlijn plaats. Ik kom er sinds 2003 en mag dit jaar samen met onder meer Gilly Salmon een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen waarin we terugblikken op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit

The post Dertig jaar Online Educa: een terugblik op editie 2007 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

MOOC over gepersonaliseerd leren

Next Learning Valley organiseert een vrij toegankelijke online cursus over gepersonaliseerd leren. Deze Massive Open Online Course (MOOC) start op 25 november 2024 en heeft een doorlooptijd van vier weken. Bij traditionele opleidingen is volgens Next Learning Valley sprake van dezelfde aanpak voor alle lerenden, ongeacht vaardigheden of niveau. Bij

The post MOOC over gepersonaliseerd leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Jongeren en sociale media: risico’s en schade

Danah Boyd’s bespreekt in de bijdrage “Risks vs. Harms: Youth & Social Media” het verschil tussen risico’s en daadwerkelijke schade als het gaat om de interactie van jongeren met sociale media. Zij benadrukt dat er vaak verwarring ontstaat door het samenvoegen van de termen ‘risico’ en ‘schade’. Dit verschil is

The post Jongeren en sociale media: risico’s en schade first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Een vergelijking van twee, als gevolg van AI, herziene taxonomieën voor leren

De taxonomie van Bloom is ooit ontwikkeld als een gemeenschappelijke taal voor het indelen van leerdoelen en leervaardigheden, ten behoeve van het evalueren hiervan. Aangezien AI een steeds grotere rol speelt, is het de vraag of deze taxonomie niet aan herziening toe is. In twee recente publicaties wordt daartoe een

The post Een vergelijking van twee, als gevolg van AI, herziene taxonomieën voor leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Tien jaar onderzoek naar microcredentials

Digital Promise is een non-profit organisatie die vooral de toegankelijkheid van leren, opleiden en onderwijs wil vergroten. Deze organisatie heeft in de afgelopen tien jaar meer dan 15 rapporten gepubliceerd over microcredentials voor docentprofessionalisering. Deze rapporten vind je nu gebundeld op één pagina. Deze rapporten behandelen verschillende aspecten van microcredentials,

The post Tien jaar onderzoek naar microcredentials first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Dertig jaar Online Educa: een terugblik op editie 2004

Dit jaar vindt voor de dertigste keer de Online Educa in Berlijn plaats. Ik kom er sinds 2003 en mag dit jaar samen met onder meer Gilly Salmon een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen waarin we terugblikken op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit

The post Dertig jaar Online Educa: een terugblik op editie 2004 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Duolingo is leuk voor beginners, maar beperkt voor gevorderden

Zijn applicaties als Duolingo, die veel gebruik maken van AI, de toekomst van het taalonderwijs? Niet echt, als je drie taalexperts van de Radboud Universiteit mag geloven. Zij concluderen dat Duolingo een prima hulpmiddel is om kennis te maken met een nieuwe taal. Deze app schiet echter tekort als het

The post Duolingo is leuk voor beginners, maar beperkt voor gevorderden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je als docent omgaan met de ‘vloek van kennis’?

Nancy Schorschinsky beschrijft in een recent artikel haar ervaring met de ‘vloek van kennis’, een cognitief fenomeen waarbij experts moeite hebben om zich te verplaatsen in de belevingswereld van beginners. Hoe kun je daar als docent mee omgaan? Schorschinsky, die zichzelf lange tijd niet als een expert beschouwde, realiseerde zich

The post Hoe kun je als docent omgaan met de ‘vloek van kennis’? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Behoefte aan ‘soft skills’ binnen arbeidsorganisaties neemt toe

De vraag naar ‘soft skills’ binnen arbeidsorganisaties overtreft de vraag naar digitale vaardigheden, ondanks de explosieve groei van AI-gerelateerde banen. Dit is volgens Stefan Scheller de belangrijkste conclusie uit het recente rapport van Cornerstone OnDemand, getiteld SkyHive by Cornerstone Global State of the Skills Economy Report. Het rapport beschrijft volgens

The post Behoefte aan ‘soft skills’ binnen arbeidsorganisaties neemt toe first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Dankzij AI elke lerende een persoonlijke begeleider. Maar hoe effectief is dat?

Laatst schreef ik dat idealiter elke lerende een individuele docent heeft die de lerende instrueert, begeleidt en ondersteunt. AI kan dit wellicht helpen realiseren. Maar leidt dit inderdaad tot betere leerprestaties? Gisteren las ik namelijk het artikel Two-Sigma Tutoring: Separating Science Fiction from Science Fact van Paul T. von Hippel.

The post Dankzij AI elke lerende een persoonlijke begeleider. Maar hoe effectief is dat? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Wat voor type opdrachten zijn resistent voor (generatieve) AI?

Er is binnen het onderwijs veel onrust als het gaat om het gebruik van schrijfopdrachten voor het beoordelen van lerenden. Lerenden kunnen namelijk dankzij generatieve AI-toepassingen opdrachten laten maken. Je beoordeling wordt dan niet valide. Hoe kun je je opdrachten aanpassen zodat deze ‘resistent’ worden voor ‘generatieve AI’? Vraag om

The post Wat voor type opdrachten zijn resistent voor (generatieve) AI? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe een ‘evidence-informed’ onderwijsaanpak kan leiden tot betere leerprestaties

De implementatie van een wetenschappelijk onderbouwde aanpak van het onderwijs in een Amerikaans schooldistrict heeft volgens Holly Korbey geleid tot opmerkelijke verbeteringen in leerresultaten en een verkleining van prestatieverschillen tussen lerenden. Volgens Korbey heeft het Frederick County district, dat 48.000 lerenden telt, sinds 2015 consequent ingezet op het toepassen van

The post Hoe een ‘evidence-informed’ onderwijsaanpak kan leiden tot betere leerprestaties first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

YouTube video’s en audiobestanden samenvatten en analyseren met Google Notebook LM

Google NotebookLM is naar mijn mening één van de meest innovatieve en interessante generatieve AI-applicaties van dit moment. Sinds kort kun je met behulp van Google NotebookLM ook YouTube video’s en audiobestanden samenvatten. De tool, die al werkte met PDF’s, Google Docs, Slides en websites, maakt nu gebruik van Gemini

The post YouTube video’s en audiobestanden samenvatten en analyseren met Google Notebook LM first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Preview van mijn boek Van start met e-learning in 60 minuten

Wil je een preview van mijn nieuwe boek ‘Van start met e-learning in 60 minuten?’ lezen? Op verzoek van Managementboek heb ik deze preview geschreven. Ik beschrijf hierin de aanleiding om dit boek te schrijven. Verder geef ik een globale schets van de belangrijkste onderdelen. Je kunt mijn boek via

The post Preview van mijn boek Van start met e-learning in 60 minuten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe Generatieve AI ‘assisteert’ bij het uitvoeren van vier typen taken

Gisteren heb ik weer eens een workshop mogen verzorgen over generatieve AI en de betekenis voor het werk van medewerkers van de betreffende organisatie. Dit keer voor leidinggevenden van de MIK & PIW Groep. Dit is een maatschappelijke organisatie voor kinderopvang en sociaal werk in Zuid-Limburg. Ik had de deelnemers

The post Hoe Generatieve AI ‘assisteert’ bij het uitvoeren van vier typen taken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Is ‘workflow learning’ een mythe?

Deze vraag stelt Clark Quinn zichzelf en ons. Opvallend is dat hij daarbij een vergelijkbare argumentatie hanteert als ik vaak gebruik. Wel wil ik enkele kanttekeningen bij zijn bijdrage plaatsen. Quinn onderzoekt de oorsprong en validiteit van ‘workflow learning’, een term die recent veel wordt gebruikt maar al in de

The post Is ‘workflow learning’ een mythe? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Educatie kan ‘gehype’ rond AI bestrijden

Nee. AI is geen hype. Het is een trend. Maar wel een trend met ‘hype-achtige’ trekken, en tekortkomingen. Leren, opleiden en onderwijs zijn dan volgens twee auteurs over AI belangrijk om AI verder te ‘ontsluieren’ en je te weer te stellen tegen de hausse aan hypes die met betrekking tot

The post Educatie kan ‘gehype’ rond AI bestrijden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Lerenden weten vaak niet wanneer zij AI kunnen gebruiken

De meeste lerenden weten niet wanneer ze AI mogen gebruiken voor hun studie. Dit blijkt uit een recent onderzoek van Inside Higher Ed onder ruim 5000 studenten in de Verenigde Staten. Slechts 31% van de ondervraagden weet wanneer AI-gebruik gepast is, voornamelijk dankzij richtlijnen van docenten. Het gebrek aan duidelijkheid

The post Lerenden weten vaak niet wanneer zij AI kunnen gebruiken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Ontwerpen van blended onderwijs met behulp van DARE

Wiebe Dijkstra is bezig met het beschrijven van de Delft Approach for (Re)designing Education (DARE). Dit is een gestructureerde aanpak voor het (her)ontwerpen, ontwikkelen, implementeren en evalueren van blended onderwijs. DARE is geïnspireerd door het Carpe Diem Learning Design model van Gilly Salmon, en het resultaat van jarenlange ervaring met

The post Ontwerpen van blended onderwijs met behulp van DARE first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Noodzakelijke bekwaamheden als gevolg van grootschalige adoptie van AI

De toenemende adoptie van AI heeft gevolgen voor arbeid, en daarmee ook voor bekwaamheden van werknemers. Er zal daarbij in toenemende mate sprake zijn van een wisselwerking aan interacties tussen mensen en AI-toepassingen. Fawzi BenMessaoud heeft een model voor bekwaamheden voor een ‘AI-gedreven’ wereld ontwikkeld, met forse gevolgen voor het

The post Noodzakelijke bekwaamheden als gevolg van grootschalige adoptie van AI first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek laat zien dat tutoring via AI tot betere leerresultaten kan leiden dan actief leren (maar…)

Idealiter heeft elke lerende een individuele docent die de lerende instrueert, begeleidt en ondersteunt. Dit is echter niet te organiseren en onbetaalbaar. AI zou dit vraagstuk wellicht kunnen oplossen. De verwachtingen ten aanzien van de rol van (generatieve) AI voor het geven van individuele instructie en begeleiding zijn dan ook

The post Onderzoek laat zien dat tutoring via AI tot betere leerresultaten kan leiden dan actief leren (maar…) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Waarom lerenden niet deelnemen aan (online) college’s of lessen (en wat je daar aan kunt doen)

Bij de TU Delft hebben ze een factsheet gemaakt met zes redenen waarom lerenden niet deelnemen aan (online) college’s of lessen en strategieën om daarmee om te gaan. In een aantal gevallen plaats ik er opmerkingen bij. En ik start met een persoonlijke ervaring. Toen ik in 1983 in Nijmegen

The post Waarom lerenden niet deelnemen aan (online) college’s of lessen (en wat je daar aan kunt doen) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Self-Determined Learning Model of Instruction (SDLMI) leidt tot goede resultaten, mits….

Het Self-Determined Learning Model of Instruction (SDLMI) kan leiden tot goede leerresultaten als docenten geprofessionaliseerd en ondersteund worden. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Universiteit van Kansas. Het Self-Determined Learning Model of Instruction (SDLMI) is een onderwijsaanpak gericht op het bevorderen van zelfbeschikking en zelfsturing bij lerenden. Dit model

The post Self-Determined Learning Model of Instruction (SDLMI) leidt tot goede resultaten, mits…. first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

ChatGPT kan nu redeneren (maar voert niet alle taken beter uit)

Eind verleden week is met veel bombarie een nieuwe versie van ChatGPT gelanceerd (o1-preview en o1-mini). Deze versie is nu in staat om te redeneren. In deze blogpost licht ik toe hoe dit werkt, en geef ik aan dat deze versie niet voor alle taken geschikter is dan de voorganger

The post ChatGPT kan nu redeneren (maar voert niet alle taken beter uit) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Mijn bijdrage aan de dertigste editie van de Online Educa in Berlijn (het programma is nu bekend)

Afgelopen donderdag is het programma van de Online Educa 2024 gepubliceerd. Je kunt straks kiezen uit zo’n 120 sessies die verzorgd worden door 190 sprekers uit zo’n 30 landen. Ik mag samen met Gilly Salmon, Rod Angood en Herman van der Merwe één van de twee afsluitende sessies verzorgen. De

The post Mijn bijdrage aan de dertigste editie van de Online Educa in Berlijn (het programma is nu bekend) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Podcast over generatieve AI en een aantal aspecten van het onderwijs

Enkele weken geleden maakten Thijs Wesselink en Liza Peeters-Goos van Metis Onderwijsadvies een podcast met mij over recente ontwikkelingen en onderzoeken op het gebied van generatieve AI in het onderwijs. We spraken onder meer over de mate waarin generatieve AI het onderwijs zal beïnvloeden. Daarnaast zijn we ingegaan op twee

The post Podcast over generatieve AI en een aantal aspecten van het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 4 van 118Eerste   Vorige   1  2  3  [4]  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste