Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Waarom je niet kunt vragen of face-to-face onderwijs beter is dan online onderwijs

Hoogleraar Tanya Joosten stelt dat, indien je je afvraagt of face-to-face onderwijs beter is dan online onderwijs, je waarschijnlijk beter kunt doorgaan met het verzorgen van face-to-face onderwijs. Een wat boute stelling, wellicht. Maar het is inderdaad onzinnig om deze twee varianten sec met elkaar te vergelijken.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

De betrokkenheid van lerenden bij online leren vergroten

Heb je als docent het idee dat lerenden niet betrokken zijn bij online leren? Check dan eerst of dat inderdaad het geval is. Indien ja: investeer dan in ‘empowering’. Dat is in feite de boodschap van de blogpost ‘Empowering Students in Distance Learning Environments’

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Kritische benadering ‘dataficatie’ van het onderwijs

Het gebruik van leertechnologie leidt er onder meer toe dat we meer dan ooit over data met betrekking tot leren beschikken. Ik beschouw deze data als belangrijke input voor begeleiding, het zicht krijgen op je eigen voortgang en het evalueren van de kwaliteit van leertrajecten.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 12-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Online vaardigheden ontwikkelen voor mbo-studenten

Van het primair onderwijs tot de universiteiten: overal worden snel stappen gezet in het verder digitaliseren van het onderwijsaanbod. Ook het mbo is op zoek naar innovatieve oplossingen die aansluiten bij de studenten en die snel en kostenefficiënt te ontwikkelen zijn. Daarbij is het de uitdaging om verder te kijken dan snelle quizjes, polls en passieve e-learnings. Hoe ondersteun je mbo-studenten op afstand bij het ontwikkelen van vaardigheden waar ze echt iets aan hebben?

In het hbo en op universiteiten zetten docenten al jaren TrainTool in om studenten te ondersteunen bij het ontwikkelen van hun vaardigheden. De tool wordt jaarlijks door meer dan 10.000 studenten gebruikt. Ook vanuit het mbo zien we steeds meer belangstelling. Zo starten later dit jaar alle eerstejaars van het Horizon College met een programma, na een succesvolle pilot in Alkmaar. We leggen hier uit waarom TrainTool ook heel goed toe te passen is in het mbo.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Gaan we ook in de toekomst vaker online leren toepassen?

Volgens werknemers van het World Economic Forum zal COVID-19 het onderwijs voorgoed veranderen. Hoogleraar Natalie B. Milman meent dat we dan wel meer aandacht moeten schenken aan het ontwerp en de ontwikkeling van “effective, engaging online education“.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Effectiviteit van live online leren vergroten door op een gestructureerde manier gebruik te maken van break-out rooms

De laatste maanden wordt op grote schaal gebruik gemaakt van synchroon, live, online leren. Het leerzame karakter van deze sessies wordt waarschijnlijk verstrekt als je op een didactisch doordachte manier gebruik maakt van subgroepen.

Je kunt bij synchroon,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Vroegboekkorting #OEB20 nog steeds geldig (mooie gelegenheid om na te denken over e-learning tijdens de coronacrisis)

Van 2-4 december 2020 vindt in Berlin de Online Educa (OEB) plaats. Hopelijk mogen we dan weer in grotere getale bij elkaar komen. Met name ook om samen te reflecteren op het gebruik van e-learning tijdens de coronacrisis en na te denken over de impact die deze crisis heeft op leren,

Lees verder
Van SBO | 08-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Hoe zet je een F2F Training om in een lesdag Op Afstand?

Intensieve & interactieve online sessie – Dinsdag 16 juni 09:00 – 11:00 uur Door Marcel de Leeuwe,...

Het bericht Hoe zet je een F2F Training om in een lesdag Op Afstand? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 08-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Handige interactieve infographic: Online learning tools – Laaghangend fruit

Op dit moment bieden veel leveranciers tools gratis aan of ze verlengen de duur waarop je een probeerversie kunt gebruiken naar soms wel 90 dagen. De eerste weken tijdens de Coronacrisis kreeg ik veel vragen over tools. Welke tool moeten we nu gebruiken om SNEL met GOED leermateriaal of INTERACTIEVE leerprocessen te komen? Het is […] Lees verder
Van SBO | 08-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Webinar: best practices and tips by Easygenerator

  During the current COVID-19 crisis you are forced to make high impact decisions to support working...

Het bericht Webinar: best practices and tips by Easygenerator verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 08-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Podcasts maken als een pro!

Het bericht Podcasts maken als een pro! verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Enkele gedachten na meerdere weken online ‘coronaonderwijs’

Nadat scholen en opleidingsinstituten enkele weken geleden massaal een alternatief moesten bedenken voor hun reguliere onderwijs, heb ik me afgevraagd of de zeer snelle adoptie van online leren op de langere termijn niet ook averechts kan werken. De afgelopen tijd heb ik uitgebreid hierover nagedacht.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Gamedidactiek2: Gamificeren met zelfgemaakte formatieve computerspelletjes

In 2017 heb ik een recensie geschreven van het boek ‘Gamedidactiek’. De afgelopen week vroeg auteur Martijn Koops mij of ik ook de uitgave ‘Gamedidactiek 2’ wilde bespreken. Dat doe ik weer met plezier.

Gamedidactiek2Gamedidactiek 2 is geen herziene uitgave van de eerste editie.

Lees verder
Van E-learning Training | 07-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

7 tips voor het leuk maken van elearning!

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Keuzes maken ten aanzien van didactische scenario’s voor fase drie van het ‘coronaonderwijs’.

Begin mei 2020 schreef Barend Last van de Universiteit van Maastricht de bijdrage Hoger onderwijs in de 1,5m samenleving: Didactische scenario’s voor 1 september. In onderstaande bijdrage wil ik handreikingen bieden die kunnen helpen bij het maken van keuzes ten aanzien van didactische scenario’s.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we maar beter geen live online leren gebruiken?

Je vindt online tal van tips over het gebruik van online leren. Het afgelopen weekend stuitte ik op een document met een aantal ‘doe dit en niet dat’-tips. De eerste tip springt daarbij in het oog: gebruik asynchroon leren en niet synchroon leren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Reflectie op acht weken thuis werken (en een week vakantie)

Op 21 maart heb ik teruggeblikt op de eerste week thuis werken. Tijd om weer eens de balans op te maken.

Ik werk sinds 10 maart thuis. In die weken ben ik één dag voor mijn werk op pad geweest (opname video).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Whitepaper online proctoring

SURF heeft verleden week een update gepubliceerd van de whitepaper online proctoring uit 2016. Ik heb deze update op verzoek van SURF gecoördineerd. Aanleiding voor deze update is uiteraard de coronacrisis, en de impact hiervan op summatief toetsen .

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Haal het maximale uit je onderwijstijd (video)

Op 29 april 2020 heb ik op verzoek van het Lerarencollectief een videotutorial opgenomen over hoe je blended learning kunt inzetten om het maximale uit je onderwijstijd te halen nu het basisonderwijs de tweede fase ingaat van onderwijs tijdens de coronacrisis.

Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 30-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Online yogalessen? Interview met Helga

Direct op donderdag 12 maart gaf yogadocent Helga van Geldrop haar eerste les online. Ze voorzag dat dit een essentiële stap was voor Yogapraktijk PUUR. Inmiddels is ze heel ervaren in het online verzorgen van yogales en graag ging ik het gesprek met haar aan over deze manier van lesgeven. Lees verder
Van SBO | 29-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Kids at Home Benefit From Free Digital Online Learning in Math and Science

The e-Learning for Kids Foundation’s Digital Lessons Can Help During This Unprecedented Health Crisis. The e-Learning for...

Het bericht Kids at Home Benefit From Free Digital Online Learning in Math and Science verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van E-learning Training | 29-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Het belang van kennis delen!

Lees verder
Van Avetica | 25-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Geef je mening over de UX van Moodle

Groeiende aandacht voor UX De laatste jaren heeft Moodle (eindelijk…) de nodige aandacht gegeven aan de UX (user experience / gebruikerservaring) in Moodle. Vanaf Moodle 3.2 zijn er serieuze stappen gezet met het implementeren van het Bootstrap 4 CSS Framework. Hiermee zijn responsive sites nu mogelijk en wordt Moodle ook […]


Het bericht Geef je mening over de UX van Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Vakantie tijdens de coronacrisis

Ik ben de komende week met vakantie. Normaliter zou ik dat nooit aankondigen. Maar nu wel. Dankzij de coronacrisis wordt het namelijk een vakantie aan huis.

We waren eigenlijk van plan een aantal dagen in eigen land weg te gaan.

Lees verder
Van SBO | 24-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.34

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.34 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Waarom live online communiceren meer vermoeiend/belastend is dan face-to-face communiceren

Eind maart 2020 schreef ik de blogpost “Is live online communiceren meer vermoeiend/belastend is dan face-to-face communiceren?” Twee dagen geleden publiceerde de BBC een artikel waarin wordt verklaard waarom live online communiceren zoveel energie kost.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Bijdragen die je aan het denken zetten over online leren en de gevolgen van de coronacrisis voor leren, onderwijs en opleiden

De afgelopen periode zijn weer verschillende bijdragen verschenen die dienen als ‘food for thought’ met betrekking tot online leren, de coronacrisis en de impact op leren, onderwijs en opleiden. In deze bijdrage vat ik een aantal van deze bijdragen samen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kunnen we de betrokkenheid van studenten bij online leren in kaart brengen en vergroten?

Bij het in kaart brengen van engagement of betrokkenheid bij online leren kijken we niet altijd naar de juiste activiteiten. Bovendien ervaren studenten online leertaken lang niet altijd als waardevol voor leren. Welke leeractiviteiten bevorderen wel hun engagement of betrokkenheid?

Lees verder
Van SBO | 21-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Podcast: Werkplekleren bij Alrijne Zorggroep in tijden van Covid-19

Voor de veiligheid van patiënten is een goede rekenvaardigheid van verpleegkundigen van Alrijne Zorggroep van groot belang. Om...

Het bericht Podcast: Werkplekleren bij Alrijne Zorggroep in tijden van Covid-19 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 21-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Samen leven, leren en werken op afstand

De afgelopen weken hebben we geleerd wat de beste manier is om thuis te werken én in...

Het bericht Samen leven, leren en werken op afstand verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 21-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Get in the FLOW

Op donderdag 14 mei aanstaande staat onze FLOWSPARKS Inspiratiedag gepland. Een dag voor iedereen die al met...

Het bericht Get in the FLOW verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 21-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Doe mee met de Rethink & Recharge challenges

Thuiswerken kan best uitdagend zijn. Misschien heb je het gevoel voortdurend ‘aan’ te staan, is er een partner,...

Het bericht Doe mee met de Rethink & Recharge challenges verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

De complexiteit van de online pedagogische relatie

Leren is een cognitief en sociaal proces. Het cognitieve aspect is over het algemeen prima online te faciliteren. Het sociale proces is lastiger online mogelijk te maken. En dan met name het realiseren van de pedagogische relatie tussen docent en lerende als cruciaal element voor dit sociale proces.

Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 20-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Bewust en veilig Zoom gebruiken (en andere tools)

Natuurlijk is het belangrijk om ook in deze tijden op een weldoordachte manier gebruik te maken van allerlei e-Learning applicaties. De laatste tijd is er nogal wat commotie over het gebruik van Zoom, een veelgebruikte webinartool. In deze blogpost leg ik uit op welke manier je bewust en veilig van dit soort software gebruik kunt […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Meeste lerenden ervaren onderwijs op afstand niet als prettig

Vanochtend las ik het nieuwsbericht Coronacrisis verandert reisgedrag mogelijk blijvend. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid heeft onderzoek gedaan naar de invloed van de coronacrisis op ons mobiliteitsgedrag. Daarin is ook gekeken naar hoe respondenten onderwijs op afstand ervaren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Mijn schoonmoeder online tijdens de coronacrisis

Toen de coronacrisis uitbrak, was ik blij dat mijn moeder van 83 jaar in staat is een iPhone en iPad te gebruiken. Daardoor kunnen we via WhatsApp en met name FaceTime elkaar meerdere keren per week zien en spreken. Ik baalde dat ik -om moverende redenen- mijn 86-jarige schoonmoeder nooit gepusht heb om een tablet te gebruiken.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je lerenden bij online leren gemotiveerd houden?

Deze vraag zal menig docent deze dagen bezighouden. Larry Ferlazzo heeft daar onlangs een bijdrage aan gewijd. Ik bespreek deze bijdrage hieronder.

Het is best een uitdaging om lerenden gemotiveerd te houden bij online leren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Leren we veel van ‘gedwongen’ online leren?

“De afgelopen weken waren voor mij een intensief leerproces als het gaat om digitale didactiek?” “Ik heb de afgelopen vijf weken meer bereikt dan de laatste tien jaar” (op het gebied van ICT en leren). Deze twee uitspraken hoorde ik vandaag in twee verschillende gesprekken.

Lees verder
Van Avetica | 16-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Avetica is nu ook Premium Moodle Partner!

Premium Moodle Partner Ruim een jaar nadat Avetica de status gecertificeerde Moodle Partner kreeg, zijn wij nu ook Premium Moodle Partner. Avetica is de eerste partner die deze certificering krijgt op het Europese vasteland. Daar zijn we heel trots op! Vanaf nu mogen wij ook onderstaand logo gebruiken. Niveau’s van […]


Het bericht Avetica is nu ook Premium Moodle Partner! is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Online cursus Ontwikkelen en verzorgen van online en blended leren

In de huidige coronacrisis hebben veel docenten en opleiders behoefte aan meer kennis en vaardigheden met betrekking tot het ontwikkelen en verzorgen van online en blended leren. De Open Universiteit heeft als online universiteit niet alleen veel ervaring met deze vormen van onderwijs maar is tevens al jaren koploper in het onderzoek hiernaar.

Lees verder
Van SBO | 15-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Online Academy

Het bericht Online Academy verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 15-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Xprtise Workplace solutions

Het bericht Xprtise Workplace solutions verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 14-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Creatief aan de slag met Breakout rooms

Heb jij de breakout rooms al ontdekt? Met breakout rooms (ze worden ook wel brainstorm ruimte genoemd) kun je deelnemers van een online sessie in kleinere groepjes laten werken. Face-to-face gebruiken we dit al vaak. In kleinere groepen zijn mensen actiever en kunnen meer de diepte in dan in een plenaire online groep. Lees over […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Virtual classroom sessie activerende werkvormen

Vandaag heb ik samen met Marcel de Leeuwe in het kader van een leertraject ‘Digitale Didactiek’ voor medewerkers van SUMMA College een virtual classroom sessie verzorgd over activerende werkvormen.

We zouden vandaag eigenlijk de hele dag een studiedag hebben met deze groep deelnemers.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Toepassingsmogelijkheden van synchroon, live, online leren

Wat is synchroon, live, online leren en waarvoor kun je deze vorm van technology enhanced learning gebruiken? Daarover gaat onderstaande podcast.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Hoe onderwijsinstellingen chatbots kunnen gebruiken om voortijdige uitval van lerenden te voorkomen

Onderwijsinstellingen hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in maatregelen die ertoe moeten bijdragen dat minder lerenden voortijdig uitvallen. Toch zijn de ‘drop out’-cijfers nog steeds hoog. In de VS kijken onderwijsinstellingen nu ook naar het middel van chatbots om lerenden te behouden voor de opleiding en instelling.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Zorgt het Corona-virus echt voor een brede adoptie e-learning?

Onderstaande column heb ik geschreven voor de Corona-special van de nieuwsbrief van e-learning.nl.

Nadat ons kabinet had aangekondigd dat bijeenkomsten met meer dan honderd mensen vanwege de Corona-crisis niet meer waren toegestaan,

Lees verder
Pagina 4 van 85Eerste   Vorige   1  2  3  [4]  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste