Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Leon Furze heeft onlangs voor onderwijsprofessionals een zeer uitgebreide inleiding geschreven over generatieve AI. Ik wil in deze bijdrage een aantal aspecten uit deze introductie aanstippen, en plaats er ook eigen opmerkingen bij. De inleiding is zo uitgebreid dat Furze zijn bijdrage heeft voorzien van een inhoudsopgave. Daarnaast verwijst hij
Gisteren heb ik deelgenomen aan de jaarlijkse MBO Gebruikersdag van itslearning. Tijdens deze gebruikersdag kregen deelnemers inzicht in goede voorbeelden en in ontwikkelingen van dit leermanagementsysteem. Ik was hierbij aanwezig omdat ik tot 1 september aanstaande projectleider ben van de organisatiebrede invoering van itslearning bij het Graafschap College. Deze rol
Anno 2025 hebben we er nog steeds mee te maken: docenten en lerenden met weinig kennis, vaardigheden en affiniteit met technologie. In ‘Not All Learners Love Tech: 4 Ways to Create More Inclusive eLearning’ bespreekt Katie Belle Nelson vier manieren om ’technology enhanced learning’ toegankelijker te maken voor deze groep
Microlearning kun je omschrijven als een aanpak waarbij een organisatie korte, gerichte leereenheden aanbiedt die lerenden op hun eigen moment kunnen volgen om specifieke kennis of vaardigheden te verwerven. De bijdrage 9 Microlearning Formats: A Guide For L&D Professionals biedt een handig overzicht van formats voor het ontwerpen van microlearning.
Recent Taiwanees onderzoek onderstreept het belang van de ontwikkeling van hybride didactische aanpakken die gebruik maken van de sterke punten van menselijke begeleiding en van de efficiëntie van AI-tools ten behoeve van het leren en de verbetering van kritische denkvaardigheden. Ik deel op zich deze conclusie, al kun je op
Verleden week werd de generatieve AI toepassing DeepSeek met veel bombarie gelanceerd. Er zijn wat mij betreft meerdere redenen waarom je deze uit China afkomstige applicatie niet zou moeten gebruiken. Eén van die redenen is dat DeepSeek censuur pleegt. In deze blogpost maak ik duidelijk waarom ‘censuur’ kwalijker is dan
Als je een weblog hebt, dan kun je via statistieken zien waar je bezoekers vandaan komen. Het viel me onlangs op dat generatieve AI steeds vaker fungeert als ‘referral’. Bezoekers van mijn weblog komen op tal manieren naar mijn weblog: Direct. Dat betekent dat bezoekers rechtstreeks naar mijn weblog gaan.
In deze blogpost besteed ik aandacht aan twee recente bijdragen met bespiegelingen over het gebruik van AI voor het geven van feedback aan lerenden. Daarin komt naar voren dat menselijke feedback en AI-gegenereerde feedback elkaar juist aanvullen en kunnen versterken. Daisy Christodoulou vergelijkt in AI feedback: a thermometer or a
Docenten, die essays gebruiken, worstelen vaak met generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT. Zij willen voorkomen dat lerenden een deel van het leerproces uitbesteden aan de AI-applicatie. Larry Cuban besteedt aandacht aan een docent die een manier heeft gevonden om hiermee om te gaan. De docent hanteert twee kernelementen in zijn aanpak.
Het internet witwassen. Eerlijk gezegd had ik hier nog nooit bij stel gestaan. In haar artikel ‘Whitewashing the web: A disinformation tactic that media literacy education needs to look at‘ beschrijft Megan Mallia deze verontrustende ontwikkeling waarbij valse auteursrechtklachten worden ingediend bij Google om legitieme informatie uit zoekresultaten te verwijderen.
In de bijdrage “Sora: Is OpenAI’s Video Generating Tool Helpful For Teaching?” onderzoekt Erik Ofgang de mogelijkheden en beperkingen van OpenAI’s nieuwe ‘videogeneratietool’ voor het onderwijs. Zijn conclusie: de technologie is indrukwekkend, maar er zitten nog te veel haken en ogen aan om Sora te kunnen gebruiken in het onderwijs.
Gebruiken we AI om het leren te verbeteren of om bepaalde leerstappen te vervangen die van groot belang blijken te zijn? Deze vraag staan centraal in Dan Cohen’s bijdrage The Unresolved Tension Between AI and Learning. Het leerproces is een gecompliceerde zaak die tijd vraagt. Volgens Cohen stapelen leerervaringen zich
Op 1 april 2025 viert Next Learning, het toonaangevende congres voor learning professionals in Nederland, haar 10-jarig jubileum in het 1931 Congrescentrum ‘s-Hertogenbosch. Onder het thema ‘State of the Art’ duikt de organisatie met de deelnemers volgens eigen zeggen in de kunst van leren. Het programma is opgebouwd rond vier
Ik heb gisteren tijdens de NOT een presentatie verzorgd waarin ik heb gepleit om bij de selectie van educatieve technologie vooral te kijken naar de pijlers van digitale didactiek die ‘EdTech’ mogelijk kan maken, en naar didactische richtlijnen die de betreffende technologie kan helpen realiseren. Onderwijsinstellingen, opleidingsinstituten en ook L&D-afdelingen
Volgens hoogleraar sociologie Allison Pugh kunnen veel taken, waarbij menselijke interactie nu een grote rol speelt, niet worden overgenomen door ‘AI’. Op basis van uitgebreid onderzoek illustreert zij in The Guardian dat ‘verbindende arbeid’ (‘connective labour‘) van groot belang is. Niet alleen voor individuen, maar ook voor de samenleving als
Mag het nog, het doen van voorspellingen over ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en arbeidsmarkt in dit jaar? Michael Horn van het Christensen Institute waagt zich er in elk geval aan. Ik geef per ontwikkeling commentaar, waarbij is verwijs naar de situatie in ons land. 1) Zijn eerste voorspelling
Hoe zou pedagoog Paulo Freire (1921-1997) gekeken hebben naar het gebruik van generatieve AI binnen het onderwijs? Deze vraag staat centraal in de Kennisnet-podcast ‘Generatieve AI door de ogen van onderwijshervormer Paulo Freire‘. Remco Pijpers van Kennisnet spreekt daarin met mij over hoe we de invloed van generatieve AI op
Time Portal moeten jullie eens proberen. Dit is een innovatief educatief spel dat geschiedenis en aardrijkskunde combineert met spelelementen. Spelers krijgen AI-gegenereerde video’s te zien en moeten raden waar en wanneer de gebeurtenis plaatsvond. Keir Clarke licht de werking ervan toe. De technologie achter het spel is gebaseerd op
Een pilotproject in Nigeria laat zien hoe AI het onderwijs kan versterken. Dat schrijven Martín E. de Simone en collega’s van de Wereldbank. Het gebruik van een AI-tutor leidde daar tot betere leerresultaten, onder meer op het gebied van de Engelse taal. Uiteraard doet de context er weer toe. Op
In ‘Generative AI as a Critical Friend: Redefining Collaboration’ onderzoekt Ian O’Byrne hoe AI kan dienen als een ‘critical friend‘ bij het ontwikkelen en verfijnen van ideeën. Een critical friend is iemand die constructieve feedback geeft en helpt om aannames te bevragen. Deze rol wordt meestal door een collega, coach
Terwijl onderwijsinstellingen wereldwijd miljarden investeren in digitale leermiddelen, blijft de vraag naar de ‘effectiviteit’ van deze tools opportuun. In zijn bijdrage “Hoe scholen de effectiviteit van digitale leermiddelen kunnen helpen verbeteren” laat Kees Mastenbroek zien dat keurmerken een oplossing kunnen bieden. Er zitten wat mij betreft echter ook haken en
Artificial General Intelligence (AGI) komt mogelijk dichterbij door een nieuwe aanpak genaamd Machine Psychology. Dit blijkt volgens ScienceDaily uit het proefschrift van Robert Johansson van de Universiteit van Linköping. Eerlijk gezegd ben ik er niet uit wat ik hiervan moet vinden. Johansson is werkzaam op het gebied van computerwetenschappen en
Organisaties zoals Bits of Freedom en Waag Future Lab roepen de Nederlandse overheid op om te vertrekken van de sociale media van Big Tech. Op LinkedIn pleit Marco Derksen voor een genuanceerde aanpak. Onder meer omdat er geen volwaardige alternatieven zouden zijn. Dat is wat mij betreft echter maar de
Microlearning wordt vermoedelijk in toenemende mate gebruikt binnen organisaties voor leren en ontwikkelen van medewerkers. Robyn Defelice licht het Microlearning Effectiveness (MLE) Framework toe dat je kunt gebruiken om microlearning doelgericht in te zetten voor talentontwikkeling en prestatieverbetering. Microlearning kun je omschrijven als een aanpak waarbij een organisatie korte, gerichte
‘AI’ wordt vaak gezien als een alwetend strategisch hulpmiddel, maar volgens Teppo Felin en Matthias Holweg is dit een misvatting. AI functioneert volgens hen meer als een spiegel van het verleden dan als een voorspeller van de toekomst. Toch kunnen AI-toepassingen volgens hen worden gebruik bij besluitvorming op strategisch niveau.
Onderzoekers van de ETH Zürich, onder leiding van Torbjørn Netland, hebben instructievideo’s gemaakt door docenten vergeleken met instructievideo’s die zijn gegenereerd met behulp van meerdere AI-tools. Zij hebben daarbij gekeken naar gevolgen voor leerresultaten op korte termijn, naar de voorkeur van lerenden en naar de productietijd. Wat valt op? Voor
Het World Economic Forum heeft onlangs het bijna 300 pagina’s tellende rapport “The Future of Jobs Report 2025” gepubliceerd. Het WEF beschrijft daarin hoe de arbeidsmarkt zich tussen 2025 en 2030 zal ontwikkelen dankzij trends zoals digitalisering (met name AI), geo-economische fragmentatie en de groene transitie. Het onderzoek is gebaseerd
‘Calculating Empires‘ van Kate Crawford en Vladan Joler is een grootschalige en fraaie visualisatie van onderzoek naar de wijze waarop technische en sociale structuren zich in de loop van vijf eeuwen hebben ontwikkeld. Zoals de auteurs het formuleren: In order to have a future, we must first confront our past.
Het Future Today Institute heeft onder leiding van Amy Webb een uitgebreide analyse gemaakt van de technologische ontwikkelingen die in 2025 een grote rol gaan spelen. In deze blogpost vat ik enkele ontwikkelingen samen, en geef ik ook commentaar. 2025 markeert volgens Webb cs het begin van een periode van
Ann Telnaes, al sinds 2008 politiek cartoonist bij de Washington Post, heeft ontslag genomen. De directe aanleiding was het weigeren van een van haar cartoons door de krant, voor het eerst in haar loopbaan bij de Washington Post. De geweigerde cartoon bekritiseerde een groep miljardairs uit de tech- en mediasector
In zijn blogpost “Does ChatGPT enhance learning (or does it make you stupid)?” verkent Philip Kerr op basis van onderzoek de invloed van ChatGPT op het leerproces. Hij concludeert dat de vraag waarmee hij zijn blogpost opent, eigenlijk geen zinvolle vraag is. Kerr begint met de opmerking dat de vraag
Gelukkig Nieuwjaar! Deze eerste blogpost van 2025 bevat een beknopte bijdrage voor de nieuwsbrief van e-learning.nl, die vlak voor de Kerst is verschenen. Ik blik daarin terug op de ontwikkeling van AI en de op de invloed van AI op leren, opleiden en onderwijs. Als we terugblikken op 2024, kunnen
Dit wordt mijn laatste blogpost van 2024. Daarin blik ik met name weer terug op mijn werkzaamheden van het afgelopen jaar. Ik wil jullie bij dezen ook fijne feestdagen wensen, en een gelukkig en gezond 2025. Vanuit het perspectief van digitalisering en ’technology enhanced learning’ was het jaar 2024 een
Om AI goed te kunnen inzetten, hebben docenten en lerenden verschillende vaardigheden nodig. Deze vaardigheden worden door Angela Gunder cs beschreven in acht dimensies van AI-geletterdheid, gebaseerd op het werk van Doug Belshaw over digitale geletterdheid. De eerste dimensie is culturele AI-geletterdheid. Dit gaat over het begrijpen hoe AI wordt
Gisteren deelde Tom Naberink de eerste tussenresultaten van een pilot met AI-docenten bij Varendonck College. Daaruit blijkt dat betrekkelijk weinig leerlingen gebruik maken van de AI-docenten. Diverse verklaringen schoten door mijn hoofd. In deze blogpost zet ik deze verklaringen op een rij. Ik probeer ook suggesties te doen voor acties
Deze kritische bijdrage van Martin Weller gaat over een toepassing van generatieve AI die ikzelf dagelijks gebruik: het maken van samenvattingen. Weller ziet de waarde hiervan, maar beschrijft ook risico’s (die ik weer graag deels nuanceer). Dankzij samenvattingen, gegenereerd door AI, krijgen professionals en lerenden snel inzicht in onderzoek en
Paige Yousey vat vijf belangrijke ontwikkelingen op het gebied van technologie voor leren en ontwikkelen samen. Per ontwikkeling gaat zij ook in op sterke kanten en zorgen. Wat valt mij hierbij op? Als eerste beschrijft zij de opkomst van AI-gestuurde cursusontwikkeling. Deze technologie helpt bij het maken en bijwerken van
Een groep van 45 internationale onderwijsonderzoekers heeft een manifest geschreven met de voor- en nadelen van generatieve AI voor leren, opleiden en onderwijs. Als je de discussie en publicaties rond dit thema volgt, dan bevat het manifest weinig nieuws. Toch vormt dit document een mooi overzicht van vijftien voordelen en
Recent onderzoek laat zien dat docenten flink wat tijd kunnen besparen door toepassingen als ChatGPT te gebruiken bij het voorbereiden van lessen. Wat zou de impact op werkdruk zijn als generatieve AI voor meer werkzaamheden zou zijn gebruikt? Het onderzoek, uitgevoerd door de Education Endowment Foundation, vergeleek twee groepen docenten:
Via een app-groep over AI in het onderwijs werd onlangs de Gids voor schoolleiders: hoe beleidsmatig én praktisch om te gaan met Generatieve AI in het voortgezet onderwijs gedeeld. Deze gids helpt je ook na te gaan in welke mate je al bezig bent met generatieve AI (van ‘niet’ tot
Het menselijk brein lost voortdurend dubbelzinnige situaties op door gebruik te maken van context. Onderzoekers van de Universiteit van Californië – Santa Barbara hebben volgens ScienceDaily onderzocht hoe twee hersengebieden samenwerken om deze taak uit te voeren: de orbitofrontale cortex (OFC) en de hippocampus (DH). Wat betekent dit voor leren,
In hun artikel “Striking a Balance: Navigating the Ethical Dilemmas of AI in Higher Education” onderzoeken Katalin Wargo en Brier Anderson hoe onderwijsinstellingen (generatieve) AI kunnen inzetten zonder belangrijke waarden uit het oog te verliezen. Ze richten zich op drie hoofdthema’s: sociale gelijkheid, duurzaamheid en een mensgerichte aanpak. De centers
Gisteravond heb ik weer een gastcollege verzorgd over de implementatie van e-learning (organisatie FCe). De opzet was dit keer anders dan eerdere jaren omdat we generatieve AI expliciet hebben ingezet tijdens de voorbereiding en uitvoering. Ter voorbereiding heb ik de deelnemers het volgende gevraagd: Maak, al dan niet met behulp
In The AI Mindset Shift: How I Use AI Every Day illustreert Hailly Griffis hoe je, door samen te werken met generatieve AI, beter kunt werken en taken in minder tijd kunt uitvoeren. De integratie van AI-tools in het dagelijkse werk leidt volgens Griffis tot aanzienlijk betere prestaties. Zij refereert
OpenAI, de ontwikkelaar van onder meer ChatGPT en DALL-E, streeft ernaar dat chatbots door docenten geïntegreerd kunnen worden binnen online cursussen. OpenAI probeert al geruime tijd een voet tussen de deur van het onderwijs te krijgen. Uiteraard kunnen docenten met behulp van ChatGPT al eigen GPT’s ontwikkelen die, bijvoorbeeld, gebruikt
Ik vind het altijd leerzaam om ook eens te kijken naar ervaringen van andere sectoren als het gaat om digitalisering of digitale transformatie. Wat kunnen onderwijs en leren en ontwikkelen leren van bijvoorbeeld digitale transformatie in de retail, maar wat ook niet? Het artikel The Evolution Of Digital Transformation: Beyond
Gepersonaliseerd leren lijkt weleens de heilige graal van onderwijs en leren en ontwikkelen te zijn. Tijdens congressen zoals de Online Educa in Berlijn is hier ook vaak veel aandacht voor, waarbij er vaak impliciet van uit wordt gegaan dat ‘personalisering’ per definitie effectief is. Er komt echter best wat kijken
Als je nog een gewone baan hebt, of als zzp’er diverse opdrachten, is het bijna niet te doen om ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI bij te houden. Daarom is de bijdrage Generative AI at the end of 2024 handig. In deze bijdrage reflecteert Bryan Alexander op de meest
James O’Donnell schrijft in MIT Technology Review over een recent onderzoek waarin onderzoekers van Stanford en Google DeepMind laten zien dat het mogelijk is om een AI-replica van iemands persoonlijkheid te creëren. Deze bevinding opent nieuwe mogelijkheden voor gedragsonderzoek, simulaties, serious gaming en leren in de Metaverse. Uiteraard roept deze