Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-06-2025 | Article Rating | (0) reacties

Statistieken over professionalisering van medewerkers

De uitgebreide bijdrage Employee Training Statistics, Trends, And Data In 2025 beschrijft waarom organisaties investeren in professionalisering van werknemers en wat voordelen zijn van online training. Het artikel vat ook interessante statistieken over professionalisering van medewerkers samen.

DALL-E: een afbeelding van een zwarte vrouwelijke leidinggevende die binnen technologie-rijke werkomgeving op een empathische manier leiding geeft aan een divers samengestelde groep medewerkers.Professionalisering van medewerkers blijft volgens de auteur een strategische investering voor organisaties die hun concurrentiepositie willen behouden. Het trainen van medewerkers versterkt hun vaardigheden en draagt bij aan betere bedrijfsresultaten.

Organisaties met uitgebreide professionaliseringsprogramma’s behalen 218% meer inkomsten per medewerker dan bedrijven zonder geformaliseerde training. Daarnaast zijn bedrijven 17% productiever en 21% winstgevender wanneer hun personeel participeert in de benodigde professionalisering. Deze cijfers laten volgens de auteur de directe relatie zien tussen investering in ontwikkeling van medewerkers en bedrijfsprestaties.

Meer dan de helft van de medewerkers (59%) ziet een directe relatie tussen hun prestaties en de training die zij ontvangen. Echter, slechts 29% van de werknemers is tevreden met de beschikbare leer- en ontwikkelingsmogelijkheden voor hun carrièregroei. Er is ogenschijnlijk sprake van een kloof tussen vraag en aanbod.

De voorkeur voor leren op de werkplek komt duidelijk uit deze bijdrage naar voren: 68% van de medewerkers geeft aan bij voorkeur op het werk te leren en te trainen. Bovendien zou 80% van de werknemers langer bij hun werkgever blijven als zij training zouden ontvangen. Training heeft ook een positieve invloed op betrokkenheid: 92% van de medewerkers ervaart een positief effect op hun betrokkenheid bij het werk door training op de werkplek.

De wereldwijde markt voor training op de werkvloer bereikte in 2024 een waarde van 401 miljard dollar. Er is dan ook sprake van een  aanhoudende groei als het gaat om investeringen in professionalisering. In de Verenigde Staten maakt verderf bijna de helft (49%) van de HR-afdelingen gebruik van AI om gepersonaliseerde leermogelijkheden voor hun teamleden voor te stellen of te ontwikkelen.

Opvallend is dat 18% van de L&D-professionals in Noord-Amerika in 2024 voor het eerst zelfstandige virtuele training wilde implementeren. Tegelijkertijd daalde de uitgaven aan bedrijfstraining in de VS met bijna 4 miljard dollar in 2024 vergeleken met 2023, na een piek van 101,8 miljard dollar in 2023. Zou de onrust die ‘daddy‘ heeft veroorzaakt daar mee te maken hebben?

Op het gebied van compliance training rapporteert slechts 10% van de medewerkers dat deze training hun werkpraktijken heeft beïnvloed. Ondanks de effectiviteit beoordeelt slechts 23% van de medewerkers compliance training als uitstekend. Wel heeft 95% van de organisaties al een ‘compliance cultuur’ opgebouwd of is daar nog mee bezig.

Bij leiderschapstraining blijkt dat slechts 12% van de leiders denkt effectief te zijn in alle vijf topvaardigheden die zij willen ontwikkelen. Deze vaardigheden omvatten het identificeren en ontwikkelen van toekomstig toptalent, strategisch denken, het managen van verandering, prioriteren van besluitvorming en het beïnvloeden van anderen. Als leiders zich competent voelen in alle vijf vaardigheden, is de kans 3 keer zo groot dat ze de beste talenten in het bedrijf zullen aantrekken en behouden.

Online leren kan het behoud van personeel met wel 80% verhogen vergeleken met traditionele methoden. Daarnaast kan de prestatie van medewerkers met 15% tot 25% verbeteren door online leren en training. De studietijd voor online leren is 40% tot 60% korter voor zowel lerenden als medewerkers.

Het faciliteren van professionalisering in eigen tempo kan het behoud van werknemers verhogen met 25-67%. Dit draagt niet alleen bij aan personeelsbehoud maar ook tot betere prestaties met maximaal 25%. Deze flexibiliteit maakt online training tot een aantrekkelijke optie voor organisaties die hun personeelsbestand willen ontwikkelen zonder de operationele activiteiten te verstoren.

Mijn opmerkingen

Interessante cijfers, ook al zijn deze deels gebaseerd op opvattingen van medewerkers. Er wordt ook soms verwezen naar veronderstellingen, in plaats van daadwerkelijk wordt aangetoond dat bepaalde cijfers daadwerkelijk onderbouwd worden. De auteur gebruikt de term ’training’ terwijl hij diverse vormen van formeel leren bedoeld (trainingen, cursussen, opleidingen, workshops). Ik vind het ook lastig om te zien of cijfers daadwerkelijk betrekking hebben op trainingen, opleidingen en cursussen, en wanneer wellicht op performance support. Leren op de werkplek -dat regelmatig in deze bijdrage aan bod komt- vindt namelijkl vaak niet plaats in de volrm van een training, maar in de vorm van werkplekbegeleiding of online performancesupport. In de bijdrage wordt ook wat makkelijk over de bezwaren van werknemers ten opzichte van online leren heen gestapt (faciliteert leren in eigen tijd, kan ‘eenzaam’ zijn, doet groot beroep op zelfregulering, enzovoorts). Verder besteedt de auteur geen aandacht aan informeel leren (wat ook lastig in cijfers tastbaar te maken is).

The post Statistieken over professionalisering van medewerkers first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: