Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe China flink investeert in AI voor leren

Als het gaat om het gebruik van nieuwe technologie voor leren, opleiden en onderwijs, dan richten wij onze blik al gauw op de VS. In China gebeuren echter ook opzienbarende zaken, wat betreft de toepassing van artificiële (kunstmatige) intelligentie (AI) voor leren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Bijgestelde checklist bij de selectie van leertechnologieën

Als je technology enhanced learning gaat toepassen, kom je op een gegeven moment op het punt dat je moet bepalen welke leertechnologieën je gaat inzetten. Eind 2015 heb ik daarvoor een checklist samengesteld. Onlangs heb ik geblogd over een uitgebreid stappenplan voor de selectie van leertechnologieën.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Webcam-lessen als middel om het lerarentekort tegen te gaan?

De Volkskrant bevatte vanochtend een artikel over de inzet van ‘webcam-lessen’ als middel om het lerarentekort tegen te gaan. Het artikel portretteerde onder meer een wiskunde-docent die vanuit Hoensbroek als zzp-er les gaf aan een 6 VWO-klas uit Gouda.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Thema’s en eerste sprekers Next Learning 2020 bekend

Op 7 april 2020 vindt de volgende editie van Next Learning plaats. Dit is één van de vier conferenties die ik probeer jaarlijks bij te wonen. Vandaag zijn de eerste sprekers bekend geworden. Verleden week heeft de organisatie de eerste thema’s aangekondigd.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 11-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Zo is deepfake niet eng: maak efficiënt een meertalige training

Op je bed in een hotelkamer in het buitenland, tijdens een doelloos rondje zappen, kom je ze nog wel tegen. Een slecht nagesynchroniseerde Brad Pitt die iets in het Duits roept. Of Chandler en Monica die kibbelen in het Spaans. De woorden kloppen niet met hun monden,  en voor mensen die gewend zijn aan ondertiteling is het alleen maar vreselijk storend. Het is de beste poging om de beelden begrijpelijk te maken voor iedereen, maar dat het niet optimaal is zie je zo.

Dit probleem kwamen we ook tegen in de ontwikkeling van een training voor een grote internationale partij. Dit bedrijf vroeg ons een salestraining te ontwikkelen voor hun consultants in medische apparatuur. Deze mensen werken door heel Europa en voeren op hun eigen lokale markt salesgesprekken. Om die gesprekken te verbeteren wilden ze graag gebruik maken van videorollenspellen in TrainTool. Medewerkers kunnen dan op afstand de training volgen, op een moment dat het hen uitkomt en op hun eigen apparaat. Door de gestandaardiseerde nul- en eindmeting is de voortgang van alle deelnemers centraal in kaart te brengen. 

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

De beperking van niet-zichtbare leeromgevingen voor learning analytics en AI

Binnen onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten maken we in toenemende mate gebruik van data van lerenden voor het evalueren van het onderwijs, voor het geven van begeleiding en zelfs voor het doen van voorspellingen met betrekking tot zaken als studiesucces. Daarbij moeten we ons echter ook realiseren dat lerenden vaak participeren in niet-zichtbare leeromgevingen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Webinar over activerende didactiek

In het kader van de post-bachelor-opleiding over e-learning van Avans Plus heb ik vanavond weer een webinar verzorgd over activerende didactiek. Ik heb geprobeerd veel interactiemomenten in te bouwen.

We gebruiken voor webinars de applicatie Zoom.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 10-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

5 nominaties voor Learning Technologies Awards

Faculty of Skills is vijf keer genomineerd voor de prestigieuze Learning Technologies Awards. Deze prijs wordt ieder jaar in Londen uitgereikt aan de beste, meest innovatieve en succesvolle projecten en organisaties in learning en development. We zijn genomineerd in vier verschillende categorieën, waaronder Learning organisation of the year. 

De jury heeft de volgende projecten beloond met een plaats op de shortlist:

Lees verder
Van SBO | 10-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Growth Hacking – Power Session

By Regan Kirk – Head of Corporates at Growth Tribe Building products isn’t enough. Marketing channels are...

Het bericht Growth Hacking – Power Session verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Bespreking Europees ‘maturity model’ voor blended learning

Verleden week is het European Maturity Model for Blended Education (EMBED) gepresenteerd. In deze blogpost bespreek ik dit model, en vergelijk ik ‘EMBED’ met een ander ‘maturity model’.

EMBED is één van de resultaten van een Europees project waar onder meer de KU Leuven en de TU Delft aan hebben deelgenomen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Weinig bekend over de effectiviteit van webinars

Morgenavond verzorg ik in het kader van de postbachelor opleiding e-learning van Avans + een webinar over activerende didactiek. Daarom was ik erg geïnteresseerd in het artikel ‘Do webinars work’ van Henry Kronk.

Kronk vat hierin een studie samen van twee onderzoekers van de Duitse Technische Hochschule Deggendorf.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Actief leren leidt tot betere leerresultaten, zelfs als je denkt dat dat niet het geval is

Als je doceeractiviteiten gebruikt die lerenden stimuleren actief te participeren in het onderwijsleerproces, dan leidt dit tot betere leerresultaten. Uit tal van onderzoeken blijkt dat ‘actief leren’ ook meer effectief leren is. Recent onderzoek van de Harvard Universiteit laat zien dat het belangrijk is dat lerenden zich hier bewust van zijn.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Impressie interview Saskia Brand-Gruwel over onderwijsinnovatie

Gistermiddag nam Saskia Brand-Gruwel afscheid als decaan van de faculteit Psychologie en Onderwijswetenschappen bij de Open Universiteit. Ter gelegenheid daarvan werd zij door Rob Koper geïnterviewd over ‘onderwijsinnovatie’.

Ik ken Saskia sinds 1985. Saskia begon toen als student in Nijmegen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Vijfentwintigste Online Educa: Discover learning in a world in which learning has no limits #OEB19

Van 27 tot en met 29 november 2019 vindt dit jaar de OEB plaats. Vandaag is het volledige programma bekend geworden, van de jubileum-editie die als thema heeft: Discover learning in a world in which learning has no limits.

Lees verder
Van SBO | 04-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Interactieve video als jouw werkplekassistent

Heb je dat wel eens? Dat je je koffiezetapparaat wilt ontkalken, het productboekje kwijt bent en niet...

Het bericht Interactieve video als jouw werkplekassistent verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 04-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

VOV Lerend Netwerk

Wie of wat is VOV? VOV lerend netwerk staat voor ‘Vereniging voor Opleidings- & Vormingsverantwoordelijken’ en is dé vereniging voor iedereen...

Het bericht VOV Lerend Netwerk verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Stappenplan om leertechnologie voor je onderwijs te selecteren

Als docent heb je in potentie de beschikking over een enorm scala aan leertechnologieën. Hoe kies je de technologie die het beste bij jouw onderwijs past? Michelle D. Miller heeft daar een uitgebreid stappenplan voor samengesteld.

De stappen bestaan uit:

Wat heb je nodig om te beginnen?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Waarom de doorbraak van elektronische boeken in het onderwijs achterwege is gebleven

Elektronische boeken en e-readers worden al vele jaren gebruikt Toch worden ze in het onderwijs niet op heel grote schaal gebruikt. Ondanks bepaalde voordelen van e-books, is dat maar goed ook.

Matthew Lynch zet de redenen op een rij (ik hanteer een andere volgorde).

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 02-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ontwikkel je goede video’s en andere multimedia voor leren? De 10 principes van Richard Mayer

Ik werk regelmatig aan videos, animaties, screencasts en bv. infographics. Maar wat is nu echt een goede video? Ik krijg regelmatig de vraag hoe lang een video mag zijn, maar het gaat natuurlijk niet om de lengte maar om de inhoud. Mayer heeft hier 10 principes voor ontwikkeld. 

Het bericht Hoe ontwikkel je goede video’s en andere multimedia voor leren? De 10 principes van Richard Mayer verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wil je jouw deskundigheid op het gebied van onderwijsinnovatie, blended learning en e-learning vergroten (en mij als docent meemaken)?

Dit najaar ben ik als docent/ontwikkelaar betrokken bij een aantal online en blended programma’s over onderwijsinnovatie, blended learning en e-learning. Belangstelling om deel te nemen?

Module Innoveren binnen het onderwijs

Volgende week gaat de module Innoveren binnen het onderwijs van start.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-08-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoog tijd voor een comeback van RSS

De afgelopen tijd neemt de belangstelling voor podcasts weer toe. Podcasts kennen we echter al vele jaren. Na enkele jaren in het dal van de desillusie verkeert te hebben, luisteren steeds meer mensen weer naar podcasts. RSS is nog zo’n technologie die toe is aan een heropleving.

Lees verder
Van SBO | 30-08-2019 | Article Rating | (0) reacties

100+ concrete werkvormen voor een beter performance

Werkplekleren in de zorg Wist je dat op dit moment 1 op de 7 Nederlanders in de...

Het bericht 100+ concrete werkvormen voor een beter performance verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 30-08-2019 | Article Rating | (0) reacties

Moet er wel geléérd worden??

Door Guus van Deelen | Doorgewinterde opleidings- en prestatieprofessional met een eigenwijze blik op het vakgebied. Opleidingsprofessionals...

Het bericht Moet er wel geléérd worden?? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-08-2019 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsinstellingen zouden meer werk moeten maken van de adoptie van data analytics

Dat vinden drie Amerikaanse organisaties voor hoger onderwijs. Hoewel instellingen voor (hoger) onderwijs in toenemende mate gebruik maken van het analyseren van data van lerenden, onder meer ten behoeve van de begeleiding van lerenden, mag er wel een tandje bij (vindt men).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-08-2019 | Article Rating | (0) reacties

Twee websites die het bookmarken en abonneren waard zijn

Het is lang geleden dat ik websites over leren, opleiden en onderwijs op mijn blog heb geïntroduceerd. In deze blogpost geef ik twee tips.

Tip 1: The Active Class

Hoe kun je lerenden van consument van onderwijsinhoud veranderen in actieve ontwikkelaars van kennis?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-08-2019 | Article Rating | (0) reacties

Heeft het gebruik van een papieren agenda voor lerenden de voorkeur boven een digitale agenda?

Deze vraag kwam bij me op naar aanleiding van een artikeltje over de papieren schoolagenda dat ik vanochtend vroeg online tegen kwam. Volgens mij is het antwoord op deze vraag niet gemakkelijk te geven.

Persoonlijk kan ik me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst een papieren agenda heb gebruikt.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-08-2019 | Article Rating | (0) reacties

Is online leren de ‘elektrische auto’ van het hoger onderwijs?

Autofabrikanten gaan zich vanwege klimaatverandering in toenemende mate toeleggen op de productie van elektrische auto’s. Op een gegeven moment zullen vervuilende verbrandingsmotoren de minderheid vormen, en schone brandstofbronnen de meerderheid. Wanneer het omslagpunt plaats zal vinden, is niet duidelijk. Wel dat het omslagpunt de komende decennia bereikt zal worden.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-08-2019 | Article Rating | (0) reacties

Tien fouten die lerenden vaak maken bij online leren

Ik heb al vaker geblogd over wat online leren vraagt van lerenden. Online leren stelt namelijk best wel eisen aan lerenden. Volgens Kelsey Sheehy en Josh Moody trappen lerenden regelmatig in tien valkuilen.

  1. Lerenden kijken niet of een online cursus of aanbieder geaccrediteerd is.
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-08-2019 | Article Rating | (0) reacties

Zomerwerk – staflid bij Scouting

Op verzoek van de redactie van Komenskypost.nl heb ik in het kader van de reeks ‘Zomerwerk’ onderstaande bijdrage geschreven. Over enkele ervaringen als staflid van scoutinggroep Sint Hubertus uit Terwinselen (Kerkrade).

Scoutinggroep St Hubertus Wittem 1980Eerlijk gezegd heb ik nooit een echt vakantiebaantje gehad.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-08-2019 | Article Rating | (0) reacties

De betekenis van Learning Experience Platforms voor het onderwijs

Het leermanagementsysteem is voortgekomen uit het hoger onderwijs. Vervolgens hebben ook bedrijven LMS-en omarmd. Het Learning Experience Platform (LXP) heeft wortels in het bedrijfsleven. Zal het (hoger) onderwijs het LXP ook gaan omarmen?

Tannis Morgan heeft een paar dagen geleden een interessante blogpost geschreven over de relevantie van LXP’s voor het (hoger) onderwijs.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-08-2019 | Article Rating | (0) reacties

Kan AI communicatie bij online leren versterken door beter gebruik te maken van gevoelens en emoties?

Internettechnologie heeft een enorme impuls gegeven aan de interactie tussen mensen. Toch ervaren veel mensen face-to-face interactie vaak als meer waardevol en authentiek dan online interactie. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat we bij online interactie gemakkelijk bepaalde signalen -‘cues’- over het hoofd zien.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-08-2019 | Article Rating | (0) reacties

Mijn kijk op de nieuwste Hype Cycle van ICT in het onderwijs

Een paar dagen geleden kwam de meest recente Hype Cycle for Education online voorbij, met commentaar van Pedro de Bruyckere. Ik heb daarbij een andere opvatting dan Pedro.

Sinds vele jaren stelt de firma Gartner de hype cycle for emerging technologies samen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-08-2019 | Article Rating | (0) reacties

Vakantie Kroatië 2019: zeilen en ontspannen

Afgelopen zaterdag zijn we teruggekeerd van een veertiendaagse vakantie in het midden van Kroatië. De eerste week hebben we gezeild. In week twee verbleven we in een prachtige studio in Trogir.

ZeilbootWe zijn dit jaar voor de elfde keer gaan zeilen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-08-2019 | Article Rating | (0) reacties

Reflectie op een maand digitaal onthaasten

Op 19 juli 2019 heb ik aangekondigd dat ik tot en met gisteren alleen de hoogst noodzakelijke zaken online zou uitvoeren. In deze blogpost deel ik mijn ervaringen en mijn conclusies voor de toekomst.

In de toelichting heb ik geschreven dat ik in de loop der jaren steeds intensiever internettoepassingen ben gaan gebruiken.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-07-2019 | Article Rating | (0) reacties

Digitaal onthaasten: een maand (nagenoeg) offline

Het is misschien wel vijftien jaar geleden dat ik langere tijd offline ben geweest. Maar vanmiddag 18 uur is het zover. Tot en met 19 augustus 2019 zal ik alleen de hoogst noodzakelijke zaken online uitvoeren.

Dit is mijn laatste werkdag voor de vakantie.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-07-2019 | Article Rating | (0) reacties

Voorkeur voor online leren heeft pragmatisch karakter

Het onderzoekscentrum van de Educause (ECAR) heeft een grootschalig onderzoek uitgevoerd (bijna 65.000 deelnemers) naar opvattingen van lerenden over toegankelijkheid en eigenaarschap van technologie, online succes tools, voorkeuren ten aanzien van de leeromgeving, en knelpunten ten aanzien van de toegankelijkheid en adaptieve technologieën.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-07-2019 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsinnovaties uit de praktijk geclusterd

Onderwijsinnovaties op curriculumniveau zie je in tal van landen, en in diverse verschijningsvormen terug. Volgens de OECD kun je al deze onderwijsvernieuwing in een aantal clusters onderbrengen.

Mijn oud-collega Harm Weistra attendeerde mij onlangs op de OECD bijdrage What does innovation in pedagogy look like?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-07-2019 | Article Rating | (0) reacties

De onderliggende filosofie van ‘unschooling’

Je kunt terecht kritiek hebben op het traditionele onderwijs. Verdiep je echter ook in de onderliggende filosofie van de kritiek, en van de alternatieven die worden geformuleerd. Zo blijkt de ‘unschooling’-beweging overeenkomsten te hebben met de visie op crypto currency.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-07-2019 | Article Rating | (0) reacties

Waarom adviseurs zelfstandig worden (en wat we daarvan kunnen leren als het gaat om het lerarentekort)

Adviesbureaus moeten bij de werving en selectie van personeel in toenemende mate concurreren met de steeds meer uitdijende groep zelfstandigen. Dena McCallum, Susan Ashford en Brianna Braker Caza hebben onderzoek gedaan naar de redenen van adviseurs om voor zichzelf te beginnen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-07-2019 | Article Rating | (0) reacties

Ontwikkeling arbeidsmarkt op het gebied van AI

Indeed is een wereldwijde vacaturesite. Zij hebben onlangs een bijdrage gepubliceerd over de de opkomst van banen op het gebied van kunstmatige (artificiële) intelligentie (AI).

In REPORT: Top 10 AI Jobs, Salaries and Cities valt onder meer te lezen:

  • Het aantal AI-banen dat bij Indeed is gepubliceerd is het afgelopen jaar met 29,1% gestegen.
Lees verder
Van SBO | 12-07-2019 | Article Rating | (0) reacties

Framework Modern Workplace Learning, een kader voor leren en ontwikkelen

Door Wilfred Rubens Jane Hart heeft een nieuwe editie van het boek “Modern Workplace Learning” geschreven. Daarin...

Het bericht Framework Modern Workplace Learning, een kader voor leren en ontwikkelen verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-07-2019 | Article Rating | (0) reacties

Welke technologieën spelen een belangrijke rol bij AI?

Kunstmatige oftewel artificiële intelligentie (AI) is waarschijnlijk de belangrijkste technologische ontwikkeling van dit moment. Welke technologieën spelen hierbij een belangrijke rol?

De Nationale AI-cursus (tip!) gebruikt de volgende definitie van AI: intelligente systemen die zelfstandig taken kunnen uitvoeren in complexe omgevingen en eigen prestaties verbeteren door te leren van ervaringen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-07-2019 | Article Rating | (0) reacties

Waar chatbots niet goed in zijn, als het gaat om leren

Chatbots worden gebruikt voor leren, opleiden en onderwijs. Volgens Clark Quinn lopen we echter het risico dat chatbots verkeerd worden geïnterpreteerd en toegepast. Het stellen van vragen en het beantwoord krijgen van vragen is volgens hem namelijk niet hetzelfde als leren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-07-2019 | Article Rating | (0) reacties

AI kan video’s maken op basis van audio

Het ontwikkelen van video ten behoeve van online leren is een arbeidsintensieve aangelegenheid. Onderzoekers van Udacity investeren daarom in een machine learning framework waarmee je automatisch video’s kunt produceren, op basis van geluidsfragmenten. Bij deze toepassing moet je op dit moment nog vooral kijken naar de potentie voor de toekomst.

Lees verder
Pagina 1 van 74Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste