Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van TrainTool | 17-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Infographic: David Kolb: Trainen in cirkels

Leren stopt nooit. Het is een circulair proces dat ons beter wordt uitgelegd door onderwijswetenschapper David Kolb. Hij stelde samen met Ron Fry in de jaren '70 en '80 een theorie op die nu nog steeds relevant is en ons helpt bij het ontwikkelen van (online) trainingsprogramma's. Leer meer over het trainen in cirkels in deze infographic!

Lees verder
Van Avetica | 14-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.4: promotie gebruik Mobile app

In onze serie vooruitblikken naar Moodle 3.4 vandaag iets meer over het stimuleren van het gebruik van de Moodle Mobile app. Moodle schrijft dat het leren via mobile devices een steeds belangrijkere plek inneemt in het hele landschap. Men wil […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.4: promotie gebruik Mobile app verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van TrainTool | 11-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Marijn de Geus bij BNR: vrolijke collega's meer gewaardeerd dan slimme?

Waarom worden vrolijke medewerkers door hun collega's meer gewaardeerd dan slimme? En wat is hierin het verschil tussen oudere en jongere werknemers? Onze CEO Marijn de Geus was donderdag 10 augustus uitgenodigd bij BNR Zakendoen om onze onderzoeksresultaten te bespreken. Luister het complete interview terug!

Lees verder
Van TrainTool | 10-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

De 5 fases van de redenaar: retorica anno 2017!

Wat kunnen we leren van 2000 jaar oude wijsheid? Retorica is, kort gezegd, de kunst van het overtuigend spreken in het openbaar. Een goede politicus in de oudheid moest dit beheersen. Anno 2017 is dit eigenlijk nog net zo, en geldt het bovendien in allerlei professionele situaties. De manager die het teamoverleg leidt, de medewerker die zijn project presenteert… Wat kunnen we leren van de vijf fases van retorica?

Lees verder
Van Avetica | 08-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw! Moodle Desktop voor Windows, Mac en Linux

Wat ik met de Moodle app kan doen op een tablet of smartphone, dat wil ik ook op de desktop van mijn computer hebben! Die gedachte is leidend geweest voor Moodle Desktop. Een programma op je Windows, Mac of Linux […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nieuw! Moodle Desktop voor Windows, Mac en Linux verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 07-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.4: integratie Learning Analytics plugin

Moodle is al een tijdje bezig met het zogenaamde ‘Project Inspire‘ Doel van het project was en is om te komen tot een learning analytics tool in Moodle. Om tot een eerste versie te komen heeft men (met toestemming van […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.4: integratie Learning Analytics plugin verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

5 september 2017: Conferentie blockchain in het onderwijs #BCINED2017

Op 5 september aanstaande vindt in Groningen een conferentie plaats over de mogelijke gevolgen van blockchain-technologie voor het onderwijs. 

Bij blockchain-technologie worden transacties vastgelegd in een ‘database’ zonder tussenkomst van derden. Deze ‘database’ is geen centrale voorziening,

Lees verder
Van Avetica | 03-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Automatisch zichtbaarheid Moodle cursus tonen of verbergen

Binnen de instellingen van een Moodle cursus kan je aangeven wat de startdatum en einddatum is van een cursus. Ook kan je instellen of de cursus wel of niet zichtbaar is voor je studenten/deelnemers. Als de startdatum in de toekomst […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Automatisch zichtbaarheid Moodle cursus tonen of verbergen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van TrainTool | 03-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Alfa vs bèta: Interdisciplinaire (mis)communicatie?

De scheiding tussen alfa- en bètawetenschappen is alomtegenwoordig in de manier waarin studenten worden opgeleid, zowel op de middelbare school als in het hoger onderwijs. Logisch ook, want de te bestuderen onderwerpen verschillen in zo’n mate dat de methodologie  verschillende vaardigheden vraagt. Daardoor heerst er echter een flink cultuurverschil. Welk effect heeft dit op de manier waarop academische vaardigheden die voor beide kanten onontbeerlijk zijn (zoals schrijven, presenteren en overtuigen), worden gedoceerd?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat maakt een flipped learning tot een succes?

Het concept van de flipped classroom is ongeveer tien jaar geleden gelanceerd. De initiatiefnemers formuleren op basis van ervaringen succescriteria.

Het Flipped Learning Network definieert ‘flipped learning’ als volgt (pdf):

Flipped learning is a pedagogical approach in which direct instruction moves from the group learning space to the individual learning space,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Kunstmatige intelligentie kan online beledigen helpen bestrijden

Sociale netwerken en online fora hebben de potentie tot het voeren van zinvolle discussies en dialogen. In de praktijk ontaarden online discussies helaas vaak in scheldpartijen en beledigingen. Artificiële intelligentie zou daar wel eens een einde aan kunnen helpen maken.

Lees verder
Van Avetica | 01-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.4: Kalender verbeteringen

Moodle 3.4 krijgt een verbeterde kalender. De verbeteringen zitten niet zozeer in extra functies maar meer in het gebruik. Zo moet de kalender meer gaan lijken op de Google kalender. De kalender zal responsive worden zodat het er beter uitziet […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.4: Kalender verbeteringen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Laten we vaker staand leren

We moeten op ons werk meer gaan staan en meer bewegen. Hoe kunnen we de inzichten rond zittend en staand werken toepassen op leren, opleiden en onderwijs?

Sinds ik hoogleraar Erik Scherder tijdens de Next Learning 2015 live heb horen spreken,

Lees verder
Van Avetica | 31-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Laat studenten bestanden uitwisselen met de Moodle plugin student folder

Moodle kent standaard de bron ‘Folder’. Een folder kan door een docent worden toegevoegd aan een cursus en bevat in de regel meerdere bestanden. Een student heeft standaard niet het recht om hier bestanden aan toe te voegen. Toch zou […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Laat studenten bestanden uitwisselen met de Moodle plugin student folder verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Behoefte aan een apart communicatiesysteem tussen docenten en ouders?

In de Verenigde Staten gebruiken scholen speciale communicatiesystemen om met ouders te communiceren. Zou daar ook bij ons behoefte aan zijn?

De betrokkenheid van ouders bij het onderwijs van hun kinderen is van groot belang,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Lachen: inkomsten uit nevenrechten

In 2015 schreef ik samen met Marcel de Leeuwe een boek over social learning. Deze week ontving ik een vergoeding voor nevenrechten voor dit boek. Rekent u even mee?

Nevenrechten zijn gelden die een uitgever ontvangt als vergoeding,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Meer uniformiteit in studieloopbaanbegeleiding kan studiesucces helpen verbeteren

Kwalitatief goede studieloopbaanbegeleiding kan binnen het hoger onderwijs voortijdige uitval reduceren en ertoe bijdragen dat meer studenten afstuderen. Een casus van de George Mason Universiteit laat zien dat hervormingen op het gebied van ‘Academic Advising’ vruchten kunnen afwerpen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Social learning bij een compliance training? #RethinkCompliance

Een compliance training is een training die je moet volgen omdat wet- en regelgeving je daartoe verplicht. De online varianten hiervan dragen bij aan het negatieve beeld dat mensen vaak hebben ten aanzien van e-learning: eenzaam leren, page turners, weinig keuzevrijheid,

Lees verder
Van TrainTool | 27-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Train je interne coach!

Voor het intern opleiden en begeleiden van (nieuwe) werknemers kan het aanstellen van interne coaches of ‘buddies’ een goed idee zijn. Een minder goed idee: deze vaak vrijwillige belangrijke begeleiders aan hun lot over laten. Deze intern aangestelde coach is opgeleid in zijn functie en kan bijvoorbeeld een dijk van een designer, accountmanager of HR-professional zijn, maar is niet opgeleid met de juiste soft skills om ook als coach te kunnen excelleren. Verwachten dat een dergelijke medewerker hierin uitblinkt, is helaas vaker op hoop dan realiteit gebaseerd. Train dus jouw interne coaches!

1. Haal de potentie uit je toppers

Vaak worden interne coaches niet aangesteld, maar bieden ze zich vrijwillig aan. Omdat ze het belang ervan inzien, goede ervaringen hebben met een begeleider eerder in hun carrière, of gewoon voor de afwisseling en het contact met collega’s. In potentie zijn deze intrinsiek gemotiveerde medewerkers met “een hart voor de zaak” echte toppers. Gemotiveerde medewerkers zijn ook aanstekelijk, ze nemen anderen op de werkvloer mee in hun enthousiasme. Op dergelijke mensen kun je bouwen. Daarom is het van belang dat je ze de juiste tools aanbiedt om zichzelf te ontwikkelen als interne coach. Dat bedrijven kiezen voor vrijwillige interne coaches, heeft echter ook een andere reden: er is vaak niet al te veel budget voor dergelijke projecten. Maar dat is helemaal niet erg!

2. Geen groot budget is geen probleem

Het liefst zou je wellicht al je medewerkers een persoonlijke coach geven. Maar dat is lang niet voor iedereen nodig en bovendien onbetaalbaar. Wel zouden veel medewerkers gebaat zijn bij een coach die los staat van hun leidinggevende. Dan is het wel extra fijn als die coach voor hetzelfde bedrijf werkt. Want hoewel externe coaches vaak zeker een bepaalde kunde bezitten, kennen ze de ins en outs van je organisatie natuurlijk een stuk minder goed. Om je interne coaches dezelfde kunde als professionele coaches te geven, kun je ze trainen via bijvoorbeeld trainingsdagen. Het nadeel hiervan is, naast de gebruikelijke reis- en andere kosten, dat het veel tijd in beslag neemt en zo indirect ook weer geld kost. Een online programma kan soelaas bieden. Deze trainingen kosten simpelweg minder, maar dat is niet het enige voordeel. Zo kunnen de coaches trainen wanneer en waar zij dat zelf willen en dit makkelijker combineren met hun eigenlijke functie, die natuurlijk op de eerste plaats blijft staan. Daarnaast is het belangrijk om te blijven trainen. Verloop in de vorm van nieuwe en vertrekkende coaches wordt makkelijker opgevangen wanneer iedere deelnemer op zijn eigen moment aan het programma kan beginnen.

3. Flexibiliteit

Verloop van interne coaches is misschien wel de grootste uitdaging voor het actief en levend houden van je interne coachingsprogramma. Om iedereen alleen al bekend te maken met de juiste informatie, zul je waarschijnlijk meerdere keren per jaar een introductiebijeenkomst (“kick-off”) moeten organiseren. Maak het daarom flexibeler en individueler: in een online trainingsprogramma kun je een korte uitleg verwerken, waarbij je ook goede en slechte voorbeelden laat zien. Daarnaast kun je ervaren interne coaches vragen om online feedback te geven op de nieuwere coaches, waardoor de veranderende pool coaches juist een kracht wordt! Ook voor dat ene coachingsgesprek nog even een bepaalde oefening erbij kunnen pakken, kan een grote hulp zijn. De interne coach staat door het online oefenen van situaties nooit met een mond vol tanden, en kan altijd terugvallen op getrainde methodiek.

4. Als je het doet, doe het dan goed!

Zo beloon je de toppers die jouw organisatie intern verder willen helpen zonder dat het hen veel moeite kost en de organisatie veel geld kost. Als het slim en gedegen wordt ingestoken kan een intern coachingsprogramma zeer krachtig zijn en een geweldige ROI opleveren. Bovendien halen interne coaches meer voldoening uit de vrijwillige taak die ze op zich hebben genomen, doordat ze beter equipped zijn en dus het gevoel hebben écht iets bij te dragen. Je begeleidt interne medewerkers op de manier die ze verdienen! Helaas worden dergelijke programma's vaak halfslachtig opgezet. Dan doet het zelfs meer slecht dan goed. Het kost de interne coach veel tijd en hij krijgt een onbevredigend gevoel doordat hij zich er wel bewust van wordt het nog niet in de vingers te hebben. En het belangrijkste: de medewerker wordt niet goed gecoacht! Doe het dus slim en gedegen, of doe het niet. Wanneer je als organisatie zelf een serieuze aanpak hanteert met betrekking tot een intern coachingsprogramma, zullen de coaches hun taak ook serieuzer nemen.


Wil je meer weten over dit onderwerp? Lees hieronder hoe Deloitte intern coaches en managers traint!

Lees verder
Van Avetica | 27-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.4: Samenvoegen deelnemers en aangemelde gebruikers

In een aantal artikelen blikken we alvast vooruit naar Moodle 3.4, een release die gepland staat voor november 2017. Moodle 3.4 zal een release zijn die vooral is toegespitst op verbetering van usability en minder nieuwe zaken zal bevatten. Toch […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.4: Samenvoegen deelnemers en aangemelde gebruikers verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Publiceer niet alleen op LinkedIn

LinkedIn wordt door veel van mijn contacten gebruikt om te publiceren over waar men mee bezig is, en om kennis te delen. LinkedIn heeft echter een belangrijke beperking waardoor ik nooit uitsluitend op LinkedIn zal publiceren.

LinkedInLinkedIn is een belangrijk platform waarmee je je zakelijk kunt profileren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Leidt virtual reality tot meer verdiepend leren?

Op deze vraag moeten we het antwoord nog even schuldig blijven. Wat we wel al kunnen doen, is interessante voorbeelden bestuderen.

Holly Korbey opent de bijdrage Will Virtual Reality Drive Deeper Learning? met kritische opmerkingen ten aanzien van deze ontwikkeling:

  • VR toepassingen hebben dikwijls meer te maken met vermaak dan met onderwijs.
Lees verder
Van Avetica | 25-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw overzicht Moodle functionaliteit per versie

Moodle 3.3 is al een tijdje uit en ik constateerde dat ons overzicht met functionaliteit per Moodle versie nog niet was bijgewerkt. Direct maar even gedaan aangezien 3.3 toch ook weer een aantal mooie nieuwe functies bevat. Later geven we […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nieuw overzicht Moodle functionaliteit per versie verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Zorgen over professionalisering en professionaliteit binnen arbeidsorganisaties

Leidinggevenden binnen arbeidsorganisaties lijken zich grote zorgen te maken over de professionaliteit van medewerkers (inclusief zichzelf) en de wijze waarop de eigen organisatie ‘leren en ontwikkelen’ vorm geeft.

Dat blijkt uit een onderzoek dat het bedrijf SumTotal heeft laten uitvoeren door de Fosway Group onder klanten in Europa,

Lees verder
Van Avetica | 24-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Trainingsaanbod najaar 2017 online!

De zomer is in volle gang. Nadat iedereen heerlijk gesnorkeld heeft in de zee, bommetje gedaan in het zwembad, vuurtje gestookt op de camping of gedarteld rondom huis gaan we natuurlijk back to work en willen we lekker aan de slag […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Trainingsaanbod najaar 2017 online! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

De opkomst van tutorbots

Bij tutorbots worden chatbots binnen opleidingen en onderwijs gebruikt. Deze toepassingen van artificiële intelligentie komen langzaam maar zeker op. Wat zijn mogelijke toepassingen? Wat zijn beperkingen?

Donald Clark schrijft dat tutorbots kunnen bijdragen aan een meer persoonlijke dialoog waarbij de docent op een gestructureerde manier begeleidt en de lerende actief leert:

Taking the friction and cognitive load of the interface out of the equation,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vragen bij ROA-onderzoek naar informeel leren

De aflopen week verschenen publicaties naar aanleiding van onderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht over informeel leren. Deze publicaties roepen bij mij een aantal vragen op.

De NRC besteedt in Zoek je heil niet alleen in cursussen aandacht aan dit onderzoek.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Postbachelor opleiding e-learning volgen?

Begin november 2017 start bij Avans+ een nieuwe postbachelor opleiding e-learning. Ik ben hier weer gastdocent.

Op 7 november aanstaande start de elf maanden durende postbachelor opleiding e-learning. Dit is een brede opleiding over e-learning voor learning professionals uit tal van branches (docenten,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Verso voor actief leren (review)

Tijdens workshops gebruik ik regelmatig een checklist om leertechnologieën te verkennen. Laatst ontdekte ik de applicatie Verso. Verso is een applicatie waarmee je lerenden opdrachten kunt laten maken, die zij ook van feedback kunnen voorzien.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw stappenplan, aangepast beschrijvingskader en update typering leertechnologieën

Een week geleden heb ik aangegeven dat ik enkele ‘statische’ onderdelen van mijn website/weblog zou updaten. Deze klus is nu geklaard. Wat zijn de belangrijkste veranderingen van de afgelopen week?

  • In 2015 heb ik geschreven over een stappenplan voor de ontwikkeling van blended learning.
Lees verder
Van TrainTool | 19-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Video: Hoe film je een video rollenspel?

Wanneer we bij TrainTool een opnamedag (of: 'draaidag') hebben om de videorollenspellen op te nemen voor een nieuw trainingsprogramma, speelt de projectmanager een belangrijke rol. Die stapt namelijk in de schoenen van de regisseur en zorgt ervoor dat het filmen een succes wordt. Waar let deze regisseur zoal op tijdens de opnames? Wanneer is een opname nu echt geslaagd? Neem een kijkje achter de schermen!

Lees verder
Van TrainTool | 19-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Video: Hoe film je een videorollenspel?

Wanneer we bij TrainTool een opnamedag (of: 'draaidag') hebben om de videorollenspellen op te nemen voor een nieuw trainingsprogramma, speelt de projectmanager een belangrijke rol. Die stapt namelijk in de schoenen van de regisseur en zorgt ervoor dat het filmen een succes wordt. Waar let deze regisseur zoal op tijdens de opnames? Wanneer is een opname nu echt geslaagd? Neem een kijkje achter de schermen!

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Messaging voor leren gebruiken

Ik was vanochtend op zoek naar een artikel over messaging voor leren, opleiden en onderwijs. Behalve meer commerciële artikelen over specifieke tools, kon ik in de gauwigheid niets vinden. Daarom heb ik zelf maar deze blogpost over messaging voor leren geschreven.

Lees verder
Van Avetica | 19-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Storyline content direct tonen op Moodle cursuspagina

Vandaag behandelde ik een vraag van een klant die HTML5 output van Storyline direct wilde tonen op een cursuspagina van Moodle. Vergelijkbaar met hoe je een video kunt embedden. In dit artikel leg ik stap voor stap uit hoe je […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Storyline content direct tonen op Moodle cursuspagina verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Stappenplan technology enhanced learning ontwikkelen

Bij het ontwerpen en ontwikkelen van technology enhanced learning (blended of volledig online) doorloop je een aantal stappen. In deze bijdrage werk ik deze stappen verder uit.

Stappenplan TEL ontwerpenIn 2015 heb ik geschreven over een stappenplan voor de ontwikkeling van blended learning.  

Lees verder
Van Avetica | 18-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle ontwikkelingen

Eerder spraken we hier al over enkele ontwikkelingen die door Martin Dougiamas werden toegelicht op de Moodlemoot in Duitsland. In dit artikel nog enkele punten die hij daar heeft toegelicht. Moodle sites Om gebruikers te ondersteunen kent Moodle momenteel verschillende […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle ontwikkelingen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Call for proposals stimuleringsregeling Open en online onderwijs 2018 geopend

Vandaag is de nieuwe call for proposals voor de stimuleringsregeling Open en online onderwijs geopend. Via deze regeling stelt het ministerie van OCW financiering beschikbaar voor experimenten met online onderwijs en/of open leermateriaal. Deadline: 15 december 2017.


Vandaag ontving ik twee keer onderstaand bericht,

Lees verder
Van Avetica | 17-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle komt naar Europa

Martin Dougiamas heeft de afgelopen periode een aantal bijeenkomsten bezocht in Europa. De presentatie die hij hield op de Moodlemoot in Duitsland is volledig online te bekijken. Een aantal interessante punten wil ik er hier uitlichten. In de video kun […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle komt naar Europa verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Didactische principes van micro learning

Ik moet eerlijk bekennen dat ik me ook wel eens heb afgevraagd of we behoefte hebben aan de aparte term ‘micro learning’, één van de huidige trends op het gebied van technology enhanced learning. Christian Glahn laat echter zien dat micro learning meer is dan het bestuderen van kleine hoeveelheden leerstof.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Reflectietoolbox: hulpmiddel om te leren reflecteren

Reflecteren is een belangrijk voor verdiepend leren. Toch is reflecteren niet onomstreden en best complex. De reflectietoolbox kan hierbij helpen.

Op de website van het Ixperium wordt deze week aandacht besteed aan de reflectietoolbox die is ontwikkeld door het Designteam Niveau2plus van ROC De Leijgraaf.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Over de complexe relatie tussen motivatie en leren (met en zonder ICT)

Het klinkt zo plausibel. Als lerenden meer gemotiveerd zijn, werken ze harder en daardoor leren ze meer. Helaas is de werkelijkheid ingewikkelder.

Ik ben er ook lange tijd vanuit gegaan dat motivatie een belangrijke voorwaarde voor leren is,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Ontwerpmethodieken blended learning

Er is online veel informatie te vinden over aanpakken waarmee je blended learning kunt ontwerpen. In deze blogpost wil ik twee initiatieven van twee hogescholen beschrijven.

Gisteren heeft Judith van Hooijdonk de Design-Cyclus for Education (DC4E) van het Lectoraat Technologie-Ondersteund Leren (TOL) van Zuyd aangekondigd.  

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Aanpassingen website/weblog

Kort voor de zomervakantie wil ik enkele ‘statische’ onderdelen van mijn website/weblog updaten. Wat is tot nu toe gebeurd? Wat ga ik nog onder handen nemen?

Ik heb tot nu toe:

Lees verder
Van TrainTool | 13-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Meet de soft skills van je medewerkers met deze 3 stappen

Als teammanager heb je vaak wel een idee van de sterke soft skills en ontwikkelpunten van je medewerkers. Maar hoe objectief is dit? En hoe breng je het per team, afdeling of voor de hele organisatie in kaart? Weg met het nattevingerwerk, leg die vinger op de zere plek! Bepaal de soft skills van je medewerkers met een scan en maak het overzichtelijk door een soft skills dashboard te implementeren. Met deze 3 stappen ben je er zo.

Lees verder
Van Avetica | 13-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Test je Moodle cursus met DemoStudent

Maak kennis met DemoStudent. Een speciaal account in Moodle om je cursus te testen. Nu gebruikte je vast al ‘Wijzig rol naar …’ maar DemoStudent gaat verder. Dit is een echt account waarmee je ook bijvoorbeeld voorwaardelijke toegang kan testen […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Test je Moodle cursus met DemoStudent verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Sociale media in de klas: vloek of zegen?

Sociale media zijn laagdrempelige internettoepassingen die docenten in het onderwijs kunnen inzetten. Zijn de beperkingen van deze toepassingen -zoals het risico van afleiding- niet dusdanig dat je ze maar beter niet in het onderwijs in kunt zetten?

Myrthe Willems heeft onder begeleiding van Antoine van den Beemt en Marieke Thurlings (Eindhoven School of Education) een zeer uitvoerige literatuurstudie uitgevoerd naar het gebruik van van sociale media als leermiddel in het primair,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nota van inlichtingen aanbesteding kern-LMS Zuyd gepubliceerd

Vandaag heeft Zuyd de definitieve nota van inlichtingen gepubliceerd, in het kader van het aanbestedingstraject van het kern-LMS.

De begrippenlijst op Tendernet definieert de nota van inlichtingen als een aanvulling op de eerder gepubliceerde stukken.

Lees verder
Van Avetica | 11-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle 3.4 gaat minimaal PHP 7 vereisen

Het duurt nog 4 maanden voordat Moodle 3.4 uitkomt, maar nu is bekend dat de nieuwe major release minimaal PHP 7 gaat vereisen. Dat betekent dat je webserver ook deze nieuwste versie moet draaien. Kaart dit tijdig aan bij je […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle 3.4 gaat minimaal PHP 7 vereisen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Social technologies in business (recensie)

Het afgelopen weekend heb ik het boek ’Social technologies in business’ gelezen. Dit boek gaat over het delen van kennis binnen arbeidsorganisaties met behulp van ‘sociale technologieën’. Het niet-delen van kennis schaadt organisaties, menen de auteurs.

Social technologies in businessOnlangs ontving ik van eerste auteur Isabel De Clerq een verzoek of ik deze uitgave wilde recenseren.

Lees verder
Pagina 1 van 48Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste