Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kan technologie helpen de betrokkenheid van lerenden te vergroten?

Onlangs heeft het Britse Jisc samen met Emerge Education een rapport gepubliceerd met als titel “Enhancing student engagement using technological solutions”. Zij bakenen in deze publicatie ‘studentbetrokkenheid’ af en beschrijven hoe technologie binnen vier stadia van een ‘student journey‘ de betrokkenheid van studenten kan helpen vergroten. Ook schetsen de samenstellers

The post Kan technologie helpen de betrokkenheid van lerenden te vergroten? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 21-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Demo Moodle 4.0 bijgewerkt met laatste beta versie. Probeer nieuwe UX zelf uit

Moodle 4.0 Demonstratiesite Op weg naar de release van Moodle 4.0 waar de gebruikerservaring (UX) een flinke boost heeft gekregen, hebben we in november 2021 een demonstratiesite met de beta-versie 4.0 geïnstalleerd. Ten eerste omdat wij zelf wilden weten hoe de nieuwe versie eruit ziet en gaat werken voor docenten en deelnemers. En ten tweede […]


Het bericht Demo Moodle 4.0 bijgewerkt met laatste beta versie. Probeer nieuwe UX zelf uit is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Avetica | 20-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Updates 3.11.5 beschikbaar voor Moodle LMS & Workplace

Moodle LMS updates Afgelopen maandag zijn de updates uitgekomen voor Moodle LMS. Deze updates bevatten naast bugfixes ook verbeteringen in de toegankelijkheid en beveiliging. Het advies is zoals altijd om te zorgen dat deze updates geïnstalleerd worden. Van de Moodle versies die momenteel ondersteund worden staan hieronder de Engelstalige releases notes. Moodle 3.11.5 release notes […]


Het bericht Updates 3.11.5 beschikbaar voor Moodle LMS & Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Weer volledig werkzaam als zelfstandige

De afgelopen twee jaar heb ik mijn werkzaamheden als zelfstandig adviseur en projectleider gecombineerd met een aanstelling in loondienst bij de Open Universiteit, waar ik voor twee afdelingen heb gewerkt. Vlak voor de Kerst heb ik mijn arbeidsovereenkomsten bij de Open Universiteit opgezegd. Vanaf half maart werk ik weer volledig

The post Weer volledig werkzaam als zelfstandige first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Simultaan onderwijs is niet geschikt voor de toekomst van ons onderwijs

In de huidige fase van de COVID-19 pandemie maken we noodgedwongen intensief gebruik van ‘simultaan onderwijs’. Er gaan zelfs stemmen op om ook in de toekomst dergelijk onderwijs structureel te gaan verzorgen. Dat is geen goed plan meent hoogleraar Christopher Schaberg. Bij ‘simultaan onderwijs’ krijgen sommige lerenden fysiek les, in

The post Simultaan onderwijs is niet geschikt voor de toekomst van ons onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Microsoft Loop: platform voor online samenwerken om in de gaten te houden

Microsoft werkt aan een nieuwe applicatie die een verdere impuls kan geven aan werkplekleren en aan samenwerkend leren: Microsoft Loop. Binnen arbeidsorganisaties gebruiken werknemers allerlei applicaties om met elkaar samen te werken en van en aan elkaar te leren. Binnen opleidingen werken lerenden ook in projecten met elkaar samen. Leermananagementsystemen

The post Microsoft Loop: platform voor online samenwerken om in de gaten te houden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 17-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

D2L onthult nieuwe merkidentiteit en markeert een nieuwe fase van het innovatieve leerplatform

De visuele identiteit versterkt de focus op gepersonaliseerd leren en samenwerkingsmogelijkheden AMSTERDAM — 12 Januari 2022 — D2L Inc. (TSX: DTOL), een wereldwijd leertechnologiebedrijf, dat een groot aantal Nederlandse universiteiten en hoger onderwijsinstellingen ondersteunt met zijn digitale leerplatform Brightspace, heeft vandaag zijn nieuwe visuele merkidentiteit en -merkverhaal gelanceerd. Dit onderstreept D2L’s jarenlange toewijding om de manier waarop [...]

Het bericht D2L onthult nieuwe merkidentiteit en markeert een nieuwe fase van het innovatieve leerplatform verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe inzichten over het gebruik van de camera tijdens synchroon online leren

Nu we intensief gebruik maken van synchroon, live, online leren, hebben we ook meer mogelijkheden om onderzoek te doen naar deze manier van leren. Onderzoekers van de universiteiten van Stanford en Gotenburg concluderen volgens Tech&Learning bijvoorbeeld dat het belangrijk is om tijdens videoconferencing in de camera te kijken. Zij hebben

The post Nieuwe inzichten over het gebruik van de camera tijdens synchroon online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Docent weigert face-to-face les te geven en wordt op non-actief gezet

Ferris State University in Michigan heeft docent Barry Mehler geschorst omdat hij zijn studenten in een provocerende video, vol scheldwoorden, heeft laten weten geen fysiek onderwijs te willen verzorgen. De onderwijsvakbond vindt dit een aanslag op de academische vrijheid. Mehler is volgens Inside Higher Ed bang is om fysiek onderwijs

The post Docent weigert face-to-face les te geven en wordt op non-actief gezet first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 14-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moodle als next-level ELO voor Sint-Janslyceum

Keuzes van Sint-Janslyceum Het Sint-Janslyceum uit ‘s-Hertogenbosch heeft net zoals veel andere scholengemeenschappen moeite met de dominantie van Magister, een Nederlands administratiepakket welke tevens een leerlingvolgsysteem is en een Elektronische leeromgeving (ELO) bevat. Prijzen worden opgevoerd en de ‘gratis ELO’ gaat volgend jaar verdwijnen. Op deze manier wil Magister zijn nieuw ontwikkelde ELO ‘Magister.me’ op […]


Het bericht Moodle als next-level ELO voor Sint-Janslyceum is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zorgt deze nieuwe technologie voor een revolutie in het onderwijs?

De afgelopen week heb ik o.a. geblogd over het OECD-rapport Pushing the frontiers with AI, blockchain, and robots. De OECD suggereert hierin dat digitale technologie zoals AI en blockchain-technologie het onderwijs zullen transformeren. Dit is echter niet aannemelijk. Al een eeuw lang kondigen opiniemakers en trendwatchers een revolutie aan binnen

The post Zorgt deze nieuwe technologie voor een revolutie in het onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 13-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Het visualiseren van data

Door: Wolter van Dam, Managing Partner en analist bij Kurtosis onderzoek- en adviesbureau voor datagedreven werken Nu je weet welke data je nodig hebt en waar je deze gaat verzamelen is het ook goed om na te denken over de volgende stap. Hoe breng je deze data vervolgens in beeld? Wolter neemt je mee in [...]

Het bericht Het visualiseren van data verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Begeleid spelenderwijs leren kan bij jongere kinderen net zo effectief zijn als directe instructie

Volgens ScienceDaily concludeert een meta-studie van de Universiteit van Cambridge dat ‘begeleid spelenderwijs leren’ voor kinderen tot acht jaar even effectief kan zijn als meer traditionele klassikale instructiemethoden. De studie laat deze effecten zien bij de ontwikkeling van lees- en schrijfvaardigheden, rekenvaardigheden en sociale vaardigheden, en bij de ontwikkeling van

The post Begeleid spelenderwijs leren kan bij jongere kinderen net zo effectief zijn als directe instructie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 12-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

It’s all about the blend: niet omdat het moet, maar omdat het werkt.

Door: Laura van den Ouden, Trainer & L&D professional Expert Trainers Afgelopen 2 jaar hebben we enorme stappen gemaakt in online leren. Soms noodgedwongen, met vallen en opstaan. We weten welke mogelijkheden er zijn. Toch hebben we ook gemerkt dat online niet zomaar een vervanging is van fysiek, en andersom. Je hebt een sterk didactisch [...]

Het bericht It’s all about the blend: niet omdat het moet, maar omdat het werkt. verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Meer weten over de Metaverse en de mogelijke gevolgen voor leren, opleiden en onderwijs?

De afgelopen tijd ben ik weer geattendeerd op diverse artikelen over de Metaverse, vaak in relatie tot leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost vat ik een aantal artikelen kort samen. Je hebt soms van die onderwerpen in relatie tot ‘technology enhanced learning‘ waarover in korte tijd verschillende artikelen verschijnen.

The post Meer weten over de Metaverse en de mogelijke gevolgen voor leren, opleiden en onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 11-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Webinar over multi-factor authenticatie in Moodle op 27 januari

Webinar 27 januari De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer de datum van 27 januari om 11.00 uur in je agenda.  Thema: Multi-factor authenticatie in Moodle We zien dat bij steeds meer applicaties dat een extra laag in de beveiliging wordt toegevoegd. Na inloggen moet […]


Het bericht Webinar over multi-factor authenticatie in Moodle op 27 januari is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen nieuwe technologieën de grenzen van het onderwijs helpen verleggen?

De OECD heeft een trendrapport gepubliceerd over digitalisering en onderwijs met de titel Pushing the frontiers with AI, blockchain, and robots. Het rapport is te koop. Een samenvatting en het eerste hoofdstuk zijn vrij beschikbaar (pdf). Je kunt de afzonderlijke hoofdstukken ook gratis online lezen. De OECD verkent volgens eigen

The post Kunnen nieuwe technologieën de grenzen van het onderwijs helpen verleggen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 10-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moodle sitegroepen / cohorts uitleg en tips

Moodle kent meerdere manieren om gebruikers aan te melden voor cursussen. Je kunt daarbij denken aan: Manuele aanmelding: volledig handmatig of door het uploaden van een bestand Zelf aanmelding: de gebruiker klikt op de cursus en meldt zichzelf aan Coursepayments (plugin): gebruiker wordt aangemeld na betaling Aanmelding door een extern systeem Sitegroep synchronisatie / Cohort […]


Het bericht Moodle sitegroepen / cohorts uitleg en tips is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Tien belangrijke technologische trends

Volgens Bernard Marr leidt de combinatie van en wisselwerking tussen verschillende technologische trends in de toekomst tot grote veranderingen op tal van terreinen. Wat zijn volgens hem de tien belangrijkste technologische trends? 1: Ubiquitous computing Computers zijn alomtegenwoordig. Processoren worden steeds krachtiger, microchips en apparaten worden kleiner en goedkoper. Quantum

The post Tien belangrijke technologische trends first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Waarom hebben veel mensen een hekel aan online leren?

Matt Crosslin probeert een verklaring te vinden voor het feit waarom veel mensen een hekel lijken te hebben aan online leren. Eén van de redenen -gebrekkige kwaliteit- is volgens hem ongegrond. Op basis van zijn bijdrage kun je een onderscheid maken tussen redenen die tijdens de Corona-pandemie een rol spelen

The post Waarom hebben veel mensen een hekel aan online leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Blended, ‘gepersonaliseerd’, leren kan leerprestaties van leerlingen uit achtergestelde groepen helpen verbeteren

Technologie ondersteund ‘gepersonaliseerd leren’ ligt onder vuur omdat het de kansenongelijkheid binnen het onderwijs vaak vergroot. Het zijn vooral de lerenden die makkelijker leren, die er baat bij hebben. Tony Bates beschrijft een casus waaruit blijkt dat deze aanpak kan leiden tot betere leerprestaties bij leerlingen uit sociaal-economisch achterstelde groepen.

The post Blended, ‘gepersonaliseerd’, leren kan leerprestaties van leerlingen uit achtergestelde groepen helpen verbeteren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 06-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Learning Dashboard in nieuwe versie BigBlueButton

Mooie nieuwe functionaliteit in BigBlueButton versie 2.4, waaronder een Learning Dashboard


Het bericht Learning Dashboard in nieuwe versie BigBlueButton is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe hebben massive open online courses zich in tien jaar ontwikkeld?

Ongeveer tien jaar geleden werden we op het gebied van ’technology enhanced learning’ geconfronteerd met een nieuwe ontwikkeling: de opkomst van grootschalige ‘open’ online cursussen. Dhawal Shah blikt mede aan de hand van statistieken terug op deze ontwikkeling. Shah is oprichter van Class Central. Dit platform monitort de ontwikkeling van

The post Hoe hebben massive open online courses zich in tien jaar ontwikkeld? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik op bloggen in 2021

Ik wil jullie allereerst nog een gelukkig en gezond 2022 wensen! Ook dit jaar wil ik in de eerste blogpost van het nieuwe jaar terugblikken op bloggen in 2021. De coronacrisis is net als verleden jaar van grote invloed geweest op het bezoek en op de inhoud van mijn weblog.

The post Terugblik op bloggen in 2021 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 04-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer kies je voor asynchroon online leren, synchroon online leren en face-to-face leren?

De Learning Correspondent belicht in elke editie een specifiek thema op het gebied van didactiek en online en blended learning. De inhoud is gebaseerd op (praktijk)onderzoek. We presenteren achtergronden bij het thema en we bieden handreikingen voor de toepassing van de inhoud in de praktijk. Het thema wordt afgesloten met bronnen waarop we ons baseren [...]

Het bericht Wanneer kies je voor asynchroon online leren, synchroon online leren en face-to-face leren? verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van Avetica | 03-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Adventicalender download tot eind januari beschikbaar!

Adventicalender druk bezocht Onze Adventicalender is een Moodle cursus die beschikbaar is voor gasten. We kunnen dus niet zien wie hem bezocht heeft maar wel hoe vaak de cursus en de dagen bekeken zijn. Uit die aantallen blijkt dat we de kalender niet voor niets hebben gemaakt en dat veel van jullie de kalender hebben […]


Het bericht Adventicalender download tot eind januari beschikbaar! is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Prettige kerstdagen en alvast een gelukkig en gezond nieuwjaar!

Ik hoop dat jullie heel fijne kerstdagen zullen hebben. Voor mij is dit een periode om bij te komen van de hectiek sinds de zomer, om terug te blikken op afgelopen jaar en om vooruit te blikken naar 2022.  Het is voor mij ook een gezellige periode waarin ik tijd

The post Prettige kerstdagen en alvast een gelukkig en gezond nieuwjaar! first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Drie belangrijke trends die de ‘ed tech’ industrie beïnvloeden

Ik besteed regelmatig aandacht aan trends op het gebied van ’technology enhanced learning’. Deze ontwikkelingen raken meestal onderwijsinstellingen, opleidingsinstituten en de L&D-functie. Natalie Schwartz beschrijft drie belangrijke trends die vooral bedrijven raken die leertechnologie ontwikkelen en aanbieden. Volgens mij is het ook belangrijk dat de ‘vraagkant’ kennisneemt van deze trends.

The post Drie belangrijke trends die de ‘ed tech’ industrie beïnvloeden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Drie educatieve technologische trends voor de langere termijn

Ray Schroeder beschrijft in Tech Trends in Higher Ed: Metaverse, NFT and DAO drie technologische trends met gevolgen voor het (hoger) onderwijs. Schroeder verwacht dat deze trends de komende jaren impact zullen hebben. Gezien de ervaringen met de adoptie van nieuwe technologie lijkt me dat een wat optimistische inschatting. De

The post Drie educatieve technologische trends voor de langere termijn first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Toepassingen van ‘immersive learning’

‘Immersieve technologie’ is de overkoepelende term voor alle technologie die het mogelijk maakt om de echte en virtuele wereld met elkaar te integreren. Virtual reality en augmented reality maken hier deel van uit. Wat zijn educatieve toepassingsmogelijkheden en voorbeelden van deze technologieën? Daarover gaat de bijdrage Immersive Learning: Will AR

The post Toepassingen van ‘immersive learning’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Tips voor het verzorgen van online onderwijs

Het onderwijs mag zich weer opmaken voor een periode van online onderwijs. In deze blogpost vat ik een aantal tips samen die docenten hierbij kunnen helpen. Vooropgesteld: ik vind het een slechte zaak dat het demissionaire kabinet teruggekomen is op de belofte dat het onderwijs niet meer dicht zou gaan

The post Tips voor het verzorgen van online onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Online video’s: combineer effectiviteit en authenticiteit

Sinds het begin van de Coronacrisis zijn we online video meer intensief gaan inzetten voor opleiden en onderwijs. Het gebruik van online video voor educatieve doelen is niet altijd een doorslaand succes. Volgens Erin Crips heeft online video zelfs een negatieve reputatie gekregen. Crisp beschrijft in de Educause Review hoe

The post Online video’s: combineer effectiviteit en authenticiteit first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 17-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe hercertificering in Moodle Workplace de KAM-coördinator kan helpen

KAM-coördinator De laatste jaren zien we in toenemende mate dat bedrijven de verantwoordelijkheden voor kwaliteit, arbeidsomstandigheden en de zorg voor het milieu centraal bij één persoon hebben ondergebracht, de KAM-coördinator. Soms als neventaak bij kleinere bedrijven, soms als afdeling bij grote bedrijven. Daar wordt het vaak QHSE-management genoemd (Quality, Health, Safety en Environment). De KAM-coördinator […]


Het bericht Hoe hercertificering in Moodle Workplace de KAM-coördinator kan helpen is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Opleiden, leren en ontwikkelen met leertechnologie (hoofdstuk)

De afgelopen week is de derde volledig herziene editie van het Handboek Human Resource Development verschenen. Hoofdstuk 38 is van mijn hand. Rob Poell en Joseph Kessels hebben samen met zo’n tachtig auteurs een bijna 900 pagina’s tellend handboek gepubliceerd over een scala aan vraagstukken “op het snijvlak van leren,

The post Opleiden, leren en ontwikkelen met leertechnologie (hoofdstuk) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Waarom ‘constructive alignment’ ook belangrijk is voor het beoordelen van beleid (zoals een regeerakkoord)

‘Constructive alignment’ is een bekend principe op het gebied van onderwijsontwikkeling. Dit principe kun je m.i. ook vertalen naar en toepassen op beleid. Je zou beleidsplannen en bijvoorbeeld ook een regeerakkoord op basis hiervan moeten evalueren en beoordelen. Gisteren hebben VVD, D66, CDA en Christenunie na ruim negen maanden hun

The post Waarom ‘constructive alignment’ ook belangrijk is voor het beoordelen van beleid (zoals een regeerakkoord) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 15-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Inschrijving geopend MoodleMoot 15 maart 2022

Stichting Mnet Benelux De Nederlandse stichting die elk jaar een MoodleMoot wil organiseren heeft een datum gepland voor het jaarlijkse Moodle event: dinsdag 15 maart 2022. Reserveer deze datum als je dit niet wilt missen. Stichting Mnet Benelux is nu hard bezig met het samenstellen van het programma. Als bestuurslid van deze stichting heb ik […]


Het bericht Inschrijving geopend MoodleMoot 15 maart 2022 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Avetica | 15-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Moodle 4.0 komt uit in maart en 4.1 in november 2022

Status van Moodle 4.0 Dat de nieuwe release van Moodle 4.0 zou uitlopen hadden de meeste Moodlelaars wel verwacht. De oorspronkelijke bedoeling was november van dit jaar. Al snel werd het voor kerst 2021 en later werd januari 2022 al releasemoment genoemd. Vanmorgen werden wij geïnformeerd door Moodle HQ dat Moodle 4.0 in maart gaat […]


Het bericht Moodle 4.0 komt uit in maart en 4.1 in november 2022 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Video over wat je moet doen en laten bij simultaan onderwijs #oeb21

Zac Woolfitt heeft een video gemaakt van zijn presentatie tijdens de OEB over de do’s and don’ts van ‘simultaan onderwijs’ in een hybride virtuele klas. Zac bakent eerst wat begrippen af. Simultaan onderwijs vindt volgens hem plaats in hybride virtuele klaslokalen die zijn ontworpen om zowel studenten ter plaatse als

The post Video over wat je moet doen en laten bij simultaan onderwijs #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Meer transparantie bij het gebruik van data in een LMS

The New LMS Rule: Transparency Working Both Ways is een kritisch betoog van Lance Eaton over het gebruik van data in een leermanagementsysteem. De auteur pleit daarin voor een radicale vorm van transparantie. Eaton stelt dat wij ons terecht zorgen maken over hoe bedrijven als Meta en Google omgaan met

The post Meer transparantie bij het gebruik van data in een LMS first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Het belang van technologische geletterdheid

FutureLearn heeft onlangs een artikel gepubliceerd over ’technologische geletterdheid’.  Deze vorm van geletterdheid moet ervoor zorgen dat we technologie gebruiken op een manier die ons ten goede komt. Best belangrijk in een samenleving waarin (digitale) technologie alomtegenwoordig is. De samenstellers gaan in deze bijdrage in op: Wat is technologische geletterdheid?

The post Het belang van technologische geletterdheid first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 10-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Win-win situatie met nieuwe Avetica Partner Programma

Avetica Partner Programma Samen met Avetica jouw e-learning business laten groeien. Dat is de drijfveer achter het Avetica Partner Programma. Met deze nieuwe vorm van samenwerken willen wij voor alle partijen een win-win situatie creëren. Als Avetica Partner mag je het meest krachtigste LMS ter wereld, namelijk Moodle Workplace, aanbieden aan jouw klanten. Avetica zorgt voor […]


Het bericht Win-win situatie met nieuwe Avetica Partner Programma is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Belangstelling voor een online module Kwaliteit van onderwijsinnovatie

Op 10 januari 2022 start bij de Open Universiteit de online module Kwaliteit van onderwijsinnovatie.  Deze module is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op dit gebied. In deze module ga je eerst in op het begrip onderwijskwaliteit, en hoe kwaliteit voor verschillende belanghebbenden een andere invulling kan

The post Belangstelling voor een online module Kwaliteit van onderwijsinnovatie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

De mogelijke betekenis van “The Exponential Age” voor het online leren van de toekomst

‘The Exponential Age’ is een recent verschenen boek van Azeem Azhar. Volgens Joshua Kim is deze uitgave een prima startpunt om na te denken over de toekomst van het (hoger) onderwijs. Azhar stelt in The Exponential Age dat de technologieën van de 21e eeuw exponentieel veranderen, terwijl de instellingen die

The post De mogelijke betekenis van “The Exponential Age” voor het online leren van de toekomst first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Welke ontwikkelingen op het gebied van leertechnologie moeten we in 2022 in de gaten houden?

Het einde van het kalenderjaar nadert. Zoals gebruikelijk verschijnen er in deze tijd weer bijdragen met bespiegelingen over ‘emerging technology trends‘ op het gebied van leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost bespreek ik twee bijdragen. Wat zijn overeenkomsten en verschillen? De bijdrage zijn: 5 Hottest EdTech Trends For 2022

The post Welke ontwikkelingen op het gebied van leertechnologie moeten we in 2022 in de gaten houden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 08-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Leercultuur en gamification op de #OEB21 conferentie in Berlijn

Ik had dit jaar wel veel zin in de #oeb21 conferentie in Berlijn. Ik heb zelf een workshop gegeven over humor, geleerd over leercultuur en inspiratie voor gamification en ook nog lekker uit eten (terwijl dat in Nederland niet meer kon). Ik had geen voorpret vantevoren helaas…. Ik kon het bijna niet geloven denk ik. […] Lees verder
Van Avetica | 08-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

RemindoToets gekoppeld met Moodle Workplace

Wat is RemindoToets? RemindoToets is een toets- en examinering platform van Paragin. Deze applicatie faciliteert het volledige proces van toetsen en examineren, zowel oefentoetsen (formatief) als examens (summatief). Net zoals in Moodle kan je toetsen samenstellen met verschillende vraagtypes zoals hotspotvragen, sleep- en sorteervragen en open vragen. Hierbij kun je uiteraard ook afbeeldingen, video’s en […]


Het bericht RemindoToets gekoppeld met Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van SBO | 08-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Digitale upgrade: L&D’er als gids in de wereld van online leren

Door: Huub van Zwieten, Oprichter TalentFirst, medeontwikkelaar Future Fit Learning programma, schrijver en spreker over talentontwikkeling en werkgeluk. Het aanbod van online leren groeit exponentieel. Jezelf ontwikkelen wordt voor iedereen beschikbaar op een laagdrempelige manier. En toch, hoe mooi het ook klinkt, technologie en online leren alleen werkt niet. Mensen verdwalen in het aanbod, online [...]

Het bericht Digitale upgrade: L&D’er als gids in de wereld van online leren verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Pagina 1 van 97Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste