Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

Een week op Mallorca

De afgelopen week hebben we vakantie gevierd op Mallorca. Mallorca heeft bij velen het imago van ‘zon, zee en zuipen’. Luister bijvoorbeeld naar het Keulse ‘Buones Dias Matthias’. Maar net zo goed als Kreta meer is dan Chersonissos, heeft Mallorca veel meer te bieden dan Platja de s’Areaal met ‘Ballermann

The post Een week op Mallorca first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 28-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

25 Jaar e-Learning vakmanschap in 25 minuten!

Al heel veel jaren geniet ik volop van het congres Next Learning. Ik mag meedenken over de inhoudelijke invulling en lever ook ieder jaar een bijdrage aan het programma. Ik beloofde op 18 april een sessie te verzorgen én een digitaal naslagwerk te maken met bruikbare tips. Die deel ik ook in deze post. Dit […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Tien invloedrijke papers over leren en denken

In deze blogpost vat Scott Young tien wetenschappelijke artikelen samen die grote invloed hebben gehad op zijn denken over leren en denken. Het gaat om de volgende bijdragen. Why Minimal Guidance During Instruction Does Not Work: An Analysis of the Failure of Constructivist, Discovery, Problem-Based, Experiential, and Inquiry-Based Teaching. Kirschner,

The post Tien invloedrijke papers over leren en denken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Wat vindt ChatGPT van een monarchie?

Ter gelegenheid van Koningsdag heb ik ChatGPT (GPT-4) enkele vragen gesteld over de monarchie. Fijne Koningsdag in elk geval. Vraag: Is een monarchie een democratische staatsvorm? Een monarchie is niet inherent een democratische staatsvorm, maar het kan wel samengaan met democratische elementen. In een monarchie is de macht gecentraliseerd in

The post Wat vindt ChatGPT van een monarchie? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Gastcollege met geleerde lessen ten aanzien van de implementatie van e-learning

Gisteravond heb ik weer een gastcollege verzorgd over de implementatie van e-learning (organisatie FCe). Een model voor de implementatie van e-learning, een casus en veel ervaringen vormden de ruggengraat van deze avond. Ik had deelnemers vooraf gevraagd een tekst over een implementatiemodel te bekijken en vragen hierover te formuleren. Na

The post Gastcollege met geleerde lessen ten aanzien van de implementatie van e-learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

25e editie van de SURF Onderwijsdagen: Samen het onderwijs toekomstbestendig maken

De 25e editie van de SURF Onderwijsdagen staat in het teken van het onderwijs van de toekomst. Op 14 en 15 november 2023 komen diverse betrokken van mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten samen in Den Bosch kennis en ervaringen te delen met betrekking tot projecten en innovaties waarvan digitalisering de drijvende

The post 25e editie van de SURF Onderwijsdagen: Samen het onderwijs toekomstbestendig maken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Vervangt AI docenten bij leren van volwassenen?

Verleden week gaf Donald Clark tijdens de Next Learning aan dat docenten op termijn weleens overbodig kunnen worden bij het leren van volwassenen. Artificiële intelligentie wordt immers steeds krachtiger en kan werkzaamheden zoals het geven van instructie, het geven van feedback en het beoordelen van het geleerde overnemen van mensen.

The post Vervangt AI docenten bij leren van volwassenen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Vijftiende bloemlezing over ChatGPT

Het is weer tijd voor een volgende bloemlezing over ChatGPT, de belangrijkste trend op het gebied van ’technology enhanced learning’ van dit moment (met hype-achtige trekken). Dit keer vind je in deze bijdrage negen samenvattingen en maar liefst zesendertig links naar Nederlandstalige bronnen of bronnen waar ik niet aan toe

The post Vijftiende bloemlezing over ChatGPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Simulive leren als invulling van synchroon online leren

Als reactie op de Corona-pandemie bedacht docente Megan Costello een nieuwe benadering van synchroon online leren, genaamd “simulive leren” (gesimuleerd live leren). Costello’s aanpak bestond uit het vooraf opnemen van presentaties om deze vervolgens samen met haar studenten te bekijken tijdens de geplande lestijd, terwijl ze ook met hen communiceerden

The post Simulive leren als invulling van synchroon online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Interessante sites over microcredentials

Via een bijdrage van Stephen Downes ben ik terecht gekomen op de website Making Sense of Micro-Credentials van het Canadese Contact North. Deze website bevat diverse relevante bronnen als je je bezighoudt met microcredentials.   What is the Problem We’re Trying to Solve With Micro-credentials? gaat over de vraag voor welk

The post Interessante sites over microcredentials first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Impressie Next Learning 2023 #NLE

Gisteren, 18 april 2023, vond in Den Bosch de Next Learning 2023 plaats, een evenement gericht op de toekomst van leren en ontwikkelen. Naast mijn eigen sessie over de invloed van ChatGPT op leren en werken, heb ik zes sessies bijgewoond. Hieronder vind je mijn belangrijkste inzichten. Sessie 1: Ga

The post Impressie Next Learning 2023 #NLE first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe veranderen chatbots en ChatGPT werken en leren? #NLE

Vandaag heb ik tijdens de Next Learning 2023 een sessie verzorgd over de mogelijke gevolgen van het gebruik van chatbhots en met name ChatGPT voor werken en leren. Ik ben eerst kort ingegaan op chatbots en ChatGPT. ChatGPT is een chatbot, met dien verstande dat ChatGPT gebruik maakt van: Zeer

The post Hoe veranderen chatbots en ChatGPT werken en leren? #NLE first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Blijf ontwikkelingen op het gebied van de Metaverse en Web3 in de gaten houden

Als het gaat om trends en ontwikkelingen lijkt alle aandacht momenteel uit te gaan naar toepassingen van generatieve AI, zoals ChatGPT en DALL-E. Volgens Bernard Marr moeten we echter ontwikkelingen op het gebied van de Metaverse en Web3 ook in de gaten houden. Onder meer hun relevantie voor leren, opleiden

The post Blijf ontwikkelingen op het gebied van de Metaverse en Web3 in de gaten houden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Trends en populaire onderwerpen op het gebied van leertechnologie analyseren via internet data mining

Trends and Topics in Educational Technology, 2023 Edition is een editorial waarin de auteurs verslag doen van hun onderzoek naar trends en populaire onderwerpen op het gebied van leertechnologie. Zij hebben daarbij gebruik gemaakt van data mining waarbij zij openbare internetbronnen hebben gebruikt. Wat valt daarbij op? De onderzoekers hebben

The post Trends en populaire onderwerpen op het gebied van leertechnologie analyseren via internet data mining first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Digitale technologie is definitief méér dan een middel

In gesprekken over digitalisering stellen gesprekspartners nog steeds vaak dat technologie maar een middel is. Ze willen hiermee benadrukken dat het gebruik van digitale technologie geen doel op zich is, maar doelen moet dienen. Voor mij is digitale technologie echter altijd meer geweest dan een middel. In het tijdperk van

The post Digitale technologie is definitief méér dan een middel first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Innovatieve aanpakken voor alternatieve paden naar maatschappelijk succes

In de Verenigde Staten zoeken jongeren in toenemende mate naar alternatieven voor vervolgonderwijs, nu de kosten van dit vervolgonderwijs de pan uit reizen. Innovaties krijgen hierdoor wel een kans. Het is nog niet duidelijk of deze innovaties succes zullen hebben. Volgens Annie Galvin Teich kwam tijdens de SXSW EDU een

The post Innovatieve aanpakken voor alternatieve paden naar maatschappelijk succes first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Veertiende bloemlezing over ChatGPT

Volgende week dinsdag verzorg ik tijdens de Next Learning de sessie ‘Hoe veranderen chatbots en chatGPT werken en leren?’. Ik heb aan inspiratie geen gebrek, zo blijkt ook uit deze bloemlezing over ChatGPT (met de kern van acht bijdragen en twintig links). A computer engineering student is using ChatGPT to

The post Veertiende bloemlezing over ChatGPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Redenen waarom videoconferencing minder populair is geworden

Volgens Rob Enderle ervaren leveranciers van tools voor videoconferencing zoals Zoom een sterke afname in gebruik. Deels is dit te verklaren vanwege het einde van de COVID-19 pandemie. Maar ook vanwege een aantal aloude problemen die belemmeren dat deze technologie het volle potentieel kan bereiken. Volgens Enderle is het belangrijkste

The post Redenen waarom videoconferencing minder populair is geworden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeelden van de potentie van VR/AR voor leren

Virtual en augmented reality hebben potentie voor het behalen van verschillende leerdoeleinden. Dat blijkt uit de bijdrage Future of Learning Led by Immersive Experiences with AR/VR. De auteurs beschrijven hierin enkele goede voorbeelden. In deze bijdrage schrijven de auteurs ook dat MarketsandMarkets verwacht dat de AR- en VR-markt in 2027

The post Voorbeelden van de potentie van VR/AR voor leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

De rol van technologie bij gepersonaliseerd leren

‘Gepersonaliseerd leren’ is binnen onderwijs en opleiden een gevleugeld begrip en populair fenomeen geworden. Verschillende organisaties hebben ‘personalisering’ een prominente plek gegeven binnen hun strategie. De bijdrage The Role of Technology in Personalized Learning gaat aan de hand van een discussie in op de invoering van gepersonaliseerd leren en op

The post De rol van technologie bij gepersonaliseerd leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Wat is volgens John Hattie de kern van Visible Learning: The Sequel?

In 2008 publiceerde John Hattie zijn boek Visible Learning, waarin hij beschreef wat het beste werkt om het leren van lerenden te bevorderen. Onlangs is het vervolg hierop verschenen. In dit artikel gaat Hattie zelf in op de kern van zijn nieuwste publicatie. Daarbij staat hij expliciet stil bij de

The post Wat is volgens John Hattie de kern van Visible Learning: The Sequel? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Dertiende bloemlezing over ChatGPT

Ik houd me bijna dertig jaar bezig met internettechnologie, leren, opleiden en onderwijs. Ik heb niet eerder meegemaakt dat de lancering van een technologie zoveel heeft losgemaakt als het publiek beschikbaar komen van ChatGPT. Dat blijkt onder meer uit deze dertiende bloemlezing over ChatGPT.   Italië verbiedt ChatGPT per direct

The post Dertiende bloemlezing over ChatGPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Tony Bates met pre-pensioen

Ik noem Tony Bates de ‘eminente grise’ van online leren en ‘open education’. In deze blogpost reflecteert hij op de toekomst van digitaal leren, waarbij hij AI de belangrijkste en meest essentiële ontwikkeling op het gebied van digitaal leren noemt. Bates kondigt via deze blogpost ook aan het wat rustiger

The post Tony Bates met pre-pensioen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Video over Future Today Institute’s Tech Trends Report

Welke belangrijke technologische trends komen op ons af? Dat zijn er nogal wat volgens Amy Webb, CEO van Future Today Institute. In deze video presenteert zij onder meer twee clusters van trends. Verleden week maandag vertelde Fons van den Berg me over zijn bezoek aan SXSW. Hij gaf onder meer

The post Video over Future Today Institute’s Tech Trends Report first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Kan een learning analytics-dashboard gepersonaliseerde feedback bij grootschalig onderwijs mogelijk maken?

Universitair docent Erwin van Vliet van de Universiteit van Amsterdam (UvA) ontwikkelde een learning analytics dashboard genaamd IguideME om studenten en docenten inzicht te geven in de voortgang van het leerproces. Het is de bedoeling dat studenten hiermee gepersonaliseerde feedback krijgen. Wat vind ik daar van? Van Vliet zou hij

The post Kan een learning analytics-dashboard gepersonaliseerde feedback bij grootschalig onderwijs mogelijk maken? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Digital Learning Trends rapport 2023 (althans een aspect van ‘digital learning’)

Thinkific is aanbieder van platforms voor online cursussen en heeft een vragenlijst over trends op het gebied van ‘digitaal leren’ laten beantwoorden door 2000 Amerikaanse respondenten. Op basis hiervan onderscheiden zij vijf belangrijke trends (pdf). De focus van het rapport ligt overigens op trends ten aanzien van content creatie. Dit

The post Digital Learning Trends rapport 2023 (althans een aspect van ‘digital learning’) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Zouden onderwijsinstellingen moeten leren van Spotify als het gaat om personalisering?

Michael Rosemann en Martin Betts verkennen in A Spotify model of personalised higher education mogelijkheden van gepersonaliseerd leren in het onderwijs door de vergelijking te maken met de wijze waarop muziekplatform Spotify personalisering volgens de auteurs met succes inzet. Volgens mij is op hun betoog wel wat af te dingen.

The post Zouden onderwijsinstellingen moeten leren van Spotify als het gaat om personalisering? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

De didactische waarde van oefenen en toetsen met behulp van leertechnologie (o.a. ChatGPT)

Gisteren heb ik tijdens het congres Toetsen en Examineren in het hoger onderwijs aangegeven hoe je toetsen als leeractiviteit kunt inzetten, en en ben ik ingegaan op de mogelijkheden van digitalisering hiervoor. ChatGPT deed weer het meeste stof opwaaien. Ik heb eerst gekeken welke ervaringen deelnemers al hebben met toetsapplicaties

The post De didactische waarde van oefenen en toetsen met behulp van leertechnologie (o.a. ChatGPT) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 28-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Verrassend: VR toepassingen kun je al zelf maken

Ik spreek Peter Faulhaber via Zoom en het is meteen duidelijk hoeveel hij van technologie houdt want voor ik het weet praten we over digitale tweelingen, Hololensen en LXPs. Peter werkt als Digital Learning advisor en developer bij de NS, vooral aan medewerkers ondersteunen op de werkplek. Peter heeft interessante dingen gemaakt met Virtual Reality […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Wijze lessen, AI en ChatGPT (oftewel: hoe kunnen AI en ChatGPT bijdragen aan bouwstenen voor een effectieve didactiek?) #SOMLai

Gisteren heb ik aan het einde van de dag twee keer een sessie verzorgd tijdens een conferentie over ChatGPT en AI in het onderwijs van SOML en ROER College Schöndeln in Roermond. Ik heb toegelicht hoe AI (inclusief ChatGPT) bouwstenen voor een effectieve didactiek kan versterken. In 2019 is “Wijze

The post Wijze lessen, AI en ChatGPT (oftewel: hoe kunnen AI en ChatGPT bijdragen aan bouwstenen voor een effectieve didactiek?) #SOMLai first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we ‘simultaan’ onderwijs alleen toepassen als het niet anders kan?

Volgens Alanna Gillis zijn er zes belangrijke redenen waarom ‘simultaan’ onderwijs niet de norm zou mogen worden in het onderwijs. Bij ‘simultaan onderwijs’ participeert een deel van de lerenden online op afstand aan onderwijs, en een deel fysiek. Gillis gebruikt de term ‘HyFlex’. Bij dit model kunnen lerenden er normaliter

The post Moeten we ‘simultaan’ onderwijs alleen toepassen als het niet anders kan? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Gebruik focusdoelstellingen of vragen, geen leerdoelen

Moet je leerdoelen bij de start van e-learning wel of niet expliciet noemen? Christy Tucker vat de discussie hierover mooi samen. Leerdoelen zouden helderheid verschaffen aan lerenden over wat zij kunnen verwachten. Leerdoelen zijn echter bedoeld voor de ontwerpers van e-learning (en leertrajecten in het algemeen). Doelen richten de aandacht

The post Gebruik focusdoelstellingen of vragen, geen leerdoelen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Over het monitoren van beeldschermen van lerenden

In Should Teachers Be Allowed to Use Online Tools to Monitor Student Screens? verkent Larry Ferlazzo de vraag of docenten technologie moeten gebruiken om het gebruik van computers door lerenden te monitoren. Tools waarmee docenten beeldschermen van lerenden kunnen monitoren, kunnen door docenten worden gebruikt om online activiteiten van lerenden

The post Over het monitoren van beeldschermen van lerenden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Twaalfde bloemlezing over ChatGPT

Ik verzamel wekelijks nog steeds meer artikelen over ChatGPT dan ik verwerken. Hoog tijd dus voor bloemlezing twaalf over deze toepassing van generatieve AI. Met dit keer acht samenvattingen en twintig verwijzingen. ChatGPT is me trouwens steeds meer behulpzaam bij het samenstellen van dit soort overzichten. Vraag ChatGPT bijvoorbeeld wat

The post Twaalfde bloemlezing over ChatGPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Achtentwintig trends op het gebied van technology enhanced learning

Gisteravond heb ik in het kader van de FCe Postbachelor opleiding e-Learning een gastcollege verzorgd over trends op het gebied van ’technology enhanced learning’. Daarbij heb ik vooral ook deelnemers trends laten presenteren. Ik onderscheid momenteel maar liefst achtentwintig trends. Ik had deelnemers vooraf gevraagd per deelnemer een trend te

The post Achtentwintig trends op het gebied van technology enhanced learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Drie manieren om ‘student success’ bij online leren te vieren

Taylor Shivers beschrijft drie ‘creatieve’ strategieën voor het vieren van succes van lerenden bij online leren. Wat vind ik daarvan? Online leren kan voor lerenden een behoorlijke uitdaging zijn. Daarom is het volgens Shivers belangrijk om het behalen van prestaties en het boeken van voortgang, te vieren. Volgens de auteur

The post Drie manieren om ‘student success’ bij online leren te vieren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hebben huidige studenten behoefte aan ander onderwijs?

In Students Want More Workplace Skills From Colleges. Will Higher Ed Adjust? gaat Jenn Hofmann in op één van de themas die volgens haar centraal stonden tijdens de recente editie van de SXSW EDU: hoe kunnen onderwijsinstellingen inspelen op de behoeften van de huidige studenten? Tijdens de SXSW EDU presenteerde

The post Hebben huidige studenten behoefte aan ander onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Is de instellingsstrategie ten aanzien van online en blended learning aan herziening toe?

Behoeften van studenten ten aanzien van online en blended learning zijn mogelijk aan verandering onderhevig. In zijn artikel “Recharge Your Higher Education Online Strategy in 2023” belicht Chris Gardiner, Eduventures Senior Analyst bij Encoura, hoe traditionele verschillen tussen ‘campus studenten’ en online studenten steeds vager worden. Nieuw onderzoek toont volgens

The post Is de instellingsstrategie ten aanzien van online en blended learning aan herziening toe? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Bloemlezing elf over ChatGPT

In 1974 zong Bachman Turner Overdrive het al: You Ain’t Seen Nothing Yet. Bijna vijftig jaar later lijkt deze uitspraak op te gaan voor toepassingen op het gebied van generatieve AI, zoals ChatGPT. ChatGPT is eind 2022 beschikbaar gekomen voor een breed publiek. De afgelopen week is een nieuwe versie

The post Bloemlezing elf over ChatGPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Principes voor online docentprofessionalisering

Dankzij de Coronacrisis zijn we synchroon online leren veel meer gaan toepassen om docenten te professionaliseren op het gebied van leertechnologie. Tolu Noah beschrijft tien principes die een leidraad bieden voor het ontwerpen en faciliteren van effectieve en boeiende virtuele workshops. Relevantie Bij het ontwerpen van dergelijke workshops moeten begeleiders

The post Principes voor online docentprofessionalisering first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Kan er bij e-learning ook sprake zijn van teveel interactiviteit?

‘Interactie’ speelt een belangrijke rol bij leren, bijvoorbeeld ten behoeve van het actief verwerken van leerstof. Volgens Karl Kapp kan teveel interactie leren echter ook in de weg staan. Hij bekritiseert het toevoegen van interactie om te voorkomen dat leren ‘saai wordt’. De kunstmatige toevoeging van swipen, klikken, ’drag and

The post Kan er bij e-learning ook sprake zijn van teveel interactiviteit? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Kritisch negeren helpt de overdaad aan informatie hanteerbaar te maken

We worden in toenemende mate overspoelt met interacties en informatie. Volgens de auteurs van When critical thinking isn’t enough: to beat information overload, we need to learn ‘critical ignoring’  moeten we de vaardigheid van kritisch negeren ontwikkelen, waarbij we kiezen wat we negeren en waar we onze aandacht op richten.

The post Kritisch negeren helpt de overdaad aan informatie hanteerbaar te maken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe de kracht van toepassingen als ChatGPT mogelijk zal toenemen

De publieke beschikbaarheid van ChatGPT heeft sinds eind 2022 zeer veel stof doen opwaaien. De komende week wordt de lancering van een nieuwe, krachtiger, versie van de onderliggende ‘motor’ verwacht. De laatste tijd word ik ook geattendeerd op bijdragen over GPT-4. De huidige versie van ChatGPT is gebaseerd op versie

The post Hoe de kracht van toepassingen als ChatGPT mogelijk zal toenemen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Op de hoogte blijven van editie 2023 van South bij Southwest? (#SXSW2023)

South by Southwest (SXSW) is een jaarlijks festival over muziek, film en interactieve media dat gehouden wordt in Austin (Texas). Tijdens dit festival is altijd veel aandacht voor opkomende technologieën die ook van invloed kunnen zijn op leren, opleiden en onderwijs. Fast Moving Targets faciliteert een groepsblog over SXSW. Nederlandstalige

The post Op de hoogte blijven van editie 2023 van South bij Southwest? (#SXSW2023) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Kan de combinatie van principes van leren van volwassenen en Universal Design for Learning leiden tot meer succesvol studeren?

Peggy Rosario geeft een aantal suggesties over hoe je de ‘adult learning principles‘ van Malcolm Knowles kunt gebruiken bij het onderwijsraamwerk van Universal Design for Learning (UDL). Deze combinatie zou ten goede komen aan ‘student success‘. UDL is een raamwerk dat er naar streeft leren toegankelijker en effectiever te maken

The post Kan de combinatie van principes van leren van volwassenen en Universal Design for Learning leiden tot meer succesvol studeren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Waarom hebben docenten een hoge werkdruk?

De laatste jaren stapelen de klachten over de werkdruk bij docenten zich op. Dit is ook een internationaal fenomeen. Binnen heel veel beroepsgroepen wordt overigens geklaagd over een steeds hogere werkdruk. Meghan Stacey, Susan McGrath-Champ en Rachel Wilson hebben de perceptie van docenten over veranderingen in hun werklast gedurende een

The post Waarom hebben docenten een hoge werkdruk? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Microcredentials en bestaande kwalificatiesystemen

Cedefop heeft onlangs het rapport Microcredentials for labour market education and training: microcredentials and evolving qualifications systems (PDF) gepubliceerd. Dit rapport wil inzicht bieden in de kenmerken en toegevoegde waarde van microcredentials, hun beperkingen, en in de ondersteuning van de leerloopbanen van individuen in de 27 lidstaten van de EU,

The post Microcredentials en bestaande kwalificatiesystemen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Toepassingen van student analytics

De bijdrage The Future of Data-Driven Student Analytics in Higher Education beschrijft een aantal toepassingen van ‘student analytics’, gerubriceerd in twee thema’s. Onderwijsinstellingen gebruiken data over en van studenten steeds vaker voor het maken van voorspellende analyses. ‘Student analytics’ wordt niet alleen gebruikt voor het analyseren en doen van voorspellingen

The post Toepassingen van student analytics first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 06-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Tool van de maand: ChatGPT voor leren en ontwikkelen – een paar mooie ervaringen

Je hebt het vast voorbij zien komen: ChatGPT. Alexander Klöpping schrijft er een opiniestuk over Mark Rutte mee, studenten laten er hun verslag door schrijven. We hebben er een razend slimme, schrijvende assistent bij. Via de site chat.openai.com maak je gratis een account aan en kun je aan de slag. Overigens is er nu ook […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Bloemlezing tien over ChatGPT

Het is weer tijd voor een bloemlezing over ChatGPT. Nummer tien alweer. Deze blogpost bevat samenvattingen van vijf bijdragen over ChatGPT. Ook verwijs ik weer naar een groot aantal links van artikelen over deze toepassing (in het Nederlands geschreven en/of geen tijd om deze te bespreken). Nota bene: ik heb

The post Bloemlezing tien over ChatGPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 8 van 113Eerste   Vorige   3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  Volgende   Laatste