Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Welke theorieën en modellen over digitaal leren zou elke docent moeten kennen?

Matthew Lynch meent dat vijf  theorieën en modellen kunnen helpen de voordelen van technologie te benutten en leeruitkomsten te versterken en verbeteren.  Elke docent of opleider, die met ICT voor leren, opleiden en onderwijs aan de slag gaat,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Is een e-learning dag een goed idee?

Ik had er nog nooit van gehoord. Maar in de VS kennen ze binnen het onderwijs sinds 2014 het fenomeen “e-learning dag”. Verdient dat idee ook in ons land navolging?

De Washington Times Herald schreef gisteren dat de Washington Community Schools het idee van e-learning-dagen langzaam aan het omarmen zijn (het artikel kan binnen de EU niet worden gelezen omdat deze Amerikaanse online krant niet aan de AVG voldoet).

Lees verder
Van SBO | 21-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.20

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.20 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 21-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Groeien door je bedrijf anders te organiseren

Door: Ank Dierckx “Wat een leuke sfeer hier!!!!” Elke bezoeker die een stap binnen zet bij Euroforum...

Het bericht Groeien door je bedrijf anders te organiseren verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 21-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

De Data-Analist L&D

Door: Alexander van der Linden, Product Owner MyLearning KLM, en Thomas Kruithof, Data Strateeg en Product Owner HR-Data...

Het bericht De Data-Analist L&D verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 21-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Zorgverzekeraar Zilveren Kruis Snelkookprogramma eindejaarswerk met gamification

Door: Yvonne Bax, Klant Contact Verbetering Zilveren Kruis Voor zorgverzekeraars zijn november, december & januari de drukste...

Het bericht Zorgverzekeraar Zilveren Kruis Snelkookprogramma eindejaarswerk met gamification verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Welke randvoorwaarden zijn nodig voor de succesvolle invoering van blended learning?

Hadewych Delbaere van de University Colleges Leuven-Limburg (UCLL) doet in de meest recente editie van OnderwijsInnovatie verslag van haar studie naar welke voorwaarden nodig zijn om blended learning strategisch en duurzaam uit te bouwen.

Zij schrijft dat blended learning vaak wordt geïnitieerd door individuele docenten.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Weten werknemers of zij echt ‘nuttig’ leren?

Het Britse Towards Maturity heeft 10.000 deelnemers aan het programma “Towards Maturity Learner Intelligence” bevraagd naar benaderingen, uitdagingen en belemmeringen voor leren om hun werk in de huidige economie te doen. Zij concluderen dat moderne werknemers zich ontwikkelen als autonome en zelfsturende lerenden.

Lees verder
Van SBO | 20-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Mediasite

Mediasite is al jaren de technologie partner van Next Learning. Wij werken samen om te zorgen dat alle presentaties...

Het bericht Mediasite verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 20-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Manager, je communiceert onder de maat: onwil of onkunde?

Leidinggevenden en medewerkers communiceren te weinig met elkaar. Natuurlijk, jij en je medewerker hoeven geen beste vrienden te zijn, maar op het moment dat bepaalde zaken niet meer besproken kunnen worden gaat er iets mis. Dit is helaas niet zelden zo: 60 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers geeft aan onuitgesproken issues met zijn leidinggevende te hebben. Dit betekent dat dit in jouw organisatie waarschijnlijk ook voor ruim de helft geldt. Maar welke mensen zijn het? En waar lopen ze mee rond?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Meer online leren, minder campusonderwijs

Natuurlijk voltrekken trends zich over langere termijn. Toch lijkt in het hoger onderwijs van de VS een verschuiving plaats te vinden. Het aantal studenten dat deelneemt aan hoger onderwijs neemt af, terwijl de deelname aan online hoger onderwijs toeneemt. Zien we deze ontwikkeling ook in ons land terug?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Gebruik concept digital natives blijkt erg hardnekkig te zijn

Rond de eeuwwisseling beweerden auteurs als Marc Prensky dat we te maken hebben met een generatie die van nature of inherent technologisch onderlegd is, en zich anders gedraagt en denkt omdat men technologie intensief gebruikt. Dit concept van de ‘digital native’ heeft ook in de academische wereld aan populariteit gewonnen.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 18-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

"Er zal ook geoefend moeten worden"

In het eerste deel van het interview dat we hadden prof. dr. Carel Jansen, emeritus hoogleraar van de Rijksuniversiteit Groningen, bespraken we al hoe mensen leren communiceren. Maar dan het vervolg: hoe kun je dat leerproces en daarmee de communicate verbeteren? En hoe toets je dat? Je leest het in dit tweede deel. 

Lees verder
Van Faculty of Skills | 18-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Leren communiceren is meer dan imiteren

Gelukkig leren we het grootste deel van het communicatiepalet vanzelf. Door af te kijken bij anderen én doordat wij mensen nou eenmaal de gave hebben om taal en communicatie kunnen absorberen en te gebruiken, ook al begrijpen we niet precies wat er gezegd wordt. Over die bijzondere mix spraken we prof. dr. Carel Jansen, emeritus hoogleraar van de Rijksuniversiteit Groningen en coauteur van het handboek Leren communiceren.

 

Lees verder
Van SBO | 18-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Ontwikkelen van de Trusted Business Advisor bij PwC: leren door te doen

Leren on the job: experimenteren, fouten maken en daarvan leren. Door: Renske Roet | Jobtraining & Carolien...

Het bericht Ontwikkelen van de Trusted Business Advisor bij PwC: leren door te doen verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 18-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

‘Licence to operate’ en de rol van een leermanagementsysteem

Door: Marco de Juncker, Technisch Specialist Software Support bij MotracLinde Almere, en Jeroen Heesterbeek, Partner Manager LearnLinq LMS. Als learning...

Het bericht ‘Licence to operate’ en de rol van een leermanagementsysteem verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 18-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Learning Experiences in LXP (Learning Experience Platform) door Alliander

Wij nemen je mee in onze unieke “learning journey”! Door: Niek de Groot en Henrieke Smeenge, L&D...

Het bericht Learning Experiences in LXP (Learning Experience Platform) door Alliander verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 18-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe creëer je bij managers een cultuur waarin fouten gemaakt mogen worden?

Door: Annet Murre, Directeur LVSC Iedereen in de organisatie maakt fouten. We maken ze doorlopend. Maar fouten...

Het bericht Hoe creëer je bij managers een cultuur waarin fouten gemaakt mogen worden? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 18-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Nooit meer vinken, alleen nog maar vonken met interactieve video!

Behapbaar én leuk aantoonbaar bekwaam Door: Jennie den Besten, Hoofd St Jansdalacademie, Ziekenhuis St Jansdal Lisanne van...

Het bericht Nooit meer vinken, alleen nog maar vonken met interactieve video! verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Bespreking ‘Op de schouders van reuzen’

Onlangs is ‘Op de schouders van reuzen. Inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten‘ verschenen. Paul Kirschner, Luce Claessens en Steven Raaijmakers bespreken hierin 24 kernartikelen over leren en doceren, afkomstig uit de cognitieve psychologie.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe definiëren professionals design thinking?

De term ‘design thinking’ is alomtegenwoordig. Ook op het gebied van technology enhanced learning, L&D en onderwijs. De Nielsen Norman Group heeft een groep van 87 professionals op het gebied van user experience en ontwerp uit verschillende branches gevraagd naar wat zij hieronder verstaan.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je als deelnemer de kwaliteit van een online cursus beoordelen, voordat je er aan deelneemt?

Als het goed is, besteden organisaties zorgvuldig aandacht aan de selectie van (leveranciers van) online cursussen. ‘Kwaliteit’ is daar een zeer belangrijk aspect van, net als het antwoord op de vraag of online cursussen een goede oplossing zijn voor vraagstukken waar de organisatie mee te kampen heeft.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Voorspellingen op het gebied van e-learning voor 2019

Zoals gebruikelijk verschijnen er tegen het einde van het jaar weer voorspellingen over wat er allemaal komend jaar gaat veranderen op het gebied van technology enhanced learning.

Vanochtend attendeerde Harm Weistra mij op de uitgave 2019 predictions for eLearning.

Lees verder
Van SBO | 14-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

KLM Cargo: gezamenlijk leren in een simulatieve werkomgeving met de Hololens (MR)

Oftewel: Pallet Opbouw Training 2.0 Door: Edwin Bleumink | KLM Royal Dutch Airlines & Henny van Kessel...

Het bericht KLM Cargo: gezamenlijk leren in een simulatieve werkomgeving met de Hololens (MR) verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 14-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Leadership & Empowerment in een agile organisatie – praktijk bij ING

Door: Alize Hofmeester, HR Transformation Expert Global CoE One Way of Working bij ING Digitalisering, 24/7 bereikbaar...

Het bericht Leadership & Empowerment in een agile organisatie – praktijk bij ING verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 14-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

One Way of Working bij ING

Door: Alize Hofmeester, HR Transformation Expert Global CoE One Way of Working bij ING Digitalisering, 24/7 bereikbaar...

Het bericht One Way of Working bij ING verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 14-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Empoweren heeft effect!

“Empoweren van lerenden”: het grotendeels overdragen van de regie over en de verantwoordelijkheid voor het leren aan...

Het bericht Empoweren heeft effect! verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 13-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

3 x innovatieve leerstrategie bij Antoni van Leeuwenhoek Academie

(Minisessies te volgen in een ‘carrousel’) Sessieleider: Miriam Boer, manager AVL Academie Sessie 1 (15 min): Design...

Het bericht 3 x innovatieve leerstrategie bij Antoni van Leeuwenhoek Academie verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 13-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Een effectieve combinatie van Performance Support en Adaptief Leren bij Alrijne Zorggroep

Door: Caroline Luijbregts en Annelies Braak | Opleidingsadviseurs Alrijne Academie Alrijne zorggroep combineert leerwerkoplossingen met een adaptief...

Het bericht Een effectieve combinatie van Performance Support en Adaptief Leren bij Alrijne Zorggroep verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 13-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat je écht moet doen voordat je begint met het maken van een e-learning

Het lijkt soms lastig om een E-learning te maken, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn!...

Het bericht Wat je écht moet doen voordat je begint met het maken van een e-learning verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 13-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Pluvo

Pluvo maakt je online trainingen onvergetelijk. Pluvo is een vernieuwd e-learning platform waarmee je fantastische trainingen kunt...

Het bericht Pluvo verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Stemgestuurde digitale assistenten en leren

Stemgestuurde digitale assistenten zoals Google Home, Siri van Apple of Alexa van Amazon, worden steeds vaker gebruikt. Ik las laatst dat Google Home tijdens ‘Black Friday’ op grote schaal is aangeschaft. Als we deze toepassingen gaan gebruiken voor leren, opleiden en onderwijs,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Een Learning Experience Platform is eigenlijk een overkoepelend portaal (en daar is niets mis mee)

‘Learning Experience Platforms’ zijn een betrekkelijk nieuw fenomeen op het gebied van leertechnologie. De toepassing lijkt toegevoegde waarde te hebben al is het twijfelachtig of de ’hype’ die ermee gepaard gaat, terecht is. De vlag lijkt ook de lading niet te dekken.

Lees verder
Van SBO | 12-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Skillstown

Het bericht Skillstown verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Is sprake van een wederopstanding van RSS?

RSS (Really Simple Syndication) is naar mijn mening één van de beste internettechnologieën die ooit is ontwikkeld. De afgelopen jaren lijkt de populariteit ervan verminderd. Maar er lijkt wellicht sprake van een ‘herrijzenis’. En dat is niet meer dan terecht.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 11-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moving learning back to the business

Moving learning back to the business Learning has become too far detached from the business side of companies. In the days of medieval guilds, you would complete your entire education while working and learning the trade and skills alongside a master craftsman. However, times have changed and we've moved learning to schools and universities. At work, corporate HR/learning professionals are responsible for employees' learning and development. I believe this is wrong for many reasons. We need to move learning back to the business. In this blog post, I address a couple of problems I see stemming from the disconnect between learning and the business and discuss some positive trends for the future. Artboard Cost and speed The development process for learning content is complex, slow and expensive because the people who have the knowledge (subject matter experts/SMEs on the business side) aren't the ones creating the content. Companies hire learning specialists and instructional designers to create the training courses. This means knowledge has to be transferred from the business to the learning and development (L&D) department. All the content has to be checked and doublechecked before a course is ready to go live. Maintenance Learning specialists are normally responsible for maintaining the published content, but they don't work on the business side. That means they are unaware of real-time changes affecting the business. As a result, courses often remain outdated. What does this really mean? Organizations end up spending time and money equipping their employees with irrelevant/outdated knowledge and skills. Disconnect from the business The root cause of these problems is the fact that L&D is detached from the business. It's as if there's a wall between the L&D professionals and the SMEs who are working on the business side. This slows down the process of creating learning content and makes it expensive and impossible to maintain. I believe we must make the business side responsible for content creation and maintenance so that learning is fully aligned with and integrated into the business. Trends To counteract these problems, I see multiple trends in corporate learning, all of which point learning in the same direction: toward the business Informal learning and workplace support It's clear that informal learning and workplace support are becoming more important. Trends or hypes like 70:20:10, five moments of learning need, and many others all point in that direction. This shows that learning content is becoming less didactical and more supportive in nature. We're moving from courses to resources. The added value of staffing learning specialists is declining, and real-life knowledge on the business side is becoming more important than ever. Self-directed learning: The learner takes responsibility One very promising development is that the learners are now increasingly taking responsibility for their own learning. In the past, your company could tell you which courses to take or which certifications you needed for your next promotion, but those days are over. People are no longer staying with the same employer for 40 years and that makes them responsible for their own learning and development by default. Still, many L&D departments are stuck in old habits. They still “push” learning content to the business. For a small number of topics (like compliance and security), this continues to be necessary. But 95% of the learning is not about compliance or security and is the responsibility of the learner. The L&D department can only facilitate this, and the best way to do that is to be as close to the business as you can, preferably integrated. Peer-to-peer learning Peer-to-peer learning is growing fast. Also known as knowledge sharing, it’s an everyday part of the workforce already. In peer-to-peer learning, L&D's only role is to facilitate knowledge sharing among coworkers. From LMS to LXP The learning buzzword of 2018 is LXP, which is short for learning experience systems. LXPs are replacing the traditional LMS in part. The difference between the two is captured in two words: management versus experience. A learning management system is created as a tool for the L&D department. It allows them to push courses top-down to the employees and control the whole learning flow from beginning to end. A learner experience system is much more focused on helping learners acquire skills and identify knowledge gaps so they can pull the necessary learning content from a social environment. In other words, it's management versus experience and push versus pull. I believe this is a crucial change and that L&D departments are finally moving into the facilitating role they should have been playing all along. This pull-based learning is another powerful sign of how bottom-up learning strategies that are integrated into the business are gaining momentum. Learning is already moving back to the business and this trend will continue to accelerate in 2019.   Lees verder
Van Faculty of Skills | 11-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat de HR-afdeling kan doen voor de toekomst van de winkelstraat

In de concurrentiestrijd met online winkelen zitten winkeliers te springen om goed personeel dat uitblinkt in klantgerichtheid en passend advies kan geven. Vaardigheden waar niet iedereen over beschikt, maar die gelukkig wel heel goed te trainen zijn. De HR- en Learning & Developmentafdeling spelen daarmee een belangrijke rol in de broodnodige vernieuwing van de retail.
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat worden komend jaar belangrijke trends op het gebied van leertechnologie?

Het Britse Towards Maturity heeft onlangs aan 700 L&D-leidinggevenden over de hele wereld gevraagd welke leertechnologieën momenteel worden gebruikt en welke leertechnologieën zij in de toekomst van plan zijn te gaan gebruiken. Wat valt daarbij op?

In het persbericht stelt de oprichter van Towards Maturity,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Zeven dingen die je moet weten over digitale transformatie

In het kader van de ELI ‘7 Things You Should Know About’-reeks heeft de Educause onlangs een editie gepubliceerd over digitale transformatie (pdf).

De uitgave begint zoals gewoonlijk met een scenario.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Reflectie op de 24ste Online Educa #OEB18

De afgelopen dagen heb ik de 24ste editie van de Online Educa (OEB) bezocht. Ik heb vooral feitelijk verslag gedaan, deels in de vorm van aantekeningen. In deze blogpost wil ik uitgebreider reflecteren op dit indrukwekkende congres. Ik verwijs daarbij naar mijn eerdere bijdragen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Interessante marktpartijen tijdens de Online Educa #OEB18

Ik heb ook -natuurlijk weer te kort- de gelegenheid genomen om de expositie te bezoeken. Dankzij de overname door Learning Technologies was er dit jaar een gratis expositie met seminars aan de conferentie is toegevoegd. Er waren daarom veel meer stands met aanbieders van leertechnologie (een relatief groot deel gericht op de bedrijvenmarkt).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen curricula voldoende inspelen op veranderende beroepen? #OEB18

De laatste sessie, die ik heb bijgewoond, ging over een initiatief van de Universiteit van Texas over een programma over ontwerp ondernemerschap (design entrepeneurship).

Ontwerpers kunnen een belangrijke rol spelen binnen veranderingen in organisaties.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Leren op de werkplek: wetenschap, data en goede praktijken #oeb18

De opening van dag twee van editie 2018 van de OEB bestaat traditiegetrouw uit twee plenaire sessies. Ik heb de sessie over werkplek leren bijgewoond.

Onder leiding van Donald Taylor zijn we gestart met na te denken over de belangrijkste uitdagingen op het gebied van werkplek leren. 

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Debat: Moet alle leerervaringen leuk zijn? #OEB18

Het Online Educa Debat van de 24ste editie van de Online Educt Berlijn stond weer onder leiding van het voormalige Britse Lagerhuislid Harold Elletson (tevens werkzaam op het gebied van e-learning). Moet alle leerervaringen leuk zijn? Dat was de stelling van dit jaar.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Bestrijding van “Post-Truth” met kritische geletterdheid onderwijs #OEB18

Alec Couros is in een Spotlight sessie ingegaan op de dringende noodzaak curricula op het gebied van informatiegeletterdheid opnieuw voor te stellen als een middel om de huidige epidemie van nepnieuws, catfishing en dis/misinformatie te bestrijden.

Couros ging in zeer hoog tempo en met veel voorbeelden voornamelijk in op de problematiek van vandaag de dag.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Leren met chatbots #OEB18

Ik beschouw chatbots als een veelbelovende technologische ontwikkeling die zelfs kan leiden tot het verminderen van werkdruk van medewerkers omdat routinematige vragen door een robot beantwoord kunnen worden. Een panel verkende na de lunch op dag 1 van de Online Educa wat vernieuwende toepassingen in verschillende sectoren zijn.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Studenten “in the lead”: welke leertechnologie hebben zij nodig? #OEB18

De eerste sessie van de Online Educa die ik na die koffiepauze heb bijgewoond, was een sessie die verzorgd werd door studenten van Avans Hogeschool.

Deze studenten kunnen hun eigen leerpad kiezen, waarbij docenten meer fungeren als begeleider en ondersteuner om studenten te helpen.

Lees verder
Pagina 8 van 74Eerste   Vorige   3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  Volgende   Laatste