Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Relatie tussen verbannen van smartphones en leerprestaties

Peter Kemp, Richard Brock en Amy O’Brien vatten in deze bijdrage de resultaten van hun onderzoek samen naar de relatie tussen de scores op PISA-tests en het verbod op smartphones op scholen. Met verrassende uitkomsten. Verschillende landen zijn overgegaan op een verbod op smartphones in het onderwijs. In ons land

The post Relatie tussen verbannen van smartphones en leerprestaties first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Next Learning 2024: Connecting the Dots

Op 10 april 2024 vindt in het 1931 Congrescentrum in ’s Hertogenbosch Next Learning 2024 plaats, vooral bedoeld voor professionals op het gebied van leren en ontwikkelen. Omdat leren ‘verbinden’ is, staat het evenement dit jaar in het teken van het thema ‘Connecting the Dots’. Volgens de organisatie raakt leren

The post Next Learning 2024: Connecting the Dots first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Het geheugen van ChatGPT verandert: wat is de mogelijke impact voor leren, opleiden en onderwijs? (en twee andere belangrijke ontwikkelingen)

Het was weer dolle boel, de afgelopen week. Niet alleen vanwege de ‘vasteloavend’, maar ook vanwege belangrijke ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI. De afgelopen week maakte OpenAI bijvoorbeeld bekent dat het geheugen van ChatGPT gaat veranderen. Daarnaast maakte Google bekend dat de nieuwe versie van Gemini een ‘context

The post Het geheugen van ChatGPT verandert: wat is de mogelijke impact voor leren, opleiden en onderwijs? (en twee andere belangrijke ontwikkelingen) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

De Apple Vision Pro voor leren, opleiden en onderwijs?

Onlangs is de Apple Vision Pro in de VS op de markt gekomen. Deze headset is op dit moment waarschijnlijk nog onbetaalbaar voor de meeste organisaties. Maar hoe zit het met de toegevoegde waarde voor leren, opleiden en onderwijs, ook in vergelijking met andere geavanceerde apparaten voor ‘extended reality’ en

The post De Apple Vision Pro voor leren, opleiden en onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Podcast The Learner’s Forecast van Anywise over blended learning

Anywise is initiatiefnemer van de podcast The Learner’s Forecast: Innovators on the Horizon. CEO Julien Jukema spreekt hierin met gastsprekers over relevante thema’s rond leren en innoveren. Onlangs sprak Julien met mij over blended learning. In deze Engelstalige podcast ga ik in op de mogelijke impact van (generatieve) AI op

The post Podcast The Learner’s Forecast van Anywise over blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Mijlpalen en toekomstperspectief van Amerikaanse microcredential initiatief

Digital Promise is een Amerikaanse non-profit organisatie die zich inzet voor innovatie in het onderwijs, onder meer door middel van microcredentials. Rita Fennelly-Atkinson schrijft over de recente ontwikkelingen en toekomstplannen van Digital Promise’s Micro-credential initiatief, dat sinds 2015 loopt. Digital Promise heeft een platform ontwikkeld met een uitgebreide bibliotheek aan

The post Mijlpalen en toekomstperspectief van Amerikaanse microcredential initiatief first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe docenten ethische afwegingen maken bij het gebruik van AI in de klas

In How teachers make ethical judgments when using AI in the classroom vat ScienceDaily een studie van het USC Center for Generative AI and Society samen dat gaat over belangrijke factoren bij de toepassing van AI in het onderwijs en de ethische opvattingen van docenten. Het onderzoek “AI in K-12

The post Hoe docenten ethische afwegingen maken bij het gebruik van AI in de klas first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Waarom connecties tussen mensen essentieel zijn voor het delen van kennis

Check.point eLearning doet verslag van een webinar met Nigel Pain en Gary Ridge over het belang van het brein van de organisatie (‘organizational brain‘). Dat zijn de verbindingen die mensen in staat stellen om kennis te delen, te leren en de wereld te begrijpen. Sterke interpersoonlijke banden creëren kansen voor

The post Waarom connecties tussen mensen essentieel zijn voor het delen van kennis first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Elf voordelen van online leren

De bijdrage Advantages of online learning: 11 key benefits beschrijft -zoals de naam al zegt- elf belangrijke voordelen van online leren, vanuit het perspectief van de lerende. Het overzicht bevat bekende voordelen, maar ook een paar voordelen die niet vaak worden genoemd. De voordelen zijn: 1. Flexibiliteit: Of je nu

The post Elf voordelen van online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Leidt AI tot meer isolatie van lerenden of juist tot meer verbondenheid?

Het gebruik van (generatieve) AI kan leiden tot meer efficiëntie. Daardoor zouden docenten meer ruimte hebben om aandacht te besteden aan lerenden en voor persoonlijke begeleiding. Toch is Julia Freeland Fisher bang dat AI de isolatie van lerenden aanzienlijk kan vergroten. Tenzij onderwijsinstellingen hun organisatiemodellen en manieren van meten herzien.

The post Leidt AI tot meer isolatie van lerenden of juist tot meer verbondenheid? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Zeven strategieën om uitval bij online leren te voorkomen

Syed Balkhi bespreekt in zijn artikel “Course Abandonment: 7 Ways To Re-Engage Students” het probleem van dat veel lerenden voortijdig stoppen met hun deelname aan een online leertraject. Volgens hem is daar wel wat aan te doen. Hij identificeert eerst de belangrijkste redenen waarom lerenden hun deelname voortijdig verlaten: gebrek

The post Zeven strategieën om uitval bij online leren te voorkomen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Ondersteunende versus autonome AI voor docenten en opleiders

Philippa Hardman bespreekt in deze blogpost de impact van twee AI-modellen voor leren en ontwikkelen: ‘Assisted AI’ en ‘Autonomous AI’. Deze modellen hebben volgens haar een aanzienlijke impact op het ontwerpen en faciliteren van leerervaringen. In de context van ‘Assisted AI’ wordt AI gebruikt als een hulpmiddel om menselijke besluitvorming

The post Ondersteunende versus autonome AI voor docenten en opleiders first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Forse investeringen in online tutoring hebben niet het beoogde effect

In de Verenigde Staten stimuleert de overheid scholen om te investeren in online tutoring om onderwijsachterstanden, opgelopen tijdens de Corona-pandemie, weg te werken. Jill Barshay schrijft dat er weinig bewijs is dat online tutoring veel lerenden helpt, ook al wordt er een vermogen in geïnvesteerd. De belangrijkste oorzaak is waarschijnlijk:

The post Forse investeringen in online tutoring hebben niet het beoogde effect first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen generatieve AI-toepassingen als ChatGPT wel tekst begrijpen?

Critici van generatieve toepassingen als ChatGPT typeren deze applicaties vaak als “stochastic parrots”. Volgens Anil Ananthaswamy is het de vraag of je deze typering op basis van recent onderzoek overeind kunt houden. De term “stochastic parrots” wordt gebruikt om te benadrukken dat grote taalmodellen, ook al zijn ze goed in

The post Kunnen generatieve AI-toepassingen als ChatGPT wel tekst begrijpen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Natuurwetenschappen bestuderen in de Metaverse?

De bijdrage Make Science Learning Easier with Metaverse Platform for Education is van een commercieel bedrijf dat zich onder meer bezighoudt met het ontwikkelen van leeromgevingen in de Metaverse. Hun inhoudelijke argumentatie om de metaverse voor ‘science’ -natuurwetenschappen- te gebruiken, en de voorbeelden vind ik voldoende interessant om hier weer

The post Natuurwetenschappen bestuderen in de Metaverse? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Impressie bijeenkomst twee AI Advisory Board ROERCollege Schöndeln

Op 14 december 2023 vond de eerste bijeenkomst plaats van de AI Advisory Board van ROERCollege Schöndeln, die ik mag begeleiden. Gisteravond vond bijeenkomst twee van deze adviesraad plaats. Deze blogpost bevat een impressie. Een AI Advisory Board is een platform waarin lerenden, ouders/verzorgers, medewerkers (waaronder docenten en directieleden) en

The post Impressie bijeenkomst twee AI Advisory Board ROERCollege Schöndeln first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Enkele beperkingen van AI in het onderwijs

Artificiële intelligentie heeft potentie voor leren, opleiden en onderwijs. In On the Limits of Artificial Intelligence (AI) in Education schetst hoogleraar Neil Selwyn van de Autralische Monash University echter een aantal kritische thema’s die volgens hem een prominentere plaats moeten krijgen in toekomstige discussies over AI in het onderwijs. Ik

The post Enkele beperkingen van AI in het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Boeiend onderwijs dankzij ‘hologram-docenten’?

We gebruiken hologram-technologie om overleden artiesten, zoals Elvis of André Hazes senior, weer op te laten treden. Kunnen we dezelfde technologie ook gebruiken om Marie Curie of Maya Angelou instructies te laten geven? The Guardian besteedt aandacht aan het gebruik van hologram-technologie voor het verzorgen van online onderwijs. Volgens deze

The post Boeiend onderwijs dankzij ‘hologram-docenten’? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Over engagement en het voorkomen van uitval bij online leren

Het bevorderen van ‘engagement’ is een ‘uitdaging’ bij online leren. Ik heb vandaag twee bijdragen over dit onderwerp gelezen die ik graag met jullie deel. De eerste bijdrage is A Positive Environment of Engagement and Retention in the Online Learning Environment van Laura Flinn, Kelly Fogelmark en Maureen Hermann. Zij

The post Over engagement en het voorkomen van uitval bij online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Waarom het niet slim is AI-bots te verbieden jouw artikelen te laten lezen

Verschillende nieuwssites, zoals The Guardian of de New York Times, staan generatieve AI-toepassingen niet meer toe om artikelen van hun sites te halen en hun taalmodel ermee te voeden. Ook andere websites en weblogs kunnen dat doen door een stukje code toe te voeren aan de website. Op zich heb

The post Waarom het niet slim is AI-bots te verbieden jouw artikelen te laten lezen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Privacy-uitdagingen voor het onderwijs (volgens de Autoriteit Persoonsgegevens)

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft in een recent rapport de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van privacy in de Nederlandse onderwijssector geanalyseerd, met een focus op de periode 2021-2022 en deels begin 2023. Dit rapport belicht vorderingen en uitdagingen in het naleven van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

The post Privacy-uitdagingen voor het onderwijs (volgens de Autoriteit Persoonsgegevens) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Zullen chatbots gaan doceren?

De opkomst van generatieve AI heeft volgens Natasha Singer een droom van ‘Silicon Valley’ nieuw leven in geblazen: chatbots zouden leren op maat voor lerenden mogelijk kunnen maken. Singer waarschuwt echter dat eerdere pogingen hiertoe deze belofte niet hebben waargemaakt. Ik mis in haar betoog overigens een aantal argumenten. Singer

The post Zullen chatbots gaan doceren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Gebruik je Facebook? Dan houden duizenden bedrijven jou waarschijnlijk in de gaten

De bijdrage Each Facebook User is Monitored by Thousands of Companies heeft niks te maken met online of blended learning, maar alles met digitale geletterdheid. Ik vat deze bijdrage hieronder samen omdat de ‘surveillance society‘ een nog grotere reikwijdte heeft dan we waarschijnlijk al vermoedden. Recent onderzoek van de Amerikaanse

The post Gebruik je Facebook? Dan houden duizenden bedrijven jou waarschijnlijk in de gaten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Curriculaire spinnenweb van Van den Akker

Op mijn blog heb nog nooit apart aandacht besteed aan het curriculaire spinnenweb van Jan van den Akker, dat ook gebruik wordt voor het ontwerpen en ontwikkelen van online en blended learning. Met behulp van deze blogpost wil ik in dat gemis voorzien. Het curriculaire spinnenweb is oorspronkelijk in 2003

The post Curriculaire spinnenweb van Van den Akker first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Voor- en nadelen van generatieve AI voor gepersonaliseerd leren

Als het gaat om onderwijs wordt (generatieve) AI vaak gekoppeld aan gepersonaliseerd leren. Deze benadering is echter niet zaligmakend. Philippa Hardman verkent in deze bijdrage de voor- en nadelen van AI-gepersonaliseerd leren en de potentie van AI bij het faciliteren van samenwerkend leren. Als het gaat om generatieve AI bij

The post Voor- en nadelen van generatieve AI voor gepersonaliseerd leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Dick en Carey Systems Approach Model

In 1978 publiceerden Walter Dick en Lou Carey hun boek The Systematic Design of Instruction. Daarin beschrijven zij een aanpak om in negen stappen te komen tot een ontwerp van een instructie (bijvoorbeeld een les). Dit model wordt nog steeds gebruikt, ook als het gaat om online en blended learning.

The post Dick en Carey Systems Approach Model first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Over de relevantie van Web3

Volgens Dion Hinchcliffe is Web3 een belangrijke trend geworden waarbij een torenhoge stapel aan technologie een rol speelt, en die kan leiden tot indrukwekkende economische resultaten. Ook de wereld van leren, opleiden en onderwijs wordt er door geraakt. Web3 heeft betrekking op een nieuwe generatie van het World Wide Web

The post Over de relevantie van Web3 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Zijn microcredentials niet van strategisch belang voor veel onderwijsinstellingen?

Inside Higher Ed besteedt aandacht aan een recent rapport van UPCEA (University Professional and Continuing Education Association) waarin de huidige status en uitdagingen van alternatieve manieren van kwalificeren in het onderwijs wordt besproken. Daaruit komt steun voor alternatieve manieren van kwalificeren naar voren, maar blijkt ook dat deze manieren maar

The post Zijn microcredentials niet van strategisch belang voor veel onderwijsinstellingen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Wordt het effect van generatieve AI op de productiviteit overschat?

In mijn dagelijks werk merk ik dat een toepassing als ChatGPT mij best wat werk uit handen neemt. Dit is echter anekdotisch bewijsmateriaal. In Is GenAI’s Impact on Productivity Overblown? plaatsen Ben Waber en Nathanael J. Fast kanttekeningen bij de opvatting dat generatieve AI zal leiden tot een hogere productiviteit.

The post Wordt het effect van generatieve AI op de productiviteit overschat? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Directe instructie vs onderzoekend leren? Directe instructie en onderzoekend leren

Binnen het domein van de onderwijskunde worden vaak stevige discussies gevoerd over de effectiviteit van didactische aanpakken. Eén van die discussie betreft de veronderstelde ‘superioriteit’ van directe instructie ten opzichte van ‘inquiry-based learning‘. Het recente review artikel Let’s talk evidence – The case for combining inquiry-based and direct instruction concludeert

The post Directe instructie vs onderzoekend leren? Directe instructie en onderzoekend leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Wat beïnvloedt het immersieve karakter van virtual reality?

Bij virtual reality kun je een gesimuleerde omgeving als het ware ingezogen worden. Dit immersieve karakter kan leren bevorderen. Maar wat beïnvloedt dit immersieve karakter? Zorgt de VR-headset ervoor dat je de gesimuleerde omgeving wordt ingezogen omdat je verder geen zicht het op de fysieke omgeving om je heen? Of

The post Wat beïnvloedt het immersieve karakter van virtual reality? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Interessante ervaring met een tekst naar stem AI-applicatie

De afgelopen week heb ik bij Hogeschool voor de Kunsten kennis gemaakt met een interessante applicatie waarmee je op basis van geschreven tekst podcasts kunt maken. Ik ben een intensief gebruiker van ChatGPT en via deze generatieve AI-applicatie maak ik ook afbeeldingen met DALL-E. Andere ontwikkelingen op het gebied van

The post Interessante ervaring met een tekst naar stem AI-applicatie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Docenten uit het mbo leren vooral informeel

Ik hoor regelmatig dat docenten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) relatief weinig deelnemen aan cursussen en trainingen die binnen de eigen organisatie worden aangeboden. Deze docenten leren echter voornamelijk binnen de context van hun dagelijkse werkpraktijk, zo blijkt uit onderzoek van Marjanne Hagedoorn, Maaike Koopman, Machiel Bouwmans en Elly de

The post Docenten uit het mbo leren vooral informeel first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Achtergronden bij live online sessies beïnvloeden inschattingen van vertrouwen en competentie

De vorming van eerste indrukken gebeurt onmiddellijk. Binnen enkele seconden na een ontmoeting trekken we spontaan conclusies over iemands karaktereigenschappen. Dit heeft gevolgen voor de vraag of je als vertrouwenwekkend en bekwaam overkomt. Hoe werkt dit bij live online sessies? En welke rol spelen virtuele achtergronden hierbij? Abi Cook, Meg

The post Achtergronden bij live online sessies beïnvloeden inschattingen van vertrouwen en competentie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

ChatGPT gebruiken voor het maken van samenvattingen werkt nu wat anders

Je kunt ChatGPT voor tal van doeleinden gebruiken. Ik gebruik ChatGPT onder meer voor het maken van samenvattingen, bijvoorbeeld van pdf-bestanden. Afgelopen maandag werd ik geconfronteerd met nieuwe richtlijnen van OpenAI voor het maken van samenvattingen, die er toe leiden dat je de strategie voor het maken van samenvattingen moet

The post ChatGPT gebruiken voor het maken van samenvattingen werkt nu wat anders first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Deze drie onderwijsinnovaties verwacht het Christensen Institute voor dit jaar

Het Clayton Christensen Institute is een non-profit denktank die zich bezig houdt met disrputieve innovatie, onder meer op het gebied van onderwijs. Julia Freeland Fisher reflecteert aan het begin van het jaar op drie te verwachten onderwijsinnovaties. Volgens Freeland Fischer laat onderzoek en de praktijk zien dat sprake is van

The post Deze drie onderwijsinnovaties verwacht het Christensen Institute voor dit jaar first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Innovatie van onderwijsontwerp en beoordeling in het tijdperk van generatieve kunstmatige intelligentie

In dit editorial (pdf) beschrijven Charles Hodges en Paul Kirschner nieuwe problemen die generatieve AI met zich meebrengt voor onderwijsontwerp en beoordeling. Zij formuleren eveneens twaalf strategieën hoe hiermee om te gaan. Volgens de auteurs heeft generatieve AI het beantwoorden van drie vragen meer gecompliceerd gemaakt, met name binnen tijd-

The post Innovatie van onderwijsontwerp en beoordeling in het tijdperk van generatieve kunstmatige intelligentie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Waarom we persoonlijkheidstesten niet zouden moeten gebruiken voor leren en ontwikkelen

Clark Quinn fileert in een recente video het gebruik van persoonlijkheidstesten zoals de MBTI voor leren en ontwikkelen. In onderstaande video gaat Clark Quinn in op de problematiek rond beoordelingsinstrumenten en persoonlijkheidskenmerken op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D). Hij stelt dat deze instrumenten, zoals die welke introvertheid en

The post Waarom we persoonlijkheidstesten niet zouden moeten gebruiken voor leren en ontwikkelen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Wat een jaar

Ten behoeve van de december 2023-editie van de nieuwsbrief van e-learning.nl heb ik onderstaande terugblik geschreven op het afgelopen jaar. 2023 was me het jaartje wel. Nadat OpenAI op 30 november 2022 ChatGPT publiekelijk beschikbaar stelde, ging het in 2023 in relatie tot e-learning en blended learning bijna nergens anders

The post Wat een jaar first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Vier manieren waarop technologie het opleiden en trainen van werknemers heeft veranderd

Volgens de bijdrage 4 ways technology has changed employee training heeft digitale technologie ertoe geleid dat het opleiden en trainen van werknemers sneller en effectiever is geworden. De bijdrage beschrijft vier manieren. Ik plaats ook een aantal opmerkingen bij deze manieren. Volgens onderzoek van de Association for Talent Development geven

The post Vier manieren waarop technologie het opleiden en trainen van werknemers heeft veranderd first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Format van de vraag kan misinformatie bij toepassingen als ChatGPT bevorderen

Allereerst een gelukkig nieuwjaar! Een jaar waarin waarschijnlijk weer veel aandacht uit zal gaan naar generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT en Microsoft’s Copilot. In deze eerste blogpost van 2024 bespreek ik een onderzoek over misinformatie en ‘large language models’. Ik plaats daarbij kanttekeningen bij het onderzoek en bij de aanbevelingen van

The post Format van de vraag kan misinformatie bij toepassingen als ChatGPT bevorderen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hele fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2024!

In deze laatste blogpost van 2023 blik ik terug op het afgelopen jaar, met name vanuit het perspectief als zelfstandig adviseur en projectleider. Ik wil jullie bij dezen ook prettige feestdagen wensen, en alvast een goed uiteinde en een gelukkig en gezond 2024. De oorlog in de Oekraïene, Gaza en

The post Hele fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2024! first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Is AI een soort zeepbel?

Ik sta positief-kritisch ten opzichte van generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT. Ik zie veel mogelijkheden en kansen, maar heb ook oog voor risico’s en beperkingen. Cory Doctorow kijkt vooral met een kritische blik naar technologische ontwikkelingen. In What Kind of Bubble is AI? vergelijkt hij de huidige situatie rondom AI met

The post Is AI een soort zeepbel? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Praktische voorbeelden van blended learning

Med Kharbach vat in deze bijdrage zes artikelen samen van beschrijvingen van blended learning toepassingen, in diverse contexten. De diversiteit van blended learning komt daarbij duidelijk tot uitdrukking. Blended Learning as a Potentially Winning Combination of Face-to-face and Online Learning: An Exploratory Study. Carol Auster implementeerde screencasts in haar inleidende

The post Praktische voorbeelden van blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning en studiesucces

In het artikel “The 5 Pillars of Blended Learning: Building a Solid Foundation for Student Success” beschrijft Sherri Powell vijf pijlers van blended learning die moeten bijdragen aan succesvol studeren. Zij werd snel tijdens haar loopbaan geconfronteerd met een klas die bestond uit lerenden met een zeer diverse achtergrond, zowel

The post Blended learning en studiesucces first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

De toekomst van AI in het onderwijs (volgens onder meer John Hattie en Dylan Wiliam)

Via Pedro de Bruyckere stuitte ik gisteren op een interview met John Hattie, Dylan Wiliam en Arran Hamilton. Zij reflecteren daarin op de mogelijke gevolgen van AI voor het onderwijs. Ik deel graag een aantal meer of minder opvallende uitspraken met jullie uit deze ruim één uur durende video. De

The post De toekomst van AI in het onderwijs (volgens onder meer John Hattie en Dylan Wiliam) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Intrinsieke motivatie en online en blended leren

Jessica Koehler besteedt aandacht aan onderzoek naar ‘need-supportive teaching‘ om de intrinsieke motivatie bij online en blended learning te bevorderen. Zij vertaalt de bevindingen ook in strategieën die docenten kunnen toepassen bij online en blended learning. Need-supportive teaching (NST) is het bieden van autonomieondersteuning, structuur en betrokkenheid door docenten om

The post Intrinsieke motivatie en online en blended leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Platform voor het verkennen van AI didactiek

Exploring AI pedagogy is een communityplatform voor het delen van ervaringen met AI in het onderwijs. Het platform werkt als volgt: onderwijsprofessionals kunnen via een Google Form een ervaring met AI in het onderwijs beschrijven. Het kan gaan om succesvolle en teleurstellende experimenten. De reflecties kunnen gaan over specifieke lesactiviteiten,

The post Platform voor het verkennen van AI didactiek first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Drie basisvoorwaarden voor succesvol online leren

Volgens Susan Sibert en collega’s heeft de overhaaste overgang naar volledig online onderwijs, als gevolg van de COVID-19 pandemie,  geleid tot nieuwe inzichten en methodes als het gaat om het voorbereiden op online leren. Deze auteurs presenteren drie basisvoorwaarden waaraan je zou moeten voldoen om online leren tot een succes

The post Drie basisvoorwaarden voor succesvol online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 8 van 118Eerste   Vorige   3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  Volgende   Laatste