Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Afgelopen zaterdag publiceerde ik een blogpost over concepten van blended learning. Marco Marcellis wees me op de bijdrage Motivating students in competency‑based education programmes: designing blended learning environments waarin een aanvullend concept wordt beschreven. Dit paper is door Marco geschreven, samen met Jimmy Frerejean, Bert Bredeweg, Saskia Brand‑Gruwel en de
Blended learning is een veelomvattend begrip dat verschillende betekenissen kan hebben. Hoewel blended learning vaak wordt gedefinieerd als een combinatie van face-to-face en online leren, is er geen eenduidige definitie over de precieze invulling hiervan. Deze onduidelijkheid maakt het lastig om implementaties van blended learning te analyseren en te vergelijken.
Veel onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten beschikken onder meer over een leermanagementsysteem zoals Canvas, itslearning of Moodle en over MS Teams. Dat leidt vaak toen de vraag: wanneer gebruik je nu het beste welke applicatie? In deze bijdrage geef ik een advies. Een leermanagementsysteem (LMS) is bedoeld voor het ontsluiten van tal
Priten Shah schrijft in I Was an AI Optimist. Now I’m Worried It’s Making Teacher Burnout Worse dat hij bij de lancering van ChatGPT verwachtte dat generatieve AI de potentie heeft om de werkdruk van docenten te verminderen. Inmiddels heeft hij zijn verwachtingen getemperd. Is dat terecht? Hij schrijft in
Gisteren heb ik bij het Instituut voor Strafrecht & Criminologie van de Universiteit Leiden een workshop verzorgd over de rol van generatieve AI in hun onderwijs. Ik ben onder meer ingegaan op de rol van generatieve AI bij het schrijven van een scriptie. Deze blogpost bevat een samenvatting van de
De Online Educa in Berlijn (OEB) bestaat dit jaar dertig jaar (het wordt mijn twintigste editie). Ter gelegenheid hiervan heeft de organisatie een nieuw initiatief gelanceerd: het “30 under 30″ programma. Dit programma heeft als doel de volgende generatie leiders in de schijnwerpers te zetten die verandering en innovatie op
Chris Goodall heeft een document gemaakt waarin hij een aantal van de belangrijkste AI-cases binnen het onderwijs heeft gecategoriseerd, inclusief het risiconiveau en de risicobeperkende maatregelen die medewerkers kunnen treffen. Je kunt je daarbij afvragen of die risico’s niet ook gelden bij ‘mensenwerk’. Toch snap ik als als mensen risico’s
De opkomst van generatieve AI biedt aanzienlijke mogelijkheden voor het leren en ontwikkelen, opleiden en onderwijs. Op 18 november 2024 organiseert SBO het congres AI-deas for Learning + Education waar professionals op het gebied van leren uit het bedrijfsleven, de publieke sector en het onderwijs samen onderzoeken hoe AI het
Gisteravond vond bijeenkomst vier plaats van AI Advisory Board ROER College Schöndeln. We hebben onder meer afgesproken om de richtlijnen die deze adviesraad heeft opgesteld breed te delen. Een AI Advisory Board is een platform waarin lerenden, ouders/verzorgers, medewerkers (waaronder docenten en directieleden) en andere betrokkenen een stem kunnen krijgen
Naar aanleiding van een video waarin de nieuwe versie van ChatGPT fungeert als tutor, spreekt Jeffrey R. Young van EdSurge met Sal Khan over de vraag: moeten AI-chatbots wel worden gebruikt als tutor? Khan gaat daarin ook in op de kritiek op generatieve AI als tutor. Aangezien je steeds beter
Bij de ontwikkeling van e-learning cursussen worstelt menigeen met het bevorderen van betrokkenheid en het realiseren van goede resultaten. Volgens de auteur van Improving Your eLearning Courses: The 4 Most Important Elements to Focus On kun je echter de effectiviteit van je online cursus verbeteren zonder de inhoud volledig te
Een bekende uitspraak is: een docent die door een computer vervangen kan worden, verdient dat ook. Deze uitspraak is gedaan toen AI nog in de kinderschoenen stond. Geldt deze uitspraak nog steeds? Of kunnen nu ook goede docenten vervangen worden door AI? De originele uitspraak wordt toegedicht aan Isaac Asimov
Creativiteit wordt gezien als een vermogen waarmee mensen zich kunnen onderscheiden van AI. Binnen het onderwijs zou daarom de nodige aandacht besteed moeten worden aan het ontwikkelen van creativiteit. Maar hoe beoordeel je creativiteit op een valide en betrouwbare manier? Veel onderwijsinstellingen worstelen met die vraag. Volgens ScienceDaily heeft de
Ik ben al vele jaren gastdocent van de postbachelor opleiding e-learning die inmiddels door de Foundation for Corporate Education (FCe; van Kessels & Smit) wordt aangeboden. Deze opleiding is vernieuwd -AI speelt een belangrijke rol- en geeft een diverse kijk op e-learning. Marcel de Leeuwe coördineert de opleiding en is
Deze week vond in Noordwijkerhout editie 2024 van dé CvI Conferentie plaats. Ongeveer 1300 medewerkers van mbo-instellingen en onderwijspartners kwamen bij elkaar om kennis en ervaringen uit te wisselen rond tal van thema’s. In deze blogpost vind je mijn impressie van dag 2. MBO Talks Tijdens deze conferentie is ook
Durf, doe, deel. Het zou het motto kunnen zijn van een nieuw kabinet. Het is echter het motto van de conferentie die het Consortium voor Innovatie dit jaar in Noordwijkerhout organiseert. In deze blogpost vind je mijn impressie van dag 1. Dé CVI Conferentie wordt georganiseerd door het Consortium voor
Gisteren mocht ik tijdens het Aeres Kennis Event ‘Samen slimmer?’ een sessie verzorgen over generatieve AI en onderwijs. Ik ben begonnen met reacties op de opkomst ten aanzien van generatieve AI. Ik heb aangegeven dat we slecht zijn in het voorspellen van de impact van nieuwe technologie. Toch heb ik
Volgens dr. Mustafa Akben kun je als onderwijsinstelling AI het beste integreren in het onderwijs. Hij verwacht dat AI onderwijs op korte termijn kan verbeteren, en op langere termijn kan transformeren. Akben heeft ook onderzoek gedaan naar de impact van generatieve AI op creativiteit. Mustafa Akben komt aan het woord
In Context matters? Yes and AI has made its move… benadrukt Donald Clark het belang van context voor leren en ontwikkelen. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van AI geven volgens hem een nieuwe impuls aan ‘contextueel computergebruik’. Ik plaats enkele kanttekeningen bij Donald’s hooggespannen verwachtingen. Clark stelt dat ‘context’ één
Bij onder meer online leren is constante afleiding een grote uitdaging. Volgens Helen Todd van de universiteit van Sussex spelen drie principes een belangrijke rol om betrokkenheid te vergroten en afleiding te minimaliseren. Zij schrijft dat digitale platforms in de aandachtseconomie constant om onze aandacht strijden. Ons brein, dat zich
Deze vraag probeert Christopher Pappas te beantwoorden. Wat mij betreft zijn microlearning en nanolearning -voor zover het onderscheid zinvol is- nuttige e-learning toepassingen, maar niet om de reden die Pappas schetst. Volgens Pappas lijkt de aandachtsspanne van mensen in de loop van de jaren steeds korter te worden. Mensen kunnen
Binnen het onderwijs zijn er de nodige zorgen als het gaat om het beoordelen van teksten die door lerenden met behulp van generatieve AI zijn geschreven. Je beschikt niet over technologische hulpmiddelen om dit op een betrouwbare manier te checken. Maar kun je dit dan als docent niet herkennen op
Steeds meer jongeren schijnen naar podcasts te luisteren. Michael Horn en Daniel Curtis zien in deze ontwikkeling potentie voor leren, maar ook een mogelijke reactie op het vaak zeer intensieve gebruik van smartphones en sociale media (wat ten koste kan gaan van de mentale gezondheid van jongeren). Hun bijdrage bevat
Volgens Markus Bernhardt heeft AI de potentie om de manieren van leren, die we binnen Learning and Development (L&D) toepassen te veranderen. Dat komt mede door de voordelen van AI-coaches die Donald Clark beschrijft. Bij de opkomst van generatieve AI lag een sterke nadruk op de mogelijkheden van deze technologieën
Volgens de International Society for Technology in Education (ISTE) beschikken we vandaag de dag over een enorme hoeveelheid edtech-producten. Het ontbreekt echter aan een duidelijke methode om de kwaliteit of effectiviteit van deze producten te bepalen. Zij hebben daarom de Teacher Ready Evaluation Tool ontwikkeld. In EdSurge besteden zij hier
Op 29 en 30 mei 2024 vindt in Noordwijkerhout de jaarlijkse CvI-conferentie plaats. De inhoud van deze conferentie is tot stand gekomen via het ‘Voor-Scholen Door-Scholen’ concept: twintig betrokken MBO-instellingen verzorgen een programma in hun eigen workshopruimte, naast partnerorganisaties uit het mbo. Ik verzorg hier ook een bijdrage. Ik ben
Gisteren besteedde ik aandacht aan de nieuwe versie van ChatGPT, die afgelopen maandag gelanceerd is. De dag erna vond Google I/O plaats, Google’s jaarlijkse conferentie waar innovaties worden aangekondigd. De vernieuwingen van dit jaar hebben een sterke focus op AI. Verder valt de intergratie van AI binnen andere Google-applicaties op,
Maandagavond is de nieuwe versie van ChatGPT, gebaseerd op GPT-4o, beschikbaar gekomen voor gebruikers. Deze applicatie heeft verder aan kracht gewonnen. De potentie voor leren, opleiden en onderwijs is vergroot. Maar er zitten ook enkele bedenkelijke kanten aan deze versie. GPT-4o -de ‘o’ staat voor ‘omni’- biedt verbeteringen in snelheid
Terwijl jij vandaag waarschijnlijk overspoeld wordt met tal van bijdragen over de lancering van GPT-4o, wil ik in deze blogpost een impressie geven van ChatGPT in higher education – a synthesis of the literature and a future research agenda. In deze literatuurstudie besteden Pritpal Singh Bhullar, Mahesh Joshi en Ritesh
De 30ste editie van de Online Educa in Berlijn vindt dit jaar plaats van 27 tot en met 29 november 2024. Het thema van dit jaar is ‘Brace for Transformation: The Courage to Redefine Learning‘. Je kunt nog tot 31 mei aanstaande een voorstel voor een bijdrage indienen. De OEB
Ik ga al vele jaren één keer per jaar met drie vrienden, die ik vanaf mijn zevende jaar ken, een weekend weg. Om de andere keer gaan ook de partners mee. De afgelopen week zijn we met z’n allen een aantal dagen naar Berlijn geweest. We hadden woensdag aan het
Het World Economic Forum heeft onlangs een rapport gepubliceerd over de potentie van AI binnen ‘Education 4.0‘. Als je discussie over AI in het onderwijs volgt, dan zal de potentie die het WEF schetst niet verrassen. De case studies zijn het meest informatieve deel van dit rapport. Dat geldt ook
Mei et al. (2024) hebben een Turingtest uitgevoerd met AI-chatbots. Ze hebben onderzocht hoe chatbots zich gedragen in een reeks klassieke gedragsspellen die zijn ontworpen om eigenschappen zoals vertrouwen, eerlijkheid, risicomijdend gedrag, en samenwerking te stimuleren. Verder hebben de onderzoekers gekeken hoe AI-chatbots reageren op een traditionele Big-5 psychologische vragenlijst
Onderzoek van Carnegie Learning onder bijna 800 respondenten schetst een gemengd beeld van het gebruik en de percepties van AI binnen het Amerikaanse K-12 onderwijs. Directeuren en bestuurders zijn bijvoorbeeld positiever ten aanzien van de potentie om leerprocessen en ondersteunende processen te verbeteren dan docenten. Veel docenten geven aan dat
In Navigating A World of Generative AI: Suggestions for Educators reflecteren Lydia Cao en Chris Dede op de rol van generatieve AI in leren en hoe dit ons dwingt om onze visies op effectief onderwijs opnieuw tegen het licht te houden. Hieronder vind je een samenvatting van dit paper. Ik
Page Yousey verkent in deze bijdrage een aantal geavanceerde leertechnologieën en beschrijft de potentie ervan om de ontwikkeling van werknemers een drastische impuls te geven en de groei van organisaties te bevorderen. Per technologie beschrijft zij wat de technologie is, geeft zij een (fictieve) casus en somt zij enkele overwegingen
Gisteravond heb ik een webinar verzorgd voor studenten van de postgraduaat Onderwijstechnoloog van de Vlaamse Hogeschool UCLL. Het onderwerp: het gebruik van (generatieve) AI binnen het onderwijs. Verder deel ik weer bijna zestig links over generatieve AI via deze bijdrage. De doelgroep van deze opleiding bestaat uit (toekomstige) ‘pedagogische ICT-coördinatoren’
‘Leren in een online community of netwerk’ is één van de vormen van e-learning. Volgens Tasha Hensley en Ulrich Boser van The Learning Agency is het opzetten en beheren van een online community een uitdagende maar bevredigende taak. Zij delen zes tips die kunnen helpen bij het opbouwen van een
Harvard beschikt over een Harvard GenAI Library for Teaching and Learning waar je een flink aantal video’s vindt van docenten die laten zien hoe zij generatieve AI in het onderwijs gebruiken. Er is ook een vergelijkbaar Nederlands/Belgisch initiatief in de maak. Doe je mee? Harvard heeft negenentwintig beknopte video’s gemaakt
Bernard Marr sprak onlangs met Yann LeCun, hoofd AI-wetenschapper bij Meta. Marr constateert dat LeCun met een tegengeluid komt in een tijd waarin generatieve AI wordt beschreven als het toppunt van technologische innovatie. Tijdens zijn keynote op de Meta AI Day in Londen uitte LeCun kritiek op de beperkingen van
De American Psychological Association (APA) heeft onlangs een paper gepubliceerd (pdf) waarin de auteurs op basis van de psychologische wetenschap ingaan op de ontwikkeling van jongeren en de relatie met het gebruik van sociale media. Volgens de APA is het noodzakelijk om nieuwe, verantwoorde veiligheidsnormen in te voeren om schade
In Do ChatGPT-Style AI ChatBots Help Students Learn? Yes, But There Are Caveats, Says Research doet Eric Ofgang verslag van de volgens mij eerste meta-analyse naar de bijdrage van AI chatbots aan het verbeteren van het leerproces van lerenden. Ofgang neemt tegenstrijdige uitkomsten waar. Hoogleraar Yu Zhonggen heeft samen met
Bij het ontwikkelen van e-learning content of het selecteren van technologieën zoals leermanagementsystemen krijg je sinds jaar en dag te maken met specificaties en standaarden zoals SCORM en xAPI. Craig Weiss heeft onlangs een vraaggesprek over deze onderwerpen gehouden met Paul Schneider, expert op het gebied van het ontwerpen van
Educause heeft samen met Amazon Web Services de Higher Education Generative AI Readiness Assessment ontwikkeld. Deze vragenlijst is ontworpen om een indruk te krijgen van de mate waarin een onderwijsinstelling voorbereid is om strategische AI-initiatieven te ontplooien. De vragenlijst is m.i. grotendeels ook te gebruiken voor L&D. Je kunt deze
Large Language Modellen (LLM’s) hebben de potentie om de gezondheidszorg te verbeteren. Britse onderzoekers concluderen dat met name GPT 4 positief scoort op het gebied van oogheelkundige kennis en redeneervermogen, ook in vergelijking met ervaren oogartsen. De onderzoekers kijken vooral naar de impact op patiëntenzorg. Volgens mij hebben deze bevindingen
Recent Duits onderzoek biedt volgens ScienceGuide interessante inzichten in de manier waarop de structuur van educatieve video’s en het daaruit voortkomende afdwalen van gedachten door studenten het leerproces kunnen beïnvloeden. De onderzoekers hebben het gedrag van kijkers geanalyseerd aan de hand van logbestanden van een groot Duits platform voor online
Onderzoekers van een aantal Britse universiteiten hebben een analyse gemaakt van de prestaties van ChatGPT en -toen nog- Google Bard bij het beoordelen van bèta/technische vakken. Het doel was om de potentiële impact op het leren en de ontwikkeling van studenten te begrijpen. Het onderzoek laat zien waar generatieve AI
Op dit moment vindt in Londen editie 2024 van de Learning Technologies Conference plaats. Donald Clark heeft een kritische impressie geschreven van zijn bezoek aan deze conferentie. Hierin bekritiseert hij de ‘gevestigde’ orde op het gebied van L&D en binnen het domein van leertechnologieën. Zij kiezen te zeer voor een