Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Betrouwbare en veilige digitale credentials en diploma’s #oeb21

Deze sessie tijdens de Online Educa ging over mogelijkheden, uitdagingen en kansen die digitale ‘credentials’.  De sprekers beloofde in te gaan op ervaringen met het implementeren, creëren, uitgeven en overdragen van deze digitale bewijsstukken. Twee deelnemers konden fysiek niet aanwezig zijn en gaven via Zoom een bijdrage. Andreas Wittke van

The post Betrouwbare en veilige digitale credentials en diploma’s #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Do’s and Don’ts van ‘hybride’ virtuele klassen #oeb21

Veel onderwijsinstellingen hebben het afgelopen jaar ervaring opgedaan met wat onder meer ik ‘simultaan onderwijs‘ noem. Veel betrokkenen spreken echter van ‘hybride’ leren. Tijdens de eerste sessieronde van de OEB 21 deelden een aantal instellingen praktische do’s en don’ts voor doceren en leren. Herwig Rehatschek van de universiteit van Graz

The post Do’s and Don’ts van ‘hybride’ virtuele klassen #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Opening Online Educa: Learning Resilience #oeb21

Vanochtend is editie 2021 van de Online Educa in Berlijn daadwerkelijk van start gegaan. Met Fons Trompenaars en Marleen Stikker had deze opening een groot Nederlands gehalte. Belangrijke vraag: Zijn wij in controle, of controleert technologie ons? Er nemen zo’n 650 mensen uit verschillende landen deel aan deze editie. Normaliter

The post Opening Online Educa: Learning Resilience #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat verwacht ik van de Online Educa 2021? #OEB21

Op dit moment zit ik in de ICE vanuit Düsseldorf naar Berlijn. Ik bezoek morgen en vrijdag de Online Educa. Bijna traditiegetrouw blik ik aan de vooravond van deze conferentie vooruit op dit evenement. Impact Covid-19 Covid-19 drukt een grote stempel op de OEB. De organisatie heeft allerlei maatregelen genomen

The post Wat verwacht ik van de Online Educa 2021? #OEB21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 30-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Interessante verbeteringen in Moodle Workplace 3.11.4 update

Update 3.11.4 van Moodle Workplace Afgelopen week is versie 3.11.4 uitgekomen van Moodle Workplace. Deze versie van de ‘grotere broer van LMS’ bevat een aantal interessante verbeteringen en bugfixes. Verbeteringen in Gedeelde Ruimte De ‘gedeelde ruimte’ is een speciale plek in Moodle Workplace. Alles wat je in deze gedeelde ruimte instelt, is direct beschikbaar voor […]


Het bericht Interessante verbeteringen in Moodle Workplace 3.11.4 update is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we ons zorgen maken over deze twee educatieve AI-toepassingen?

Gisteravond las ik twee bijdragen over het gebruik van artificiële intelligentie (AI) die mijn wenkbrauwen deden fronsen. De eerste bijdrage gaat over een nieuw initiatief van Google. Zij hebben een nieuw AI-gestuurd ‘tutorplatform’ aangekondigd dat competentiebeoordelingen door docenten gebruikt om quizzen, aanbevelingen voor cursussen en andere vormen van begeleiding te

The post Moeten we ons zorgen maken over deze twee educatieve AI-toepassingen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 29-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Voordelig instappen bij BigBlueButton!

De online leernoodzaak groeit en blijft groeien. In onze samenleving neemt het besef toe dat permanente oplossingen om online bijeenkomsten te leren faciliteren noodzakelijk zijn voor de toekomst. BigBlueButton is een platform dat ruimschoots antwoorden biedt op deze hulpvraag. Het grootste voordeel dat BigBlueButton heeft ten opzichte van andere aanbieders is de verregaande integratie met […]


Het bericht Voordelig instappen bij BigBlueButton! is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Meten we met learning analytics wel wat we moeten meten?

We gebruiken binnen onderwijs en opleidingen in toenemende mate data ter verbetering van het leren en de omgeving waarin het leren plaatsvindt. Tegelijkertijd wordt de druk vanuit de samenleving op onderwijs en opleidingen groter om juist meer aandacht te besteden aan vaardigheden die lastig met behulp van data te meten

The post Meten we met learning analytics wel wat we moeten meten? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Coronamaatregelen tijdens de Online Educa #oeb21

De komende week vindt in Berlijn de Online Educa plaats. Daarbij hanteert de organisatie strengere regels dan bij ons in Nederland zodat deze conferentie zo veilig mogelijk kan plaatsvinden. De kleurcode voor Duitsland is geel. Dat betekent dat je er gewoon naar toe kunt reizen. Je moet op de terugreis

The post Coronamaatregelen tijdens de Online Educa #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 26-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Complimenten over webinar nieuwe gebruikerservaring Moodle 4.0

Webinar Moodle 4.0 UX Op de laatste donderdag van elke maand verzorgen wij webinars over Moodle, zo ook gisteren. Als onderwerp hadden wij de nieuwe gebruikerservaring (UX) van Moodle 4.0 gekozen. In januari 2022 gaan we na een UX-project van 1,5 jaar het eerste resultaat zien in de vorm van Moodle 4.0. De focus ligt […]


Het bericht Complimenten over webinar nieuwe gebruikerservaring Moodle 4.0 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Avetica | 26-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Adventicalender 2021 vanaf 1 december geopend!

Adventicalender met Moodle tips Na alle leuke reacties op onze Adventicalender van vorig jaar hebben wij besloten ook in 2021 weer een kalender te publiceren. Je kunt de kalender nu al aan je favorieten toevoegen en vanaf 1 december opent er elke dag een luikje met een Moodle tip, feitje of weetje! Dit jaar is […]


Het bericht Adventicalender 2021 vanaf 1 december geopend! is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Sterke kanten en beperkingen van chatbots

Het Wereld Economisch Forum heeft een informatief en beknopt artikel geschreven over chatbots en andere virtuele assistenten. Zij beschrijven summier wat een chatbot is, en wat sterke kanten en beperkingen van deze toepassingen zijn. Een chatbot is volgens de auteurs een toepassing van artificiële intelligentie (AI) die via een conversatie

The post Sterke kanten en beperkingen van chatbots first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Zullen we stoppen met de term “data-driven” onderwijs?

In gesprekken en en artikelen over learning analytics en artificiële intelligentie (AI) valt regelmatig de term “data-driven” onderwijs. In deze bijdrage betoog ik waarom we volgens mij het beste maar kunnen stoppen met deze term te gebruiken. Bedrijven die zich bezig houden met learning analytics gebruiken regelmatig het begrip “data-driven”

The post Zullen we stoppen met de term “data-driven” onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 24-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Micro-credentials; wat zijn het en wat kan Moodle ermee?

Wat zijn micro-credentials? Ik hoor je al denken; “Zijn micro-credentials weer een nieuwe trend in de educatieve wereld?” Ja en nee. Laten we beginnen met wat micro-credentials zijn. Er is nog geen alom geaccepteerde definitie maar in de kern komt het erop neer dat een micro-credential een erkend bewijs is van een behaald leerresultaat op […]


Het bericht Micro-credentials; wat zijn het en wat kan Moodle ermee? is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Toenemend belang van ‘microlearning’ bij werkplek leren

De Coronacrisis heeft ook bijgedragen aan veranderingen op het gebied van werkplek leren. Er wordt nu meer geïnvesteerd in een leven lang ontwikkelen. Tegelijkertijd verandert de aard van professionele ontwikkeling. Dat heeft gevolgen voor aanbieders op de markt post-initieel onderwijs en opleiden. Sean Gallagher heeft met collega’s onderzoek gedaan naar

The post Toenemend belang van ‘microlearning’ bij werkplek leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Tien tips voor betere webinars

Clint Lalonde heeft onlangs een webinar over webinars gegeven. Hij adviseert om tien tips toe te passen. De tips met mijn toevoegingen zijn: Waar kom je vandaan? Benoem van waaruit je presenteert en vraag of anderen dat via de chat ook willen doen. Dit bevordert persoonlijke binding. Lalonde legt daarbij

The post Tien tips voor betere webinars first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 22-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Word jij lid van Moodle User Association?

Moodle User Association De Moodle User Association (MUA) is een internationale Moodle vereniging. Het doel van de MUA is de groei van het open-source online leerplatform Moodle te ondersteunen door een sterke en eensgezinde stem te geven aan de gebruikers. Dit doen zij door het geven van adviezen en het faciliteren van financiële middelen voor […]


Het bericht Word jij lid van Moodle User Association? is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Een nieuwe culturele revolutie in China (nu op het gebied van technologie)?

In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw vond in China de Culturele Revolutie plaats. Deze campagne heeft miljoenen Chinezen het leven gekost. Volgens Donald Clark vindt op dit moment weer een soort culturele revolutie plaats, maar nu op het gebied van nieuwe technologie. De Culturele Revolutie van

The post Een nieuwe culturele revolutie in China (nu op het gebied van technologie)? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Innovaties op het gebied van L&D

Donald Taylor heeft recent resultaten van een onderzoek gepresenteerd waarin hij respondenten heeft gevraagd welke HR/L&D-uitdagingen zij willen oplossen met innovatieve technologieën. Wat valt daarbij op? Taylor doet -tot nu toe- in twee blogposts – hier en hier– verslag van dit onderzoek (542 respondenten uit 50 landen). Hij maakt daarbij

The post Innovaties op het gebied van L&D first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Is het ADDIE-model achterhaald of niet?

Het ADDIE-model wordt al vele jaren en op grote schaal gebruikt voor het ontwerpen en ontwikkelen van leertrajecten. De laatste jaren is er kritiek op dit model. Je zou beter meer ‘agile‘ ontwerpmethodes kunnen gebruiken. Kris Taylor denkt echter dat ‘ADDIE’ nog steeds relevant is op het gebied van ‘learning

The post Is het ADDIE-model achterhaald of niet? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Learning & Development trends

Vandaag organiseerde Next Learning Valley voor de eigen ‘community’ een online sessie over trends op het gebied van learning & development. François Walgering en Evi Bronneberg van NLV hadden mij gevraagd hier een inleiding voor te verzorgen. Diverse ontwikkelingen zoals digitalisering en Covid-19 doen een groot beroep op de veerkracht

The post Learning & Development trends first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 18-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Diverse toepassingen met Sticky Notes in Moodle

Plugin Sticky Notes Wil je dat studenten visueler werken dan uitsluitend met teksten? Kijk eens naar Sticky Notes. Dit is een leeractiviteit in Moodle waarbij iedere student eigen notities (post-its) kan toevoegen en categoriseren in meerdere kolommen. Dit is op basis van de Kanban methode: een visuele weergave om een proces of project inzichtelijk te […]


Het bericht Diverse toepassingen met Sticky Notes in Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Belangstelling voor online modules over online en blended learning en onderwijsinnovatie?

De Open Universiteit verzorgt verschillende online modules op het gebied van online en blended learning en op het gebied van onderwijsinnovatie. Deze modules zijn bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op deze terreinen. Wil je geïnformeerd worden over dit aanbod? Vul dan dit formulier in. Ik ben parttime

The post Belangstelling voor online modules over online en blended learning en onderwijsinnovatie? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 16-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Moodle als Learning Experience Platform?

Wat is een Learning Experience Platform? De afkorting LXP staat voor Learning Experience Platform en dit wordt door sommigen gezien als dé opvolger van de ’traditionele’ leermanagementsysteem (LMS). Is dit vooral marketing-gedreven om je af te zetten tegen het ‘sterk verouderde LMS’ of zit er daadwerkelijk een verschil tussen een LMS en een LXP? LXP’s […]


Het bericht Moodle als Learning Experience Platform? is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Nudges voor leren, opleiden en onderwijs: waar hebben we het over?

De laatste tijd ben ik een aantal bijdragen tegen gekomen over het belang van ‘nudges’ voor leren, opleiden en onderwijs. Het valt me daarbij op dat deze term daarbij wel erg breed wordt opgevat. Nudges kun je volgens Wikipedia definiëren als gedragspsychologische motivatietechnieken waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich

The post Nudges voor leren, opleiden en onderwijs: waar hebben we het over? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Betrokkenheid van lerenden bij asynchroon online leren vergroten

In That Synching Feeling: An Exploration of Student Engagement in an Online Environment doen Kate Kelly en Edward Lock verslag van een evaluatieonderzoek van twee onderwijseenheden die als gevolg van de Coronapandemie noodgedwongen maar succesvol zijn herontworpen. De Victoria University bereikt relatief veel studenten uit achtergestelde groepen. Vóór Covid-19 is

The post Betrokkenheid van lerenden bij asynchroon online leren vergroten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen AI-tutoren lerenden helpen bij het leren?

Kunstmatige intelligentie (AI) kan docenten ondersteunen in hun werk en lerenden helpen bij het leren. De toepassingen worden steeds krachtiger. Er zijn echter ook nog steeds belangrijke aandachtspunten bijvoorbeeld ten aanzien van vertrouwen en wat betreft sociale ongelijkheid. Eric Yang is CEO van een bedrijf dat educatieve toepassingen, gebaseerd op

The post Kunnen AI-tutoren lerenden helpen bij het leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Thema’s en eerste sprekers Next Learning 2022 bekend

Op 11 april 2022 vindt de komende editie van de Next Learning plaats. De thema’s en eerste sprekers zijn inmiddels bekend. Vanaf januari kun je als deelnemer al meedoen met online sessies. De Next Learning is toch wel hèt congres in Nederland voor professionals die zich bezig houden met leren

The post Thema’s en eerste sprekers Next Learning 2022 bekend first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 11-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Multi-factor authenticatie in Moodle werkt, maar….

Wat is multi-factor authenticatie? Multi-factor (MFA), ook wel two-factor (2FA) authenticatie genoemd, is een extra stap of laag in het authenticatie proces van de gebruiker. Ben jij wie je bent bij het inloggen in een site? Om zeker te weten dat de echte persoon achter een account inlogt, wordt steeds vaker multi-factor authenticatie gebruikt. Na […]


Het bericht Multi-factor authenticatie in Moodle werkt, maar…. is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Kritiek op de metaverse

Ongeveer anderhalve week geleden schreef ik over de metaverse en de mogelijke invloed ervan op ’technology enhanced learning’. Een aantal IT-specialisten waarschuwt nu al voor de mogelijk schadelijke gevolgen van deze volgende generatie internet. Sinds Facebook heeft aangekondigd fors te zullen investeren in de ‘metaverse’, is het aantal berichten over

The post Kritiek op de metaverse first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

SURF Onderwijsdagen 2021: een blik in de toekomst (impressie dag 2) #OWD21

Tijdens de tweede dag van de SURF Onderwijsdagen stonden de verschillende sessies in het teken van het ontwerpen van het onderwijs van de toekomst, inclusief de vraagstukken die deze toekomst met zich mee brengt. Onderstaande blogpost is een impressie van deze tweede dag. Christien Bok (SURF) en Karim Amhgar (dagvoorzitter)

The post SURF Onderwijsdagen 2021: een blik in de toekomst (impressie dag 2) #OWD21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

SURF Onderwijsdagen 2021: Bloeispurt (impressie dag 1) #OWD21

Vandaag en morgen vindt in Den Bosch editie 2021 van de SURF Onderwijsdagen plaats. Ik zal elke dag een impressie schrijven. Nu dus van dag 1. “Na een intense groei van ICT-vernieuwing in het onderwijs is het nu tijd om tot bloei te komen. Voor het onderwijs van de toekomst.

The post SURF Onderwijsdagen 2021: Bloeispurt (impressie dag 1) #OWD21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 09-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Moodle LMS updates 3.11.4, 3.10.8 en 3.9.11

Updates van Moodle Volgens planning zijn gisteren de updates van Moodle LMS uitgebracht. Deze tweemaandelijkse releases bevatten bugfixes en kleine verbeteringen. Van onderstaande versies kan je de releases notes bekijken: Moodle 3.11.4 release notes Moodle 3.10.8 release notes Moodle 3.9.11 release notes Ondersteunde versies Elke Moodle versie wordt voor een bepaalde tijd ondersteund. Dit betekent […]


Het bericht Moodle LMS updates 3.11.4, 3.10.8 en 3.9.11 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van SBO | 09-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Plan van aanpak voor de volledige implementatie en integratie van performance support

Door: Saskia Huussen, Organisatiewetenschapper, werkzaam voor onder andere Janssen Pharmaceutical, Gemeente Amsterdam en de Nationale Politie. In de derde sessie van de leertrack werkplekleren ga je aan de slag met een krachtig plan van aanpak. Het ontwerpplan (sessie 2) koppelen een concrete actiepunten en daar verantwoordelijken aan verbinden, gaat je helpen de ontwikkeling, implementatie en [...]

Het bericht Plan van aanpak voor de volledige implementatie en integratie van performance support verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 09-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Van workflow analyse naar ontwerpplan

Door: Thomas van Kerkhof, Onderwijskundige, werkzaam voor onder andere Aviko, Stedin en het Prinses Maxima Centrum. Hoe geef je vorm aan werkplekleren? In deze tweede sessie van de leertrack werkplekleren doorlopen we aan de hand van een concreet voorbeeld verschillende analysestappen die je kunnen helpen om te komen tot een concreet plan. Om leren met [...]

Het bericht Van workflow analyse naar ontwerpplan verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 08-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Ben jij klaar voor een prestatiegerichte opleidingsstrategie?

Door: Rachel Brouwer, Onderwijskundige, werkzaam voor onder andere Colgate – Palmolive, Erasmus MC en LUMC. Waarom wil je aan de slag met werkplekleren? Tijdens de eerste sessie van de leertrack werkplekleren kijken we naar het belang van een prestatiegerichte strategie. Hoe staat dat in jouw organisatie? En wat vraagt dat van jouw mindset als L&D-professional?  [...]

Het bericht Ben jij klaar voor een prestatiegerichte opleidingsstrategie? verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 08-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ontwerp je onweerstaanbare leerervaringen?

Door: Jürgen Tanghe, Designstrateeg Studio Dott & auteur Onweerstaanbaar by design. Ervaar zelf hoe designmethodes je kunnen helpen om een vernieuwend leeraanbod te ontwikkelen.  Hoe ontwerp je leerervaringen die jouw expertise optimaal inzetten, hun doel bereiken, vernieuwend zijn én bovenal een positieve beleving zijn voor de deelnemers? We gaan aan de slag met design thinking. [...]

Het bericht Hoe ontwerp je onweerstaanbare leerervaringen? verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 08-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Leren als zuurstof voor de wendbare organisatie

Door: Katja Schipperheijn, Leerstrateeg & oprichter Habit of Improvement. Leren is een belangrijke strategische pijler in de toekomstbestendige wendbare organisatie. In een wereld die snel verandert en waarin technologische innovaties elkaar in rap tempo opvolgen is het belangrijk om te kijken naar een intelligente symbiose tussen mens en machine. Katja stelt dat de L&D-professional van [...]

Het bericht Leren als zuurstof voor de wendbare organisatie verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 08-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Aan de slag met online escape rooms

Aan de slag met online escape roomsIs het Catalonië of Spanje? Oh ja dan in het engels! Nog 3 minuten. Ja, Spain is goed! Ik hoor hoe iedereen fanatiek wordt tijdens de opdrachten van de online escape room. De 45 deelnemers van de meetup duiken meteen in groepjes in een opdracht. Zo kun je het zelf ervaren. Je ervaart bijvoorbeeld meteen […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ontwikkelt de markt van leermanagementsystemen zich in de VS?

Edutechnica heeft dit jaar voor de negende keer data gepubliceerd over het gebruik van leermanagementsystemen. Wat valt op? Opmerking vooraf: Edutechnica kijkt alleen naar het gebruik van een LMS in de VS, en naar het gebruik van een LMS binnen het (hoger) onderwijs. Daardoor ontbreken LMS-en als ItsLearning, ILIAS en

The post Hoe ontwikkelt de markt van leermanagementsystemen zich in de VS? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt voor privacyrisico’s in het onderwijs

Gistermiddag werd ik geattendeerd op het bericht dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) trends en risico’s voor de bescherming van persoonsgegevens in het onderwijs in kaart heeft gebracht. Zij signaleren drie trends en risico’s, en doen aanbevelingen. De trends en risico’s zijn: 1. Monitoring van leerlingen en studenten Dankzij het gebruik

The post Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt voor privacyrisico’s in het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 05-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Avetica als enige Moodle Partner over in Nederland

Update Moodle Partnership Deze week zijn wij door het hoofdkantoor van Moodle geïnformeerd dat Avetica op dit moment de enige gecertificeerde Moodle Partner in Nederland is. Omdat wij regelmatig vragen krijgen over wat zo’n Moodle Partnership nu eigenlijk inhoudt geven wij hieronder graag wat meer uitleg. Voordelen van Moodle Partnership – Voor u als klant […]


Het bericht Avetica als enige Moodle Partner over in Nederland is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Camera aan tijdens live online sessies leidt wellicht toch tot betere leerresultaten

Er is het afgelopen jaar veel geschreven over de vraag of de webcam het beste aan kan  tijdens Teams- of Zoom-sessies, of juist niet. Cindy Nebel van The Learning Scientists bespreekt deze week een recent onderzoek waarin gekeken is naar het effect op leerresultaten. Wat valt op? De camera aan

The post Camera aan tijdens live online sessies leidt wellicht toch tot betere leerresultaten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Minder aandacht voor hypes rond leertechnologie, meer aandacht voor wat werkt

Onlangs is de onderzoeksdirecteur van de Educause, Christopher Brooks, na acht jaar teruggetreden. In een interview met Edscoope blikt hij terug op deze acht jaar. De bijdrage bevat enkele interessante reflecties over de positie en het gebruik van leertechnologie binnen het hoger onderwijs. Er is meer ruimte gekomen voor onderzoek

The post Minder aandacht voor hypes rond leertechnologie, meer aandacht voor wat werkt first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 03-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw: Learningprovider.net, voor de enthousiaste e-learningontwikkelaar

Ben jij een enthousiaste e-learningontwikkelaar die tegelijkertijd over het krachtigste leermanagementsysteem ter wereld wil beschikken?  Kies voor Learningprovider.net Wat biedt Learningprovider.net? Veel e-learningontwikkelaars en kleine organisaties ontwikkelen leercontent en hebben een leermanagementsysteem (lms) nodig om de e-learning aan te bieden aan hun klanten. Tegelijkertijd willen zij geen grote investeringen doen. Voor die doelgroep is Learningprovider.net […]


Het bericht Nieuw: Learningprovider.net, voor de enthousiaste e-learningontwikkelaar is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

De rol van i-coaches bij de invoering van nieuwe technologie in het onderwijs

I-coaches kunnen een belangrijke rol vervullen bij de invulling van twee succesfactoren bij de invoering van blended en online leren. Gisteren heb ik weer een bijdrage geleverd aan de masterclass ‘Bruggen bouwen’ van Kennisnet en saMBO-ICT. Binnen deze masterclass wordt het belang van i-coaches benadrukt. Bij de invoering van blended

The post De rol van i-coaches bij de invoering van nieuwe technologie in het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Meta-studie effectiviteit ‘flipped learning’

Vanochtend heb ik een uitgebreide samenvatting gelezen van een recente meta-studie naar de effectiviteit van ‘flipped learning’. Daaruit blijkt dat dit model van blended learning over het algemeen effectiever is dan ’traditioneel onderwijs’. De sleutel van dit succes nuanceert deze bevindingen m.i. overigens. Carrie Bredow, Patricia Roehling, Alexandra Knirp en

The post Meta-studie effectiviteit ‘flipped learning’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 01-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Moodle webinar over de nieuwe gebruikerservaring voor studenten en docenten in Moodle 4.0

Webinar 25 november De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer de datum van 25 november om 11.00 uur in je agenda. Thema: Moodle 4.0 een nieuwe gebruikerservaring voor studenten en docenten! De meeste Moodlelaars weten ondertussen dat de gebruikerservaring in Moodle 4.0 flink verbeterd wordt, […]


Het bericht Moodle webinar over de nieuwe gebruikerservaring voor studenten en docenten in Moodle 4.0 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van SBO | 01-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Learning Correspondent: Hoe kun je het integreren van nieuwe kennis of vaardigheden in het dagelijks leven van de lerende bevorderen?

Sinds de laatste editie heeft de Learning Correspondent een ander concept. In plaats van een selectie van korte berichten, belichten we nu in elke editie een specifiek thema. Deze thema’s hebben betrekking op vraagstukken met betrekking tot didactiek en online en blended learning. De inhoud is gebaseerd op (praktijk)onderzoek. We presenteren achtergronden bij het thema [...]

Het bericht Learning Correspondent: Hoe kun je het integreren van nieuwe kennis of vaardigheden in het dagelijks leven van de lerende bevorderen? verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer face-to-face leren, wanneer asynchroon online leren, wanneer synchroon online leren?

Bij het ontwerpen van leertrajecten heb je vaak de keuze om face-to-face leren toe te passen, asynchroon online leren en synchroon online leren. Ik heb een instrument gemaakt dat je kan helpen bij het maken van keuzes. Volgens mij spelen de volgende factoren een rol bij het maken van deze

The post Wanneer face-to-face leren, wanneer asynchroon online leren, wanneer synchroon online leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 6 van 101Eerste   Vorige   1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  Volgende   Laatste