Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Naar een andere aanpak van leiderschapsontwikkeling: van business school naar Personal Learning Cloud

Op het gebied van leiderschapsontwikkeling -niet alleen relevant voor de top van de organisatie- is een verschuiving gaande. De traditionele aanbieders verliezen terrein, terwijl de “personal learning cloud” steeds vaker door arbeidsorganisaties omarmd wordt.

Nick van Dam wees de co-auteurs van het Handboek Leren en Ontwikkelen in Organisaties,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

De onderwijskundige potentie van augmented en virtual reality

In deze blogpost vat ik samen wat de potentie van augmented en virtual reality voor leren, opleiden en onderwijs is. Of die potentie wordt benut, is van verschillende factoren afhankelijk.

Ik baseer me hierbij op het artikel Augmented Reality and Virtual Reality in Education.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 21-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Tikkende tijdbom rondom kritische beroepscommunicatie

De aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt vraagt het uiterste van werkgevers om vacatures te vervullen. Alles wordt uit de kast gehaald om genoeg mensen te vinden. Of iemand over alle kwalificaties beschikt is steeds vaker van ondergeschikt belang. In sommige sectoren nemen werkgevers daarmee een fors risico. Kan deze tikkende tijdbom nog onschadelijk gemaakt worden?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

De Comprehensive Learner Record: een nieuw middel voor het aantonen van bekwaamheden?

Het Educause Learning Initiative heeft in het kader van de “7 Things You Should Know About”-reeks een editie uitgegeven over de Comprehensive Learner Record (CLR; pdf). Wat is dit? En wat voegt dit toe?

De Comprehensive Learner Record (CLR) is een verzameling digitaal materiaal waarmee lerenden beter zicht krijgen op hun eigen leren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Op de hoogte blijven van ontwikkelingen op het gebied van AI en VR via online video?

Ik ben zelf een grootgebruiker van blogposts. Door het cureren en (selectief) lezen van vele weblogs blijf ik op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Houd je zelf meer van video? Ook dan zijn er verschillende bronnen die je kunt gebruiken om bij te blijven op het gebied van technologische trends.

Lees verder
Van SBO | 18-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

The Courseware Company

Wij zijn de partner die de verbinding maakt tussen didactiek, leertechnologie en bedrijfsprocessen. Wij bieden bewezen en...

Het bericht The Courseware Company verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 18-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

How to: 21st century skills | Bereid je voor op de toekomst

Door: Danny van Heesch, Performance consultant SkillsTown Het klinkt zo eenvoudig: de 21st century skills geven aan wat je...

Het bericht How to: 21st century skills | Bereid je voor op de toekomst verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Professionalisering en ondersteuning: beiden nodig bij de invoering van leertechnologie

Een aantal dagen geleden heb ik aandacht besteed aan de SURF-notitie over de continue doorontwikkeling van de digitale leeromgeving. In deze notitie wordt terecht aandacht besteed aan het belang van professionalisering en ondersteuning. Beiden worden in één adem genoemd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Polder-staken

Op 15 maart aanstaande vindt in ons land een grote onderwijsstaking plaats (voor meer geld, voor bestrijding van de werkdruk, tegen het lerarentekort en voor meer salaris). Twee dingen verbazen me in de aanloop daarvan.

Op de eerste plaats lees ik dat directies docenten,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Misconcepties over de invloed van technologie op betaalde arbeid

De afgelopen week vond in London de Learning Technologies conferentie plaats over “organisational learning and the technology that supports learning at work”. Eén van de bijdragen ging over veranderingen van arbeid, als gevolg van technologische ontwikkelingen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Bij online leren multitasken we meer dan tijdens onderwijsbijeenkomsten (en dat is niet goed)

In gesprekken en tijdens workshops geef ik regelmatig aan dat het m.i. aannemelijk is dat het risico op afleiding bij live online sessies, groter is dan bij fysieke bijeenkomsten. Deze opvatting lijkt nu door onderzoek bevestigd te worden. Sterker: het geldt voor online leren in het algemeen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

De continue doorontwikkeling van de digitale leeromgeving

Dinsdag 12 november 2019 heeft SURF de thema-uitgave Continue doorontwikkeling van de digitale leeromgeving uitgegeven. Deze uitgave bevat inzichten van onderwijsinstellingen die de afgelopen jaren bijvoorbeeld de overstap hebben gemaakt naar een nieuwe digitale leeromgeving.

In de inleiding geven de samenstellers aan dat de digitale leeromgeving eeuwig blijft voortbewegen als deze eenmaal in beweging is gezet.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Bevorderen afnemende studentenaantallen en veranderende marktvragen online leren binnen het Nederlands hoger onderwijs?

Gevestigde instellingen voor hoger onderwijs komen betrekkelijk traag in beweging, als het gaat om de invoering van online leren. In de Verenigde Staten voeren externe ontwikkelingen de druk op richting hoger onderwijs om meer online leren toe te passen. Gaan we deze ontwikkelingen ook in Nederland en Vlaanderen terug zien?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Leidt video tot meer engagement en beter leren?

In een lezenswaardige bijdrage stelt Patti Shank dat veel beweringen over de positieve gevolgen van video voor leren en engagement gebaseerd zijn op aannames, bijvoorbeeld op basis van opvattingen van betrokkenen. Je moet volgens haar sceptisch kijken naar claims,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je 25 principes die leren bevorderen, faciliteren met ICT? (Deel 2)

Tim Surma heeft onlangs via Twitter 25 principes gedeeld die leren bevorderen. In twee bijdragen verken ik hoe je ICT kunt gebruiken om deze principes toe te passen. Gisteren heb ik deel 1 gepubliceerd. Deze blogpost gaat in op de laatste twaalf principes.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je 25 principes die leren bevorderen, faciliteren met ICT? (Deel 1)

Tim Surma heeft via Twitter 25 principes gedeeld die leren bevorderen? In twee bijdragen verken ik hoe je ICT kunt gebruiken om deze principes toe te passen. Deze bijdrage beschrijft de eerste dertien principes.

Contiguity effects
Wat?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

17 april 2019: Seminar Gamified interculturele telecollaboratie voor het leren van vreemde talen in het voortgezet onderwijs

Op 17 april aanstaande organiseert de Universiteit Utrecht de slotconferentie van het Europese TeCoLa project. Dit project is gericht op samenwerking op afstand waarbij ‘gamification’ wordt gebruikt als middel om het ‘doeltaalgebruik’ en de ontwikkeling van interculturele communicatieve competenties op een motiverende en effectieve manier te promoten.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Trends op het gebied van leertechnologie en Learning & Development

Donald Taylor heeft onlangs een enquête uitgezet over trends op het gebied van het gebruik van leertechnologie en Learning & Development. Wat valt op?

Ongeveer 2000 respondenten uit maar liefst 92 landen hebben gereageerd.

Lees verder
Van SBO | 08-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Welkom aan boord! Speeches van Transavia cabinepersoneel, blended getraind

Door: Mireille Goos van Faculty of Skills en Koen Sterrenburg, Transavia Drie verschillende speeches, voor een vol...

Het bericht Welkom aan boord! Speeches van Transavia cabinepersoneel, blended getraind verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 08-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Curated Learning: Het belang van doelgericht leren in een gebruikersgerichte leeromgeving

Het belang van doelgericht leren in een gebruikersgerichte leeromgeving Tijdens de partnersessie van Defacto zullen we geïnteresseerden...

Het bericht Curated Learning: Het belang van doelgericht leren in een gebruikersgerichte leeromgeving verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 08-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Leren en presteren: vakmanschap en leren(d) samenwerken bij NS

Ga mee in de wereld van NS! Inzetten van nieuw materieel.., nóg vaker zichtbaar en hoorbaar zijn...

Het bericht Leren en presteren: vakmanschap en leren(d) samenwerken bij NS verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

12 april 2019: 4C/ID Gebruikersdag

Het vier componenten instructiemodel (4C/ID-model) is één van de modellen waar David Merrill hoog van op geeft in zijn ‘First Principles of Instruction (pdf)‘. Je kunt dit model onder meer gebruiken voor het ontwerpen van blended learning. 

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Raamwerk voor bepalen potentie leertechnologie voor docenten en opleiders

“ICT is slechts een middel”. Deze uitspraak hoor je vaak, als het gaat om ‘technology enhanced learning’. Sinds verschillende jaren betoog ik dat leertechnologie méér is dan een middel. Ik word in deze opvatting gesterkt door een ‘framework

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Gastcollege E-learning trends en ontwikkelingen

Ik heb vanavond weer een interactief gastcollege over e-learning trends verzorgd, in het kader van de post-bacheloropleiding over e-learning van Avans +.

Ik had deelnemers gevraagd ter voorbereiding een korte inleidende video over trends te bekijken,

Lees verder
Van SBO | 05-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Ethisch dilemma: wie heeft eigenlijk de regie over het leren?

Welke lessen kunnen we leren van een neuropsycholoog, een AI deskundige en een E-learning deskundige! Artifical Intelligence:...

Het bericht Ethisch dilemma: wie heeft eigenlijk de regie over het leren? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 05-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Curated Content for Personalized Learning

Using human and artificial intelligence techniques to makes learning recommendations In this session, we’ll look at the...

Het bericht Curated Content for Personalized Learning verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 05-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

tts

tts is een full service provider voor talent management en corporate learning. We helpen onze klanten om...

Het bericht tts verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 05-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Faculty of Skills

Obsessie voor verbetering Faculty of Skills biedt blended maatwerkprogramma’s met specifiek ontwikkelde content, metingen, persoonlijke coaching en...

Het bericht Faculty of Skills verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 04-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

LearnLinq: slim systeem voor kennisborging

Ben jij ook nog in Excel aan het bijhouden wat jouw medewerkers geleerd hebben? Liggen er bij...

Het bericht LearnLinq: slim systeem voor kennisborging verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen data de kwaliteit van het onderwijs helpen verbeteren?

Sinds een jaar of tien koestert het (hoger) onderwijs hoge verwachtingen als het gaat om learning analytics. Het verzamelen, analyseren en rapporteren van data van studenten en hun omgeving zou moeten leiden tot meer inzicht in het onderwijs, op basis waarvan je het onderwijs kunt verbeteren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Vijf mythes over blended learning

Volgens Chelsea Waite en Jenny White zijn er vijf mythes over blended learning in omloop, die bestreden moeten worden. Zij doen dat met behulp van zeven modellen voor blended learning die het Christensen Institute voor het K-12 onderwijs onderscheidt.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Is er draagvlak voor een Uber voor e-learning?

Het vakgebied ‘e-learning’ is in de 20 jaar dat de term werd gelanceerd, sterk verbreed. In den beginne doelden we met ‘e-learning’ vooral op online leerstof die via online platforms werd ontsloten. Inmiddels zijn er tal van toepassingen die we onder e-learning scharen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Mag je vandaag de dag nog een hoorcollege geven?

Ik ben een groot voorstander van actief leren. Dat wil zeggen: lerenden gaan met behulp van verschillende activiteiten (zoals opdrachten, oefeningen en discussie) aan de slag met leerstof. Maar sluit deze aanpak luisteren naar een hoorcollege uit?

Over deze vraag heeft David Gooblar een interessante bijdrage geschreven.

Lees verder
Van SBO | 01-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

7 invloeden van artificiële intelligentie op leren en opleiden

Door: Wilfred Rubens Donald Clark schrijft dat artificiële intelligentie grote invloed zal hebben op leertechnologie. Hij beschrijft...

Het bericht 7 invloeden van artificiële intelligentie op leren en opleiden verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 31-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Maak je meeting boeiender, leuker en goedkoper

Slechte vergaderingen kosten de economie miljarden euro’s per jaar (Telegraaf, 14
januari). Dat zal geen verrassing zijn voor iedereen die regelmatig aan de
vergadertafel zit. Ze duren vaak te lang, deelnemers luisteren te weinig naar
anderen of zitten op hun telefoon te spelen. Vergaderingen zijn geen noodzakelijk kwaad. Het is niet voor niets dat we af en toe samen overleggen: dit gebeurt al eeuwen. Er zijn wel nieuwe manieren om vergaderen minder saai te maken (en effectiever).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Samenvattend overzicht verschillende typen leertheorieën

Als het gaat om een overzicht van leertheorieën, is Learning Theories.com vermoedelijk het meest uitgebreid. Gisteravond stuitte ik op een artikel met een samenvattend overzicht.

Het artikel geeft de volgende definitie van een leertheorie (van Ertmer en Newby uit 1993,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je effectief samenwerkend leren met leertechnologie vormgeven?

Deze vraag staat centraal in een ruim 7 minuten durende animatie van het lectoraat Teaching, Learning & Technology van Hogeschool Inholland. Zeer de moeite van het bekijken waard.

Deze animatie is namelijk allesbehalve een juichend verhaal over samenwerkend leren met behulp van leertechnologie.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn populaire Nederlandstalige blogposts over leren, onderwijs en/of opleiden?

Een tijd geleden heeft Will Thalheimer een overzicht gemaakt van populaire blogposts op het gebied van leren en ontwikkelen. Dit was voor mij aanleiding om een Nederlandstalig overzicht te maken. Wat zijn populaire Nederlandstalige blogposts over leren, onderwijs en/of opleiden?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn de grootste uitdagingen van online onderwijs en online leren?

Verleden week ben ik in het kader van de micromodule “Wat is online onderwijs?”, die de Open Universiteit binnenkort lanceert, geïnterviewd. Ik kreeg onder meer de vraag wat de belangrijkste uitdagingen van online onderwijs zijn. Het antwoord dat ik gaf,

Lees verder
Van SBO | 28-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Tele’Train

Tele’Train gelooft dat mensen het verschil maken in organisaties. En juist daarom dragen wij bij aan het...

Het bericht Tele’Train verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 28-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.21

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.21 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Welke mogelijkheden heb je voor interactie binnen online cursussen?

Online leren wordt nog steeds weleens geassocieerd met ‘eenzaam leren’. Terwijl je over steeds meer mogelijkheden beschikt voor online interactie.

Amber Dailey-Hebert heeft een uitgebreid artikel geschreven over interactie bij online leren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Belangrijke trends op het gebied van virtual reality en augmented reality

Virtual reality en augmented reality hebben veel potentie voor leren, opleiden en onderwijs. Sinds een aantal jaren worden deze toepassingen  hiervoor vaker ingezet. Tegelijkertijd zijn deze technologieën zelf ook in ontwikkeling.

Dat blijkt uit het artikel 5 Important Augmented And Virtual Reality Trends For 2019 Everyone Should Read.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

2 April 2019: Next Learning 2019 #NLE19

Op 2 april aanstaande vindt in Den Bosch de Next Learning plaats. Ik lever er ook een bescheiden (kritische) bijdrage.

Met zo’n 900 deelnemers is de Next Learning het grootste Nederlandse congres voor professionals op het gebied van leren en ontwikkelen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Is de didactiek voor online onderwijs anders dan voor face-to-face onderwijs?

Vandaag ben ik in het kader van de micromodule “Wat is online onderwijs?”, die de Open Universiteit binnenkort lanceert, geïnterviewd. Eén van de vragen was of de didactiek voor online onderwijs anders is dan voor face-to-face onderwijs.

Lees verder
Pagina 6 van 74Eerste   Vorige   1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  Volgende   Laatste