Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Behoefte aan ‘soft skills’ binnen arbeidsorganisaties neemt toe

De vraag naar ‘soft skills’ binnen arbeidsorganisaties overtreft de vraag naar digitale vaardigheden, ondanks de explosieve groei van AI-gerelateerde banen. Dit is volgens Stefan Scheller de belangrijkste conclusie uit het recente rapport van Cornerstone OnDemand, getiteld SkyHive by Cornerstone Global State of the Skills Economy Report. Het rapport beschrijft volgens

The post Behoefte aan ‘soft skills’ binnen arbeidsorganisaties neemt toe first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Dankzij AI elke lerende een persoonlijke begeleider. Maar hoe effectief is dat?

Laatst schreef ik dat idealiter elke lerende een individuele docent heeft die de lerende instrueert, begeleidt en ondersteunt. AI kan dit wellicht helpen realiseren. Maar leidt dit inderdaad tot betere leerprestaties? Gisteren las ik namelijk het artikel Two-Sigma Tutoring: Separating Science Fiction from Science Fact van Paul T. von Hippel.

The post Dankzij AI elke lerende een persoonlijke begeleider. Maar hoe effectief is dat? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Wat voor type opdrachten zijn resistent voor (generatieve) AI?

Er is binnen het onderwijs veel onrust als het gaat om het gebruik van schrijfopdrachten voor het beoordelen van lerenden. Lerenden kunnen namelijk dankzij generatieve AI-toepassingen opdrachten laten maken. Je beoordeling wordt dan niet valide. Hoe kun je je opdrachten aanpassen zodat deze ‘resistent’ worden voor ‘generatieve AI’? Vraag om

The post Wat voor type opdrachten zijn resistent voor (generatieve) AI? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe een ‘evidence-informed’ onderwijsaanpak kan leiden tot betere leerprestaties

De implementatie van een wetenschappelijk onderbouwde aanpak van het onderwijs in een Amerikaans schooldistrict heeft volgens Holly Korbey geleid tot opmerkelijke verbeteringen in leerresultaten en een verkleining van prestatieverschillen tussen lerenden. Volgens Korbey heeft het Frederick County district, dat 48.000 lerenden telt, sinds 2015 consequent ingezet op het toepassen van

The post Hoe een ‘evidence-informed’ onderwijsaanpak kan leiden tot betere leerprestaties first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

YouTube video’s en audiobestanden samenvatten en analyseren met Google Notebook LM

Google NotebookLM is naar mijn mening één van de meest innovatieve en interessante generatieve AI-applicaties van dit moment. Sinds kort kun je met behulp van Google NotebookLM ook YouTube video’s en audiobestanden samenvatten. De tool, die al werkte met PDF’s, Google Docs, Slides en websites, maakt nu gebruik van Gemini

The post YouTube video’s en audiobestanden samenvatten en analyseren met Google Notebook LM first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Preview van mijn boek Van start met e-learning in 60 minuten

Wil je een preview van mijn nieuwe boek ‘Van start met e-learning in 60 minuten?’ lezen? Op verzoek van Managementboek heb ik deze preview geschreven. Ik beschrijf hierin de aanleiding om dit boek te schrijven. Verder geef ik een globale schets van de belangrijkste onderdelen. Je kunt mijn boek via

The post Preview van mijn boek Van start met e-learning in 60 minuten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe Generatieve AI ‘assisteert’ bij het uitvoeren van vier typen taken

Gisteren heb ik weer eens een workshop mogen verzorgen over generatieve AI en de betekenis voor het werk van medewerkers van de betreffende organisatie. Dit keer voor leidinggevenden van de MIK & PIW Groep. Dit is een maatschappelijke organisatie voor kinderopvang en sociaal werk in Zuid-Limburg. Ik had de deelnemers

The post Hoe Generatieve AI ‘assisteert’ bij het uitvoeren van vier typen taken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Is ‘workflow learning’ een mythe?

Deze vraag stelt Clark Quinn zichzelf en ons. Opvallend is dat hij daarbij een vergelijkbare argumentatie hanteert als ik vaak gebruik. Wel wil ik enkele kanttekeningen bij zijn bijdrage plaatsen. Quinn onderzoekt de oorsprong en validiteit van ‘workflow learning’, een term die recent veel wordt gebruikt maar al in de

The post Is ‘workflow learning’ een mythe? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Educatie kan ‘gehype’ rond AI bestrijden

Nee. AI is geen hype. Het is een trend. Maar wel een trend met ‘hype-achtige’ trekken, en tekortkomingen. Leren, opleiden en onderwijs zijn dan volgens twee auteurs over AI belangrijk om AI verder te ‘ontsluieren’ en je te weer te stellen tegen de hausse aan hypes die met betrekking tot

The post Educatie kan ‘gehype’ rond AI bestrijden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Lerenden weten vaak niet wanneer zij AI kunnen gebruiken

De meeste lerenden weten niet wanneer ze AI mogen gebruiken voor hun studie. Dit blijkt uit een recent onderzoek van Inside Higher Ed onder ruim 5000 studenten in de Verenigde Staten. Slechts 31% van de ondervraagden weet wanneer AI-gebruik gepast is, voornamelijk dankzij richtlijnen van docenten. Het gebrek aan duidelijkheid

The post Lerenden weten vaak niet wanneer zij AI kunnen gebruiken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Ontwerpen van blended onderwijs met behulp van DARE

Wiebe Dijkstra is bezig met het beschrijven van de Delft Approach for (Re)designing Education (DARE). Dit is een gestructureerde aanpak voor het (her)ontwerpen, ontwikkelen, implementeren en evalueren van blended onderwijs. DARE is geïnspireerd door het Carpe Diem Learning Design model van Gilly Salmon, en het resultaat van jarenlange ervaring met

The post Ontwerpen van blended onderwijs met behulp van DARE first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Noodzakelijke bekwaamheden als gevolg van grootschalige adoptie van AI

De toenemende adoptie van AI heeft gevolgen voor arbeid, en daarmee ook voor bekwaamheden van werknemers. Er zal daarbij in toenemende mate sprake zijn van een wisselwerking aan interacties tussen mensen en AI-toepassingen. Fawzi BenMessaoud heeft een model voor bekwaamheden voor een ‘AI-gedreven’ wereld ontwikkeld, met forse gevolgen voor het

The post Noodzakelijke bekwaamheden als gevolg van grootschalige adoptie van AI first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek laat zien dat tutoring via AI tot betere leerresultaten kan leiden dan actief leren (maar…)

Idealiter heeft elke lerende een individuele docent die de lerende instrueert, begeleidt en ondersteunt. Dit is echter niet te organiseren en onbetaalbaar. AI zou dit vraagstuk wellicht kunnen oplossen. De verwachtingen ten aanzien van de rol van (generatieve) AI voor het geven van individuele instructie en begeleiding zijn dan ook

The post Onderzoek laat zien dat tutoring via AI tot betere leerresultaten kan leiden dan actief leren (maar…) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Waarom lerenden niet deelnemen aan (online) college’s of lessen (en wat je daar aan kunt doen)

Bij de TU Delft hebben ze een factsheet gemaakt met zes redenen waarom lerenden niet deelnemen aan (online) college’s of lessen en strategieën om daarmee om te gaan. In een aantal gevallen plaats ik er opmerkingen bij. En ik start met een persoonlijke ervaring. Toen ik in 1983 in Nijmegen

The post Waarom lerenden niet deelnemen aan (online) college’s of lessen (en wat je daar aan kunt doen) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Self-Determined Learning Model of Instruction (SDLMI) leidt tot goede resultaten, mits….

Het Self-Determined Learning Model of Instruction (SDLMI) kan leiden tot goede leerresultaten als docenten geprofessionaliseerd en ondersteund worden. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Universiteit van Kansas. Het Self-Determined Learning Model of Instruction (SDLMI) is een onderwijsaanpak gericht op het bevorderen van zelfbeschikking en zelfsturing bij lerenden. Dit model

The post Self-Determined Learning Model of Instruction (SDLMI) leidt tot goede resultaten, mits…. first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

ChatGPT kan nu redeneren (maar voert niet alle taken beter uit)

Eind verleden week is met veel bombarie een nieuwe versie van ChatGPT gelanceerd (o1-preview en o1-mini). Deze versie is nu in staat om te redeneren. In deze blogpost licht ik toe hoe dit werkt, en geef ik aan dat deze versie niet voor alle taken geschikter is dan de voorganger

The post ChatGPT kan nu redeneren (maar voert niet alle taken beter uit) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Mijn bijdrage aan de dertigste editie van de Online Educa in Berlijn (het programma is nu bekend)

Afgelopen donderdag is het programma van de Online Educa 2024 gepubliceerd. Je kunt straks kiezen uit zo’n 120 sessies die verzorgd worden door 190 sprekers uit zo’n 30 landen. Ik mag samen met Gilly Salmon, Rod Angood en Herman van der Merwe één van de twee afsluitende sessies verzorgen. De

The post Mijn bijdrage aan de dertigste editie van de Online Educa in Berlijn (het programma is nu bekend) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Podcast over generatieve AI en een aantal aspecten van het onderwijs

Enkele weken geleden maakten Thijs Wesselink en Liza Peeters-Goos van Metis Onderwijsadvies een podcast met mij over recente ontwikkelingen en onderzoeken op het gebied van generatieve AI in het onderwijs. We spraken onder meer over de mate waarin generatieve AI het onderwijs zal beïnvloeden. Daarnaast zijn we ingegaan op twee

The post Podcast over generatieve AI en een aantal aspecten van het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Cibap kiest een leermanagementsysteem en digitaal portfolio

Eén van mijn opdrachten is die van projectleider van de selectie van een leermanagementsysteem en digitaal portfolio van de vakschool Cibap in Zwolle. Deze bijdrage bevat informatie over onze aanpak. Cibap is de vakschool voor ontwerpers. Deze vakschool heeft eigen creativiteit, vakmanschap en verantwoordelijkheid nemen voor een duurzame toekomst hoog

The post Cibap kiest een leermanagementsysteem en digitaal portfolio first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Is generatieve AI beter in het genereren van ideeën dan mensen?

Het genereren van ideeën is belangrijk bij het oplossen van problemen en voor innovatie. Onderzoek van de Stanford University laat zien dat generatieve AI experts van vlees en bloed kan overtreffen in het genereren van ideeën. Het hoeft echter niet zo te zijn dat dit altijd geldt. De onderzoekers hebben

The post Is generatieve AI beter in het genereren van ideeën dan mensen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe informatief zijn data over het gebruik van een leermanagementsysteem nu eigenlijk?

Bij learning analytics verzamel je data over leeractiviteiten. Deze data analyseer je onder meer om de voortgang van lerenden in kaart te brengen en hen te begeleiden. EdTech-bedrijven, zoals ontwikkelaars van leermanagementsystemen, bieden tools aan die de betrokkenheid van lerenden automatisch en real-time kunnen volgen. Chris Zomer staat in het

The post Hoe informatief zijn data over het gebruik van een leermanagementsysteem nu eigenlijk? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe herken je AI-teksten zonder technologie?

We beschikken op dit moment niet over tools die op een betrouwbare manier kunnen detecteren of een tekst is geschreven door een AI-toepassing. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat zelfs ervaren docenten moeite hebben met het herkennen van teksten die door lerenden met behulp van generatieve AI zijn geschreven. Op basis

The post Hoe herken je AI-teksten zonder technologie? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

AI als hulpmiddel bij nakijken: meer problemen dan oplossingen?

Het gebruik van AI voor het beoordelen en geven van feedback op werk van lerenden leidt tot problemen en kost uiteindelijk meer tijd dan traditioneel nakijken. Dit concludeert Patricia Taylor na uitgebreid experimenteren met AI-tools voor het nakijken van schrijfopdrachten. Tegelijkertijd is er ook onderzoek dat laat zien dat Large

The post AI als hulpmiddel bij nakijken: meer problemen dan oplossingen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Mijn analyse van editie 2024 van de Top 100 Tools for learning

De afgelopen week heeft Jane Hart de resultaten van haar 18de inventarisatie van de Top 100 Tools for Learning 2024 gepubliceerd. Een belangrijke conclusie: generatieve AI-toepassingen hebben een stevige voet aan de grond gekregen in de wereld van leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost ga ik in op wat

The post Mijn analyse van editie 2024 van de Top 100 Tools for learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

AI-bots als vervanging van docenten? Onwaarschijnlijk.

De inzet van AI-bots als vervanging voor docenten van vlees en bloed is ondanks de ambities van technologiepioniers volgens Annette Vee waarschijnlijk geen werkbare oplossing voor de uitdagingen van het onderwijs. Want waarom schoten historische voorbeelden van technologische onderwijsinnovaties vaak tekort? Technologie-ondernemers zoals Andrej Karpathy, medeoprichter van OpenAI, zien ‘AI’

The post AI-bots als vervanging van docenten? Onwaarschijnlijk. first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Virtual reality kan mensen met een verstandelijke beperking helpen om te leren

ScienceDaily besteedt aandacht aan een recent onderzoek naar het gebruik van virtual reality (VR) bij het succesvol doceren van praktische levensvaardigheden aan mensen met een verstandelijke beperking. Het onderzoek, uitgevoerd door onderzoekers van de University of South Australia, vergeleek de effectiviteit van VR-headsets met niet-immersieve virtuele omgevingen op tablets. Zesendertig

The post Virtual reality kan mensen met een verstandelijke beperking helpen om te leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Totstandkoming van mijn nieuwe boek “Van start met e-learning in 60 minuten”

Mijn nieuwste boek “Van start met e-learning in 60 minuten” is sinds maandag te koop. In deze blogpost blik ik terug op het schrijfproces, waarbij ik generatieve AI diverse keren heb gebruikt. Het schrijven van mijn boek “Van start met e-learning in 60 minuten” voor Uitgeverij Haystack begon eind januari

The post Totstandkoming van mijn nieuwe boek “Van start met e-learning in 60 minuten” first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Voorspellingen door AI over studiesucces zijn vaak verkeerd

Erik Ofgang besteedt in Colleges Are Using AI To Predict Student Success. These Predictions Are Often Wrong aandacht aan een recent onderzoek waaruit blijkt dat AI-modellen die worden ingezet om studiesucces te voorspellen, vaak onjuist uitpakken ten nadele van zwarte en Latijns-Amerikaanse lerenden. Deze bevindingen zijn volgens Ofgang zorgwekkend, gezien

The post Voorspellingen door AI over studiesucces zijn vaak verkeerd first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Mijn nieuwe boek “Van start met e-learning in 60 minuten” is nu te koop

Vanaf vandaag is mijn nieuwe boek “Van start met e-learning in 60 minuten” te koop. Wil je aan de slag met e-learning, maar weet je niet waar je moet beginnen? In dit boek lees je wat je moet weten over online leren, opleiden en ontwikkelen om een vliegende start te

The post Mijn nieuwe boek “Van start met e-learning in 60 minuten” is nu te koop first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

Online educa: nieuws over het programma

Eind november lijkt nog ver weg. Toch komt de 30e editie van de Online Educa eraan. Het conferentieprogramma is bijna rond. De laatste nieuwsbrief van de OEB bevat informatie over verschillende bijdragen, waarbij ook Nederlandse sprekers aan bod komen. Waarschijnlijk zullen meer dan 2000 deelnemers uit tientallen landen keynotes kunnen

The post Online educa: nieuws over het programma first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

Gaat het gebruik van generatieve AI ten koste van deze zes bekwaamheden?

In The Invisible Cost of Generative AI in Education licht Jeppe Klitgaard Stricker toe dat de toenemende integratie van generatieve AI in het onderwijs weleens ten koste kan gaan van zes belangrijke bekwaamheden. De zes bekwaamheden zijn dan: Het kritisch analyseren van tekst. AI-samenvattingen bieden snel inzicht, maar het risico

The post Gaat het gebruik van generatieve AI ten koste van deze zes bekwaamheden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

Leerprestaties worden door zeer veel factoren beïnvloed (recent onderzoek)

ScienceDaily besteedt deze week aandacht aan een nieuw onderzoek van een consortium van universiteiten waaruit blijkt dat niet-cognitieve vaardigheden, zoals motivatie en zelfregulatie, even belangrijk zijn als intelligentie voor leerprestaties. Deze vaardigheden worden zelfs invloedrijker naarmate lerenden ouder worden. Zelfs genetische factoren spelen hierbij een significante rol. De onderzoekers volgden

The post Leerprestaties worden door zeer veel factoren beïnvloed (recent onderzoek) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

Bekwaamheden nodig om om te gaan met slimme technologie

Volgens Harold Jarche evolueert de werkomgeving voortdurend, waarbij technologische en sociale veranderingen bepaalde aspecten van werk in steeds hoger tempo helpen veranderen. Hij stelt dat werknemers over drie meta-vaardigheden moeten beschikken om samen te werken met slimme technologieën. De digitale werkplek vereist volgens Jarche specifieke vaardigheden in samenwerking binnen verspreide

The post Bekwaamheden nodig om om te gaan met slimme technologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

Wat moet je doen als je AI gebruikt voor leren, opleiden en onderwijs nu de AI Act in werking is getreden?

Sinds 1 augustus jongstleden is de Europese AI Act in werking getreden. Op Frankwatching las ik een bijdrage over wat je als organisatie nu moet doen. In onderstaande bijdrage maak ik de vertaalslag naar leren, opleiden en onderwijs. Ik heb daartoe dit artikel geupload naar Claude en Claude 3.5 Sonnet

The post Wat moet je doen als je AI gebruikt voor leren, opleiden en onderwijs nu de AI Act in werking is getreden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

Generatieve AI: van digitale transformatie naar innovatie van business modellen

Volgens Brian Solis heeft generatieve AI de onvolledigheid van investeringen op het gebied van digitale transformatie blootgelegd. Dit versterkt volgens hem de noodzaak voor arbeidsorganisaties om zich voor te bereiden op een geheel nieuwe toekomst. Solis kijkt daarbij naar het bedrijfsleven. Volgens mij is zijn analyse ook relevant voor onderwijs,

The post Generatieve AI: van digitale transformatie naar innovatie van business modellen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

Mijn meest gebruikte leertechnologieën van 2024 (Top Tools for Learning 2024)

Op maandag 2 september 2024 is Jane Hart van plan de resultaten van de 18de inventarisatie van de Top 100 Tools for Learning 2024 te publiceren. Wil jij jouw meest gebruikte leertechnologieën ook doorgeven (deadline 30 augustus 2024)? Hier vind je weer mijn top tien. Leertechnologieën zijn technologieën die speciaal

The post Mijn meest gebruikte leertechnologieën van 2024 (Top Tools for Learning 2024) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

2U heeft faillissement aangevraagd

In de zomervakantie heeft het bedrijf 2U een faillissement aangevraagd. 2U is sinds juni 2021 eigenaar van edX, het bekende platform waar je deel kunt nemen aan massive open online courses en andere online programma’s van onder andere Harvard, MIT en TU Delft. Volgens Lauren Coffey van Inside HigherEd markeert

The post 2U heeft faillissement aangevraagd first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

AI kan helpen ander onderwijs vorm te geven (echter…)

Volgens Yong Zhao kan AI het onderwijs fundamenteel veranderen. Zhao stelt dat de huidige discussies over AI in het onderwijs zich te veel richten op het gebruik binnen het bestaande onderwijssysteem. In plaats daarvan pleit Zhao voor een radicale verandering van het onderwijssysteem, gefaciliteerd met behulp van AI. Volgens mij

The post AI kan helpen ander onderwijs vorm te geven (echter…) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

Belangrijke ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI tijdens mijn zomervakantie

Tijdens mijn zomervakantie heb ik nauwelijks ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI bijgehouden. Gelukkig helpt generatieve AI bij het snel verkrijgen van een overzicht van belangrijke ontwikkelingen op dit terrein, zodat je snel weer up to date bent. In deze blogpost vind je de m.i. het belangrijkste nieuws. Ik

The post Belangrijke ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI tijdens mijn zomervakantie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

Psst…op 2 september verschijnt mijn nieuwe boek

Op verzoek van Uitgeverij Haystack heb ik de uitgave “Van start met e-learning in 60 minuten” geschreven. Uitgeverij Haystack publiceert onder meer de serie “Digitale trends en tools in 60 minuten”. In het kader van deze serie heb ik een boek over e-learning geschreven. Volgens de uitgeverij zijn er nog

The post Psst…op 2 september verschijnt mijn nieuwe boek first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

Een zomervakantie in twee delen (zeilen bij Turkije en een weekje Cadzand)

Vandaag is de laatste dag van mijn zomervakantie. In het begin van deze vakantie zijn we naar Göçek geweest om te zeilen. De laatste week naar Cadzand. Deze blogpost bevat een korte impressie. Van 18 juli t/m 27 juli zijn we in Zuid-West Turkije geweest, voornamelijk om te zeilen. Vanwege

The post Een zomervakantie in twee delen (zeilen bij Turkije en een weekje Cadzand) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Over sociale relaties, leren en AI

Volgens Nafez Dakkak zijn mensen sociale wezens die leren met en dankzij anderen. Hij vraagt zich af of het gebruik van de ‘AI-tutor’ niet ten koste gaat van sociale relaties. Ik denk juist dat de perceptie van sociale relaties ertoe zal bijdragen dat AI nooit zo’n grote impact zal hebben

The post Over sociale relaties, leren en AI first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Drie uitdagingen op het gebied van digitale credentials

Volgens Kelly Hoyland van 1EdTEch (het vroegere IMS) bieden digitale credentials, zoals digitale certificaten en badges, veel mogelijkheden voor het onderwijs en de arbeidsmarkt. Toch zijn er volgens haar drie belangrijke redenen waarom digitale credentials nog niet wijdverbreid in gebruik zijn. Hoyland baseert zich hierbij op een recent gehouden 1EdTech-conferentie.

The post Drie uitdagingen op het gebied van digitale credentials first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoger onderwijsinstellingen moeten AI snel adopteren en samenwerken met bedrijven, meent Mary Meeker

Na een pauze van een aantal jaren, heeft analist Mary Meeker weer een rapport gepubliceerd, dit keer over de rol die instellingen voor hoger onderwijs kunnen spelen in het AI-tijdperk. Meeker roept hoger onderwijsinstellingen op om een leidende positie in te nemen bij de ontwikkeling en implementatie van AI. Volgens

The post Hoger onderwijsinstellingen moeten AI snel adopteren en samenwerken met bedrijven, meent Mary Meeker first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Is sprake van een discrepantie tussen ‘credentials’ en banen?

In de Verenigde Staten bieden onderwijsinstellingen niet de juiste ‘credentials’ aan om aan de vraag van de arbeidsmarkt te voldoen. Dat blijkt volgens Sara Weissman uit een rapport van het Georgetown Center on Education and the Workforce. Veel van de toekomstige banen vereisen namelijk geen bachelordiploma, maar zogenaamde “middle-skills credentials“.

The post Is sprake van een discrepantie tussen ‘credentials’ en banen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

AI en onderwijs vanuit het perspectief van de lerende

Volgens Tao Zhang, hoofd engineering bij Caktus AI, moeten we bij de adoptie van AI in het onderwijs niet alleen naar het perspectief van de docent kijken, maar ook naar dat van lerenden. Die invalshoek kiest hij in The Use Of AI In Education: Understanding The Student’s Perspective. Caktus AI

The post AI en onderwijs vanuit het perspectief van de lerende first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Verzameling artikelen analyseren met Claude Projects, ChatGPT GPT en Google NotebookLM

De afgelopen tijd heb ik geëxperimenteerd met het analyseren van een groot aantal PDF-documenten met behulp van Projects van Claude, een GPT van ChatGPT en Google NotebookLM. In deze blogpost beschrijf ik mijn ervaringen. Wat zijn dit voor generatieve AI-toepassingen? Wat was mijn doel? Wat was mijn aanpak? Wat zijn

The post Verzameling artikelen analyseren met Claude Projects, ChatGPT GPT en Google NotebookLM first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Data gebruiken om effectief leren te voorspellen en te versterken

Learning analytics wordt vaak gebruikt voor het analyseren van leergedrag, en voor het verkrijgen van meer en betere informatie over de leerprocessen en leeruitkomsten. De analyses kunnen worden gebruikt om leren, opleiden en onderwijs te verbeteren. Volgens Marialena Kanaki kun je echter met predictive analytics -voorspellende analyses- nog een stap

The post Data gebruiken om effectief leren te voorspellen en te versterken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we analyseren of een tekst is geschreven door generatieve AI?

Onderzoek laat zien dat zelfs ervaren docenten moeite hebben met het herkennen van teksten die door lerenden met behulp van generatieve AI zijn geschreven. Ook beschikken we (vooralsnog?) niet over technologie die docenten helpt om op een betrouwbare manier te controleren of teksten gemaakt zijn met behulp van generatieve AI.

The post Kunnen we analyseren of een tekst is geschreven door generatieve AI? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 6 van 119Eerste   Vorige   1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  Volgende   Laatste