Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van SBO | 28-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.21

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.21 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Welke mogelijkheden heb je voor interactie binnen online cursussen?

Online leren wordt nog steeds weleens geassocieerd met ‘eenzaam leren’. Terwijl je over steeds meer mogelijkheden beschikt voor online interactie.

Amber Dailey-Hebert heeft een uitgebreid artikel geschreven over interactie bij online leren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Belangrijke trends op het gebied van virtual reality en augmented reality

Virtual reality en augmented reality hebben veel potentie voor leren, opleiden en onderwijs. Sinds een aantal jaren worden deze toepassingen  hiervoor vaker ingezet. Tegelijkertijd zijn deze technologieën zelf ook in ontwikkeling.

Dat blijkt uit het artikel 5 Important Augmented And Virtual Reality Trends For 2019 Everyone Should Read.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

2 April 2019: Next Learning 2019 #NLE19

Op 2 april aanstaande vindt in Den Bosch de Next Learning plaats. Ik lever er ook een bescheiden (kritische) bijdrage.

Met zo’n 900 deelnemers is de Next Learning het grootste Nederlandse congres voor professionals op het gebied van leren en ontwikkelen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Is de didactiek voor online onderwijs anders dan voor face-to-face onderwijs?

Vandaag ben ik in het kader van de micromodule “Wat is online onderwijs?”, die de Open Universiteit binnenkort lanceert, geïnterviewd. Eén van de vragen was of de didactiek voor online onderwijs anders is dan voor face-to-face onderwijs.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 24-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe zorg je dat technologie bij online leren geen gedoe of geworstel wordt?

Hoe je geworstel met online platformen en online technologie kunt voorkomen leg ik uit in deze blogpost en met behulp van het Model van Waardevolle Eenvoud van Bart Schouten. Overigens heeft hij hier ook een boek over geschreven wat ik niet heb gelezen.

Het bericht Hoe zorg je dat technologie bij online leren geen gedoe of geworstel wordt? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat heb je nodig voor het realiseren van drastische verbeteringen binnen je onderwijsinstelling?

Dave Faulkner en Aaron Tait hebben onderzoek gedaan naar scholen die grote veranderingen hebben bewerkstelligd die de kwaliteit van het onderwijs ten goede zijn gekomen. Welke tien zaken hebben deze scholen gemeenschappelijk?

  1. Een enorme gedrevenheid om de school in relatief korte tijd te veranderen.
Lees verder
Van Faculty of Skills | 23-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Millennials op de werkvloer: allemaal anders, maar dit hebben ze gemeen

Ze zijn flexibel, creatief en idealistisch, vinden groei belangrijker dan geld. Het zijn job hoppers, maar ze voelen zich wel heel betrokken bij hun werk, en lopen zichzelf daarin ook voorbij. Natuurlijk, geen twee mensen zijn hetzelfde en dus kun je ook de veelbesproken millennials niet over een kam scheren. Toch delen veel leden van de generatie 1980-2000 deze eigenschappen met elkaar. Wat betekent dat op de werkvloer? Hoe ben je een goede werkgever voor de millennial?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat is er terecht gekomen van de e-learning trends van weleer?

Binnenkort mag ik weer een gastcollege verzorgen over trends op het gebied van technology enhanced learning. Dat is voor mij bepaalt niet de eerste keer. Ter voorbereiding heb ik eens teruggekeken naar mijn eerdere presentaties over dit onderwerp. Wat valt mij daarbij op?

Lees verder
Van SBO | 21-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

MOOCFactory

Wij, van MOOCFactory, faciliteren 3 concepten, die we in onze netwerkcorner online laten zien aan de hand...

Het bericht MOOCFactory verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 21-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

De Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO)

De Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO) is de branchevereniging voor private trainings- en opleidingsbureaus. Er...

Het bericht De Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO) verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 21-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe maak je een fantastische e-learning?

Het lijkt soms lastig om een E-learning te maken, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn!...

Het bericht Hoe maak je een fantastische e-learning? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Online video gebruiken voor coaching in een besloten omgeving

Als het gaat om leren en ontwikkelen dan worden online video’s vaak gebruikt voor instructie en demonstratie. Live online video wordt gebruikt voor interactie. Je kunt online video echter ook inzetten ten behoeve van besloten coachingsvideo’s.

Helen Blunden is enthousiast gebruiker van SnapChat.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wie moet artificiële intelligentie reguleren?

De opmars van artificiële intelligentie (AI) lijkt niet te stuiten. Net als elke technologie biedt AI kansen, maar kan AI ook verkeerd worden gebruikt. In de VS is onderzoek gedaan naar de houding van burgers te aanzien van AI. Daaruit blijkt dat respondenten willen dat AI wordt gereguleerd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe Finland de bevolking deskundig maakt op het gebied van artificiële intelligentie

In Finland beseffen ze heel goed dat artificiële intelligentie (AI) grote invloed zal hebben op tal van facetten van de samenleving. Daarom investeert men onder meer in bewustwording en deskundigheid van de bevolking op het gebied van AI.

Lees verder
Van Patrick Koning | 18-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Interview in ictheek.nl: Drie vragen aan… mediawijsheidexpert Patrick Koning

Op de site van ictheek.nl verscheen een interview over mediawijsheid. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Tips om effectief online te leren

Online leren stelt hogere eisen aan lerenden dan face-to-face leren. Als je in je eentje tijd- en plaatsonafhankelijk leert, is het risico van voortijdig stoppen groter. David Thomson heeft een aantal tips geformuleerd die lerenden helpen online te studeren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat is jouw meest populaire Nederlandstalige blogpost over leren, onderwijs en/of opleiden?

Ik wil graag een overzicht maken van de meest populaire Nederlandstalige blogposts over leren, onderwijs en/of opleiden (inclusief technology enhanced learning)? Ik zou het daarom op prijs stellen als edubloggers onderstaand formulier invullen of gebruik maken van het formulier in een apart beeldscherm.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning wordt geleidelijk aan dominant

Enquêtes waarin gevraagd wordt naar de mate waarin blended learning en volledig online leren worden toegepast, zijn  vooral interessant als je naar de ontwikkeling in de tijd kijkt. Dan worden trends zichtbaar.

Campus Technology neemt elk jaar een vragenlijst af onder docenten in  het Amerikaanse hoger onderwijs,

Lees verder
Van SBO | 16-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

10 trends in 2019 op het gebied van leertechnologie

Door: Wilfred Rubens Het Britse Towards Maturity heeft onlangs aan 700 L&D-leidinggevenden over de hele wereld gevraagd...

Het bericht 10 trends in 2019 op het gebied van leertechnologie verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 16-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Waarom het zo belangrijk is dat je elkaar ‘het veters strikken’ blijft leren

Door: Annet Murre Mijn eerste ervaring met begeleide intervisie dateert uit 1969. Ver voordat begeleide intervisie erkend...

Het bericht Waarom het zo belangrijk is dat je elkaar ‘het veters strikken’ blijft leren verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Welke invloed zal artificiële intelligentie hebben op leren, opleiden en onderwijs?

Ik ben het eens met Donald Clark als hij schrijft dat artificiële intelligentie grote invloed zal hebben op leertechnologie. Wat zal deze invloed zijn?

Clark beschrijft vijf manieren waarop AI in 2018 van invloed was op leren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Chatbots: trends, en waar je aan moet denken als je chatbots gaat toepassen

Steeds meer organisaties passen chatbots toe. Een club als Gartner verwacht zelfs dat een groot deel van de contacten met ‘klanten’ met technologie afgehandeld kan worden (85%). Daarnaast kijken organisaties ook met een schuin oog naar educatieve toepassingen.

Lees verder
Van SBO | 14-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Een digitale leeroplossing waarmee kwaliteitsaudits moeiteloos worden doorstaan

Door: Nathalie te Rietstap | Consultant Learning & Development, Teijin Aramid Hoe zorg je ervoor dat medewerkers...

Het bericht Een digitale leeroplossing waarmee kwaliteitsaudits moeiteloos worden doorstaan verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 14-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Explained: Dunning Kruger Effect

Pedro de Bruyckere tipte via zijn weblog deze uitlegvideo over het Dunning Kruger effect. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Als werknemers zich niet uitspreken, dan ligt dat (waarschijnlijk) aan de organisatiecultuur

Als medewerkers hun mening geven, suggesties doen en hun zorgen durven te uiten, dan is een organisatie beter in staat om te gaan met kansen en bedreigingen. Het komt echter voor dat medewerkers zich stil houden. Hierbij spelen voornamelijk twee perspectieven een belangrijke rol.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Aangepaste Onderwijs Ontwerpcyclus Zuyd

Anderhalf jaar geleden heb ik aandacht besteed aan twee ontwerpmethodieken voor blended learning van hogescholen. Van één van die methodieken is nu een herziene versie beschikbaar.

Zuyd kende het lectoraat Technologie-Ondersteund Leren dat de Design Cycle for Education (DC4E) had ontwikkeld.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 11-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Tool van de maand: do-it-yourself animatie video

Een animatie video kan iedereen nu zelf maken met handige do-it-yourself tools. In deze blog vind je een aantal goede sites en tips om mee te starten. In elke Ennuonline leergang is er wel iemand die heel trots een zelfgemaakte animatie video laat zien. In de laatste leergang kwam Margreet helemaal enthousiast binnen: ´is er tijd […]

Het bericht Tool van de maand: do-it-yourself animatie video verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Belangstelling voor micromodules activerend online leren?

Op 4 februari aanstaande start de Open Universiteit met het verzorgen van zes micromodules over activerend online leren. Deze modules met een omvang van 2-4 uur kunnen gratis worden gevolgd. Ik mag ook een bescheiden bijdrage leveren aan dit initiatief.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Negentien van de meest populaire blogposts op het gebied van leren

Een aantal maanden geleden heeft Will Thalheimer een oproep gedaan om te achterhalen wat de meest populaire blogposts op het gebied van leren zijn. Gisteren heeft hij de uitkomsten gepresenteerd. Hiermee krijg je ook zicht op een aantal interessante blogposts,

Lees verder
Van Patrick Koning | 10-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Artikel AD: Mobieltjes in de klas

Afgelopen woensdag verscheen in het AD het volgende artikel over mobieltjes in de klas. Voor het artikel ben ik in […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Meta-analyse wijst op positieve effecten van technologie-ondersteund samenwerkend leren

Rond 2005 heb ik me -onder meer in het kader van een Europees project- intensief bezig gehouden met technologie-ondersteund samenwerkend leren (computer-supported collaborative learning; CSCL). Gisteravond heb ik dan ook met bijzonder veel belangstelling  Pedro’s blogpost A meta-analysis on computer-supported collaborative learning (Best Evidence in Brief) gelezen.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 09-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Moderne bestuurders weten het niet altijd

De vonken vlogen in de nieuwjaarsnacht door Scheveningen, maar nu de as bij elkaar is geveegd, is het burgemeester Pauline Krikke van Den Haag die nog onder vuur ligt. De kritiek op haar bestuursstijl is niet nieuw. Kan zij bestuurder blijven?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Ook bij leren via virtual reality maakt de (virtuele) docent het verschil (echter…)

Virtual Reality heeft veel potentie voor onderwijs en opleiden. Bovendien wordt deze technologie krachtiger en meer toegankelijk. Deens onderzoek suggereert dat de vraag of jongens en meisjes binnen VR effectief leren, afhankelijk is van de (virtuele) docent.

Psycholoog dr.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 07-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

3 tips om je onderwijs blended te maken

Om studenten te activeren, hogere cognitieve niveaus te bereiken en om tijdsinvestering van docenten te verlagen maken steeds meer docenten gebruik van online tools naast klassikale lessen en colleges. De variatie van mogelijke ingrediënten voor blended learning in het onderwijs is groot: verschillende soorten e-learning en e-training, online training en assessments, hoorcolleges, werkgroepen, groepsdiscussies, vragenuurtjes... En aan de docent de taak om de juiste ingrediënten én hoeveelheid in de spreekwoordelijke blender te doen zodat de leerdoelen bereikt worden. Maar kijk uit: als je teveel kiwi in je smoothie doet en te weinig banaan, kan het resultaat tegenvallen. Voorkom een blended vak met een zure nasmaak met de volgende 3 tips.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 07-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Employee-generated Learning is now mainstream

The main takeaway for me looking back on 2018 is that our approach of Employee-generated Learning (EGL) is becoming more and more mainstream. Let me explain why this is the case. Knowledge sharing, social learning, and peer-to-peer learning have become household names driving new knowledge acquisition in the workplace. Most research such as Udemy’s Learning Trends, E-learning Guild’s Predictions, Jane Hart’s Annual Survey, Expert Economy Author’s Insights and so on emphasizes the importance of these learning models. This reinforces their growing demand within the Learning industry.   As EGL is rooted in this sphere of learning models, this emphasis by big players is clear evidence of acceptance and adoption of our approach.

Healthy Competition

Easygenerator started pioneering the Employee-generated Learning approach in 2013. We have been championing this model ever since and have become more and more successful with our growing clientele. We now have over 1,000 customers in 70 countries. This success attracts attention and competition. In 2018, we noticed competitors entering the league of EGL. They try to offer products and services similar to Easygenerator’s. I see that as a compliment and as proof that our approach is maturing rapidly.

No fewer than 3 awards

CLO Award

We won the golden “Excellence in e-Learning” award at the 2018 CLO Learning in Practice Awards, presented by Chief Learning Officer magazine. This award was specifically awarded for how we implemented our Employee-generated Learning model at Nielsen. Screenshot_1

Brandon Hall Award

We won the “Best Advance in Content Authoring Technology” award by Brandon Hall. This one was awarded for the “Easygenerator enterprise plan for Employee-generated Learning” and for our product innovation in creating a subject matter expert-friendly learning tool. Screenshot_3.png

MVP Award

We won a third award for an article titled “Tight Budgets and Small L&D Teams? Time to Embrace Employee-Generated Learning.” The article was published in Training Industry magazine. It describes how the Employee-generated Learning approach will boost your productivity. In addition to this award, most L&D magazines and blogs such as CLO, ATD, Jane Hart, the E-learning Guild, Training Industry and STADA welcomed our articles and insights on the topic of EGL, which attests to the L&D community's growing interest in this trend.

DevLearn presentation

I presented this year at the DevLearn Conference in Las Vegas. The topic was “Multiplying Your L&D Capacity with Employee-Generated Learning.” I got such a huge response that we decided to repeat the presentation in webinar form in collaboration with the E-learning Guild and Aggregate. Here is the recording of that last webinar: https://vimeo.com/304452509

Easygenerator’s growth

And for me, the growth of my company Easygenerator is, of course, an important indicator. This year, we welcomed over 500 new customers (and the year is not over yet), bringing our total number of customers to more than 1,000. We also see significant growth among the customers who joined us before this year.

Quality and service

There is more to success than just the concept. Our product has scored an NPS of 53. The average for cloud-based software is around 30 and the best-performing software companies score around 55. Our 53 is out of this world and indicates that both our product and our services like customer support are on a very high level. If our Employee-generated Learning approach was not solving a real business problem, we would not be so successful. I believe that we are only at the beginning of reaching our potential, so I’m very much looking forward to 2019.   Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Diversificatie MOOCs zet door, maar groei vlakt af

Class Central heeft zoals elk jaar onlangs een rapport gepresenteerd met cijfers over deelname aan massive open online courses. Deze rapportage illustreert m.i. dat de groei in deelname aan het afvlakken is en dat de diversiteit op het gebied van MOOCs toeneemt.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Vernieuwende didactische aanpakken?

Sinds 2012 publiceert de Britse Open Universiteit het rapport “Innovating Pedagogy” waarin men nieuwe vormen van doceren, leren en beoordelen beschrijft. Vlak na de jaarwisseling heeft men in samenwerking met het Centre for the Science of Learning & Technology (SLATE)[ van de Noorse Universiteit van Bergen,

] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe lang nog e-learning?

Deze column heb ik geschreven voor de nieuwsbrief van e-learning.nl (november 2018).
De term e-learning is in 1999 gelanceerd in de slipstream van e-commerce en e-business. In die tijd werd alles ‘e’, terwijl een jaar of vijf later overal ‘2.0’ achter geplaatst werd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat is er uitgekomen van de ICT-voorspellingen die Isaac Asimov 35 jaar geleden deed?

Isaac Asimov (1920-1992) was onder meer auteur van science fiction-boeken. Op Oudjaarsdag 1983 heeft hij voorspeld hoe de wereld er in 2019 uit zou zien. Hij is onder meer in gegaan op de rol van de computer en op de impact van technologie op ons werk.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat kunnen we op het gebied van technology enhanced learning leren van discussies via sociale media?

Leren is een cognitief en sociaal proces. Interacties en dialogen tussen personen vormen belangrijke elementen van het leren. Deze interacties en dialogen kunnen ook online plaatsvinden. Daarbij zouden we wat mij betreft goed moeten kijken naar geleerde lessen uit discussies via sociale media zoals Twitter en Facebook.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Mijn terugblik op 2018 (persoonlijk en zakelijk)

Net als verleden jaar wil ik ook nu weer terugblikken op 2018. Helaas kan dat minder gedetailleerd dan verleden jaar.

Dat komt in verband met een groot computerprobleem waar ik tegenaan gelopen ben.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Gelukkig Nieuwjaar en de beste wensen voor 2019

Ook voor 2019 wens ik jullie veel geluk, gezondheid, warmte, plezier, inspiratie, kracht en succes toe.

gelukkig nieuwjaar

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Paar dagen Leuven

Meestal gaan we in de kerstvakantie een paar dagen weg. Dit keer zijn we naar Leuven geweest.

Eigenlijk vreemd. Je bent op tal van plekken ver van huis geweest. Maar we waren nog nooit in het centrum van Leuven geweest.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

2019 wordt het jaar van de AVG

Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensverwerking van kracht gegaan. Maar pas in 2019 zullen we de gevolgen pas echt merken.

Die conclusie kun je lezen in de bijdrage GDPR’s impact was too soft in 2018,

Lees verder
Van Faculty of Skills | 28-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Infographic: 4 typen online rollenspellen

Faculty of Skills maakt gebruik van online rollenspellen om medewerkers van verschillende organisaties te trainen. In deze infographic laten we je kennis maken met 4 verschillende typen rollenspelen die voor allerlei doeleinden kunnen worden ingezet! 

Lees verder
Pagina 6 van 73Eerste   Vorige   1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  Volgende   Laatste