Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-06-2025 | Article Rating | (0) reacties

Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI (deel 12)

De afgelopen week heb ik me verwonderd over in totaal veertien berichten. Het Franse Mistral heeft bijvoorbeeld een nieuw model gelanceerd, er was veel ‘videonieuws’ en er is een nieuw type browser gelanceerd. In China hebben ze een manier bedacht om te voorkomen dat AI-tools tijdens examens gebruikt kunnen worden, en AI wordt ook binnen speelgoed gebruikt.

Technologische ontwikkelingenMistral AI lanceert eerste redenerende AI-model Magistral

Mistral AI zet ook forse stappen vooruit als het gaat om de ontwikkeling van de eigen AI-toepassingen. Zij hebben Magistral aangekondigd, hun eerste AI-model dat gespecialiseerd is in redeneren. Het model is beschikbaar in twee versies: Magistral Small (24 miljard parameters, open-source) en Magistral Medium (enterprise-versie). Dit model onderscheidt zich volgens het Franse AI-bedrijf door transparante redeneerstappen die gebruikers kunnen volgen en verifiëren. Dat is volgens Mistral vooral waardevol is voor complexe vraagstukken waarbij inzicht in het denkproces cruciaal is. Magistral werkt in meerdere talen, waaronder Nederlands, Engels, Frans, Duits en Spaans. Het model presteert goed op benchmarks met scores van 73,6% op AIME2024 voor de Medium-versie. Door de nieuwe ‘Think mode’ in Le Chat werkt het model tot tien keer sneller dan concurrenten. Mistral positioneert Magistral als geschikt voor juridisch onderzoek, financiële prognoses, softwareontwikkeling en strategische planning – gebieden waar transparantie en nauwkeurigheid van belang zijn voor professionele toepassingen.

Eerste AI-gegenereerde commercial uitgezonden tijdens NBA Finals

Kalshi -een gereguleerde beurs en voorspellingsmarkt- heeft tijdens de NBA Finales een van de eerste volledig AI-gegenereerde commercials uitgezonden op ABC, aldus The Rundown. AI-filmmaker PJ Accetturo creëerde de 30 seconden durende advertentie in slechts twee dagen met behulp van Google’s Veo 3. Hij gebruikte 300-400 AI-generaties om 15 clips te maken en zette Gemini en ChatGPT in voor het brainstormen, schrijven van een script en het opstellen van prompts voor elke opname. De commercial maakte gebruik van Veo 3’s nieuwe spraakmogelijkheden. Accetturo ondervond wel uitdagingen met onverwachte ondertitels en inconsistente stemmen. Hij schatte de kosten op ongeveer 95 procent lager dan traditionele productie en voorspelde dat deze manier van videomaken de advertentietrend van 2025 zal worden. Ik snap dat de advertentiewereld hier zenuwachtig van wordt.

OpenAI verbetert spraakfunctie ChatGPT voor betaalde gebruikers

OpenAI heeft de Advanced Voice-functie van ChatGPT uitgebreid met verbeteringen die gesprekken natuurlijker maken. De AI-toepassing spreekt nu met subtielere intonatie, realistische spreekritmes en betere expressiviteit bij emoties zoals empathie en sarcasme. Een nieuwe toevoeging is de vertaalfunctie: gebruikers kunnen ChatGPT vragen om te vertalen tussen talen, waarna het systeem doorlopend blijft vertalen tot je het stopt. Dit werkt praktisch in situaties zoals het bestellen in een restaurant in het buitenland, waarbij de AI-toepassing jouw tekst bijvoorbeeld naar Portugees vertaalt en de reacties van de ober terug naar het Engels. De functie is beschikbaar voor alle betaalde gebruikers op verschillende platforms door op het spraakpictogram te tikken. Deze update voegt zich bij eerdere verbeteringen dit jaar die onderbrekingen verminderden en accenten verbeterden.

Onderzoek toont beperkingen van ‘denkende’ AI-modellen aan

Nieuwe generaties AI-modellen, zoals ChatGPT o1, laten hun ‘denkproces’ zien voordat ze antwoorden geven. Deze zogenoemde Large Reasoning Models (LRMs) presteren beter op redeneertest, maar onderzoekers ontdekten dat hun mogelijkheden beperkt zijn. Bij complexe puzzels stortten de modellen volledig in, ondanks dat ze genoeg rekenkracht hadden. Het onderzoek illustreert drie fasen van prestaties: bij eenvoudige taken presteren standaard AI-modellen verrassend beter dan de ‘denkende’ varianten, bij middelmatige complexiteit helpt het denkproces wel, maar bij hoge complexiteit falen beide typen compleet. De AI-modellen blijken moeite te hebben met exacte berekeningen en gebruiken geen consistente algoritmes. Dat betekent dat je extra voorzichtig moet zijn met deze nieuwe AI-technologie als het gaat om redeneren bij complexe problemen.

Google introduceert Sparkify voor het genereren van gesproken video’s

Google heeft Sparkify aangekondigd. Dit is een (nog?) experimentele AI-tool die automatisch gesproken video’s creëert op basis van een onderwerp naar keuze. Gebruikers kunnen momenteel een bibliotheek met content verkennen, terwijl de mogelijkheid om eigen video’s te genereren binnenkort beschikbaar komt voor volwassen gebruikers in bepaalde landen via een wachtlijst (ik sta erop). Ik zie video’s van ongeveer één tot twee minuten. De tool maakt gebruik van generatieve AI-technologie. Google benadrukt dat dit experimentele technologie betreft die mogelijk onnauwkeurige content kan produceren. Gebruikers kunnen feedback geven om de kwaliteit te beoordelen. Google waarschuwt expliciet dat Sparkify niet gebruikt moet worden voor medisch, juridisch, financieel of ander professioneel advies.

Meta heeft AI-tool voor video-editing

Meer ‘videonieuws’. Meta introduceert een nieuwe AI-videotool waarmee gebruikers hun video’s kunnen bewerken aan de hand van meer dan 50 vooraf ingestelde prompts. De tool, tijdelijk gratis beschikbaar, werkt vergelijkbaar met Instagram-filters en kan achtergronden veranderen, kleding aanpassen of video’s restylen naar verschillende thema’s zoals videogames. De functionaliteit is beperkt tot de eerste 10 seconden van een video en is nu beschikbaar in de Verenigde Staten en meer dan tien andere landen via de Meta AI-app, Meta.AI-website en Edits-app. Praktijktests tonen volgens The Verge wisselende resultaten. De voorbeelden van Meta lijken indrukwekkend, maar blijken in werkelijkheid vaak minder goed te zijn. Gebruikers kunnen bewerkte video’s direct delen op Facebook en Instagram. Later dit jaar worden aangepaste tekstprompts toegevoegd. Gebruikers krijgen dan meer controle over de bewerkingen. Ook op het gebied van het bewerken van video’s zal de impact van AI toenemen. Met name voor de gewone gebruiker. Professionals maken al van andere tools gebruik.

Dia: nieuwe manier van browsen

The Browser Company heeft Dia uitgebracht. Deze nieuwe browser stelt AI centraal stelt bij het online surfen. De bètaversie -er is weer een wachtlijst- integreert een chatbot direct in de adresbalk. Gebruikers kunnen daardoor communiceren met hun geopende tabbladen, samenvattingen krijgen en content maken zonder het werk waarmee zij bezig zijn te onderbreken. De AI-assistent kan meerdere tabbladen tegelijk analyseren, e-mails opstellen in de schrijfstijl van de gebruiker en de browsegeschiedenis gebruiken voor meer op maat gesneden antwoorden. Het systeem werkt met AI-agenten voor specifieke taken zoals winkelen of programmeren en context onthouden van relevante tabbladen. Dia is nu beschikbaar voor bestaande Arc-gebruikers op Mac, waarbij alle data lokaal wordt versleuteld en direct na verwerking van servers wordt gewist. Ik heb ooit de voorspelling gelezen dat de browser ten dode is opgeschreven. Deze ontwikkeling laat zien dat de manier van browsen vooral zal veranderen.

China schakelt AI-tools tijdelijk uit tijdens nationale examens

Chinese AI-bedrijven hebben volgens The Verge proactief hun chatbot-functies beperkt tijdens de zogenaamde gaokao-examens, die van 7 tot 10 juni werden afgenomen door meer dan 13,3 miljoen studenten. Populaire platforms zoals Alibaba’s Qwen en ByteDance’s Doubao hebben hun beeldherkenningsfuncties uitgeschakeld om te voorkomen dat studenten deze gebruiken voor het beantwoorden van examenvragen. Tencent’s Yuanbao en Moonshot’s Kimi hebben zelfs hun volledige fotoherkenningsmogelijkheden opgeschort tijdens de examenuren. De bedrijven geven aan dat deze maatregelen dienen als waarborg ten behoeve van de eerlijkheid van de toelatingexamens . Studenten mogen al geen telefoons of laptops gebruiken tijdens de examens. Het uitschakelen van AI-chatbots vormt een extra veiligheidsnet tegen fraude tijdens dit cruciale examenmoment dat bepalend is voor toegang tot universiteiten in China. Zou men ook een manier hebben om VPN-verbindingen uit te schakelen? En hoe zou je AI-tools kunnen gebruiken zonder apparaat? Dit bericht illustreert m.i. ook dat bedrijven in China de overheid graag ter wille willen zijn.

Apple introduceert lokaal draaiende AI-framework voor app-ontwikkelaars

Apple loopt bepaald niet voorop als het gaat om AI. Het Amerikaanse big tech-bedrijf heeft maandag tijdens de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie WWDC vernieuwingen bekend gemaakt voor de besturingssystemen van zijn verschillende devices. Vooraf waren de verwachtingen met betrekking tot AI-nieuws niet hooggespannen. Toch heeft Apple het Foundation Models framework gelanceerd, waarmee ontwikkelaars een 3 miljard parameter AI-model direct op de iPhone kunnen gebruiken. Dit framework maakt deel uit van Apple Intelligence en stelt ontwikkelaars in staat om met slechts drie regels code toegang te krijgen tot lokale AI-functionaliteiten. Het model kan tekst genereren, samenvattingen maken en gestructureerde informatie uit ongestructureerde tekst halen. Het bijzondere aan deze aanpak is dat alle verwerking lokaal plaatsvindt, zonder dat gegevens naar externe servers hoeven te worden verzonden. Ontwikkelaars kunnen de output van het model controleren door zogenaamde Swift-types te definiëren en kunnen real-time updates in hun apps implementeren dankzij streaming van gedeeltelijk gegenereerde resultaten. Het framework ondersteunt ook tool calling, waarbij het model app-specifieke acties kan activeren tijdens het genereren van content. Het is alleen beschikbaar op Apple Intelligence-ondersteunde apparaten met OS versie 26 of hoger, en biedt geen ondersteuning voor fine-tuning of externe modelimplementatie.

MidJourney door Disney and Universal aangeklaagd

MidJourney heeft nu ook een rechtszaak aan de broek vanwege schending van copyright, en wel van Hollywood-studio’s zoals Disney en Universal. Deze rechtszaak markeert de eerste grote juridische actie van de entertainmentindustrie tegen AI-bedrijven. De studio’s beweren dat Midjourney hun iconische karakters heeft gebruikt om AI-modellen te trainen, waardoor gebruikers ongeautoriseerde kopieën kunnen genereren van figuren zoals Yoda, Shrek, Spider-Man en de Minions. De rechtszaak bevat tientallen voorbeelden met vergelijkingen tussen originele karakters en AI-gegenereerde versies. Disney’s juridische team benadrukt dat het bedrijf positief staat tegenover AI-ontwikkelingen -de studio’s gaan zelf bepaalde acteurs vervangen door AI-personages- maar dat het hierbij om piraterij gaat. Deze zaak kan belangrijke gevolgen hebben voor de hele AI-industrie, omdat het precedenten kan scheppen over het gebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal voor het trainen van AI-modellen. ‘Hollywood’ kiest dus voor de harde juridische aanpak, daar waar mediabedrijven zoals Springer deals sluiten met AI-bedrijven.

Anthropic biedt gratis online cursus ‘AI Fluency Framework’ aan

Anthropic heeft een gratis online cursus gepubliceerd die gebaseerd is op het AI Fluency Framework, ontwikkeld door professoren Rick Dakan van Ringling College of Art and Design en Joseph Feller van University College Cork. Dit framework, ontstaan uit onderzoek naar hoe AI-tools zoals Claude creatieve en zakelijke processen transformeren, bestaat uit vier onderling verbonden competenties: Delegation (Delegatie), Description (Beschrijving), Discernment (Onderscheidingsvermogen) en Diligence (Zorgvuldigheid). Deze vaardigheden stellen gebruikers volgens de samenstellers in staat om effectiever, efficiënter, ethischer en veiliger samen te werken met AI, ongeacht welke nieuwe modellen of tools worden ontwikkeld. De online cursus richt zich op verantwoorde AI-ontwikkeling vanuit een multidisciplinair perspectief dat technische, creatieve, zakelijke en educatieve domeinen omvat. En dat allemaal in 3-4 uur.
Het framework wordt al gebruikt in universitaire programma’s en training bij beide instellingen. Anthropic wil deze inzichten nu breed toegankelijk maken voor iedereen, ongeacht hun AI-expertise niveau. Nota bene: ik heb eerder gepleit voor AI-vloeiendheid (wat verder gaat dan AI-geletterdheid). Ik ben ook gestart met deze online cursus en ben over de inhoud tot dusver enthousiast.

Meta investeert 14,3 miljard dollar in Scale AI

Meta heeft bekend gemaakt een strategische investering van 14,3 miljard dollar te zullen doen voor 49 procent van het bedrijf Scale AI, waarbij CEO Alexandr Wang wordt aangetrokken om Meta’s AI-inspanningen nieuw leven in te blazen. Deze beslissing volgt volgens the Verge op de teleurstellende ontvangst van Llama 4, Meta’s nieuwste taalmodel. Wang zal direct rapporteren aan Mark Zuckerberg en een nieuw AI-lab leiden dat zich richt op het ontwikkelen van “superintelligentie”. Scale AI is gespecialiseerd in het trainen van AI-modellen door menselijke annotatie en labeling van data, voornamelijk via goedkope arbeidskrachten buiten de VS. Het bedrijf werkt samen met grote spelers zoals Google, OpenAI en Anthropic. Zuckerberg heeft actief onderzoekers van concurrerende bedrijven gerekruteerd met compensatiepakketten met duizelingwekkende cijfers. Meta worstelt als big tech-bedrijf met het verwerven van een leidende positie op het gebied van AI. Deze forse investering moet je in dit licht zien.

Mattel en OpenAI kondigen strategische samenwerking aan voor AI-speelgoed

Marktleider op het gebied van speelgoed Mattel heeft een strategische samenwerking aangekondigd met OpenAI om ‘AI-gedreven’ producten en ervaringen te ontwikkelen gebaseerd op Mattel’s merken zoals Barbie, Hot Wheels en Fisher-Price. Volgens het persbericht leidt de samenwerking Mattel’s jarenlange ervaring in speelgoed en OpenAI’s geavanceerde AI-technologie tot nieuwe, speelervaringen, passend bij leeftijden, waarbij veiligheid, privacy en beveiliging centraal staan. Mattel zal daarnaast OpenAI’s ChatGPT Enterprise integreren in haar bedrijfsvoering om productontwikkeling, creatieve ideegeneratie en innovatie te versterken. De eerste producten uit deze samenwerking worden later dit jaar aangekondigd. Deze ontwikkeling laat zien dat AI-technologie echt alomtegenwoordig zal zijn en dat ook bedrijven, waarvan je het in eerste instantie niet zou verwachten, AI omarmen om hun producten en diensten te transformeren. Ze zeggen daarbij verantwoordelijkheid en veiligheid voorop te stellen. Dat is zeker te hopen.

Betere orkaanvoorspellingen dankzij Google’s Weatherlab

Weather Lab van Google DeepMind is een nieuwe interactieve website waar DeepMind hun experimentele AI-weermodellen deelt om tropische cyclonen beter te voorspellen. Het nieuwe AI-model kan cycloonvorming, -route, -intensiteit en -grootte voorspellen door 50 mogelijke scenario’s te genereren tot 15 dagen vooruit. Interne tests laten zien dat de voorspellingen even nauwkeurig zijn als, en vaak beter dan, huidige fysieke methoden. Het model behaalde een verbetering van 1,5 dag in nauwkeurigheid vergeleken met leidende modellen – een vooruitgang die normaal een decennium kost. Google werkt samen met het Amerikaanse National Hurricane Center om de technologie te valideren en te integreren in officiële waarschuwingen. Het platform biedt ook meer dan twee jaar historische voorspellingsdata voor onderzoekers. Google stelt dat Weather Lab nadrukkelijk een onderzoekstool blijft en geen officiële waarschuwingen verstrekt. Toch illustreert deze ontwikkeling hoe AI in potentie kan bijdragen aan weersvoorspellingen die levens kunnen redden en organisaties en landen/staten kunnen helpen om zich voor te bereiden op rampen.

The post Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI (deel 12) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: