Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ook de Metaverse evolueert en verbetert
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-10-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Ook de Metaverse evolueert en verbetert

De doorontwikkeling van de Metaverse valt in het niet bij de progressie die AI-technologie boekt. Toch staat ook deze technologie -met potentie voor leren, opleiden en onderwijs- niet stil. Mede dankzij AI overigens. De kans is groot dat jij als lezer prima kunt beschrijven wat (generatieve) AI i... Lees verder
AI-toepassingen leerzaam gebruiken
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-09-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

AI-toepassingen leerzaam gebruiken

In ChatGPT: the world’s most influential teacher beschrijft Philippa Hardman dat AI-toepassingen op grote schaal gebruikt worden voor leren. Zij verkent de vraag: wat betekent dit voor hoe (en hoe goed) mensen leren? Nieuw onderzoek laat volgens Hardman zien dat ChatGPT wereldwijd een van d... Lees verder
Programma conferentie OEB 2025 is bekend
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-09-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Programma conferentie OEB 2025 is bekend

Van 3 tot en met 5 december 2025 vindt in Berlijn de 31e editie van de OEB Global Conference plaats. Het programma is inmiddels bekend en belooft een breed palet aan inzichten, praktijkvoorbeelden en discussies te bieden die relevant zijn voor iedereen die zich met leren, opleiden en onderwijs bezig... Lees verder
Wie doet het beter, AI of e-learningexpert?
Van FLOWSPARKS | 17-09-2025 | Article Rating | (0) reacties

Wie doet het beter, AI of e-learningexpert?

De beweringen over Artificiële Intelligentie in Learning&Development stapelen zich op en zouden niets minder dan een revolutie beloven: trainingen die in een fractie van tijd ontwikkeld worden, meer ruimte voor een doordacht ontwikkelingsproces. Maar tussen al die grote claims blijft het echte v... Lees verder
Cognitive load theorie toepassen bij microlearning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-09-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Cognitive load theorie toepassen bij microlearning

In commerciële publicaties wordt weleens de suggestie gewekt dat microlearning per definitie een leerzame manier van leren is. Of microlearning daadwerkelijk effectief is, hangt echter voornamelijk af van het toepassen van ‘evidence-informed’ didactische principes. Volgens Christie Vanor... Lees verder
Uitslag en analyse editie 2025 van de Top 100 Tools for learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-09-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Uitslag en analyse editie 2025 van de Top 100 Tools for learning

Onlangs heeft Jane Hart voor de negentiende keer de Top 100 Tools for Learning gepubliceerd. Bijna 1400 mensen hebben hun top 10 ingeleverd. Wat valt mij op? (Generatieve) AI-toepassingen nemen een nog prominentere plaats in dan verleden jaar. Verleden jaar waren vier nieuwe AI-toepassingen in de... Lees verder
Denk opnieuw na over hoe we ons voorbereiden op de toekomst (naar een andere benadering van leren en ontwikkelen)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-09-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Denk opnieuw na over hoe we ons voorbereiden op de toekomst (naar een andere benadering van leren en ontwikkelen)

De traditionele aanpak van competentie- en vaardigheidsontwikkeling staat onder druk. Dat stelt Geraldine Voost in Maybe It’s Not About the Skills: Rethinking How We Prepare for What’s Next. Volgens haar is de huidige focus op het voorspellen en aanleren van toekomstige vaardigheden moge... Lees verder
Review Lerende organisaties 2.0
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-08-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Review Lerende organisaties 2.0

Onlangs is het boek Lerende Organisaties 2.0. Nieuwsgierigheid als motor als een soort legacy van emeritus-hoogleraar P. Robert-Jan Simons verschenen. Onderstaande bijdrage is een bespreking van deze indrukwekkende publicatie. Rond 2006 was ik werkzaam bij het Expertisecentrum ICT in het onderwij... Lees verder
AI als ‘game-changer’ voor L&D?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-07-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

AI als ‘game-changer’ voor L&D?

Revolutionair veranderen, disruptief, game-changer. Als het gaat om nieuwe technologieën en L&D kijkt Josh Bersin niet op een superlatief meer of minder. En dat is al jaren zo. Nu is AI volgens hem weer de ‘game-changer‘ van L&D. Volgens Bersin staat de L&D-sector voor een... Lees verder
AI-adoptiemodel voor onderwijs en L&D
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-07-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

AI-adoptiemodel voor onderwijs en L&D

Hoe integreert jouw organisatie AI voor leren en ontwikkelen, opleiden en onderwijs? Van categorisch verbieden tot volledig omarmen – onderwijsinstellingen en L&D-afdelingen maken verschillende keuzes. Deze keuze voor één van de vijf varianten beïnvloedt zowel de dagelijkse praktijk als de... Lees verder
Nieuwsgierigheid als motor van ontwikkeling (en de invloed van AI daarop)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-07-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Nieuwsgierigheid als motor van ontwikkeling (en de invloed van AI daarop)

Nieuwsgierigheid is van groot belang voor leren en ontwikkelen. Volgens Robert-Jan Simons zijn er acht vormen van nieuwsgierigheid. Wat is de mogelijke invloed van het gebruik van (generatieve) AI-toepassingen op deze acht vormen? Die vraag probeer ik in deze bijdrage te beantwoorden. Robert-Jan ... Lees verder
Introductie AI-fluency framework
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-06-2025 | Article Rating | (0) reacties

Introductie AI-fluency framework

Een tijd geleden schreef ik dat het niet voldoende is dat je beschikt over basale bekwaamheid op het gebied van ‘AI’. Het gaat om ‘AI-vloeiendheid’, AI-fluency. Hoe kun je effectief, verantwoord én creatief samenwerken met AI? Het AI Fluency Framework, ontwikkeld door Rick Da... Lees verder
OEB zoekt 30 jonge talenten (gratis deelname aan de Online Educa in Berlijn)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-06-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

OEB zoekt 30 jonge talenten (gratis deelname aan de Online Educa in Berlijn)

De organisatie achter OEB, een van Europa’s grootste congressen over leren, opleiden en onderwijs, start de tweede editie van het het “30 under 30″ programma. Dit initiatief biedt dertig jonge professionals en onder de 30 jaar gratis toegang tot editie 2025 van de Online Educa in B... Lees verder
De geheugenparadox: waarom informatie onthouden nog steeds belangrijk is (ook nu we de beschikking hebben over AI-toepassingen)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-06-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De geheugenparadox: waarom informatie onthouden nog steeds belangrijk is (ook nu we de beschikking hebben over AI-toepassingen)

Als we steeds minder informatie onthouden en ons denken uitbesteden aan AI-toepassingen, dan zullen we steeds minder intelligent worden. Deze waarschuwing doen Barbara Oakley en collega’s in het hoofdstuk The Memory Paradox: Why Our Brains Need Knowledge in an Age of AI. Zij pleiten voor een m... Lees verder
Toekomst van leren, opleiden en onderwijs samen vormgeven #oeb25
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-06-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Toekomst van leren, opleiden en onderwijs samen vormgeven #oeb25

We kunnen de toekomst van leren actief vormgeven door scenariodenken toe te passen, waarbij “wat als”-vragen helpen om van voorspelling naar mogelijkheden te verschuiven. Professor Gilly Salmon introduceert in haar artikel “The Learning Tree: Branching into Possibility” een n... Lees verder
Bevorderen AI-toepassingen ‘metacognitieve luiheid’?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-06-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Bevorderen AI-toepassingen ‘metacognitieve luiheid’?

Jill Barshay vat twee studies samen over een onderwerp dat ik al een aantal keren in mijn bijdragen aan de orde heb gesteld: veel lerenden laten AI-toepassingen hersenwerk voor hen doen. Onderzoekers spreken volgens Barshay van ‘metacognitieve luiheid’, waarbij lerenden kritische denkpro... Lees verder
Deadline voorstellen indienen voor de Online Educa 2025 nadert (en ook de kortingsregeling loopt af) #oeb25
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-05-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Deadline voorstellen indienen voor de Online Educa 2025 nadert (en ook de kortingsregeling loopt af) #oeb25

De Online Educa, Europa’s toonaangevende congres over leren, opleiden en onderwijs met behulp van digital technologie, vindt dit jaar plaats van 3 tot 5 december 2025 in Berlijn. Deze 31e editie heeft als thema: “Humanity in the Intelligent Age: Empathy, Responsibility, and the Duty of C... Lees verder
Grootschalige digitale transformaties vragen om een mensgerichte benadering
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Grootschalige digitale transformaties vragen om een mensgerichte benadering

Veel onderwijsinstellingen zijn druk bezig met digitale transformatie. Bij de planning en uitvoering van grootschalige projecten, zoals de introductie van een nieuw administratiesysteem of een organisatiebrede overstap naar een andere digitale leeromgeving, ligt de nadruk daarbij vaak sterk op de te... Lees verder
Digitoegankelijkheid: Samen Sterker!
Van Bright Alley | 10-05-2025 | Article Rating | (0) reacties

Digitoegankelijkheid: Samen Sterker!

Wie zich bezighoudt met digitale toegankelijkheid en de naderende WCAG-wetgeving, weet dat dit geen rustig landweggetje is, maar een route vol hobbels, kruispunten en rotondes. Bright Alley is al bijna 2 jaar aan het voorsorteren op het feit dat met de komst van nieuwe Europese wetgeving per 28 juni... Lees verder
Van FLOWSPARKS | 09-05-2025 | Article Rating | (0) reacties

Wie doet het beter, AI of e-learningexpert?

De beweringen over Artificial Intelligence (AI) in Learning & Development stapelen zich op. Kunstmatige intelligentie zou niets minder dan een revolutie beloven: trainingen die in een fractie van de tijd ontwikkeld worden, zonder writer’s block en met meer ruimte voor een doordacht ontwikk... Lees verder
Pagina 1 van 295Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.