Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van SBO | 29-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Kids at Home Benefit From Free Digital Online Learning in Math and Science

The e-Learning for Kids Foundation’s Digital Lessons Can Help During This Unprecedented Health Crisis. The e-Learning for...

Het bericht Kids at Home Benefit From Free Digital Online Learning in Math and Science verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van E-learning Training | 29-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Het belang van kennis delen!

Lees verder
Van Avetica | 25-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Geef je mening over de UX van Moodle

Groeiende aandacht voor UX De laatste jaren heeft Moodle (eindelijk…) de nodige aandacht gegeven aan de UX (user experience / gebruikerservaring) in Moodle. Vanaf Moodle 3.2 zijn er serieuze stappen gezet met het implementeren van het Bootstrap 4 CSS Framework. Hiermee zijn responsive sites nu mogelijk en wordt Moodle ook […]


Het bericht Geef je mening over de UX van Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Vakantie tijdens de coronacrisis

Ik ben de komende week met vakantie. Normaliter zou ik dat nooit aankondigen. Maar nu wel. Dankzij de coronacrisis wordt het namelijk een vakantie aan huis.

We waren eigenlijk van plan een aantal dagen in eigen land weg te gaan.

Lees verder
Van SBO | 24-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.34

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.34 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Waarom live online communiceren meer vermoeiend/belastend is dan face-to-face communiceren

Eind maart 2020 schreef ik de blogpost “Is live online communiceren meer vermoeiend/belastend is dan face-to-face communiceren?” Twee dagen geleden publiceerde de BBC een artikel waarin wordt verklaard waarom live online communiceren zoveel energie kost.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Bijdragen die je aan het denken zetten over online leren en de gevolgen van de coronacrisis voor leren, onderwijs en opleiden

De afgelopen periode zijn weer verschillende bijdragen verschenen die dienen als ‘food for thought’ met betrekking tot online leren, de coronacrisis en de impact op leren, onderwijs en opleiden. In deze bijdrage vat ik een aantal van deze bijdragen samen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kunnen we de betrokkenheid van studenten bij online leren in kaart brengen en vergroten?

Bij het in kaart brengen van engagement of betrokkenheid bij online leren kijken we niet altijd naar de juiste activiteiten. Bovendien ervaren studenten online leertaken lang niet altijd als waardevol voor leren. Welke leeractiviteiten bevorderen wel hun engagement of betrokkenheid?

Lees verder
Van SBO | 21-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Podcast: Werkplekleren bij Alrijne Zorggroep in tijden van Covid-19

Voor de veiligheid van patiënten is een goede rekenvaardigheid van verpleegkundigen van Alrijne Zorggroep van groot belang. Om...

Het bericht Podcast: Werkplekleren bij Alrijne Zorggroep in tijden van Covid-19 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 21-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Samen leven, leren en werken op afstand

De afgelopen weken hebben we geleerd wat de beste manier is om thuis te werken én in...

Het bericht Samen leven, leren en werken op afstand verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 21-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Get in the FLOW

Op donderdag 14 mei aanstaande staat onze FLOWSPARKS Inspiratiedag gepland. Een dag voor iedereen die al met...

Het bericht Get in the FLOW verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 21-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Doe mee met de Rethink & Recharge challenges

Thuiswerken kan best uitdagend zijn. Misschien heb je het gevoel voortdurend ‘aan’ te staan, is er een partner,...

Het bericht Doe mee met de Rethink & Recharge challenges verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

De complexiteit van de online pedagogische relatie

Leren is een cognitief en sociaal proces. Het cognitieve aspect is over het algemeen prima online te faciliteren. Het sociale proces is lastiger online mogelijk te maken. En dan met name het realiseren van de pedagogische relatie tussen docent en lerende als cruciaal element voor dit sociale proces.

Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 20-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Bewust en veilig Zoom gebruiken (en andere tools)

Natuurlijk is het belangrijk om ook in deze tijden op een weldoordachte manier gebruik te maken van allerlei e-Learning applicaties. De laatste tijd is er nogal wat commotie over het gebruik van Zoom, een veelgebruikte webinartool. In deze blogpost leg ik uit op welke manier je bewust en veilig van dit soort software gebruik kunt […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Meeste lerenden ervaren onderwijs op afstand niet als prettig

Vanochtend las ik het nieuwsbericht Coronacrisis verandert reisgedrag mogelijk blijvend. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid heeft onderzoek gedaan naar de invloed van de coronacrisis op ons mobiliteitsgedrag. Daarin is ook gekeken naar hoe respondenten onderwijs op afstand ervaren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Mijn schoonmoeder online tijdens de coronacrisis

Toen de coronacrisis uitbrak, was ik blij dat mijn moeder van 83 jaar in staat is een iPhone en iPad te gebruiken. Daardoor kunnen we via WhatsApp en met name FaceTime elkaar meerdere keren per week zien en spreken. Ik baalde dat ik -om moverende redenen- mijn 86-jarige schoonmoeder nooit gepusht heb om een tablet te gebruiken.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je lerenden bij online leren gemotiveerd houden?

Deze vraag zal menig docent deze dagen bezighouden. Larry Ferlazzo heeft daar onlangs een bijdrage aan gewijd. Ik bespreek deze bijdrage hieronder.

Het is best een uitdaging om lerenden gemotiveerd te houden bij online leren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Leren we veel van ‘gedwongen’ online leren?

“De afgelopen weken waren voor mij een intensief leerproces als het gaat om digitale didactiek?” “Ik heb de afgelopen vijf weken meer bereikt dan de laatste tien jaar” (op het gebied van ICT en leren). Deze twee uitspraken hoorde ik vandaag in twee verschillende gesprekken.

Lees verder
Van Avetica | 16-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Avetica is nu ook Premium Moodle Partner!

Premium Moodle Partner Ruim een jaar nadat Avetica de status gecertificeerde Moodle Partner kreeg, zijn wij nu ook Premium Moodle Partner. Avetica is de eerste partner die deze certificering krijgt op het Europese vasteland. Daar zijn we heel trots op! Vanaf nu mogen wij ook onderstaand logo gebruiken. Niveau’s van […]


Het bericht Avetica is nu ook Premium Moodle Partner! is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Online cursus Ontwikkelen en verzorgen van online en blended leren

In de huidige coronacrisis hebben veel docenten en opleiders behoefte aan meer kennis en vaardigheden met betrekking tot het ontwikkelen en verzorgen van online en blended leren. De Open Universiteit heeft als online universiteit niet alleen veel ervaring met deze vormen van onderwijs maar is tevens al jaren koploper in het onderzoek hiernaar.

Lees verder
Van SBO | 15-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Online Academy

Het bericht Online Academy verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 15-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Xprtise Workplace solutions

Het bericht Xprtise Workplace solutions verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 14-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Creatief aan de slag met Breakout rooms

Heb jij de breakout rooms al ontdekt? Met breakout rooms (ze worden ook wel brainstorm ruimte genoemd) kun je deelnemers van een online sessie in kleinere groepjes laten werken. Face-to-face gebruiken we dit al vaak. In kleinere groepen zijn mensen actiever en kunnen meer de diepte in dan in een plenaire online groep. Lees over […]

Het bericht Creatief aan de slag met Breakout rooms verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Virtual classroom sessie activerende werkvormen

Vandaag heb ik samen met Marcel de Leeuwe in het kader van een leertraject ‘Digitale Didactiek’ voor medewerkers van SUMMA College een virtual classroom sessie verzorgd over activerende werkvormen.

We zouden vandaag eigenlijk de hele dag een studiedag hebben met deze groep deelnemers.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Toepassingsmogelijkheden van synchroon, live, online leren

Wat is synchroon, live, online leren en waarvoor kun je deze vorm van technology enhanced learning gebruiken? Daarover gaat onderstaande podcast.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Hoe onderwijsinstellingen chatbots kunnen gebruiken om voortijdige uitval van lerenden te voorkomen

Onderwijsinstellingen hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in maatregelen die ertoe moeten bijdragen dat minder lerenden voortijdig uitvallen. Toch zijn de ‘drop out’-cijfers nog steeds hoog. In de VS kijken onderwijsinstellingen nu ook naar het middel van chatbots om lerenden te behouden voor de opleiding en instelling.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Zorgt het Corona-virus echt voor een brede adoptie e-learning?

Onderstaande column heb ik geschreven voor de Corona-special van de nieuwsbrief van e-learning.nl.

Nadat ons kabinet had aangekondigd dat bijeenkomsten met meer dan honderd mensen vanwege de Corona-crisis niet meer waren toegestaan,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Online leren: geen weg terug?

Wie had dat gedacht? Van onderwijs in een klaslokaal, naar leren volledig digitaal. Het onderwijs zet op dit moment in rap tempo enorme schreden op het gebied van online leren. Volgens Alex Hicks is er ook geen weg meer terug.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Bloemlezing met interessante bronnen over online leren

Het is weer tijd voor een bloemlezing van bronnen over online leren, die de laatste dagen zijn verschenen. Deze bronnen verdienen eigenlijk elk een afzonderlijke blogpost. Dat gaat mij alleen niet lukken. Vandaar deze verzameling van zeven bronnen die volgens mij de moeite waard zijn.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Hoeveel lerenden beschikken niet over een eigen apparaat voor online leren?

In vergelijking met landen als de Verenigde Staten loopt ons land voorop als het gaat om de beschikbaarheid van internet en computers. Toch blijken heel wat jongeren niet de beschikking te hebben over voldoende faciliteiten voor online leren. Laten we eens wat uitgebreider naar de cijfers kijken.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Nettiquette voor live online leren

We maken deze dagen intensief gebruik van virtual classes, webinars en videobellen. Daarbij is handig om een aantal omgangsregels te formuleren en met elkaar af te spreken. Deze blogpost bevat daarom een nettiquette voor synchroon, live, online sessies.

Ik kreeg onlangs de vraag of ik gedragsregels voor webinars of virtual classroom sessies gebruik.

Lees verder
Van SBO | 06-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Experience Matters | Turning The 5 Moments Inside Out with Autodesk

Chris Blocher, principal learning content developer for Autodesk, chats with Bob Mosher on how he and his...

Het bericht Experience Matters | Turning The 5 Moments Inside Out with Autodesk verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Acht vragen over online leren op afstand

De afgelopen week vroeg Jan Lepeltak van KomenskyPost.nl mij of ik een aantal vragen wilde beantwoorden over online leren op afstand. Het resultaat is de bijdrage “Afstandsleren: Je moet vooral dingen anders doen, of niet doen“.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Het verschil tussen online leren en ‘emergency remote teaching’

De bijdrage The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning van Charles Hodges en collega’s maakt heel duidelijk wat het verschil is tussen online leren zoals dat eigenlijk hoort, en ‘emergency remote teaching’ zoals dat op dit moment in zeer korte tijd van de grond komt.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Wat is de ideale lengte van een video binnen een online cursus?

Harm Weistra attendeerde mij gisteravond op Video Length in Online Courses: What the Research Says. Deze een jaar oude bijdrage stelt dat opgenomen colleges of lessen handig zijn voor degenen die de sessie live hebben bijgewoond (‘replay’).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Scholen tevreden met eerste schoolweken op afstand?

De Algemene Vereniging Schoolleiders heeft gepeild in welke mate schoolleiders tevreden zijn over de manier waarop onderwijs op afstand tijdens de coronacrisis wordt aangeboden. ‘Ouders en Onderwijs’ heeft een vergelijkbare peiling gehouden onder ouders. Beide peilingen laten een hoge mate van tevredenheid zien (88% schoolleiders,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Online gastcollege implementatie e-learning

Vanavond heb ik een online college verzorgd over de implementatie van e-learning. Normaliter verzorg ik dit college op een ‘blended’ manier. Nu volledig online. Welke keuzes heb ik daarbij gemaakt?

Net als andere jaren heb ik de deelnemers gevraagd een aantal activiteiten vooraf uit te voeren:

Lees verder
Van Avetica | 31-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Spreekuur ook 4x gepland in april

Enthousiaste reacties De afgelopen twee weken hebben wij drie keer een Moodle Spreekuur gehouden. Dit is ons zo goed bevallen dat we ook in april hiermee doorgaan. We krijgen veel enthousiaste reacties van klanten en niet-klanten op deze gratis sessies. Hoe moet ik dit aanpakken? Met het Moodle Spreekuur willen […]


Het bericht Moodle Spreekuur ook 4x gepland in april is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van SBO | 31-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Bohn Stafleu van Loghum

Het bericht Bohn Stafleu van Loghum verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Relevante artikelen en blogpost over online leren

Er verschijnen de laatste dagen veel interessante bronnen over online leren. Deze bronnen verdienen eigenlijk elk een afzonderlijke blogpost. Dat lukt mij niet. Bij dezen daarom een bloemlezing.

Van 1 dag in trainingslokaal naar 1 dag afstandsleren

Marcel de Leeuwe beschrijft hoe hij een trainingsdag heeft geconverteerd naar één dag online leren (combinatie van synchroon en asynchroon online leren).

Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 28-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Van 1 dag in trainingslokaal naar 1 dag afstandsleren

Een herontwerp is nodig als we een hele trainingsdag die we normaal gesproken in een leslokaal organiseren nu helemaal op afstand gaan doen. Jeroen Krouwels schreef er al een stuk over op e-learning-beats-corona.nl. Deze week heb ik zo’n F2F dag herontworpen en graag deel ik met jullie in deze blogpost mijn ontwerpkeuzes en ervaringen.   […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

LinkedIn groep digitale didactiek Open Universiteit

De Open Universiteit heeft verleden week een website gelanceerd over digitale didactiek. Verder verzorgt de Open Universiteit online colleges over digitale didactiek. We merken dat er veel behoefte is aan uitwisseling van ideeën en tips. Daarom is er nu een speciale LinkedIn groep rond de ‘DD-Guide’.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Tips voor docenten bij de selectie van tools voor online onderwijs

Als je aan de slag gaat met online of blended onderwijs, dan start je natuurlijk vanuit leerdoelen, leerinhouden en een didactische aanpak. Maar op een gegeven moment zal je ook tools, leertechnologieën, op een verantwoorde manier moeten gaan selecteren. Je kijkt daarbij als het goed is met een didactische bril naar tools.

Lees verder
Van Avetica | 27-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

7 plugins voor virtual classrooms in Moodle

Switchen naar online les geven Scholen en opleidingsinstituten die nog vooral klassikaal les gaven zijn de afgelopen weken hard op zoek gegaan naar manieren om online les te geven. De ideale oplossing is om een goede digitale didactiek te implementeren, maar daar is de tijd nu niet voor. Zoiets kost […]


Het bericht 7 plugins voor virtual classrooms in Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Is live online communiceren meer vermoeiend/belastend is dan face-to-face communiceren?

Gisterochtend gaf een aantal gesprekspartners in een online overleg aan het meer vermoeiend te vinden om intensief live online te communiceren, in plaats van face-to-face. Via Twitter stelde ik de vraag of er onderzoek is gedaan naar de vraag: is live online communiceren meer vermoeiend/belastend is dan face-to-face communiceren?

Lees verder
Pagina 2 van 83Eerste   Vorige   1  [2]  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste