Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Als het gaat om (generatieve) AI, kun je terecht bij tal van adviseurs voor advies of deskundigheidsbevordering. Ook bij mij. Maar niet voor alles. In deze bijdrage schets ik voor wat voor vragen je bij mij terecht kunt op dit terrein. Ik heb pedagogische wetenschappen (specialisatie: leren van volwassenen) en
Vandaag is het exact tien jaar geleden dat ik gestopt ben met werken in loondienst, en gestart ben als zelfstandig adviseur, projectleider en docent op het gebied van leren, opleiden en onderwijs met digitale technologie. Tijd van een korte terugblik en vooruitblik. Ik speelde al enkele jaren met de gedachte
Gisteren heb ik een inspiratiesessie verzorgd voor een groep rectoren van een schoolbestuur. Het onderwerp was AI in het onderwijs, en hoe je hiermee aan de slag kunt als schoolleider. Ik had de deelnemers vooraf gevraagd via Mentimeter enkele vragen te beantwoorden. De eerste vraag was: Wat weet u van
Karen Cangialosi stelt dat AI kan bijdragen aan een fundamentele hervorming van het onderwijssysteem, mits het niet simpelweg wordt ingezet als een technische oplossing om bestaande processen efficiënter te maken. De kernvraag moet volgens haar zijn: “Hoe kan AI bijdragen aan een inclusiever, rechtvaardiger en zinvoller onderwijssysteem?” Het (hoger) onderwijs
Ik ben terughoudend in het beschrijven van specifieke AI-tools voor leren, opleiden en onderwijs. Ik ben niet gebonden aan bepaalde leveranciers en wil geen reclame maken. Toch beschrijf ik in deze blogpost twee AI-toepassingen. Er zijn inmiddels talrijke AI-tools beschikbaar voor leren, opleiden en onderwijs. Google LearnLM en Padlet TA
In de bijdrage “Gen AI Isn’t the Problem—The Lack of AI Guidance for Students Is” beargumenteert Tom Daccord dat recente rapporten die beweren dat AI-tools het leren belemmeren, een verkeerde conclusie trekken. Volgens hem ligt het probleem niet bij de AI-toepassingen zelf, maar bij het gebrek aan begeleiding voor lerenden.
Ik heb al eens eerder de vraag gesteld of we geen behoefte hebben aan aparte didactische principes voor virtual reality. De bijdrage Overzichtsstudie: ontwerp- en didactische principes voor virtual reality gaat over een recente en uitgebreide review studie naar specifieke didactische principes en ontwerpprincipes voor VR. De onderzoekers bekeken zestig
Tanay Jaipuria en Charles Rubensfeld presenteren vijf grafieken die betrekking hebben op de adoptie van AI , illustreren hoe snel de modellen verbeteren en aangeven wie helpt bij het opvullen van de gaten om de adoptie sneller te laten verlopen. De conclusies, die je op basis van deze grafieken kunt
AI-cryptocurrencies zijn volgens Bernard Marr een nieuwe vorm ‘digitale munt’ die blockchain-technologie combineert met AI-systemen. AI-cryptocurrencies zijn volgens hem digitale tokens met een specifiek doel: het ondersteunen van AI-systemen en -diensten. Anders dan Bitcoin, dat als ‘digitaal geld’ is ontworpen, hebben deze nieuwe cryptocurrencies volgens Marr drie hoofdfuncties: Ze kunnen
Ben je niet in staat om de ontwikkelingen op het gebied van AI op de voet te volgen? Dan is de bijdrage Thinking Out Loud With AI waarschijnlijk handig voor je. Ray Schroeder vat op basis van een bijeenkomst, die hij heeft bijgewoond, een aantal ontwikkelingen samen. Schroeder verwijst daarbij
Ivana Bartoletti vraagt zich in ‘The ethical dilemma of AI in classrooms: Who decides what we teach?’ af wie bepaalt welke informatie wordt gebruikt voor AI-systemen in het onderwijs, en hoe deze technologie kan bijdragen aan gelijkwaardig en inclusief onderwijs. AI-toepassingen bieden mogelijkheden voor onderwijs op maat, waarbij inhoud en
Donald Taylor vraagt elk jaar welke belangrijke thema’s komend jaar ‘hot’ zullen zijn op het gebied van learning and development (L&D). Onlangs publiceerde hij het rapport The Global Sentiment Survey 2025 waarin hij verslag doet van de uitkomsten van de vragenlijst van dit jaar. Ruim 3.300 respondenten uit 93 landen
Op zoek naar inspiratie om je opdrachten aan te passen, nu lerenden bepaalde opdrachten met generatieve AI-toepassingen kunnen uitvoeren? Dan is Help Students Think Critically in the Age of AI van Michael Roberto wellicht wat voor jou. Roberto deelt drie strategieën om opdrachten zo in te richten dat lerenden AI-toepassingen
Instellingen voor hoger onderwijs kunnen financieel zwaardere tijden tegemoet zien. Biedt online leren om de markt van een leven lang ontwikkelen aan te boren een kans? In Can UK universities avoid repeating past mistakes in online learning? schrijft Neil Mosley hoe Britse universiteiten omgaan met online onderwijs en welke lessen
Leren op basis van audio biedt volgens onderzoek diverse voordelen voor het onderwijs, en AI-toepassingen kunnen helpen bij het creëren van leermateriaal en feedback op basis van audio. Dat stelt Philippa Hardman in Audio-Based Learning 4.0. Volgens Hardman wordt leren via audio minder vaak wordt toegepast dan leren via video
De ontwikkelingen op het gebied van AI voltrekken zich in een hoog tempo, en het einde is bepaald nog niet in zicht. Docenten, opleiders en trainers hebben moeite om bij te blijven als het gaat om de mogelijkheden van deze technologieën voor leren, opleiden en onderwijs. Hoogleraar Andrew Maynard van
Een overmatig gebruik van digitale middelen kan volgens Page Yousey nadelige gevolgen hebben voor creativiteit, concentratie en welzijn. Zij pleit voor ‘digitaal afkicken’, en geeft daar ook handvatten voor. De continue stroom van meldingen en informatie vergroot de cognitieve belasting. Dat leidt volgens Yousey tot mentale vermoeidheid en verminderde focus.
Stefan Bauschard betoogt in de bijdrage Speech & Debate: The Ultimate Training for an AI-Augmented World dat debatteren lerenden voorbereidt op een toekomst waarin AI een centrale rol speelt. Hij laat zien hoe deze klassieke onderwijsvorm zich ontwikkelt tot een krachtig instrument voor het aanleren van blijvend waardevolle menselijke vaardigheden
Het verbieden van smartphones op scholen is onvoldoende om de negatieve effecten van smartphone- en social media-gebruik aan te pakken. Dat blijkt uit een recent onderzoek van de Universiteit van Birmingham. Het onderzoek, gepubliceerd in Lancet Regional Health Europe, analyseerde gegevens van 1227 lerenden uit 30 Engelse scholen, waarvan 20
Leon Furze heeft onlangs voor onderwijsprofessionals een zeer uitgebreide inleiding geschreven over generatieve AI. Ik wil in deze bijdrage een aantal aspecten uit deze introductie aanstippen, en plaats er ook eigen opmerkingen bij. De inleiding is zo uitgebreid dat Furze zijn bijdrage heeft voorzien van een inhoudsopgave. Daarnaast verwijst hij
Gisteren heb ik deelgenomen aan de jaarlijkse MBO Gebruikersdag van itslearning. Tijdens deze gebruikersdag kregen deelnemers inzicht in goede voorbeelden en in ontwikkelingen van dit leermanagementsysteem. Ik was hierbij aanwezig omdat ik tot 1 september aanstaande projectleider ben van de organisatiebrede invoering van itslearning bij het Graafschap College. Deze rol
Anno 2025 hebben we er nog steeds mee te maken: docenten en lerenden met weinig kennis, vaardigheden en affiniteit met technologie. In ‘Not All Learners Love Tech: 4 Ways to Create More Inclusive eLearning’ bespreekt Katie Belle Nelson vier manieren om ’technology enhanced learning’ toegankelijker te maken voor deze groep
Microlearning kun je omschrijven als een aanpak waarbij een organisatie korte, gerichte leereenheden aanbiedt die lerenden op hun eigen moment kunnen volgen om specifieke kennis of vaardigheden te verwerven. De bijdrage 9 Microlearning Formats: A Guide For L&D Professionals biedt een handig overzicht van formats voor het ontwerpen van microlearning.
Recent Taiwanees onderzoek onderstreept het belang van de ontwikkeling van hybride didactische aanpakken die gebruik maken van de sterke punten van menselijke begeleiding en van de efficiëntie van AI-tools ten behoeve van het leren en de verbetering van kritische denkvaardigheden. Ik deel op zich deze conclusie, al kun je op
Verleden week werd de generatieve AI toepassing DeepSeek met veel bombarie gelanceerd. Er zijn wat mij betreft meerdere redenen waarom je deze uit China afkomstige applicatie niet zou moeten gebruiken. Eén van die redenen is dat DeepSeek censuur pleegt. In deze blogpost maak ik duidelijk waarom ‘censuur’ kwalijker is dan
Als je een weblog hebt, dan kun je via statistieken zien waar je bezoekers vandaan komen. Het viel me onlangs op dat generatieve AI steeds vaker fungeert als ‘referral’. Bezoekers van mijn weblog komen op tal manieren naar mijn weblog: Direct. Dat betekent dat bezoekers rechtstreeks naar mijn weblog gaan.
In deze blogpost besteed ik aandacht aan twee recente bijdragen met bespiegelingen over het gebruik van AI voor het geven van feedback aan lerenden. Daarin komt naar voren dat menselijke feedback en AI-gegenereerde feedback elkaar juist aanvullen en kunnen versterken. Daisy Christodoulou vergelijkt in AI feedback: a thermometer or a
Docenten, die essays gebruiken, worstelen vaak met generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT. Zij willen voorkomen dat lerenden een deel van het leerproces uitbesteden aan de AI-applicatie. Larry Cuban besteedt aandacht aan een docent die een manier heeft gevonden om hiermee om te gaan. De docent hanteert twee kernelementen in zijn aanpak.
Het internet witwassen. Eerlijk gezegd had ik hier nog nooit bij stel gestaan. In haar artikel ‘Whitewashing the web: A disinformation tactic that media literacy education needs to look at‘ beschrijft Megan Mallia deze verontrustende ontwikkeling waarbij valse auteursrechtklachten worden ingediend bij Google om legitieme informatie uit zoekresultaten te verwijderen.
In de bijdrage “Sora: Is OpenAI’s Video Generating Tool Helpful For Teaching?” onderzoekt Erik Ofgang de mogelijkheden en beperkingen van OpenAI’s nieuwe ‘videogeneratietool’ voor het onderwijs. Zijn conclusie: de technologie is indrukwekkend, maar er zitten nog te veel haken en ogen aan om Sora te kunnen gebruiken in het onderwijs.
Gebruiken we AI om het leren te verbeteren of om bepaalde leerstappen te vervangen die van groot belang blijken te zijn? Deze vraag staan centraal in Dan Cohen’s bijdrage The Unresolved Tension Between AI and Learning. Het leerproces is een gecompliceerde zaak die tijd vraagt. Volgens Cohen stapelen leerervaringen zich
Op 1 april 2025 viert Next Learning, het toonaangevende congres voor learning professionals in Nederland, haar 10-jarig jubileum in het 1931 Congrescentrum ‘s-Hertogenbosch. Onder het thema ‘State of the Art’ duikt de organisatie met de deelnemers volgens eigen zeggen in de kunst van leren. Het programma is opgebouwd rond vier
Ik heb gisteren tijdens de NOT een presentatie verzorgd waarin ik heb gepleit om bij de selectie van educatieve technologie vooral te kijken naar de pijlers van digitale didactiek die ‘EdTech’ mogelijk kan maken, en naar didactische richtlijnen die de betreffende technologie kan helpen realiseren. Onderwijsinstellingen, opleidingsinstituten en ook L&D-afdelingen
Volgens hoogleraar sociologie Allison Pugh kunnen veel taken, waarbij menselijke interactie nu een grote rol speelt, niet worden overgenomen door ‘AI’. Op basis van uitgebreid onderzoek illustreert zij in The Guardian dat ‘verbindende arbeid’ (‘connective labour‘) van groot belang is. Niet alleen voor individuen, maar ook voor de samenleving als
Mag het nog, het doen van voorspellingen over ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en arbeidsmarkt in dit jaar? Michael Horn van het Christensen Institute waagt zich er in elk geval aan. Ik geef per ontwikkeling commentaar, waarbij is verwijs naar de situatie in ons land. 1) Zijn eerste voorspelling
Hoe zou pedagoog Paulo Freire (1921-1997) gekeken hebben naar het gebruik van generatieve AI binnen het onderwijs? Deze vraag staat centraal in de Kennisnet-podcast ‘Generatieve AI door de ogen van onderwijshervormer Paulo Freire‘. Remco Pijpers van Kennisnet spreekt daarin met mij over hoe we de invloed van generatieve AI op
Time Portal moeten jullie eens proberen. Dit is een innovatief educatief spel dat geschiedenis en aardrijkskunde combineert met spelelementen. Spelers krijgen AI-gegenereerde video’s te zien en moeten raden waar en wanneer de gebeurtenis plaatsvond. Keir Clarke licht de werking ervan toe. De technologie achter het spel is gebaseerd op
Een pilotproject in Nigeria laat zien hoe AI het onderwijs kan versterken. Dat schrijven Martín E. de Simone en collega’s van de Wereldbank. Het gebruik van een AI-tutor leidde daar tot betere leerresultaten, onder meer op het gebied van de Engelse taal. Uiteraard doet de context er weer toe. Op
In ‘Generative AI as a Critical Friend: Redefining Collaboration’ onderzoekt Ian O’Byrne hoe AI kan dienen als een ‘critical friend‘ bij het ontwikkelen en verfijnen van ideeën. Een critical friend is iemand die constructieve feedback geeft en helpt om aannames te bevragen. Deze rol wordt meestal door een collega, coach
Terwijl onderwijsinstellingen wereldwijd miljarden investeren in digitale leermiddelen, blijft de vraag naar de ‘effectiviteit’ van deze tools opportuun. In zijn bijdrage “Hoe scholen de effectiviteit van digitale leermiddelen kunnen helpen verbeteren” laat Kees Mastenbroek zien dat keurmerken een oplossing kunnen bieden. Er zitten wat mij betreft echter ook haken en
Artificial General Intelligence (AGI) komt mogelijk dichterbij door een nieuwe aanpak genaamd Machine Psychology. Dit blijkt volgens ScienceDaily uit het proefschrift van Robert Johansson van de Universiteit van Linköping. Eerlijk gezegd ben ik er niet uit wat ik hiervan moet vinden. Johansson is werkzaam op het gebied van computerwetenschappen en
Organisaties zoals Bits of Freedom en Waag Future Lab roepen de Nederlandse overheid op om te vertrekken van de sociale media van Big Tech. Op LinkedIn pleit Marco Derksen voor een genuanceerde aanpak. Onder meer omdat er geen volwaardige alternatieven zouden zijn. Dat is wat mij betreft echter maar de
Microlearning wordt vermoedelijk in toenemende mate gebruikt binnen organisaties voor leren en ontwikkelen van medewerkers. Robyn Defelice licht het Microlearning Effectiveness (MLE) Framework toe dat je kunt gebruiken om microlearning doelgericht in te zetten voor talentontwikkeling en prestatieverbetering. Microlearning kun je omschrijven als een aanpak waarbij een organisatie korte, gerichte