Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Facebook heeft deze week bekend gemaakt dat het moederbedrijf van Instagram, WhatsApp, de Oculus en uiteraard Facebook zelf voortaan verder door het leven gaat als ‘Meta’. Deze naam verwijst uiteraard naar de ‘metaverse’. In deze blogpost zal ik kort ingaan op dit fenomeen en op de relatie met technology enhanced
Van 1 tot en met 3 december 2021 vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Na een gedwongen onderbreking van een jaar wil ik weer met een groepje afspreken om op donderdagavond 2 december na afloop van het Online Educa Debat wat te gaan eten. Belangstelling hiervoor? Lees dan
Chatbots zijn ‘robotjes’ waarmee gebruikers van online diensten via gesproken of geschreven tekst kunnen converseren. Chatbots kunnen bijvoorbeeld vragen van gebruikers beantwoorden. FrankWatching beschrijft een aantal innovaties op het gebied van chatbots die m.i. ook relevant kunnen zijn voor leren, opleiden en onderwijs. Chatbots kunnen op het gebied van leren,
Bedrijfsopleidingen.be heeft in samenwerking en met steun van een aantal partners, zoals het Nederlandse Develophub, onderzoek gedaan (pdf) naar trends -‘tendensen’- op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D) in organisaties. Wat vind ik opvallende uitkomsten? De onderzoekers hebben vragenlijsten afgenomen onder Belgische en Nederlandse L&D’ers en medewerkers van aanbieders
In de bijdrage How Do Microcredentials Stack Up? Part 1 komt Jackie Pichette van de Higher Education Quality Council of Ontarioaan het woord. Zij heeft onderzoek gedaan naar opvattingen van werkgevers, potentiële lerenden en onderwijsinstellingen over microcredentials. Wat valt daarbij op? Microcredentials kunnen inspelen op de maatschappelijke behoefte om mensen
Naarmate je meer aan online leren doet, zul je meer moeten investeren in online verbondenheid. Docenten, opleiders en lerenden zullen elkaar online moeten leren kennen. Een profielfoto kan daarbij een rol spelen. Kevan Lee is in onderzoek gedoken naar de ideale profielfoto. Bij Lee gaat het erom het publiek te
Kevin Kruse pleit ervoor het zogenaamde 70-20-10-model te vervangen door het zogenaamde 3-to-1-model. Dat lijkt mij nou geen goed plan. Het 70-20-10-model gaat ervan uit dat leren en ontwikkelen vooral uit leren op de werkplek moet bestaan, aangevuld met coaching en formeel leren. Volgens Kevin Kruse is het 70-20-10-model een
De afgelopen week zijn we een aantal dagen naar Milaan geweest. Bij dezen een korte impressie. Italië is eigenlijk ons favoriete vakantieland. In de afgelopen 35 jaar zijn we er dan ook vaak geweest. Dikwijls in het voor- of najaar. Een voormalige Italiaanse collega stelde ooit dat ik op meer
Je eigen cursussen verkopen zonder je eigen leermanagementsysteem (LMS)? Wel een eigen LMS maar geen LTI integratie? Dan is ltiprovider.net voor jou! Waar staat LTI voor? LTI is een industriestandaard en staat voor Learning Tool Interoperability wat betekent dat LTI je in staat stelt om cursussen, modules, toetsen (Learning Tools) zonder beperkingen (Interoperability) ter beschikking […]
Het bericht Avetica lanceert nieuwe service LTIprovider.net is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
Leertechnologie is randvoorwaardelijk voor het realiseren van kwalitatief goede vormen van technology enhanced learning. De selectie van goede leertechnologie is niet de verantwoordelijkheid van individuele docenten en opleiders. Toch wil je je op een gegeven moment oriënteren op (nieuwe) leertechnologie. Deze blogpost bevat verwijzingen naar vier websites die je daarbij
Begin oktober vond de World Summit AI plaats. Aanleiding voor Eric Wang van Turnitin om aan de hand van interviews op zoek te gaan naar: The essential human element of AI in education. Samengevat komt dit essentiële humane element van AI op het volgende neer: Kijk vooral naar de mogelijkheden
Deze mindmap biedt een handig overzicht van relevante leertheorieën. De mindmap blijkt al sinds 2013 te bestaan. De inhoud ervan is redelijk tijdloos. De mindmap start bij wetenschappelijke disciplines. Dat is mooi. Er is bijvoorbeeld niet alleen aandacht voor psychologische concepten over leren, maar onder andere ook voor onderwijskundige concepten
John Hagel III breekt in What Motivates Lifelong Learners voor vormen van een leven lang ontwikkelen die zich vooral richten op de gedrevenheid van werknemers, in plaats van op angst om je baan te verliezen. Dit komt volgens hem de effectiviteit van programma’s voor een leven lang ontwikkelen ten goede.
Vanaf 1 november 2021 verzorg ik bij Your Academy, het centrum voor postinitieel onderwijs van de Open Universiteit, een online cursus over blended learning als onderwijsinnovatie. Deze cursus gaat over de succesvolle invoering van blended learning, en niet over het ontwerpen van blended learning. Bij de invoering van blended learning
In Show Students Their Data: Using Dashboards to Support Self-Regulated Learning delen medewerkers van de Universiteit van Michigan ervaringen met het gebruik van My Learning Analytics. Dit is een applicatie waarmee data over leren aan lerenden visueel gepresenteerd wordt. Deze visualisaties ondersteunen lerenden volgens de auteurs bij het leren. De
Moodle 4.0 Half december is het zover, de release van Moodle 4.0! Afgelopen maandag is de zogenaamde ‘code freeze’ ingegaan en worden geen wijzigingen meer aangebracht in de code. Het vele testwerk kan beginnen. Met deze nieuwe Moodle versie wordt de eerste grote fase in de vernieuwing van de gebruikers ervaring (UX) afgesloten. Focus in […]
Het bericht Moodle 4.0, op weg naar een complete leeromgeving is eerst gepubliceerd op Avetica.
12 Key Ideas: An Introduction to Teaching Online is een beknopt online boek dat belangstellende docenten wil voorbereiden op het verzorgen van online onderwijs en opleiden. Auteurs Dave Cormier en Ashlyne O’Neil vinden met name belangrijk dat je weet hoe internet als platform werkt. Vandaar uit zou je online onderwijs
Er is de laatste jaren op het gebied van technology enhanced learning veel aandacht voor Universal Design for Learning (UDL). Deze benadering gaat ervan uit dat onderwijs zodanig moet worden ontworpen, dat het onderwijs toegankelijk is voor alle lerenden. Dus ook voor lerenden met een beperking. Volgens het artikel Lessons
Webinar 28 oktober De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer de datum van 28 oktober om 11.00 uur in je agenda. Thema: Klant aan het woord over multi-tenancy Het bedrijf Privacy op School biedt onder andere online trainingen aan over privacy in het onderwijs. Tonny […]
Het bericht Klant aan het woord over multi-tenancy in Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.
Bill Brandon heeft een cognitief neurowetenschapper geïnterviewd die voor een VR-bedrijf werkt. Het interview gaat vooral over de potentie van virtual reality (VR) voor onderzoek naar de werking van het brein. Wat zijn belangrijke kernpunten? We zien steeds meer belangstelling voor het gebruik van virtual reality als medium om gedrag
Mark Keierleber heeft voor The74million.org een uitgebreid artikel geschreven over een vergaande manier van surveilleren door onderwijsinstellingen. Daarbij is nog onduidelijk of het doel het middel rechtvaardigt. Het betreft de firma Gaggle die de digitale bestanden van meer dan 5 miljoen lerenden in de VS monitort. Met behulp van kunstmatige
In The Myth of the Pedagogically Neutral LMS adviseert Ian McNaught om vooral vanuit een pedagogisch-didactisch perspectief te kijken of een leermanagementsysteem (LMS) geschikt en compatibel is. Je moet daarbij wat mij betreft wel oog hebben voor details. We denken vaak dat wij software kunnen aanpassen aan onze werkwijzen. Dat
De Coronacrisis heeft bijgedragen aan verdere digitalisering van ons werk. Onderzoek door McKinsey laat zien dat arbeidsorganisaties de afgelopen maanden net zo veel nieuwe technologie hebben geadopteerd als in diverse jaren daarvoor. Volgens Ryan O’Hara kan deze ‘stortvloed’ aan nieuwe tools ook leiden tot een chaotische toestand voor werknemers. Hoe
Als lerenden actief aan de slag gaan met interactieve leeractiviteiten, discussies, feedback en AI-gebaseerde technologieën, dan leren zij effectiever dan bij onderwijs waarbij vooral de docent aan het woord is en lerenden luisteren. Dat blijkt uit recent onderzoek van het Carnegie Mellon University’s Human-Computer Interaction Institute (en anderen). Het is
De bijdrage Virtual Reality in Education: How VR is Used in Immersive Learning heeft een sterk introducerend karakter en irritant overdreven juichende toon. Toch bevat deel twee van dit artikel interessante informatie over de manier waarop en redenen waarom je virtual reality (VR) voor leren kunt inzetten. De bijdrage start
Donald Clark besteedt de afgelopen tijd weer uitgebreid aan theoretici die grote invloed hebben (gehad) op de wereld van het leren, opleiden en onderwijs. Eén van die theoretici is Victoria Marsick. Ik was me wel bewust van de kracht van haar werk, maar kende haar zelf nog niet. Op basis
Een aantal Nieuw-Zeelandse onderzoekers heeft het Student Online Learning Experiences (SOLE) onderzoeksproject uitgevoerd waarin zij hebben onderzocht hoe lerenden online onderwijs tijdens de Covid-19 pandemie hebben ervaren. Wat zijn de belangrijkste bevindingen en adviezen? Het onderzoek is gebaseerd op verschillende onderzoeksmethoden waaraan zo’n 1000 studenten van acht universiteiten in Nieuw-Zeeland
We hebben de Learning Correspondent in een nieuw jasje gestoken. In plaats van een selectie van korte berichten, willen we nu in elke editie een specifiek thema belichten. Deze thema’s hebben betrekking op vraagstukken met betrekking tot didactiek en online en blended learning. De inhoud is gebaseerd op (praktijk)onderzoek. We presenteren achtergronden bij het thema [...]
Het bericht Learning Correspondent: Het bevorderen van betrokkenheid en verbondenheid bij online leren verscheen eerst op Next Learning.
Community van Premium Moodle Partners Avetica is Premium Moodle Partner en als zodanig lid van de Product Advies Groep van Moodle Workplace. In die hoedanigheid kunnen wij verbeteringen voorstellen die vervolgens samen met andere partners geprioriteerd worden. In dit artikel een voorbeeld van een verbetering die al deze week beschikbaar is in de laatste release […]
Het bericht Moodle Partner community brengt verbetering eerder naar Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.
The Hechinger Report besteedt aandacht aan een AI-applicatie die kinderen uit achtergestelde groepen helpt hun leesvaardigheden te verbeteren. De eerste resultaten zijn veelbelovend. Volgens de auteur van dit artikel worstelt men in de VS al decennia lang met de ontwikkeling van leesvaardigheden. In ons land is dat niet anders. Er
Vandaag vond in Den Bosch editie 2021 van de Next Learning plaats. Het evenement over (technologie ondersteund) leren en ontwikkelen in de Lage Landen. Mijn eerste fysieke congres sinds meer dan een jaar. Hieronder vind je mijn impressie. Verleden jaar kon de Next Learning nog net ‘op anderhalve meter’ plaatsvinden,
Tijdens de Coronacrisis zijn onderwijsinstellingen op een gegeven moment -in verband met de 1,5 meter- les gaan geven waarbij de helft van de lerenden fysiek deelnam, terwijl de andere helft online participeerde. Bij de Universiteit van Copenhagen hebben ze ontdekt dat de lerenden die online deelnamen aan een hoorcollege meer
Dit jaar vindt van 1-3 december 2021 de Online Educa (OEB) weer fysiek in Berlijn plaats. Het thema is “Learning Resilience“. Gisteren is het programma bekend geworden. Ik mag op donderdagmiddag een presentatie verzorgen. Ik heb al eerder geschreven dat Marleen Stikker één van de keynote-sprekers is. Een andere (Nederlandse)
Een aantal onderzoekers heeft een overzicht met twaalf tips gemaakt die je kunt toepassen bij online leren. Deze tips zijn gebaseerd op een literatuurstudie op het gebied van “educational psychology” waarbij een indrukwekkende hoeveelheid publicaties (pdf) is gebruikt. De meeste tips worden ook geïllustreerd aan de hand van mooie illustraties.
Lerenden participeren met meer succes in online leren naarmate zij beter in staat zijn hun eigen leren te reguleren. Vaardigheden op het gebied van ‘zelfmanagement’ maken daar belangrijk onderdeel van uit. Onderzoek laat zien dat docenten op een aantal manieren dergelijke vaardigheden kunnen helpen ontwikkelen. Het onderzoek is uitgevoerd op
Videocommunicatiebedrijf Zoom is mede dankzij de Coronacrisis inmiddels uitgegroeid tot een miljardenbedrijf. Onlangs hield het bedrijf een conferentie waar men voorspellingen deed over de invloed van technologie op leren, opleiden en onderwijs. Volgens EdSurge.com waren de voorspellingen: Dankzij AI kunnen gesproken teksten omgezet worden in geschreven teksten. Het wordt mogelijk
We kunnen over steeds geavanceerdere technologieën beschikken voor het faciliteren van online evenementen. Toch creëer je daarmee niet echt het gevoel er fysiek bij te zijn. Dat gevoel is veel waard, maar kent ook een prijs. Alastair Creelman vergelijkt het online deelnemen aan een conferentie met het bekijken van een
Het fenomeen ‘leerstijlen’ is waarschijnlijk de meest hardnekkige mythe in onderwijsland. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat rekening houden met leerstijlen leidt tot beter leren. De onvolprezen ‘Learning Scientists’ vatten gisteren een onderzoek samen waaruit blijkt dat inspelen op leerstijlen zelfs schadelijk is. Tijdens presentaties houd ik mijn publiek
We maken meer en meer gebruik van big data ten behoeve van statistisch onderzoek. Maar welke technieken en methoden zijn beschikbaar om big data te verwerken? En net zo belangrijk: hoe kunnen we fouten opsporen in de betreffende data? Om de bewustwording rondom big data en statistiek te vergroten, hebben
Het ASz werkte al jaren met een performance support systeem, maar wilde een verbeterslag maken. Ze zijn overgestapt op Ask Delphi, wat als voordeel heeft dat de medewerker snel de juiste informatie kan vinden en dit direct kan toepassen op de werkplek. De overstap zorgde voor veel werk: content moest overgezet worden. Maar nu staat [...]
Het bericht Nieuwe Performance Support-aanpak bij ASz op basis van 5 Moments of Need™ verscheen eerst op Next Learning.
“Hoe kunnen we de wachtbeleving van de patiënt op de Spoedeisende Hulp (SEH), verbeteren?” Tijdens de Design Sprint met het Jeroen Bosch Ziekenhuis hebben we dit vraagstuk binnen 4 dagen van probleem naar gevalideerde oplossing gebracht. Een hele nieuwe manier van kijken die veel meer oplossingen en mogelijkheden biedt dan ‘training’. Job Bilsen laat je [...]
Het bericht In 4 dagen naar procesoplossing op de SEH (in plaats van training) verscheen eerst op Next Learning.
In onderstaande podcast geef ik aan wat simultaan onderwijs/opleiden is en waarom ik kies voor deze term (en niet voor ‘hybride onderwijs’). Verder sta ik stil bij de belangrijkste uitdaging van simultaan onderwijs en hoe je met deze uitdaging om kunt gaan. Hier is de link.
Mogen wij ons even voorstellen? Wij zijn derdejaars deeltijdstudenten aan de opleiding Learning & Development in Organisations aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Dit semester volgden wij de minor Leren en Veranderen met Technologie. Daarin kregen wij de opdracht om het ‘e-landschap’ in kaart te brengen en te presenteren op Next Learning. Dit ‘e-landschap’ [...]
Het bericht Het e-landschap voor de L&D-er verscheen eerst op Next Learning.
Bij de Ontario Tech University bieden ze een cursus aan over het analyseren en ontwerpen van ‘web-based learning tools’. De deelnemers aan deze cursus hebben samen een e-book gemaakt voor docenten en ontwerpers/ontwikkelaars van e-learning modules. De moeite waard als je volledig online of blended learning wilt verzorgen, ook al
Kunstmatige intelligentie (AI) is alomtegenwoordig en heeft ook de potentie om dienstbaar te zijn aan de mensheid. Tegelijkertijd kent deze ontwikkeling ook een aantal schaduwkanten. Dat blijkt bijvoorbeeld uit onderstaande twee voorbeelden. ‘Deep fake‘ is de verzamelnaam voor software waarmee je nep-video’s, nep-geluidsbestanden en ook nep-teksten kunt maken. Op die
Tony Bates becommentarieert een blogpost die deze conclusie inderdaad trekt. Bates plaatst enkele rake opmerkingen bij deze conclusie. Het is nogal zinloos om online onderwijs te vergelijken met face-to-face onderwijs, zonder rekening te houden met diverse variabelen die hierbij van invloed zijn. De blogpost die Tony Bates bespreekt is How