Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

Scenario’s voor onderwijs in 2030

‘Education in 2030‘ is een rapport van 60 pagina’s waarin vier ontwikkelingen worden beschreven die het onderwijs beïnvloeden. De samenstellers schetsen op basis van deze ‘drijvende krachten’ vijf mogelijke scenario’s voor de toekomst van het onderwijs. De vier ‘drijvende krachten’ zijn: Wereldwijde groei gedreven door opkomende economieën. Opkomende markten blijven

The post Scenario’s voor onderwijs in 2030 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

Verbondenheid bevorderen bij asynchroon online leren

In Building Community and Connection Between Students and Instructors in Asynchronous Courses verkent Lindsay Howard hoe docenten effectief kunnen communiceren en verbondenheid kunnen bevorderen binnen een asynchrone online leeromgeving. Zij deelt een aantal strategieën en principes met betrekking tot elkaar leren kennen, beter communiceren, empathie tonen en effectieve feedback geven

The post Verbondenheid bevorderen bij asynchroon online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Drieëntwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Het gebruik van AI voor spionagedoeleinden? Dit is geen script voor een film uit de Mission Impossible-serie, maar realiteit. Een van de tien samenvattingen van bijdragen over ChatGPT (en aanverwante technologieën) gaat daar over. Andere bijdragen kijken ook wat verder vooruit, bijvoorbeeld naar een nieuw onderwijsmodel waaraan OpenAI en de

The post Drieëntwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Wat ik mis aan het Trendrapport Future Campus?

SURF heeft onlangs een rapport gepubliceerd (pdf) over hoe de campus in het MBO, HBO en WO er in 2040 uitziet. Volgens de samenstellers zijn 13 trends van invloed op hoe de campus, virtueel en fysiek, eruit gaat zien. Het rapport biedt een helder overzicht van relevante trends. Toch is

The post Wat ik mis aan het Trendrapport Future Campus? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Bloemlezing over de metaverse: er is hoop

Soms lijkt het alsof de metaverse als relevante technologische ontwikkeling dood en begraven is. Dat is niet het geval. In deze blogpost vat ik enkele relevante en recente artikelen over deze ontwikkeling samen. The Metaverse Hype Died Down. Where Does That Leave Colleges That Invested In It? Het Los Angeles

The post Bloemlezing over de metaverse: er is hoop first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

De impact van de combinatie van leren op het werk en leren in een schoolcontext op de digitale leeromgeving

Binnen het beroepsonderwijs wordt al een jaar of tien onder meer door lector Ilya Zitter gepleit voor hybride onderwijs, dat wordt gedefinieerd als een manier om leren op het werk te combineren met leren in een schoolcontext. Hybride onderwijs stelt ook specifieke eisen aan de digitale leeromgeving. Sinds Covid-19 wordt

The post De impact van de combinatie van leren op het werk en leren in een schoolcontext op de digitale leeromgeving first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

De waarde van microcredentials voor lerenden, en de relatie met een leven lang ontwikkelen en individualisering

Digital Promise heeft een interessante bijdrage geschreven over microcredentials. Zij benadrukken daarin de waarde van microcredentials voor de lerende. In deze blogpost vat ik hun opvatting samen en leg ik ook de relatie met een leven lang ontwikkelen en individualisering. Microcredentials erkennen en verifiëren volgens Digital Promise de bekwaamheid van

The post De waarde van microcredentials voor lerenden, en de relatie met een leven lang ontwikkelen en individualisering first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

IDEAS raamwerk voor online leren (ook relevant voor blended learning)

Het IDEAS-raamwerk van Florence Martin en Albert Ritzhaupt had ik tot nu toe gemist. Dit raamwerk beschrijft beproefde werkwijzen voor, tijdens en na het verzorgen van een online leertraject. Het raamwerk beoogt docenten te helpen onderwijs en opleiden van hoge kwaliteit te verzorgen en de ervaring en resultaten van lerenden

The post IDEAS raamwerk voor online leren (ook relevant voor blended learning) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Tweeëntwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Ter gelegenheid van mijn verjaardag, heb ik een bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) geschreven 😉 Deze 22ste bloemlezing over dit onderwerp bevat negen samenvattingen van interessante bijdragen die de stormachtige ontwikkeling van generatieve AI illustreren. De bijdragen gaan over verbeteringen, hoopvolle didactische toepassingen, aandacht voor ethiek, gevolgen voor bekwaamheden,

The post Tweeëntwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe docenten aankijken tegen leertechnologie, deze ervaren en ermee omgaan

Binnen het onderwijs maken we intensief gebruik van veel leertechnologieën. De effectiviteit hiervan is echter afhankelijk van de wijze waarop docenten leertechnologie ervaren en toepassen. Recent onderzoek van het College Innovation Network (pdf) identificeert in dit verband enkele belangrijke bevindingen. Een eerste bevinding is dat docenten de waarde van leertechnologie

The post Hoe docenten aankijken tegen leertechnologie, deze ervaren en ermee omgaan first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Waarom docenten leertechnologie verwerpen of accepteren

Bij de invoering van leertechnologie kun je stuiten op een gebrek aan bereidheid van docenten en opleiders om deze technologie te gaan gebruiken. Op basis van een paneldiscussie onderscheidt Emma Kate Fittes vier redenen. Volgens mij zijn er meer redenen. Fittes noemt de volgende redenen: Is er een einddoel? De

The post Waarom docenten leertechnologie verwerpen of accepteren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

ChatGPT kan ook zorgen voor extra cognitieve belasting

Generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT kunnen gebruikers ondersteunen bij het uitvoeren van taken die cognitief belastend zijn. Deze week realiseerde ik me dat deze toepassingen echter juist ook extra cognitief belastend kunnen werken. Toepassingen als ChatGPT worden m.i. terecht geroemd omdat ze gebruikers werk uit handen kunnen nemen. Je kunt ChatGPT

The post ChatGPT kan ook zorgen voor extra cognitieve belasting first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Opvattingen van studenten over online leren (op basis van een recente studie)

Medewerkers van McKinsey doen op de website van het Wereld Economisch Forum verslag van een internationaal onderzoek dat zij hebben uitgevoerd naar de tevredenheid van studenten met betrekking tot online leren en naar elementen van de online leerervaring die studenten het meest waarderen. Uit dit onderzoek blijkt dat de meeste

The post Opvattingen van studenten over online leren (op basis van een recente studie) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Podcasts bij e-learning gebruiken: voordelen en kanttekeningen

Christopher Pappas beschrijft in What Are The Benefits Of Using Podcasts For eLearning? vijf voordelen van het gebruik van podcasts voor leren en ontwikkelen. Ik plaats er enkele kanttekeningen bij. Op de eerste plaats creëren podcasts volgens Pappas een gepersonaliseerde leerervaring. Lerenden kunnen de duur en het type podcast kiezen,

The post Podcasts bij e-learning gebruiken: voordelen en kanttekeningen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Eenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Echt waar. Verleden week had ik alle verzamelde bijdragen over ChatGPT (en aanverwante technologieën) verwerkt. Binnen een week waren weer tientallen blogposts, artikelen, video’s en podcasts aan mijn ‘lees/kijk/luisterlijst toegevoegd. Deze eenentwintigste bloemlezing bevat daarom elf samenvattingen en ongeveer 60 links naar Nederlandstalige bronnen of bronnen waar ik niet aan

The post Eenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Doordacht ontwerp blended learning kent structuur, autonomie, ’teaching presence’ en ruimte voor niet-taakgebonden interactie

ScienceGuide doet verslag van een onderzoek van onderzoekers van de Universiteit Twente naar wat docenten en studenten verstaan onder ‘gemeenschapsgevoel’ dat zo belangrijk blijkt te zijn bij blended learning. Je haalt uit deze bijdrage m.i. een aantal bekende principes die je bij blended learning zou moeten toepassen, ook al gebeurt

The post Doordacht ontwerp blended learning kent structuur, autonomie, ’teaching presence’ en ruimte voor niet-taakgebonden interactie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Digitale leeromgeving: van ‘all in one’ naar een lerend ecosysteem

Vandaag organiseerden Drillster, Infolearn, hihaho en Xprtise een sessie voor L&D professionals uit de zorg over het innoveren van leren en ontwikkelen in de zorg. De organisatoren hadden mij gevraagd de opening te verzorgen met een keynote ‘Digitale leeromgeving: van ‘all in one’ naar een lerend ecosysteem’. De stelling die

The post Digitale leeromgeving: van ‘all in one’ naar een lerend ecosysteem first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Gaat ChatGPT werken en leren binnen een zorginstelling veranderen?


Vandaag heb ik de eerste van twee workshops verzorgd voor een groep L&D’ers, HRM-medewerkers en innovatiemedewerkers van een zorgverlener. Centraal tijdens de sessies staat de vraag centraal: Gaat ChatGPT (en aanverwante technologieën) werken en leren veranderen? Ik ben eerst ingegaan op AI en ChatGPT in het algemeen. Bijvoorbeeld op het

The post Gaat ChatGPT werken en leren binnen een zorginstelling veranderen?
 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Sessies over ChatGPT en aanverwante technologieën waar ik bijdragen aan lever, en jij aan deel kunt nemen

Ik verzorg de laatste tijd regelmatig bijdragen over generatieve AI in het algemeen en ChatGPT in het bijzonder. Soms tijdens conferenties, soms op verzoek van organisaties. In het najaar zijn twee sessies gepland met open inschrijving (tegen betaling) waar jij aan deel kunt nemen. ChatGPT als persoonlijke assistent. Hoe? Op

The post Sessies over ChatGPT en aanverwante technologieën waar ik bijdragen aan lever, en jij aan deel kunt nemen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

De Apple Vision Pro voor leren, opleiden en onderwijs: kansen en twijfels

De afgelopen week heeft Apple eindelijk het eigen apparaat voor augmented en virtual reality gepresenteerd, de Apple Vision Pro. Ze spreken zelf trouwens van een “spatial computer“. Je kunt dit apparaat ook gebruiken voor leren, opleiden en onderwijs. In sommige gevallen zelfs heel goed. Of dat gaat gebeuren, is echter

The post De Apple Vision Pro voor leren, opleiden en onderwijs: kansen en twijfels first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Leren we het dan nooit: weinig interactie bij volledig online leren

De COVID-19 pandemie is praktische voorbij. Toch blijven in de Verenigde Staten – anders dan bij ons- veel studenten op community colleges volledig online onderwijs volgen. Zij interacteren daarbij geringe mate met andere lerenden en docenten. En dat is zorgwekkend. Het gebrek aan interactie blijkt uit het artikel Online-Only Students

The post Leren we het dan nooit: weinig interactie bij volledig online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Workshop Op zoek naar de juiste ‘blend’

Vandaag heb ik twee keer een workshop verzorgd voor opleidingsadviseurs van een grote overheidsinstelling. Aan de hand van een casus over ‘Omgaan met agressie’ hebben we gekeken welke ‘blended’ leerinterventie het beste past bij deze casus. We hebben daarbij naar drie typen leerinterventies gekeken (interactieve video, serious gaming, virtual reality).

The post Workshop Op zoek naar de juiste ‘blend’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Twintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

We zijn alweer bij de twintigste bloemlezing over ChatGPT en aanverwante technologieën aanbeland. Met dit keer acht samenvattingen en ongeveer vijftig links naar Nederlandstalige bronnen of bronnen waar ik niet aan toe kom om ze samen te vatten. De toonzetting van een aantal bijdragen doet me denken aan de “Sturm

The post Twintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Is een (online) training het antwoord op onze ‘leervraag’?

Als een organisatie tegen een ‘performance probleem’ aanloopt, wordt al snel gekeken naar een (online of blended) training of cursus als antwoord. Dat is lang niet altijd terecht. Cathy Moore heeft een stroomdiagram gemaakt dat helpt te bepalen of en zo ja welke leerinterventie een bijdrage kan leveren aan het

The post Is een (online) training het antwoord op onze ‘leervraag’? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe technologie studenten kan helpen het meeste uit hun studie te halen

Volgens Elliot Felix zijn er negen manieren waarop technologie studenten kan helpen het meeste uit hun studie te halen. Behoeften van studenten begrijpen. Volgens Felix is de basis voor elke nieuwe dienst of technologie is het begrijpen van studentenactiviteiten, verwachtingen en behoeften. Dit kan door middel van enquêtes, focusgroepen en

The post Hoe technologie studenten kan helpen het meeste uit hun studie te halen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hyper-leren in een hyper verbonden wereld?

Patrick Blessinger denkt dat “hyper-learning” het antwoord van onderwijsinstellingen -en wellicht ook opleidingsinstituten- is op een snel veranderende wereld. Wat bedoelt de auteur hiermee en wat vind ik daarvan? Volgens Patrick Blessinger staat het onderwijs van vandaag staat voor twee urgente vraagstukken: hoe kunnen onderwijsinstellingen zich aanpassen aan een snel

The post Hyper-leren in een hyper verbonden wereld? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Negentiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

In een zaal met ‘kenniswerkers’ hoef je zes maanden na de lancering praktisch niemand meer uit te leggen wat ChatGPT is. Dat is best knap en illustratief voor de enorme aandacht die momenteel naar ChatGPT en andere generatieve AI-toepassingen uitgaat. Tegelijkertijd valt op dat je veel vergelijkbare bijdragen tegen komt.

The post Negentiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Impressie dag 2 conferentie Consortium voor Innovatie #cviov

Deze week wordt de CvI-conferentie over onderwijsinnovatie, georganiseerd door het Consortium voor Innovatie (CvI), gehouden in NH Koningshof te Veldhoven. Het thema van de conferentie is durf.doe.deel. Hieronder vind je mijn impressie van de tweede en laatste dag. Ik heb in de ochtend eerst keynotes bezocht, onder meer omdat ik

The post Impressie dag 2 conferentie Consortium voor Innovatie #cviov first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

ChatGPT Vloek en/of zegen voor het onderwijs? #cviov

Vandaag heb ik een keynote verzorgd tijdens de CvI-conferentie in Veldhoven. Ik ben ingegaan op ChatGPT vanuit het perspectief van de docent. Is ChatGPT dan een vloek of een zegen? Ik houd me sinds eind 1995 bezig met internettechnologie. In deze bijna 30 jaar heb ik heel wat technologieën voorbij

The post ChatGPT Vloek en/of zegen voor het onderwijs? #cviov first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

Impressie dag 1 conferentie Consortium voor Innovatie: durf.doe.deel #cviov

Deze week wordt de CvI-conferentie over onderwijsinnovatie, georganiseerd door het Consortium voor Innovatie (CvI), gehouden in NH Koningshof te Veldhoven. De conferentie telt 1300 deelnemers. Hieronder vind je mijn impressie van de eerste dag. CvI-voorzitter Carlo Segers benadrukte in zijn openingsspeech het belang van delen en aanpassing in een voortdurend

The post Impressie dag 1 conferentie Consortium voor Innovatie: durf.doe.deel #cviov first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

Communiceren met computers via ons brein?

Is computers aansturen via onze hersenen science-fiction? Bepaald niet. Na eerdere tegenslagen heeft Neuralink, de hersenchipfirma van Elon Musk, namelijk toestemming gekregen van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) voor de eerste klinische proef met mensen. De aankondiging markeert volgens de BBC een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf dat

The post Communiceren met computers via ons brein? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

Gaat het onderwijs afstappen van producten van Google en Microsoft?

De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen om te kijken naar alternatieven voor “big tech” in het onderwijs. De afgelopen week heeft de Tweede Kamer gedebatteerd over het vervangen van applicaties van “big tech” door alternatieve applicaties die worden ‘gedreven’ door publieke waarden (denk aan toegankelijkheid, betrouwbaarheid, veiligheid en privacy).

The post Gaat het onderwijs afstappen van producten van Google en Microsoft? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

Cartoons over smartphone verslaving

Emeritus hoogleraar Onderwijskunde Larry Cuban heeft een aantal fraaie cartoons over smartphone verslaving op zijn weblog gepubliceerd. Smartphones zijn fantastische apparaten, maar een overdadig gebruik ervan heeft negatieve gevolgen voor werken, leren en voor ons sociale leven. De cartoons die Cuban presenteert, onderstrepen met name de negatieve gevolgen. Ik weet

The post Cartoons over smartphone verslaving first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

Over integriteit, (online) toezicht een cultuur van vertrouwen binnen het onderwijs

Docenten aan de Stanford Universiteit proberen de erecode van de instelling te veranderen om ‘academische oneerlijkheid’ beter aan te pakken. Volgens Inside Higher Ed is er echter weerstand tegen één voorgestelde verandering: de introductie van toezicht bij tentamens. Dit is namelijk al meer meer dan een eeuw verboden bij deze

The post Over integriteit, (online) toezicht een cultuur van vertrouwen binnen het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

EdTech Readiness Index: inzichten en strategieën

De EdTech Readiness Index (ETRI) is door de Wereldbank samengesteld om wereldwijd beleid en praktijk op het gebied van onderwijs en technologie te ondersteunen en te monitoren. De bijdrage Empowering educators and learners: Insights and strategies from the EdTech Readiness Index licht dit raamwerk toe en biedt zicht op de

The post EdTech Readiness Index: inzichten en strategieën first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

Achttiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Het schrijven van een bloemlezing over ChatGPT en andere generatieve AI-toepassingen wordt zo’n beetje een wekelijkse aangelegenheid. Deze achttiende editie bevat tien samenvattingen en zo’n zestig links naar Nederlandstalige bronnen of bronnen waar ik niet aan toe kom om ze samen te vatten. Gesprek met mij over ChatGPT en leren

The post Achttiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

De metaverse is niet dood (maar zit wel in een dal)

Volgens Gartner maken veel nieuwe technologieën een vergelijkbare ontwikkeling door. Eerst is sprake van overspannen verwachtingen, daarna komen ze in een dal van desillusie terecht. Uiteindelijk klimt de technologie uit het dal om productief te worden. De metaverse lijkt op dit moment in een dal te zitten. Schrijf deze ontwikkeling

The post De metaverse is niet dood (maar zit wel in een dal) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hebben we een nieuw type onderwijsinstelling nodig?

Tony Bates vraagt zich af of onze huidige institutionele modellen nog passen bij de huidige tijd, en of het niet tijd wordt voor innovatie  in de vorm van anders ontworpen, georganiseerde, beheerde en gefinancierde instellingen. Bates vraagt zich af of de bestaande instellingen flexibel genoeg om zich aan te passen

The post Hebben we een nieuw type onderwijsinstelling nodig? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 19-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

Tool van de maand: Virtual Reality met WarpVR

We hadden een bubbelende meetup over VR. Voor een meetup van drie uur hebben we ongelooflijk veel inzicht gekregen in deze vragen met dank aan Kees van Meeuwen, Fiona Dekker en Monique Snijder. Ik heb zelf twee nieuwe inzichten opgedaan: 1. Het is eigenlijk nooit genoeg om alleen te oefenen in VR. Je hebt de […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

Kader voor de ontwikkeling van een institutionele strategie voor digitaal leren

The EDUCAUSE Digital Learning Strategy Working Group heeft een kader voor de ontwikkeling van een institutionele strategie voor digitaal leren samengesteld. De Digital Learning Strategy Guide wil onderwijsinstellingen helpen een solide, flexibel en gepersonaliseerd kader te ontwikkelen voor een digitale leerstrategie, waarbij digitale transformatie een belangrijke beïnvloedende factor is. Het

The post Kader voor de ontwikkeling van een institutionele strategie voor digitaal leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

Zeventiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Hieronder vind je weer ik een bloemlezing over ChatGPT en aanverwante technologieën. Het gaat om tien samenvattingen en meer dan zestig links naar Nederlandstalige bronnen of bronnen waar ik niet aan toe kom om ze samen te vatten. Er is inmiddels veel aandacht voor het hanteerbaar maken van risico’s. Maar

The post Zeventiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

Risico’s bij het gebruik van leertechnologie door en met jongeren

De invoering van digitale leertechnologieën biedt kansen, maar brengt ook risico’s jongeren met zich mee, variërend van inbreuken op privacy tot cyberpesten. Wat voor type online risico’s kun je onderscheiden en hoe kun je deze risico’s hanteerbaar maken? De introductie van digitale leertechnologieën brengt volgens de auteur van de bijdrage

The post Risico’s bij het gebruik van leertechnologie door en met jongeren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

Vier opvattingen die motivatie van lerenden willen bevorderen

Hoe kunnen docenten de motivatie van lerenden stimuleren om zo betrokkenheid, doorzettingsvermogen en betere prestaties te bevorderen? Deborah Brownstein en Jonathan Dapra houden zich onder meer bezig met onderwijsontwerp en motivatie en vatten vier opvattingen over dit onderwerp samen. Volgens Brownstein en Dapra laat onderzoek zien dat de mindset of

The post Vier opvattingen die motivatie van lerenden willen bevorderen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ik generatieve AI-toepassingen gebruik (omdat vertrouwen belangrijk is)

Kunnen we nog vertrouwen op digitale publicaties? Hoe weten we dat de inhoud niet verzonnen is door een toepassing als ChatGPT? Normaal gesproken let je dan onder meer op de auteur van de bijdrage. Is deze vertrouwenwekkend en deskundig? In tijden van generatieve AI blijft dit m.i. een belangrijk criterium.

The post Hoe ik generatieve AI-toepassingen gebruik (omdat vertrouwen belangrijk is) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

Zijn er grenzen aan de mate waarin mensen geholpen willen door of willen interacteren met computers?

Er zijn hooggespannen verwachtingen van AI, vooral sinds de lancering van ChatGPT. De impact van AI op de arbeidsmarkt zal groot zijn: sommige banen zullen verdwijnen, andere zullen ontstaan, maar het zijn waarschijnlijk vooral bestaande banen die zullen veranderen. Traditioneel wordt gedacht dat beroepen met een sterke ‘human touch‘ minder

The post Zijn er grenzen aan de mate waarin mensen geholpen willen door of willen interacteren met computers? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

Editie 2023 van het EDUCAUSE Horizon Report ® Teaching and Learning Edition is uit

Ook dit jaar heeft de Educause weer een “teaching and Learning” editie (pdf) van van het Horizon Report ® uitgegeven met een beschrijving van belangrijke trends (sociaal, technologisch, economisch, milieu, politiek), “Key Technologies and Practices“, mogelijke toekomstige scenario’s voor het (hoger) onderwijs en essays die ingaan op mogelijke implicaties. De

The post Editie 2023 van het EDUCAUSE Horizon Report ® Teaching and Learning Edition is uit first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

Rechercheurs trainen met behulp van VR

De onderbezetting bij de districtsrecherche van de politie zorgt voor een hoge werkdruk, minder tijd om te leren en een lagere pakkans voor criminelen. Om nieuw personeel sneller en beter op te leiden, is een andere aanpak nodig. De politie Amsterdam maakt daarom gebruik van virtual reality (VR) om rechercheurs

The post Rechercheurs trainen met behulp van VR first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-05-2023 | Article Rating | (1) reacties

Zestiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Mede dankzij een korte vakantie is het alweer een week of twee geleden dat ik een bloemlezing heb geschreven over ChatGPT en aanverwante technologieën. In deze periode heb ik weer tientallen artikelen over deze ontwikkeling verzameld. Deze bijdrage bevat tien samenvattingen en vijfenveertig links naar Nederlandstalige bronnen of bronnen waar

The post Zestiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 7 van 113Eerste   Vorige   2  3  4  5  6  [7]  8  9  10  11  Volgende   Laatste