Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Is sprake van een discrepantie tussen ‘credentials’ en banen?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Is sprake van een discrepantie tussen ‘credentials’ en banen?

In de Verenigde Staten bieden onderwijsinstellingen niet de juiste ‘credentials’ aan om aan de vraag van de arbeidsmarkt te voldoen. Dat blijkt volgens Sara Weissman uit een rapport van het Georgetown Center on Education and the Workforce. Veel van de toekomstige banen vereisen namelijk ... Lees verder
E-learning Aanpak laaggeletterdheid
Van de Redactie | 15-07-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

E-learning Aanpak laaggeletterdheid

De Stichting Lezen en Schrijven biedt een e-learning-cursus die deelnemers leert om laaggeletterdheid te herkennen. De stichting zegt daarover: met een investering van 45 minuten kun je het verschil maken. Aan de orde komen:  Aard en omvang van laaggeletterdheid.  Relatie van laagg... Lees verder
Meerderheidsbelang Progresso Mediagroep in elearningbedrijf everlearn
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 12-07-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Meerderheidsbelang Progresso Mediagroep in elearningbedrijf everlearn

Progresso Mediagroep heeft een meerderheidsbelang weten te verwerven in het Amsterdamse elearningbedrijf everlearn. Het in 2014 opgerichte everlearn is specialist in het uitbrengen van Nederlandstalige trainingen op het gebied van audiovisuele softwarepakketten, en kan met de kapitaalinjectie vanuit... Lees verder
Coursera: wereldwijde talentenbank voor ai-vaardigheden
Van de Redactie | 11-07-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Coursera: wereldwijde talentenbank voor ai-vaardigheden

Coursera gaat potentiële werkgevers in de toekomst toegang bieden tot de (ai-)vaardigheden van hun cursisten. De online-cursusaanbieder trekt drie jaar uit om zo’n wereldwijde talentenbank op te zetten. Voor het publiekelijk delen van profielen geldt een opt-in-regeling waarbij cursisten expli... Lees verder
Universiteit Leiden: bachelor opleiding Cybersecurity & Cybercrime
Van de Redactie | 10-07-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Universiteit Leiden: bachelor opleiding Cybersecurity & Cybercrime

Vanaf september 2025 biedt de Faculteit Governance and Global Affairs van de Universiteit Leiden de bacheloropleiding Cybersecurity & Cybercrime aan. Deze unieke Nederlandstalige opleiding leidt studenten op tot veelzijdige cyberexperts. Volgens de universiteit is er veel vraag naar specialisten... Lees verder
Tips voor het creëren van effectieve microlearning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-07-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Tips voor het creëren van effectieve microlearning

Volgens Tanushree Chatterjee gaat microlearning over het leveren van gerichte leerervaringen die inspelen op specifieke leerdoelen. Deze hapklare modules kunnen verschillende formaten hebben, zoals video’s, infographics, podcasts of interactieve quizzen. In deze bijdrage geeft zij onder meer z... Lees verder
Zijn criteria voor het evalueren van websites ook relevant voor het evalueren van AI-content?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-07-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Zijn criteria voor het evalueren van websites ook relevant voor het evalueren van AI-content?

De Dalhousie University heeft een raamwerk ontwikkeld voor de evaluatie van websites, dat zich richt op zes kernaspecten die belangrijk zijn voor het bepalen van de betrouwbaarheid en bruikbaarheid van een website. Med Kharbach vat deze criteria samen. Kunnen deze criteria ook worden gebruikt voor d... Lees verder
Asynchroon online leren meer ‘menselijk’ maken
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-06-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Asynchroon online leren meer ‘menselijk’ maken

Lerenden ervaren met name asynchroon online leren vaak als onpersoonlijk en ‘eenzaam’. Dat draagt vaak bij aan voortijdig stoppen met leren. Volgens dr. Brandolyn Jones kun je asynchroon online leren meer ‘humaniseren’. Een enquête speelt daarbij een voorname rol. Jones in... Lees verder
Eredoctoraat voor grondlegger digitaal onderwijs
Van de Redactie | 24-06-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Eredoctoraat voor grondlegger digitaal onderwijs

De Open Universiteit kent een eredoctoraat toe aan prof. dr. Mark Brown, hoogleraar Digital Learning en directeur van het National Observatory for Digital Education in Ierland (Dublin City University). Hij ontvangt het eredoctoraat omdat “zijn onderzoek altijd een link heeft met digitalisering... Lees verder
OpenAI vertienvoudigt team lobbyisten
Van de Redactie | 21-06-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

OpenAI vertienvoudigt team lobbyisten

Van drie naar nu 35 naar vijftig lobbyisten aan het einde van 2024. OpenAI brengt een legertje juristen en Public Affairs-specialisten in stelling om de grenzen te verdedigen van wat kan en wat mag, schrijft Erwin Boogert op de site van Emerce. OpenAI – bekend van Chat-GPT – laat daar... Lees verder
FLOWSPARKS: toenemende internationale groei
Van de Redactie | 20-06-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

FLOWSPARKS: toenemende internationale groei

Dagblad De Tijd interviewt Cédric Herregodts, CEO van FLOWSPARKS over de verdere internationale groei, de uitbouw van 'software as a service' als verdienmodel en over de toepassing van artificiële intelligentie (AI). Hoe kan je een internationale speler worden op het vlak van e-learning ... Lees verder
Hoe ontwerpers van leertrajecten AI kunnen gebruiken voor het analyseren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-06-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ontwerpers van leertrajecten AI kunnen gebruiken voor het analyseren

In een recente blogpost beschrijft Philippa Hardman hoe AI-tools het analysedeel van het ontwerpproces binnen ‘learning design’ kunnen veranderen. Hardman benadrukt drie belangrijke gebieden waar AI een significante impact heeft: het begrijpen van het probleem, het definiëren van de doel... Lees verder
De werkelijkheid weerspiegeld in een Avatar
Van Let’s Learn! | 18-06-2024 | Article Rating | (0) reacties

De werkelijkheid weerspiegeld in een Avatar

Het belang van het kiezen van de juiste Avatar... Avatars zijn inmiddels al flink ingeburgerd. Veel online omgevingen bieden je de mogelijkheid om bij je account een eigen, gepersonaliseerde Avatar van jezelf in te stellen. En met behulp van AI kom je tegenwoordig al tot een zeer realistische ver... Lees verder
OEB lanceert het 30 under 30 initiatief
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-06-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

OEB lanceert het 30 under 30 initiatief

De Online Educa in Berlijn (OEB) bestaat dit jaar dertig jaar (het wordt mijn twintigste editie). Ter gelegenheid hiervan heeft de organisatie een nieuw initiatief gelanceerd: het “30 under 30″ programma. Dit programma heeft als doel de volgende generatie leiders in de schijnwerpers te z... Lees verder
Leertraject Opleidingskunde
Van de Redactie | 10-06-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Leertraject Opleidingskunde

SBO organiseert voor in het najaar weer een nieuwe editie van het Leertraject Opleidingskunde. Overweeg jij een opleiding tot Opleidingskundige, waarbij je heel praktijkgericht leert hoe het vak van leren en ontwikkelen, van de start tot en met het evalueren en borging, wordt uitgevoerd? Meld j... Lees verder
18 november 2024: AI-deas voor L&D en onderwijs
Van de Redactie | 09-06-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

18 november 2024: AI-deas voor L&D en onderwijs

De opkomst van generatieve AI biedt aanzienlijke mogelijkheden voor het leren en ontwikkelen, opleiden en onderwijs. Op 18 november 2024 organiseert SBO het congres AI-deas for Learning + Education waar professionals op het gebied van leren uit het bedrijfsleven, de publieke sector en het ... Lees verder
Over het belang van context voor leren en de rol van AI daarbij
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-06-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Over het belang van context voor leren en de rol van AI daarbij

In Context matters? Yes and AI has made its move… benadrukt Donald Clark het belang van context voor leren en ontwikkelen. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van AI geven volgens hem een nieuwe impuls aan ‘contextueel computergebruik’. Ik plaats enkele kanttekeningen bij Donald&r... Lees verder
Annabelle Vultee nieuwe CEO GoodHabitz
Van de Redactie | 03-06-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Annabelle Vultee nieuwe CEO GoodHabitz

GoodHabitz, Europa's grootste aanbieder van online soft skills-trainingen, heeft Annabelle Vultee benoemd tot CEO. Zij neemt het stokje over van oprichter en huidige CEO Maarten Franken. Vultee's belangrijkste missie is om van GoodHabitz een wereldspeler te maken. Franken, oprichter en voorm... Lees verder
Verandering van spijs doet leren
Van de Redactie | 30-05-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Verandering van spijs doet leren

Ook al hebben lerenden het zelf niet altijd door, onderzoek laat zien dat met afwisseling het leren voor iedereen verbetert. Helma van den Berg, Microlearning expert bij Let’s Learn! licht dit toe in een artikel in de rubriek Achtergrond. Lees verder
Zijn microlearning en nanolearning het antwoord op een ‘verminderde aandachtsspanne’? (en waarom niet)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-05-2024 | Article Rating | (1) reacties
  • Redactie

Zijn microlearning en nanolearning het antwoord op een ‘verminderde aandachtsspanne’? (en waarom niet)

Deze vraag probeert Christopher Pappas te beantwoorden. Wat mij betreft zijn microlearning en nanolearning -voor zover het onderscheid zinvol is- nuttige e-learning toepassingen, maar niet om de reden die Pappas schetst. Volgens Pappas lijkt de aandachtsspanne van mensen in de loop van de jaren s... Lees verder
Pagina 1 van 289Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.