Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


AI en leren, opleiden en onderwijs: tijd voor een volgende stap
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-04-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

AI en leren, opleiden en onderwijs: tijd voor een volgende stap

De ontwikkelingen op het gebied van AI volgen elkaar in hoog tempo op. Na een periode van experimenteren is het nu tijd voor een volgende stap: het ontwikkelen van een doordachte strategie waarin AI structureel wordt ingebed. Ik houd me sinds eind 1995 intensief bezig met digitalisering en leren,... Lees verder
Professionalisering van docenten, trainers en opleiders via ‘competentiegericht leren’ en microcredentials
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-04-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Professionalisering van docenten, trainers en opleiders via ‘competentiegericht leren’ en microcredentials

In het artikel “Competency-Based Learning and Microcredentials” beschrijft Erik Ofgang een benadering van professionele ontwikkeling van docenten die volgens hem steeds populairder wordt. Deze methode lijkt een veelbelovend antwoord te bieden op de uitdaging dat docenten, opleiders en tr... Lees verder
Rijksambtenaren: verplichte cursus Digitale Weerbaarheid
Van de Redactie | 14-04-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Rijksambtenaren: verplichte cursus Digitale Weerbaarheid

Nederlandse Rijksambtenaren moeten verplicht een opleiding volgen waarin zij leren correct om te gaan met gevoelige informatie. De opleiding Digitale Weerbaarheid richt zich onder andere op veilig werken in verschillende omstandigheden en het omgaan met persoonsgegevens. Het gaat om een e-learning v... Lees verder
Mogelijke gevolgen van (generatieve) AI voor het ontwikkelen van online leermaterialen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-04-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Mogelijke gevolgen van (generatieve) AI voor het ontwikkelen van online leermaterialen

Bij online en blended learning maken we dikwijls ook gebruik van online leermaterialen oftewel online content. In deze blogpost verken ik de mogelijke gevolgen van (generatieve) AI voor het ontwikkelen van online content voor leren, opleiden en onderwijs. Online content voor leren, opleiden en on... Lees verder
Moodle Educator Qualificatie Programma bij LTNC B.V.
Van LT&C | 08-04-2025 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Educator Qualificatie Programma bij LTNC B.V.

Het Moodle Educator Qualification (MEQ) programma is een uitgebreid onderwijs- en leerplan ontworpen om je te helpen les te geven met Moodle. Het is bedoeld voor docenten of professionals in leren en ontwikkeling die ervaring hebben met lesgeven of trainen met Moodle LMS of Moodle Workplace.  ... Lees verder
AI voor iedereen: Gratis leerplatform maakt werkenden AI-vaardig
Van de Redactie | 02-04-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

AI voor iedereen: Gratis leerplatform maakt werkenden AI-vaardig

AI-Certified biedt een gratis online leerplatform om werkend Nederland klaar te stomen voor een toekomst met kunstmatige intelligentie (AI). AI is niet langer iets van morgen – het is hier, het is nu, maar het voelt velen als onbekend terrein. “AI gaat vrijwel elk aspect van werk... Lees verder
Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-04-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI

Ik sta nog steeds regelmatig met verbazing te kijken naar nieuwe mogelijkheden en de toegenomen kracht van generatieve AI-toepassingen. De afgelopen week heb ik me over vier zaken in het bijzonder verwonderd. Google Gemini sterk verbeterd Binnenkort verzorg ik een studiemiddag bij Roercollege/... Lees verder
Nederlandse app pakt tinnitus aan met game
Van de Redactie | 31-03-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Nederlandse app pakt tinnitus aan met game

In Nederland leven ruim twee miljoen mensen met tinnitus: een chronisch piepen of suizen in je hoofd. Voor deze groep is de app Freequency ontwikkeld. De app biedt een therapie d.m.v. gamification. De game draait op een smartphone, die je spelenderwijs leert omgaan met tinnitus. De app is in sept... Lees verder
Nederlandse werknemers positief over AI
Van de Redactie | 27-03-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Nederlandse werknemers positief over AI

Het gebruik van AI binnen bedrijven is afgelopen jaar aanzienlijk toegenomen. Uit onderzoek van recruitmentbureau Robert Half blijkt dat meer dan 9 op de 10 Nederlandse werkgevers verwacht dit jaar verder in te zetten op automatisering van bedrijfsprocessen. De voornaamste redenen voor automatiserin... Lees verder
AI-toepassingen als teamgenoot kunnen leiden tot betere prestaties
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-03-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

AI-toepassingen als teamgenoot kunnen leiden tot betere prestaties

Recent onderzoek laat volgens Ethan Mollick zien dat ‘AI’ als samenwerkingspartner de prestaties van medewerkers kan verbeteren, kennis kan delen en de werktevredenheid kan verhogen. Dat blijkt uit een onderzoek waarbij 776 professionals van Procter & Gamble betrokken waren. Het o... Lees verder
Is generatieve AI het nuttigst voor de dingen waar we het minst om geven?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-03-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Is generatieve AI het nuttigst voor de dingen waar we het minst om geven?

Je kunt met behulp van generatieve AI-toepassingen, zoals ChatGPT en Midjourney, tekst, afbeeldingen en video’s produceren die aanzienlijk sneller tot stand komen dan wanneer een persoon ze handmatig maakt. Deze toepassingen besparen echter niet alleen tijd, maar nemen ook controle weg. Daardo... Lees verder
Menselijkheid in het intelligente tijdperk: call for proposals Online Educa 2025 (#oeb25)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-03-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Menselijkheid in het intelligente tijdperk: call for proposals Online Educa 2025 (#oeb25)

De OEB in Berlijn is wellicht de meest belangrijke conferentie over leren, ontwikkelen, opleiden en onderwijs en digitale technologie. Vertegenwoordigers van verschillende sectoren zoals onderwijs, zorg, bedrijfsleven en overheid uit verschillende landen komen samen in de Duitse hoofdstad om kennis ... Lees verder
Ontwerp- en didactische principes voor virtual reality
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-02-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Ontwerp- en didactische principes voor virtual reality

Ik heb al eens eerder de vraag gesteld of we geen behoefte hebben aan aparte didactische principes voor virtual reality. De bijdrage Overzichtsstudie: ontwerp- en didactische principes voor virtual reality gaat over een recente en uitgebreide review studie naar specifieke didactische principes en on... Lees verder
AI nog steeds de belangrijkste ontwikkeling op het gebied van L&D (en andere belangrijke bevindingen)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-02-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

AI nog steeds de belangrijkste ontwikkeling op het gebied van L&D (en andere belangrijke bevindingen)

Donald Taylor vraagt elk jaar welke belangrijke thema’s komend jaar ‘hot’ zullen zijn op het gebied van learning and development (L&D). Onlangs publiceerde hij het rapport The Global Sentiment Survey 2025 waarin hij verslag doet van de uitkomsten van de vragenlijst van dit jaar... Lees verder
Formats voor microlearning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-02-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Formats voor microlearning

Microlearning kun je omschrijven als een aanpak waarbij een organisatie korte, gerichte leereenheden aanbiedt die lerenden op hun eigen moment kunnen volgen om specifieke kennis of vaardigheden te verwerven. De bijdrage 9 Microlearning Formats: A Guide For L&D Professionals biedt een handig over... Lees verder
Verliest het leerproces aan kracht als dit wordt versneld dankzij AI?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-02-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Verliest het leerproces aan kracht als dit wordt versneld dankzij AI?

Gebruiken we AI om het leren te verbeteren of om bepaalde leerstappen te vervangen die van groot belang blijken te zijn? Deze vraag staan centraal in Dan Cohen’s bijdrage The Unresolved Tension Between AI and Learning. Het leerproces is een gecompliceerde zaak die tijd vraagt. Volgens Cohen... Lees verder
Verbindende arbeid: waar ‘AI’ niet goed in is
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-01-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Verbindende arbeid: waar ‘AI’ niet goed in is

Volgens hoogleraar sociologie Allison Pugh kunnen veel taken, waarbij menselijke interactie nu een grote rol speelt, niet worden overgenomen door ‘AI’. Op basis van uitgebreid onderzoek illustreert zij in The Guardian dat ‘verbindende arbeid’ (‘connective labour‘)... Lees verder
Generatieve AI-tools als ‘critical friend’
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-01-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Generatieve AI-tools als ‘critical friend’

In ‘Generative AI as a Critical Friend: Redefining Collaboration’ onderzoekt Ian O’Byrne hoe AI kan dienen als een ‘critical friend‘ bij het ontwikkelen en verfijnen van ideeën. Een critical friend is iemand die constructieve feedback geeft en helpt om aannames te bevra... Lees verder
Cursus AI voor de HR-professional
Van de Redactie | 21-01-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Cursus AI voor de HR-professional

Met de nieuwe cursus AI voor de HR professional wil SBO aan HR-professionals een stevige basiskennis van AI geven. Het belang van de cursus: Houd waardevolle tijd over voor de menselijke kant van HR Zet AI in voor jouw onboarding trajecten, trainingen en arbeidsrecht Optimaliseer HR-proces... Lees verder
Zijn online cursussen echt effectief?
Van de Redactie | 21-01-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Zijn online cursussen echt effectief?

Online cursussen zijn effectief omdat ze inspelen op de fundamentele behoefte aan toegankelijk en flexibel onderwijs. Ze stellen leerlingen in staat om kennis en vaardigheden te verwerven, ongeacht hun locatie, tijdsbeperkingen of persoonlijke omstandigheden. Dit niveau van toegang helpt de kloof in... Lees verder
Pagina 1 van 293Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.