Interactieve online leerervaringen maken met behulp van Google Gemini 2.5 Pro
Google Gemini 2.5 Pro stelt jou in staat om met behulp van een prompt interactieve content te ontwikkelen die je voor leren kunt gebruiken. Je hoeft daarvoor geen specialist te zijn op het gebied van ‘learning design’. Ook lerenden zelf kunnen deze toepassing gebruiken voor het maken van korte instructies ten behoeve van specifieke leervragen.
In onderstaande video stelt de spreker zelfs dat interactieve webapps traditionele cursussen zullen gaan vervangen. Zover zou ik niet willen gaan. Maar dit is wel een interessante ontwikkeling. Google Gemini 2.5 Pro stelt iedereen, ongeacht technische kennis, in staat om via een eenvoudige tekst prompt zelfstandige webapps te creëren die direct in een HTML-pagina kunnen worden geplaatst. Deze apps zijn visuele, interactieve representaties van processen of instructies, opgebouwd uit HTML, JavaScript en CSS.
Volgens de spreker is het traditionele formaat van cursussen niet passend als een lerende snel een specifiek antwoord of proces wil leren, zoals een gestandaardiseerde procedure. Initiators van performance support weten daar alles van. Dankzij interactieve webapps kun je makkelijker met behulp van beeld en interactie leren, waarbij de lerende actief betrokken moet zijn bij de stappen om het te begrijpen.
Het ontwikkelen van interactieve webapps was tot nu toe werk voor specialisten. Dankzij AI-toepassingen kunnen docenten en lerenden zelf dergelijke webapps maken. Met Gemini 2.5 Pro doe je dat met een enkele prompt. Een simpel voorbeeld in de video is een webapp die leert hoe je koffie zet. Een ander voorbeeld is een app die de lerende uitdaagt om de stappen van een proces in de juiste volgorde te zetten, met feedback of de volgorde klopt. Dit dient als een praktische controle om te zien of de lerende de informatie heeft onthouden. De video bevat nog meer voorbeelden en laat ook zien hoe dit werkt.
Ik heb hier zelf ook mee geëxperimenteerd. Aangezien ik geen ontwerper ben van digitale educatieve content, heb ik Gemini eerst gevraagd:
Wat is een goede prompt voor Gemini 2.5 Pro als ik deze versie van Gemini een interactieve webapp wil laten maken die mij leert hoe ik de software van mijn Iphone 15 te updaten?
Op basis hiervan kreeg ik een zeer uitgebreide prompt. Vervolgens heb ik deze prompt ingevoerd in Gemini 2.5 Pro. Bekijk hier het resultaat. Best aardig. Uiteraard maakt een professionele ontwerper een betere webapp. Maar voor specifieke leervragen is de output van Google Gemini 2.5 Pro m.i. zeker voldoende.
Mijn ervaring is wel dat Google Gemini 2.5 Pro soms alleen HTML, JavaScript en CSS genereert. Die moet je vervolgens zelf wegzetten, bijvoorbeeld binnen een leermanagementsysteem. Dat vraagt om meer digitale vaardigheden. Daarnaast kreeg ik bij complexere opdrachten geen resultaat of moest ik de opdracht vaker geven voordat ik passende output kreeg. Er is dus nog werk aan de winkel.
De spreker kijkt in de video ook naar verdere ontwikkelingen bij Google, zoals de experimentele Flash 2.5 en VEO3 in AI Studio.
Hij beschouwt deze ontwikkeling als een verschuiving van traditionele cursusmaterialen naar eenvoudig te creëren, interactieve webapps. Deze toepassingen stellen docenten volgens hem in staat om leerervaringen te ontwikkelen die van de lerende actieve betrokkenheid vereisen, zonder de noodzaak van uitgebreide productieprocessen zoals video-opnames.
Zelf denk ik dat deze ontwikkeling ook lerenden in staat stelt eigen interactief instructiemateriaal te maken voor specifieke leervragen die zij hebben. Dit maakt het leren persoonlijker omdat lerenden meer regie hebben over hun eigen leren. Uiteraard zullen zij proefondervindelijk ontdekken of de instructies ook inhoudelijk correct zijn. Lerenden beschikken immers niet over de juiste kennis om de inhoud van een webapp te controleren. Anders zouden zij die webapp niet hoeven te maken.
Hier is de video:
Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie
Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.
The post
Interactieve online leerervaringen maken met behulp van Google Gemini 2.5 Pro first appeared on
WilfredRubens.com over leren en ICT.
Lees het hele
artikel