Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Opening dag 2 OEB editie 2024: Onderwijs transformeren voor een visionaire toekomst #oeb24

De tweede dag van de Online Educa Berlin 2024 opende vandaag met twee parallelle plenaire sessies. Ik heb de sessie met de titel   “Transforming Education for Visionary Futures” bijgewoond. Tijdens deze openingssessie deelden drie vertegenwoordigers van universiteiten hun visie op de toekomst van het (hoger) onderwijs. De sessie werd voorgezeten

The post Opening dag 2 OEB editie 2024: Onderwijs transformeren voor een visionaire toekomst #oeb24 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Het OEB debat: over het verzamelen, opslaan en gebruiken van niet-essentiële gegevens over studenten #oeb24

Het jaarlijkse OEB-debat ging tijdens editie 2024 over: Dit Huis vindt dat het verzamelen, opslaan en gebruiken van niet-essentiële gegevens over studenten sterk moet worden beperkt. Als de afsluiting van dag 1 van editie 2024 van de OEB was er weer het jaarlijkse OEB-debat. DE stelling was: “This House believes

The post Het OEB debat: over het verzamelen, opslaan en gebruiken van niet-essentiële gegevens over studenten #oeb24 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Zijn digital credentials een hype of een volgende stap richting het erkennen van bekwaamheden? #oeb24

Standaarden en diensten voor digitale credentials beloven levenslang lerenden te ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling en loopbaanontwikkeling. Is dit de werkelijkheid, of is deze belofte slechts een marketingtruc? Over deze vraag ging de een na laatste sessie van dag 1 van de OEB 2024. Deze standaarden lijken ook de kloof

The post Zijn digital credentials een hype of een volgende stap richting het erkennen van bekwaamheden? #oeb24 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Lerenden als partner van innovatie #oeb24

Tijdens deze sessie ging een aantal sprekers in op AI-innovaties die bevorderd zijn door lerenden. Deze sessie werd verzorgd door studenten van het programma ‘Future scouts”. Future scouts is een Duits programma waarin studenten technologietrends verkennen en die inbrengen binnen betrokken instellingen en beleidmakers. Ze houden zich onder meer bezig

The post Lerenden als partner van innovatie #oeb24 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Chatbots in het onderwijs en ’student engagement’ #oeb24

Tijdens de eerste sessieronde van de OEB 2024 mocht ik een paneldiscussie leiden over het gebruik van chatbots, en hoe je AI-assistenten bij leren, waaronder chatbots, kunt implementeren en opschalen om de betrokkenheid van lerenden te vergroten. Tijdens drie presentaties deelden experts hun inzichten en ervaringen. Philipp Höllermann presenteerde allereerst

The post Chatbots in het onderwijs en ’student engagement’ #oeb24 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Start OEB24: Brace for Transformation: The Courage to Redefine Learning

Vanochtend is de Online Educa in Berlijn met zo’n 2000 deelnemers daadwerkelijk van start gegaan. De opening was traditiegetrouw gewijd aan een reflectieve beschouwing op maatschappelijke ontwikkelingen en hun gevolgen voor leren, opleiden en onderwijs. Gisteravond werd tijdens de sprekersreceptie bekend gemaakt dat Nederland dit jaar Denemarken achter zich moet

The post Start OEB24: Brace for Transformation: The Courage to Redefine Learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Grote taalmodellen reduceren cognitieve belasting, al kan dit ook ten koste gaan van het leren

Onderzoekers van een aantal Duitse universiteiten hebben onderzoek gedaan waarbij zij hebben gekeken naar cognitieve belasting en leerresultaten bij het het gebruik van grote taalmodellen (LLM’s), in vergelijking met traditionele zoekmachines, voor het verzamelen van informatie tijdens het leren. Wat valt op? Cognitieve belasting is belangrijk voor effectief leren. Een

The post Grote taalmodellen reduceren cognitieve belasting, al kan dit ook ten koste gaan van het leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Over het verantwoord gebruik van grote taalmodellen bij peer review

James Zou heeft voor Nature een artikel geschreven over het gebruik van ‘large language models’ bij peer review van onderzoeksartikelen. Deze bijdrage is m.i. ook relevant voor leren, opleiden en onderwijs. Zou concludeert op basis van eigen onderzoek dat momenteel 7-17% van de peer reviews op het gebied van computerwetenschappen

The post Over het verantwoord gebruik van grote taalmodellen bij peer review first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Is het gouden tijdperk van podcasts voorbij?

Podcasts worden ook gebruikt voor leren, opleiden, onderwijs en onderzoek. De belangstelling voor podcasts lijkt (weer) af te nemen. Maar geldt dat ook voor ‘educatieve’ podcasts? Podcasts kunnen worden gebruikt als leermateriaal binnen ‘formeel leren’, zoals cursussen. Ik heb zelf echter het idee dat professionals podcasts zelf vooral gebruiken om

The post Is het gouden tijdperk van podcasts voorbij? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Dertig jaar Online Educa: pandemie en veerkracht (terugblik op de editie 2020 en 2021)

Dit jaar vindt voor de dertigste keer de Online Educa in Berlijn plaats. Ik kom er sinds 2003 en mag dit jaar samen met onder meer Gilly Salmon een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen waarin we terugblikken op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit

The post Dertig jaar Online Educa: pandemie en veerkracht (terugblik op de editie 2020 en 2021) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Haal zo veel mogelijk uit je bezoek aan de Online Educa in Berlijn (en wat verwacht ik er dit jaar van)

De volgende week vindt de dertigste editie van de Online Educa Berlijn plaats. In deze blogpost geef tips op basis van mijn vele bezoeken aan de OEB die je helpen meer te halen uit deze conferentie. Verder ga ik ook in op de verwachtingen die ik van deze editie heb.

The post Haal zo veel mogelijk uit je bezoek aan de Online Educa in Berlijn (en wat verwacht ik er dit jaar van) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

AI kent lerenden niet echt, en dat heeft gevolgen voor de toepassing van AI voor leren, opleiden en onderwijs

AI-toepassingen hebben potentie voor leren. Toch wijst Sue Ollerhead in de bijdrage “Teachers truly know students and how they learn. Does AI?” op een relevante, en m.i. weinig benoemde, beperking van generatieve AI voor leerdoeleinden. Ollerhead begint haar bijdrage met de al vaker gememoreerde voordelen van generatieve AI-toepassingen. Zij wijst

The post AI kent lerenden niet echt, en dat heeft gevolgen voor de toepassing van AI voor leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Gastcollege over dertig trends op het gebied van technology enhanced learning

Gisteravond heb ik in het kader van de FCe Postbachelor opleiding e-Learning weer een gastcollege verzorgd over trends op het gebied van ’technology enhanced learning’. Ik onderscheid momenteel dertig trends. Deelnemers hadden vooraf, al dan niet met behulp van generatieve AI, zelf trends in kaart gebracht. Hun voorwerk was leidend

The post Gastcollege over dertig trends op het gebied van technology enhanced learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Impressie AI-deas for learning and education editie 2024

Op 18 november 2024 vond in Utrecht de tweede editie van AI-deas for learning and education plaats. Ik heb deze dag voor een groot deel bijgewoond. Philippa Hardman verzorgde een keynote over de vraag of het gebruik van AI leidt tot meer effectief leren, opleiden en onderwijs. Verder waren er

The post Impressie AI-deas for learning and education editie 2024 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe de Metaverse afstandsleren kan verrijken

De bijdrage Metaverse For Education: Enriching Distance Learning Experiences heeft een commerciële insteek, maar bevat tevens relevante informatie over de toegevoegde waarde van de Metaverse voor online leren op afstand. Mijn opmerkingen heb ik in de samenvatting verweven. De Metaverse kun je typeren als een virtuele 3D-omgeving waar mensen via

The post Hoe de Metaverse afstandsleren kan verrijken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Dertig jaar Online Educa: veel aandacht voor learning analytics en MOOCs tijdens de edities 2013 en 2014

Dit jaar vindt voor de dertigste keer de Online Educa in Berlijn plaats. Ik kom er sinds 2003 en mag dit jaar samen met onder meer Gilly Salmon een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen waarin we terugblikken op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit

The post Dertig jaar Online Educa: veel aandacht voor learning analytics en MOOCs tijdens de edities 2013 en 2014 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Vijf principes voor succesvol immersief leren

Volgens Hannah McNaughton-Hussain is immersief leren een effectieve methode om lerenden actief bij de lesstof te betrekken. Zij  beschrijft vijf leidende principes die docenten kunnen gebruiken om leerervaringen meeslepender, immersief, te maken. Daarbij gaat het niet alleen om leren binnen, bijvoorbeeld, een VR-omgeving. Immersief leren werkt volgens de auteur als

The post Vijf principes voor succesvol immersief leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Zet de toon: impressie SURF Onderwijsdagen 2024, dag 2

Op 13 november 2024 vond de tweede dag van de 26ste editie van de SURF Onderwijsdagen plaats in het Amare Danstheater in Den Haag. Deze blogpost bestaat uit een impressie van de keynotes en de diverse sessies. Peter-Paul Verbeek, rector magnificus van de Universiteit van Amsterdam en hoogleraar Filosofie en

The post Zet de toon: impressie SURF Onderwijsdagen 2024, dag 2 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Zet de toon: impressie SURF Onderwijsdagen 2024, dag 1

Op 12 november 2024 vond dag 1 van de SURF Onderwijsdagen plaats in het Amare Danstheater in Den Haag. Dit jaarlijkse evenement voor professionals uit het mbo, hbo en wo richtte zich dit jaar op het thema “Zet de Toon”. De dag bood een reeks sessies die vanuit diverse invalshoeken

The post Zet de toon: impressie SURF Onderwijsdagen 2024, dag 1 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Conclusies uit twee papers over AI tutoring

Recent onderzoek laat zien dat tutoring met behulp van AI het leerproces aanzienlijk kan versnellen. Twee studies, uitgevoerd aan Harvard University en IU International University of Applied Sciences, concluderen dat lerenden met AI-ondersteuning meer leren in minder tijd. Een aantal weken geleden schreef ik al over het Harvard-onderzoek waarin de

The post Conclusies uit twee papers over AI tutoring first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Navigeren door de Odyssee van leertechnologie (de jaren 2010-2024)

Tijdens de dertigste editie van Online Educa mag ik dit jaar samen met Gilly Salmon en een aantal moderatoren (waaronder Abboy Verkuilen en Dimitri van Dillen) een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen. Daarin blikken we terug op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit te

The post Navigeren door de Odyssee van leertechnologie (de jaren 2010-2024) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Strategische samenwerking Cornerstone OnDemand en Meta op het gebied van AI en immersief leren

Cornerstone OnDemand Inc. heeft een strategische samenwerking aangekondigd met Meta op het gebied van immersief leren en extended reality (XR), ondersteund door AI. Het is de bedoeling om de innovaties van Meta op het gebied van AI en XR te integreren binnen oplossingen van ‘Cornerstone’. Cornerstone is al vele jaren

The post Strategische samenwerking Cornerstone OnDemand en Meta op het gebied van AI en immersief leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Dertig jaar Online Educa: een terugblik op de edities 2011 en 2012

Dit jaar vindt voor de dertigste keer de Online Educa in Berlijn plaats. Ik kom er sinds 2003 en mag dit jaar samen met onder meer Gilly Salmon een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen waarin we terugblikken op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit

The post Dertig jaar Online Educa: een terugblik op de edities 2011 en 2012 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe generatieve AI het werk van docenten kan versterken?

Gisteren heb ik tijdens de jaarlijkse conferentie van HBO Engineering een keynote verzorgd waarin ik heb aangegeven hoe vier typen taken van docenten versterkt kunnen worden dankzij generatieve AI. AI en generatieve AI zijn van grote invloed is op tal van aspecten van onze samenleving. Ook op ons onderwijs. Zowel

The post Hoe generatieve AI het werk van docenten kan versterken? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Geeft generatieve AI een impuls aan het concept van de flipped classroom?

Het concept van de ‘flipped classroom’ bestaat inmiddels meer dan vijftien jaar. Je hoort er niet meer zo veel over. Wat niet wil zeggen dat dit concept niet meer wordt toegepast. De opkomst van generatieve AI zou weleens een nieuwe impuls kunnen geven aan dit concept. Traditioneel onderwijs bestaat vaak

The post Geeft generatieve AI een impuls aan het concept van de flipped classroom? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Dwingt generatieve AI herziening van onderwijsontwerp en beoordelen af?

Er verschijnen nog steeds zeer veel publicaties over de mogelijke gevolgen van generatieve AI voor leren, opleiden en onderwijs. In deze bijdrage vat ik twee recente publicaties samen die betrekking hebben op het ontwerpen van onderwijs en opleiden, en op de wijze waarop lerenden worden beoordeeld. De eerste bijdrage is

The post Dwingt generatieve AI herziening van onderwijsontwerp en beoordelen af? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Trends op het gebied van leren met behulp van digitale technologie beschrijven

Tijdens de dertigste editie van Online Educa mag ik dit jaar samen met Gilly Salmon en een aantal moderatoren (waaronder Abboy Verkuilen en Dimitri van Dillen) een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen. Daarin blikken we terug op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit te

The post Trends op het gebied van leren met behulp van digitale technologie beschrijven first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Paar dagen Barcelona

We zijn donderdag aan het einde van de dag teruggekeerd van een paar dagen Barcelona. Wat een levendige en veelzijdige stad! Het was de tweede keer dat we Barcelona hebben bezocht. De eerste keer was zo’n twintig jaar geleden. Ik ben nu meer onder de indruk dan toen. We zijn

The post Paar dagen Barcelona first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-11-2024 | Article Rating | (0) reacties

Navigeren door de Odyssee van leertechnologie (de jaren 2000-2010)

Tijdens de dertigste editie van Online Educa mag ik dit jaar samen met Gilly Salmon en een aantal moderatoren (waaronder Abboy Verkuilen en Dimitri van Dillen) een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen. Daarin blikken we terug op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit te

The post Navigeren door de Odyssee van leertechnologie (de jaren 2000-2010) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 29-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Twee weten meer dan één: ontdek de creatieve kracht van generatieve AI

Ik kreeg laatst de tranen in mijn ogen van een gesprek met Vale (via stem) binnen ChatGPT. Ik ging in gesprek met mijn toekomstige zelf- over 15 jaar. Vale kan nog steeds niet goed rekenen dus volgens hem ben ik dan 70 jaar :). Ik werk nog steeds, maar niet meer fulltime en alleen in […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Wat is agentic AI en wat zijn mogelijke toepassingen hiervan op het gebied van onderwijs en leren en ontwikkelen?

Op de weblog van NVIDIA heeft Erik Pounds een informatieve bijdrage geschreven over ‘agentic AI’. Hij beschrijft daarin ook een aantal toepassingen. Ik voeg daar toepassingen op het gebied van onderwijs en ‘learning and development’ aan toe. ‘Agentic AI’ vormt volgens Pounds belangrijke ontwikkeling op het gebied van AI. Bij

The post Wat is agentic AI en wat zijn mogelijke toepassingen hiervan op het gebied van onderwijs en leren en ontwikkelen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Dertig jaar Online Educa: een terugblik op editie 2008

Dit jaar vindt voor de dertigste keer de Online Educa in Berlijn plaats. Ik kom er sinds 2003 en mag dit jaar samen met onder meer Gilly Salmon een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen waarin we terugblikken op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit

The post Dertig jaar Online Educa: een terugblik op editie 2008 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Pijlers van digitale didactiek herzien onder invloed van generatieve AI

In 2003 gaf de Utrechtse hoogleraar Robert-Jan Simons aan dat er zeven manieren zijn waarop ICT kan leiden tot betere en/of vernieuwde manieren van het vormgeven van leeractiviteiten (Simons, 2003). Simons sprak daarom van zeven pijlers van digitale didactiek. In 2013 heb ik deze zeven pijlers uitgebouwd tot tien pijlers

The post Pijlers van digitale didactiek herzien onder invloed van generatieve AI first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Er bestaat niet zoiets als AI-didactiek

Op het moment dat een bepaalde technologie in het brandpunt van de belangstelling staat, zijn er altijd mensen die die technologie koppelen aan didactiek. Zoek bijvoorbeeld maar eens naar ‘Ipad pedagogy’. In het artikel “Cultivating (Gen)AI Literacy: Moving Past AI Pedagogy’s Hype” bekritiseert Gwen Nguyen het idee van een “AI-didactiek”.

The post Er bestaat niet zoiets als AI-didactiek first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Minder platformafhankelijkheid dankzij RSS

RSS blijft een fantastische manier om zeer efficiënt op de hoogte te blijven van algemeen nieuws, nieuws op jouw vakgebied en bijdragen op sociale platforms zoals Mastodon. Cory Doctorow geeft echter nog een extra reden om RSS te gebruiken: het is één van de weinige acties die jij als individu

The post Minder platformafhankelijkheid dankzij RSS first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar de effectiviteit van korte vragen bij instructievideo’s

Carolina Kuepper-Tetzel bespreekt in het Learning Scientist-artikel “To Prompt or Not To Prompt: Effects of Prompt-Questions and Educational Videos on Learning” onderzoek naar de impact van korte vragen in combinatie met educatieve video’s op leren. Het onderzoek leidt tot opvallende -voorlopige- inzichten. In dit onderzoek werd gekeken naar hoe video’s

The post Onderzoek naar de effectiviteit van korte vragen bij instructievideo’s first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

In hoeverre en hoe goed ondersteunen populaire generatieve AI-tools het leren van lerenden?

Philippa Hardman -die binnenkort in Utrecht een keynote verzorgd tijdens AI-deas for learning– onderzoekt in haar bijdrage Are ChatGPT, Claude & NotebookLM *Really* Disrupting Education? de mogelijkheden en beperkingen van AI-tools, zoals ChatGPT 4o, Claude 3.5 en NotebookLM, voor het ondersteunen van het leren door mensen. Haar onderzoek richt zich

The post In hoeverre en hoe goed ondersteunen populaire generatieve AI-tools het leren van lerenden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Navigeren door de Odyssee van leertechnologie

Tijdens de dertigste editie van Online Educa mag ik dit jaar samen met Gilly Salmon en een aantal moderatoren (waaronder Abboy Verkuilen en Dimitri van Dillen) een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen. Daarin blikken we terug op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit te

The post Navigeren door de Odyssee van leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Het opschalen van ‘bewezen’ aanpakken voor het bestrijden van leerachterstanden

Het Edsurge-artikel “Scaling Evidence-Based Solutions for Learning Recovery” bespreekt de uitdagingen en mogelijkheden van het opschalen van bewezen leeroplossingen die beogen leerachterstanden te verminderen, vooral na de COVID-19-pandemie. Een interessante benadering, al kun je kanttekeningen plaatsen bij de term ‘bewezen’. De pandemie heeft volgens auteur Abbie Mischa diepe sporen achtergelaten

The post Het opschalen van ‘bewezen’ aanpakken voor het bestrijden van leerachterstanden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Mensen houden niet van nadenken. Wat betekent dat voor leren en ontwikkelen en onderwijs?

Uit een grootschalig internationaal onderzoek blijkt dat mensen over het algemeen een hekel hebben aan nadenken. Deze opvallende constatering kan volgens Erik Ofgang gevolgen hebben voor het onderwijs (en ook voor leren en ontwikkelen). Het onderzoek, gepubliceerd in Psychological Bulletin, analyseerde gegevens uit 170 eerdere studies over motivatie. Met duizenden

The post Mensen houden niet van nadenken. Wat betekent dat voor leren en ontwikkelen en onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

AI veelbelovend voor het vergroten van de toegankelijkheid van het onderwijs voor lerenden met een beperking

Het artikel “The Impact of AI in Advancing Accessibility for Learners with Disabilities” bespreekt hoe AI bij kan dragen aan het verbeteren van de toegankelijkheid en inclusiviteit van het onderwijs voor lerenden met een beperking en extra ondersteuningsbehoefte. AI biedt volgens de auteur nieuwe kansen om onderwijs meer toegankelijk en

The post AI veelbelovend voor het vergroten van de toegankelijkheid van het onderwijs voor lerenden met een beperking first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Dertig jaar Online Educa: een terugblik op editie 2007

Dit jaar vindt voor de dertigste keer de Online Educa in Berlijn plaats. Ik kom er sinds 2003 en mag dit jaar samen met onder meer Gilly Salmon een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen waarin we terugblikken op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit

The post Dertig jaar Online Educa: een terugblik op editie 2007 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

MOOC over gepersonaliseerd leren

Next Learning Valley organiseert een vrij toegankelijke online cursus over gepersonaliseerd leren. Deze Massive Open Online Course (MOOC) start op 25 november 2024 en heeft een doorlooptijd van vier weken. Bij traditionele opleidingen is volgens Next Learning Valley sprake van dezelfde aanpak voor alle lerenden, ongeacht vaardigheden of niveau. Bij

The post MOOC over gepersonaliseerd leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Jongeren en sociale media: risico’s en schade

Danah Boyd’s bespreekt in de bijdrage “Risks vs. Harms: Youth & Social Media” het verschil tussen risico’s en daadwerkelijke schade als het gaat om de interactie van jongeren met sociale media. Zij benadrukt dat er vaak verwarring ontstaat door het samenvoegen van de termen ‘risico’ en ‘schade’. Dit verschil is

The post Jongeren en sociale media: risico’s en schade first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Een vergelijking van twee, als gevolg van AI, herziene taxonomieën voor leren

De taxonomie van Bloom is ooit ontwikkeld als een gemeenschappelijke taal voor het indelen van leerdoelen en leervaardigheden, ten behoeve van het evalueren hiervan. Aangezien AI een steeds grotere rol speelt, is het de vraag of deze taxonomie niet aan herziening toe is. In twee recente publicaties wordt daartoe een

The post Een vergelijking van twee, als gevolg van AI, herziene taxonomieën voor leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Tien jaar onderzoek naar microcredentials

Digital Promise is een non-profit organisatie die vooral de toegankelijkheid van leren, opleiden en onderwijs wil vergroten. Deze organisatie heeft in de afgelopen tien jaar meer dan 15 rapporten gepubliceerd over microcredentials voor docentprofessionalisering. Deze rapporten vind je nu gebundeld op één pagina. Deze rapporten behandelen verschillende aspecten van microcredentials,

The post Tien jaar onderzoek naar microcredentials first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Dertig jaar Online Educa: een terugblik op editie 2004

Dit jaar vindt voor de dertigste keer de Online Educa in Berlijn plaats. Ik kom er sinds 2003 en mag dit jaar samen met onder meer Gilly Salmon een afsluitende sessie -met de titel The Trend is Your Friend– verzorgen waarin we terugblikken op dertig jaar ‘leertechnologie’, om vervolgens vooruit

The post Dertig jaar Online Educa: een terugblik op editie 2004 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Duolingo is leuk voor beginners, maar beperkt voor gevorderden

Zijn applicaties als Duolingo, die veel gebruik maken van AI, de toekomst van het taalonderwijs? Niet echt, als je drie taalexperts van de Radboud Universiteit mag geloven. Zij concluderen dat Duolingo een prima hulpmiddel is om kennis te maken met een nieuwe taal. Deze app schiet echter tekort als het

The post Duolingo is leuk voor beginners, maar beperkt voor gevorderden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-10-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je als docent omgaan met de ‘vloek van kennis’?

Nancy Schorschinsky beschrijft in een recent artikel haar ervaring met de ‘vloek van kennis’, een cognitief fenomeen waarbij experts moeite hebben om zich te verplaatsen in de belevingswereld van beginners. Hoe kun je daar als docent mee omgaan? Schorschinsky, die zichzelf lange tijd niet als een expert beschouwde, realiseerde zich

The post Hoe kun je als docent omgaan met de ‘vloek van kennis’? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 5 van 119Eerste   Vorige   1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste