Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vandaag is het onderwijs in regio Midden ook weer begonnen. Ik kan mij voorstellen dat je ook vandaag weer begint met het lezen van blogposts. Deze bijdrage bevat daarom een overzicht van de blogpost die ik sinds 6 juli 2020 heb geschreven (de oudste staan onderaan).
…
The post Overzicht blogposts geschreven tijdens de zomervakantie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Het onderwijs dat we in dit school/studiejaar verzorgen en volgen, is anders dan anders. Stanford University laat middels ‘Re-Approaching Stanford‘ zien hoe je lerenden online kunt ondersteunen bij dit ‘andere onderwijs’.
‘Re-Approaching Stanford’
The post Voorbeeld ondersteuning lerenden bij onderwijs tijdens coronacrisis first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Instructional Strategies for Today is een mooie samenvatting van een essay met de gelijknamige titel. Wat zijn voorwaarden, effectieve doceerstrategieën en leerzame leerstrategieën voor goed onderwijs (of je er nu wel of geen leertechnologie bij gebruikt)?
Voorwaarden
The post Voorwaarden, doceer- en leerstrategieën voor goed onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Net als bij het traditionele onderwijs, kun je ook diverse keuzes maken als je leertechnologie gaat inzetten binnen onderwijs en opleidingen. Die keuzes maak je op basis van ontwerpcriteria. In 6 Models for Blended Synchronous and Asynchronous Online Course Delivery beschrijft Heather Farmer een aantal ontwerpcriteria en zes modellen.
The post Meer modellen voor 'blended' onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Afgelopen dinsdag en vandaag heb ik op verzoek van het Summa College een webinar verzorgd over hoe je het leerzame karakter van blended learning kunt versterken.
Het webinar startte met twee vragen waarmee ik de voorkennis over blended learning wilde activeren.
The post Webinar Hoe kunnen we de effectiviteit van blended learning vergroten? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Het hybride flexibele, oftewel HyFlex, cursusmodel is een onderwijsaanpak die face-to-face (F2F) en online leren op een speciale manier combineert. Klassikale sessies en verschillende leeractiviteiten worden face-to-face, synchroon online en asynchroon online aangeboden. Dit model is al in 2010 geïntroduceerd,
The post Wat je moet weten over het HyFlex-cursusmodel first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Nu we ‘door omstandigheden’ veel meer ervaring hebben opgedaan met synchroon online communiceren -bijvoorbeeld tijdens virtual classroom sessies- hebben we ook beperkingen ervaren ten aanzien van live online communiceren. Aangezien thuiswerken en synchroon online leren ook grote voordelen hebben en voorlopig op grote schaal toegepast zullen blijven worden,
The post Hoe kunnen we beter synchroon online communiceren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Bitmoji is een merk van SnapChat. Met behulp van een applicatie kun je je eigen persoonlijke ‘emoji’ maken, een soort avatar oftewel cartoonfiguur. Volgens Tim Stahmer maken docenten zich via sociale media druk over het gebruik hiervan bij online leren.
The post Bitmoji bij online leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Deze vraag probeert Michael Wesch te beantwoorden in onderstaande video van ruim 10 minuten.
Wesch gebruikt zelf al vele jaren video’s binnen zijn onderwijs. In 2008 is hij bekend geworden met zijn video ‘
The post Hoe kun je eenvoudige video's voor online onderwijs maken? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Tijdens mijn vakantie vroeg Dominique Sluijsmans (@dmasluijsmans) of ik wilde reflecteren op de bijdrage Building blocks for online learning. In deze blogpost laat docente Tricia Ebarvia zien hoe je een face-to-face lesrooster kunt herstructureren in een volledig online programma.
The post Mijn reflectie op Building blocks for online learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Tijdens mijn vakantie ben ik weer diverse artikelen tegen gekomen met tips en reflecties met betrekking tot het onderwijs van na de zomervakantie, waarbij leertechnologie als gevolg van ‘corona’ een noodzakelijke rol zal spelen. Een aantal van die bijdragen wil ik kort samenvatten.
The post Artikelen over technologie ondersteund onderwijs na de zomervakantie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Online proctoring is een vorm van plaatsonafhankelijke digitale toetsafname, waarbij surveillance online plaatsvindt, met behulp van speciale software. Dankzij de coronacrisis zijn onderwijsinstellingen online proctoring op grotere schaal gaan gebruiken. Tijdens de vakantie ben ik twee informatieve bronnen over online proctoring tegen gekomen.
The post Interessante bronnen over online proctoring first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
In Duitsland dragen lerenden na de zomervakantie ook mondkapjes in de klas om het risico op een ‘coronabesmetting’ te reduceren. Ook in ons land wordt hier weleens voor gepleit. ‘Mondkapjesonderwijs’ blijkt vanuit onderwijskundig perspectief ook belemmeringen te hebben.
The post Liever online onderwijs dan ‘mondkapjesonderwijs’? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Op het gebied van ‘technology enhanced learning’ gebruiken we verschillende typen leertechnologieën. Mijn oud-collega Ronny Lohuis licht een aantal van die typen technologieën nader toe.
Ronny stelt terecht dat je bij de invoering van ‘technology enhanced learning’ niet moet starten met de selectie van technologie.
The post Leertechnologieën nader toegelicht first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
De afgelopen twee weken zijn we met vakantie in Griekenland geweest. Eerst een week zeilen bij Lefkas, daarna een weekje in een appartement in Parga. Die vakantie hadden we al geboekt in oktober 2019. Na maart had ik deze vakantie waarschijnlijk niet geboekt.
The post Zeilen bij Lefkas en een weekje Parga first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
De resultaten zijn gebaseerd op de reviews van 886 deelnemers in het tweede kwartaal. In totaal volgden 1.377 mensen in die periode een TrainTool-programma. Studenten die TrainTool gebruiken zijn hierin niet meegenomen, het gaat om deelnemers bij commerciële en non-profit organisaties. Bijna 60% van de deelnemers die een review achterlieten gaf zelfs een 8 of hoger.
Er zijn veel opwindende ontwikkelingen in de wereld van learning en development. De vraag is: met welke...
Het bericht 4 Aardverschuivingen in L&D verscheen eerst op nextlearning.nl.
Bij learning analytics bieden we meestal docenten tools aan die hen kunnen helpen bij het begeleiden van lerenden. Je kunt echter ook lerenden dashboards aanbieden waarmee zij met behulp van visualisaties inzicht kunnen krijgen in studiegedrag, en bijvoorbeeld kunnen besluiten ander studiegedrag te gaan vertonen (bijvoorbeeld je studie beter plannen).
The post Wat maakt dat lerenden ‘chocola’ kunnen maken van learning analytics? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Onderwijsinstellingen in het hoger onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs zijn er volgens mij de afgelopen maanden best goed in geslaagd online onderwijs te verzorgen waardoor lerenden zich cognitief konden blijven ontwikkelen. Zaken als binding en communityvorming blijken echter moeilijker online te bevorderen.
The post Enkele relevante bronnen over online communityvorming en het bevorderen van binding (online) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Sinds ongeveer drie jaar lees je regelmatig over learning experience platforms (LXP). Wat zijn op dit moment...
Het bericht Ontwikkelingen op het gebied van learning experience platforms (LXP) verscheen eerst op nextlearning.nl.
Jo Buuts heeft onlangs een e-book geschreven over de essentie van werkplek leren. Je kunt dit e-book gratis bestellen. Ik heb dat gedaan, en vanochtend gelezen. Hieronder vind je mijn impressie.
Het e-book bestaat uit de volgende onderdelen:
Ontdek de verschillen tussen leren op de werkplek en leren tijdens het werken.
The post De essentie van werkplekleren (bespreking) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Op verzoek van het Nationale Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heb ik onlangs een bijdrage voor Leraar24 geschreven. Deze bijdrage is gisteren verschenen. Ik wil deze ook hier delen.
Onderzoek laat zien dat blended learning effectief kan zijn,
The post Hoe effectief is blended learning? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Dankzij Dominique Sluijsmans heb ik het Keuzediagram (online) leerpraktijken van scheidend lector Jos Fransen (Hogeschool Inholland) kunnen bestuderen. Je kunt dit instrument gebruiken bij het ontwerpen en uitvoeren van online of blended activerend onderwijs.
The post Reflectie op keuzediagram (online) leerpraktijken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
De zomervakantie is begonnen of nadert met rasse schreden. Persoonlijk probeer ik in die periode volledig af te schakelen, en me niet bezig te houden met ‘technology enhanced learning’. Ik lees dan vooral romans. Maar er zijn genoeg mensen die deze periode gebruiken om juist bij te lezen over online en blended learning.
Gisteren heb ik vanuit de Open Universiteit een online workshop verzorgd voor een groep docenten van de pre-master strategic management van Tilburg University, over do’s and don’ts bij volledig online leren.
Na de introductie ben ik kort ingegaan op de vraag waarom het gebruik leertechnologie niet altijd effectief is (het ontbreekt vaak aan een zorgvuldig ontwerp en aan een passende didactiek).
“VR effectief voor soft skills”, aldus de kop van een beknopte bijdrage van het bedrijf Let’s Learn op e-learning.nl. Let’s Learn verwijst daarbij na een recente studie van PWC waaruit onder meer zou blijken dat lerenden vier keer zo snel met virtual reality kunnen worden opgeleid,
Sander Renkema (Team Manager Training VodafoneZiggo) neemt jou mee in zijn ervaringen met de inzet van een...
Het bericht VodafoneZiggo zet LXP in verscheen eerst op nextlearning.nl.
88% van de deelnemende studenten heeft aangegeven tevreden te zijn over het gebruik van TrainTool en gaf het programma een rapportcijfer zes of hoger. Van deelnemers aan universiteiten heeft 86% van de studenten die gestart zijn aan een programma dat programma ook afgerond. Op hogescholen lag dat percentage nog wat lager, mogelijk doordat TrainTool voor veel van de studenten nieuw was.
Traditiegetrouw -voor de veertiende keer namelijk al- publiceert Jane Hart eind september de Top 200 Tools for Learning. Ik verwacht dit jaar een grote verschuiving. Tot vrijdag 11 september 2020 kun je jouw top 10 inzenden.
“Niet volledig online gaan, tenzij er een goede rede voor is!” Dat waren de woorden van adviseur Wilfred Rubens als onderwijsinstellingen dit overwogen. De coronacrisis zorgde echter voor een ongekende versnelling hiervan in het onderwijs. Langzaamaan wordt er weer teruggeschakeld naar diverse vormen van blended learning.
Vanochtend heb ik een virtuele klas-sessie verzorgd over het toepassen van effectieve didactische principes bij blended learning, voor een team van het Nova College.
Ik ben begonnen met twee vragen waarmee ik de voorkennis over blended learning wilde activeren.
De taxonomie van Bloom is bijna 65 jaar oud. Toch wordt deze indeling nog steeds gebruikt, ondanks dat deze taxonomie ooit bedoeld was als ‘werk in ontwikkeling’. Bovendien hebben Anderson en Krathwohl deze classificatie in 2001 herzien. Connie Malamed vraagt zich ook af er geen taxonomieën zijn die bijvoorbeeld beter passen bij werkplekleren.
Onlangs was er -ook in ons land- ‘gedoe’ over het gebruik van software voor het online surveilleren bij tentamens (online proctoring). Studenten maakten hiertegen bezwaar in verband met aantasting van hun privacy (er worden o.a. video-opnames gemaakt van de student terwijl thuis een tentamen maakt).
Het concept van de flipped classroom is waarschijnlijk het bekendste model van blended learning. Onlangs kwam ik via Twitter een paper tegen over een onderzoek naar dit model: Effects of the Flipped Classroom: Evidence from a Randomized Trial (pdf).
Ik ben altijd op zoek naar goede en inspirerende voorbeelden van online en blended learning. De Hogeschool Rotterdam beschreef er onlangs twee, die laten zien dat online leren kan leiden tot meer verdieping. Ik wil wat uitgebreider reflecteren op deze voorbeelden.
Ik werk alweer meer dan drie maanden voornamelijk vanuit thuis (vandaag trouwens niet). En dat bevalt me grosso modo goed. Beschik ik over vijf gewoontes waarover mensen die productief vanuit huis werken volgens Stephanie Vozza beschikken?
Thuis werken heeft een aantal risico’s.
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.36 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Vanochtend heb ik voor de Christelijke Onderwijsgroep (COG) een webinar verzorgd over hoe je principes van effectieve didactiek kunt versterken met leertechnologie.
Ik heb deelnemers eerst via Mentimeter gevraagd wat volgens hen effectieve online leeractiviteiten zijn.
Afgelopen donderdag en vrijdag heb ik bij de Open Universiteit een online evenement over onderwijsinnovatie verzorgd. In deze bijdrage blik ik terug op het concept en het verloop.
Ik ben bij de Open Universiteit betrokken bij een gecertificeerd professioneel programma over onderwijsinnovatie (post-initieel onderwijs).
‘Nudging’ is een motivatietechniek waarbij mensen op een subtiele manier worden gestimuleerd om bepaald gedrag te vertonen (bron). Het is een duwtje in de rug waardoor je in beweging komt. Op het gebied van leren, opleiden en onderwijs kan ‘nudging’
John van Dongen heeft op mijn verjaardag, twee dagen geleden, een artikel op LinkedIn gepubliceerd waarin hij pleit voor “totaalonderwijs“. Hij heeft mij gevraagd te reageren op dit concept. Dat doe ik in deze bijdrage.
John stelt dat onderwijsinstellingen veel hebben geleerd ten aanzien van online leren op afstand.
Gistermiddag heb ik een webinar verzorgd voor ongeveer zestig medewerkers van SintLucas. In ben ingegaan op asynchrone en synchrone vormen van online leren. Welke verschillende vormen zijn er te onderscheiden? Wat zijn -met name vanuit het perspectief van didactiek- de sterke en minder sterke kanten van deze vormen?
Gisteren verscheen in het SURF Magazine het artikel Het post-coronatijdperk vraagt om een langetermijnvisie op publieke waarden. Daarin buigen Karen Maex (UvA), José van Dijck (UU) en Christien Bok (SURF) zich over mogelijke oplossingen voor het dilemma: hoe borgen onderwijsinstellingen publieke waarden bij de massale inzet van commerciële platforms voor online onderwijs?
Vandaag heb ik een virtuele klas-sessie verzorgd over ontwerpcriteria en scenario’s (modellen) voor blended learning voor een netwerk van onderwijskundig adviseurs van ROC van Amsterdam.
Na het ‘voorstelrondje’, de introductie van een probleem (het herontwerpen van een opleiding vanaf september) en een toelichting op het begrip ‘blended learning’,
Er is terecht veel aandacht voor de gevolgen van artificiële intelligentie (AI). AI is spannend, boeiend en soms ook eng. Tal van sectoren en processen hebben ermee te maken. De impact op (hoger) onderwijs is vooralsnog beperkt, al zijn er op het gebied van het tegengaan van voortijdige uitval hoopvolle resultaten te melden.