Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Cibap kiest een leermanagementsysteem en digitaal portfolio

Eén van mijn opdrachten is die van projectleider van de selectie van een leermanagementsysteem en digitaal portfolio van de vakschool Cibap in Zwolle. Deze bijdrage bevat informatie over onze aanpak. Cibap is de vakschool voor ontwerpers. Deze vakschool heeft eigen creativiteit, vakmanschap en verantwoordelijkheid nemen voor een duurzame toekomst hoog

The post Cibap kiest een leermanagementsysteem en digitaal portfolio first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Is generatieve AI beter in het genereren van ideeën dan mensen?

Het genereren van ideeën is belangrijk bij het oplossen van problemen en voor innovatie. Onderzoek van de Stanford University laat zien dat generatieve AI experts van vlees en bloed kan overtreffen in het genereren van ideeën. Het hoeft echter niet zo te zijn dat dit altijd geldt. De onderzoekers hebben

The post Is generatieve AI beter in het genereren van ideeën dan mensen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe informatief zijn data over het gebruik van een leermanagementsysteem nu eigenlijk?

Bij learning analytics verzamel je data over leeractiviteiten. Deze data analyseer je onder meer om de voortgang van lerenden in kaart te brengen en hen te begeleiden. EdTech-bedrijven, zoals ontwikkelaars van leermanagementsystemen, bieden tools aan die de betrokkenheid van lerenden automatisch en real-time kunnen volgen. Chris Zomer staat in het

The post Hoe informatief zijn data over het gebruik van een leermanagementsysteem nu eigenlijk? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe herken je AI-teksten zonder technologie?

We beschikken op dit moment niet over tools die op een betrouwbare manier kunnen detecteren of een tekst is geschreven door een AI-toepassing. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat zelfs ervaren docenten moeite hebben met het herkennen van teksten die door lerenden met behulp van generatieve AI zijn geschreven. Op basis

The post Hoe herken je AI-teksten zonder technologie? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

AI als hulpmiddel bij nakijken: meer problemen dan oplossingen?

Het gebruik van AI voor het beoordelen en geven van feedback op werk van lerenden leidt tot problemen en kost uiteindelijk meer tijd dan traditioneel nakijken. Dit concludeert Patricia Taylor na uitgebreid experimenteren met AI-tools voor het nakijken van schrijfopdrachten. Tegelijkertijd is er ook onderzoek dat laat zien dat Large

The post AI als hulpmiddel bij nakijken: meer problemen dan oplossingen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Mijn analyse van editie 2024 van de Top 100 Tools for learning

De afgelopen week heeft Jane Hart de resultaten van haar 18de inventarisatie van de Top 100 Tools for Learning 2024 gepubliceerd. Een belangrijke conclusie: generatieve AI-toepassingen hebben een stevige voet aan de grond gekregen in de wereld van leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost ga ik in op wat

The post Mijn analyse van editie 2024 van de Top 100 Tools for learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

AI-bots als vervanging van docenten? Onwaarschijnlijk.

De inzet van AI-bots als vervanging voor docenten van vlees en bloed is ondanks de ambities van technologiepioniers volgens Annette Vee waarschijnlijk geen werkbare oplossing voor de uitdagingen van het onderwijs. Want waarom schoten historische voorbeelden van technologische onderwijsinnovaties vaak tekort? Technologie-ondernemers zoals Andrej Karpathy, medeoprichter van OpenAI, zien ‘AI’

The post AI-bots als vervanging van docenten? Onwaarschijnlijk. first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Virtual reality kan mensen met een verstandelijke beperking helpen om te leren

ScienceDaily besteedt aandacht aan een recent onderzoek naar het gebruik van virtual reality (VR) bij het succesvol doceren van praktische levensvaardigheden aan mensen met een verstandelijke beperking. Het onderzoek, uitgevoerd door onderzoekers van de University of South Australia, vergeleek de effectiviteit van VR-headsets met niet-immersieve virtuele omgevingen op tablets. Zesendertig

The post Virtual reality kan mensen met een verstandelijke beperking helpen om te leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Totstandkoming van mijn nieuwe boek “Van start met e-learning in 60 minuten”

Mijn nieuwste boek “Van start met e-learning in 60 minuten” is sinds maandag te koop. In deze blogpost blik ik terug op het schrijfproces, waarbij ik generatieve AI diverse keren heb gebruikt. Het schrijven van mijn boek “Van start met e-learning in 60 minuten” voor Uitgeverij Haystack begon eind januari

The post Totstandkoming van mijn nieuwe boek “Van start met e-learning in 60 minuten” first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Voorspellingen door AI over studiesucces zijn vaak verkeerd

Erik Ofgang besteedt in Colleges Are Using AI To Predict Student Success. These Predictions Are Often Wrong aandacht aan een recent onderzoek waaruit blijkt dat AI-modellen die worden ingezet om studiesucces te voorspellen, vaak onjuist uitpakken ten nadele van zwarte en Latijns-Amerikaanse lerenden. Deze bevindingen zijn volgens Ofgang zorgwekkend, gezien

The post Voorspellingen door AI over studiesucces zijn vaak verkeerd first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-09-2024 | Article Rating | (0) reacties

Mijn nieuwe boek “Van start met e-learning in 60 minuten” is nu te koop

Vanaf vandaag is mijn nieuwe boek “Van start met e-learning in 60 minuten” te koop. Wil je aan de slag met e-learning, maar weet je niet waar je moet beginnen? In dit boek lees je wat je moet weten over online leren, opleiden en ontwikkelen om een vliegende start te

The post Mijn nieuwe boek “Van start met e-learning in 60 minuten” is nu te koop first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

Online educa: nieuws over het programma

Eind november lijkt nog ver weg. Toch komt de 30e editie van de Online Educa eraan. Het conferentieprogramma is bijna rond. De laatste nieuwsbrief van de OEB bevat informatie over verschillende bijdragen, waarbij ook Nederlandse sprekers aan bod komen. Waarschijnlijk zullen meer dan 2000 deelnemers uit tientallen landen keynotes kunnen

The post Online educa: nieuws over het programma first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

Gaat het gebruik van generatieve AI ten koste van deze zes bekwaamheden?

In The Invisible Cost of Generative AI in Education licht Jeppe Klitgaard Stricker toe dat de toenemende integratie van generatieve AI in het onderwijs weleens ten koste kan gaan van zes belangrijke bekwaamheden. De zes bekwaamheden zijn dan: Het kritisch analyseren van tekst. AI-samenvattingen bieden snel inzicht, maar het risico

The post Gaat het gebruik van generatieve AI ten koste van deze zes bekwaamheden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

Leerprestaties worden door zeer veel factoren beïnvloed (recent onderzoek)

ScienceDaily besteedt deze week aandacht aan een nieuw onderzoek van een consortium van universiteiten waaruit blijkt dat niet-cognitieve vaardigheden, zoals motivatie en zelfregulatie, even belangrijk zijn als intelligentie voor leerprestaties. Deze vaardigheden worden zelfs invloedrijker naarmate lerenden ouder worden. Zelfs genetische factoren spelen hierbij een significante rol. De onderzoekers volgden

The post Leerprestaties worden door zeer veel factoren beïnvloed (recent onderzoek) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

Bekwaamheden nodig om om te gaan met slimme technologie

Volgens Harold Jarche evolueert de werkomgeving voortdurend, waarbij technologische en sociale veranderingen bepaalde aspecten van werk in steeds hoger tempo helpen veranderen. Hij stelt dat werknemers over drie meta-vaardigheden moeten beschikken om samen te werken met slimme technologieën. De digitale werkplek vereist volgens Jarche specifieke vaardigheden in samenwerking binnen verspreide

The post Bekwaamheden nodig om om te gaan met slimme technologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

Wat moet je doen als je AI gebruikt voor leren, opleiden en onderwijs nu de AI Act in werking is getreden?

Sinds 1 augustus jongstleden is de Europese AI Act in werking getreden. Op Frankwatching las ik een bijdrage over wat je als organisatie nu moet doen. In onderstaande bijdrage maak ik de vertaalslag naar leren, opleiden en onderwijs. Ik heb daartoe dit artikel geupload naar Claude en Claude 3.5 Sonnet

The post Wat moet je doen als je AI gebruikt voor leren, opleiden en onderwijs nu de AI Act in werking is getreden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

Generatieve AI: van digitale transformatie naar innovatie van business modellen

Volgens Brian Solis heeft generatieve AI de onvolledigheid van investeringen op het gebied van digitale transformatie blootgelegd. Dit versterkt volgens hem de noodzaak voor arbeidsorganisaties om zich voor te bereiden op een geheel nieuwe toekomst. Solis kijkt daarbij naar het bedrijfsleven. Volgens mij is zijn analyse ook relevant voor onderwijs,

The post Generatieve AI: van digitale transformatie naar innovatie van business modellen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

Mijn meest gebruikte leertechnologieën van 2024 (Top Tools for Learning 2024)

Op maandag 2 september 2024 is Jane Hart van plan de resultaten van de 18de inventarisatie van de Top 100 Tools for Learning 2024 te publiceren. Wil jij jouw meest gebruikte leertechnologieën ook doorgeven (deadline 30 augustus 2024)? Hier vind je weer mijn top tien. Leertechnologieën zijn technologieën die speciaal

The post Mijn meest gebruikte leertechnologieën van 2024 (Top Tools for Learning 2024) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

2U heeft faillissement aangevraagd

In de zomervakantie heeft het bedrijf 2U een faillissement aangevraagd. 2U is sinds juni 2021 eigenaar van edX, het bekende platform waar je deel kunt nemen aan massive open online courses en andere online programma’s van onder andere Harvard, MIT en TU Delft. Volgens Lauren Coffey van Inside HigherEd markeert

The post 2U heeft faillissement aangevraagd first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

AI kan helpen ander onderwijs vorm te geven (echter…)

Volgens Yong Zhao kan AI het onderwijs fundamenteel veranderen. Zhao stelt dat de huidige discussies over AI in het onderwijs zich te veel richten op het gebruik binnen het bestaande onderwijssysteem. In plaats daarvan pleit Zhao voor een radicale verandering van het onderwijssysteem, gefaciliteerd met behulp van AI. Volgens mij

The post AI kan helpen ander onderwijs vorm te geven (echter…) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

Belangrijke ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI tijdens mijn zomervakantie

Tijdens mijn zomervakantie heb ik nauwelijks ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI bijgehouden. Gelukkig helpt generatieve AI bij het snel verkrijgen van een overzicht van belangrijke ontwikkelingen op dit terrein, zodat je snel weer up to date bent. In deze blogpost vind je de m.i. het belangrijkste nieuws. Ik

The post Belangrijke ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI tijdens mijn zomervakantie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

Psst…op 2 september verschijnt mijn nieuwe boek

Op verzoek van Uitgeverij Haystack heb ik de uitgave “Van start met e-learning in 60 minuten” geschreven. Uitgeverij Haystack publiceert onder meer de serie “Digitale trends en tools in 60 minuten”. In het kader van deze serie heb ik een boek over e-learning geschreven. Volgens de uitgeverij zijn er nog

The post Psst…op 2 september verschijnt mijn nieuwe boek first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-08-2024 | Article Rating | (0) reacties

Een zomervakantie in twee delen (zeilen bij Turkije en een weekje Cadzand)

Vandaag is de laatste dag van mijn zomervakantie. In het begin van deze vakantie zijn we naar Göçek geweest om te zeilen. De laatste week naar Cadzand. Deze blogpost bevat een korte impressie. Van 18 juli t/m 27 juli zijn we in Zuid-West Turkije geweest, voornamelijk om te zeilen. Vanwege

The post Een zomervakantie in twee delen (zeilen bij Turkije en een weekje Cadzand) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Over sociale relaties, leren en AI

Volgens Nafez Dakkak zijn mensen sociale wezens die leren met en dankzij anderen. Hij vraagt zich af of het gebruik van de ‘AI-tutor’ niet ten koste gaat van sociale relaties. Ik denk juist dat de perceptie van sociale relaties ertoe zal bijdragen dat AI nooit zo’n grote impact zal hebben

The post Over sociale relaties, leren en AI first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Drie uitdagingen op het gebied van digitale credentials

Volgens Kelly Hoyland van 1EdTEch (het vroegere IMS) bieden digitale credentials, zoals digitale certificaten en badges, veel mogelijkheden voor het onderwijs en de arbeidsmarkt. Toch zijn er volgens haar drie belangrijke redenen waarom digitale credentials nog niet wijdverbreid in gebruik zijn. Hoyland baseert zich hierbij op een recent gehouden 1EdTech-conferentie.

The post Drie uitdagingen op het gebied van digitale credentials first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoger onderwijsinstellingen moeten AI snel adopteren en samenwerken met bedrijven, meent Mary Meeker

Na een pauze van een aantal jaren, heeft analist Mary Meeker weer een rapport gepubliceerd, dit keer over de rol die instellingen voor hoger onderwijs kunnen spelen in het AI-tijdperk. Meeker roept hoger onderwijsinstellingen op om een leidende positie in te nemen bij de ontwikkeling en implementatie van AI. Volgens

The post Hoger onderwijsinstellingen moeten AI snel adopteren en samenwerken met bedrijven, meent Mary Meeker first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Is sprake van een discrepantie tussen ‘credentials’ en banen?

In de Verenigde Staten bieden onderwijsinstellingen niet de juiste ‘credentials’ aan om aan de vraag van de arbeidsmarkt te voldoen. Dat blijkt volgens Sara Weissman uit een rapport van het Georgetown Center on Education and the Workforce. Veel van de toekomstige banen vereisen namelijk geen bachelordiploma, maar zogenaamde “middle-skills credentials“.

The post Is sprake van een discrepantie tussen ‘credentials’ en banen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

AI en onderwijs vanuit het perspectief van de lerende

Volgens Tao Zhang, hoofd engineering bij Caktus AI, moeten we bij de adoptie van AI in het onderwijs niet alleen naar het perspectief van de docent kijken, maar ook naar dat van lerenden. Die invalshoek kiest hij in The Use Of AI In Education: Understanding The Student’s Perspective. Caktus AI

The post AI en onderwijs vanuit het perspectief van de lerende first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Verzameling artikelen analyseren met Claude Projects, ChatGPT GPT en Google NotebookLM

De afgelopen tijd heb ik geëxperimenteerd met het analyseren van een groot aantal PDF-documenten met behulp van Projects van Claude, een GPT van ChatGPT en Google NotebookLM. In deze blogpost beschrijf ik mijn ervaringen. Wat zijn dit voor generatieve AI-toepassingen? Wat was mijn doel? Wat was mijn aanpak? Wat zijn

The post Verzameling artikelen analyseren met Claude Projects, ChatGPT GPT en Google NotebookLM first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Data gebruiken om effectief leren te voorspellen en te versterken

Learning analytics wordt vaak gebruikt voor het analyseren van leergedrag, en voor het verkrijgen van meer en betere informatie over de leerprocessen en leeruitkomsten. De analyses kunnen worden gebruikt om leren, opleiden en onderwijs te verbeteren. Volgens Marialena Kanaki kun je echter met predictive analytics -voorspellende analyses- nog een stap

The post Data gebruiken om effectief leren te voorspellen en te versterken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we analyseren of een tekst is geschreven door generatieve AI?

Onderzoek laat zien dat zelfs ervaren docenten moeite hebben met het herkennen van teksten die door lerenden met behulp van generatieve AI zijn geschreven. Ook beschikken we (vooralsnog?) niet over technologie die docenten helpt om op een betrouwbare manier te controleren of teksten gemaakt zijn met behulp van generatieve AI.

The post Kunnen we analyseren of een tekst is geschreven door generatieve AI? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Strategieën om cognitieve belasting te reduceren

Ons werkgeheugen heeft beperkte capaciteit voor het verwerken van informatie. Volgens Connie Malamed kun je een aantal strategieën toepassen voor het reduceren van de cognitieve belasting, waar je mogelijk niet zo snel aan denkt. Volgens Malamed moet er volgens de cognitieve belastingstheorie enige cognitieve belasting optreden tijdens het leren. Externe

The post Strategieën om cognitieve belasting te reduceren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Tips voor het creëren van effectieve microlearning

Volgens Tanushree Chatterjee gaat microlearning over het leveren van gerichte leerervaringen die inspelen op specifieke leerdoelen. Deze hapklare modules kunnen verschillende formaten hebben, zoals video’s, infographics, podcasts of interactieve quizzen. In deze bijdrage geeft zij onder meer zeven tips voor effectieve, leerzame, microlearning modules. Zij schrijft dat microlearning flexibiliteit biedt

The post Tips voor het creëren van effectieve microlearning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Van generatieve AI naar agentgebaseerde AI

Sinds eind november 2022 besteden we veel aandacht aan generatieve AI. Volgens SiliconAngle/The Cube komen we langzamerhand in een nieuwe fase van de AI-ontwikkeling terecht. Dat is de fase van ‘agentic AI‘ (agentgebaseerde AI). Ik verken daarbij ook beknopt de mogelijke gevolgen voor leren, opleiden en onderwijs. Generatieve AI heeft

The post Van generatieve AI naar agentgebaseerde AI first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Microcredentials en open badges: verschillen en voordelen

Een leven lang ontwikkelen is aan verandering onderhevig. Nieuwe benaderingen zijn dan gebaseerd op het erkennen van specifieke vaardigheden en ervaringen. Mede dankzij digitalisering zijn microcertificaten en open badges in opkomst die lerenden volgens Brittany Gooding alternatieve manieren bieden om hun capaciteiten zichtbaar te maken. Beide concepten verschillen volgens haar

The post Microcredentials en open badges: verschillen en voordelen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Meest recente innovaties op het gebied van generatieve AI leiden waarschijnlijk tot nog meer aanpassingen van het onderwijs

Volgens Jeffrey R. Young van EdSurge leiden de meest recente veranderingen van generatieve AI-toepassingen ertoe dat docenten nog kritischer moeten kijken naar het aanpassen van opdrachten en manieren van lesgeven. Zijn bijdrage bevat m.i. twee interessante spanningsvelden. Een van de meest ingrijpende veranderingen is volgens Young OpenAI’s aankondiging dat hun

The post Meest recente innovaties op het gebied van generatieve AI leiden waarschijnlijk tot nog meer aanpassingen van het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Summa’s digitale leer- en werkomgeving voor het faciliteren van meer flexibel onderwijs

Sinds 1990 werk ik binnen of voor het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Al die tijd is er binnen het mbo gesproken over het realiseren van meer flexibel onderwijs. Op 27 juni 2024 nam ik deel aan een webinar waarin medewerkers van het Summa College uit Eindhoven vertelden hoe zij flexibel onderwijs

The post Summa’s digitale leer- en werkomgeving voor het faciliteren van meer flexibel onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-07-2024 | Article Rating | (0) reacties

Impressie AI in onderwijs: samen werken aan slimme technologie

Verleden week is het eerste magazine van het Nationale OnderwijsLab AI (NOLAI) over AI in onderwijs verschenen. In dit referentiekader van bijna honderd pagina’s blikt NOLAI terug op wat zij het afgelopen jaar hebben gedaan en bereikt hebben. Het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) heeft als doel om de kansen die

The post Impressie AI in onderwijs: samen werken aan slimme technologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-06-2024 | Article Rating | (0) reacties

Zijn criteria voor het evalueren van websites ook relevant voor het evalueren van AI-content?

De Dalhousie University heeft een raamwerk ontwikkeld voor de evaluatie van websites, dat zich richt op zes kernaspecten die belangrijk zijn voor het bepalen van de betrouwbaarheid en bruikbaarheid van een website. Med Kharbach vat deze criteria samen. Kunnen deze criteria ook worden gebruikt voor de evaluatie van content die

The post Zijn criteria voor het evalueren van websites ook relevant voor het evalueren van AI-content? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-06-2024 | Article Rating | (0) reacties

Kanttekeningen bij bijles als schimmige onderwijssector (en de mogelijke invloed van generatieve AI hierop)?

In de afgelopen jaren is de particuliere bijlessector explosief gegroeid. Volgens schattingen is deze markt wereldwijd zo’n 100 miljard dollar waard, met een verwachte jaarlijkse groei van bijna 10%. Mohan Dhall, CEO van de Australian Tutoring Association, waarschuwt voor de schaduwkanten van deze ontwikkeling. En wat zal de invloed van

The post Kanttekeningen bij bijles als schimmige onderwijssector (en de mogelijke invloed van generatieve AI hierop)? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-06-2024 | Article Rating | (0) reacties

Nuances in het debat over smartphones en jongeren

Afgelopen weekend stond in de Volkskrant een interview met Jonathan Haidt, auteur van The Anxious Generation oftewel Generatie Angststoornis. Volgens Haidt maken sociale media jongeren massaal onzeker en ongelukkig. Hij pleit voor het stoppen van de “herbedrading van de jeugd” en voor het gebruik van sociale media vanaf 16 jaar.

The post Nuances in het debat over smartphones en jongeren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-06-2024 | Article Rating | (0) reacties

Waarom chatbots niet veelbelovend zijn voor generatieve AI voor leren, opleiden en onderwijs (of toch?)

In zijn artikel “Dead-end Chatbots: Why Chatbots Aren’t the Future of Generative AI in Education” schrijft Leon Furze dat chatbots beperkte toepassingen hebben en dat andere vormen van generatieve AI meer belovend zijn voor educatieve doeleinden. Ik ben het maar deels met hem eens. Furze definieert chatbots als AI-gebaseerde tools

The post Waarom chatbots niet veelbelovend zijn voor generatieve AI voor leren, opleiden en onderwijs (of toch?) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-06-2024 | Article Rating | (0) reacties

Asynchroon online leren meer ‘menselijk’ maken

Lerenden ervaren met name asynchroon online leren vaak als onpersoonlijk en ‘eenzaam’. Dat draagt vaak bij aan voortijdig stoppen met leren. Volgens dr. Brandolyn Jones kun je asynchroon online leren meer ‘humaniseren’. Een enquête speelt daarbij een voorname rol. Jones introduceert in Out of Sight, Out of Mind Debunked: Humanizing

The post Asynchroon online leren meer ‘menselijk’ maken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-06-2024 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw type werk: AI-content menselijker maken

Het artikel AI took their jobs. Now they get paid to make it sound human van Thomas Germain laat zien hoe het werk van copywriters verandert als gevolg van generatieve AI. Copywriters worden in toenemende mate ingezet om door AI gegenereerde content meer menselijk te maken. Een tijdje geleden keek

The post Nieuw type werk: AI-content menselijker maken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-06-2024 | Article Rating | (0) reacties

AI kan ontoegankelijkheid onderwijs vergroten

Junhong Xiao, emeritus hoogleraar aan de Open University van Shantou waarschuwt in een commentaar op een keynote tijdens World Conference of the International Council for Open and Distance Education ervoor dat AI de toegankelijkheid van het onderwijs weleens zou kunnen verminderen. Xiao vergelijkt de invoering van AI in het onderwijs

The post AI kan ontoegankelijkheid onderwijs vergroten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-06-2024 | Article Rating | (0) reacties

VR voor leren, opleiden en onderwijs: voordelen en toepassingen

Door alle aandacht voor generatieve AI zou je vergeten dat er ook andere technologieën zijn die potentie hebben voor leren, opleiden en onderwijs. Op mijn leeslijst staan twee relatief recente bijdragen over virtual reality die ik in deze bijdrage samenvat. Het gaat om Unlocking the Power of Virtual Reality in

The post VR voor leren, opleiden en onderwijs: voordelen en toepassingen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-06-2024 | Article Rating | (0) reacties

Is het wenselijk als AI-chatbots worden gebruikt in online gemeenschappen?

Stel je voor: je stelt een vraag in een besloten Facebook-groep van ouders met kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte. Je hoopt en verwacht een antwoord te krijgen van iemand met relevante ervaring. In plaats daarvan krijg je een reactie van een AI-chatbot die doet alsof het een persoon van vlees

The post Is het wenselijk als AI-chatbots worden gebruikt in online gemeenschappen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-06-2024 | Article Rating | (0) reacties

“Weerstand” binnen organisaties aanpakken

In 4 manieren om weerstand in organisaties aan te pakken besteedt Saskia Aalberts aandacht aan het boek ‘Neuromanagement’ van Sven Gall. Daarin beschrijft Gall hoe de hersenen van mensen werken en welke impact dat heeft op de organisaties waarin zij werkzaam zijn. Zijn deze inzichten ook relevant voor onderwijs en

The post “Weerstand” binnen organisaties aanpakken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-06-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ontwerpers van leertrajecten AI kunnen gebruiken voor het analyseren

In een recente blogpost beschrijft Philippa Hardman hoe AI-tools het analysedeel van het ontwerpproces binnen ‘learning design’ kunnen veranderen. Hardman benadrukt drie belangrijke gebieden waar AI een significante impact heeft: het begrijpen van het probleem, het definiëren van de doelgroep en het bepalen van de leerinhoud. Analyse is volgens haar

The post Hoe ontwerpers van leertrajecten AI kunnen gebruiken voor het analyseren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 5 van 118Eerste   Vorige   1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste