Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Hoe technologie effectief onderwijs en leren kan verbeteren

De School of Business and Economics van de Universiteit van Maastricht gaat Canvas als digitale leeromgeving gebruiken. Ter gelegenheid daarvan vond vandaag een onderwijsdag plaats. Ik mocht een keynote verzorgen over het versterken van principes van effectief onderwijs met leertechnologie.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe editie Avans Plus postbachelor opleiding e-learning start op 12 maart 2020

De vierde uitvoering van de Avans Plus Postbachelor opleiding e-Learning gaat weer van start op donderdag 12 maart 2020! Ik verzorg als gastdocent drie onderdelen binnen deze cursus. De vorige 2 uitvoeringen waren helemaal volgeboekt dus wees er op tijd bij.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Behoefte aan inspiratie op het gebied van digitalisering en onderwijs, opleiden en leren?

Deze blogpost bevat een aantal bronnen over digitalisering en onderwijs, opleiden en leren, die het verkennen en ‘bookmarken’ waard zijn.

1) Onlangs stuitte ik op een blogpost van Graham Atwell over een video met Geoff Stead over digitale innovatie in het onderwijs.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berlin 2019: shaping the future of learning: Reflectie op de inhoud #OEB19

Onderstaande reflectie op de laatste editie van de OEB heb ik geschreven voor de december 2019 uitgave van de nieuwsbrief van e-learning.nl.

Met ongeveer 2500 deelnemers uit zo’n 70 landen is de OEB (voorheen Online Educa Berlin) waarschijnlijk ’s werelds meest omvangrijke internationale congres met een beurs op het gebied van technology enhanced learning.

Lees verder
Van SBO | 24-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.31

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.31 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Vormt ‘wearable technology’ de nieuwe databron voor HR?

De Fitbit, de Apple Watch en de Samsung Galaxy Watch zijn toepassingen van ‘wearable technology’. Door ze te dragen verzamelen deze apparaten gegevens over ons welzijn (voldoende bewegen of staan, sportactiviteiten, hartslag). James Proctor heeft voor HRZone een artikel geschreven waarin hij stelt dat deze technologieën HR-afdelingen en -medewerkers kansen bieden voor het bevorderen van het welzijn van medewerkers.

Lees verder
Van Avetica | 23-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Workplace (5): Stel je eigen cursusprogramma samen

Inwerkprogramma Stel je voor dat je een inwerkprogramma moet opzetten die uit meerdere Moodle cursussen bestaat. En het hele jaar door krijg je nieuwe collega’s die als onderdeel van het gehele onboardingtraject ook de cursussen succesvol moeten afronden binnen een bepaalde tijd. En uiteraard wil je hier amper werk aan […]


Het bericht Moodle Workplace (5): Stel je eigen cursusprogramma samen is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is dé Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt Moodle hosting, training, support en consultancy aan.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je als instelling starten met open badges en open microcredentials?

Binnen het publieke en particuliere middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs wordt alweer verschillende jaren nagedacht over en geëxperimenteerd met badges en microcredentials. Kyle Clements, Richard E. West en Enoch Hunsaker hebben voor het online tijdschrift ‘International Review of Research in Open and Distributed Learning’

Lees verder
Van SBO | 23-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Effectiviteit van training of e-Learning verhogen?

DE TOPRIGHT QUICKSCAN HELPT U U twijfelt aan de effectiviteit van een training of e-learning module? De...

Het bericht Effectiviteit van training of e-Learning verhogen? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Wat zegt literatuur over het gebruik van podcasts voor leren?

Podcasts zijn absoluut terug van weggeweest. Een jaar of 15 geleden was er veel belangstelling voor. Daarna is de aandacht weggezakt. Maar sinds een paar jaar worden podcasts weer veel beluisterd. Podcasts worden ook gebruikt voor leren. Gabi Witthaus is voor de ALT-C blog in de literatuur over podcasts en leren gedoken.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Wat moet je doen om AI-initiatieven succesvol te laten zijn

De afgelopen jaren hebben veel bedrijven initiatieven ontplooit op het gebied van artificiële intelligentie. Wat zijn de belangrijkste bevindingen? En hoe kun je dit vertalen naar het onderwijs en opleiden?

Irving Wladawsky-Berger doet verslag van een onderzoeksrapport over dit onderwerp (van de Boston Consulting Group en MIT Sloan Management Review).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Het belang van het maken van ethische afwegingen bij digitalisering

Kennisnet is een organisatie die normaliter altijd de kansen en mogelijkheden van digitalisering voor het onderwijs belicht. In ‘Waarden wegen. Een ethisch perspectief op digitalisering in het onderwijs gaan Remco Pijpers, Erwin Bomas,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Leren vanaf een klein scherm: hoe gaan we om met de uitdagingen?

Dankzij mobiele technologie zijn we zeer flexibel in waar we willen leren. Patti Shank heeft een interessant artikel geschreven waarin zij aangeeft dat leren vanaf een klein beeldscherm vanuit ‘cognitief perspectief’ de nodige uitdagingen heeft. Zij geeft ook tips hoe daar mee om te gaan.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe vormen van doceren, leren en beoordelen (Innovating Pedagogy) #IP2020report

Sinds 2012 publiceert de Britse Open Universiteit het rapport “Innovating Pedagogy” waarin men nieuwe vormen van doceren, leren en beoordelen beschrijft. Een week geleden is editie 2020 (pdf) uitgekomen, die samen met het National Institute for Digital Learning (NIDL) van de Dublin City University is geschreven.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Derde bloemlezing interessante artikelen over AI

Er wordt zeer veel geschreven over artificiële -kunstmatige- intelligentie (AI), ook in relatie tot leren, opleiden en onderwijs. Mede omdat ik de laatste tijd veel heb geschreven over de relatie tussen principes van een effectieve didactiek en leertechnologie,

Lees verder
Van SBO | 16-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Praktische Learning Analytics voor kwaliteit, business outcomes, efficiency en personalisering

Door: Peter Meerman | Learning Analytics Adviseur bij o.a. Philips, Shell en Novartis. Deze sessie geeft je...

Het bericht Praktische Learning Analytics voor kwaliteit, business outcomes, efficiency en personalisering verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 16-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

We stellen je voor aan Alix, onze online communicatiecoach

Alix is de naam van onze nieuwe online communicatiecoach die werkt op basis van artificial intelligence. Alix geeft feedback op reacties in video rollenspellen in TrainTool. "Concrete en bruikbare feedback is altijd al de sleutel om vaardigheden snel en efficiënt te verbeteren. Met deze nieuwe technologie ligt hoogwaardige, real-time feedback binnen handbereik voor miljoenen werknemers wereldwijd", zegt Marijn de Geus (CEO van de Faculty of Skills). Alix is de eerste applicatie die reageert op de inhoud van wat er gezegd wordt in de context van sociale interacties. 

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Ontwerpcriteria bij de vormgeving van blended learning

Ik heb regelmatig geschreven dat je bij de vormgeving van blended learning verschillende keuzes kunt maken. Ook heb ik aangegeven welke variabelen oftewel ontwerpcriteria ten grondslag liggen aan deze modellen voor blended learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Leren in een dynamische wereld

Anno 2020 hebben we (weer) te maken met de nodige maatschappelijke, wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen. Iets wat echter niet snel veranderd, is ons brein. Is dat een probleem?

Clark Quinn heeft onlangs een column aan dit fenomeen gewijd.

Lees verder
Van Avetica | 13-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe updates van Moodle

Vanmorgen heeft Moodle volgens planning diverse updates uitgebracht. De meest actuele versies zijn nu 3.8.1, 3.7.4, 3.6.8 and 3.5.10. Via https://download.moodle.org, Git of je Moodle hosting provider kan je deze updates verkrijgen. Als je versie 3.5.x, 3.7.x of 3.8.x draait dan hoef je alleen maar jouw Moodle site te (laten) updaten. […]


Het bericht Nieuwe updates van Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is dé Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt Moodle hosting, training, support en consultancy aan.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Gaat technologie vooral beïnvloeden hoe lerenden gaan netwerken?

Volgens Julia Freeland Fisher gaan we de komende jaren binnen het onderwijs technologie voor andere doelen gebruiken, dan voor leren. Zij ziet een nieuwe golf van ‘disruptive innovation’ op het onderwijs afkomen. Ik heb mijn aarzelingen.

Julia Freeland Fisher van het Clayton Christensen Institute stelt dat het (K12) onderwijs het afgelopen decennium zo’n 7 miljard dollar heeft geïnvesteerd in educatieve technologie.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek versterkt met behulp van leertechnologie

In 2019 is “Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” verschenen. In deze publicatie gaan de auteurs Tim Surma, Kristel Vanhoyweghen, Dominique Sluijsmans, Gino Kamp, Daniel Muijs en Paul A. Kirschner in op hoe je aan de hand van twaalf ‘evidence-informed’ instructieprincipes op een effectieve manier les kunt geven.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Leer je lerenden effectief te leren met en met behulp leertechnologie (Wijze Lessen)

“Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs is een groot succes. De relatie met leertechnologie kan deze bouwstenen echter verder versterken. In een aantal blogposts beschrijf ik daarom hoe je leertechnologie kunt gebruiken in het kader van deze bouwstenen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning als onderwijsinnovatie (online cursus)

De afgelopen tijd hebben Steven Verjans en ik voor de Open Universiteit de certified professional course ‘Blended learning als onderwijsinnovatie’ ontwikkeld. Je kunt je nu inschrijven voor deze online cursus.

In deze cursus gaan we in op blended learning als onderwijsinnovatie.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 08-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Tool van de maand: game-based learning met Seppo.io

Ongeveer 5 jaar geleden was ik met een groepje collega’s aan het brainstormen over het ontwerp van een workshop. Iemand riep: een fileworkshop!. Ik had daar meteen een visioen bij van een workshop in de trein om de file te vermijden. Het is altijd in mijn hoofd blijven hangen als iets wat ik nog een […]

Het bericht Tool van de maand: game-based learning met Seppo.io verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van SBO | 08-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Jane Hart’s Framework Modern Workplace Learning: Een kader voor leren en ontwikkelen

Door Wilfred Rubens Jane Hart heeft een nieuwe editie van het boek “Modern Workplace Learning” geschreven. Daarin...

Het bericht Jane Hart’s Framework Modern Workplace Learning: Een kader voor leren en ontwikkelen verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 08-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Overzicht functionaliteit per versie Moodle 3.8

Bij elke nieuwe Moodle versie maken wij een overzicht wat er nieuw is in die versie. Dit overzicht is nu weer bijgewerkt tot en met Moodle versie 3.8. We houden het overzicht bij sinds Moodle 2.1 en je kunt het downloaden om te zien wat er allemaal bij is gekomen […]


Het bericht Overzicht functionaliteit per versie Moodle 3.8 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is dé Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt Moodle hosting, training, support en consultancy aan.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Geef met behulp van leertechnologie feedback die lerenden aan het denken zet (Wijze Lessen)

Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs is een groot succes. De relatie met leertechnologie kan deze bouwstenen echter verder versterken. In een aantal blogposts beschrijf ik daarom hoe je leertechnologie kunt gebruiken in het kader van deze bouwstenen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

E-learning trends en ontwikkelingen (gastcollege postbachelor opleiding)

Vanavond mocht ik weer een interactief gastcollege over e-learning trends verzorgen, in het kader van de post-bacheloropleiding over e-learning van Avans +.

Ik had deelnemers weer gevraagd ter voorbereiding een korte inleidende video over trends te bekijken,

Lees verder
Van SBO | 07-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Uitdaging en oplossing van de Hockeybond om alle scheidsrechters NL te trainen en te certificeren

Door: Nathan Kipp – KNHB Hockeybond Deze sessie gaat dieper in op de uitdagingen van een sportbond...

Het bericht Uitdaging en oplossing van de Hockeybond om alle scheidsrechters NL te trainen en te certificeren verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 06-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

In 5 stappen ondernemer: hoe online en offline leren samenkomt in het vmbo-onderwijs

Qredits stimuleert ondernemerschap voor startups en studenten met behulp van FLOWSPARKS en wint met haar vernieuwende aanpak...

Het bericht In 5 stappen ondernemer: hoe online en offline leren samenkomt in het vmbo-onderwijs verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 06-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Learn Moodle MOOC januari 2020

Vanaf 13 januari 2020 start er weer een Moodle MOOC. In 4 weken tijd leer je werken met Moodle en alle didactische bronnen en activiteiten die in Moodle tot je beschikking staan. Tijdens deze MOOC werk je met Moodle 3.8 wat de meest recente versie is dus ook direct een […]


Het bericht Learn Moodle MOOC januari 2020 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is dé Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt Moodle hosting, training, support en consultancy aan.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Gebruik leertechnologie voor toetsing als leer- en oefenstrategie (Wijze Lessen)

Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs is een groot succes. De relatie met leertechnologie kan deze bouwstenen echter verder versterken. In een aantal blogposts beschrijf ik daarom hoe je leertechnologie kunt gebruiken in het kader van deze bouwstenen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

We praten al over de olifant in de onderwijstechnologie-kamer (maar…)

Naar aanleiding van een zeer uitvoerige en m.i. te eenzijdige blogpost van Audrey Watters over mislukkingen op het gebied van leertechnologie, stelt Pedro de Bruyckere de vraag of het geen tijd wordt om eens te praten “over de olifant in de onderwijstechnologie-kamer”.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Mijn terugblik op 2019 (persoonlijk en zakelijk)

Het is zo’n beetje traditie geworden dat ik aan het eind of begin van het jaar terugblik op het jaar ervoor, en iedereen dank waarmee ik afgelopen jaar heb samengewerkt. Hoe is het mij persoonlijk en zakelijk in 2019 vergaan?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

Gelukkig Nieuwjaar!

Ik wens jullie het allerbeste toe voor 2020.

Een goede gezondheid, welzijn, persoonlijke ontwikkeling, geluk en succes.

En laten we er vooral samen wat moois van maken.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-12-2019 | Article Rating | (0) reacties

Zorg met behulp van leertechnologie voor afwisseling in oefentypen (Wijze Lessen)

Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs is een groot succes. De relatie met leertechnologie kan deze bouwstenen echter verder versterken. In een aantal blogposts beschrijf ik daarom hoe je leertechnologie kunt gebruiken in het kader van deze bouwstenen.

Lees verder
Van Avetica | 29-12-2019 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Workplace (4): De kracht van dynamische regels

Automatiseer je workflows Een krachtige nieuwe functie in Moodle Workplace is het instellen van dynamische regels. Dit geeft zoveel mogelijkheden om je hele workflow in Moodle te automatiseren. Ik schat zo in dat dit één van de belangrijkste argumenten gaat zijn om Moodle Workplace te implementeren in je organisatie. Als […]


Het bericht Moodle Workplace (4): De kracht van dynamische regels is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is dé Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt Moodle hosting, training, support en consultancy aan.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-12-2019 | Article Rating | (0) reacties

Blockchain en onderwijs en opleiden

In deze video van bijna een kwartier legt John Domingue van de Britse Open Universiteit heel helder uit wat de relevantie van blockchain voor opleiden en onderwijs kan zijn.

Samenvattend komt de toepasbaarheid neer op:

  • Certificering (o.a.
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-12-2019 | Article Rating | (0) reacties

Prettige kerstdagen!

Ik wens jullie hele mooie kerstdagen toe met veel ruimte voor rust, genieten, gezelligheid en bezinning.

I wish you a Merry Christmas with a lot of time for rest, enjoyment, sociability and reflection.

Ich wünsche euch ein frohes Weihnachtsfest mit viel Raum für Ruhe,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-12-2019 | Article Rating | (0) reacties

Spreid oefening met leerstof dankzij leertechnologie over de tijd (Wijze Lessen)

Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs is een groot succes. De relatie met leertechnologie kan deze bouwstenen echter verder versterken. In een aantal blogposts beschrijf ik daarom hoe je leertechnologie kunt gebruiken in het kader van deze bouwstenen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-12-2019 | Article Rating | (0) reacties

Tal van mogelijkheden voor Nederlands hoger onderwijs om gezamenlijk te werken aan een veilige en verantwoorde digitale omgeving

Rectores magnifici van bijna alle Nederlandse universiteiten waarschuwen in De Volkskrant voor een te grote afhankelijkheid van Amerikaanse technologiebedrijven zoals Canvas, Coursera en Google. Mooie woorden. Nu nog de daden. Gelukkig zijn daar tal van kansen voor.

De bezwaren van de rectores zijn in lijn met de keynote die Christien Bok van SURFnet tijdens de laatste Onderwijsdagen heeft gehouden.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-12-2019 | Article Rating | (0) reacties

Impressie sponsorloop Serious Request #DeLifeline #3FM #SR19 en dankwoord

Gisteren heb ik deelgenomen aan de etappe Nijmegen-Arnhem van sponsorloop 3FM Serious Request: The Lifeline. 3FM zamelt geld in voor een goed doel van het Rode Kruis. Dat doen ze met The Lifeline, een wandeltocht van 500 kilometer (van Goes naar Groningen).

Lees verder
Van SBO | 20-12-2019 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.30

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.30 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-12-2019 | Article Rating | (0) reacties

Ondersteun bij moeilijke opdrachten met behulp van leertechnologie (Wijze Lessen)

Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs is een groot succes. De relatie met leertechnologie kan deze bouwstenen echter verder versterken. In een aantal blogposts beschrijf ik daarom hoe je leertechnologie kunt gebruiken in het kader van deze bouwstenen.

Lees verder
Van SBO | 20-12-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe word je een lerende organisatie en welke rol speelt een LMS hierin?

Praktijkcase UMCG. Door: Jan van der Koog, Opleidingsmanager Learning & Development Wenckebach Instituut UMCG. Hoe zorg je...

Het bericht Hoe word je een lerende organisatie en welke rol speelt een LMS hierin? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 20-12-2019 | Article Rating | (0) reacties

Privacyrapportage ISAE 3000 voor Avetica

Avetica verzorgt voor honderden klanten de hosting van hun Moodle sites. Meer dan 600.000 persoonsgegevens staan in al deze leeromgevingen. Naast de informatiebeveiliging moet ook de privacy heel goed geregeld zijn binnen Avetica. Elke klant van ons is namelijk Gegevensverantwoordelijke en heeft de verwerking aan Avetica uitbesteed. De klant is […]


Het bericht Privacyrapportage ISAE 3000 voor Avetica is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is dé Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt Moodle hosting, training, support en consultancy aan.

Lees verder
Van SBO | 20-12-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe T-Mobile 5 keer meer training content maakte met minder Instructional Designers

Dennis Mooldijk is Training en Development specialist bij T-Mobile en hij stond voor de uitdaging om met...

Het bericht Hoe T-Mobile 5 keer meer training content maakte met minder Instructional Designers verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-12-2019 | Article Rating | (0) reacties

Grote meerderheid (Amerikaanse) docenten geeft bij voorkeur (voornamelijk) face-to-face les

De Educause heeft onlangs een rapport gepubliceerd (pdf) waarin zij verslag doet van een grootschalig onderzoek naar de opvattingen van -voornamelijk- Amerikaanse docenten over ICT en onderwijs. Men is nogal gereserveerd ten aanzien van het gebruik van ICT in het onderwijs.

Lees verder
Pagina 5 van 83Eerste   Vorige   1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste