Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning wordt geleidelijk aan dominant

Enquêtes waarin gevraagd wordt naar de mate waarin blended learning en volledig online leren worden toegepast, zijn  vooral interessant als je naar de ontwikkeling in de tijd kijkt. Dan worden trends zichtbaar.

Campus Technology neemt elk jaar een vragenlijst af onder docenten in  het Amerikaanse hoger onderwijs,

Lees verder
Van SBO | 16-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

10 trends in 2019 op het gebied van leertechnologie

Door: Wilfred Rubens Het Britse Towards Maturity heeft onlangs aan 700 L&D-leidinggevenden over de hele wereld gevraagd...

Het bericht 10 trends in 2019 op het gebied van leertechnologie verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 16-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Waarom het zo belangrijk is dat je elkaar ‘het veters strikken’ blijft leren

Door: Annet Murre Mijn eerste ervaring met begeleide intervisie dateert uit 1969. Ver voordat begeleide intervisie erkend...

Het bericht Waarom het zo belangrijk is dat je elkaar ‘het veters strikken’ blijft leren verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Welke invloed zal artificiële intelligentie hebben op leren, opleiden en onderwijs?

Ik ben het eens met Donald Clark als hij schrijft dat artificiële intelligentie grote invloed zal hebben op leertechnologie. Wat zal deze invloed zijn?

Clark beschrijft vijf manieren waarop AI in 2018 van invloed was op leren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Chatbots: trends, en waar je aan moet denken als je chatbots gaat toepassen

Steeds meer organisaties passen chatbots toe. Een club als Gartner verwacht zelfs dat een groot deel van de contacten met ‘klanten’ met technologie afgehandeld kan worden (85%). Daarnaast kijken organisaties ook met een schuin oog naar educatieve toepassingen.

Lees verder
Van SBO | 14-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Een digitale leeroplossing waarmee kwaliteitsaudits moeiteloos worden doorstaan

Door: Nathalie te Rietstap | Consultant Learning & Development, Teijin Aramid Hoe zorg je ervoor dat medewerkers...

Het bericht Een digitale leeroplossing waarmee kwaliteitsaudits moeiteloos worden doorstaan verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 14-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Explained: Dunning Kruger Effect

Pedro de Bruyckere tipte via zijn weblog deze uitlegvideo over het Dunning Kruger effect. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Als werknemers zich niet uitspreken, dan ligt dat (waarschijnlijk) aan de organisatiecultuur

Als medewerkers hun mening geven, suggesties doen en hun zorgen durven te uiten, dan is een organisatie beter in staat om te gaan met kansen en bedreigingen. Het komt echter voor dat medewerkers zich stil houden. Hierbij spelen voornamelijk twee perspectieven een belangrijke rol.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Aangepaste Onderwijs Ontwerpcyclus Zuyd

Anderhalf jaar geleden heb ik aandacht besteed aan twee ontwerpmethodieken voor blended learning van hogescholen. Van één van die methodieken is nu een herziene versie beschikbaar.

Zuyd kende het lectoraat Technologie-Ondersteund Leren dat de Design Cycle for Education (DC4E) had ontwikkeld.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 11-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Tool van de maand: do-it-yourself animatie video

Een animatie video kan iedereen nu zelf maken met handige do-it-yourself tools. In deze blog vind je een aantal goede sites en tips om mee te starten. In elke Ennuonline leergang is er wel iemand die heel trots een zelfgemaakte animatie video laat zien. In de laatste leergang kwam Margreet helemaal enthousiast binnen: ´is er tijd […]

Het bericht Tool van de maand: do-it-yourself animatie video verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Belangstelling voor micromodules activerend online leren?

Op 4 februari aanstaande start de Open Universiteit met het verzorgen van zes micromodules over activerend online leren. Deze modules met een omvang van 2-4 uur kunnen gratis worden gevolgd. Ik mag ook een bescheiden bijdrage leveren aan dit initiatief.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Negentien van de meest populaire blogposts op het gebied van leren

Een aantal maanden geleden heeft Will Thalheimer een oproep gedaan om te achterhalen wat de meest populaire blogposts op het gebied van leren zijn. Gisteren heeft hij de uitkomsten gepresenteerd. Hiermee krijg je ook zicht op een aantal interessante blogposts,

Lees verder
Van Patrick Koning | 10-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Artikel AD: Mobieltjes in de klas

Afgelopen woensdag verscheen in het AD het volgende artikel over mobieltjes in de klas. Voor het artikel ben ik in […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Meta-analyse wijst op positieve effecten van technologie-ondersteund samenwerkend leren

Rond 2005 heb ik me -onder meer in het kader van een Europees project- intensief bezig gehouden met technologie-ondersteund samenwerkend leren (computer-supported collaborative learning; CSCL). Gisteravond heb ik dan ook met bijzonder veel belangstelling  Pedro’s blogpost A meta-analysis on computer-supported collaborative learning (Best Evidence in Brief) gelezen.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 09-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Moderne bestuurders weten het niet altijd

De vonken vlogen in de nieuwjaarsnacht door Scheveningen, maar nu de as bij elkaar is geveegd, is het burgemeester Pauline Krikke van Den Haag die nog onder vuur ligt. De kritiek op haar bestuursstijl is niet nieuw. Kan zij bestuurder blijven?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Ook bij leren via virtual reality maakt de (virtuele) docent het verschil (echter…)

Virtual Reality heeft veel potentie voor onderwijs en opleiden. Bovendien wordt deze technologie krachtiger en meer toegankelijk. Deens onderzoek suggereert dat de vraag of jongens en meisjes binnen VR effectief leren, afhankelijk is van de (virtuele) docent.

Psycholoog dr.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 07-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

3 tips om je onderwijs blended te maken

Om studenten te activeren, hogere cognitieve niveaus te bereiken en om tijdsinvestering van docenten te verlagen maken steeds meer docenten gebruik van online tools naast klassikale lessen en colleges. De variatie van mogelijke ingrediënten voor blended learning in het onderwijs is groot: verschillende soorten e-learning en e-training, online training en assessments, hoorcolleges, werkgroepen, groepsdiscussies, vragenuurtjes... En aan de docent de taak om de juiste ingrediënten én hoeveelheid in de spreekwoordelijke blender te doen zodat de leerdoelen bereikt worden. Maar kijk uit: als je teveel kiwi in je smoothie doet en te weinig banaan, kan het resultaat tegenvallen. Voorkom een blended vak met een zure nasmaak met de volgende 3 tips.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 07-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Employee-generated Learning is now mainstream

The main takeaway for me looking back on 2018 is that our approach of Employee-generated Learning (EGL) is becoming more and more mainstream. Let me explain why this is the case. Knowledge sharing, social learning, and peer-to-peer learning have become household names driving new knowledge acquisition in the workplace. Most research such as Udemy’s Learning Trends, E-learning Guild’s Predictions, Jane Hart’s Annual Survey, Expert Economy Author’s Insights and so on emphasizes the importance of these learning models. This reinforces their growing demand within the Learning industry.   As EGL is rooted in this sphere of learning models, this emphasis by big players is clear evidence of acceptance and adoption of our approach.

Healthy Competition

Easygenerator started pioneering the Employee-generated Learning approach in 2013. We have been championing this model ever since and have become more and more successful with our growing clientele. We now have over 1,000 customers in 70 countries. This success attracts attention and competition. In 2018, we noticed competitors entering the league of EGL. They try to offer products and services similar to Easygenerator’s. I see that as a compliment and as proof that our approach is maturing rapidly.

No fewer than 3 awards

CLO Award

We won the golden “Excellence in e-Learning” award at the 2018 CLO Learning in Practice Awards, presented by Chief Learning Officer magazine. This award was specifically awarded for how we implemented our Employee-generated Learning model at Nielsen. Screenshot_1

Brandon Hall Award

We won the “Best Advance in Content Authoring Technology” award by Brandon Hall. This one was awarded for the “Easygenerator enterprise plan for Employee-generated Learning” and for our product innovation in creating a subject matter expert-friendly learning tool. Screenshot_3.png

MVP Award

We won a third award for an article titled “Tight Budgets and Small L&D Teams? Time to Embrace Employee-Generated Learning.” The article was published in Training Industry magazine. It describes how the Employee-generated Learning approach will boost your productivity. In addition to this award, most L&D magazines and blogs such as CLO, ATD, Jane Hart, the E-learning Guild, Training Industry and STADA welcomed our articles and insights on the topic of EGL, which attests to the L&D community's growing interest in this trend.

DevLearn presentation

I presented this year at the DevLearn Conference in Las Vegas. The topic was “Multiplying Your L&D Capacity with Employee-Generated Learning.” I got such a huge response that we decided to repeat the presentation in webinar form in collaboration with the E-learning Guild and Aggregate. Here is the recording of that last webinar: https://vimeo.com/304452509

Easygenerator’s growth

And for me, the growth of my company Easygenerator is, of course, an important indicator. This year, we welcomed over 500 new customers (and the year is not over yet), bringing our total number of customers to more than 1,000. We also see significant growth among the customers who joined us before this year.

Quality and service

There is more to success than just the concept. Our product has scored an NPS of 53. The average for cloud-based software is around 30 and the best-performing software companies score around 55. Our 53 is out of this world and indicates that both our product and our services like customer support are on a very high level. If our Employee-generated Learning approach was not solving a real business problem, we would not be so successful. I believe that we are only at the beginning of reaching our potential, so I’m very much looking forward to 2019.   Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Diversificatie MOOCs zet door, maar groei vlakt af

Class Central heeft zoals elk jaar onlangs een rapport gepresenteerd met cijfers over deelname aan massive open online courses. Deze rapportage illustreert m.i. dat de groei in deelname aan het afvlakken is en dat de diversiteit op het gebied van MOOCs toeneemt.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Vernieuwende didactische aanpakken?

Sinds 2012 publiceert de Britse Open Universiteit het rapport “Innovating Pedagogy” waarin men nieuwe vormen van doceren, leren en beoordelen beschrijft. Vlak na de jaarwisseling heeft men in samenwerking met het Centre for the Science of Learning & Technology (SLATE)[ van de Noorse Universiteit van Bergen,

] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe lang nog e-learning?

Deze column heb ik geschreven voor de nieuwsbrief van e-learning.nl (november 2018).
De term e-learning is in 1999 gelanceerd in de slipstream van e-commerce en e-business. In die tijd werd alles ‘e’, terwijl een jaar of vijf later overal ‘2.0’ achter geplaatst werd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat is er uitgekomen van de ICT-voorspellingen die Isaac Asimov 35 jaar geleden deed?

Isaac Asimov (1920-1992) was onder meer auteur van science fiction-boeken. Op Oudjaarsdag 1983 heeft hij voorspeld hoe de wereld er in 2019 uit zou zien. Hij is onder meer in gegaan op de rol van de computer en op de impact van technologie op ons werk.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat kunnen we op het gebied van technology enhanced learning leren van discussies via sociale media?

Leren is een cognitief en sociaal proces. Interacties en dialogen tussen personen vormen belangrijke elementen van het leren. Deze interacties en dialogen kunnen ook online plaatsvinden. Daarbij zouden we wat mij betreft goed moeten kijken naar geleerde lessen uit discussies via sociale media zoals Twitter en Facebook.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Mijn terugblik op 2018 (persoonlijk en zakelijk)

Net als verleden jaar wil ik ook nu weer terugblikken op 2018. Helaas kan dat minder gedetailleerd dan verleden jaar.

Dat komt in verband met een groot computerprobleem waar ik tegenaan gelopen ben.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Gelukkig Nieuwjaar en de beste wensen voor 2019

Ook voor 2019 wens ik jullie veel geluk, gezondheid, warmte, plezier, inspiratie, kracht en succes toe.

gelukkig nieuwjaar

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Paar dagen Leuven

Meestal gaan we in de kerstvakantie een paar dagen weg. Dit keer zijn we naar Leuven geweest.

Eigenlijk vreemd. Je bent op tal van plekken ver van huis geweest. Maar we waren nog nooit in het centrum van Leuven geweest.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

2019 wordt het jaar van de AVG

Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensverwerking van kracht gegaan. Maar pas in 2019 zullen we de gevolgen pas echt merken.

Die conclusie kun je lezen in de bijdrage GDPR’s impact was too soft in 2018,

Lees verder
Van Faculty of Skills | 28-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Infographic: 4 typen online rollenspellen

Faculty of Skills maakt gebruik van online rollenspellen om medewerkers van verschillende organisaties te trainen. In deze infographic laten we je kennis maken met 4 verschillende typen rollenspelen die voor allerlei doeleinden kunnen worden ingezet! 

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Samenvattingen bestuderen via algoritmes

Tijdens de laatste editie van de Online Educa kwam ik een bedrijf tegen dat samenvattingen aanbod van meer dan 18.000 boeken. “Welke geavanceerde toepassing van artificiële intelligentie zit daar achter?”, vroeg ik me af.

Het in 1999 opgerichte bedrijf getAbstract heeft als missie het vinden,

Lees verder
Van Faculty of Skills | 27-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Is er leven na het eindejaarsgesprek?

In HR-land is het doodverklaren van begrippen een trend aan het worden. Zo kan de managementlaag volledig uit de organisatie worden geknipt. Maar is het niet dat, dan moest de afgelopen weken toch vooral het beoordelingsgesprek het ontgelden. Volgens de directeur human resources van Universiteit Maastricht kunnen we, samen met het functioneringsgesprek, zelfs de hele HR-afdeling opdoeken. Maar laten we eerlijk zijn: hij heeft wel een punt. De traditionele insteek van het eindejaarsgesprek heeft zijn langste tijd wel gehad. Je komt er niet meer mee weg om één keer per jaar te vragen ‘Hoe vind je zelf dat het gaat?’. Tijd voor iets nieuws, maar wat komt er eigenlijk na het eindejaarsgesprek? 

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Mythes over online cursussen

Volgens Alicia Geigel is het volgen van online cursussen volstrekt iets anders dan het volgen van traditioneel onderwijs. Zij stelt dat er echter vijf mythes over online cursussen bestaan.

a) Online cursussen zijn eenvoudig te volgen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Prettige feestdagen!

Ik wens jullie allemaal gelukkige en vrolijke kerstdagen toe. Deze dagen vormen een mooie gelegenheid voor bespiegelingen en bezinning. Het sleetje op onderstaande foto roept een dergelijke bespiegeling op.

Het zal eind jaren tachtig zijn geweest.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat zegt onderzoek over ICT in de klas?

Onderzoek naar het gebruik van ICT in de klas biedt een genuanceerd en niet eenduidig beeld als het gaat om de invloed op leerresultaten. Kijk echter ook naar de groep lerenden met zorgbehoeften.

Aaron S.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Welke theorieën en modellen over digitaal leren zou elke docent moeten kennen?

Matthew Lynch meent dat vijf  theorieën en modellen kunnen helpen de voordelen van technologie te benutten en leeruitkomsten te versterken en verbeteren.  Elke docent of opleider, die met ICT voor leren, opleiden en onderwijs aan de slag gaat,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Is een e-learning dag een goed idee?

Ik had er nog nooit van gehoord. Maar in de VS kennen ze binnen het onderwijs sinds 2014 het fenomeen “e-learning dag”. Verdient dat idee ook in ons land navolging?

De Washington Times Herald schreef gisteren dat de Washington Community Schools het idee van e-learning-dagen langzaam aan het omarmen zijn (het artikel kan binnen de EU niet worden gelezen omdat deze Amerikaanse online krant niet aan de AVG voldoet).

Lees verder
Van SBO | 21-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.20

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.20 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 21-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Groeien door je bedrijf anders te organiseren

Door: Ank Dierckx “Wat een leuke sfeer hier!!!!” Elke bezoeker die een stap binnen zet bij Euroforum...

Het bericht Groeien door je bedrijf anders te organiseren verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 21-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

De Data-Analist L&D

Door: Alexander van der Linden, Product Owner MyLearning KLM, en Thomas Kruithof, Data Strateeg en Product Owner HR-Data...

Het bericht De Data-Analist L&D verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 21-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Zorgverzekeraar Zilveren Kruis Snelkookprogramma eindejaarswerk met gamification

Door: Yvonne Bax, Klant Contact Verbetering Zilveren Kruis Voor zorgverzekeraars zijn november, december & januari de drukste...

Het bericht Zorgverzekeraar Zilveren Kruis Snelkookprogramma eindejaarswerk met gamification verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Welke randvoorwaarden zijn nodig voor de succesvolle invoering van blended learning?

Hadewych Delbaere van de University Colleges Leuven-Limburg (UCLL) doet in de meest recente editie van OnderwijsInnovatie verslag van haar studie naar welke voorwaarden nodig zijn om blended learning strategisch en duurzaam uit te bouwen.

Zij schrijft dat blended learning vaak wordt geïnitieerd door individuele docenten.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Weten werknemers of zij echt ‘nuttig’ leren?

Het Britse Towards Maturity heeft 10.000 deelnemers aan het programma “Towards Maturity Learner Intelligence” bevraagd naar benaderingen, uitdagingen en belemmeringen voor leren om hun werk in de huidige economie te doen. Zij concluderen dat moderne werknemers zich ontwikkelen als autonome en zelfsturende lerenden.

Lees verder
Van SBO | 20-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Mediasite

Mediasite is al jaren de technologie partner van Next Learning. Wij werken samen om te zorgen dat alle presentaties...

Het bericht Mediasite verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 20-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Manager, je communiceert onder de maat: onwil of onkunde?

Leidinggevenden en medewerkers communiceren te weinig met elkaar. Natuurlijk, jij en je medewerker hoeven geen beste vrienden te zijn, maar op het moment dat bepaalde zaken niet meer besproken kunnen worden gaat er iets mis. Dit is helaas niet zelden zo: 60 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers geeft aan onuitgesproken issues met zijn leidinggevende te hebben. Dit betekent dat dit in jouw organisatie waarschijnlijk ook voor ruim de helft geldt. Maar welke mensen zijn het? En waar lopen ze mee rond?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Meer online leren, minder campusonderwijs

Natuurlijk voltrekken trends zich over langere termijn. Toch lijkt in het hoger onderwijs van de VS een verschuiving plaats te vinden. Het aantal studenten dat deelneemt aan hoger onderwijs neemt af, terwijl de deelname aan online hoger onderwijs toeneemt. Zien we deze ontwikkeling ook in ons land terug?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Gebruik concept digital natives blijkt erg hardnekkig te zijn

Rond de eeuwwisseling beweerden auteurs als Marc Prensky dat we te maken hebben met een generatie die van nature of inherent technologisch onderlegd is, en zich anders gedraagt en denkt omdat men technologie intensief gebruikt. Dit concept van de ‘digital native’ heeft ook in de academische wereld aan populariteit gewonnen.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 18-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

"Er zal ook geoefend moeten worden"

In het eerste deel van het interview dat we hadden prof. dr. Carel Jansen, emeritus hoogleraar van de Rijksuniversiteit Groningen, bespraken we al hoe mensen leren communiceren. Maar dan het vervolg: hoe kun je dat leerproces en daarmee de communicate verbeteren? En hoe toets je dat? Je leest het in dit tweede deel. 

Lees verder
Pagina 5 van 72Eerste   Vorige   1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste