Achtergrond

Op deze pagina treft u een serie achtergrondartikelen aan die zijn geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


AI Avatars, Werknemers of Acteurs? Wie wordt de held van je e-learning video?
Van Moovs | 25-09-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • video

AI Avatars, Werknemers of Acteurs? Wie wordt de held van je e-learning video?

Door: Frank de Wit Maak je een video voor e-learning, dan maakt het nogal uit welke mensen daarin een rol spelen. Kies je voor professionele acteurs, ga je de eigen werknemers in de kijker zetten of ga je een moderne weg bewandelen door te kiezen voor AI-gegenereerde avatars? Elke optie heeft zij... Lees verder
Verandering van spijs doet leren
Van Let’s Learn! | 30-05-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

Verandering van spijs doet leren

Door: Helma van den Berg, Microlearning expert Let'sLearn! Afwisseling tijdens het leren gaat er vanuit dat je leerstof beter leert door verschillende onderdelen van een onderwerp door elkaar te bespreken en te oefenen. Het tegenovergestelde van afwisseling is leren waarbij één concept v... Lees verder
e-Learning maken nog eenvoudiger met FLOWSPARKS en AI
Van FLOWSPARKS | 27-03-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

e-Learning maken nog eenvoudiger met FLOWSPARKS en AI

De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) heeft de wereld razendsnel veranderd. Het vindt volop zijn weg in ons dagelijks leven. En natuurlijk doet AI ook in de sector van levenlang leren en ontwikkelen zijn intrede. Als innovatief bedrijf in Learning & Development integreert FLOWSPARKS het ... Lees verder
Betrokkenheid van werknemers. Hoe te realiseren?
Van iSpring Solutions | 24-03-2024 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

Betrokkenheid van werknemers. Hoe te realiseren?

De tijd is voorbij dat mensen een heel leven bij hetzelfde bedrijf blijven werken. Tegenwoordig vertrekken velen na verloop van tijd. Vaak omdat zij zich niet meer betrokken voelen bij hun werk. Zij kiezen voor een nieuwe werkplek waar zij betere carrièremogelijkheden verwachten en betere leidinggev... Lees verder
4 Redenen waarom Splintt VR inzet bij soft skill-trainingen
Van Splintt | 05-05-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

4 Redenen waarom Splintt VR inzet bij soft skill-trainingen

Door: Iwan van Tuinen   Virtual reality kan soft skills-training op een aantal manieren ondersteunen. Ontdek waarom Splintt gebruik maakt van VR-simulaties.   VR kan veelvoorkomende scenario's simuleren die werknemers op het werk tegenkomen. Het stelt ze in staat om hun sof... Lees verder
Effectieve e-learnings met microlearning
Van Let’s Learn! | 19-04-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • microlearning, overig

Effectieve e-learnings met microlearning

Door Let’s Learn! 5 redenen waarom de principes van microlearning onmisbaar zijn bij het maken van een goede e-learning. Als je het over e-learning hebt, dan heb je het over het overbrengen van educatieve stof of trainingsinhoud door het gebruik van elektronische apparaten zoals computer... Lees verder
Onderwijskundig ontwerper Janine Hengsdijk over examenproducten ontwikkelen
Van Bespeak | 03-04-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

Onderwijskundig ontwerper Janine Hengsdijk over examenproducten ontwikkelen

Iedereen die ooit een examen heeft afgelegd, weet dat een examen bestaat uit drie fasen: eindeloos blokken, vakjes aankruisen en de deur van het examenlokaal achter je dichttrekken. Met andere woorden: weten, zweten en vergeten. Waarom stellen we onszelf en anderen zo op de proef? En hoe komen exame... Lees verder
Voordelen van e-learning en tips voor effectieve implementatie
Van E-learning Training | 16-01-2023 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

Voordelen van e-learning en tips voor effectieve implementatie

Het is voor bedrijven belangrijk dat ze zich blijven ontwikkelen. Om dit te bereiken, is het noodzakelijk om de medewerkers voortdurend bij te scholen. Hiervoor zijn verschillende manieren mogelijk, zoals cursussen en trainingen die intern worden gegeven. Een andere mogelijkheid is e-learning: een o... Lees verder
Educatieve escape game: spelenderwijs leren
Van inBrain | 25-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

Educatieve escape game: spelenderwijs leren

De escape room/game is hot. De vraag naar een escape room als leeroplossing neemt toe. Dit artikel legt inBrain uit wat een escape room/game is. In 2013 opende in Nederland de eerste fysieke escape room. Tegenwoordig zijn ze door heel Nederland te vinden en blijft het aantal gestaag groeien. Dit ... Lees verder
Onderwijskundig ontwerpers Marleen Roode en Hilde Rietvelt over lesboeken ontwerpen
Van Bespeak | 10-11-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

Onderwijskundig ontwerpers Marleen Roode en Hilde Rietvelt over lesboeken ontwerpen

Ondanks technische ontwikkelingen en de toenemende digitalisering blijft het fysieke lesboek een hoeksteen van het onderwijs. Lesboeken zijn al lang geen verzamelingen tekst meer waarin zoveel mogelijk informatie is gepropt. Door middel van aantrekkelijke vormgeving, infographics en online component... Lees verder
Videoleren: the do’s en don’ts
Van Let’s Learn! | 16-09-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • microlearning, video

Videoleren: the do’s en don’ts

Door Helma van den Berg van Let's Learn! Videoleren werkt! Uit onderzoek van de Radboud Universiteit blijkt dat het gemiddeld leidt tot één hele punt hoger op de eindresultaten van middelbare scholieren. In andere woorden: leert een scholier met video’s, dan kan dat het verschil maken t... Lees verder
Terugkijken naar de opkomst van Microlearning in Nederland
Van Let’s Learn! | 13-06-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • microlearning

Terugkijken naar de opkomst van Microlearning in Nederland

Weet jij nog wanneer je een sprong maakte in jouw ontwikkeling? Ik weet dat nog heel goed. Ik heb twee van die momenten. De eerste keer was tijdens mijn hbo-opleiding, in 1989. Ineens ging mijn studie helemaal als vanzelf: het kwartje was gevallen door de stageperiode. De tweede keer was op het mome... Lees verder
De meerwaarde van video binnen je leerprogramma
Van Let’s Learn! | 24-02-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

De meerwaarde van video binnen je leerprogramma

Een video inzetten binnen je leerprogramma: dat doe je niet omdat het ‘leuk’ is, of omdat het voor afwisseling zorgt. Dat doe je omdat het van toegevoegde waarde is voor je cursisten. Dit artikel leert je - aan de hand van gedegen onderzoek - welk type video je in welke context het beste... Lees verder
Microlearning en de voordelen van spaced learning
Van Let’s Learn! | 14-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • microlearning

Microlearning en de voordelen van spaced learning

Stampen werkt niet. Wel voor de stamppot natuurlijk, maar niet om iets te leren. Om iets echt goed te kunnen leren en onthouden, kun je het leren beter spreiden in de tijd. Dit blijkt uit onderzoek dat gedaan is naar de manier waarop wij kennis consumeren en hoe ons brein werkt. Dit gegeven wordt in... Lees verder
Microlearning: push of pull? Ga voor een optimale motivatie
Van Let’s Learn! | 31-10-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • microlearning

Microlearning: push of pull? Ga voor een optimale motivatie

Microlearning wordt aangeprezen vanwege de voordelen tot prestatieverbetering. Toch kan de integratie in de organisatie een uitdaging zijn. Niet weten hoe microlearning het beste kan worden aangeboden, is vaak een grote hindernis. Wat werkt het beste? Push of pull? Push versus pull In het Nede... Lees verder
The Ultimate eLearning Jargon Glossary 2021
Van imc information multimedia communication | 30-09-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

The Ultimate eLearning Jargon Glossary 2021

In verwarring als je termen tegenkomt als Adaptive Learning, Conversational Learning, Multi-tenancy LMS of Predictive Analytics? En ook niet thuis in afkortingen als EPSS, LXP, LRS, NGDLE of xAPI? Dan is de verklarende woordenlijst die IMC op e-Learning.nl plaatste, ongetwijfeld een uitkomst. Sowies... Lees verder
Stappenplan voor kiezen van een LMS
Van e-Learning.nl | 01-09-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

Stappenplan voor kiezen van een LMS

Als het de eerste kennismaking is met learning management systemen (LMS), kan het kiezen van de juiste een hele uitdaging zijn. Toch is het de moeite waard, omdat een passende LMS kan helpen met het verbeteren van opleiden en trainen van werknemers en daarmee met het verbeteren van de bedrijfsresult... Lees verder
4 microlearning-strategieën om lerenden te blijven inspireren
Van Let’s Learn! | 02-03-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • microlearning

4 microlearning-strategieën om lerenden te blijven inspireren

In de huidige tijd moet leren kort, krachtig en op het juiste moment beschikbaar zijn, overal en op iedere device. Geen wonder dat microlearning zo hot is. Maar wat zijn nu de beste vormen voor deze korte leerinterventies of learning bytes? De uitgangspunten voor goede microlearning Microlearn... Lees verder
Hoe ervaren werknemers online leren?
Van CrossKnowledge | 11-12-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

Hoe ervaren werknemers online leren?

Online leren heeft steeds meer aan het vertrouwen gewonnen van de L&D-teams en lerenden in de meest succesvolle en innovatieve bedrijven ter wereld. Dankzij een decennium van grote vooruitgang in leermethoden, samen met een versnelling van de digitale transformatie in 2020, is online leren de st... Lees verder
Hoe meet je de impact van microlearning?
Van Let’s Learn! | 30-11-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • microlearning

Hoe meet je de impact van microlearning?

Door: Helma van den Berg, microlearning expert Let’s Learn! Micolearnings zijn effectief in het gebruik, maar hoe effectief? Hoe meet je de impact van het leren met microlearnings? We geven je in dit artikel 5 manieren waarmee je de impact kunt achterhalen. Een goede serie microlear... Lees verder
De essentie van een goede leerstrategie
Van CrossKnowledge | 17-03-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

De essentie van een goede leerstrategie

Aandachtspunten voor een echte leerstrategie We leven in een wereld die continu onderhevig is aan steeds snellere veranderingen. De onzekerheid en onvoorspelbaarheid zijn toegenomen. Dit vraagt om belangrijke aanpassingen voor de manier waarop leren en ontwikkelen wordt vormgegeven binnen een bed... Lees verder
De 3 mythes rond videoleren
Van Let’s Learn! | 01-07-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • microlearning, video

De 3 mythes rond videoleren

Iedere leervorm heeft zo zijn voor- en nadelen. Maar vaak zijn deze niet bekend bij de opkomst van een nieuwe leervorm. Wij vonden drie hardnekkige mythes rond videoleren binnen arbeidsorganisaties. We delen ze graag met je: Mythe #1: Video is passief leren Mythe #2: Video gaat te snel en ve... Lees verder
Waaraan moet microlearning voldoen?
Van de Redactie | 26-03-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • microlearning

Waaraan moet microlearning voldoen?

Microlearning wordt steeds vaker toegepast. Maar niet elke korte leeroplossing is een goede microlearning. Terwijl goed ontwikkelde content van essentieel belang is voor een succesvolle leerinterventie. Helma van den Berg van Let’s Learn zet in de rubriek Achtergrond op een rij waaraan (het on... Lees verder
Waaraan moet microlearning voldoen? 5 design karakteristieken
Van Let’s Learn! | 26-03-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • microlearning

Waaraan moet microlearning voldoen? 5 design karakteristieken

Microlearning wordt steeds vaker toegepast. Het is vooral succesvol bij medewerkers die onderweg zijn, die geen vast kantoorplek hebben of kortcyclus werken. Denk aan account- en salesmanagers, mensen op een helpdesk, servicemensen in het veld, chauffeurs en logistieke medewerkers. Het onderweg zijn... Lees verder
Hoe maak je microlearning?
Van Let’s Learn! | 16-11-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • microlearning

Hoe maak je microlearning?

Leren is leuk. Leren doet iedereen graag. Voor leren maakt iedereen veel tijd. Graag nog zo’n training! Zo is dat toch? Of denken jouw collega’s hier anders over? Horen zij bij de mensen die niet zo positief zijn over leren? Die geen tijd hebben om dingen te leren die ze ook kunnen opzo... Lees verder
Mobile- of microlearning? Zoek de verschillen
Van Let’s Learn! | 19-06-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • microlearning

Mobile- of microlearning? Zoek de verschillen

Regelmatig worden mobile leren en microlearning voor hetzelfde fenomeen gebruikt. Veel mensen denken dat het om leren op de smartphone gaat en dat er altijd apps bij nodig zijn. Dit vraagt om een heldere uitleg van de verschillen. Definities Microlearning zijn leerinterventies die vragen oplossen... Lees verder
Drie essentiële principes voor microlearning
Van Let’s Learn! | 23-10-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • microlearning

Drie essentiële principes voor microlearning

Microlearning werkt. John Hancock Investments zag het kennisniveau bij medewerkers met gemiddeld 17% stijgen, met daarbij uitschieters naar 37%. Wat is het geheim achter het succes van microlearning? Daar denken ze bij John Hancock Investments in Amerika achter te zijn. Het gaat om drie principes ui... Lees verder
Vijf redenen waarom werkgevers kiezen voor microlearning
Van Let’s Learn! | 10-10-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • microlearning

Vijf redenen waarom werkgevers kiezen voor microlearning

De opmars van microlearnings lijkt ook in Nederland niet te stuiten. In de Verenigde Staten zijn microlearnings al langer in gebruik en populair bij bedrijven. Het leren met microlearnings heeft niet alleen voor de gebruiker veel voordelen, maar zeker ook voor de werkgever. Wat zijn de redenen voor ... Lees verder
Video: Hoe film je een videorollenspel?
Van Faculty of Skills | 10-10-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • video

Video: Hoe film je een videorollenspel?

Wanneer we bij TrainTool een opnamedag (of: 'draaidag') hebben om de videorollenspellen op te nemen voor een nieuw trainingsprogramma, speelt de projectmanager een belangrijke rol. Die stapt namelijk in de schoenen van de regisseur en zorgt ervoor dat het filmen een succes wordt. Waar let deze regis... Lees verder
De vijf voordelen van microlearning
Van Let’s Learn! | 15-09-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • microlearning

De vijf voordelen van microlearning

De opmars van microlearnings in Nederland is niet te stuiten. In de Verenigde Staten zijn microlearnings al langer in gebruik en populair bij bedrijven. Het leren met microlearnings heeft voor de gebruiker veel voordelen. Wat zijn die voordelen? Je leest het in dit artikel van Helma van den Berg van... Lees verder
Wat is microlearning?
Van Let’s Learn! | 01-09-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • microlearning

Wat is microlearning?

Microlearning dé trend in corporate learning in de VS, volgens Josh Bersin (Principal ‘Bersin by Deloite’). De ontwikkeling past in de razendsnelle groei van HRD-tools voor bedrijven en opleiders. Microlearnings zijn korte leereenheden gericht op de kortetermijn en op kortdur... Lees verder
Design thinking in L&D: 4 principes voor blijere werknemers
Van Faculty of Skills | 14-06-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

Design thinking in L&D: 4 principes voor blijere werknemers

Het is de laatste jaren een veelgebruikte term geworden binnen HR: de overwhelmed employee. Werknemers worden overspoeld door een constante stroom aan nieuwe informatie en onbekende technologieën, maar dit leidt vrijwel niet tot hogere productiviteit. Wat blijkt? De hoeveelheid aan keuzes ... Lees verder
Een wetenschappelijke blik op videorollenspellen
Van Faculty of Skills | 29-03-2017 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

Een wetenschappelijke blik op videorollenspellen

Het rollenspel is al decennialang het centrale onderdeel van menig communicatietraining. De videovariant combineert een versterkt effect met een andere dynamiek, waarin beeldscherm en camera een belangrijke rol spelen. Maar in hoeverre heeft ‘praten tegen een scherm’ te maken m... Lees verder
Kennisborging en vakmanschap
Van Future Learning | 12-11-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

Kennisborging en vakmanschap

Informatiemiddag, 20 juni 2016, SPARK Rosmalen Op maandagmiddag 20 juni waren ruim 40 mensen aanwezig bij de informatiemiddag die georganiseerd werd voor klanten van IPV Training & Advies, Future Learning bv en Build Up Skills Nederland. HR-managers, opleidingsmanagers, trainers en direct... Lees verder
Triple Blend Learning™
Van HiHaHo | 25-06-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

Triple Blend Learning™

Van ‘blended’ naar ‘triple blend’ Er zijn veel benaderingen van het idee ‘blended learning’. Maar in grote lijnen bestaat elke vorm hiervan uit twee componenten: een online component en een offline component. Online wordt informatie overgebracht die overwege... Lees verder
Beter onthouden met HiHaHo Interactive Video Learning
Van HiHaHo | 15-06-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

Beter onthouden met HiHaHo Interactive Video Learning

Herhaling is een essentiële factor bij het leren. En juist op dit punt sluit HiHaHo Interactive Video Learning op overtuigende wijze aan. Dat opgedane kennis snel vergeten wordt, is sinds de ontdekking van de Ebbinghaus Forgetting Curve bekend. Het weer kwijt raken van informatie verl... Lees verder
Didactische reductie
Van HiHaHo | 05-06-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

Didactische reductie

E‐learning bij Icademy is ontdaan van alle overbodige ruis; het accent komt daardoor volledig te liggen op wat werkelijk belangrijk is. De cursist leert dus alleen wat hij of zij echt over het onderwerp moet weten. Iets deftiger gezegd gaat het hierbij om ‘didactische reductie’.  ... Lees verder
Leerstijlen
Van HiHaHo | 24-05-2016 | Article Rating | (1) reacties
  • overig

Leerstijlen

De e‐learningproducten van Icademy sluiten adequaat aan bij elke denkbare leerstijl. Bij het aanbieden van online lesmateriaal kan men de bekende indeling in leerstijlen van Kolb (doener, denker, dromer, beslisser) als uitgangspunt nemen. Maar ook is het mogelijk uit te gaan van een meer g... Lees verder
Breinleren
Van HiHaHo | 17-05-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

Breinleren

E‐learning bij Icademy sluit naadloos aan bij de relevante grondprincipes van het zogenaamde 'breinleren', namelijk door de kracht van herhaling, een voortdurend appél op betrokkenheid, inschakeling van meerdere zintuigen, focus op waar men zich bevindt binnen het leerproces, e... Lees verder
Sleuteldimensies voor e-learning
Van HiHaHo | 02-05-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

Sleuteldimensies voor e-learning

De e-learning bij Icademy beweegt zich volledig binnen de zes sleuteldimensies voor elearning zoals die geformuleerd zijn door het JISC Learning and Teaching Committee. Vanaf het begin van de 21e eeuw gelden deze ‘key-dimensions’ als maatgevend binnen de wereld van online leren... Lees verder
Model MKB Werkplekleren
Van HiHaHo | 21-04-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

Model MKB Werkplekleren

De kortste omschrijving voor het concept van MKB Werkplekleren luidt: Leren binnen het MKB doe je op de plek waar je werkt. Daar en nergens anders. Dit blijkt uit het hier gepresenteerde model. Om de voornaamste aspecten van MKB Werkplekleren in beeld te krijgen, beantwoorden we hier volgende vra... Lees verder
E‐learning en kennis, kunde en vaardigheid
Van HiHaHo | 14-04-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

E‐learning en kennis, kunde en vaardigheid

De combinatie van e‐learning met het direct aanleren van vaardigheden in de praktijk sluit aan bij algemeen aanvaarde concepten over de manier waarop nieuwe informatie effectief wordt verwerkt met het oog op verbetering van het functioneren in de praktijk. Bij elke op de praktijk georiënteerd... Lees verder
Basiskenmerken Icademy e‐learning
Van HiHaHo | 31-03-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

Basiskenmerken Icademy e‐learning

Volgens het concept van e‐learning bij Icademy:   v   sluit de combinatie van e‐learning en het aanleren van praktijkvaardigheden aan bij algemeen aanvaarde manieren waarop nieuwe informatie effectief wordt verwerkt voor verbetering van het functioneren in de praktijk. Bi... Lees verder
Triple Blend Learning™
Van HiHaHo | 23-03-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

Triple Blend Learning™

Bij old school ‘blended learning’ gaat het om de overdracht van les- of leerstof binnen twee verschillende contexten: de fysieke werkelijkheid van een klaslokaal en de virtuele realiteit van online leren. Het innovatieve concept van Triple Blend Learning™ maakt het mogelijk om beid... Lees verder
Beter onthouden met interactieve video
Van HiHaHo | 18-03-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

Beter onthouden met interactieve video

Herhaling is een essentiële factor bij het leren. En juist op dit punt sluit HiHaHo Interactive Video Learning op beslissende wijze aan. Dat opgedane kennis snel vergeten wordt, is sinds de ontdekking van de Ebbinghaus Forgetting Curve bekend. Het weer kwijt raken van informatie verloopt expone... Lees verder
Het kiezen van een auteurstool
Van Courseware | 09-03-2016 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

Het kiezen van een auteurstool

Voor het ontwikkelen van e-learning zijn er veel auteurstools op de markt (ook wel: authoring tool). Maar welke te kiezen? In deze bijdrage zet  The Courseware Company de keuzecriteria op een rij. Vervolgens wordt gekeken naar structuur en beheer. Het artikel sluit af met een aantal techni... Lees verder
Performance Support
Van tts | 07-12-2015 | Article Rating | (0) reacties
  • overig

Performance Support

Performance support is ‘learning at the moment of need’.   70% van je kennis verkrijg je op de werkplek, 20% door onderlinge kennisoverdracht en slechts 10% door formele trainingen en leren. Dit is de reden dat veel bedrijven afscheid hebben genomen van “vooraf leren” ... Lees verder

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.