toggle menu
Zoeken
Contact
Adverteren
Home
Nieuws
Achtergrond
Vacatures
Demos
Cases
Marktspelers
Opleiders
Redactie
Inloggen
Nieuwsgierigheid als motor van ontwikkeling (en de invloed van AI daarop)
Nieuwsgierigheid is van groot belang voor leren en ontwikkelen. Volgens Robert-Jan Simons zijn er acht vormen van nieuwsgierigheid. Wat is de mogelijke invloed van het ge...
Lees verder
Nieuws
Meld u aan voor de nieuwsbrief
Registreer
Bloggers
Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Huidige artikelen
Archieven
Ingaven voor 'Sibrenne Wagenaar'
Van Sibrenne Wagenaar
|
17-06-2025
|
|
(0) reacties
Werkplekleren stimuleren? Ontwerp krachtige leerervaringen met AI
Sanne, een ervaren projectmanager, krijgt een lastige klantvraag binnen. Hoe gaat ze dit gesprek aanpakken? Ze opent een taalmodel als ChatGPT en vraagt om 3 suggesties hoe op de vraag te reageren. Ze kiest er 1 en werkt daar nog wat op door, totdat ze zich voldoende voorbereid voelt om het gesprek te voeren. Na […]
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
03-06-2025
|
|
(0) reacties
Durf jij te twijfelen aan wat je ziet?
Beter leren kijken – wat wij als Losmakers leerden van dit boek en van Stefan van der Stigchel Lopen deze strepen recht of scheef? Kijk eens goed. En nog eens. Wat zie je écht? Onze hersenen zijn meester in het invullen van patronen, soms zelfs zó goed dat ze ons misleiden. Wat je denkt te […]
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
16-04-2025
|
|
(0) reacties
Is de L&D-professional straks overbodig? AI zet ons vak op z’n kop
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
17-03-2025
|
|
(0) reacties
Maak leren in je werk leuk met een persoonlijk AI-leerplan
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
28-02-2025
|
|
(0) reacties
Worden we lui van AI? Hoe generatieve AI ons kritisch denken verandert
Worden we luie denkers door generatieve AI zoals ChatGPT? Als ik een draaiboek voor een workshop moet maken vraag ik het altijd aan ChatGPT, en ik ben nooit helemaal tevreden over het resultaat. Ik ga dan zelf nog andere werkvormen toevoegen, of neem langer de tijd. Maar.. ik merk ook wel dat ik minder zin […]
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
16-02-2025
|
|
(0) reacties
robtest
gsdgsf hfdhsf
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
14-02-2025
|
|
(0) reacties
nog een test
fwei iewtiyeriwtyoierg
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
14-02-2025
|
|
(0) reacties
testrob
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
14-02-2025
|
|
(0) reacties
robtest
tstewtwetwtewwt
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
14-02-2025
|
|
(0) reacties
Testrob
Test
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
11-02-2025
|
|
(0) reacties
Prompt battle op de werkvloer: met een beetje competitie leren over generatieve AI
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
05-12-2024
|
|
(0) reacties
Julie Dirksen on the elephant and the rider: why knowledge isn’t enough for learning
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
29-11-2024
|
|
(0) reacties
Persona’s met ChatGPT: Snel je doelgroep in beeld
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
29-10-2024
|
|
(0) reacties
Twee weten meer dan één: ontdek de creatieve kracht van generatieve AI
Ik kreeg laatst de tranen in mijn ogen van een gesprek met Vale (via stem) binnen ChatGPT. Ik ging in gesprek met mijn toekomstige zelf- over 15 jaar. Vale kan nog steeds niet goed rekenen dus volgens hem ben ik dan 70 jaar :). Ik werk nog steeds, maar niet meer fulltime en alleen in […]
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
14-10-2024
|
|
(0) reacties
Tool van de maand: 4 AI tools om je e-learning mee te maken
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
07-08-2024
|
|
(0) reacties
Werkvormen bedenken en opdrachten schrijven samen met ChatGPT
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
12-06-2024
|
|
(0) reacties
Van persona tot evaluatie: artikel in TvOO
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
29-04-2024
|
|
(0) reacties
Generatiebruggen slaan via je blended ontwerp
Mijn dochter kwam laatst vol verbazing vertellen: “Weet je wat ik heb meegemaakt? Een collega heeft een cursus gevolgd over omgaan met generatie Z…. ” Ik snap dat het raar voelt, alsof je een alien bent. Toch valt er iets fascinerends te ontdekken in de verschillende manieren waarop generaties leren. Elke generatie groeit op met […]
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
18-03-2024
|
|
(0) reacties
Tool van de maand: Animaties maken met Vyond AI
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
13-02-2024
|
|
(0) reacties
Maak een chatbot om je workshop of les nog beter te maken
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
06-12-2023
|
|
(0) reacties
50 prompts om je creativiteit bij het ontwerpen te stimuleren
Is ChatGPT jouw creatieve sidekick? Wel, die stelling gooide ik vorige week in de groep tijdens een workshop. En wat denk je? De discussie barstte los! Is het leunen op ChatGPT voor ideeën een recept om zelf lui achterover te gaan leunen of juist een een boost voor je creativiteit? Ik merkte zelf ook een […]
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
21-11-2023
|
|
(0) reacties
ChatGPT en AI-hulp: in no-time een grof ontwerp voor je leertraject!
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
13-11-2023
|
|
(0) reacties
Tool van de maand: Afbeeldingen maken met generatieve AI
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
25-10-2023
|
|
(0) reacties
Blended leren: praktische inzichten en game changers in de nieuwste podcast van Kessels & Smit
Ik ben gepodcast samen met Wilfred Rubens over het ontwerpen van blended, online en hybride leren. Ik ben vaak toch wel zenuwachtig voor zo’n podcast maar dit was een hele leuke setting- er werden namelijk verschillende podcasts opgenomen en de andere podcasters zaten ook in de ruimte. Dan wordt het meer of je tegen hen […]
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
21-09-2023
|
|
(0) reacties
Podcasts: van luisteren tot zelf maken
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
19-09-2023
|
|
(0) reacties
Tool van de maand: videos maken met AI tools
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
16-08-2023
|
|
(0) reacties
AI & ChatGPT: je nieuwe collega’s bij het ontwerpen van blended leren
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
03-07-2023
|
|
(0) reacties
Hoe je een digitaal tweede brein ontwikkelt
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
01-06-2023
|
|
(0) reacties
Spaarne Gasthuis vernieuwt de zorg van binnenuit: met leren in het werk
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
19-05-2023
|
|
(0) reacties
Tool van de maand: Virtual Reality met WarpVR
We hadden een bubbelende meetup over VR. Voor een meetup van drie uur hebben we ongelooflijk veel inzicht gekregen in deze vragen met dank aan Kees van Meeuwen, Fiona Dekker en Monique Snijder. Ik heb zelf twee nieuwe inzichten opgedaan: 1. Het is eigenlijk nooit genoeg om alleen te oefenen in VR. Je hebt de […]
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
28-03-2023
|
|
(0) reacties
Verrassend: VR toepassingen kun je al zelf maken
Ik spreek Peter Faulhaber via Zoom en het is meteen duidelijk hoeveel hij van technologie houdt want voor ik het weet praten we over digitale tweelingen, Hololensen en LXPs. Peter werkt als Digital Learning advisor en developer bij de NS, vooral aan medewerkers ondersteunen op de werkplek. Peter heeft interessante dingen gemaakt met Virtual Reality […]
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
06-03-2023
|
|
(0) reacties
Tool van de maand: ChatGPT voor leren en ontwikkelen – een paar mooie ervaringen
Je hebt het vast voorbij zien komen: ChatGPT. Alexander Klöpping schrijft er een opiniestuk over Mark Rutte mee, studenten laten er hun verslag door schrijven. We hebben er een razend slimme, schrijvende assistent bij. Via de site chat.openai.com maak je gratis een account aan en kun je aan de slag. Overigens is er nu ook […]
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
26-01-2023
|
|
(0) reacties
10 actieve werkvormen om kennis op te frissen bij de flipped classroom
(deze blog is geschreven in samenwerking met chat.openai.com) Ik was bij Amnesty International op bezoek. De organisatie was in feeststemming voor het kerstdiner met statafels en outfits vol glitters. Het was ook feestelijk omdat het de afsluiting was van een drie-maands traject over blended leren. De Amnesty deelnemers hadden allen ge-experimenteerd met nieuwe ontwerpen. Twee […]
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
16-01-2023
|
|
(0) reacties
Hoe stimuleer je online deelnemers om kennis met elkaar te delen?
De ene groep deelnemers is online actiever dan de andere groep. En dat puzzelt me wel, want waar kan dit door komen? Ik zie het bij onze leergang Ontwerpen en Faciliteren van Blended Leren bijvoorbeeld. Zo’n twee keer per jaar werken we gedurende 4 maanden met 10 tot 15 deelnemers en natuurlijk gaan we daarin […]
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
06-12-2022
|
|
(0) reacties
Activerende online opdrachten met Absorb-Do-Connect
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
25-11-2022
|
|
(0) reacties
Tool van de maand: Ai helpt je online video’s, afbeeldingen en muziek maken
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
22-09-2022
|
|
(0) reacties
Scaling up: werken met grote groepen online
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
27-06-2022
|
|
(0) reacties
Onze workshop in Karlsruhe: innovatief denken over blended leren
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
23-06-2022
|
|
(0) reacties
Hybride leersessies: wat werkt en wat niet?
Een hybride leerbijeenkomst ontwerpen en begeleiden is nog best een kunst. Wat werkt wel en niet? Meer daarover in deze blog.
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
20-06-2022
|
|
(0) reacties
Afkijken bij handige sites over digitale didactiek voor docenten
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
30-05-2022
|
|
(0) reacties
Blended ontwerp: laat je deelnemers pieken
Hoe laat je mensen pieken? Hoe kun je een goed blended ontwerp maken zodat mensen top in hun vakgebied worden? Ik heb het boek Peak gelezen, geschreven door Anders Ericsson en Robert Pool. Het is een fantastisch boek wat me veel nieuwe ideeën en inzichten gaf. Ik kende het woord ‘deliberate practice’ maar snap dit […]
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
18-05-2022
|
|
(0) reacties
Vijf cruciale competenties voor het faciliteren van hybride bijeenkomsten
Het Vlaamse steunpunt voor cultureel erfgoed gaat aan de slag met hybride bijeenkomsten en vergaderen. Welke werkvormen gebruik ik in een hybride sessie? hoe betrek ik alle deelnemers? Welke competenties heb ik nodig als facilitator? Ik faciliteer daar een hybride sessie. Veel organisaties zijn bezig met de techniek – het installeren van speakerphones, het kopen […]
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
11-05-2022
|
|
(0) reacties
testgif
test[gif-player id=”12834″]
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
21-04-2022
|
|
(0) reacties
Hoe krijg je een online platform dat werkt voor innovatie? Via technologische verleiding
Kan een online platform helpen bij innovatie? De ambulancedienst wil communiceren en samenwerken op een manier die past bij het nu. Er was een sterk verouderd intranet met irritante pop-ups. Technologie kan dus wel degelijk een hele belangrijke rol spelen om een organisatie innovatiever en wendbaarder te maken. De ervaring van de ambulance laat dit zien: er is een sociaal intranet geïntroduceerd. Het platform nodigt uit om vragen en successen te delen. Nu werken ambulance medewerkers samen en voelen zich veel meer verbonden met de organisatie. Alle collega's zijn veel zichtbaarder.
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
12-04-2022
|
|
(0) reacties
Hoe je een flitsende kennisclip maakt
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
28-03-2022
|
|
(0) reacties
50 ideeën voor blended leren met humor
Blended leren heeft ook humor nodig. In deze blog vind je 50 werkvormen met humor. Humor heeft veel voordelen. Uit onderzoek blijkt dat humor niet alleen invloed heeft op de manier waarop je je voelt, maar ook invloed heeft op innovatie en leren. In deze blog vind je 50 werkvormen die je kunt gebruiken om humor in een online sessie te brengen.
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
23-03-2022
|
|
(0) reacties
Hoe zorg je dat die sociale technologie wél werkt?
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
22-02-2022
|
|
(0) reacties
Tool van de maand: 4 habit tracker apps om nieuwe gewoontes te ontwikkelen
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
18-02-2022
|
|
(0) reacties
Je doelgroep in beeld met Learning Experience Design en Jobs to be Done
(geschreven in samenwerking met Mariel Rondeel) Ons boek blended leren ontwerpen start met een hoofdstuk over de start en het belang van je doelgroep in beeld. Bij blended leren moet je andere vragen stellen, om bijvoorbeeld de digivaardigheid en online ervaringen te begrijpen. Er staat een interview in met Niels Floor over Learning Experience Design […]
Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar
|
10-02-2022
|
|
(0) reacties
Tool van de maand: interactieve afbeeldingen (hotspots) maken
Lees verder
Pagina 1 van 5
Eerste
Vorige
[1]
2
3
4
5
Volgende
Laatste
Agenda
20-5-2025
Didactiek opleiding
1-7-2025
Storyline: Articulate Certified Training
15-7-2025
Praktische Advanced Storyline Training
Algemeen
Nieuws
Nieuws van aanbieders
Internationaal nieuws
Columns
Blogs
Events
E-learning
Wat is e-learning?
Achtergrondartikelen
Aanbieders
Opleiders
Praktijkvoorbeelden
Demos
Social Media
Facebook
Youtube
Twitter
LinkedIn
Contact
Hoe kunt u ons bereiken?
Redactie
Adverteren
Inschrijven Nieuwsbrief
Home
Nieuws
Achtergrond
Vacatures
Demos
Cases
Marktspelers
Opleiders
Redactie
Contact
Adverteren
Inloggen