5 typen online opdrachten en tools
Binnen ‘do’ en ‘connect’ zijn verschillende typen opdrachten te bedenken. Op de website van het Absorb-Do-Connect model vind je veel voorbeelden. Daarnaast kun je je laten inspirerend door handige sites over digitale didactiek.
Ik beschrijf 5 typen online opdrachten: interactieve zelfstudieopdrachten, quizzes, online discussie-opdrachten, praktijkgerichte (groeps)opdrachten en zelf iets maken. Bij elk type opdracht vind je een paar apps en tools die je kunt gebruiken om de opdrachten te maken.
Type 1: interactieve zelfstudieopdrachten
Je wil deelnemers even actief aan het werk zetten met de inhoud van een artikel of video. Ze hebben net iets gelezen en je zoekt naar een manier voor verwerking van de inhoud. Denk dan eens aan het op de goede volgorde zetten van gebeurtenissen op een tijdslijn, een drag & drop activiteit, ‘fill in the blancs’ of gebruik van flashcards.
Een paar tools om interactieve zelfstudieopdrachten mee te maken zijn:
- H5P, zeer veelzijdig, redelijk gebruiksvriendelijk en open source. Wil je je eens verdiepen in het maken van interactieve zelfstudieopdrachten dan is deze tool een aanrader.
- Genially, een veelzijdige tool voor het creëren van interactieve en geanimeerde presentaties, interactieve afbeeldingen, gamification en nog veel meer. Makkelijk starten met een template waar je op doorwerkt.
- Videoask, een tool waarin je een video opneemt en vervolgens een vraag aan koppelt. Deelnemers kunnen de vraag beantwoorden in het dialoogvenster naast de video.
Type 2: quizzes
Veel deelnemers vinden een quiz fijn omdat ze gelijk het resultaat zien. Een quiz kun je op verschillende manieren gebruiken. De deelnemer bekijkt een video of leest een artikel en beantwoord vervolgens een paar quizvragen om te toetsen wat hij weet. Een quiz kan je ook aan het begin van een training of module gebruiken. Een ‘test je kennis’ quiz waarmee de deelnemer voor zichzelf nagaat waar hij op dat moment staat. Bij een fout antwoord krijgt de deelnemer een suggestie waar meer informatie over dat onderwerp te vinden is. Ze creëer je een maatwerk leerpad voor iedere deelnemer. En de derde mogelijk is om de quiz samen te laten stellen door de deelnemers zelf. Je vraagt ze om allemaal een vraag met antwoorden aan jou toe te sturen en jij maakt de quiz. Op een volgend gezamenlijk moment speel je dan de quiz.
Tools om een quiz mee te maken: Mentimeter of Kahoot, Slido of Quizzit.
Type 3: online discussie-opdrachten
Onderlinge uitwisseling werkt voor veel deelnemers stimulerend. Wat je ervoor nodig hebt is een forumfunctie. Misschien zit dit in je online leeromgeving en anders kun je gebruik maken van een aparte communitytool of van WhatsApp. Een paar ideeën:
- Maak een opdracht waar je naar een ervaring van de deelnemers vraagt. Iedereen heeft wel een eigen, unieke ervaring wat de uitwisseling vaal waardevol maakt.
- Eén deelnemer stelt een vraag uit zijn of haar praktijk en je nodigt de andere deelnemers uit om daarop te reageren. Hierbij kun je nadenken over de vorm van reageren: een tip, een doordenkvraag of je gebruikt een paar intervisiestappen.
- Deelnemers uploaden een tussenproduct en in kleine groepjes geven ze elkaar feedback op het gemaakte product.
Tools die je hierbij kunt gebruiken:
- Flipgrid, een tool waarin je met elkaar communiceert middels korte filmpjes.
- Discord, Slack of MightyNetwork als communityplatform.
- Feedbackfruit of Peergrade voor het geven van feedback op elkaars werk.
Type 4: praktijkgerichte (groeps)opdracht
Als we weer even kijken naar het model Absorb-Do-Connect, dan zijn praktijkgerichte (groeps)opdrachten ook waardevol. Opdrachten die je online geeft en waarmee je deelnemers stimuleert om in het werk aan de slag te gaan. Zo ontwikkelde ik onlangs een online leertraject voor voedingsassistenten in de zorg en een van de opdrachten was om gedurende een dag de vochtinname bij te houden voor 3 cliënten. Ze kregen daarvoor een observatieformulier, gingen aan de slag en uploaden aan het eind van de werkdag het ingevulde formulier. De diëtiste van de zorginstelling gaf tot slot feedback op het werk.
Tools voor praktijkgerichte opdrachten:
- Google Forms om een invulformulier mee te maken
- Flipgrid voor een korte reactie van een collega op het werk
- Filmpje met je smartphone en delen via WhatsApp
Type 5: Deelnemers zelf iets laten maken
Tot slot kan het krachtig zijn om deelnemers een product te laten maken als opbrengst van een leeractiviteit. Een eerdergenoemde vorm is het samen maken van een quiz, maar je kunt ook denken aan het maken van een podcast of een infographic. Het type product dient aan te sluiten bij de inhoud waar het over gaat en bij de doelgroep. Misschien lukt het om een product te laten maken waar deelnemers in het werk ook echt wat aan hebben? Een video met een pitch, een infographic met de tien tips, een podcast voor collega’s.
Tools waar deelnemers makkelijk mee werken zijn:
- Audacity voor het maken van een podcast
- mmhmm voor het maken van een screencast
- Canva en Genially voor het maken van een infographic of interactieve afbeelding
- Twine voor het maken van een interactief verhaal