Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Veel organisaties zijn op zoek naar manieren om generatieve AI goed in de organisatie te introduceren. Al snel denk je dan aan een workshop of training. Maar hoe ga je daarna verder en hoe je de uitwisseling levend? Een leuke vorm daarvoor is de Prompt Battle. Een speelse, interactieve manier om met generatieve AI aan de slag te gaan en nieuwe mogelijkheden samen met collega’s te ontdekken.
Simpel gezegd: een wedstrijdje wie de slimste prompts kan bedenken om het beste AI-resultaat te krijgen. Niet alleen goed voor de competitiegeest, maar vooral voor het leren van elkaars aanpak. Want geloof ons: twee weten meer dan één, maar een hele groep weet nóg meer.
Je leert door te doen: in plaats van een droge uitleg, ga je meteen aan de slag en ontdek je samen hoe AI werkt. Daarnaast triggert de competitie ieders creativiteit. Dat leidt tot betere prompts en verrassende uitkomsten en vooral veel experimenteren. Na de battle leer je door te vergelijken en te reflecteren.
De eerste Losmakers prompt battle was een succes en super creatief. De teams van steeds 3 personen hebben keihard gewerkt. Een overzicht wat onze Losmakers in een uur hebben gemaakt.
* een groene campagne voor een scholengemeenschap met presentatie en infographic: Groen moet je doen! * een app Spark the change met instructie, promo en uitrol plan * een Waste to Art challenge om kunstwerken te maken van afval. Inclusief chatbot en animatie
We waren echt onder de indruk hoever de teams gekomen waren. Het leren van elkaar werkte ook echt: de een had wel al eens animaties gemaakt met behulp van AI, de ander was goed in gedetailleerde prompts. Wat we leerden was ook interessant: uiteindelijk had het team gewonnen die niet de mooiste producten had maar wel de best doordachte campagne, en de kunst daarvan zat toch verstopt in de eerste prompts- waar een chain of thought prompt in zat: “Ik ben een adviseur leren en ontwikkelen op een grote scholengemeenschap. Deze scholengemeenschap bestaat uit verschillende niveaus van vmbo tot en met gymnasium. Ik wil graag weten wat kenmerken zijn van deze leerlingenpopulatie. Kun je dit beschrijven in tien bullets?” en daarna “Dank je wel voor dit complete overzicht. Kun je een gemeenschappelijke factor vinden waardoor je al deze leerlingen kunt motiveren tot ander gedrag?” Hierdoor was de doelgroep van meet af aan goed in beeld.
Naast dat het je werk leuker en makkelijker kan maken is de EU AI–Act is februari 2025 in werking getreden (wel een tongtwister: spreek maar eens tien keer achter elkaar EU-AI act uit…). Het betekent twee dingen: organisaties moeten bewust na te denken over de niveaus van kunstmatige intelligentie die zij inzetten. De act klassificeert AI toepassingen van onaanvaardbaar risico naar minimaal risico. Het tweede ding is dat medewerkers die met AI werken AI-geletterdheid moet zijn. AI mag niet zomaar worden gebruikt: iedereen moet begrip hebben van de impact en de manier waarop het werkt.
Vanuit onze ervaringen hebben we een aantal tips:
Dank Matilda Rizopulos voor het mee organiseren!
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar