Animaties kunnen goed werken voor leeropbrengst bij dynamische processen
Voor we allemaal animaties gaan maken is het wel goed om te kijken naar het effect. Er is veel onderzoek gedaan naar het effect van animaties en avatars op leren. Animaties kunnen effectief kunnen zijn omdat ze helpen bij het visualiseren van moeilijk voor te stellen, dynamische processen. Ze kunnen de cognitieve belasting verminderen door informatie op een versimpelde manier te presenteren. Een voorbeeld: in deze studie onder 565 studenten bleek dat het gebruik van 3D-modellen en animaties de intrinsieke motivatie van de leerlingen om natuurkunde te leren groter maakt. Ze waren meer geïnteresseerd, deden actiever mee en begrepen het ook beter. Dan hebben we het waarschijnlijk wel over visualisaties van natuurkundige processen zoals dat suiker smelt bij voorzichtig verwarmen en weer stolt bij afkoelen. Dit is echter geen dialoog monoloog of een vertelling. Bij Vyond kun je voorlopig alleen uit deze drie formats kiezen.
Een goede animatie vermijdt cognitieve overload
Echter, super logisch: er zijn goede en slechte animaties. Te veel informatie in animaties kan namelijk ook leiden tot cognitieve overbelasting. De drie valkuilen bij video zijn: te veel informatie, niet aansluiten bij de kijker en teveel laten gebeuren. Nu is een animatie vaak wel rustig maar aansluiten bij de kijker moet je toch zelf bewaken door het script en vooronderzoek (en goede prompts). De multimedia principes van Mayer gelden natuurlijk ook voor animaties, denk aan tekst op de juiste plek bij de uitleg zetten. Connie Malamed rapporteert over onderzoek waarin blijkt dat ook veel animaties deze principes niet goed toepassen. Er was bijvoorbeeld te veel tekst en te weing signaling – dat is de kijker helpen naar het juiste te kijken. Hier zul je dus zelf op moeten letten- niet te veel en niet te lang. Daarbij kan de Vyond dialoog zich wel goed lenen voor een gesprek waar je als kijker in mee wordt genomen, meer dan in een monoloog.
Kijk uit met talking heads
Werkt een monoloog? Wat zegt onderzoek over sprekende personen (“talking heads”)? In het artikel “Like it or learn from it: Effects of talking heads in educational videos” door Christina Sondermann en Martin Merkt onderzoeken ze het effect van de talking head in video’s. Voor het testen van de video’s in het onderzoek werden verschillende onderwerpen gebruikt, verdeeld over vier categorieën: geografie, biologie, natuurkunde, en geschiedenis. Interessant: het onderzoek toont aan dat video’s mét een sprekende persoon slechter presteren qua leren in vergelijking met video’s zonder. Echter, deelnemers beoordeelden de leerervaring wel hoger en kozen vaker voor video’s met een sprekende persoon wanneer ze zelf mochten kiezen. De sprekende persoon zorgde voor meer verbinding.
Het kan dus goed zijn om te mixen, een talking head met bijvoorbeeld slides, foto’s en visuele uitleg. Vanuit dat oogpunt is het goed dat je ook teksten kunt toevoegen in de Vyond templates en kan het interessant zijn om Vyond vertelling templates uit te proberen.