Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Je hebt het vast voorbij zien komen: ChatGPT. Alexander Klöpping schrijft er een opiniestuk over Mark Rutte mee, studenten laten er hun verslag door schrijven. We hebben er een razend slimme, schrijvende assistent bij. Via de site chat.openai.com maak je gratis een account aan en kun je aan de slag. Overigens is er nu ook een betaalde versie.
Is ChatGPT de gamechanger voor leren en ontwikkelen? Gaat de ChatGPT ons helpen bij het ontwerpen van leerprogramma’s, het schrijven van een draaiboek of e-learning scripts? Kun je het inzetten als training of leertraject?
ChatGPT is een chatbot met kunstmatige intelligentie die teksten kan maken op basis van vragen. Hij of zij (?) is niet alleen in staat om je vraag te begrijpen, maar geeft ook heel nuttige antwoorden. Daarnaast onthoudt ChatGPT je conversatie en kun je doorvragen. Vraag bijvoorbeeld om verduidelijking of dieper ingaan op het onderwerp. De chatbot is getraind met miljarden bronnen, overigens gaan de bronnen maar tot 2021. Een bijzondere chatbot omdat veel van de uitkomsten van hoog niveau zijn. Zo is het niveau van een essay regelmatig hoger dan van een HAVO-5 leerling.
Meer weten? Bekijk de video met uitleg over ChatGPT door the Wall Street Journal.
Tijdens de LOSmakers meetup met professionals werkzaam in Leren en Ontwikkelen bleek bijna de helft al wel te hebben gestoeid met ChatGPT. Een greep uit de ervaringen:.
In al deze gevallen werkt het prima als een extra collega, maar dan een collega die die je eigenlijk altijd tijd voor je heeft om mee te denken.
Als je kijkt naar de verschillende taken van L&D-ers kun je aan de volgende manieren denken om ChatGPT te gebruiken.
ChatGPT is een doorontwikkeld taalmodel dat enorm veel door mensen geschreven teksten heeft gezien. Hij baseert zijn reactie op miljarden online bronnen. Echter, ChatGPT beoordeelt niet of iets wel of niet klopt. Hier ligt een belangrijke rol voor ons en voor onze samenwerking met inhoudsdeskundigen. In de Meetup kwam herhaaldelijk naar voren dat het echt belangrijk is om de inhoud te checken.
Je weet ook niet waar de bron of bronnen vandaan komen die ChatGPT gebruikt. Dit schijnt in de toekomst wel te gebeuren, maar vooralsnog is dat een black box. Neem jij bij een stukje tekst dat (mede samen) met de ChatGPT is geschreven een verwijzing op? Of vind je dat niet nodig?
ChatGPT kan niet rekenen. Dus je financiële administratie moet je echt zelf blijven doen. Zo blijkt bij een som dat hij het gemiddelde neemt van allerlei getallen in zijn bronnen en geeft dus niet het juiste antwoord. En nauwkeurigheid is niet zijn sterkste kant. Hoeveel organisaties met een LMS werken? Het cijfer dat je krijgt is niet betrouwbaar. Of wat is het beste ziekenhuis in Noord-Holland? Dat kun je beter zelf uitzoeken of berekenen.
Een aantal goede vragen om te stellen vind je in de post van Barend Last. Barend heeft ook een document met 12 manieren om ChatGPT te gebruiken bij blended leren. Ook leuk:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar