Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 21-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

ChatGPT en AI-hulp: in no-time een grof ontwerp voor je leertraject!

Gemaakt met DALL-E

Als ontwerper van (blended) leertrajecten kan je ChatGPT en generatieve AI toch echt niet links laten liggen. Het kan je in zo veel stappen behulpzaam zijn! In deze blog geef ik bij elke stap in het ontwerpproces (van leerdoelen tot evaluatie) een paar voorbeelden. 

Van het schrijven van leerdoelen tot creatieve evaluatiemethodes

Ontwerpen van leertrajecten is zowel een analytisch als een creatief proces en bij beide processen kan ChatGPT een rol vervullen. Creatief door ChatGPT mee te laten denken in werkvormen, een ander ontwerpmodel los te laten op de betreffende leervraag of feedback te geven op een grof ontwerp dat je in gedachten hebt. Ondersteunend bij de analyse door persona’s te maken, een voorstel te doen voor leerdoelen of een visuele weergave te maken van een grof ontwerp.

Laten we er vanuit 5 fasen in het ontwerpproces naar kijken:

  1. De start: vanuit een persona de leerdoelen formuleren.
  2. Ontwerp maken voor een leertraject: ideeën aanreiken voor leeractiviteiten, toepassen van een specifiek ontwerpmodel zoals Absorb-Do-Connect of de Jukebox?
  3. Innovatief maken van je ontwerp (daarover in een volgende blog meer 🙂
  4. Ontwikkelen van onderdelen: een draaiboek nodig met interactieve werkvormen? Een observatieformulier bij een rollenspel? Een casus waar deelnemers mee aan de slag kunnen?
  5. Evalueren: hulp bij het maken van een rubrics, evaluatievragen of suggesties voor een formatieve evaluatie.

1: De start: persona’s en leerdoelen

Een persona is een profiel van een potentiële deelnemer aan je leertraject. Het geeft je inzicht in de achtergronden en leerbehoefte van je doelgroep. Je kunt ChatGPT vragen om een paar (3 maar ook 20 🙂 verschillende persona’s te maken. Die persona’s kun je voorleggen aan inhoudsdeskundigen waar je mee werkt. Maar je kunt bijvoorbeeld ook ChatGPT vragen om vanuit een van de persona’s feedback te geven op een grof ontwerp.

Een prompt-voorbeeld vind je hieronder. De uitwerking door ChatGPT hier.

Je bent ontwerper van leertrajecten. Ontwerp 3 persona’s voor mijn traject. Onderwerp van het leertraject is klantvriendelijk werken. De duur van mijn leertraject is 3 maanden. De doelgroep bestaat uit medewerkers van een call center bij een grote Nederlandse bank. Werk de persona’s uit in een tabel, met de volgende kolommen: naam, korte omschrijving van de privé-situatie, ervaring als call center medewerker, ervaring met technologie, favoriete online tool, lastige situatie in het werk ten aanzien van klantvriendelijk werken, motivatie voor deelname aan het leertraject en 3 belangrijke leerdoelen. Beschrijf de persona’s in steekwoorden. Zorg voor diversiteit.

Leuke app: Gamma voor het vlot maken van slides

Stel nu dat je deze uitwerking van een paar persona’s visueel wilt maken of eens wilt voorleggen aan collega’s, dan kan je hier met de AI tool Gamma.app in een paar minuten een paar slides voor maken. Je kiest voor slides, document of webpagina. Je geeft een paar zinnen en de app gaat voor je aan de slag. Hier zie je het document voor de persona ‘Fatima’ uit de vorige prompt: 

Formuleren van leerdoelen

Ik ben zelf niet een enorme fan van het beschrijven van leerdoelen en ben blij dat ik ChatGPT hierbij kan inschakelen. Ik formuleer nu vaak een set aan ‘eerste versie leerdoelen’ met ChatGPT, daar maak ik vervolgens een bewerking op en dan leg ik ze ter toetsing voor aan betrokkenen bij het leertraject.

Een voorbeeld van een prompt vind je hieronder. De uitwerking hier.

In de organisatie is het belangrijk dat medewerkers beter worden in het onderhouden van hun externe contacten. Dit om ervoor te zorgen dat we als organisatie beter op de hoogte zijn van nieuwe en belangrijke ontwikkelingen. Ik wil 5 leerdoelen formuleren voor een training. In deze training dienen medewerkers te leren om goed gebruik te maken van LinkedIn, hun communicatievaardigheden ontwikkelen en netwerk kunnen onderhouden. De leerdoelen dienen gericht te zijn op het ontwikkelen van vaardigheden. Zorg ervoor dat de doelen SMART geformuleerd zijn en een observeerbaar werkwoord in zich hebben.

Tip!

Een belangrijke kracht van ChatGPT is dat hij in een ‘chat’ door kan denken. Hierdoor kan je iteratief werken: ben je niet tevreden met de output, dan kun je aanvullende informatie geven, een vraag stellen, een volgende opdracht geven. Ook kun je ChatGPT vragen wat hij nodig heeft om tot betere output te komen: “Stel mij een paar vragen die helpen om mijn prompt te verbeteren” of “Beschrijf de leerdoelen zo dat heel duidelijk is wat mensen kunnen na de training”.

2. Maken van een grof (visueel) ontwerp

Behalve leerdoelen formuleren kan een taalmodel je ook helpen met het hele ontwerp van een training, cursus of workshop. Volg je eigen ontwerpproces en experimenteer met mogelijkheden om ChatGPT mee te laten denken. Een paar suggesties:

  • Een learning wave maken. Met de betaalde versie van ChatGPT kun je een visuele weergave laten maken door het gebruik van de plug-ins Whimsical Diagrams of Show me (zie het voorbeeld hieronder).
  • Suggesties geven voor een mogelijke opbouw van het traject (waaronder: ritme, modules, tijdspad, formeel of informeel leren, enzovoort).

4. Ontwikkelen van leercontent

Hier kunnen we een reeks aparte blogs over schrijven. Die gaan vast komen. Want met AI en ChatGPT kun je heel veel maken. Denk aan een animatie, een kennisclip, een podcast, een stripverhaal. Hier een voorbeeld van een ’test-je-kennis-quiz’.

Om medewerkers bewuster te maken van de waarde van AVG-kennis, heb ik een ‘Test-je-AVG-kennis-quiz’ gemaakt. Een vlotte uitwerking, om in de organisatie inhoudsdeskundigen te laten zien wat er mogelijk is. ChatGPT heb ik gevraagd om op basis van een intern AVG-beleidsdocument 10 multiple choice vragen te bedenken, met daarbij tevens een indeling in drie soorten antwoorden: voor iemand die nog niets weet over AVG, voor iemand met vooral theoretische kennis en voor iemand die al op een goede manier AVG principes toepast in zijn of haar werk. Zo kan dit er dan uitzien:

Tools voor het ontwikkelen van leercontent

5. Evaluatie vormgeven

Laatste stap is vaak het ontwerpen van de evaluatie. En ook hier kun je eerste stappen zetten met ChatGPT. Vraag bijvoorbeeld om vanuit de leerdoelen evaluatiepunten te benoemen op de vier evaluatieniveaus. Werk je graag met multiple choice vragen, dan kan ChatGPT per evaluatievraag een aantal antwoordmogelijkheden beschrijven. Heb je ideeën nodig om de evaluatie uit te voeren? Ook daar kan ChatGPT over meedenken. Daarnaast kan hij rubrics maken waarop je opdrachten kunt beoordelen.

Hier vind je de output van ChatGPT voor de prompt hieronder. 

Je bent ontwerper. Voor een training voor call center medewerkers die moeten leren om klantvriendelijker te werken, ga je de evaluatie uitwerken. Daarbij maak je gebruik van het raamwerk van Kirkpatrick. Formuleer voor de volgende leerdoelen de evaluatie op de vier niveaus: basisvragen snel kunnen beantwoorden, een lastige klant te woord kunnen staan, doorschakelen naar de juiste persoon in de organisatie, doorvragen in het gesprek.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: