Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 27-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Onze workshop in Karlsruhe: innovatief denken over blended leren

Op de Learntec conferentie in Karlsruhe hebben we een workshop gegeven  ‘Towards a more innovative blended learning design‘. Wij vonden het ontzettend leuk om deze workshop te doen en kijken er goed op terug. Twee oefeningen uit de workshop delen we graag in deze blog. We hebben ze gebruikt met zo’n 40 Duitse L&D professionals tijdens onze workshop op Learntec2022. 40 mensen tijdens de laatste sessie om 16.30 met mooi weer laat wel zien dat er veel interesse is. Na een half uur was iedereen op stoom en ontstonden er fantastisch leuke ideeën.Men ging vol ideeën en inspiratie de deur uit. Met dank aan Jane Hart, want zij nodigde ons uit om een workshop te verzorgen in de ‘English track’ van #Learntec2022.

Ben je vooral bekend met e-learning en webinars en op zoek naar andere vormen van leren? Heb je een beperkte set aan tools voor je blended leertraject? Niet getreurd, want vaak kan er meer dan je denkt! In deze blog leer je twee technieken die helpen om tot innovatieve leervormen voor blended leren te komen.

Innovatief ontwerpen kan ook met bestaande technologie: Ik nam eens deel aan een online circusfestival waarin ik in de piste werd ontvangen door de circusdirecteur. Vervolgens kon ik kiezen uit verschillende tentjes met voorstellingen. Het was gewoon in Zoom. Of denk eens aan een 24 uurs marathon over een thema, met elk uur een webinar om aan mee te doen, blogs om kennis te delen en een forum voor informeel contact. Het kan met Teams. Hoe kom je op dit soort ideeën? Ik beschrijf twee technieken die je zelf en met collega’s kunt toepassen.

Techniek 1: Speel het TPACK spel

Deze techniek werkt goed met een paar collega’s en is gebaseerd op het TPAKC model. Dit TPACK model is ontwikkeld door Matthew Koehler en Punya Mishra en beschrijft waarover je als ontwerper of trainer moet beschikken om technologie zinvol te gebruiken bij leren en ontwikkelen. Je hebt kennis over de inhoud van het ‘vak’, je weet hoe je deelnemers zich die inhoud eigen kunnen maken én je weet hoe technologie het leren kan versterken. En vervolgens komt het er op aan deze drie kennisvelden goed te verbinden met elkaar. Dat laatste is de kunst.

Een voorbeeld: je maakt een interactieve video (de technologie) van een ontwikkelgesprek (de inhoud) waarmee deelnemers kunnen oefenen met verschillende manieren van reageren (de leerstrategie), waarbij ze het effect van hun reactie in de video zien. De velden met elkaar verbinden vraagt om creatief denken, en dit is wat het TPACK spel vraagt. Hoe werkt het?

  • Gebruik drie kleuren kaartjes. Een kleur voor inhoud, bijvoorbeeld onderhandelen, timemanagement, voorbehouden handelingen. Zorg dat het onderwerpen zijn waar jouw groep mee werkt. Een andere kleur voor leerstrategieën als presenteren, onderzoeken, interviewen, werken aan een casus, discussiëren. En de derde kleur voor technologie: video, LinkedIn, podcast. Bij deze categorie kun je alleen de tools opschrijven die in de organisatie beschikbaar zijn, maar je kunt ook breder denken. Dit is afhankelijk van je doel.
  • Doe de kaartjes op kleur in drie enveloppen of doosjes.
  • Nu ben je klaar om het spel te spelen. Vraag teamleden om uit elk doosje een kaart te trekken. Handig is om de 3 ingrediënten even op te schrijven.
  • Dan is de vraag: welke leerinterventie kun je bedenken met deze drie ingrediënten? Laat ze hier even over buzzen en verzamel dan de ideeën die ontstaan.

In Karlsruhe hadden we bijvoorbeeld als combinatie:

  • Tool: Mentimeter
  • Onderwerp: Hybride werken
  • Leerstrategie: Discussie

Wat kunnen we bedenken?

  • Je formuleert een paar stellingen over hybride werken en via Mentimeter leg je deze voor aan een grote groep medewerkers. De opbrengst is input voor een discussie.
  • Je werkt met trainers die ervaring hebben met hybride werken en je gebruikt Mentimeter om op die ervaringen te reflecteren. Er volgt een discussie over de vraag wanneer wel en niet voor hybride kiezen.
  • Je verzamelt een aantal bronnen over hybride werken en vraagt deelnemers om die bronnen te bestuderen. Op basis daarvan formuleren ze een paar argumenten ‘voor’ en ’tegen’ hybride werken. Dit is stof voor discussie. Na de discussie gaan de deelnemers vragen bedenken die ze willen voorleggen aan collega’s bij wijze van onderzoekje. Voor dit onderzoekje gebruiken ze vervolgens Mentimeter.
  • Je doet een nulmeting met Mentimeter: hoe sta je tegenover hybride werken. Vervolgens voer je een discussie en aansluitend stel je nogmaals de vraag hoe ze tegenover hybride werken staan.

 

Techniek 2: Werk met de 4 lenzen van het SAMR model

Een tweede techniek om je denken te stretchen is het SAMR model gebruiken. Dit kun je alleen doen, maar werkt zeker fijn met iemand samen. Het vergt namelijk wel even wat oefening. Ruben Puentedura heeft dit model zo’n tien jaar geleden ontwikkeld als een lens waarmee je kunt beschrijven hoe leertechnologie voor leren en opleiden wordt gebruikt. Het model bestaat uit vier ‘lenzen’:

  • Substitutie – technologie vervangt iets zonder dat er functioneel iets  verandert.
  • Augmentation (versterking) – technologie zorgt voor een functionele verbetering. Iets gaat makkelijker, handiger, beter. Maar de kwaliteit van het leerproces blijft gelijk.
  • Modificatie – door technologie ontstaat er verbetering in het leerproces;
  • Redefinition (transformatie) – technologie maakt leervormen mogelijk die voorheen ondenkbaar waren.

SAMR heeft allerlei beperkingen in het gebruik en als je daar meer over wil lezen, dan is dit een goede blog. Hierin zet Wilfred Rubens de beperkingen helder op een rij. Waarin het SAMR model goed kan werken, is het oprekken van je denken over het gebruik van technologie. Wij gebruiken het als een hulpmiddel om stap voor stap op nieuwe ideeën te komen.

In Karlsruhe hadden we 5 verschillende cases waarvoor deelnemers een SAMR gingen maken. Ze volgden de volgende stappen:

Hoe zou een SAMR eruit kunnen zien? Stel dat je als casus een trainingssessie hebt over In gesprek over Gezonde Voeding. Dan zou je de inzet van technologie als volgt kunnen doordenken:

  • Substitutie: ter ondersteuning van de presentatie zijn er wat korte filmpjes over gezonde voeding en manieren om hier met cliënten over te praten.
  • Augmentation: deelnemers kijken van tevoren al wat filmpjes en tijdens de les gebruiken ze een app waarin je de voedingswaarde van bepaalde producten kunt opzoeken.
  • Modification: de filmpjes staan in een online leeromgeving waar deelnemers een reactie kunnen achterlaten. Zo wisselen deelnemers online al ervaringen uit met gesprekken die zij gevoerd hebben en wat daarin wel/niet werkt.
  • Redefinition: de filmpjes zijn geschikt voor Virtual Reality en deelnemers gaan in deze online omgeving in gesprek met een cliënt. Ze oefenen hun gespreksvaardigheid en ervaren direct het effect van hun handelen.

In Karlsruhe ontstonden goede eerste schetsen. Men was vooral enthousiast over de ontdekking dat je zo met elkaar op leuke en inspirerende ideeën komt. De gesprekken waren echt waardevol. Leuk om van elkaar te horen wat je zou kunnen doen en welke ervaringen er al zijn. Bijna alle groepjes kwamen bij modification en redefinition uit op virtual reality. Een toepassing die ook zeker gericht is op ‘iets mogelijk maken wat zonder technologie niet makkelijk kan’. En misschien ook omdat de helft van de ‘aussteller program’ gevuld was met allerlei VR toepassingen.

 


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: