Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 22-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Scaling up: werken met grote groepen online

Kunnen we online opschalen naar grote aantallen deelnemers? Wanneer wel en wanneer niet?

Sibrenne en ik komen in veel organisaties die sinds corona online zijn gaan trainen via Teams of Zoom. Als ik vraag hoe de training eruit ziet krijg ik vaak als antwoord: “ik organiseer online training met maximaal 12 deelnemers”. Als ik vraag naar de reden is het antwoord vaak: “met meer deelnemers kan ik geen goede sessie geven want ik kan niet iedereen aandacht geven” (ik kom het echt heel vaak tegen, deze week al 3 keer!)

Jammer! Want er kan zoveel meer in het spelen met grotere aantallen en creatievere ontwerpen. Ook met grote groepen kunnen deelnemers nog steeds evenveel leren. Waar komt dit idee vandaan? Het idee natuurlijk ontstaan in onze zaaltjes.  De zaaltjes zitten vol met 12-20 mensen. Maar dat niet alleen: de trainer heeft het idee dat alle 12 aandacht en feedback nodig hebben en iedereen kan oefenen. We willen ook een veilige omgeving bieden. Overigens wordt dit principe op de universiteit helemaal niet gehanteerd: daar hebben we altijd al colleges met 200-250 studenten. En al helemaal niet bij conferenties

De aanname is dat dit online met een grotere groep niet lukt. We hebben soms bepaalde aannames in ons hoofd die lang prima gewerkt hebben, maar soms ook moet herzien. Zelf dacht ik lang dat ik geen podcast luisteraar was, omdat ik snel afgeleid ben als ik alleen moet luisteren en oortjes kriebelen in mijn oor. Tot ik een keer met een podcast ging wandelen.. Nu luister ik regelmatig podcasts en verzamel hele lijsten. Laten we het maximum van 12 eens onder de loep nemen door naar een aantal voorbeelden te kijken.

 

Een aantal voorbeelden

Large-scale online events met samenwerkend leren

De Food systems e-course

Een online cursus van 4 weken met een rustweek voor 500 deelnemers uit veel verschillende landen. Deelnemers blijven betrokken omdat het een sociale cursus is, met focus op veel uitwisseling van ervaringen. Elke week is er een expert bijeenkomst.

Wat specifiek is voor deze cursus is dat er om de cursus praktijkgericht te maken sterk is te zetten op samenwerkend leren. Mensen meldden zich hiervoor aan.Zo ontstonden er 20 groepen van 10 personen die groepsopdrachten maakten met als uiteindelijke opdracht om samen een blog te schrijven. De beste blogs werden door een expert jury beoordeeld en gepubliceerd. Deze samenwerkingsopdracht was een belangrijke factor om mensen actief te houden en is hoog gewaardeerd. Meer lezen over deze online cursus? Klik hier

Large-scale online events met samenwerkend leren

MOOC over social learning

In 2015 waagden zo’n 500 Nederlandse leerprofessionals zich aan een sociale MOOC over Social Learning. Ik heb deze MOOC gekozen omdat hij zo goed is beschrijven in dit artikel van Petra Peeters en Marlo Kengen.

Een aantal belangrijke principes die zij noemen zijn zorg voor heldere doelen en opbouw. Maar ook heet mensen welkom en waardeer bijdragen. Deze online MOOC werd afgesloten met een live meetup.

Large-scale online events met samenwerkend leren

The science of beer

Er zijn grootschalige MOOCs met wel 150.000 deelnemers. Mensen denk vaak dat grootschalige MOOCs oppervlakkig zijn. Kijk eens naar the science of beer. Ulrike Wild van de WUR in Blended leren ontwerpen: “Massive betekent opschalen. Je maakt de afhankelijkheid van een docent zo klein mogelijk. Het is belangrijk dat er interactie is, het is geen e-learning waar je alleen door heen loopt. Zo kan het ook samenwerkend leren bevatten. Denk de lijn zorgvuldig uit want elke fout wreekt zich“. Deze MOOC the science of beer is ontwikkeld door de studenten zelf!

Tips voor scaling up 

Een aantal tips voor als je wilt werken met grote aantallen deelnemers en met een focus op leren wat ook toegepast wordt in de praktijk. Wat hiervoor nodig is, is ruimte voor feedback en oefenen. 

Werk in kleinere groepen

Splits de grote groep in kleinere leergroepen en benoem iemand in de lead (of laat ze natuurlijk zelf iemand kiezen). Zelf kun je contact houden met de lead personen. Zorg dat de groepen vrij zelfstandig kunnen draaien, door heldere opdrachten, en wellicht ook online tools die al klaar staan. 

Maak gebruik van mentoren

Als je werkt met grote groepen en je wilt toch zorgen voor voldoende feedback dan kun je gebruik maken van learning coaches of mentoren. Wees wel duidelijk over hun rol, is hun ondersteuning logistiek of vooral inhoudelijk? Hoeveel tijd kost het? Ik heb zelf wel meegemaakt dat de rol inhoudelijk was bedacht maar de coaches toch veel praktische vragen kregen. Dit kun je voorkomen door een helpdesk die zichtbaar is.

Zet peer review in

Naast het inzetten van mentoren kun je ook gebruik maken van peer review voor feedback. Bekende tools hiervoor zijn Feedbackfruits of Eduflow. Wat goed werkt bij peer review is het delen van beoordelingsvragen, door middel van een checklist of rubric.

Besteed aandacht aan zelfsturing

Een gevaar van grote groepen is dat je niet ziet wie eruit valt en je potentiële afvallers niet bereikt. Om uitvallen te voorkomen kun je zelfsturing ondersteunen, denk aan een helder programma, tips om je tijd te bewaken zoals het met je leidinggevende te bespreken, etc. Overigens zijn er bij veel platformen ook manieren om specifieke groepen een bericht te sturen, bijvoorbeeld de groep die nog niet heeft ingelogd na een week.

Verklein de ‘transactional distance’

Transactional distance is de afstand die een online deelnemer voelt doordat hij/ zij meedoet vanuit zijn eigen omgeving. Bij een grote afstand voelt iemand zich minder betrokken. Online kan voelen als afstandelijk maar dat hangt af van je ontwerp. Je kunt sociaal leren en samenwerkend leren inzetten, of het persoonlijk maken. Meer tips in dit artikel van Surf.

Ontwerpoefening: denk groot

Een leuke oefening: bedenk eens hoe het eruit zou kunnen zien met 50/ 500 deelnemers.

Is er een onderdeel wat je met een grotere groep kunt doen? In onze eigen leergang hebben we een maximum van 16 deelnemers. Maar wel organiseren we dan een webinar serie waarbij andere deelnemers ook mee mogen doen. In de leergang zijn we met 10 maar in het webinar met 30. Zo kun je toch bedenken wat je open kunt zetten voor een grotere groep.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: