Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 10-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Tool van de maand: interactieve afbeeldingen (hotspots) maken

Soms wil je online iets uitleggen en toelichten. En je wil voorkomen dat het veel tekst wordt. Dan kan een interactieve afbeelding een goed alternatief zijn. Dit noemen we ook wel een hotspot plaatje. Je kunt met hotspots informatie toevoegen aan een afbeelding. Deelnemers kunnen de punten openklikken om zo meer uitleg te zien.

Kijk eens naar deze foto. Hier zie je een afgraving ergens in het boerenland van Ruinerwold, waar een zoektocht door militairen van de Koninklijke Landmacht heeft plaatsgevonden. Via zogeheten ‘hotspots’ word je als kijker meegenomen in de wijze waarop zo’n zoektocht verloopt.

Interactief met hotspots

Wil je informatie overbrengen die zich goed laat visualiseren? Gebruik hotspots! De informatie op de hotspots kan allerlei vormen hebben: een stukje tekst, een filmpje, een andere website, een geluidsopname, een quiz, een link naar een forum.

Stel dat je nieuwe medewerkers wilt voorbereiden op hun eerste dag op kantoor en je geeft ze een afbeelding van het gebouw: fietsenstalling, ingang, iemand die je welkom heet. Of je gebruikt een afbeelding van een sandwich om de feedbackmethode toe te lichten: uitleg van de drie stappen, een filmpje van een concrete situatie uit het werk, een collega die je vertelt over feedback tijdens een vergadering en een link naar een online forum waar je een casus kunt indienen.

Waarom werkt het? Twee bewezen effectieve principes: modaliteitseffect en ‘interleaving’

Naast dat een interactieve afbeelding eens een andere manier kan zijn om iets over te brengen, zijn er ook bewezen leerprincipes die maken dat het werkt.

Ken jij het ‘modaliteitseffect’? Dit houdt in dat mensen meer leren van gesproken tekst met plaatjes dan van geschreven tekst met plaatjes. Mensen onthouden meer en kunnen het geleerde beter toepassen in een nieuwe situatie na het bestuderen van een gesproken tekst met plaatjes dan na het bestuderen van een geschreven tekst met plaatjes. Dit kun je toepassen door video toe te voegen.

En een ander ‘bewezen effectief’ principe is interleaving, ofwel gevarieerd leren. Dit is het bewust gebruik maken van variatie en afwisseling: verschillende soorten opdrachten, afwisseling in mediagebruik, dezelfde inhoud op verschillende manieren onder de aandacht. Iets aanbieden via een video, een podcast, een infographic, een blog of artikel, een cartoon. Of varieer in typen opdrachten: reflecteer ergens op, werk samen, oefen in het werk, maak iets, deel je mening en bediscussieer.

Beide principes blijken het leerrendement te verhogen en met interactieve afbeeldingen kun je deze principes zeker meenemen in je ontwerp en leeraanpak.

Twee fijne tools: Genially en Thinglink

De eerste tool die je hier goed voor kunt gebruiken is Genially. Met deze tool kun je van alles maken, maar voor dit doel is de optie ‘create interactive image’ interessant. Je kunt de afbeelding bewerken, tekst toevoegen, verschillende hotspots maken, kleuren aanpassen en animatie toevoegen. In dit filmpje krijg je een vlotte uitleg:

Een tweede tool is Thinglink. Tot een tijdje terug was deze tool gratis en dat is denk ik de reden dat je online veel voorbeelden vindt van interactieve afbeeldingen gemaakt in Thinglink. Je kunt er nog steeds gratis gebruik van maken, maar dan blijven je producten in Thinglink en kun je ze niet exporteren. Wat is het verschil met Genially? Ik zie twee verschillen:

1. Je kunt makkelijker met audio werken bij je afbeelding.

2. Je kunt scenario’s maken in Thinglink, waardoor je de gebruiker meeneemt in een verhaal. De gebruiker kan keuzes maken (zou je A of B doen?) en op basis daarvan gaat het verhaal verder. Deze optie is redelijk nieuw, maar biedt wel veel mogelijkheden. Stof voor een volgende blog.

Overigens kun je met beide tools (Genially en Thinglink) ook werken met 360º afbeeldingen en video. Dat eens in een volgende blog?

Van creatieve afbeelding tot online escaperoom

Als je het maken van een interactieve afbeelding onder de knie hebt, dan is het heel leuk om te bedenken wat je er allemaal mee zou kunnen.  Hier een paar ideeën:

  • Informatie op een interactieve en visuele manier aanbieden. Een ingewikkelde machine, een stappenplan, een prachtig kunstwerk, een infographic met mondelinge toelichting.
  • Een blik in de keuken van… de tandarts. Of neem hier eens een kijkje in het Achterhuis van Anne Frank.
  • Zoek je een basisplek voor een leergang? Dat zou een interactieve afbeelding kunnen zijn. Je maakt een visuele weergave van de stappen in het traject en met hotspots licht je deze stappen toe. Leuk om daarin af te wisselen met tekst, video en geluid.
  • Een spel: maak eerst een spelboard in Canva of Powerpoint en voeg vervolgens je hotspots toe met opdrachten. Er zijn ook ontzettend leuke voorbeelden van online escaperooms, gemaakt met Thinglink: Hier lees je hoe je zo’n escaperoom maakt.
  • Je kunt ook deelnemers aan een traject zelf een interactieve afbeelding laten maken. Stel dat je iets wil doen met een portfolio dan vraag je deelnemers om een afbeelding te maken of te zoeken, waar ze vervolgens met hotspots materialen aan toevoegen.
  • In een traject waarbij elkaar leren kennen belangrijk is, vind ik dit wel een leuke vorm: Neem een foto van je werkplek en stel jezelf voor aan de hand daarvan voor. Hieronder een voorbeeldje.

Gaat het al wat kriebelen? Begin vooral klein. Er is vast wel iets wat je nu tekstueel uitschrijft waar een afbeelding met hotspots een goed alternatief is. Heb je dat onder de knie, dan krijg je vast allerlei nieuwe ideeën!

Nog meer tools voor interactieve afbeeldingen

Zelf aan de slag met het maken van online leercontent? Doe mee met de Ennuonline leergang Ontwerpen en faciliteren van blended leren 


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: