Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 01-06-2023 | Article Rating | (0) reacties

Spaarne Gasthuis vernieuwt de zorg van binnenuit: met leren in het werk

 

Een leerplatform als een welkom cadeautje

Binnen het Spaarne Gasthuis is er een sterk geloof in leren in het werk en de kracht van kennis delen met elkaar. Er zijn allerlei mooie initiatieven die dit stimuleren en ondersteunen, waaronder het SLIM project. En hier zag ik twee lijnen bij elkaar komen: collectief leren en fijne ondersteuning door het leerplatform CAPP Agile Learning. Niet gepland, wel welkom en werkend!

Het SLIM project staat voor een toekomstbehendige manier van werken waarbij je al doende leert in het werk. Het wordt gefaciliteerd door Spaarne Labs, en het idee is dat je rondom een urgent vraagstuk een groep collega’s verzamelt die vanuit een betrokkenheid met het vraagstuk aan de slag willen. Vervolgens leer je door kennis en ervaringen te delen, af te kijken bij anderen en te experimenteren met nieuwe aanpakken.

SLIMme aanpak door de afdeling reumatologie

“Wat kunnen we doen voor alle patiënten die op de wachtlijst staan? Door de tekorten in de zorg blijft de wachtlijst groeien en we willen graag van betekenis zijn voor deze groep.” Een urgente vraag van de afdeling reumatologie van een ziekenhuis: wat kunnen we betekenen voor patiënten met de diagnose fybromyalgie (een vorm van reuma in spieren, pezen en banden)?

Met 4 medewerkers van de poli en 4 digicoaches gaan we aan de slag. We beginnen met een verkenning van het vraagstuk dat er ligt. Waar zijn we nieuwsgierig naar? Wat hebben we al geprobeerd? Waar zien we eerste aanknopingspunten? In corona-tijd is al eens geëxperimenteerd met online voorlichting. Dat was een hele klus maar smaakt toch naar meer. We werken 4 persona’s uit die we toetsen bij een paar collega’s. We bekijken het vraagstuk vanuit verschillende perspectieven met de Disney-methode om zo op nieuwe ideeën te komen.

Ondertussen gaan we op zoek naar goede voorbeelden. Hoe zijn andere afdelingen en andere ziekenhuizen hiermee bezig? Wat zijn hun ervaringen? We maken een soort ‘route’ voor de patiënt. Stel dat je op de wachtlijst staat en je wil al wel .. we kunnen al wat informatie aanreiken. Die ervaringen nemen we mee bij het maken van een draaiboek. We experimenteren met interactieve werkvormen die je online kunt gebruiken. Wat zou passen bij onze doelen en bij de doelgroep? Wat zien we ook zelf zitten om te faciliteren? En wat hebben we dan nog nodig? Dit experimenteren levert het idee op om al wat informatie online beschikbaar te stellen. We willen voorkomen dat we tijdens de online voorlichting alleen maar aan het vertellen zijn. Ook hebben we een vorm nodig om patiënten op de wachtlijst te ondersteunen bij online komen.

CAPP Agile Learning als leerplatform

Hier komt het leerplatform CAPP Agile Learning om de hoek kijken. Een platform dat een beetje als een cadeautje kwam: het ziekenhuis maakte al gebruik van CAPP als LMS en doordat CAPP zich heeft doorontwikkeld kwam CAPP Agile Learning er ‘zomaar’ bij. Ik spreek Ruud Gaasbeek hierover. Hij werkt als content manager digitale leeromgeving bij Spaarne Gasthuis.

“We waren niet op zoek naar een platform voor online kennisdelen, maar het past wel heel goed bij de beweging die we aan het maken zijn als ziekenhuis. Ik was wel op zoek naar de mogelijkheid om met en van elkaar te leren, waarbij men elkaar interactief kan versterken. Denk aan een soort wikipedia. Ik hou wel van uitzoeken en puzzelen en zo ben ik eens gaan kijken wat we met CAPP Agile Learning kunnen doen. Ik werd er wel enthousiast van!”

Inmiddels heeft Ruud het platform omarmt en kent hij de ins en outs ervan.

Wat is CAPP Agile Learning?

Het is een redelijk laagdrempelige online omgeving waarin medewerkers zelf ‘spaces’ en ‘paden’ kunnen aanmaken. In deze spaces en paden zet je makkelijk zelf informatie die je met elkaar wilt delen. Dit kan in de vorm van tekst, afbeeldingen, video, opdrachten, quizzen. Het platform ondersteunt zo op een laagdrempelige manier online kennisdelen. Je zou het onder de Learner Experience Platforms kunnen scharen. Wel van een wat andere aard dan Thrive Learning wat Deventer Ziekenhuis gebruikt of  Degreed van De Volksbank.

“We hebben een omgeving waarin iedereen relatief eenvoudig kennis kan delen. En dat is nu precies wat we graag willen stimuleren! We zien op verschillende plekken medewerkers met het platform experimenteren. Zo zocht de OK naar een plek om werkinstructies en bijbehorende materialen te delen. Een paar OK-medewerkers zijn met het platform aan de slag gegaan en inmiddels zijn er 470 ‘spaces’ waar het materiaal in staat en waar iedereen op de OK tijdens het werken zo bij kan. Bovendien vinden patienten er informatie ter voorbereiding op een OK opname.”

 

Implementatiestrategie of zwaan-kleef-aan?

Er is geen implementatiestrategie om CAPP Agile Learning breed binnen het ziekenhuis in te voeren. Wel wordt de groep ambassadeurs steeds groter en ontstaan er werkende weg mooie voorbeelden. Over leren in het werk gesproken. Ook groeit het palet aan toepassingsmogelijkheden door de ruimte voor experimenteren en verkennen. Inmiddels is Ruud, en met hem veel collega’s in het ziekenhuis, een ambassadeur van het platform en zijn er steeds meer afdelingen die er gebruik van maken. Met zijn enthousiasme en visie wat je met het platform kan denkt hij uitstekend mee met zijn collega’s in het ziekenhuis.

Ik vind het heel mooi om te zien en te horen dat ook een meer ‘zwaan-kleef-aan’ aanpak kan werken als het gaat om kennis delen en leren in het werk met een leerplatform als ondersteuning. Eerder hebben we de aanpak beschreven van Deventer Ziekenhuis en van De Volksbank. Deze aanpakken werden beiden toch wel gekenmerkt door een planmatige, stap voor stap aanpak. Wat overeenkomt is in ieder geval een sterk gedeelde visie op leren in het werk, kennis delen en verantwoordelijkheid bij de medewerkers. Natuurlijk ligt er bij Spaarne Gasthuis ook een sterk gedeelde visie aan ten grondslag die op allerlei manieren wordt uitgedragen door mensen zoals Ruud. Uitgedragen door samen met collega’s vraag en ‘oplossing’ bij elkaar te brengen: “Ik heb Capp Agile Learning eigenlijk altijd wel op mijn netvlies en als een collega met een vraag komt check ik bijna automatisch even of we het leerplatform ook kunnen gebruiken.”

 

Fybromyalgie en online voorlichting

Al vanaf het begin van het SLIM project hebben we een ruimte in CAPP Agile Learning gebruikt als werkplek voor ons als werkgroep. Een fijne plek om materialen te verzamelen en producten te delen. Zo hadden we ook allemaal al wat gevoel gekregen bij hoe dit leerplatform werkt en welke mogelijkheden het biedt. In onze zoektocht naar een manier om online al informatie aan te reiken aan mensen met fybromyalgie kwam het idee van een space en een leerpad al snel op: laten we een omgeving inrichten waar patiënten informatie kunnen vinden, en waar we met hen communiceren over de online voorlichting. Een space in CAPP Agile Learning kun je achter de schermen makkelijk aanpassen én je kunt zo’n space toegankelijk maken voor mensen van buiten het ziekenhuis, zonder dat ze daarvoor hoeven in te loggen. Precies wat we nodig hebben!

Tot slot: Tips van Ruud

Welke tips heeft Ruud voor het met ambassadeurs op gang brengen van leren in het werk, gebruik makend van een agile leeromgeving?

  • Hou het gebruik van het platform praktisch en laagdrempelig. Zorg dat je zelf goed weet hoe het werkt en dat je collega’s in hun taal kunt laten zien wat het vraagt om ermee te werken. Beperk je tot de kern.
  • Straal uit dat het eenvoudig en leuk is. En geef medewerkers de ruimte om te experimenteren in Agile.
  • Denk mee bij vragen waar je kansen ziet voor gebruik van het platform, met altijd oog voor wat het uiteindelijk oplevert: meer overzicht, makkelijker te delen, alles bij elkaar, zichtbaarheid, uitwisselen over afdelingen heen, enzovoort.
  • Je hebt marktkoopmannen nodig. En dan niet degenen die hard schreeuwen, maar wel degenen die zelf enthousiast zijn, je graag iets laten zien en je op weg helpen.
  • Ondersteun digicoaches en medewerkers die het leuk vinden om handig te worden in het gebruik van het leerplatform.
  • En check bij jezelf waar je in gelooft: ik ondersteun anderen om het zelf te gaan doen. Misschien is dat een beetje een rolverschuiving en dan helpt het als je hier voor jezelf van overtuigd bent:” Ik ga de informatie niet voor jullie verzamelen, ik kan wel ondersteunen in…”.

Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: