Sommige leidinggevenden hebben het idee dat als ze een sociaal platform hebben, de betrokkenheid van medewerkers op magische wijze zal toenemen en nieuwe ideeën tot leven zullen komen door geweldige samenwerking 😏.
Dan is zo’n sociaal platform er eenmaal en dan gebeurt er niets.
Dit zal je vast niet verbazen.
Sociale interactie gebeurt niet zomaar omdat je een sociaal platform hebt. Die sociale interactie ontstaat niet spontaan, maar heeft een ruimte, ontwerp, doel, aandacht en verbindingen nodig. Alleen een lokatie regelen en mensen uitnodigen is niet voldoende om een fantastisch feest te krijgen met veel energie en goede gesprekken. Een interessante vraag is: hoe zorgen we dat sociale technologie wél stimuleert tot meer samenwerken en meer kennisdelen?
Een belangrijke vraag die we bij de kop pakken in het traject ‘Digitale Innovaties Begeleiden‘. In het kader van dit traject schrijven we regelmatig een blog over een inhoudelijke invalshoek dat we daarin aanreiken. Zo lees je in een eerdere blog over het BUILDS raamwerk dat je helpt om naar bedoelde en onbedoelde gevolgen van technologie te kijken.
Social by Design
Ik heb het boek Social by Design: how to create and scale a collaborative organisation‘ gelezen, geschreven door Mark Britz en James Tyer. Het sluit heel goed aan bij mijn kijk op sociale technologie en cultuur in organisaties. En waardevol vind ik de relatie die zij leggen met het ontwerp van je organisatie en de rol die leidinggevenden hierin vervullen. Wil je een meer sociale organisatie, dan dient het ontwerp van je organisatie dit te ondersteunen en te stimuleren. En leidinggevenden hebben invloed op dit ontwerp.
Wat kunnen leidinggevenden beter of anders doen om sociaal gedrag aan te moedigen en het ontwerp van de organisatie ‘sociaal’ te maken? De auteurs beschrijven drie principes: (1) Sociaal is oncontroleerbaar, (2) Conversaties creëren beweging en (3) Mensen boven technologie.