Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

MOOC over Skill Based Learning

Next Learning Valley organiseert vanaf 31 oktober 2023 een massive open online course over Skill Based Learning. Deze online cursus is gratis te volgen. Ik lever er een bescheiden bijdrage aan. Hieronder een overzicht van wat je kunt verwachten: Inleiding tot Skill Based Learning. Verken de basisprincipes van skill based

The post MOOC over Skill Based Learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Belangstelling om te spreken tijdens de IPON 2024?

Ik ben sinds kort lid van de IPON programmacommissie. De 12de editie van de IPON beurs vindt plaats op 28 en 29 februari 2024 in de Jaarbeurs Utrecht. Interesse om hier een bijdrage aan te leveren in de vorm van een presentatie of workshop? Lees dan verder. IPON is al

The post Belangstelling om te spreken tijdens de IPON 2024? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

AI en ethiek (presentatie)

Gisteren heb ik bij Bronkhorst een presentatie verzorgd over AI en ethiek. Welke risico’s kleven er aan (generatieve) AI en hoe kun je daar verstandig mee omgaan? Geraldine Voost, Global Learning & Development Manager bij Bronkhorst, had mij gevraagd om over dit onderwerp een bijdrage te leveren tijdens een interne

The post AI en ethiek (presentatie) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 25-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Blended leren: praktische inzichten en game changers in de nieuwste podcast van Kessels & Smit

Ik ben gepodcast samen met Wilfred Rubens over het ontwerpen van blended, online en hybride leren. Ik ben vaak toch wel zenuwachtig voor zo’n podcast maar dit was een hele leuke setting- er werden namelijk verschillende podcasts opgenomen en de andere podcasters zaten ook in de ruimte. Dan wordt het meer of je tegen hen […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Drieëndertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Bloemlezing drieëndertig over generatieve AI-toepassingen, zoals ChatGPT, bevat zes uitgebreide samenvattingen van artikelen. Daarin wordt onder meer vooruitgeblikt op de doorontwikkeling van generatieve AI. Een andere bijdrage gaat over een studie waarin wordt onderbouwd dat generatieve AI het werk van docenten vooral zal versterken. Weer een andere bijdrage betreft een

The post Drieëndertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Podcast “Blended, online en hybride leren”

Op 22 november verschijnt Het Tweede Ontwerpboek van Kessels & Smit. Dit is een bundel met praktijkvoorbeelden en reflecties over het ontwerpen van leertrajecten. In het kader hiervan heeft Kessels & Smit ook een podcastserie gemaakt. In aflevering vijf praten Nynke de Jong en Josianne Savonije met Joitske Hulsebosch en

The post Podcast “Blended, online en hybride leren” first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Mijn weblog bestaat vandaag twintig jaar

Vandaag is het twintig geleden dat ik gestart ben met bloggen. Inclusief dit bericht heb ik in die periode 8.499 berichten geschreven over ’technology enhanced learning’. Wat zijn volgens mij in deze periode de belangrijkste ontwikkelingen geweest op dit terrein? Meer aandacht voor ‘evidence informed’ didactiek. Er is in toenemende

The post Mijn weblog bestaat vandaag twintig jaar first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

ChatGPT: vloek en/of zegen voor onderwijs en L&D (mijn bijdrage aan de Online Educa 2023) #oeb23

Over zo’n vijf weken vindt de Online Educa in Berlijn plaats. Op vrijdag 24 november 2023 werk ik om 12 uur mee aan een sessie met als titel AI Tools for Reducing Teaching Workload and Enhancing Learning Outcomes. Artificiële intelligentie staat al jaren op de agenda van de OEB. Dat

The post ChatGPT: vloek en/of zegen voor onderwijs en L&D (mijn bijdrage aan de Online Educa 2023) #oeb23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Minecraft en Roblox vanuit onderwijsperspectief bekeken

Luke Edwards verkent in deze bijdrage welk gameplatform volgens hem het meest geschikt is voor het onderwijs: Minecraft of Roblox. Hij velt niet echt een oordeel. Minecraft en Roblox zijn allebei onder jongeren populaire platforms waarmee je kunt gamen. Je kunt deze platforms ook gebruiken om mee te leren. Vooropgesteld:

The post Minecraft en Roblox vanuit onderwijsperspectief bekeken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

De poging van Mark Zuckerberg om het onderwijs te veranderen is niet volgens plan verlopen

Tech miljardairs zoals Bill Gates en Mark Zuckerberg betalen weinig belasting, maar besteden wel een deel van hun vermogen aan goede doelen. Het onderwijs kan daarbij vaak op hun warme belangstelling rekenen. De tech-miljardairs hebben daarbij vaak ook de ambitie om het onderwijs te veranderen. Matt Barnum laat zien dat

The post De poging van Mark Zuckerberg om het onderwijs te veranderen is niet volgens plan verlopen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Een terugblik op tien jaar massive open online courses

Ongeveer tien jaar geleden was er veel aandacht voor massive open online courses (MOOCs). Aan deze vrij toegankelijke online cursussen namen grote aantallen mensen over de hele wereld aan deel. Melissa Highton van de Universiteit van Edinburgh blikt in A look back over 10 years of Moocs terug op deze

The post Een terugblik op tien jaar massive open online courses first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Tweeëndertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Deze tweeëndertigste bloemlezing over generatieve AI-toepassingen, zoals ChatGPT, bevat zes uitgebreide samenvattingen van artikelen. Twee bijdragen zijn bijzonder kritisch op het gebruik van ChatGPT en aanverwante technologieën. De vraag is echter of deze kritiek terecht is. Bijdrage één is wel zorgwekkend, een andere bijdrage positief, terwijl de andere twee samenvattingen

The post Tweeëndertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Verandert podcasting onderwijs en onderzoek?

Jeffrey Young laat hoogleraar Ian Cook aan het woord die toelicht hoe podcasten het traditionele onderwijs en onderzoek aan het veranderen is. Sociaal antropoloog Ian Cook beschrijft zijn eerste ervaring met een academische podcast en hoe dat de traditionele academische gesprekken meer ontspannen en kwetsbaarder maakte. Er was bovendien sprake

The post Verandert podcasting onderwijs en onderzoek? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Twintig cognitieve vooroordelen die beslissingen ondermijnen

‘Cognitive bias’ oftewel cognitieve vooroordelen kunnen ons danig in de weg zitten bij het nemen van beslissingen. Databases die gebruikt worden voor AI of learning analytics kunnen ook cognitieve vooroordelen bevatten. Via LinkedIn kwam ik een infographic tegen met maar liefst twintig soorten ‘cognitive bias’. Het origineel lijkt afkomstig te

The post Twintig cognitieve vooroordelen die beslissingen ondermijnen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeeld van een ambitieus microcredential programma

De University of Texas System heeft in samenwerking met Coursera een uitgebreid microcredential-programma gelanceerd. Hiermee willen de initiatiefnemers lerenden, docenten en overige medewerkers en alumni van de UT voorbereiden op de arbeidsmarktbehoeften van Texas, zonder dat dit de lerenden geld kost. Als onderdeel van de Texas Credentials for the Future-initiatief

The post Voorbeeld van een ambitieus microcredential programma first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Over de verkeerde opvatting dat technologie neutraal is

Tijdens de Online Educa 2023 is Luciano Floridi één van de keynote sprekers. De organisatie van de OEB heeft hem gevraagd alvast te reflecteren op de vraag of technologie niet eigenlijk ‘neutraal’ is en dat er menselijke perversiteit voor nodig is om het te veranderen in een kracht die kwaad

The post Over de verkeerde opvatting dat technologie neutraal is first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Is een leven lang leren vaak ‘bullshit’?

NRC-columnist Japke-d. Bouma heeft recent een vernietigende column geschreven over het concept van ‘een leven lang leren’. Zij bekritiseert het concept en de invulling ervan. Heeft zij een punt? Het concept van een leven lang leren (of een leven lang ontwikkelen) wordt volgens Bouma gerechtvaardigd door het idee dat technologische

The post Is een leven lang leren vaak ‘bullshit’? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Eenendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Hierbij de eenendertigste bloemlezing over ChatGPT en andere generatieve AI-toepassingen. Ik heb besloten de bloemlezingen een wat ander karakter te geven. Dat zal ik eerst toelichten. Er wordt nog steeds zeer veel gepubliceerd over generatieve AI, zoals ChatGPT, in relatie tot leren, opleiden en onderwijs. Veel bijdragen lijken echter sterk

The post Eenendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Kick-off sleutelteams Npuls

Gisteren vond in Amersfoort de kick-off bijeenkomst plaats van de sleutelteams van het Npuls-programma. De bijeenkomst bestond uit een plenaire opening, een presentatie door Derk Loorbach, en drie workshops. Als lid van het sleutelteam van Hogeschool voor de Kunsten Utrecht -onderdeel van één van mijn opdrachten- was ik hierbij. Hieronder

The post Kick-off sleutelteams Npuls first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Meer levensechte interactie in de Metaverse

Terwijl ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI bepaald niet stilstaan, illustreert een interview met Meta’s CEO Mark Zuckerberg een belangrijke evolutie van de Metaverse die op termijn ook gevolgen kan hebben voor leren, opleiden en onderwijs. In een recent interview met podcastmaker Lex Fridman liet Zuckerberg zien dat we

The post Meer levensechte interactie in de Metaverse first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Digitale bedreigingen bij online onderwijs hanteerbaar maken

Charlie Sander beschrijft de zijns inziens voornaamste online bedreigingen waarmee jonge lerenden geconfronteerd worden. Hoe kunnen scholen volgens hem deze risico’s beperken? Lerenden lopen het risico om afgeleid te worden door digitale verleidingen zoals games en sociale media, wat ten koste kan gaan van leerprestaties. Daarnaast kunnen ze worden blootgesteld

The post Digitale bedreigingen bij online onderwijs hanteerbaar maken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Op welke manier veranderen generatieve AI-applicaties zoals ChatGPT het werk van een sportbedrijf?

Gisteren heb ik een workshop verzorgd voor medewerkers van het sportbedrijf van de gemeente Tilburg. We zijn ingegaan op de invloed van generatieve AI-applicaties zoals ChatGPT op hun werkzaamheden. Een sportbedrijf houdt zich namens een gemeente bezig met sport- en recreatievoorzieningen. Zij bevorderen onder meer ook sport en bewegen. Een

The post Op welke manier veranderen generatieve AI-applicaties zoals ChatGPT het werk van een sportbedrijf? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

E-portfolio’s in het Hoger Onderwijs

Ik kreeg gisteravond een déjà vu. SURF heeft weer eens een publicatie geschreven (pdf) over e-portfolio’s. Wat is de kern van deze publicatie? Ik ben in 2002 gaan werken bij het toenmalige Expertisecentrum ICT in het Onderwijs van de Universiteit Utrecht. Al snel mocht ik me daar, samen met o.a.

The post E-portfolio’s in het Hoger Onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Dertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Er komt maar geen eind aan de ontwikkeling van generatieve AI en aan de vele publicaties over dit onderwerp (die overigens wel de nodige overlap laten zien). In deze bijdrage vind je zeven korte samenvattingen, onder meer een overzicht van nieuwe ontwikkelingen die de afgelopen week (!) hebben plaatsgevonden. Verder

The post Dertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Is leertechnologie stiekem conservatief?

Alfie Kohn stelt kritische vragen over de manier waarop technologische innovaties, vooral binnen het onderwijs, ons aanzetten tot individuele aanpassing aan problemen in plaats van de onderliggende oorzaken van deze problemen aan te pakken. Leertechnologieën zouden stiekem erg behoudend zijn. Ik vind hier wat van. Veel van deze technologieën worden

The post Is leertechnologie stiekem conservatief? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe werkt bi(syn)chroon onderwijs, en wat zijn voor- en nadelen?

Ik was even bang dat we weer te maken krijgen met een nieuwe onderwijsaanpak, toen ik de titel What Are Bisynchronous Classes? las. Bisynchroon onderwijs blijkt echter een ‘oude bekende’ te zijn. Enkele jaren geleden kwam ik namelijk ‘bichroon online leren’ voor het eerst tegen. En bisynchroon onderwijs blijkt daar

The post Hoe werkt bi(syn)chroon onderwijs, en wat zijn voor- en nadelen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

MBO Digitaal: vakmanschap is noaberschap (en omgekeerd)

Gisteren (en donderdag) vond weer een editie plaats van MBO Digitaal. Dit keer georganiseerd door het Graafschap College en ROC van Twente, in de DRU te Ulft (een prachtige locatie). Hieronder vind je mijn impressie van de sessies die ik heb bijgewoond. Voormalig schaatser, podcastmakers en IT-ondernemer Ben van der

The post MBO Digitaal: vakmanschap is noaberschap (en omgekeerd) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we gepersonaliseerd leren vaarwel zeggen?

De laatste jaren wordt er veel gesproken over gepersonaliseerd leren, waarbij meer rekening gehouden moet worden met het niveau en de leerbehoeftes van individuele lerenden. Volgens Jill Barshay laat een recent onderzoek naar het gebruik van een online wiskundeplatform zien dat de ‘one size fits all’-aanpak weleens beter zou kunnen

The post Moeten we gepersonaliseerd leren vaarwel zeggen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 21-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Podcasts: van luisteren tot zelf maken

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Technieken en tools voor microlearning

eLearning Industry besteedt in twee bijdragen aandacht aan het fenomeen ‘microlearning’. Als je de irritante juichende toon voor lief neemt, dan bevatten beide bijdragen best zinvolle informatie. Bij microlearning biedt je volgens de auteur van de eerste bijdrage leerervaringen in korte, efficiënte delen aan. Pleitbezorgers stellen dat microlearning leidt tot

The post Technieken en tools voor microlearning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Negenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Ik heb elf dagen geleden voor het laatst een bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) geschreven. Wordt inmiddels dan minder over dit onderwerp geschreven? Integendeel. Deze negenentwintigste bloemlezing bevat weer tien samenvattingen -bijvoorbeeld over hulpmiddelen voor docenten of onderzoek naar het vermogen van GPT-3 om te redeneren- en 86 links,

The post Negenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Een lastig evenwicht bij ‘digitaal leren’

De recente snelle overgang naar afstandsonderwijs tijdens de COVID-19 pandemie heeft volgens Nicky Dulfer, Catherine Smith, Matthew Harrison en Mark Selkrig zowel uitdagingen als kansen opgeleverd. Dulfer cs benadrukken in hun recente industrierapport het belang van een mensgerichte aanpak in het online onderwijs. Maar wat houdt dit precies in en

The post Een lastig evenwicht bij ‘digitaal leren’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

De gevolgen van generatieve AI-toepassingen voor onze bekwaamheden

De opkomst van generatieve AI-toepassingen leidt tot tal van vragen, ook tot vragen over de bekwaamheden waarover werknemers moeten beschikken en daarmee over de gevolgen voor een leven lang ontwikkelen. In deze bijdrage verken ik de gevolgen van AI-toepassingen die in staat zijn teksten te produceren, zoals Google Bard en

The post De gevolgen van generatieve AI-toepassingen voor onze bekwaamheden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Meerdere types leermanagementsystemen

In Learn the 6 types of learning management systems vat Eric St-Jean zes typen leermanagementsystemen (LMS) samen. Hij is daarbij niet heel consequent. Vooropgesteld: St-Jean richt zich op LMS-en die binnen arbeidsorganisaties worden gebruikt, niet door onderwijsinstellingen. Hij maakt daarbij het volgende onderscheid: 1. SaaS LMS: Dit is een cloudgebaseerde

The post Meerdere types leermanagementsystemen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe denken docenten/onderzoekers elders over smartphones in de klas?

Nederland is bepaald niet het enige land waar de discussie woedt over het gebruik van smartphones in de klas. The Conversation laat vier docenten/onderzoekers aan het woord die verschillend over dit onderwerp denken. Ik vat in deze blogpost de belangrijkste argumenten vóór en tegen samen. Daniel G. Krutka geeft aan

The post Hoe denken docenten/onderzoekers elders over smartphones in de klas? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Leerstijlen versus dual coding

Bij het ontwikkelen van online en blended learning kun je meerdere media inzetten. Met enige regelmaat wordt daarbij verwezen naar het fenomeen ‘leerstijlen’. Dat is niet terecht. Deze mythe wordt namelijk weleens verward met het concept van ‘dual coding‘. In Pitting Learning Styles Against Dual Coding beschrijft Megan Sumeracki de

The post Leerstijlen versus dual coding first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Besparen deze vijf leertechnologieën docenten tijd?

Volgens docente Jennifer Hall is tijd de meest waardevolle hulpbron van een docent. Daarom is het volgens haar belangrijk om technologie te benutten die efficiënter werken bevordert. In haar bijdrage presenteert zij een aantal leertechnologieën die tijd kunnen besparen en de onderwijservaring helpen verbeteren. 1. Microsoft Flip’s Discovery Library: Deze

The post Besparen deze vijf leertechnologieën docenten tijd? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Programma Online Educa 2023 bekend

Vlak voor het weekend is het programma van de Online Educa in Berlijn bekend geworden. Honderdnegentig sprekers uit dertig landen dragen bij aan 120 sessies waaruit deelnemers kunnen kiezen. Ik verzorg zelf een presentatie op vrijdag. Woensdag 22 november is gereserveerd voor de pre-conferences (deels gratis, deels tegen extra betaling).

The post Programma Online Educa 2023 bekend first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Achtentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

ChatGPT en aanverwante technologieën houden me nog steeds van de straat, en dat terwijl ik de meeste tijd per week toch echt bezig ben met andere (omvangrijke) projecten op het gebied van technology enhanced learning (waarbij ik met name ChatGPT wel gebruik als assistent). Ik verwacht overigens dat generatieve AI

The post Achtentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van ChatGPT op leren, opleiden en onderwijs (artikel)

Deze week verscheen het vakblad TvOO, met daarin mijn artikel De invloed van ChatGPT op leren, opleiden en onderwijs. In dit artikel bespreek ik de invloed van ChatGPT op leren, opleiden en onderwijs, evenals de beperkingen en risico’s die het met zich meebrengt. Ik ga eerst in op AI en

The post De invloed van ChatGPT op leren, opleiden en onderwijs (artikel) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

ChatGPT als Persoonlijke Assistent bij het voorbereiden en uitvoeren van leerinterventies

Deze week heb ik weer twee sessies verzorgd over ChatGPT voor leren en ontwikkelen. Daarin heb ik geïllustreerd hoe ChatGPT kan bijdragen aan het mogelijk maken van een effectieve didactiek. Dinsdagmiddag heb ik een workshop verzorgd voor medewerkers ‘leren en ontwikkelen’ van zorginstelling Amarant in Tilburg (er waren ook medewerkers

The post ChatGPT als Persoonlijke Assistent bij het voorbereiden en uitvoeren van leerinterventies first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Webinar activerende didactiek en online en blended leren

In het kader van de FCe Postbachelor opleiding e-Learning heb ik gisteravond een webinar verzorgd over activerende didactiek en online en blended leren. Ik had deelnemers vooraf gevraagd: welk beeld hebben jullie bij activerende didactiek? Neem een voorwerp, zoek een foto of maak een tekening van het beeld dat jullie

The post Webinar activerende didactiek en online en blended leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

De kracht van activerend onderwijs

Jeroen Janssen publiceert deze dagen samenvattingen van kernpublicaties over activerend onderwijs. Als het goed is  vormt activerend onderwijs één van de fundamenten van het onderwijsmodel van onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten. Zoals Jeroen duidelijk maakt kan activerend onderwijs immers leiden tot dieper en betekenisvoller leren. Je kunt activerend onderwijs trouwens ook prima

The post De kracht van activerend onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Zal de metaverse helpen bij het bestrijden van klimaatverandering?

De metaverse kan een impuls bieden voor online gamen, online leren en elkaar virtueel ontmoeten. Volgens een onderzoek van Cornell University kan de metaverse ook helpen in de strijd tegen klimaatverandering. Of rekenen de onderzoekers zich te rijk? Het onlangs in het tijdschrift Energy and Environmental Science gepubliceerde onderzoek stelt

The post Zal de metaverse helpen bij het bestrijden van klimaatverandering? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Het ontwerp van ’simultane’ onderwijsomgevingen in tien vragen

‘Simultaan onderwijs’ -onderwijs waarbij een deel van de lerenden online deelnemen en een deel fysiek aanwezig is, stelt hoge eisen aan ontwerp en faciliteiten. In het artikel “The Design of Hybrid Teaching Environments: 10 Questions Answered” bespreekt James Rutherford aan de hand van tien vragen waar je aan moet denken

The post Het ontwerp van ’simultane’ onderwijsomgevingen in tien vragen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-09-2023 | Article Rating | (0) reacties

Zevenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Ik ben nog steeds bezig met het bekijken van de vele links die ik tijdens de zomervakantie heb verzameld over ChatGPT en aanverwante technologieën. Deze bijdrage bevat weer tien samenvattingen en 84 links, die ik vanwege tijdgebrek of omdat ze Nederlandstalig zijn niet samenvat (zelfs niet met behulp van ChatGPT).

The post Zevenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-08-2023 | Article Rating | (0) reacties

Negen redenen om asynchroon online leren toe te passen

Bij asynchroon online leren leren lerenden in eigen tempo en op een door hen gekozen tijdstip, zonder dat dit in ‘real-time’ hoeft te gebeuren. Asynchroon online leren wordt vaak gecombineerd met synchroon online leren en/of ‘fysiek leren’. Christopher Pappas bespreekt de voordelen/redenen van deze aanpak en drie vormen waarop je

The post Negen redenen om asynchroon online leren toe te passen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-08-2023 | Article Rating | (0) reacties

Zal AI L&D wel revolutionair veranderen?

Gisteren heb ik tijdens het L&D en AI evenement van AI advies en training in het BonBon Theater te Amsterdam een presentatie verzorgd over de lange termijn gevolgen van AI voor learning and development (L&D). Gaat AI L&D wel revolutionair veranderen? Internettechnologie heeft dat m.i. namelijk slechts deels gedaan. Ik

The post Zal AI L&D wel revolutionair veranderen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-08-2023 | Article Rating | (0) reacties

Wat is Cybersickness, en wat kun je er als docent/ontwikkelaar aan doen?

Cybersickness wordt vaak getypeerd als één van de tekortkomingen van virtual reality. Ik heb me er eerlijk gezegd niet eerder in verdiept. Erik Ofgang heeft hierover onlangs een toegankelijke bijdrage geschreven, waarin hij onderzoeker professor Jonathan Kelly over dit onderwerp aan het woord laat. Cybersickness, ofwel ‘cyberziekte’, is een groeiend

The post Wat is Cybersickness, en wat kun je er als docent/ontwikkelaar aan doen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 4 van 112Eerste   Vorige   1  2  3  [4]  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste