Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-08-2025 | Article Rating | (0) reacties

Ontwerp leersituaties met engagement als uitgangspunt

Volgens Sophie Furnival wordt engagement oftewel betrokkenheid van lerenden wordt vaak behandeld als een bijzaak die je aan het einde van een (online) cursus even toevoegt. Zij pleit voor een andere benadering: engagement moet vanaf het begin worden ingebouwd in de leerervaringen zelf. Hoe kun je dat volgens haar aanpakken?

Pijlers engagementFurnival begint haar bijdrage met de vraag: wat is een betrokken lerende? Iemand die zijn verplichte training op tijd afrondt? Volgens de auteur leg de lat dan wel erg laag. Echte betrokkenheid ontstaat volgens haar door een zorgvuldige balans tussen leerervaring en relevante inhoud, geleverd via een platform dat een goede leerervaring biedt. Dit vraagt om een doordachte aanpak.

Zij presenteert vijf elementen die engagement kunnen bevorderen, en geeft daarbij ook concrete tips:

  1. Personalisering staat centraal: lerenden moeten begrijpen wat  hen belang van het leren voor hen persoonlijk is. Furnival benadrukt dat iedereen zich druk bezighoudt met carrièreontwikkeling. Dat maakt dat content moet aansluiten bij hun rol, ervaringsniveau en leervoorkeuren.
  2. Relevantie wordt omschreven als het ultieme middel voor engagement. Wanneer lerenden begrijpen hoe zij het geleerde kunnen toepassen op specifieke taken, zijn zij meer geneigd zich te verdiepen in de stof. Dit wordt bereikt door elke module te beginnen met realistische scenario’s.
  3. Feedback gaat verder dan oppervlakkige vragen zoals “Vond je de training leuk?”. Effectieve feedback analyseert specifieke input naast quizresultaten om verbeterpunten te identificeren en nieuwe leermateriaal te ontwikkelen.
  4. ‘Community’ creëert een virtuele leeromgeving voor zowel informele netwerkmogelijkheden als georganiseerde leer evenementen. De auteur merkt op dat mensen weliswaar geen feest willen organiseren, maar wel graag uitgenodigd worden. Het gebruik van buddies bij leren is één van de mogelijke acties die je hiervoor kunt ondernemen.
  5. Erkenning van actieve participatie motiveert lerenden om betrokken te blijven. Dit kan variëren van digitale badges tot het benadrukken van degenen die actief hebben bijgedragen (bijvoorbeeld in nieuwsbrieven).

Sophie Furnival benadrukt dat engagement moet worden gekoppeld aan concrete bedrijfsresultaten. Dit vereist volgens haar nauwe samenwerking met belanghebbenden om gezamenlijke doelen te formuleren en impact te meten via concrete indicatoren zoals productiviteit en retentie. Daarnaast pleit zij voor een meer uitgebreide analyse van hoe lerenden omgaan met content: tijdsbesteding, uitvalpercentages, discussieparticipatie en feedback. Deze inzichten moeten worden gebruikt om programma’s te verfijnen.

Tenslotte stelt zij dat engagement gedijt in een cultuur waarin leren onderdeel is van het dagelijkse werk. Dit betekent tijd en ruimte geven voor leren, managers die ontwikkeling stimuleren en het vieren van leersucces. Het juiste platform kan dit ondersteunen door personalisering op grotere schaal, sociale en collaboratieve leervormen mogelijk te maken en real-time inzichten te bieden.

De auteur sluit deze bijdrage af met de constatering dat de verschillende onderdelen moeten worden ingebouwd in het ontwerp en de uitvoering van alle leerprogramma’s om ervoor te zorgen dat ze aansluiten bij zowel interne als externe lerenden. Betrokkenheid creëren is echter alleen de eerste stap; de tweede stap is bewijzen dat het werkt door te laten zien hoe betrokkenheid van lerenden leidt tot concrete bedrijfsresultaten zoals minder klanten die weggaan en werknemers die langer blijven.

Mijn opmerkingen

In een recente bijdrage schrijft Pedro de Bruyckere:

Engagement mag nooit het einddoel zijn. Het is een middel om leren mogelijk te maken, geen vervanging ervan.

Ik deel deze mening. Furnival ogenschijnlijk ook, al richt zij zich op verbetering van bedrijfsresultaten. Dat is uiteraard belangrijk. Versterking van de ontwikkeling van de lerende is m.i. ook een belangrijk doel op zich.

Verder valt me op dat de auteur niet ingaat op gamification als pijler van engagement op zich. Uiteraard komen elementen zoals feedback ook in gamification terug. Over feedback zijn overigens hele boeken geschreven.

The post Ontwerp leersituaties met engagement als uitgangspunt first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: