Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Massive open online courses: perfect storm of storm in een glas water? #OU_OW

Vandaag organiseert het Welten-instituut van de Open Universiteit een conferentie over Opening Up Education. Ik woon deze deels bij. Vanochtend zijn onder meer vier belangrijke uitdagingen op het gebied van massive open online courses aan de orde gekomen. Vanochtend heeft Marco Kalz (hoogleraar Open Education bij de Open Universiteit) de sessie geopend met een keynote. Marco stelde dat [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we onderwijs en opleiden verbeteren met leertechnologie?

Vandaag heb ik in Culemborg een keynote verzorgd tijdens het Digital Solutions Forum van Liferay en Valamis. Ik heb daarin onder meer aan de hand ven Merrill’s first principles of instruction geïllustreerd dat leertechnologie -mits goed toegepast- kan leiden tot effectief onderwijs en opleiden. We gebruiken internettechnologie al vele jaren, ook voor onderwijs en opleiden. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom het concept van de flipped classroom kan mislukken?

Als je aan de slag gaat met het concept van de flipped classroom, kun je tegen een aantal zaken aanlopen. Zo kan ‘peer instruction’ niet van de grond komen, kan het gebruik van student response systemen mislukken of kan het gebeuren dat lerenden video’s niet in eigen tempo bekijken. Wat zijn mogelijke redenen hiervan, en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Cursusmodel gebaseerd op ‘social learning’

Binnen het hoger onderwijs weten online cursussen lerenden vaak weinig te boeien. Bovendien dragen deze cursussen vanwege hun ontwerp niet bij aan effectief leren. Dat kan anders. Brian Basgen en Peter A. Testori hebben een cursusmodel voor online leren ontwikkeld dat volgens eigen zeggen gericht is op ‘social learning’ en het vergroten van de betrokkenheid [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe zal online leren zich ontwikkelen?

Technologische ontwikkelingen beïnvloeden de wijze waarop online leren zich gaat ontwikkelen. Je merkt wel dat de meningen hierover verdeeld zijn. Stephen Downes bespreekt op geheel eigen wijze een tweeluik van Contact North over de toekomst van online leren. Het eerste artikel gaat over ontwikkelingen op het gebied van leertechnologieën en online leren, terwijl in artikel [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

De donkere kant van de digitale economie

In 1995 heeft Don Tapscott een boek geschreven over de digitale economie. Hij stelt nu dat het hoog tijd wordt om meer oog te hebben voor de donkere kanten van de digitale economie. De digitale economie heeft volgens hem namelijk niet geleid tot meer eerlijkheid, gelijkheid, rechtvaardigheid en duurzaamheid. De oorspronkelijke democratische architectuur van het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hattie over de effecten van technology enhanced learning

Leidt het gebruik van ICT wel tot effectief leren? De publicatie ‘Visible Learning’ geeft inzicht in die vraag. Op het eerste oog lijkt auteur John Hattie niet erg onder de indruk van de effecten. Je moet bij Hattie echter dieper graven voor de nuance. In deze blogpost ga ik uitgebreider in op de effecten van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen data de kwaliteit van het onderwijs verbeteren?

Inzicht in het studiegedrag kan bijdragen aan kwalitatief beter onderwijs. Learning analytics -het verwerken van studiedata om het leergedrag te begrijpen en verbeteren-  speelt hierbij een belangrijke rol. Wel zijn er nogal wat hobbels te nemen. Tips en handvatten om ermee aan de slag te gaan, zijn er gelukkig ook. Surfnet heeft gisteren een whitepaper [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Slack als medium voor betekenisvolle conversaties

De applicatie Slack heeft de laatste tijd sterk aan populariteit gewonnen. Net als veel andere technologieën die oorspronkelijk niet voor leren zijn gemaakt, wordt Slack inmiddels ook als leertechnologie gebruikt. Dat vergt wel wat van ons gedrag. Slack is een laagdrempelige communicatietool die ook op mobiele apparaten kan worden gebruikt (in de VS besteden mensen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Raamwerk voor gepersonaliseerd leren

Als je tien experts op het gebied van technology enhanced learning een top 5 laat maken van de meest besproken ontwikkelingen, dan is de kans groot dat ’gepersonaliseerd leren’ daar in voor komt. Hetzelfde geldt voor de top 5 van ‘fenomenen’ op het gebied van ICT en leren waarover de meningen verdeeld zijn. Tijd voor [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar persoonlijk leren met iPads

De iPad kan bruikbaar hulpmiddel zijn bij het realiseren van onderwijs waarbij rekening wordt gehouden met individuele leervragen en -behoeften. Dit heeft waarschijnlijk niet (alleen?) te maken met de eigenschappen van dit ‘device’, maar ook met de gehanteerde didactiek en de professionaliteit van de docent. Een recent master-onderzoek van Mark van de Mortel bevestigt dit [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Slimmer leren met LinkedIn en door te bloggen

Hoe kun je slimmer leren met LinkedIn en door te bloggen? Deze vraag stond centraal in een workshop die ik vanochtend heb verzorgd bij de Daelzicht Academie. Deze ‘corporate academy’ van zorginstelling Daelzicht heeft een vooruitstrevende visie op leren waar werkplek leren en het gebruik van leertechnologie daarbij een belangrijke plaats in nemen. LinkedIn en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik op één jaar als zelfstandig adviseur

Ik realiseerde me de afgelopen week dat ik nu één jaar werkzaam ben als zelfstandig adviseur. Hoe is me dat tot nu toe bevallen? Verleden jaar ben ik op 1 maart begonnen als zelfstandig adviseur op het gebied van ICT en leren. Vanaf het begin had ik verschillende, afwisselende, opdrachten die ik bij diverse opdrachtgevers [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Krijgen we te maken met een ‘Uber’ voor onderwijs en opleiden?

Internettechnologie draagt bij aan ‘disruptie’ binnen tal van sectoren. Denk aan de taxibranche of aan de muziekindustrie. Onderwijs en opleiden zijn niet te vergelijken met dergelijke branches. Toch verwacht ik dat met name ‘een leven lang leren’ te maken krijgt met disruptie. De laatste tijd zijn weer meer interessante blogposts geschreven dan ik echt kan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Didactische kenmerken van de ‘Maker Movement’

Eén van de trends van dit moment op het gebied van ICT en leren is de ‘Maker Movement’. Wat zijn didactische kenmerken van deze ontwikkeling? Bij de ‘Maker Movement’ -toegepast op het onderwijs- ontwerpen en ontwikkelen lerenden nuttige en vaak ook complexe producten met behulp van technologieën en gereedschappen zoals 3D printers, sensoren, e-textiel, de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Omgaan met “weerstanden” bij de invoering van ICT in het onderwijs

Als een organisatie ICT voor leren inzet, dan roept dit vaak weerstand op. Ik vind het belangrijk om na te gaan wat de redenen zijn van die “weerstand. Mensen hebben vaak goede redenen om een verandering niet te willen. Vervolgens kun je kijken hoe je daar mee om kunt gaan. Vandaag heb ik een sessie [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Massive open online course over puberbrein

Vanaf 14 april 2016 verzorgen mijn oud-collega’s van de Open Universiteit een MOOC over puberbrein, leefstijl en leren. Ons brein is cruciaal voor leren. Verschillende omgevingsfactoren zoals slaap, voeding en beweging zijn van invloed op hun ontwikkeling. Tijdens deze MOOC wordt aandacht besteed aan de invloed van deze factoren en op de invloed van opvoeding [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Ontwerp leeractiviteit kan uitval bestrijden

Het ‘learning design’ van massive open online courses is van invloed op de mate waarin lerenden voortijdig stoppen met een MOOC. Deze conclusie kun je m.i. doortrekken naar online leren in het algemeen. Maar welke elementen beïnvloeden de “sticking power”? Donald Clark vat een onderzoek samen waarin de universiteit van Derby beschrijft wat maakt dat [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar iPads in het onderwijs

eSchool News besteedt aandacht aan een onderzoek naar het gebruik van iPads in het onderwijs. De uitkomsten zijn positief. Maar of dat aan de iPad ligt… Het onderzoek heeft betrekking op een anderhalf jaar durend initiatief op een zogenaamde K12-school waarbij 15 stagiaires betrokken zijn. Het onderzoek is dus redelijk kleinschalig. Je leest ook weinig [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Het bewijs achter 70:20:10?

Het 70:20:10-model staat volop in de belangstelling. Er is echter ook kritiek op dit model. Charles Jennings, Laura Overton en Genny Dixon hebben verleden week daarom een rapport gepubliceerd met de titel 70+20+10=100 The Evidence Behind the Numbers. Waar heeft dit bewijs betrekking op? De auteurs willen recent bewijsmateriaal leveren voor dit referentiemodel: looking at the [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Als de Waal uit het zicht is, stroomt de verbeelding

De stad Nijmegen heeft te maken gehad met (risico’s op) overstromingen. Niet zelden klotste het water van de Waal tegen de trappen van het casino. Daarom is een aantal jaren geleden het project Ruimte voor de Waal gestart. Dit project nadert zijn voltooiing. Vanmiddag hebben we een kijkje genomen. Ruimte voor de Waal heeft twee [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Call for Proposals editie Online Educa Berlijn 2016 geopend #OEB16

Van 30 november tot en met 2 december vindt de Online Educa Berlijn weer plaats. Tot 1 juni 2016 kun je je voorstel voor een bijdrage aan dit evenement indienen. Het thema van dit jaar is ‘Owning learning’. Volgens de organisatie draait het leren van de toekomst om eigenaarschap. Professionals zijn in toenemende mate zelfverantwoordelijk [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Niet-beantwoorde vragen over e-learning trends

Gisteravond heb ik een webinar verzorgd over trends op het gebied van e-learning. Deelnemers hebben via de chat een groot aantal vragen gesteld, en berichten geplaatst. Deze blogpost bevat reacties op vragen/opmerkingen waar ik gisteravond niet op heb kunnen reageren, maar die wel om een reactie vragen. De opnames en mijn samenvatting plus slides staan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

E-learning. Trends en ontwikkelingen (webinar)

Vanavond heb ik een webinar verzorgd over e-learning trends en ontwikkelingen. Daarin onderscheid ik in vogelvlucht 18 trends. Er wordt in toenemende mate kritisch en op een integrale manier gekeken naar de toegevoegde waarde van e-learning voor organisatie en haar stakeholders. Denk daarbij ook aan de invloed op het welzijn van medewerkers. Er wordt bij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kun je dankzij de flipped classroom bepaalde leerdoelen beter realiseren?

Edwin Melis van Avans Hogeschool vraagt zich af of je ICT zodanig kunt inzetten waardoor je leerdoelen behaalt die niet, of veel moeilijker, behaald kunnen worden zonder de inzet van ICT. In deze blogpost beantwoord ik deze vraag bevestigend, maar geef ik ook aan dat deze vraag de bijdrage van ICT wat eenzijdig belicht. Eén [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat ik mis in de Ict-monitor mbo 2015?

Onlangs is de Ict-monitor mbo 2015 door Kennisnet en saMBO-ICT gepubliceerd. In totaal hebben 48 mbo-instellingen de uitgebreide vragenlijst ingevuld. Deze monitor biedt daarom inzicht in tal van aspecten van ict in het beroepsonderwijs. Maar toch mis ik wat. Het mooie aan deze monitor, is dat de onderzoekers resultaten van enquêtes uit verschillende jaren met elkaar vergelijken. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom virtual reality voor leren gebruiken?

Mede dankzij de zogenaamde cardboards en smartphone apps is er de nodige belangstelling voor het gebruik van virtual reality voor leren. De vraag is natuurlijk: waarom zou je deze technologie binnen onderwijs en opleidingen inzetten? Voor welk probleem is VR een oplossing? Virtual reality bestaat al vele jaren. De laatste tijd komt dit fenomeen echter [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom nieuwe leertechnologieën vaak slechts tijdelijk een positief effect hebben

Je leest wel eens dat het gebruik van nieuwe leertechnologie positief van invloed is op de motivatie van lerenden. Dit wordt wel eens één van de redenen genoemd om ICT in het onderwijs in te zetten. Ik vind dit echter geen sterke reden. Het motiverende aspect van nieuwe technologie is namelijk slechts tijdelijk van aard. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Podium ICT Start-Ups en onderwijsinstellingen

Op het gebied van technology enhanced learning zie je nieuwe bedrijven opkomen met specifieke en interessante toepassingen voor het onderwijs. SURFnet lanceert daarom het Start-up Podium om ICT start-ups in contact te brengen met onderwijsinstellingen. Uit het persbericht: Het initiatief is een experiment dat start-ups met innovatieve ICT-technologieën en nuttige producten en diensten voor het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Mislukt ‘iPad’-project als casus gastcollege implementatie

Gisteravond heb ik in het kader van de post-HBO opleiding e-learning van Fontys weer een gastcollege verzorgd over de implementatie van e-learning. Daarbij hebben deelnemers onder meer gewerkt aan de casus van wat ten onrechte een mislukt ‘iPad’-project wordt genoemd. Ik had de deelnemers gevraagd vooraf informatie over mijn implementatiemodel te bestuderen. Na een korte [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

OU-lezingenreeks ‘Towards open educational processes and practices’

Van 7 tot 11 maart 2016 vindt weer de Open Education Week plaats. Tijdens deze week organiseren mijn oud-collega’s van de Open Universiteit een reeks van gratis online lezingen, presentaties en discussies over de actuele uitdagingen van open onderwijs, onderzoek en praktijk. Tijdens deze online lezingen gaat een aantal onderzoekers en experts, onder meer vanuit [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe je online video op een effectieve manier voor leren kunt gebruiken

Vanmiddag heb ik deelgenomen aan een webinar over de rol van online video bij blended learning. Ik heb Merrill’s first principles of instruction gebruikt om te verkennen hoe je online video op een effectieve manier kunt inzetten. We schieten er namelijk niets mee op als we niet-effectieve, passieve, hoorcolleges vervangen door niet-effectieve online video’s. Hoe [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Gratis webinar e-learning trends

Volgende week donderdagavond verzorg ik een online seminar over e-learning trends en ontwikkelingen. Dit webinar is gratis toegankelijk. Het webinar start om 20 uur, en duurt een uur. De opzet is dat van een interview waarbij de spreker ook presenteert, stellingen worden voorgelegd aan de deelnemers en er vragen gesteld kunnen worden. Trends op het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Verdwijnt het opleidingsinstituut als schakel op het gebied van een leven lang leren?

Dankzij internet betreden nieuwe spelers de markt van een leven lang leren. Een kenmerk daarbij is dat deze spelers docenten rechtstreeks in contact brengen met deelnemers. Een spannende ontwikkeling die ook vragen oproept ten aanzien van mijn eigen dienstverlening, waarbij ik jullie reactie op prijs stel. Time heeft een lezenswaardig artikel gepubliceerd over Udemy. Udemy [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Daadwerkelijke persoonlijke interactie mogelijk maken als belangrijkste voordeel blended learning

Vicki Davis heeft onlangs een podcast gepubliceerd waarin Thomas Arnett verschillende vormen van blended learning bespreekt. Arnett is werkzaam bij het Clayton Christensen Institute. In deze podcast benadrukt hij dat het bij blended learning niet gaat om het versterken van het bestaande onderwijs met ICT (zoals het gebruik van een smartboard). Volgens hem gaat het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Conferentie Opening Up Education #ouwi #ou_OW

Op vrijdag 18 maart 2016 organiseert het Welten-instituut van de Open Universiteit  een conferentie over Opening Up Education in Heerlen. Ik mag hier een bescheiden bijdrage aan leveren. Deze bijeenkomst is bedoeld voor onderwijsmensen met belangstelling voor het vergroten van de toegankelijkheid van onderwijs door middel van (open source) leertechnologieën en meer open praktijken in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Van open sociale netwerken naar meer besloten sociale media (en de impact voor leren)

Er is een ontwikkeling gaande waarbij internetgebruikers de openheid van sociale netwerken inruilen voor de relatieve intimiteit van meer besloten sociale media. Volgens mij heeft dit een aantal effecten op leren. De afgelopen dagen is mij een aantal zaken opgevallen: Minister Lodewijk Asscher heeft onlangs hard uitgehaald naar degenen die scheldend en tierend te keer [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Boekbespreking ‘Kleppen dicht. Effectief leren met ICT’ #kleppendicht

Eind februari 2010 schreef ik de blogpost Laptops in het onderwijs: klep dicht, waarin ik onder meer pleit voor een selectief en didactisch zinvol inzetten van laptops in het onderwijs. Ik was daarom ook aangenaam verrast toen ik het boek ‘Kleppen dicht’ aangekondigd zag. Dit boek gaat ook over de manier waarop je ICT zodanig [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Diverse typen instructievideo’s

Technologische ontwikkelingen hebben er toe bijgedragen dat we steeds gemakkelijker online video kunnen gebruiken bij technology enhanced learning. Eén van de toepassingen is het gebruik van video voor het geven van instructies. Welke varianten zijn daarbij mogelijk? De MultiMedia Academy van de TU Delft heeft een website samengesteld met praktische informatie voor het maken van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Webinar rol van video bij blended learning

Donderdag 18 februari 2016 werk ik mee aan een webinar over de rol van video bij blended learning. Dit webinar duurt van 15-16 uur en is gratis toegankelijk. Na een introductie komen twee sprekers een kwartier aan het woord. Naast mijzelf is dat Carlos Turró, hoofd Media Services van de Universitat Politècnica uit València (Carlos [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

De lange weg van onderwijsvisie naar de inrichting van de digitale leeromgeving

Wat zijn cruciale elementen bij de inrichting van een digitale leeromgeving? Wat mij betreft vooral het gezamenlijk ontwikkelen van een concreet onderwijsmodel, een duidelijke focus op functionaliteiten, en veel aandacht voor user interaction design. Vandaag heb ik deelgenomen aan een ronde tafelgesprek bij SURFnet naar aanleiding van een concept-discussienotitie “Van onderwijsvisie naar de inrichting van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Pearson verlaat de markt van elektronische leeromgevingen

Vanaf 2007 heeft ’s werelds grootste uitgeef concern, Pearson, een actieve rol gespeeld op het gebied van elektronische leeromgevingen. Aan die periode komt nu een eind. Wat betekent dit voor de markt van elektronische leeromgevingen als geheel? In de periode 2007-2012 heeft Pearson twee elektronische leeromgevingen geacquireerd (eCollege en Fronter) en het initiatief genomen voor [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Stand van zaken online onderwijs in de VS

Elk jaar voert de Babson Survey Research Group in opdracht van onder meer Pearson onderzoek uit naar de stand van zaken van online leren in het Amerikaanse hoger onderwijs. Een aantal zaken valt op. Volgens de onderzoekers is sprake van een online cursus als 80% van de leerinhouden online wordt verstrekt, en er eigenlijk geen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom bloggen als op papier aantekeningen maken effectiever is?

Aantekeningen op een laptop maken is minder leerzaam dan aantekeningen op papier maken. Waarom dan nog bloggen? Gisteren/vanochtend ontspon zich een Twitter-discussie naar aanleiding van een zinsnede van mij over het maken van aantekeningen op een laptop: Hij meent bijvoorbeeld dat het maken van aantekeningen op een device de slechtste toepassing is. Willem Karssenberg schreef [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Richtlijnen voor het gebruik van eigen devices in de klas

Volgens het recent verschenen Horizon-rapport nemen veel lerenden hun devices mee naar de onderwijsinstelling. Joshua Kim formuleert daarom drie richtlijnen voor het gebruik hiervan in de klas. Ik geef er commentaar bij. Veel studenten besteden met hun smartphones, tablets en laptops veel tijd aan niet-onderwijsgebonden taken. Dit gaat ten koste van de effectiviteit van het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Belangrijke ‘trends’ rond ICT in hoger onderwijs

De afgelopen week is 2016 Higher Education Edition (pdf) van het NMC Horizon Report verschenen met ruim 50 pagina’s tekst over de belangrijkste ‘trends’ die bijdragen aan de versnelling van de adoptie van ICT, mogelijke belemmeringen hierbij en belangrijke ontwikkelingen op het gebied van ICT en leren. Net als Pierre Gorissen heb ik ook moeite [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Stappenplan blended learning

Er zijn online diverse stappenplannen of aanpakken te vinden die je kunnen helpen bij de ontwikkeling van ‘blended learning’. Zelf gebruik ik een aanpak met negen stappen.  Een Vlaams design team ‘blended learning’ heeft een website gemaakt waarin vier stappen worden uitgewerkt. In stap 1 beantwoord je de vraag waarom je aan de slag zou [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

De vier verantwoordelijkheden van een L&D-professional

Professionals, die zich bezig houden met leren en ontwikkelen, hebben niet alleen verantwoordelijkheden naar hun klanten en de lerenden. Wat betekent dit? Via Stephen Downes en Will Thalheimer ben ik vanochtend terecht gekomen op The Four Responsabilities van een L&D-professional (een initiatief van het Britse The More Than Blended Learning Company Ltd). Op deze website [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Mooie startpagina Carpe Diem (learning design)

In 2014 heb ik een massive open online course gevolgd over een methodiek voor learning design, Carpe Diem genaamd. Bij toeval ben ik onlangs terecht gekomen op een fraaie startpagina over deze aanpak. Gilly Salmon houdt zich al vele jaren bezig met het ontwikkelen van online en ‘blended’ cursussen. Zij is sinds enkele jaren hoogleraar in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Curriculumverandering vraagt om een scalpel, geen kettingzaag

Onlangs is in Nederland weer eens een discussie losgebarsten over de vraag of feitenkennis niet plaats moet maken voor ‘vaardigheden van de 21ste eeuw’. Charles Fadel verzet zich tegen deze tegenstelling. Vooropgesteld: ik heb moeite met de term 21st Century Skills. Dat wil echter niet zeggen dat de bekwaamheden die onder deze vlag vallen niet [...] Lees verder
Pagina 52 van 66Eerste   Vorige   47  48  49  50  51  [52]  53  54  55  56  Volgende   Laatste