Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Pearson verlaat de markt van elektronische leeromgevingen

Vanaf 2007 heeft ’s werelds grootste uitgeef concern, Pearson, een actieve rol gespeeld op het gebied van elektronische leeromgevingen. Aan die periode komt nu een eind. Wat betekent dit voor de markt van elektronische leeromgevingen als geheel? In de periode 2007-2012 heeft Pearson twee elektronische leeromgevingen geacquireerd (eCollege en Fronter) en het initiatief genomen voor [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Stand van zaken online onderwijs in de VS

Elk jaar voert de Babson Survey Research Group in opdracht van onder meer Pearson onderzoek uit naar de stand van zaken van online leren in het Amerikaanse hoger onderwijs. Een aantal zaken valt op. Volgens de onderzoekers is sprake van een online cursus als 80% van de leerinhouden online wordt verstrekt, en er eigenlijk geen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom bloggen als op papier aantekeningen maken effectiever is?

Aantekeningen op een laptop maken is minder leerzaam dan aantekeningen op papier maken. Waarom dan nog bloggen? Gisteren/vanochtend ontspon zich een Twitter-discussie naar aanleiding van een zinsnede van mij over het maken van aantekeningen op een laptop: Hij meent bijvoorbeeld dat het maken van aantekeningen op een device de slechtste toepassing is. Willem Karssenberg schreef [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Richtlijnen voor het gebruik van eigen devices in de klas

Volgens het recent verschenen Horizon-rapport nemen veel lerenden hun devices mee naar de onderwijsinstelling. Joshua Kim formuleert daarom drie richtlijnen voor het gebruik hiervan in de klas. Ik geef er commentaar bij. Veel studenten besteden met hun smartphones, tablets en laptops veel tijd aan niet-onderwijsgebonden taken. Dit gaat ten koste van de effectiviteit van het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Belangrijke ‘trends’ rond ICT in hoger onderwijs

De afgelopen week is 2016 Higher Education Edition (pdf) van het NMC Horizon Report verschenen met ruim 50 pagina’s tekst over de belangrijkste ‘trends’ die bijdragen aan de versnelling van de adoptie van ICT, mogelijke belemmeringen hierbij en belangrijke ontwikkelingen op het gebied van ICT en leren. Net als Pierre Gorissen heb ik ook moeite [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Stappenplan blended learning

Er zijn online diverse stappenplannen of aanpakken te vinden die je kunnen helpen bij de ontwikkeling van ‘blended learning’. Zelf gebruik ik een aanpak met negen stappen.  Een Vlaams design team ‘blended learning’ heeft een website gemaakt waarin vier stappen worden uitgewerkt. In stap 1 beantwoord je de vraag waarom je aan de slag zou [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

De vier verantwoordelijkheden van een L&D-professional

Professionals, die zich bezig houden met leren en ontwikkelen, hebben niet alleen verantwoordelijkheden naar hun klanten en de lerenden. Wat betekent dit? Via Stephen Downes en Will Thalheimer ben ik vanochtend terecht gekomen op The Four Responsabilities van een L&D-professional (een initiatief van het Britse The More Than Blended Learning Company Ltd). Op deze website [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Mooie startpagina Carpe Diem (learning design)

In 2014 heb ik een massive open online course gevolgd over een methodiek voor learning design, Carpe Diem genaamd. Bij toeval ben ik onlangs terecht gekomen op een fraaie startpagina over deze aanpak. Gilly Salmon houdt zich al vele jaren bezig met het ontwikkelen van online en ‘blended’ cursussen. Zij is sinds enkele jaren hoogleraar in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Curriculumverandering vraagt om een scalpel, geen kettingzaag

Onlangs is in Nederland weer eens een discussie losgebarsten over de vraag of feitenkennis niet plaats moet maken voor ‘vaardigheden van de 21ste eeuw’. Charles Fadel verzet zich tegen deze tegenstelling. Vooropgesteld: ik heb moeite met de term 21st Century Skills. Dat wil echter niet zeggen dat de bekwaamheden die onder deze vlag vallen niet [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat is cruciaal bij het realiseren van grote veranderingen?

Douglas Ready meent dat succesvolle leiders vier dingen echt goed doen bij het realiseren van grootschalige transformaties. In feite typeert hij deze ingrijpende veranderingen als een meedogenloos leerproces. 1. Zij erkennen ingebedde spanningen en schijnbare tegenstellingen. Veel schijnbare tegenstellingen komen met name bij transformaties aan de oppervlakte: Enerzijds is het noodzakelijk dat de organisatie bestanden [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Krijgt het onderwijs niet met dezelfde digitale ontwrichting te maken als de muziekindustrie?

De CEO van Pearson gelooft niet dat het onderwijs te maken krijgt met een vergelijkbare disruptieve innovatie als de muziekindustrie. Het onderwijs wellicht niet. Maar wat te denken van de educatieve uitgeverijen? The Telegraph heeft een interview gepubliceerd met John Fallon, de geplaagde CEO van Pearson (vermoedelijk ’s werelds grootste educatieve uitgeverij en ‘educatieve data [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Online proctoring als service voor studenten

Online proctoring is een relatief recente ontwikkeling op het gebied van technology enhanced learning. Bij Nederlandse onderwijsinstellingen bespeur ik onder meer in verband met kosten terughoudendheid. Bij Hogeschool Vives in West-Vlaanderen hebben ze daar wat op gevonden. Bij online proctoring leggen studenten thuis examen af waarbij ze via de webcam in de gaten worden gehouden. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning en het risico van de metafoor

De naam ‘blended learning’ nodigt uit tot het gebruik van een kookmetafoor, onder meer doordat menige applicatie ‘blended’ automatisch vervangt door ‘blender’. Maar je kunt ook een verkeerde metafoor gebruiken…. Mensen als Donald Clark hebben kritiek op het gebruik van de ‘kookmetafoor’ als het gaat om blended learning. What do you get when you blend [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Werkt blended learning echt?

Vandaag mocht ik tijdens een studiedag van de Katholieke Hogeschool Vives in Brugge een keynote verzorgen over de vraag of ‘blended learning’ werkt. Uiteraard heb ik ook nu aangegeven eigenlijk niet gelukkig te zijn met de term ‘blended learning’. Je kunt zoveel keuzes maken bij de invulling dat de term op zich weinig zegt. Al [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarover het echt gaat bij blended learning

Vandaag organiseerde Saxion een symposium over ICT in het onderwijs. Ik mocht de keynote verzorgen. In deze keynote ben ik eerst ingegaan op de aanleiding voor de opkomst van blended learning. Deze was niet het onderwijs drastisch veranderen. Maar de tekortkomingen van e-learning verhelpen. Rond 2000 was namelijk vaak sprake van geïsoleerd en passief leren [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Het Geluk van Limburg: lees dat boek

Normaliter lees ik alleen in vakanties gewone boeken. Voor Het Geluk van Limburg heb ik een uitzondering gemaakt. Dit indrukwekkende boek over de Mijnstreek in Nederland bevat m.i. ook een belangrijke les voor het hedendaagse onderwijs. Ik ben geboren en ‘jroeës jetrókke’ (volwassen geworden) in Kerkrade. En ondanks dat ik al meer dan de helft [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Beschikken aankomende werknemers niet over de juiste expertise of maken we onvoldoende gebruik van hun expertise?

Het onderwijs krijgt onevenredig veel verantwoordelijkheid op het bordje als het gaat om de werking van arbeidsmarkt. In tijden van hoge werkloosheid zijn werkzoekenden onvoldoende bekwaam. En als vacatures niet kunnen worden vervuld, ligt het ook aan een veronderstelde ’skills gap’. Een wat al te simplistisch standpunt. Een voordeel van weer eens reizen met de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom ik niet ga vloggen of SnapChat zal gebruiken

Zeg nooit “nooit”. Maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat ik ooit zal gaan vloggen of de anno 2016 populaire toepassingen als Instagram of SnapChat zal gebruiken.  Dat heeft vooral te maken met het belangrijkste doel waarvoor ik sociale media gebruik. Vandaag verscheen het Nationale Social Media Onderzoek 2016 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leiden MOOCs en andere initiatieven tot zorgen of uitdagingen?

Onderwijsinstellingen en particuliere opleiders hebben te maken met een aantal ontwikkelingen die die de potentie van ‘disruptie’ hebben. Massive open online courses (MOOCs) zijn daar een voorbeeld van. Wat te doen? Een paar dagen geleden werd ik via een tweet van Pieter de Vries  geattendeerd op de bijdrage Confessions of a MOOC professor: three things [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leve parate kennis

Mensen die vinden dat kennis minder belangrijk is, omdat het kan worden opgezocht, helpen onderwijsontwikkeling niet veel verder. Ik heb op de middelbare school nauwelijks biologie gehad. En van het biologieonderwijs dat ik de eerste twee brugklasjaren heb genoten, is bitter weinig beklijfd. Geschiedenis was meer ‘mijn ding’. Mijn vrouw, waar ik niet mee getrouwd [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Live and Let Die met de Virtual Reality Cardboard #surf_cardboard

SURFnet heeft onlangs een aantal Virtual Reality Cardboards verspreid onder onderwijs- en onderzoeksinstellingen, met als doel te verkennen wat je met deze ‘kartonnen viewmaster’ kunt doen. Ik kreeg ook de vraag of ik als edublogger ervaring op wilde doen met deze tool, en mijn ervaringen wilde delen. Dat wilde ik wel. Virtual reality is onmiskenbaar [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Verbetert online leren de kwaliteit van de docenten?

Word je een betere docent door online les te geven? Donald Clark meent van wel. Ik heb geen pasklaar antwoord op die vraag. Volgens Clark zijn er tien redenen waarom je een betere docent wordt van online leren: Deelname aan het ontwerpen, ontwikkelen en verzorgen van een online leerervaring leidt tot verdiepende reflectie. Je maakt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Groepsconformiteit bij sociale media kan dommer maken

Conformiteit binnen groepen kan nadelige effecten hebben, en leiden tot slechte beslissingen. De vraag is of dit te voorkomen is, en of deze effecten ook in sociale netwerken en ‘menigten’ voorkomen. Er wordt al vele decennia onderzoek gedaan naar het opereren van groepen en menigten. Het massale gebruik van sociale media maakt deze onderzoeken extra [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Digitale afleiding neemt toe (en wat is reden nr. 1?)

Onderzoek van de Universiteit van Nebraska laat zien dat studenten mobiele technologie in toenemende mate gebruiken voor niet-onderwijs doeleinden. En ze zijn  niet van plan daarmee te stoppen. De onderzoekers hebben onderzoek gedaan onder 675 studenten (eerstejaars, maar ook ouderejaars) van colleges in 26 staten. Deze groep is niet representatief voor alle lerenden. De uitkomsten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Twitter en RSS gebruiken voor informeel en werkplek leren

Vanochtend heb ik bij de Daelzicht Academie een workshop verzorgd over hoe je Twitter en RSS kunt gebruiken voor je eigen persoonlijke ontwikkeling. De zoekfunctie van Twitter speelt daarbij onder meer een belangrijke rol. De Daelzicht Academie is één van mijn klanten. Zij hebben een uitgesproken en vernieuwende visie op leren binnen organisaties, waar werkplek [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Internet is veranderd, maar ook verslechterd?

Het internet is sinds de opkomst van sociale media sterk van karakter veranderd. Is dit ten koste gegaan van verdieping, en diversiteit? Hoe kunnen we omgaan met deze verandering? Tussen november 2008 en eind 2014 heeft Hossein Derakhshan in Teheran gevangen gezeten vanwege zijn kritische blogposts over Iran. In The Guerdian schrijft hij hoe internet in die [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat is er mis met het leermanagement systeem?

Een van de belangrijkste kritieken op leermanagement systemen, is dat het betekenisvolle leerprocessen eigenlijk niet ondersteunt. Scheer ze echter ook niet allemaal over één kam. Volgens Lenny DeFranco is er veel kritiek op bestaande leermanagement systemen. DeFranco haalt een recent rapport van Brandon Hall waaruit blijkt dat 40% van de bedrijven bezig is hun LMS [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Het risico van gepersonaliseerd leren

Gepersonaliseerd leren mag niet leiden tot geïsoleerd leren. Dat risico lopen we volgens Jennifer Carolan. Terwijl dat dus niet de bedoeling mag zijn van onderwijs. Gepersonaliseerd leren is een thema op het gebied van ICT en leren dat vandaag de dag op veel aandacht kan rekenen. Er zijn hoge verwachtingen van adaptieve technologie die individuele leerpaden [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Workshop colleges verrijken met TodaysMeet en Mentimeter

In het kader van een adviestraject bij Zuyd Hogeschool heb ik vanochtend een workshop verzorgd over het verrijken van hoor- en gastcolleges via TodaysMeet en Mentimeter. De directeur van de opleiding Facility Management van Zuyd Hogeschool heeft mij gevraagd de opleiding te ondersteunen het ontwikkelen en invoeren van een eigen model van blended learning. Hoor- [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Diploma’s niet meer belangrijk, of toch?

Het gebruik van internettechnologie heeft binnen verschillende sectoren geleid tot digitale transformatie van die sectoren. Staat opleiden en onderwijs hetzelfde lot te wachten? Volgens mij wel als het belang van certificering en diploma’s vermindert. En is dat het geval? Netflix is een typisch voorbeeld van digitale transformatie. We hoeven niet meer elke week te wachten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Webinar TPACK en activerende didactiek

Vanavond heb ik via de applicatie Vitero een webinar verzorgd over het werken met het TPACK-model en activerende didactiek. Deze blogpost gaat in op de opzet en de gebruikte bronnen. Het webinar vond weer plaats in het kader van de Post HBO-opleiding e-learning van Fontys. We hebben dit keer Vitero gebruikt als omgeving (met dank [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Programma Next Learning 2016 bekend #NLE2016

Gisteren is het programma van editie 2016 van de Next Learning definitief bekend geworden. Deze bijeenkomst kent verschillende typen leeractiviteiten zoals keynotes (onder meer van Leo Bormans over de ‘happy learner’), leercirkels, leertafels, workshops en een leersafari. Centrale thema’s zijn: Performance support track Social Learning Design & Tools Big Data Empower Track Je kunt alleen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Real Learning: kookboek voor zelfverbetering

Professionals zijn in toenemende mate zelfverantwoordelijk voor hun eigen leren en ontwikkelen. Veel professionals weten echter niet hoe zij die zelfverantwoordelijkheid kunnen invullen, hoe zij dit moeten doen. Jay Cross heeft daarom enkele maanden geleden het boek ‘Real Learning’ geschreven. Cross stelt in het voorwoord dat ’Real Learning’ waarschijnlijk zijn laatste project is geweest. Helaas [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kritiek op blended learning

Donald Clark heeft kritiek op de wijze waarop blended learning zich heeft ontwikkeld. Volgens mij is zijn kritiek echter gebaseerd op een verkeerd uitgangspunt. Al deel ik wel de richting die hij kiest ten aanzien van wat te doen. Volgens Donald Clark had blended learning ooit de potentie om ons los te bevrijden uit het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Bouw kennisnetwerken van vertrouwde relaties

Het einde van het jaar is altijd een periode van terugblikken en reflectie. Harold Jarche heeft zijn blogposts van 2015 nog eens bekeken, en deelt zijn gedachten over persoonlijk en ‘sociaal leren’ in deze tijd van netwerken. In deze blogpost geef ik de kern hiervan weer, en maak ik opmerkingen. Harold Jarche pleit onder meer [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Markt van leertechnologieën

Op verzoek van een klant heb ik vandaag een sessie gefaciliteerd over de markt van leertechnologieën, en de selectie daarvan. Aangezien de aard van e-learning in de loop der jaren is verbreed, is deze markt een stuk complexer geworden. Deze klant -ik noem de naam bewust niet- wil een aanbestedingsprocedure starten voor de aanschaf van leertechnologie. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Meer trends op het gebied van technology enhanced learning

Vanavond heb ik weer een gastcollege over trends en ontwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning verzorgd. Een aantal trends heb ik daarin niet behandeld. Die beschrijf ik in deze bijdrage. In 2015-2016 ben ik weer gastdocent binnen de post-HBO opleiding E-learning van Fontys (de elfde keer geloof ik). Ik verzorg dit jaar drie [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hangt het SAMR-model af van het referentiekader van docenten?

Vlak voor de Kerst heb ik weer eens aandacht besteed aan het SAMR-model. Dit model wordt gebruikt om te beschrijven hoe je ICT in het onderwijs kunt inzetten. Patrick Koning vraagt zich daarbij af of de vier manieren in dit model, geen kwestie van het perspectief van de docent zijn. Deels wel, denk ik. De [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hmmm…2500 jaar leertheorieën als entertainment #OEB15

Tijdens de laatste Online Educa Berlijn verzorgde Donald Clark een flitsende presentatie over 2500 jaar leertheorieën. Ik heb die presentatie toen maar deels gevolgd, en er daarom niet over geblogd. Vandaag is een video-opname van zijn sessie online verschenen, die wat mij betreft wat kritiekloos wordt gedeeld (als ik mijn twitter tijdlijn bekijk). Donald Clark [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Boek “E-learning. Trends en ontwikkelingen” gratis downloaden

Vanaf vandaag kan mijn boek “E-learning. Trends en ontwikkelingen” gratis worden gedownload. Het is namelijk bijna 3 jaar geleden dat deze publicatie is verschenen. Voor een boek over trends en ontwikkelingen op het gebied van ‘technology enhanced learning’ is dat een hele tijd. Ik schat dat ik op dit moment 25% van de inhoud zou herzien. Bovendien is de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Een alternatief voor beoordelingscycli

Beoordelingscycli fungeren binnen arbeidsorganisaties vaak als belangrijk managementinstrument. Helaas laat de effectiviteit ervan te wensen over. Een gezonde aanspreekcultuur lijkt een bruikbaar alternatief. Opvallend hierbij is ook de parallel met opleiden en onderwijs. Kort voor de jaarwisseling heeft Annemieke Figee een lezenswaardige bijdrage geschreven waarin zij illustreert dat bestaande systemen om medewerkers te beoordelen, falen. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Oudjaar in Berlijn

Gisteravond zijn we teruggekeerd van een paar dagen Berlijn. We hebben een aantal plekken bezocht, waar ik nog nooit was geweest. En voor mij was dit de dertiende keer dat ik in deze bijzondere stad ben geweest. Van deze dertien keer ben ik tien keer in het kader van de Online Educa in Berlijn geweest. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Gelukkig Nieuwjaar!

2015 was voor mij een bijzonder jaar. Op 1 maart ben ik gestart als zelfstandig en onafhankelijk adviseur op het gebied van ICT en leren. En daar heb ik geen minuut spijt van gehad. Ik heb in tien maanden tijd 24 opdrachtgevers gehad, waarbij ik 28 opdrachten van heel verschillende omvang en inhoud heb uitgevoerd en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mijn blog in 2015

Op de valreep van het jaar publiceert JetPack -een tool van WordPress- een analyse van het bezoek aan websites. Wat zijn enkele wetenswaardigheden van deze weblog? De berichten op mijn blog zijn dit jaar zo'n 160.000 keer bekeken. Dat is zo'n 20.000 keer vaker dan in 2014. JetPack vergelijkt dit met een bezoek aan het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wat is het doel van het meldpunt voor digibete docenten?

Het LAKS heeft gisteren het 'Meldpunt Help! Mijn docent is digibeet' in het leven geroepen. Nederland heeft bepaald geen gebrek aan meldpunten. Maatschappelijke bewegingen, politieke partijen (van links tot extreem-rechts) en ook de overheid roepen met enige regelmaat meldpunten in het leven tegen discriminatie, voor discriminatie (hoe moet je een meldpunt tegen Polen, Marokkanen en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Duwtje in de rug kan rendement MOOCs verbeteren

Hoe kun je bevorderen dat de ‘completion rates’ van massive open online courses verbeteren? Recent onderzoek laat zien dat een eenvoudige prikkel de betrokkenheid van lerenden al kan verbeteren, en vervolgens kan leiden tot een hoger rendement. Karis Hustad schrijft over een onderzoek aan de Kellog School of Management van de Northwestern University, waarin is gekeken [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

‘Do it Yourself’ vraagt veel van professionals

We leven in een tijd waarin we steeds meer verantwoordelijkheid kunnen nemen over hoe we ons leven willen inrichten. ‘Do it Yourself’ dringt door in steeds meer aspecten zoals werken en leren. Wat betekent dit voor professionals? ‘Do it Yourself’ is oorspronkelijk afkomstig uit de muziekindustrie waarbij muzikanten muziek in eigen beheer of via kleine [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je afleiding voorkomen, en je productiviteit verbeteren?

De poging en om meerdere taken tegelijkertijd uit te voeren -of snel af te wisselen- zijn niet alleen funest voor leren, maar ook voor de productiviteit op de werkvloer. Hoe kun je  afleiding beter hanteerbaar maken? Volgens Joseph Grenny bevorderen de meeste werkplekken helaas niet het focussen. Grenny spreekt hierbij ook van “environmentally unconscious”: onze [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Prettige kerstdagen!

De kerstdagen zijn een mooie gelegenheid om te reflecteren op het afgelopen jaar, en plannen te maken voor de toekomst. Ik wens jullie mooie dagen toe met veel bezinning en gezelligheid.   Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Individuen en organisaties willen vaak helemaal niet echt creatief zijn

‘Creativiteit’ wordt vandaag de dag als een belangrijke eigenschap of vaardigheid beschouwd. Tenminste: dat is wat we met de mond belijden. De praktijk is vaak heel anders. Het Center for Excellence in Learning and Teaching van de Iowa State University geeft aan dat ‘creativiteit’ gedefinieerd kan worden als een mentale activiteit om te komen tot [...] Lees verder
Pagina 53 van 66Eerste   Vorige   48  49  50  51  52  [53]  54  55  56  57  Volgende   Laatste