Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gratis cursus Khan Academy over blended learning

Het Clayton Christensen Institute for Disruptive Innovation en The Silicon Schools Fund bieden sinds kort samen met en via de Khan Academy een gratis online cursus aan over blended learning. De initiatiefnemers constateren namelijk dat er bij de implementatie van blended learning vaak van alles mis gaat. Bovendien zijn de initiatiefnemers lang niet altijd te [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Massive Open Online Courses en werkplek leren

Volgens Sahana Chattopadhyay kan de samensmelting van twee typen MOOCs leiden tot een nieuw type massive open online course dat relevant is voor corporate learning. Chattopadhyay doelt daarbij op de samensmelting van de connectivistische MOOCs en de instructivistische MOOCs. Dit nieuw type MOOC zou dan: Sociaal en informeel leren op de werkplek moeten faciliteren. Volgens [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

De Khan Academy en de illusie van begrijpen

Marc Schwartz van de University of Texas at Arlington heeft een kritische beschouwing geschreven over de Khan Academy. De manier van leren, die de Khan Academy faciliteert, is volgens de auteur namelijk niet gericht op authentiek begrijpen. Schwartz stelt dat de Khan Academy gericht is op het vasthouden van aandacht, de beschikbaarheid van instructie en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van technologie op leren

Verandert technologie de wijze waarop we leren? Je kunt deze vraag pas beantwoorden als je wat preciezer afbakent wat je onder leren verstaat. “Ja” en “Nee” concludeer ik dan. Gisteren had ik samen met mijn OU-collega Liesbeth Kester een afspraak bij de Vakcollege Groep en het Consortium Beroepsonderwijs. Wij spraken onder meer over de invloed [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Interactieve e-learning ontwikkelen

Interactie leidt vaak tot meer betrokkenheid bij leren. Bovendien verwerk je via interactie leerstof. Volgens Arunima Majumdar kun je al op een vrij eenvoudige manier meer interactie integreren bij e-learning. Er wordt vaak een onderscheid gemaakt in interactie tussen lerenden, interactie met docenten en interactie met content. Majumbar beschrijft tien typen interactie, waarbij de nadruk [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe mijlpaal verkoop van mijn boek “E-learning. Trends en ontwikkelingen”

Na een stormachtige start is de verkoop van mijn boek ‘E-learning. Trends en ontwikkelingen’ de laatste maanden conform verwachting minder hard gegaan. Vandaag hebben we echter een nieuwe mijlpaal bereikt. Ik heb me bij de verkoop van het 1500ste exemplaar voorgenomen dat ik jullie pas weer zou informeren als 2000 exemplaren van mijn boek zouden [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

MOOCs: hype of hoop? #EUMOOC

Moocs zijn massale cursussen, voor iedereen vrij toegankelijk: massive open online courses (moocs). Minister Bussemaker stelt jaarlijks een miljoen euro beschikbaar om de ontwikkeling van dit soort online colleges te stimuleren. Vooralsnog zijn het alleen Nederlandse universiteiten die moocs beschikbaar stellen. Hogescholen zien er (nog) geen brood in. Onderstaand artikel in geschreven door Jaan van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik MOOC Carpe Diem #CDMOOC

De afgelopen weken heb ik als student deel genomen aan de massive open online course over Carpe Diem, een methodiek voor het ontwerpen van online leren. Wat heb ik geleerd van de opzet, het proces en de inhoud van deze MOOC? Daarover gaat deze uitgebreide blogpost. Een aantal maanden geleden heb ik me ingeschreven voor [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Video feedback bij flipped classroom

Goede feedback is van groot belang voor leren. Daarom adviseert David Matheson om in het kader van de flipped classroom juist video-opnames te maken van feedback. Matheson stelt dat het maken van instructievideo's veel tijd kost. Hij adviseert daarom om video-opnames te maken van feedback die je als docent klassikaal geeft. Hij stelt dat assessments [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Passief leren bevordert ook leerresultaten #EUMOOCs

Naarmate lerenden actiever zijn binnen een elektronische leeromgeving, behalen zij betere leerresultaten. Dit lijkt een open deur. Maar toch hadden we big data uit massive open online courses nodig om dit daadwerkelijk aan te tonen. Justin Reich bespreekt in Big Data MOOC Research Breakthrough: Learning Activities Lead to Achievement een aantal studies waarin gekeken is [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

MOOCs hebben waarde, maar anders dan gehoopt #EUMOOCs

Massive Open Online Courses zouden hoger onderwijs toegankelijker moeten maken voor diegenen die nu vaak niet de kans hebben om deel te nemen aan dit onderwijs. Deze belofte lijkt niet te worden waargemaakt. Toch lijken MOOCs maatschappelijke waarde te hebben. Katrina Schwartz’ Taking Stock: Do MOOCs Work Best For Educated People? bevat diverse boeiende wetenswaardigheden [...] Lees verder
Pagina 66 van 66Eerste   Vorige   57  58  59  60  61  62  63  64  65  [66]  Volgende   Laatste