Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Als je aan de slag gaat met het concept van de flipped classroom, kun je tegen een aantal zaken aanlopen. Zo kan ‘peer instruction’ niet van de grond komen, kan het gebruik van student response systemen mislukken of kan het gebeuren dat lerenden video’s niet in eigen tempo bekijken. Wat zijn mogelijke redenen hiervan, en wat kun je er aan doen?
Foto: o.tacke, Flickr
Julie Schell gaat in drie bijdragen in op deze issues en redenen. Zij geeft daarbij ook aan niet ‘het antwoord’ te hebben. Volgens Schell is in ieder geval het volgende van belang.
One reason flipped classrooms fail is because we don’t direct students’ attention effectively. If students don’t think about or pay attention to the right things, they won’t learn the right things. Direct their attention carefully and purposefully to get the pay off you are looking for.
this ability to transfer learning across situations and use it to solve novel problems is the holy grail in education.
Volgens Schell kun je dat doen door specifieke vragen te stellen. Bij voorkeur zouden lerenden het geleerde ook in nieuwe situaties moeten kunnen toepassen. Die nieuwe situaties kunnen dichtbij de leersituaties liggen of verder weg (wat betreft kennisdomein, fysieke context, tijd, functionele context, sociale context of wat betreft medium). Daarom moeten lerenden kennis n meerdere contexten en binnen meerdere domeinen toepassen. Daarnaast moet je als docent voordoen hoe studenten kennis in verschillende contexten kunnen toepassen. Er alleen over vertellen is onvoldoende.
In haar derde bijdrage laat Julie Schell enkele experts op het gebied van de flipped classroom aan het woord. Zij gaan in op wat je niet moet doen als docent, indien -bijvoorbeeld- lerenden zich niet voorbereiden. Hanteer bijvoorbeeld de methode ‘Watch-Summarize-Question’. Of besteed aandacht aan het geven van meer verantwoordelijkheid voor het eigen leren. Maak ook percepties op leren bespreekbaar (veel lerenden gaan ervan uit dat leren een passieve aangelegenheid is).
Alle drie de bijdragen bevatten m.i. waardevolle handvatten als je aan de slag wilt gaan met dit concept, of met ICT en leren in het algemeen. Schell illustreert dat je bij de invoering van dit concept aandacht moet besteden aan didactiek en aan het ontwerp van je onderwijs.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar