toggle menu
Zoeken
Contact
Adverteren
Home
Nieuws
Achtergrond
Vacatures
Demos
Cases
Marktspelers
Opleiders
Redactie
Inloggen
Large Language Modellen hebben bijna oogheelkundige kennis en redeneringen op expertniveau bereikt
Large Language Modellen (LLM’s) hebben de potentie om de gezondheidszorg te verbeteren. Britse onderzoekers concluderen dat met name GPT 4 positief scoort op het gebied v...
Lees verder
Nieuws
Meld u aan voor de nieuwsbrief
Registreer
Bloggers
Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Huidige artikelen
Archieven
Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
26-08-2016
|
|
(0) reacties
Deelname online leren groeit, maar niet sterk
US News vat onderzoeken samen naar de ontwikkeling van online leren in de VS. Mij vallen daarbij overigens een aantal andere zaken op, dan US News. US News presenteert vier grafieken. In de eerste grafiek geven zij aan dat de deelname aan online leren tussen 2014 en 2016 is gestegen. Deze stijging is praktisch volledig
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
25-08-2016
|
|
(0) reacties
Moeten we maar stoppen met webcolleges?
Een jaar of tien geleden nam de populariteit van het opnemen van hoorcolleges toe. Zoals zo vaak bij nieuwe leertechnologie, temperde het enthousiasme naar verloop van tijd. Is het tijd om afscheid te nemen van de zogenaamde weblectures oftewel webcolleges? Ronald Spruit van Avans attendeerde mij gisteren op het artikel ‘Webcolleges:zegen of vloek?’ van Nynke
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
24-08-2016
|
|
(0) reacties
Internationale ILIAS-conferentie in Nederland
ILIAS is een van oorsprong Duitse open source digitale leeromgeving. Op 8 en 9 september aanstaande vindt de 15de ILIAS-conferentie in Utrecht plaats. Ik verzorg er de openingskeynote. Deze conferentie besteedt met 22 presentaties en 13 workshops veel aandacht aan ontwikkelingen en toepassingen met betrekking tot ILIAS. Ik ken de applicatie zelf niet goed, maar
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
23-08-2016
|
|
(0) reacties
De verhalen over het einde van MOOCs zijn schromelijk overdreven
Hoogleraar Jonathan Rees interpreteert het vertrek van Daphne Koller bij Coursera als een teken dat MOOCs verworden tot spookschepen. Ik heb moeite met zijn benadering. In Why America’s MOOC pioneers have abandoned ship schrijft dat Rees dat een aantal oprichters van MOOC-platforms hun ‘kindjes’ inmiddels vaarwel hebben gezegd, en andere dingen zijn gaan doen. Hij
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
22-08-2016
|
|
(0) reacties
58 aanbevelingen op basis van onderzoek naar Massive Open Online Courses
Onderzoekers van de Britse Open Universiteit hebben een rapport geschreven waarin zij eigen onderzoek naar massive open online courses samenvatten, en 58 aanbevelingen formuleren. Deze aanbevelingen zijn wat mij betreft voor een groot deel ook relevant voor online en ‘blended’ leren in het algemeen. Willem van Valkenburg heeft al samengevat wat de belangrijkste aspecten in
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
21-08-2016
|
|
(0) reacties
Onderzoek naar de potentie van blockchain-technologie voor leren
Blockchain is één van de meest trendy technologieën op dit moment. Deze technologie kan bijvoorbeeld grote gevolgen hebben voor de financiële wereld. Maar ook op het gebied van onderwijs en leren kan deze technologie worden gebruikt. De Britse Open Universiteit heeft een aparte website gelanceerd, Open Blockchain. Zij leggen hier uit hoe blockchain werkt, en
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
20-08-2016
|
|
(0) reacties
L&D zou “employee-led learning” moeten ondersteunen
Werknemers dragen steeds meer zelfverantwoordelijkheid voor hun eigen leren en ontwikkelen. Afdelingen L&D hebben een belangrijke taak hen hierbij te ondersteunen. Hoe zou dat kunnen? “Do It Yourself” wordt steeds belangrijker binnen Westerse samenlevingen. Individuen printen zelf producten, dragen meer eigen verantwoordelijkheid voor zorg en kunnen minder vaak terugvallen op collectieve voorzieningen. Je geeft mensen
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
19-08-2016
|
|
(0) reacties
Laat lerenden toetsvragen maken
Door lerenden toetsvragen te laten maken, bevorder je actieve verwerking van de leerstof. Om goede vragen te maken, zul je de leerstof eerst immers moeten beheersen. Ook kan het de docent tijd schelen. Arie van Deursen beschrijft zijn ervaringen. Arie van Deursen past deze verwerkingsopdracht sinds een aantal jaren toe binnen een vak met zo’n
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
18-08-2016
|
|
(0) reacties
WWWDOT als instrument om informatie te selecteren
Gisteren besteedde ik aandacht aan acht essentiële digitale vaardigheden. De ontwikkeling van informatievaardigheden is daar een belangrijk onderdeel van. Aan de Universiteit van Michigan hebben ze een raamwerk ontwikkeld dat lerenden kan helpen om informatie op internet te evalueren. Het raamwerk noemen de samenstellers WWWDOT: Wie heeft de tekst geschreven en wat zijn hun kwalificaties?
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
17-08-2016
|
|
(0) reacties
Acht essentiële digitale vaardigheden
Kennisnet en SLO onderscheiden elf ’21e eeuwse vaardigheden’. Vanochtend stuitte ik op een bijdrage waarin ‘digitale intelligentie’ in acht essentiële vaardigheden wordt uitgewerkt. In deze blogpost vergelijk ik beide indelingen. Volgens Yuhyun Park wordt de ontwikkeling van kinderen vandaag de dag beïnvloed door de digitale content die zij consumeren, door de online ontmoetingen en door
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
16-08-2016
|
|
(0) reacties
De andere betekenis van ‘deep learning’
Binnen het onderwijs, en op het gebied van leren en ontwikkelen, zou het vooral ook moeten gaan om ’deep learning’, en niet alleen om oppervlakkig leren. Dit begrip heeft echter ook een andere betekenis. Bij “deep learning’ oftewel verdiepend leren ontwikkel je als lerende begrip van concepten, herken je patronen of verbanden binnen cq tussen verschillende feiten
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
15-08-2016
|
|
(0) reacties
De oorsprong en waarde van ’70-20-10’
Onderzoek naar ’70-20-10’ heeft vooral betrekking op ‘leiderschap’. Dat maakt dat je voorzichtig moet zijn met het generalisaties van dit model. Ook valt op 25% van de meest belangrijke leerervaringen niet binnen dit referentiekader valt. Het belangrijkste aan dit model is echter de erkenning en waardering van andere leeractiviteiten dan cursussen, trainingen en studiedagen. Eén
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
14-08-2016
|
|
(0) reacties
Waarom en hoe onderwijsinstellingen van digitale leeromgeving veranderen
Bijna twintig jaar geleden implementeerden onderwijsinstellingen voor het eerst elektronische leeromgevingen. Op dit moment overweegt een aantal om over te stappen naar een andere digitale leeromgeving. Wat zijn redenen van instellingen, en welke tips heeft men voor anderen? How colleges make the big LMS switch beschrijft redenen van zes onderwijsinstellingen die de laatste jaren de
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
13-08-2016
|
|
(0) reacties
Technologische ontwikkelingen luiden vierde industriële revolutie in
Leren, opleiden en onderwijs vindt altijd plaats binnen een maatschappelijke context. Deze context is van invloed op de inhoud van datgene wat we leren, en de wijze waarop we leren. Volgens het Wereld Economisch Forum staan we aan de vooravond van de vierde industriële revolutie, die bepalend zal zijn voor de inrichting van onze samenleving
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
12-08-2016
|
|
(0) reacties
De voordelen van artificiële intelligentie voor het hoger onderwijs
Artificiële oftewel kunstmatige intelligentie biedt volgens Rose Luckin vier kansen voor het hoger onderwijs. Het fraaie van haar bijdrage is dat zij via het benoemen van deze kansen flinke kritiek uit op bestaande toepassingen van AI. Het hoger onderwijs bereidt studenten voor het functioneren binnen een wereld waarin AI een steeds belangrijkere plaats inneemt. Volgens
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
11-08-2016
|
|
(0) reacties
Maatregelen noodzakelijk om sociale kwestie 2.0 tegen te gaan
De laatste tijd besteed ik veel aandacht aan een technologische trend , die steeds meer impact lijkt te krijgen op ons bestaan: robotisering. Het cliché dat deze ontwikkeling kansen en risico’s met zich mee brengt, klopt ook nu weer als een zwerende vinger. Op tal van terreinen zijn daarom maatregelen nodig om de ‘sociale kwestie 2.0’ tegen te
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
10-08-2016
|
|
(0) reacties
Welke onderwijsactiviteiten kunnen niet door een robot worden uitgevoerd?
Half juli schreef ik over beroepen die waarschijnlijk niet vervangen kunnen worden door robots. De aard van het werk is daarbij van invloed. Welke onderwijsactiviteiten kunnen bijvoorbeeld niet worden gerobotiseerd? Volgens Anya Kamenetz kunnen robots de volgende onderwijsactiviteiten niet uitvoeren: Een knuffel geven. Daarmee doelt zij op empathie kunnen tonen, maar ook op kunnen samenwerken, kunnen
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
09-08-2016
|
|
(0) reacties
Hoe 3D (kunst)onderwijs kan versterken
Vanochtend kwam ik via Facebook een zeer fraaie video tegen die volgens mij in nog geen drie minuten laat zien wat de meerwaarde van 3D voor het (kunst)onderwijs kan zijn. Het gaat om onderstaande video van de University of Georgia. Maker Lena Gieseke heeft een 3D animatie gemaakt die je in staat stelt Picasso’s indrukwekkende ‘Guernica’ meer in
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
09-08-2016
|
|
(0) reacties
Hoeveel tijd zijn we kwijt aan ICT-onderhoud?
Informatie- en communicatietechnologie moet ons leven een stuk makkelijk maken. Voor een groot deel doet ICT dat ook. Maar aan de andere kant zijn we volgens mij ook heel wat tijd kwijt aan onderhoud en beheer van ICT. Ik wil dat illustreren aan de hand van drie voorbeelden, waarbij deze blogpost tevens een test is.
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
08-08-2016
|
|
(0) reacties
Helpt Blacklist je te focussen op je belangrijkste werkzaamheden?
Het is belangrijk dat je je kunt focussen op één taak. Of je nu werkt of leert: als je snel wisselt tussen verschillende taken, dan gaat dat ten koste van de productiviteit. De applicatie ‘Blacklist’ wil gebruikers ondersteunen bij zelfregulering. De vraag is echter of Blacklist deze belofte waar maakt. Ik heb deze week nog
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
07-08-2016
|
|
(0) reacties
Zomervakantie in Turkije: strand en zeilen
Gisteravond laat zijn we teruggekeerd van twee weken vakantie in Turkije. Week één bestond uit een ontspannen strandvakantie in Ölüdeniz. Tijdens de tweede week hebben we voor de derde achtereenvolgende keer gezeild in de Baai van Fethiye. Deze blogpost bevat een impressie, waarin ik ook stil sta bij de gevolgen van de politieke en ‘veiligheids’-situatie
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
22-07-2016
|
|
(0) reacties
Virtual reality en storytelling
‘Storytelling’ wordt al eeuwen lang gebruikt voor leren. Virtual reality is een technologie die steeds meer toegankelijk wordt, en ook potentie heeft voor leren. De twee kunnen ook gecombineerd worden. Jesse Damiani legt uit wat de kracht is van storytelling via virtual reality: Immersion: je wordt als deelnemer de ervaring ingezogen. Je hebt het gevoel
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
21-07-2016
|
|
(0) reacties
Adaptief leren bij universiteiten
Het gebruik van leertechnologie voor adaptief leren neemt vooral binnen het primair, voorgezet en middelbaar beroepsonderwijs toe. Ook universiteiten lijken er niet aan te te kunnen ontkomen. Campus Technology schrijft dat zeven universiteiten elk meer dan een half miljoen dollar ontvangt uit een door de familie Gates gesponsord programma voor adaptive courseware. De bedoeling is
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
20-07-2016
|
|
(0) reacties
Hoe kun je lerenden ondersteunen bij online leren?
Online leren kan een hele effectieve en efficiënte manier van studeren zijn. Maar het vergt veel zelfsturing en zelfdiscipline van lerenden. Amy Hankins geeft vijf suggesties die lerenden helpen om met succes online te leren. Geef gedetailleerde instructies en speel in op mogelijke vragen. Volgens Hankins is het erg belangrijk om zeer gedetailleerd te beschrijven
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
19-07-2016
|
|
(0) reacties
Overzicht leertechnologieën als hulpmiddel bij ontwerpsessies
In het kader van één van mijn projecten, heb ik een overzicht gemaakt van typen leertechnologieën. Dit overzicht is bedoeld als hulpmiddel bij ontwerpsessies. Veel docenten weten niet wat voor typen leertechnologieën beschikbaar zijn, en wat je er mee kunt. Ik pretendeer daarbij niet volledig te zijn. Het bondige overzicht heeft voor- en nadelen. Je krijgt
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
18-07-2016
|
|
(0) reacties
Combinatie vriendelijke competitie en financiële beloningen bevordert teamprestaties
Science News schrijft over een recent onderzoek naar factoren die teamprestaties bevorderen. Hoewel je appels niet met peren moet vergelijken, kunnen de conclusies volgens mij ook van toepassing zijn op onderwijs en opleiden. De onderzoekers van de University of Pennsylvania School of Medicine hebben namelijk een experimenteel onderzoek uitgevoerd waarin zij hebben gekeken wat maakt
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
17-07-2016
|
|
(0) reacties
Waarom Kodak de boot heeft gemist (en wat opleidingen daarvan kunnen leren)
Kodak was ooit één van de belangrijkste bedrijven ter wereld. Ze bestaan nog steeds, maar met een marktwaarde van minder dan een miljard dollar. Als verklaring wordt vaak gegeven dat Kodak de boot op het gebied van digitale technologie volledig heeft gemist. Maar is dat de werkelijke verklaring? Volgens Scott Antony niet. De eerste digitale
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
16-07-2016
|
|
(0) reacties
Top 10 learning tools editie 2016 @C4LPT
Ook dit jaar draag ik bij aan de jubileumeditie van Jane Hart’s Top 200 Tools for Learning 2016. Deze top 10 van favoriete learning tools ziet er anders uit dan de top 10 van verleden jaar. On behalf of Jane, the rest of this post will be in English. As said, my 2016 edition of
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
15-07-2016
|
|
(0) reacties
Welke beroepen worden (waarschijnlijk) niet vervangen door robots?
Na automatisering, krijgt ‘de werkvloer’ nu in toenemende mate te maken met meer geavanceerde vormen van robotisering. De gevolgen zijn echter ‘genuanceerd’. Het onderwijs maakt daarbij de minste kans op vervanging van mensen door machines. Althans op basis van de huidige technologie. Drie (senior) partners van McKinsey & Company hebben voor Fortune een analyse geschreven
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
14-07-2016
|
|
(0) reacties
De educatieve waarde van augmented en virtual reality
Of augmented en virtual reality omarmd zullen worden door het onderwijs, is voor een groot deel afhankelijk van de educatieve waarde ervan. Vanochtend heb ik een artikel gelezen dat onder meer op dit onderwerp in gaat. THE Journal berichtte enkele weken geleden over de toenemende populariteit van augmented en virtual reality binnen het onderwijs. Docenten
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
13-07-2016
|
|
(0) reacties
De relevantie van Pokémon GO voor het onderwijs
Ik blijf me er over verbazen hoe een nieuwigheid in rap tempo uitgroeit tot een trend. Uiteraard moet je afwachten of de hype vervolgens een blijvertje is. Pokémon GO is het meest recente voorbeeld. En uiteraard wordt ook nu weer de vraag gesteld wat de relevantie is voor het onderwijs. Wat Pokémon GO is hoef
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
12-07-2016
|
|
(0) reacties
Ja. Actief leren werkt echt
Actief leren leidt tot betere leerresultaten dan onderwijs dat vooral bestaat uit hoorcolleges waarbij lerenden vooral passief luisteren. Een metastudie van Freeman uit 2014 laat dit behoorlijk overtuigend zijn. Vandaag las ik een artikel van een casus die dit op een mooie manier concretiseert. De bijdrage Active learning class achieves higher student engagement is vooral
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
11-07-2016
|
|
(0) reacties
De leerpiramide als ‘snake oil’ van het onderwijs
Mag je lariekoek gebruiken als het docenten helpt te reflecteren op hun eigen onderwijspraktijk? Volgens mij zijn er betere alternatieven. In de jaren negentig werkte ik mee aan een regionaal tijdschrift voor de volwasseneneducatie. De achterkant van dat blad was gereserveerd voor opmerkelijke citaten. Het was in die tijd dat het onderwijs werd bestookt met
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
10-07-2016
|
|
(0) reacties
702010. Naar 100% performance (boekbespreking)
Ongeveer een jaar geleden zag de publicatie ‘702010. Naar 100% performance’ het licht. In deze blogpost wil ik uitgebreid stil staan bij deze uitgave. Het heeft een hele tijd geduurd voordat ik het boek ‘702010. Naar 100% performance’ van Jos Arets, Vivian Heijnen en Charles Jennings uit heb gelezen. Dat heeft vooral te maken met
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
09-07-2016
|
|
(0) reacties
Reviewstudie flipped classroom onderstreept potentie van dit concept
Er is de afgelopen jaren veel geschreven over het concept van de flipped classroom. Daarbij ging het vaak om opiniërende bijdragen, persoonlijke ervaringen en case studies. De afgelopen week kwam ik een artikel tegen dat gebaseerd is op diverse (onderzoeks)artikelen. De auteurs zijn daarin best positief over de flipped classroom. A Review of Flipped Classroom
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
08-07-2016
|
|
(0) reacties
Welke condities spelen een rol bij het faciliteren van kennisdelen?
Binnen kennisintensieve organisaties, en dat zijn er heel wat vandaag de dag, is het delen van kennis en informatie van groot belang. Dit kun je niet afdwingen, maar wel bevorderen door aandacht te besteden aan sociale, organisatorische en technologische condities. In reactie op één van mijn recente blogposts, verwees Ank Boersma naar het artikel “Condities
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
07-07-2016
|
|
(0) reacties
Nemen robots werk over?
Binnen OESO-landen zal gemiddeld 9% van de banen door robots vervangen worden. Daar hoeven we dus niet bang voor te zijn. Echter, een groot aantal taken van werknemers zal wel geautomatiseerd worden. De banen verdwijnen niet, maar de taken veranderen. Onder meer doordat ICT meer toegepast zal worden. Dat vraagt veel van professionalisering. Want meer
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
07-07-2016
|
|
(0) reacties
Virtual reality bij Avans
De afgelopen week heb ik een redelijk kritische bijdrage geschreven over virtual reality. Veel toepassingen zijn vaak nog niet krachtig omdat je er nog niet meerdere zintuigen mee kunt aanspreken, en er niet mee kunt interacteren. Ik schreef dat ik deze week kennis hoopte te maken met een uitzondering op deze regel. Dat was dus
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
06-07-2016
|
|
(0) reacties
Onderzoek naar adaptief leren met vooralsnog niet zo positieve uitkomsten
Adaptieve leertechnologie is één van de belangrijkste beloftes op het gebied van technology enhanced learning van dit moment. Deze toepassingen zouden het onderwijs beter in staat stellen om met succes in te spelen op individuele leervragen. Adaptief leren zou daarmee eindelijk flexibilisering mogelijk maken. Momenteel lijken deze beloftes helaas nog niet waar gemaakt te worden.
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
05-07-2016
|
|
(0) reacties
Top 200 Tools voor Leren, editie 2016
Voor de tiende keer zal Jane Hart een top 200 van de meest gebruikte leertechnologieën samenstellen. Ook jij kunt meestemmen. De afgelopen jaren heeft Jane een top 100 samengesteld. Veel mensen doen daar aan mee (ik meestal ook). Uiteraard gaat het daarbij niet om een representatief onderzoek. Ook komt -vermoedelijk door Jane’s doelgroep- het onderwijs
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
04-07-2016
|
|
(0) reacties
Workshop Leren in een online community
Vandaag heb ik bij de Daelzicht Academie een workshop verzorgd over leren in een online community. Wat is essentieel voor het succes van een online community, en wat komt kijken bij de opzet van een online community? Wenger, McDermott en Snyder (2002) definiëren een community of practice als een groep mensen die een zorg, een
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
03-07-2016
|
|
(0) reacties
Virtual reality: een valse belofte voor het onderwijs?
“Virtual reality” wordt gezien als een belangrijke technologische ontwikkeling met veel betekenis voor het onderwijs. Om de toekomst ervan te kunnen duiden, moet je je echter in de historie verdiepen. Op dit moment is VR-technologie nog niet krachtig genoeg, en zijn geavanceerde toepassingen vanwege de complexiteit en kosten nog niet heel bereikbaar voor doorsnee scholen.
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
02-07-2016
|
|
(0) reacties
Wat maakt het gebruik van ICT in het onderwijs tot een succes?
De invoering van ICT in het onderwijs kan leiden tot een betere kwaliteit van het onderwijs, en zelfs tot cultuurverandering. Maar dan zal aan ‘4R’ aandacht besteed moeten worden. How A Thoughtful Blended Design Transformed Classrooms And Culture is het succesverhaal van een Amerikaanse basisschool die ‘blended learning’ met succes heeft ingevoerd. Zij passen het
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
01-07-2016
|
|
(0) reacties
Verwondering bij leren belangrijk, maar graag selectief
Onderwijs zou gevoelens van ‘verwondering’ meer moeten oproepen. Ik ben het daar mee eens, maar waarschuw ook voor een ‘overkill’ aan verwondering. Ook heb je er geen systeemverandering voor nodig. In de VS gebruiken ze de term ‘Awe’ om uit te drukken als een ervaring mensen kippenvel veroorzaakt, een ‘kick’ veroorzaakt, ‘mind blowing’ is of
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
30-06-2016
|
|
(0) reacties
Makers + Shakers op het gebied van ICT en onderwijs
“Makers + Shakers of edtech” is een selectieve index van initiatiefnemers van innovaties in het onderwijs waarbij ICT een belangrijke rol speelt. De samenstellers gebruiken te grote woorden, maar daarmee is “Makers + Shakers” niet oninteressant. Via een kritische tweet van Jelmer Evers (@jelmerevers) werd ik vanochtend geattendeerd op deze site. De samenstellers positioneren hun
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
29-06-2016
|
|
(0) reacties
Themamiddag trends ICT in het MBO
Woensdagmiddag 5 oktober 2016 verzorgen Michael van de Wetering (Kennisnet) en ik in het Innovatiehuis in Den Bosch een themamiddag over trends op het gebied van ICT in het MBO. Het Innovatiehuis, waar het Consortium voor Innovatie gehuisvest is, organiseert dit najaar een drietal themamiddagen in De Week van de NIEUWE TECHNOLOGIE. Op woensdagmiddag 5 oktober
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
28-06-2016
|
|
(0) reacties
Moet een organisatie gebruikers ondersteunen bij de ontwikkeling van basale ICT-vaardigheden?
Informatie- en communicatietechnologie is al jaren nauw verweven met ons dagelijks leven, en wordt ook in toenemende mate gebruikt voor leren, opleiden en onderwijs. Een relevante vraag is dan in hoeverre organisaties gebruikers moeten ondersteunen bij het gebruik van ICT, en in welke mate gebruikers zelf verantwoordelijk zijn voor het onder de knie krijgen van
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
27-06-2016
|
|
(0) reacties
Kijk naar het gedrag van lerenden, niet naar hun achtergrond (bij uitval)
Studenten die vaker inloggen in een digitale leeromgeving, vallen minder snel uit. Wat daar de redenen van zijn, weten we niet precies. Toch illustreert dit dat het analyseren van online studiegedrag kan leiden tot betrekkelijk eenvoudige maar effectieve interventies. Logging Off, Dropping Out is een interessant artikel. Het gaat over het bedrijf Civitas dat in
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
26-06-2016
|
|
(0) reacties
De gevolgen van Brexit voor onderwijs, onderzoek en democratie (en andere wetenswaardigheden)
Op deze zondagochtend wil ik aandacht besteden aan een aantal bijdragen die geschreven zijn naar aanleiding van #Brexit. Daarin wordt wat mij betreft wat simplistisch gedacht over de impact op het onderwijs, wordt een grote kloof binnen de samenleving geïllustreerd en worden vragen gesteld bij het democratisch systeem. Donald Clark kijkt naar de gevolgen van
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
25-06-2016
|
|
(0) reacties
Van diploma naar ‘nanodegree’?
Voor technologie-bedrijven als Google of AT&T hoeven aankomende werknemers niet persé over een diploma te beschikken. Zij erkennen ook ‘nanodegrees’ die online behaald zijn bij een particuliere opleider als Udacity. De toekomst van het onderwijs? CNBC besteedde de afgelopen week aandacht aan de ‘nanodegree’-programma’s van Udacity. Udacity is een aantal jaren geleden begonnen als platform
[...]
Lees verder
Pagina 49 van 66
Eerste
Vorige
44
45
46
47
48
[49]
50
51
52
53
Volgende
Laatste
Agenda
8-3-2024
E-learning Ontwikkelaar Opleiding
4-6-2024
Praktische Advanced Storyline Training
6-6-2024
Praktische Online Storyline Training
Algemeen
Nieuws
Nieuws van aanbieders
Internationaal nieuws
Columns
Blogs
Events
E-learning
Wat is e-learning?
Achtergrondartikelen
Aanbieders
Opleiders
Praktijkvoorbeelden
Demos
Social Media
Facebook
Youtube
Twitter
LinkedIn
Contact
Hoe kunt u ons bereiken?
Redactie
Adverteren
Inschrijven Nieuwsbrief
Home
Nieuws
Achtergrond
Vacatures
Demos
Cases
Marktspelers
Opleiders
Redactie
Contact
Adverteren
Inloggen