Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Volgens het recent verschenen Horizon-rapport nemen veel lerenden hun devices mee naar de onderwijsinstelling. Joshua Kim formuleert daarom drie richtlijnen voor het gebruik hiervan in de klas. Ik geef er commentaar bij.
Veel studenten besteden met hun smartphones, tablets en laptops veel tijd aan niet-onderwijsgebonden taken. Dit gaat ten koste van de effectiviteit van het leren. Daarom moeten docenten volgens Kim “progressive and flexible” antwoorden hebben op het risico van afleiding. Zijn richtlijnen -met mijn opmerkingen- luiden daarom:
Being able to direct the students about when technology is used – even if the answer is that technology is never used – is necessary and appropriate.
Op zich ben ik voor meer ‘studentgecentreerd’ onderwijs. Dat wil echter niet zeggen dat een lerende volledig zelfgestuurd kan leren. Zij zullen moeten leren zelfgestuurd te leren. Daarbij is het belang dat lerenden weten hoe zij effectieve leerstrategieën kunnen toepassen, en hoe belangrijk ‘focus’ is. Geef lerenden dus geleidelijk meer verantwoordelijkheid. Geef expliciet aan wanneer je ICT wel en wanneer je ICT niet in je les wilt inzetten. Wees daar zeer selectief in. Een bijeenkomst is vooral geschikt voor dialoog en verwerking, ook zonder ICT.
The goal of class should be synthesis, context, connection, thinking, discussion, and debate – not information delivery.
Informatie-overdracht kan op andere manieren plaatsvinden. Gebruik de klassikale situatie voor actief leren (zoals onderzoek, presentaties maken, discussies prikkelen). Ik kan me hier ook in vinden, al vind ik dat je ook terughoudend moet zijn in het verstrekken van veel te bestuderen video’s, podcasts, etcetera. Wat betreft de term intentioneel: je kunt ook als doel hebben dat lerenden zich even ontspannen na een ingewikkelde opdracht. Dan kunnen lerenden best even een YouTube-video bekijken.
Ik zou hier eigenlijk nog één richtlijn aan toe willen voegen:
4. Spreek lerenden op een positieve manier aan op het gebruik van ICT. Spreek dus niet in termen van ‘verboden’, maar herinner lerenden er bijvoorbeeld aan om na afloop van de les de smartphone weer aan te zetten.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar