Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Tips bij de toepassing van Design Thinking bij leren

“Design thinking” is een relatief nieuwe benadering bij het ontwerpen en ontwikkelen van technology enhanced learning. Een veelbelovend proces met uitdagingen. “Design thinking” is een gestructureerd proces waarbij een specifieke uitdaging via een aantal fases wordt aangepakt. Onderzoeken, ontdekken, experimenteren Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Welke werkzaamheden voert een docent uit bij online en ‘blended’ leren?

Binnenkort mag ik een keynote verzorgen over de rol van de docent bij online en blended learning. Een mooie aanleiding om eens één en ander op een rij te zetten. En wellicht hebben jullie aanvullingen. Technologie kan dan bij heel Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

De voor- en nadelen van collectief ‘onthouden’

Als je informatie moet onthouden, kun je maar beter niet in een groep samenwerken.  Dat blijkt uit een recent onderzoek. Aan de andere kant draagt samenwerkend leren wel bij aan individueel leren. De onderzoekers hebben 64 studies geanalyseerd en concluderen Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Haal meer uit de Online Educa Berlijn? #OEB16

Van 30 november tot en met 2 december aanstaande vindt de Online Educa Berlin plaats. Je kunt kiezen uit meer dan 100 sessies van een zeer divers karakter, waar meer dan 260 sprekers uit diverse landen aan deelnemen. De kans Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leren in tijden van digitale afleiding

Als we ons steeds laten afleiden door smartphones en sociale media, dan gaat dat ten koste van onze leerprestaties. Mobiele technologie en sociale media zijn echter niet meer weg te denken uit ons leven. Hoe kunnen we dit hanteerbaar maken? Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Denken jonge werknemers anders over leren en ontwikkelen dan oudere werknemers?

Het Britse Towards Maturity heeft onderzoek gedaan naar opvattingen van werknemers over leren. Dat leidt tot interessante conclusies. Zo wordt een kloof zichtbaar tussen opvattingen van lerenden en de praktijk van leren en ontwikkelen. Het antwoord op de vraag in de Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat ontwikkelaars van leertechnologie kunnen leren van het Theranos-schandaal

De medisch-technologische start up Theranos was ooit miljarden dollars waard. Dankzij een groot schandaal is daar niets meer van over. Volgens Jennifer Carolan kan de branche van ontwikkelaars van leertechnologie veel van deze casus leren. Volgens RTL Z claimde Theranos Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Studenten het minst tevreden met blended learning, al zegt dat niets over de effectiviteit

Volgens een grootschalig onderzoek onder Amerikaanse studenten, blijkt dat deze doelgroep minder geëngageerd is bij blended learning dan bij face-to-face of volledig online leren. Toch zijn deze studenten zeker niet ontevreden. Bovendien is er een verschil tussen tevredenheid en effectiviteit. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Drie vragen die helpen bepalen wat de juiste data zijn voor het nemen van slimme besluiten?

Om slimme besluiten te nemen, heb je niet altijd grote hoeveelheden data nodig. Je moet je wel een aantal vragen stellen die jouw ‘databehoefte’ sturen. De enorme focus op het belang van big data is dikwijls misleidend. Het gaat namelijk Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Vormt motivatie van werknemers vaak een knelpunt bij technology-enhanced learning?

“Digitaal leren: Motivatie werknemers vaak knelpunt”. Aldus de kop van een persbericht naar aanleiding van de meest recente opleidingsmonitor van NIDAP onder 400 grote en middelgrote werkgevers. Ik heb hier grote twijfels bij. In de eerste plaats komt dat doordat Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zeven misverstanden over online leren

Er zijn verschillende misverstanden over online leren in omloop. Ik vat vier misverstanden samen, becommentarieer deze en vul ze ook aan.   Emina Dedic vat voor Hack College vier ‘mythes’ ten aanzien van online leren samen. Klassikale instructies zijn beter dan online cursussen. Zij doelt daarbij op de situatie waarbij een docent in een grootschalige [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Is keuzevrijheid van studenten bij learning analytics een illusie?

Afgelopen dinsdag heb ik tijdens de Onderwijsdagen een innovatiecafé bijgewoond over learning analytics. Daarin werd onder meer aangegeven dat lerenden de mogelijkheid moeten hebben aan te geven niet te willen participeren in learning analytics. Maar is dat geen illusie? Toen deze opmerking werd gemaakt, moest ik al denken aan het boek ‘Om de wereld te [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Dit heb ik (niet) gemist tijdens de Onderwijsdagen (terwijl het er wel was) #OWD2016 #blogsOWD

Je moet keuzes maken tijdens een congres als de Onderwijsdagen. Volgens keynote-spreker Tony Crabbe is dat zelfs essentieel voor het managen van onze aandacht. Daardoor mis je ook veel interessants. Maar gelukkig bieden online bronnen compensatie. Eén ding dat ik niet heb gemist, is de Rekentoepassing van de Oculus-Rift van Uitgeverij Deviant. Deze uitgever experimenteert [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Innoveren: waar haal ik de tijd vandaan? #OWD2016 #blogsOWD

Timemanagement is niet het juiste antwoord op de vraag hoe we tijd vinden om te innoveren. Maar wat dan? Tony Crabbe mocht tijdens de Onderwijsdagen een afsluitende keynote over deze vraag verzorgen. Hij stelde dat onze ‘psychologische wereld’ sterk veranderd is. We hebben te maken met grote hoeveelheden data en media. Werk, verwachtingen, collega’s stellen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Praktijkervaringen met de flipped classroom #OWD2016 #blogsOWD

Tijdens de laatste parallelronde van de Onderwijsdagen hebben een docent van Fontys en InHolland hun praktijkervaringen gedeeld met het concept van de flipped classroom. Het concept van de flipped classroom is al bijna 10 jaar oud. In de zaal was echter nog één persoon die nog nooit van het concept gehoord had. Tijdens deze sessie [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je MOOCs op een campus gebruiken? #OWD2016 #blogsOWD

Massive open online courses kunnen ook worden gebruikt met campusonderwijs. Dat leidt echter ook tot spanningsvelden, en kansen. Volgens Ulrike Wild van Wageningen University lijkt het wel of er een muur staat tussen MOOCs en campusonderwijs. Dat hoeft niet zo te zijn. Je kunt namelijk MOOCs prima aanvullen met bijvoorbeeld begeleiding of zelfs (werk)colleges of [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Jet Bussemaker over onderwijs op maat met open digitaal leermateriaal #OWD2016 #blogsOWD

Hergebruiken is complexer dan delen van digitale leermaterialen. Dat bleek uit een discussie tussen OCW-minister Jet Bussemaker en een aantal betrokkenen, tijdens een ronde tafelgesprek bij de Onderwijsdagen. Aan het eind werd geconcludeerd dat open digitaal leermateriaal de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn. Het is immers 2016. De Onderwijsminister trapte af met [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Innovatiecafé learning analytics #OWD2016 #blogsOWD

In een soort talkshow setting -maar met interactie- gingen we onder meer in op de acceptatie van learning analytics door de werkvloer. Een levendig gesprek waarin ook een aantal dilemma’s werden besproken. Na een korte introductie van learning analytics -waarbij een terecht onderscheid werd gemaakt tussen het real time analyseren van data en het gebruiken [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Scenario’s voor open badges #OWD2016 #blogsOWD

Open badges zijn een vorm van waardering van verworven kennis en/of vaardigheden. Er zijn meerdere scenario’s denkbaar. Daarover werd tijdens de Onderwijsdagen een levendige discussie gevoerd. Janina van Hees en Alexander Blanc van SURFnet zijn eerst ingegaan op wat badges zijn. Het zijn instrumenten waarmee je kunt aantonen dat je bepaalde, afgebakende, kennis of vaardigheden [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Opening Onderwijsdagen: SURF Onderwijsaward 2016 #OWD2016 #blogsOWD

Vandaag is editie 2016 van de Onderwijsdagen officieel van start gegaan met een ‘feestje’. Na het welkomstwoord door Erwin Bleumink (lid directieraad SURF en algemeen directeur SURFnet) -waarin deze een pleidooi hield voor onderwijs op maat met behulp van ICT en meer aandacht voor verandermanagement- reikte SURF-voorzitter Paul Rullman de SURF Onderwijsaward uit. SURF wil hiermee [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Welkomstwoord Trending Dinner Onderwijsdagen #OWD2016 #blogsOWD

Vanavond is er een Trending Dinner als afsluiting van de preconferentie én als start van de Onderwijsdagen. Ik mocht het welkomstwoord uitspreken. De tekst vind je in deze blogpost. Dames en heren, Mijn naam is Wilfred Rubens en ik heb het genoegen u namens de organisatie van harte welkom te heten bij dit Trending Dinner. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

De digitale leeromgeving zonder gedoe #OWD2016 #blogsOWD

Jan-Peter Bogers ging de zaal als afsluiting van de pre-conference van de Onderwijsdagen vertellen hoe je van complex naar simpel kunt komen. Hij heeft een boek geschreven over ‘versimpelen’ (projecten realiseren zonder gedoe). We maken projecten, zoals de implementatie van een digitale leeromgeving, vaak namelijk veel te ingewikkeld. Is een dlo ingewikkeld of maken we [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Flexibel onderwijs implementeren binnen een digitale leeromgeving #OWD2016 #blogsOWD

Dankzij een ‘aanrijding met een persoon’ ben ik vandaag anderhalf uur later bij de pre-conferentie van de Onderwijsdagen aangekomen. Helaas heb ik daardoor de openingskeynote gemist, en het grootste deel van de inleiding van Nico Juist. Deze blogpost gaat daarom over de inhoudelijke sessie die ik na de pauze heb gevolgd. Hierin presenteerden twee instellingen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Modulair functioneel model voor een flexibele en persoonlijke leeromgeving #OWD2016 #blogsOWD

SURFnet bevordert vandaag de cognitieve overbelasting van al diegenen die zich met ICT en onderwijs bezig houden. Aan de vooravond van de Onderwijsdagen verschijnen namelijk verschillende relevante rapporten. Over het Trendrapport 2016 heb ik al geschreven. De titel van een tweede rapport luidt: Een flexibele en persoonlijke leeromgeving: een modulair functioneel model. De samenstellers onderzoeken in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Trendrapport 2016. Hoe technologische trends Onderwijs op Maat mogelijk maken #OWD2016 #blogsOWD

Vandaag is het Trendrapport 2016 van SURFnet verschenen. In dit rapport worden dertien trends beschreven, die gecategoriseerd zijn langs drie rode draden. Ik heb het redactioneel mogen schrijven, plus een hoofdstuk waarin andere trendrapporten worden samengevat. Het trendrapport is geschreven door een groot aantal auteurs, die de hulp hebben gekregen van een flink aantal reviewers. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Artificiële intelligentie en integrale beroepsvorming

De invloed van artificiële of kunstmatige intelligentie op ons dagelijks leven lijkt steeds groter te worden. Wat betekent dit voor bekwaamheden van (aankomende) werknemers? Dankzij technologische innovaties, zoals het vermogen om grote hoeveelheden data te analyseren, worden computers steeds slimmer. Volgens Joseph E. Aoun denkt de grote meerderheid van onderzoekers op het gebied van AI [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Mijn sessie tijdens de Online Educa Berlijn: leertechnologie vanuit didactisch perspectief beoordelen #OEB16

De Online Educa Berlijn heeft dit jaar weer een vol en in potentie sterk programma (je moet wel goed kiezen). Zo verzorgen Roger Schank en Andreas Schleicher twee van de openingskeynotes. Ik mag zelf ook een bijdrage leveren. Op donderdagmiddag 1 december verzorg ik een twintig minuten durende sessie met de titel: How to review [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Is afleren vaak belangrijker dan leren?

We leven in een complexe, maar ook boeiende tijd. Dit tijdperk vraagt er niet alleen om dat we blijven leren, maar ook dat we zaken afleren. Organisaties zitten zich namelijk vaak zelf in de weg doordat ze vasthouden aan oude mentale modellen. Zou dit ook voor leren, opleiden en onderwijs gelden? Mark Boncheck’s bijdrage Why [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Strategie-workshop ICT en onderwijs Iselinge

Vandaag heb ik een strategische workshop begeleid bij Iselinge Hogeschool. Deze sessie maakt deel uit van een traject voor beleidsontwikkeling op het gebied van ICT in het onderwijs. Ik zal niet over de inhoud bloggen. Maar wel over de aanpak. Iselinge Hogeschool is met ongeveer 400 studenten en 50 medewerkers een kleinschalige hogeschool in Doetinchem. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe maken docenten gebruik van een digitale leeromgeving?

Bij BlackBoard hebben ze deze vraag onderzocht door grote hoeveelheden data over het gebruik van de digitale leeromgeving van BlackBoard te analyseren. Dit leidt tot bepaalde patronen die laten zien dat ‘substitutie’ nog steeds een dominante toepassing is en er weinig sprake is van online leeractiviteiten. John Whitmer van BlackBoard heeft een interessante bijdrage geschreven [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Voordelen van mobiele technologie volgens docenten

Een omvangrijk onderzoek laat zien dat Amerikaanse docenten en bibliothecarissen best een positief beeld hebben over de voordelen van mobiele technologie voor leren. Het belangrijkste voordeel heeft overigens relatief weinig waarde voor de effectiviteit van leren. Ook vraag ik me af of onderzoekers en docenten dezelfde beelden hebben bij gehanteerde begrippen. THE Journal deed onlangs [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Mijn haat-liefde verhouding met digitale badges

Verleden week verzorgde de MOOC Factory een massive open online course over digitale badges. Francois Walgering van de MOOC Factory vroeg me een tijd geleden of ik voor deze MOOC een video wilde maken met mijn visie op digitale badges. In onderstaande video presenteer ik op een column-achtige manier mijn visie op deze vorm van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Toenemende onderlinge afhankelijkheid technologieën maakt waarborgen voor continuïteit belangrijker

Dankzij het ‘internet der dingen’ neemt de onderlinge afhankelijkheid tussen objecten en de afhankelijkheid van technologieën zoals sensoren sterk toe. Tegelijkertijd leidt dit tot risico’s die de continuïteit van veel zaken in gevaar kan brengen. Bij het Internet of Things worden fysieke objecten via internet met elkaar verbonden en wisselen zij dankzij sensortechnologie informatie met [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Komt de dag dat computers docenten kunnen vervangen dichterbij? #OEB16

Artificiële oftewel kunstmatige intelligentie kent een lange historie. In toenemende mate wordt AI toegepast in ons dagelijks leven. Dankzij ‘technologische’ ontwikkelingen als big data, cloud computing, slimmere robotica en krachtige sensor-technologie ontstaan op tal van terreinen digitale assistenten die sterk op mensen lijken. Leren, opleiden en onderwijs zullen hier vermoedelijk ook niet aan ontsnappen. Irving [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zou het erg zijn voor leren en ontwikkelen als Twitter zou verdwijnen?

Twitter verkeert onmiskenbaar in zwaar weer. Deze toepassing wordt door een aanzienlijke groep mensen gebruikt voor leren en ontwikkelen. Hoe erg is het voor leren, onderwijs en opleiden als Twitter zou verdwijnen? Deze week werd bekend dat Twitter negen procent van het mondiale personeelsbestand schrapt. Ondanks dat de omzet van dit bedrijf de afgelopen tijd [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe opdracht: programmamanager digitale leeromgeving Zuyd Hogeschool

Per 1 oktober j.l. heb ik de opdracht als projectleider binnen het yOUlearn-programma van de Open Universiteit afgerond. Na de zomervakantie ben ik al begonnen aan een nieuwe meer omvangrijke opdracht: programmamanager digitale leeromgeving bij de overburen van de OU, Zuyd Hogeschool. Ik realiseer me dat ik hier nog niet uitgebreid over heb geschreven. Bij dezen. Zuyd [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Samen eten tijdens de Online Educa Berlijn? #OEB16

Van 30 november tot en met 2 december aanstaande vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Het lijkt me weer leuk om met een groepje af te spreken om op donderdagavond na afloop van congresdag 1 wat te gaan eten. We ontmoeten elkaar na afloop van het befaamde Online Educa Debate, in de hal [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Bizar: een heel oud artikel van mij beschikbaar als nieuw ’white paper’

Vandaag kreeg ik een mailtje door een kennis ‘geforward’, waarin een white paper werd aangekondigd dat ik heb geschreven. Ja, in het jaar 2000….. “Management Career (MMC) is het online platform voor management executives & business leaders in Nederland met up-to-date informatie over o.a. E-learning, HRM en opleidingen.” Aldus de aanhef van de nieuwsbrief van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Cynisch woordenboek over leertechnologie

Op het gebied van technology enhanced learning is er vaak discussie over terminologieën. Wellicht dat we ons wel kunnen vinden in A Devil’s Dictionary of Educational Technology 😉. Brian Alexander geeft hierin nieuwe definities van veel gebruikte termen op het gebied van educatieve technologie. Met een dikke knipoog, op het cynische af. Een aantal definities zijn [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsvernieuwing redt het niet met geestdrift alleen #O4NT

Het Onderwijsblad heeft een artikel geschreven over “Onderwijs voor een Nieuwe Tijd”, het initiatief van de zogenaamde Steve Jobs-scholen. Volgens het blad van de Algemene Onderwijs-bond komen deze scholen lastig van de grond. Ondanks de kritiek die je op deze scholen kunt hebben, zijn ’zure’, gelijkhebberige, reacties wat mij betreft te gemakkelijk. Het Onderwijsblad concludeert [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Dertien jaar bloggen: een korte terugblik

LinkedIn maakte er al tien dagen geleden melding van. Maar het is toch echt vandaag exact dertien jaar geleden dat ik mijn eerste blogpost schreef. Reden voor een korte terugblik. “Moet jij ook zo nodig?” “Als jij bij ons zou werken, zou ik je verbieden te bloggen.” Dat waren twee van de eerste reacties die [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom ICT nog niet heeft geleid tot transformatie van het onderwijs?

Informatie- en communicatietechnologie, automatisering en robotisering hebben in veel bedrijfstakken geleid tot transformatie van arbeid of zelfs tot transformatie van hele sectoren. Binnen het onderwijs wordt ook steeds meer ICT toegepast. Echter, zonder dat dit  heeft geleid tot grote veranderingen. Hoe zou dat komen? Larry Cuban poneert in Why Is Schooling, After Adopting Computers, Yet [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Herfst op Fuerteventura

Soms vorm je je vooraf een beeld van een vakantie, en blijkt deze verwachting 100% uit te komen. We hadden dat de afgelopen week op het Spaanse eiland Fuerteventura. Fuerteventura is een vrij groot Canarisch eiland.  Dankzij het droge klimaat, vulkaanuitbarstingen en Sahara-zand, maar helaas ook door menselijk ingrijpen, is het een kaal en dor [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Training Digital Learning transformatie

Op 17 en 18 november aanstaande verzorgen Daan Assen en ik een training “Digital Learning transformatie”: hoe je als manager en HRD/L&D professional jouw organisatie het beste kunt adviseren en kunt ondersteunen in een continu veranderende digitale wereld. Je leert: over de impact van digitale transformatie op jouw rol en jouw organisatie; hoe je jouw [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Training Digital Learning transformatie

Op 17 en 18 november aanstaande verzorgen Daan Assen en ik een training “Digital Learning transformatie”: hoe je als manager en HRD/L&D professional jouw organisatie het beste kunt adviseren en kunt ondersteunen in een continu veranderende digitale wereld. Je leert: over de impact van digitale transformatie op jouw rol en jouw organisatie; hoe je jouw [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van het libertarisme op het onderwijs (en waarom dat gevaarlijk is)

Als Donald Trump Amerikaans president zou worden, dan zouden aanhangers van het libertarisme wel eens meer invloed kunnen krijgen op het Amerikaanse onderwijsbeleid. Wat voor gevolgen kan dit hebben? Audrey Watters is een initiatief gestart om de financiële stromen met betrekking tot onderwijs en educatieve technologie inzichtelijk te maken. Eén van de resultaten van dit [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Affordances helpen ontwerpers e-learning bij het maken van belangrijke keuzes

De eerste keer dat ik over het begrip ‘affordances’ las, was in de inaugurale rede van Paul Kirschner, zo’n tien jaar geleden. Volgens Stephen Haskin is dit concept belangrijk bij het ontwerpen en ontwikkelen van leerarrangementen. Haskin gebruikt de volgende definitie van affordances: The qualities or properties of an object that define its possible uses [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Transparantie bij learning analytics

Technologische ontwikkelingen zouden parallel moeten lopen aan ‘institutionele’ ontwikkelingen. Het is de vraag of dit bij learning analytics wel het geval is. Andrea Kisa Nixon heeft een tijd geleden voor de Educause Review een kritische reflectie geschreven over learning analytics. Zij meent m.i. terecht dat mensen die zich binnen het onderwijs bezig houden met ICT [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Is de aard van werkplek leren sterk veranderd?

Volgens John Sherman is de wereld van werkplek leren de laatste jaren mede als gevolg van het gebruik van technologie dramatisch veranderd. Je zou verwachten dat ik het met hem eens ben. Dat is echter maar zeer ten dele het geval. John Sherman doelt in Workplace Learning Statistics You Should Know op de vervanging van traditionele [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

HRD in Evolutie en Van analoog opleiden naar virtueel leren (hoofdstuk) #evolutieHRD

Vandaag is het boek “Mensenorganisaties: 24 evoluties onder de loep” gepresenteerd. Dit boek gaat over strategische ontwikkelingen op het gebied van human resource development. Ik heb het hoofdstuk “Technology enhanced learning. Van analoog opleiden naar virtueel leren” geschreven (pdf). Rob Poell gaf bij deze boekpresentatie een inleiding over HRD als strategisch speerpunt. Tijdens de boeklancering [...] Lees verder
Pagina 47 van 66Eerste   Vorige   42  43  44  45  46  [47]  48  49  50  51  Volgende   Laatste