toggle menu
Zoeken
Contact
Adverteren
Home
Nieuws
Achtergrond
Vacatures
Demos
Cases
Marktspelers
Opleiders
Redactie
Inloggen
Large Language Modellen hebben bijna oogheelkundige kennis en redeneringen op expertniveau bereikt
Large Language Modellen (LLM’s) hebben de potentie om de gezondheidszorg te verbeteren. Britse onderzoekers concluderen dat met name GPT 4 positief scoort op het gebied v...
Lees verder
Nieuws
Meld u aan voor de nieuwsbrief
Registreer
Bloggers
Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Huidige artikelen
Archieven
Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
23-12-2015
|
|
(0) reacties
Het gebruik van leertechnologie beschreven via het SAMR-model
TeachThought gebruikt het SAMR-model als raamwerk om meer grip te krijgen op hoe je beter met apps onderwijs kunt verzorgen. Een dappere, maar m.i. niet heel erg geslaagde poging. Het SAMR-model onderscheidt in feite vier manieren waar op je ICT binnen onderwijs en opleiden kunt integreren. Substitutie (zonder functionele verbetering) Augmentation (versterking van het leren):
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
22-12-2015
|
|
(0) reacties
Kwantitatieve trends op het gebied van MOOCs
Steeds meer onderwijsinstellingen bieden steeds meer MOOCs aan, waarmee meer lerenden dan ooit bereikt worden. Dit is één van de conclusies die ik trek op basis van MOOC-statistieken van Class Central. Class Central is een portaal waar je je kunt inschrijven voor massive open online courses van 37 MOOC-providers (van Coursera tot EMMA), van 563
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
21-12-2015
|
|
(0) reacties
De bijdrage van ICT aan toekomstbestendig onderwijs
Het Amerikaanse onderwijsministerie heeft onlangs een nieuw National Education Technology Plan gepubliceerd met daarin aanbevelingen voor tal van betrokkenen. Het plan heet Future Ready Learning: Reimagining the Role of Technology in Education. Volgens eSchool News is het geen typisch plan, maar een mengeling van voorbeelden, aanbevelingen en commentaren. Het plan richt zich op de komende
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
20-12-2015
|
|
(0) reacties
Emotieherkenning kan online leren versterken
Emotie en cognitie hangen nauw met elkaar samen. Toch doen we op het gebied van e-learning weinig met emoties. Dat gaat waarschijnlijk veranderen. Wim Westera heeft op basis van proefschrift van Kiavash Bahreini in het decembernummer van OnderwijsInnovatie (pdf) een artikel geschreven over emotieherkenning en e-learning. Volgens Wim wordt buiten het onderwijs emotieherkenningstechnologie al vaker toegepast. Bij
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
19-12-2015
|
|
(0) reacties
Fraaie animatie Growth-Fixed mindset van Carol Dweck
Pedro de Bruyckere en Judith van Hooijdonk wijzen terecht op een zeer fraaie animatie van de opvattingen en onderzoek van Carol Dweck naar de twee verschillende mindsets die lerenden kunnen hebben. Geloof je dat jouw capaciteiten zijn aangeboren of dat deze onder meer door hard werken kunnen worden versterkt? Dweck’s onderzoek laat onder meer zien
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
18-12-2015
|
|
(0) reacties
Kijk naar het groter geheel bij leren in organisaties
Leren binnen arbeidsorganisaties is vaak voor verbetering vatbaar. Het draagt vaak onvoldoende bij aan de organisatiestrategie. Afdelingen Learning & Development zouden daarom een meer actieve rol moeten vervullen bij de “bigger picture” op het gebied van leren. Clark Quinn heeft een kritisch essay geschreven over leren en ontwikkelen binnen arbeidsorganisaties. Hij uit daarin kritiek op
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
17-12-2015
|
|
(0) reacties
Dwangmatigheid van data binnen opleiden en onderwijs?
Het gebruik van grote hoeveelheden data is momenteel één van de meest belangrijke trends op het gebied van ‘technology enhanced learning’. Worden de beloften op dit terrein waargemaakt? En realiseren we op het gebied van onderwijs en opleiden geen ’surveillance state’? En met welke gevolgen? Audrey Watters is bezig met het beschrijven van uitvoerige trendartikelen
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
16-12-2015
|
|
(0) reacties
Aandachtspunten bij het selecteren van leertechnologieën
Gisteren heb ik aandacht besteed aan een checklist voor het selecteren van eenvoudige leertechnologieën. Ik heb beloofd nog stil te staan bij een aantal aandachtspunten. Bij dezen. Ga na of jouw organisatie niet al gebruik maakt van een vergelijkbare leertechnologie. Wat is de echte toegevoegde waarde? Voor welk probleem is deze leertechnologie een oplossing? Ga
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
15-12-2015
|
|
(0) reacties
Checklist bij het selecteren van leertechnologieën
Waar moet je op letten bij de selectie van eenvoudige leertechnologieën? Uiteraard op de leeractiviteiten die je ermee kunt uitvoeren. Maar er is meer. De gereedschapskist van een ontwikkelaar van ‘leerarrangementen’ zit vol met leertechnologieën die kunnen worden toegepast. Daarbij heb ik het niet alleen over technologieën die specifiek voor leren zijn ontwikkeld, maar ook
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
14-12-2015
|
|
(0) reacties
Ervaringen met drie vooralsnog relatief onbekende tools voor synchroon online leren
Adobe Connect, BlackBoard Collaborate of Skype. We hebben er allemaal wel eens mee gewerkt of in elk geval van gehoord. Vandaag heb ik echter kennisgemaakt met drie betrekkelijk onbekende, maar krachtige applicaties voor synchroon online communiceren en leren. Applicaties voor online synchroon leren bestaan al diverse jaren. De laatste jaren wordt het gebruik van dergelijke toepassingen
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
13-12-2015
|
|
(0) reacties
De waarde van werkplek leren #EvolvaWPL
Gisteravond werd de winnaar bekend gemaakt van de hackathon “Waarderen van werkplek leren in de zorg”. Ik was lid van de jury. Deze blogpost biedt een impressie van deze boeiende sessie. Op vrijdagavond 11 december en zaterdag 12 december 2015 vond een door Evolva/Werkplekleren 3.0 georganiseerde hackathon plaats. Studenten uit het HBO hebben zich samen met
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
12-12-2015
|
|
(0) reacties
TPC 3D framework als variant op TPACK om onderwijs met ICT te ontwerpen
Tijdens workshops en studiedagen over het ontwikkelen van onderwijs met ICT maak ik vaak -impliciet- gebruik van het TPACK-raamwerk. Ik heb daarom met belangstelling kennis genomen van een variant hier op: TPC 3D. Bij TPACK wordt op een integrale manier gekeken naar hoe je onderwijs kunt ontwikkelen op basis van het samenspel van leerinhouden, didactiek
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
11-12-2015
|
|
(0) reacties
Hebben drie belangrijke technologie-trends ook impact op leren, opleiden en onderwijs?
Sander Duivestein vat voor Marketingfacts trendoverzichten van analisten als Gartner en Forrester samen, en signaleert drie technologie-trends voor komend jaar (beter: komende jaren). In deze bijdrage verken ik of deze trends ook gevolgen hebben voor leren, opleiden en onderwijs. Technologie wordt volgens Duivestein intelligenter, intiemer, persoonlijker, intuïtiever en meer anticiperend. Het wordt een wezenlijk onderdeel
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
10-12-2015
|
|
(0) reacties
Innovatieve didactiek: ontwikkelingen en voorbeelden
Onderzoekers van de Britse Open Universiteit signaleren tien richtingen waarin nieuwe didactiek zich aan het ontwikkelen is. ICT speelt daarbij een belangrijke faciliterende en ‘mogelijk makende’ rol. Gisterochtend kwam ik via een ‘Scoop’ van Robert Schuwer terecht bij het rapport “Innovating Pedagogy”. Ondanks dat Pierre Gorissen al over deze publicatie heeft geschreven, wil ik er
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
09-12-2015
|
|
(0) reacties
Onderwijs en neurowetenschappen #OEB15
Neuromythes zijn vaak zo hardnekkig omdat ze gemakkelijk te begrijpen zijn. Neurowetenschappen zijn echter niet de troefkaart van het onderwijs. Aldus Lia Commissar tijdens de Online Educa Berlijn van verleden week. Ik heb deze keynote op vrijdagochtend tijdens de Online Educa gemist omdat ik in een andere zaal zat. Mensen kunnen niet multitasken, en al
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
09-12-2015
|
|
(0) reacties
Steun de College Marathon voor Serious Request 2015 #SR15 #3FM
De volgende week gaat Serious Request weer van start. Met dit jaar een voor mijn vakgebied wel heel relevant thema. Eén van de acties wil ik daarom in het bijzonder aanbevelen: de college-marathon van mijn oud-collega’s van de Open Universiteit. Op woensdag 23 december 2015 organiseert de OU namelijk vanaf 12.00 uur een 12-uur durende
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
08-12-2015
|
|
(0) reacties
Een frisse onderwijskundige visie op leren met ICT #NHE2015
Vandaag heb ik tijdens Next Higher Education een sessie verzorgd over het beoordelen van leertechnologie vanuit een pedagogisch-didactische invalshoek. Volgens mij is het belangrijk om vooral niet te vergeten dat je een onderwijsachtergrond hebt, bij het maken van afwegingen bij de inzet van ICT. De congresorganisatie had overigens de titel van de sessie verzonnen 😉
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
07-12-2015
|
|
(0) reacties
Masterclass blended learning ontwerpen #NHOC2015
Vandaag heb ik in het kader van Next Higher Education een masterclass verzorgd over het ontwerpen van blended learning. Na een inleiding over e-learning en blended learning, ben ik met name ingegaan op een stappenplan dat ik vaker gebruik bij het ontwerpen van ICT binnen het onderwijs: Context (externe invloeden). De ‘business drivers’ bepalen waarom
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
07-12-2015
|
|
(0) reacties
Waar is het bewijs voor 70:20:10?
Het afgelopen weekend ontspon zich een discussie tussen Pedro De Bruyckere en Charles Jennings over het bewijs achter het 70:20:10-raamwerk. Pedro vraagt in een blogpost naar een verwijzing naar een meta-studie over dit onderwerp. Bij dezen mijn bijdrage aan deze discussie. Een paar zaken vallen me op in deze twitter-discussie: Eerst gaat de discussie over
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
06-12-2015
|
|
(0) reacties
Live bloggen. Hoe doe je dat? #OEB15
De laatste dagen heb ik een aantal keren de vraag gekregen hoe ik het voor elkaar krijg om live te bloggen. Zeker als ik ook een sessie moet voorzitten. In deze blogpost ga ik daarom in op dit proces. Allereerst is dit een kwestie van ‘oefening baart kunst’. De eerste jaren was ik niet in
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
05-12-2015
|
|
(0) reacties
Reflectie op de 21e editie van de Online Educa Berlijn #OEB15
De meest recente editie van de Online Educa Berlijn (OEB) was m.i. weer de moeite waard. In deze blogpost wil ik terugblikken op de afgelopen twee dagen. Wat zijn de belangrijkste zaken die ik in Berlijn heb opgepikt? De OEB is een prima gelegenheid om te praten met (oude) bekenden, die je -ook al kom
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
04-12-2015
|
|
(0) reacties
E-learning trends tijdens de Online Educa Berlijn in vogelvlucht #OEB15
De middag van dag twee van de Online Educa Berlijn heb ik enkele stands op de beurs bezocht, deels sessie Aspects of Loving e-Learning met consultants Iva Matasic en Craig Weiss (een vragenuurtje over trends en ontwikkelingen), en een deels sessie over robotisering. Daarbij zijn tal van trends voorbij gekomen. Deze wil ik hier in
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
04-12-2015
|
|
(0) reacties
ICT in het MBO: succesfactoren en trends #OEB15
Vandaag mocht ik in Berlijn een workshop verzorgen over succesfactoren bij de invoering van ICT in het MBO, voor bestuurders van vier Nederlandse ROC’s. Eén van mijn stellingen is dat 80% van een succesvolle invoering te maken heeft met de ‘menselijke kant’ van de implementatie. Bestuurders en directieleden van ‘de ruit’ (ROC West-Brabant, ROC van
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
04-12-2015
|
|
(0) reacties
Veranderingen van het arbeidssysteem en hun gevolgen voor leren #OEB15
Vanochtend konden deelnemers aan de Online Educa Berlijn traditiegetrouw kiezen uit twee openingssessies. Ik ben naar de sessie Future Work and Future Workers gegaan over veranderingen van het arbeidssysteem, als gevolg van technologische ontwikkelingen. Welke gevolgen hebben deze ontwikkelingen voor arbeidsorganisaties en individuen? Hoe kunnen zij hier op inspelen? Welke gevolgen heeft dit voor de
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
03-12-2015
|
|
(0) reacties
Online Educa Debat over 21ste eeuwse vaardigheden #OEB15
Vanavond vond weer een Online Educa Debat plaats. De motie van vanavond luidde: ’This House believes 21st Century skills aren’t being taught – and they should be’. Na discussie is deze motie uiteindelijk nipt verworpen. Maar wat waren de argumenten? Onder leiding van de voormalige Britse Lagerhuis-lid Harold Elletson bogen Pedro de Bruyckere (introductie niet
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
03-12-2015
|
|
(0) reacties
Zijn we connected met onze studenten? #OEB15
Jongeren gebruiken nieuwe technologieën intensief, en hebben ook duidelijke opvattingen over hoe ze willen leren. De vraag is echter in hoeverre zich dit verhoudt tot wat we weten over effectief leren. De sessie, die ik voorafgaand aan het Online Educa Debat heb bijgewoond, was een paneldiscussie met studenten. Deze doelgroep zou bestaan uit info junkies,
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
03-12-2015
|
|
(0) reacties
Hoe kun je zelfgestuurd leren op de werkplek bevorderen? #OEB15
Dit was één van de vragen in een interactieve sessie over zelfgestuurd leren. Medewerkers leren overigens vaak al zelfgestuurd. De bijdrage van afdelingen Leren en Ontwikkelen daaraan is overigens vaak gering. Getting Self-Directed Learning to Work was een sessie die gefaciliteerd werd door Laura Overton en Clark Quinn. Eigenlijk zou de onlangs overleden Jay Cross
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
03-12-2015
|
|
(0) reacties
The Flip is in #OEB15
Na de plenaire opening van de Online Educa Berlijn mocht ik een paneldiscussie over de flipped classroom voorzitten. Hier een impressie. We zijn de sessie gestart met drie vragen om de voorkennis van de aanwezigen te testen, en ter introductie. Vervolgens hebben drie sprekers een korte presentatie verzorgd, en zijn we ingegaan op een aantal
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
03-12-2015
|
|
(0) reacties
Openingssessie Online Educa Berlijn: uitdagingen van de moderne samenleving #OEB15
Onder leiding van journalist Nik Gowing spraken drie keynotesprekers vanochtend tijdens de plenaire openingssessie van de Online Educa Berlijn over mogelijkheden van individuen en organisaties om technologie en kennis te gebruiken voor het realiseren van snellere veranderingen. Er is namelijk veel gebeurd, maar veel ook nog niet. Daarbij zouden we vooral moeten leren van fouten
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
03-12-2015
|
|
(0) reacties
Feiten over de Online Educa 2015 #OEB15
Zo meteen gaat editie 2015 van de Online Educa Berlijn van start. In deze bijdrage vat ik enkele opvallende feiten samen. Er nemen zo’n 2000 deelnemers uit ongeveer 90 landen deel. De Online Educa bereikt al enkele jaren ongeveer even veel deelnemers. Het exacte aantal deelnemers is pas vrijdag 4 december bekend. Er melden zich
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
02-12-2015
|
|
(0) reacties
Berlin Story Museum #OEB15
Vandaag ben ik in Berlijn gearriveerd. Aangezien de Speakers Reception pas ’s avonds om 19.30 uur plaatsvindt, heb ik een museum over de bewogen geschiedenis van Berlijn bezocht. Ik had me niet ingeschreven voor één van de sessies van de pre-conference van de Online Educa Berlijn. Mijn eerste verplichting is daarom de zogenaamde ‘Speakers Reception’
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
02-12-2015
|
|
(0) reacties
Een ander onderwijssysteem leidt niet (alleen) tot minder ongelijkheid #OEB15
Het onderwijs zou onvoldoende inspelen op technologische vernieuwingen, waardoor nieuwe werknemers met een ’skill gap’ de arbeidsmarkt betreden. Dat zou ten koste gaan van de economische ontwikkeling, en van de inkomenspositie van werknemers. Volgens Paul Krugman ligt dit toch een tikkeltje anders, en ik deel zijn mening. Gisteren heb ik aandacht besteed aan veranderingen op
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
01-12-2015
|
|
(0) reacties
Hoe arbeid verandert, en welke gevolgen dat heeft voor leren
The Guardian heeft een interessant artikel gepubliceerd over de wijze waarop arbeid aan het veranderen is: employment, but not as we know it. Wat betekent dit volgens mij voor leren? Veranderende werkplek-structuren Arbeidsorganisaties kennen steeds minder hiërarchische structuren, die worden vervangen door raster-structuren. In de afgelopen 25 jaar is 25% van de organisaties ‘platter’ geworden,
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
30-11-2015
|
|
(0) reacties
Door ICT in het onderwijs te gebruiken leren lerenden ICT effectiever te gebruiken
Het is af en toe zinvol om je de vraag te stellen waarom ICT in het onderwijs moet worden toegepast. Verhoogt ICT bijvoorbeeld de productiviteit van docenten? Het artikel Blended Learning Is Making Teachers More Productive in the Classroom. Here’s How is van behoorlijk introducerende aard. Toch staan er enkele vermeldenswaardige zaken in: Door blended
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
29-11-2015
|
|
(0) reacties
Gratis webinar over feedback als effectieve leer- en instructiestrategie
Op dinsdag 1 december 2015 verzorgt dr. Desiree Joosten-ten Brinke (Open Universiteit) van 15-16 uur een gratis webinar “Feedback als effectieve leer- en instructiestrategie”. Het is bekend dat feedback bij kan dragen aan goede leerresultaten. De vraag is echter hoe je kwalitatief goede feedback realiseert. “Goed gedaan” of “Fout antwoord. Probeer het nog een keer”
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
28-11-2015
|
|
(0) reacties
De Online Educa als leerervaring: tips #OEB15
De volgende week donderdag en vrijdag vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Met meer dan 2300 deelnemers uit meer dan 100 landen is dit het grootste internationale congres over technology enhanced learning in Europa. Ik weet dat vanuit Nederland en België veel mensen naar toegaan. In deze blogpost geef ik enkele tips om van
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
27-11-2015
|
|
(0) reacties
Blended learning: maak je eigen didactisch model
Vanmiddag heb ik tijdens de Middag van de Digitale Didactiek van ROC Midden-Nederland een keynote verzorgd over ‘blended learning’. Ik heb er voor gepleit dat je als docententeam je eigen didactisch model moet construeren, om betekenis te geven aan dit op zich betekenisloze begrip. Binnen tal van organisaties -niet alleen binnen het onderwijs- zijn docenten
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
26-11-2015
|
|
(0) reacties
Vloggen en onderwijs
Vloggen is een behoorlijk ‘hot’ item. Volgens mij is het als onderwerp en werkvorm relevant voor het onderwijs. StukTV, beautygloss en Enzo Knol. Drie voorbeelden van vloggers die op dit moment -en het kan snel verkeren- vreselijk populair zijn onder Nederlandstalige jongeren. Vloggen is bloggen via video. Heel vaak in de vorm van een dagboek
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
25-11-2015
|
|
(0) reacties
Onderzoek naar effecten blended learning en serious gaming
Op 18 november jongstleden is Mary Dankbaar van het Erasmus Medisch Centrum gepromoveerd op een onderzoek naar de effecten van serious games en blended learning op de prestaties en motivatie binnen het medisch onderwijs. Zij concludeert onder meer dat de voorkennis van de lerende van invloed is op de effectiviteit van serious gaming, en dat
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
24-11-2015
|
|
(0) reacties
iXbox Mystery Challenge #ixpresso
Vandaag vond bij de faculteit Onderwijs en Opleiden van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen een studiedag plaats. Eén van de activiteiten was de iXbox Mystery Challenge: een ontwerp-sessie rond ICT en leren, waarbij ik mocht jureren. Centraal stond een FICTIEVE casus. De HAN moet in december een aantal weken dicht, maar het onderwijs dient gewoon door te
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
23-11-2015
|
|
(0) reacties
Vroegboekkorting NextLearning 2016 #NLE2016
Als lid van de adviesraad van Next Learning 2016 wil ik jullie graag wijzen op de vroegboekkorting waar je nog tot 1 december aanstaande gebruik van kunt maken. Next Learning is een event over leren (en ICT) dat bestaat uit tal van leeractiviteiten zoals keynotes, een leersafari, learning circles, een ‘speelplaats’, een HRD- en een
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
22-11-2015
|
|
(0) reacties
Voorbeelden van game-based learning
Vicki Davis beschrijft acht voorbeelden van het gebruik van games voor leren. Bij een aantal voorbeelden maak je gebruik van game-technologieën die niet speciaal voor het onderwijs zijn ontwikkeld. Door middel van ‘game-based learning’ kunnen lerenden onder meer leren problemen op te lossen. Volgens Vicki Davis zijn veel educatieve games echter te vergelijken met ‘chocolate
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
21-11-2015
|
|
(0) reacties
Is onderzoekend leren niet effectief?
De fameuze metastudie van prof. dr. John Hattie laat zien dat ’inquiry-based learning’ maar een gering effect zou hebben op leren. Moeten we deze manier van leren dus maar niet meer toepassen? Binnen het onderwijs wordt vaak heel verschillend gedacht over wat goed onderwijs is. Critici van ‘traditioneel onderwijs’ vinden onder meer dat dit onderwijs
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
20-11-2015
|
|
(0) reacties
Problemen met ‘vintage’ technologie
Gisterochtend besteedde Giel Beelen bij 3FM aandacht aan verouderde technologieën die de gebruiker in het verleden de nodige hoofdbrekens bezorgden. Dat riep bij mij verschillende herinneringen op, die ik graag met jullie wil delen. ‘Vintage’ wordt veel al geassocieerd met oude kleding, meubels of accessoires die een tweede leven krijgen. Gisterochtend trad bij DJ Giel
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
19-11-2015
|
|
(0) reacties
Potentie van synchroon online leren
We beschikken over steeds meer mogelijkheden om plaatsonafhankelijk, maar tijdgebonden, te leren. Dit zogenaamde synchrone online leren kan beperkingen van zogenaamde vormen van asynchroon leren helpen ondervangen. Je kunt het je bijna niet meer voorstellen. Maar een jaar of tien geleden was online leren praktisch hetzelfde als plaats- en tijdonafhankelijk -asynchroon- leren (chat uitgezonderd). Dankzij
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
18-11-2015
|
|
(0) reacties
Raamwerk blended learning
Ik ben betrokken bij verschillende initiatieven rond de ontwikkeling van onderwijs dat bestaat uit een combinatie van face-to-face leren en online leren op afstand. Ik gebruik daar zelf stappenplannen en een beschrijvingskader voor (onder meer om te reflecteren op curricula). Een artikel als A blended learning framework for curriculum design and professional development trekt om
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
17-11-2015
|
|
(0) reacties
Laptops invoeren in het onderwijs met een doordacht plan: een feest!
Vanavond heb ik een presentatie verzorgd over het gebruik van laptops in het onderwijs, tijdens een ouderavond van het Canisius College in Nijmegen. Deze school overweegt leerlingen een laptop aan te laten schaffen. Uiteraard leidt dit tot vragen bij ouders. If you allow laptops in the classroom without a plan for how you’ll use them,
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
17-11-2015
|
|
(0) reacties
Artikel Social learning, mogelijkheden voor de MLI
Van een opleiding als een Master Leren & Innoveren mag je verwachten dat men ook lerend vernieuwd en vernieuwend leert. ‘Social learning’ biedt daar volop mogelijkheden toe. Dit vraagt onder meer om aanpassing van het curriculum en het gebruik van andere leertechnologieën. Dit vind ik nu leuk. Judith van Hooijdonk heeft in het kader van
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
17-11-2015
|
|
(0) reacties
ICT gebruiken voor actief en samenwerkend leren (workshop)
Ik heb deze ochtend een workshop voor docenten verzorgd bij de Leon van Gelder-school in Groningen. Daarbij hebben we gekeken naar de wijze waarop ICT gebruikt kan worden voor actief en samenwerkend leren. De Leon van Gelder-school is een school voor voortgezet onderwijs waar leerlingen vier jaar lang in een vaste klas zitten met leerlingen
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
16-11-2015
|
|
(0) reacties
Taxonomie van betrokkenheid van studenten
Met een knipoog naar de taxonomie van Bloom heeft Gardner Campbell een taxonomie van student engagement ontwikkeld. Student engagement kan dan worden omschreven als ‘de wil om te leren’. De niveaus die Campbell onderscheidt zijn dan: Compliancy. Je doet wat jou wordt opgedragen. Heel veel online leerprogramma’s zijn hier op gebaseerd. De docent bepaalt wat,
[...]
Lees verder
Pagina 54 van 66
Eerste
Vorige
49
50
51
52
53
[54]
55
56
57
58
Volgende
Laatste
Agenda
8-3-2024
E-learning Ontwikkelaar Opleiding
4-6-2024
Praktische Advanced Storyline Training
6-6-2024
Praktische Online Storyline Training
Algemeen
Nieuws
Nieuws van aanbieders
Internationaal nieuws
Columns
Blogs
Events
E-learning
Wat is e-learning?
Achtergrondartikelen
Aanbieders
Opleiders
Praktijkvoorbeelden
Demos
Social Media
Facebook
Youtube
Twitter
LinkedIn
Contact
Hoe kunt u ons bereiken?
Redactie
Adverteren
Inschrijven Nieuwsbrief
Home
Nieuws
Achtergrond
Vacatures
Demos
Cases
Marktspelers
Opleiders
Redactie
Contact
Adverteren
Inloggen