Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leven in een wereld in transitie

We leven in tijden van onzekerheid, waarbij we het gevoel hebben dat veranderingen de enige constante zijn. De Westerse samenleving heeft een dergelijke periode van transitie al eens eerder mee gemaakt. Wat kunnen we daar van leren? Vanochtend las ik via Blendle -dus niet vrij toegankelijk- een artikel van Thomas Friedman waarin hij aan de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Van virtual classroom tot digitaal werkplek leren: kansen voor Zorg en Welzijn

Vanmiddag heb ik in het kader van de Week van Onderwijs & Arbeidsmarkt een webinar met bovenstaande titel verzorgd voor ZorgZijn Werkt. Het webinar vond plaats in de applicatie Vitero die door Blended Communications wordt gehost en ondersteund. ZorgZijn Werkt is één van de 16 regionale werkgeversverenigingen voor zorg- en welzijnorganisaties. Zij zien e-learning als [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Reflectie op studies naar laptops in de klas

Studies naar laptops in de klas laten meestal geen positieve uitkomsten voor leren zien. Dat kan ook aan de wijze van meten liggen. Tegelijkertijd weten we nog veel niet over het effectief gebruik van laptops. De beschikbare kennis over het gebruik van ICT moeten we wel beter benutten. Alex Reid heeft een blogpost geschreven waarin [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Gastcollege E-learning. Trends en ontwikkelingen

In het kader van de post-HBO opleiding e-learning van Fontys heb ik vanavond een gastcollege verzorgd over trends en ontwikkelingen op het gebied van e-learning. Daarbij heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van Nearpod. Onlangs realiseerde ik me dat ik al geruime tijd bij workshops, presentaties en gastcolleges dezelfde leertechnologieën inzet. Met name Mentimeter [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

We leven in een VUCAST-wereld (en wat betekent dat voor leren?)

Nee, ik heb me in de titel van deze bijdrage niet verschreven. Volgens Eric McNulty van Harvard’s National Preparedness Leadership Initiative ontbreekt er namelijk wat aan ‘VUCA’. De term ‘VUCA’ bestaat al enkele decennia, maar wordt nog steeds met regelmaat gebruikt om aan te tonen dat we te maken hebben met grote veranderingen die het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Geeft online leren een impuls aan docentprofessionalisering?

Er is veel kritiek op de effectiviteit en efficiëntie van professionaliseringsactiviteiten, vooral als scholen deze zelf organiseren. Biedt online leren, waarbij lerenden veel via interactie leren, kansen voor verbetering? De bijdrage Survey Says, It’s the Dawn of a New Era in Professional Learning; Plus 6 Favorite PD Resources for Teachers heeft een hoog ‘WC-eend gehalte’. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zijn MOOCs vooral geschikt voor minder ervaren professionals?

Ik lees vaker blogposts van oud-deelnemers aan massive open online courses. Vaak gaat het daarbij om professionals die veel ervaring hebben op het gebied van ICT en leren. Hoe kijken een ‘novice’ en een expert (niet op het gebied van technology enhanced learning) aan tegen deelname aan een MOOC? Massive open online courses (MOOCs) worden [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Deliberate practice bij werkplek leren

Doelbewust oefenen -deliberate practice- zou ook een belangrijke rol moeten spelen bij werkplek leren. Het verschil tussen onervaren werknemers en experts blijkt dan uit een aantal aspecten. Bij toeval kwam ik van de week terecht bij een bijdrage die Harold Jarche enkele maanden geleden geschreven heeft over ‘deliberate practice’. Ik heb onlangs ook over dit [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Stemgedreven technologie en leren

Enkele jaren geleden zagen we podcasts gebruikt worden voor leren. We staan echter aan de vooravond van nieuwe didactische toepassingen van geluid. Naar aanleiding van de constatering dat ‘voice’ één van de meest belangrijke internet-trends van dit moment is, heeft Donald Clark over deze toepassing een uitgebreide blogpost geschreven. Donald stelt terecht dat het hierbij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

ICT kan effectief zijn voor onderwijs, maar…. #ictwerkt

Vandaag organiseerden Kennisnet en de NRO de Onderzoeksconferentie 2016. Tijdens deze onderzoeksconferentie presenteerden wetenschappers resultaten uit onderzoek naar ICT in het onderwijs. Ik was niet in de gelegenheid om deze conferentie bij te wonen. Daarom ben ik blij met enkele bronnen. Deze bronnen leiden niet tot zwart-wit conclusies. Duidelijk is wel dat het gebruik van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hebben onderwijsinstellingen wel een digitale leeromgeving nodig?

Bij tijd en wijle worden kritische bijdragen gepubliceerd over nut en noodzaak van de digitale leeromgeving. Nu menig onderwijsinstelling in ons land (gedwongen) bezig is met een heroriëntatie op de DLO is het opportuun om weer eens naar enkele argumenten te kijken. Als ik presentaties verzorg, dan krijg ik ook regelmatig de vraag of onderwijsinstellingen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Aftrap ontwikkeling Trendrapport Onderwijs op Maat 2016

Vandaag vond de kick-offbijeenkomst plaats van de realisatie van het Trendrapport Onderwijs op Maat 2016 van SURFnet. Dit rapport zal de meest belangrijke trends beschrijven vanuit alle thema’s die onder onderwijs op maat vallen. SURFnet heeft eerder trendrapporten uitgegeven op het gebied van open en online onderwijs. Nu is gekozen voor het onderwerp “Onderwijs op [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

MIT Media Lab stelt tools voor certificering via Bitcoin blockchain-technologie beschikbaar

Is de digitale transformatie van het onderwijs weer een stapje dichterbij gekomen? Het MIT Media Lab -al vaker grondlegger van onderwijsinnovaties- lijkt er namelijk in geslaagd te zijn om blockchain-technologie te gebruiken voor certificering. Zij stellen hun kennis vrij beschikbaar. Er is echter nog veel werk aan de winkel. Het MIT Media Lab heeft het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Gepersonaliseerd leren of persoonlijk leren?

Adaptieve leertechnologie kan bijdragen aan gepersonaliseerd leren. Dat is echter nog niet hetzelfde als persoonlijk leren. Will Richardson heeft een kritische blogpost geschreven over zogenaamde adaptieve leertechnologie. Software, data en oefeningen leiden de lerende door de leerstof heen. Het pad wordt bepaald door de leerprestaties van de lerende en de ingebouwde condities in de leerprogramma’s. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we maar beter ‘luddites’ worden als het gaat om ICT in het onderwijs?

Bij tijd en wijle kom ik bijdragen tegen die de zinvolheid van ICT voor leren betwijfelen. Dergelijke bijdragen zetten me aan het denken, verbazen me of toveren een grijns op mijn gezicht. Vanochtend was dat laatste het geval. Hoogleraar international politics Daniel Drezner krijgt van Larry Cuban de gelegenheid zijn twijfels uit te spreken over [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning implementeren bij Zuyd

Ik ben gemiddeld een halve dag per week werkzaam bij de opleiding Facility Management van Zuyd. We zijn daar bezig met de invoering van een model van blended learning. Vandaag vond een bijeenkomst plaats van een platform van opleidingen Economie, Taal en Recht waar we onder meer kennis hebben uitgewisseld. Ik heb de aftrap verzorgd [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Welke rol speelt ICT bij ‘deliberate practice’?

Paul Kirschner heeft vanochtend een zeer informatieve blogpost geschreven waarin hij ingaat op ‘deliberate practice’, oftewel doelbewust oefenen. Ik vraag me hierbij af welke rol ICT hierbij kan spelen? Paul stelt dat het begrip ‘deliberate practice’ dikwijls verkeerd wordt begrepen en toegepast. Het gaat namelijk om meer dan herhalen of gewoon oefenen. Deliberate practice is [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat is belangrijk bij werkplek leren? #EvolvaWPL

Werkplek leren wordt gezien als een belangrijke manier om werknemers noodzakelijk geachte veranderingen en vernieuwingen zich eigen te laten maken. Het succes ervan is echter niet vanzelfsprekend. Hoe krijg je werknemers in beweging? Wat zijn valkuilen? Op dinsdag 24 mei 2016 vond in Roermond een netwerkbijeenkomst plaats van de Evolva Group over ‘werkplek leren 3.0’. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kan leertechnologie bijdragen aan de evolutie van een documentatiecentrum tot leercentrum?

Documentatiecentra (en bibliotheken) hebben altijd een specifieke rol gehad op het gebied van leren en ontwikkelen. Er wordt vaker gesteld dat deze rol is uitgespeeld nu we dankzij internet de beschikking hebben over massa’s informatie. Een misvatting, als je het mij vraagt. Het Provinciaal Documentatiecentrum Atlas in Antwerpen en Turnhout is een documentatiecentrum waar docenten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe zes C’s kunnen helpen uitval bij online leren te voorkomen

Is online leren alleen geschikt voor intrinsiek gemotiveerde lerenden, of kun je via je ontwerp lerenden juist ook motiveren? Dit laatste is inderdaad het geval. Wat zijn dan ontwerpprincipes? Michelle Pacansky-Brock gaat in de bijdrage Unpacking the Problem of Unmotivated Online Students in op de vraag of online leren alleen maar geschikt is voor een [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom het problematisch is dat veel 75-plussers niet online zijn

Gisteren maakte het CBS bekend dat ruim 1 miljoen Nederlanders nooit gebruik maken van internet. Ik gaf aan dat problematisch te vinden. Een aantal volgers op Twitter vroeg zich met name af waarom 75-plussers online moeten zijn. Wat mij betreft zijn zelfstandigheid en het voorkomen/doorbreken van een isolement hierbij sleutelwoorden. We leven in tijd waarin [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Webinar Werken met TPACK en actief leren

Gisteravond heb ik in het kader van de post-HBO-opleiding van Fontys een webinar verzorgd over het werken met het TPACK-model en actief leren. Ik had de deelnemers gevraagd vooraf een video over TPACK te bekijken. Na de opening heb ik daarom een aantal vragen gesteld om de voorkennis over TPACK op te frissen en naar [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

De belangrijkste internet trends van 2016

Het overzicht met internet trends van Mary Meekers is zo’n beetje een jaarlijkse traditie geworden. In maar liefst 213 slides van Meeker ook dit jaar de belangrijkste trends samen. Meeker kijkt daarbij naar zaken als de impact op communicatie, retail en economische ontwikkeling. Het is een overweldigende hoeveelheid informatie. Ik wil er een aantal zaken [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe editie Handboek TPACK voor docenten

Het TPACK-model of -raamwerk bestaat tien jaar. Sinds die tijd is veel gepubliceerd over dit model. Binnenkort verschijnt ook de tweede editie van het Handbook of technological pedagogical content knowledge. De introductie van deze nieuwe editie staat al online (pdf). Mary Herring e.a. beschrijven hierin: De uitdagingen van onderzoek naar het gebruik van leertechnologie. Veel [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

De plank mis slaan bij social learning

‘Social learning’ is eigenlijk net zo’n vreemde term als ‘blended learning’ of ‘e-learning’. Mede daarom zie je dat in de praktijk leidt tot blunders, misconcepties en misvattingen. Ik heb de bijdrage 20 Mistakes Learning Teams Make About Social Learning van Helen Blunden met gemengde gevoelens gelezen. Blunden bespreekt hierin maar liefst twintig ‘fouten’ die afdelingen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

High impact learning: een nieuw model voor betekenisvol en toekomstig leren?

De laatste tijd word ik via mijn RSS-feedreader regelmatig geattendeerd op Filip Dochy’s model van ‘high impact learning’. Dit model wil een antwoord geven op de vraag wanneer en hoe wij in de toekomst leren, op een manier die een sterke impact heeft, ook nadat een lerende bijvoorbeeld van werksituatie verandert. Wat is zo speciaal [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Digitaal lezen vs van papier lezen

Response: Reading Digitally vs. Reading Paper is een uitgebreide bijdrage, die je eigenlijk het beste vanaf papier kunt lezen. Tenzij je niet van plan bent de inhoud ervan te onthouden… Larry Ferlazzo laat in deze bijdrage namelijk een aantal deskundigen, zoals Daniel Willingham, aan het woord over de vraag wat beter is voor studenten: lezen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Websites hogescholen over ICT en leren

In Nederland zijn verschillende hogescholen bezig met de invoering van ICT binnen het onderwijs. Een aantal hogescholen beschikt over aparte websites of blogs over dergelijke initiatieven. In deze bijdrage geef ik een -ongetwijfeld onvolledig- overzicht. Je moet overigens vaak wel even zoeken om de onderdelen te vinden. In alfabetische volgorde, op naam van de hogeschool: [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Is ICT in het onderwijs nog steeds ‘oversold and underused’?

Larry Cuban heeft deze uitspraak -ik meen- in 2001 gedaan. Volgens Cuban investeerden onderwijsinstellingen in die tijd veel geld aan ICT, terwijl de mogelijkheden onderbenut blijven. Ik moest hier helaas aan denken toen ik het recente onderzoeksrapport E-didactiek. Welke ict-applicaties gebruiken leraren en waarom? vanochtend las. Joke Voogt heeft met collega-onderzoekers onderzoek gedaan naar het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we onderwijs en opleiden verbeteren met leertechnologie?

De Radboud Universiteit is een programma gestart dat als doel heeft het leerproces van studenten te verrijken met behulp van ICT. Ik heb een bescheiden rol in dit programma als adviseur van de programmamanager. Vanmiddag vond in het kader van dit programma een bijeenkomst plaats die ik met een inleiding mocht aftrappen (na de officiële [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Meewerken aan het Trendrapport onderwijs op maat 2016

Welke trends en ontwikkelingen zijn volgens jou het meest belangrijk en kansrijk in de context van het Nederlandse hoger onderwijs? Welke technologische trends kunnen bijdragen aan onderwijsvernieuwing? Werk mee aan het Trendrapport Onderwijs op Maat 2016. Maandag 13 juni is de kick-offbijeenkomst in Utrecht. Tijdens De Onderwijsdagen 2016 publiceert SURFnet het Trendrapport Onderwijs op Maat [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zelfsturing kan leiden tot meer leren op maat

Onze samenleving vraagt steeds vaker om het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Of het nu gaat om een leven lang leren, of om keuzen op het gebied van onze gezondheid. Dit vereist een behoorlijke mate van zelfsturing. Aandacht voor zelfsturing in het onderwijs kan bovendien meer maatwerk faciliteren. Kennisnet heeft een aantal weken geleden een interview [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

De ontwikkeling van adaptief leren

De ontwikkeling van adaptieve leertechnologie staat al enkele jaren op de ‘technology enhanced learning’-radar. Een recent rapport laat zien dat deze ontwikkeling nog allesbehalve ‘volwassen’ is. Laura Devaney van eCampus News vat een rapport van onderzoeks- en adviesbureau Tyton Partners samen waarin vijf ontwikkelingen op het gebied van adaptief leren worden beschreven. De samenstellers kennen dan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Symbaloo Lesplannen: laagdrempelig in gebruik, met suggesties voor verbeteringen

Vandaag is “Symbaloo Lesplannen” ‘live’ gegaan. Met dit platform kunnen docenten zelf online lesplannen samenstellen. Het platform is laagdrempelig in gebruik. Dat is mooi. Maar ik heb ook suggesties voor verbeteringen. Symbaloo is een van oorsprong Nederlands bedrijf dat navigeren op internet wil vereenvoudigen via een soort dashboard. Daarbij richt het bedrijf zich vooral op [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat belemmert kennis delen bij e-learning?

Een kennissamenleving gedijt bij het delen van kennis. Bepaalde e-learning concepten zijn hier ook op gebaseerd. Lerenden ervaren echter diverse barrieres bij het delen van kennis. Welke zijn dat en wat is daar aan te doen? Daarover gaat het artikel “Knowledge sharing barriers facing e-learners” van Al -Ali- Hussain. Hij heeft binnen het Institute of Banking [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Model implementatie ICT en leren vergeleken met raamwerk institutionele adoptie blended learning

Als je ICT voor leren, onderwijs en opleiden gaat invoeren moet je volgens mij rekening houden met zes clusters van factoren. Deze ‘wijsheid’ heb ik voornamelijk ontwikkeld op basis van praktijkervaringen. Je ziet dit model echter ook terug in literatuur. De basis van dit model (zie afbeelding en video onder aan deze blogpost) ligt bij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Een robot als onderwijsassistent

Kan artificiële intelligentie een docent vervangen? Waarschijnlijk niet. Bij de technische universiteit van Georgia maken ze nu wel gebruik van een virtuele onderwijsassistent. Eentje waar docenten volgens mij heel blij van worden. Hoogleraar Ashok Goel verzorgt bij deze universiteit elk semester het vak Knowledge Based Artificial Intelligence (KBAI). Dit vak wordt online verzorgd waarbij vaak [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Geen verband tussen vastberadenheid op lange termijn en leerprestaties

Als je maar vasthoudt aan je doelen op lange termijn, dan kom je er wel. Onderzoek laat zien dat dit in elk geval niet geldt voor leerresultaten. Onderzoeker Marcus Credé en zijn collega’s hebben een meta-analyse uitgevoerd van onderzoek naar “grit” oftewel vastberadenheid op lange termijn. Grit is defined as perseverance and commitment to long-term [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Brengt veranderende wetgeving digitale transformatie van het hoger onderwijs dichterbij?

Internettechnologie alleen leidt niet tot digitale transformatie van het onderwijs. Daar is meer voor nodig. Bijvoorbeeld veranderende wetgeving. In het Verenigd Koninkrijk lijkt de eerste stap op dit terrein te zijn gezet. Er is sprake van ‘digitale transformatie’ als een organisatie, bedrijfstak of een bepaald aspect van de samenleving drastisch verandert dankzij de toepassing van internettechnologie. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Mythes en misconcepties met betrekking tot video’s voor leren

Ondanks dat online video -zoals de kennisclip- steeds vaker lijkt te worden gebruikt voor leren en onderwijs, bestaan verschillende beelden over de relevantie en effectiviteit ervan. Dankzij breedband-internet, eenvoudige camera’s of smartphones met camerafunctionaliteit, en toegankelijke videoplatforms is de populariteit van online video de laatste jaren sterk toegenomen. Volgens John Parsons komen in de praktijk [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

De organisatie van ’kenniswerk’ is een leerproces

Verbeteringen en innovaties van producten, services en processen komen steeds vaker tot stand doordat werknemers in staat zijn actuele kennis toe te passen en om te zetten in toegevoegde waarde voor de organisatie en diens belanghebbenden. Volgens Maura Thomas maken organisaties echter een aantal fouten die dergelijk kenniswerk belemmeren. Thomas onderscheidt vier “organizational mistakes”, maar [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Studie naar gebruik laptops/tablets in de klas onderstreept conclusie John Hattie

Onderzoek van MIT naar het gebruik van laptops/tablets in de klas leidt in eerste instantie tot slecht nieuws voor diegenen die ‘technology enhanced learning’ een warm hart toedragen. Ook nu moeten we oog hebben voor de nuance. Pedro de Bruyckere schrijft vandaag over een onderzoek van het MIT waaruit blijkt dat lerenden die geen laptop of [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Meer ’small data’, minder ‘big data’?

Wordt het onderwijs wel beter door grote hoeveelheden data te analyseren? Hebben we niet meer behoefte aan ‘small data’? En waar hebben we het dan over? Pasi Sahlberg en Jonathan Hasak stellen in ‘Big data’ was supposed to fix education. It didn’t. It’s time for ‘small data.’ kritische vragen bij het gebruik van big data [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Werkt het dicteren van blogposts effectief en efficiënt?

Dankzij ICT is het gemakkelijk geworden om gesproken teksten om te zetten in geschreven teksten. Kun je daarom beter ‘mondeling bloggen’ dan schriftelijk? De afgelopen week vroegen Janine van Zoest en Fons van den Berg mij tijdens het evaluatieve etentje van Next Learning waarom ik mijn blogposts niet dicteer maar nog steeds schrijf. Spreken gaat [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Ik ondersteun weer een deelnemer aan School at Sea

Verleden jaar heb ik Tess Hille gesponsord als een van de deelnemers aan School at Sea. Dit jaar zal ik weer een van de deelnemers aan dit initiatief financieel ondersteunen. School at Sea is een initiatief waarbij een groep van 33 leerlingen uit de bovenbouw voortgezet onderwijs -samen met 10 volwassenen- een half jaar lang [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Gepersonaliseerd leren: what’s new?

Op het gebied van ICT en leren zijn meerdere thema’s erg actueel. Gepersonaliseerd leren is zo’n onderwerp. Er worden ook steeds vaker kritische vragen gesteld over dit onderwerp. Deze ochtend heb ik twee artikelen gelezen die “gepersonaliseerd leren” vanuit twee verschillende perspectieven kritisch beschouwen. Julia Freeland Fisher speelt “leentje buur’ bij Al Gore als zij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Observaties bij blended learning

Vanochtend heb ik een presentatie verzorgd tijdens een studiebijeenkomst van het Leer en Innovatie Centrum van Avans Hogeschool. Ik ben daarbij onder andere ingegaan op nationale en internationale ontwikkelingen rond blended learning. Ik ben bij Avans werkzaam als adviseur van de Academie voor Deeltijd en bij het techniek-domein als procesbegeleider van een project op het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Data science bij HR binnen arbeidsorganisaties

Binnen veel sectoren is het verzamelen en analyseren van grote hoeveelheden data een actueel thema. Ook op het gebied van human resource development binnen meer omvangrijke arbeidsorganisaties. Data science kan dan een flinke impact hebben. Peter Day van BBC News heeft een bijdrage geschreven over de rol van analyses van big data op het van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Paar daagjes Den Haag

In de meivakantie gaan we altijd een paar dagen er op uit. Dit keer werd het Den Haag. Door omstandigheden konden we pas vrij laat iets boeken, en konden we ook maar een aantal dagen weg. We kozen daarom voor Den Haag: een leuke stad, met de mogelijkheid om bij mooi weer naar het strand [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je uitval bij online leren tegen gaan?

Bij online leren hebben we vaak te maken met relatief hoge uitval. Dat geldt niet alleen voor massive open online courses, maar ook bij andere vormen. Dit heeft met verschillende redenen te maken. Wat kun je doen om ‘drop-out’ bij online leren tegen te gaan? Redenen van uitval hebben te maken met de intentie van [...] Lees verder
Pagina 50 van 66Eerste   Vorige   45  46  47  48  49  [50]  51  52  53  54  Volgende   Laatste