Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het ‘learning design’ van massive open online courses is van invloed op de mate waarin lerenden voortijdig stoppen met een MOOC. Deze conclusie kun je m.i. doortrekken naar online leren in het algemeen. Maar welke elementen beïnvloeden de “sticking power”?
Foto: symphony of love, Flickr
Donald Clark vat een onderzoek samen waarin de universiteit van Derby beschrijft wat maakt dat lerenden deelname aan een MOOC langer volhouden. Het onderzoek heeft overigens op één MOOC betrekking.
Volgens Donald Clark moet je er dus voor waken dat MOOCs te veel lijken op reguliere universitaire cursussen. Een “certain amount of chaos” is noodzakelijk.
Ik heb ook gemerkt dat het ‘learning design’ van een MOOC van invloed is op de mate waarin lerenden deelname ‘volharden’. De doorlooptijd van een MOOC en het kunnen maken van keuzes zijn waarschijnlijk relevante variabelen. Het is overigens niet eenvoudig om exact te bepalen welke kenmerken van een MOOC van invloed zijn op het volharden.
Veel van Clark’s kenmerken van een MOOC komen ook overeen met wat we weten van online leren van volwassenen. Tegelijkertijd weten we dat veel lerenden moeite hebben met kenmerken als weinig structuur en een hoge mate van flexibiliteit. De Open Universiteit heeft bijvoorbeeld ervaren dat lerenden deze kenmerken erg waarderen, maar dat dit ook leidt tot een gering rendement. Deze manier past dus inderdaad niet goed bij regulier hoger onderwijs, zoals Donald Clark ook bevestigd. Je moet erg intrinsiek gemotiveerd zijn en over veel zelfdiscipline beschikken wil je een reguliere opleiding hoger onderwijs op deze manier af kunnen ronden. Synchroon online leren blijkt bijvoorbeeld erg geschikt te zijn om structuur te bieden.
Aangezien MOOCs wat betreft ontwerp sterk moeten verschillen van regulier hoger onderwijs, zijn ze dus vermoedelijk geen geschikt middel om potentiële studenten aan te trekken. Je wekt namelijk een verkeerd beeld van hoe binnen je instelling online leren wordt gefaciliteerd. Dit is overigens wel een argument voor sommige onderwijsinstellingen om MOOCs aan te bieden.
Donald Clark stapt wat mij betreft wel wat al te gemakkelijk over het belang van ’social presence’ heen. Hoeveel lerenden hebben in het verleden niet het bijltje erbij neergegooid omdat sprake was van ‘eenzaam’ leren? Hij heeft ook weinig oog voor de effectiviteit die samenwerkend leren toch echt kan hebben.
Uiteraard is het ideaal om een online cursus te ontwerpen waarmee je op diverse leervoorkeuren kunt inspelen. Maar dat is geen eenvoudige opgave.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar