toggle menu
Zoeken
Contact
Adverteren
Home
Nieuws
Achtergrond
Vacatures
Demos
Cases
Marktspelers
Opleiders
Redactie
Inloggen
Large Language Modellen hebben bijna oogheelkundige kennis en redeneringen op expertniveau bereikt
Large Language Modellen (LLM’s) hebben de potentie om de gezondheidszorg te verbeteren. Britse onderzoekers concluderen dat met name GPT 4 positief scoort op het gebied v...
Lees verder
Nieuws
Meld u aan voor de nieuwsbrief
Registreer
Bloggers
Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Huidige artikelen
Archieven
Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
16-11-2015
|
|
(0) reacties
Kernconcept Macht en Regels leren via het SOL-model
Kun je het het sociale zelfsturend vermogen van kinderen vergroten via een vijf weken durend project, en het kernconcept Macht en Regels bestuderen? Volgens onderwijsvernieuwingsschool Wittering.nl wel. Onderstaande video illustreert het leerproces van leerlingen volgens een concept dat ‘sociaal ontwerpend leren’ wordt genoemd. ICT speelt hierbij een belangrijke faciliterende rol. Bijvoorbeeld door met behulp van
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
15-11-2015
|
|
(0) reacties
Studiepunten voor MOOC’s
Massive open online courses zullen pas echt impact voor het reguliere hoger onderwijs hebben, als het afronden ervan studiepunten oplevert die kunnen worden ingebracht in het onderwijsprogramma van je opleiding. Daarvoor moet echter nog heel wat gebeuren. Anka Mulder van de TU Delft beschrijft in dit verband een groot aantal uitdagingen: MOOCs hebben niet altijd
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
14-11-2015
|
|
(0) reacties
Inleiding agile learning design
De laatste tijd wordt steeds vaker gesproken om leertrajecten ook op een ‘agile’ manier te ontwikkelen. Wat zijn hier belangrijke kenmerken van? Toen ik ruim vier jaar geleden bij de Open Universiteit ging werken, kwam ik voor het eerst in aanraking met ‘agile’ software ontwikkeling. In plaats van eerst uitvoerig na te denken over eisen
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
13-11-2015
|
|
(0) reacties
Eetafspraak tijdens de Online Educa Berlijn? #OEB15
Van 2 tot en met 4 december aanstaande vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Het lijkt me leuk om met een groepje af te spreken om op donderdagavond na afloop van congresdag 1 wat te gaan eten. We ontmoeten elkaar na afloop van het Online Educa Debate (een ‘must’!), in de hal van
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
13-11-2015
|
|
(0) reacties
De gevolgen van kunstmatige intelligentie, people-powered-innovation en grootschalig surveilleren #OEB15
Over nog geen drie weken gaat de Online Educa Berlijn van start. Daarbij valt op dat de organisatie ook veel ruimte heeft ingeruimd om naar de impact van (leer)technologie op zaken als werkgelegenheid, innovatie en leerprocessen. Hoogleraar Toby Walsh zal betogen dat artificiële intelligentie wel degelijk ten koste kan gaan van de werkgelegenheid van docenten.
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
12-11-2015
|
|
(0) reacties
Laat zien wat je kunt via digitale badges
Het gebruik van badges als waardering van leren, is een interessante ontwikkeling die echter vrij traag doorzet. Wellicht komt dat omdat we badges ten onrechte beschouwen als vervanging van bestaande manieren van beoordelen. In Digital Badges Offer Students Opportunity To Show What They Know vat Rachel Morello de relevantie van badges voor het onderwijs samen.
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
11-11-2015
|
|
(0) reacties
Onderwijs interactiever maken met SKIES
Je hebt verschillende applicaties waarmee je onderwijs interactiever kunt maken. Vanavond heb ik kennis gemaakt met een veelbelovende toepassing, SKIES. SKIES is een toepassing waarmee je onder meer een PDF-document van bijvoorbeeld een presentatie kunt converteren naar ‘kaarten’. Vervolgens kun je die kaarten verrijken met aanvullende informatie, verschillende media, vragen en antwoorden, en diverse vraagtypes
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
11-11-2015
|
|
(0) reacties
Hackathon Waarderen van werkplekleren in de zorg
Op vrijdagavond 11 december en zaterdag 12 december 2015 organiseert Evolva/Werkplekleren 3.0 een hackathon waar studenten samen met onder meer (zorg)professionals, consultants en ondernemers nadenken over de toekomst van werken en leren binnen de gezondheidszorg. Ik maak deel uit van jury die het beste/meest innovatieve idee gaat beoordelen. Tijdens deze hackathon werken deelnemers van verschillende
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
10-11-2015
|
|
(0) reacties
Dynamiek binnen het onderwijs #OWD2015 (zucht…)
Trendwatcher Farid Tabarki mocht deze Onderwijsdag afsluiten met een keynote over een veranderende tijdgeest en de gevolgen voor het onderwijs. Tja. Voorop gesteld: ik was sceptisch over deze bijdrage. Ik houd niet van flitsende praatjes waarin mede aan de hand van filmpjes wordt verkondigd dat revoluties zich momenteel in sneltreinvaart vertrekken, die ook gevolgen hebben
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
10-11-2015
|
|
(0) reacties
Studentenvisie op flexibilisering en digitalisering #OWD2015
In deze laatste sessieronde gingen studenten van LSVB en ISO op basis van eigen onderzoek in op opvattingen van studenten over flexibilisering en digitalisering van het onderwijs. De volgende onderwerpen kwamen aan bod. Open in toelating Idealiter zou elke student altijd moeten kunnen deelnemen aan een opleiding. Dat is het ideaalplaatje, dan niet te realiseren
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
10-11-2015
|
|
(0) reacties
Flexibele en persoonlijke leeromgeving bij de Universiteit van Schipluiden #OWD2015
Hoe kun je als onderwijsinstelling een nieuwe digitale leer- en werkomgeving vormgeven? Deze vraag is aan de hand van een casus besproken tijdens sessieronde 2/3 van dag 1 van de Onderwijsdagen. Alle instellingen voor hoger onderwijs zijn zich op dit moment aan het heroriënteren op een digitale leer- en werkomgeving. De insteek van deze instellingen
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
10-11-2015
|
|
(0) reacties
Trendrapport Open en online onderwijs 2015 #OWD2015
Vanmiddag is tijdens Onderwijsdagen 2015 een nieuw trendrapport over open en online onderwijs gepubliceerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar heeft de special interest group Open Education van SURF de meest belangrijke ontwikkelingen op het gebied van open content, open education, en online (niet per se open) onderwijs op een rij gezet. In deze blogpost ga
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
10-11-2015
|
|
(0) reacties
Active academic blended learning #OWD2015
Tijdens sessieronde 1 van deze Onderwijsdag ben ik naar een sessie geweest waarin een praktijkvoorbeeld van de invoering van blended learning werd gepresenteerd. Daaruit bleek dat een ‘blended’ curriculum kan bijdragen tot betere studieresultaten. Farshida Zafar van de Erasmus Universiteit deelde haar ervaring met de invoering van blended learning op het gebied van Rechtsgeleerdheid (Fiscaal
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
10-11-2015
|
|
(0) reacties
Keynote: personalisering van leren #OWD2015
Personalisering van onderwijs is één van de actuele onderwerpen van dit moment. Volgens Tony Bates maken een aantal ontwikkelingen personalisering mogelijk. Tony Bates kan met recht -en niet alleen vanwege zijn leeftijd- de ‘eminent grise’ van ‘open education’ worden genoemd. Bates is één van de grondleggers van de Britse Open Universiteit en is als docent,
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
10-11-2015
|
|
(0) reacties
Reflectie op preconferentie learning analytics #OWD2015
Ik heb net de impressie van Pierre Gorissen gelezen over de preconferentie learning analytics die gisteren heeft plaatsgevonden. Ik moest daarbij denken aan een reflectie tijdens de Online Educa Berlijn 2013. Volgens mij zijn we nog niet veel verder, en zouden we ons vooral moeten focussen op learning analytics op microniveau. Ik heb de preconferentie
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
09-11-2015
|
|
(0) reacties
Whitepaper stimuleren lineair leergedag
Als docent wil je dat lerenden over een langere periode leren. Dit kun je bevorderen door regelmatig te toetsen en feedback te geven. ICT kan dit faciliteren. Verleden week mailde Fleur Deenen mij een whitepaper (pdf) over het stimuleren van ‘lineair leergedrag’ via meerdere meetmomenten, met behulp van ICT, en de bijdrage van feedback hierbij. In
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
08-11-2015
|
|
(0) reacties
Jay Cross overleden
Vanochtend meldden verschillende tweets in mijn tijdlijn het onverwachte overlijden van Jay Cross. Jay heeft grote invloed gehad op het gebied van e-learning. Waarschijnlijk hebben we de term ‘e-learning’ zelfs aan Cross te denken. Hij schijnt dit begrip in ieder geval als eerste eind jaren negentig in een online publicatie te hebben gebruikt. Daarnaast heeft Jay
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
07-11-2015
|
|
(0) reacties
Veel educatieve software van onvoldoende kwaliteit
We gebruiken in toenemende mate educatieve online programma’s en methodes voor bijvoorbeeld wiskunde of taal. Zweeds onderzoek laat echter zien dat veel van die programma’s van onvoldoende kwaliteit zijn en niet bijdragen aan effectief leren. Onderzoeker Björn Sjödén heeft voor zijn proefschrift de in Zweden honderd meest gebruikte toepassingen voor Zweeds en wiskunde onderzocht. Nauwelijks
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
07-11-2015
|
|
(0) reacties
Is er een verband tussen gezond leven en leerprestaties van volwassenen?
Deze vraag is onderzocht door Jérôme Gijselaers die gisteren zijn proefschrift ‘Biological Lifestyle Factors in Adult Distance Education: Predicting Cognitive and Learning Performance’ bij de Open Universiteit heeft verdedigd. Cognitieve functies en het vermogen om te leren worden beïnvloed door omgevingsfactoren zoals beweging, slaap en voeding. Onderzoek laat zien dat leerprestaties van kinderen en adolescenten
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
06-11-2015
|
|
(0) reacties
Data science helpt kwaliteit onderwijs te verbeteren (mits….)
Tijdens de Dag van het Onderwijs van de Open Universiteit heeft Rob Koper in een keynote laten zien hoe ‘data science’ inzicht kan bieden in patronen van het studiegedrag. Op basis hiervan kun je op verschillende niveaus interventies plegen om bijvoorbeeld uitval te voorkomen. Data science is een vakgebied dat zich bezighoudt met het verzamelen,
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
05-11-2015
|
|
(0) reacties
Hoe kun je activerend online onderwijs vormgeven?
Vandaag heb ik in het kader van de Dag van het Onderwijs bij de Open Universiteit twee keer een workshop verzorgd over activerend online leren. Daarbij ben ik met name ingegaan op tools en leeractiviteiten. Ik heb de aanwezigen eerst via Padlet de vraag gesteld: wat zijn volgens u goede voorbeelden van activerend online leren?
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
05-11-2015
|
|
(0) reacties
Ligt het succes van online leren aan de lerende?
Wat zijn oorzaken van het succes van online leren? Succes in termen van het afronden van een online cursus door de overgrote meerderheid van de lerenden, die bovendien leerdoelen behalen. Is dit succes afhankelijk van de bekwaamheden van de lerende om online te leren? Volgens Beth Rubin is online leren niet geschikt voor iedereen. Volgens
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
04-11-2015
|
|
(0) reacties
Blended learning design: activerend en motivatie-bevorderend leren met ICT
Vanochtend heb ik het ochtendgedeelte verzorgd van module 3 van SBO-cursus Blended Learning Design. Ik ben daarin vooral ingegaan op vormen van actief leren met behulp van ICT, en op activiteiten die je kunt uitvoeren om de motivatie van lerenden bij blended learning te bevorderen. In het kader van deze opleiding maken de deelnemers een
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
03-11-2015
|
|
(0) reacties
Stand van zaken invoering blended learning in Amerikaanse staat
In welke mate passen onderwijsinstellingen in de staat Ohio blended learning toe? En tegen welke ‘issues’ lopen deze instellingen aan? In deze blogpost vat ik opvallende bevindingen uit een recent onderzoek samen. Via THE Journal kom je terecht bij een actueel rapport (pdf) dat status en richting beschrijft van de invoering van ‘blended learning’ in
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
02-11-2015
|
|
(0) reacties
ICT in het MBO: redenen, trends en valkuilen
Vandaag heb ik een college verzorgd in het kader van een masterclass voor onderwijsbestuurders in het MBO. Ik wilde hierin vijf redenen bespreken waarom een MBO-instelling ICT binnen het onderwijs moet gaan inzetten, net als acht trends op het gebied van ICT en leren, en een aantal valkuilen die je moet omzeilen als je ICT
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
01-11-2015
|
|
(0) reacties
Tips voor het geven van goede feedback
Goede feedback is van groot belang voor de effectiviteit van leren. Het geven van goede feedback is echter geen vanzelfsprekendheid. Uit 10 Tips for Offering Excellent Feedback kun je deels afleiden wat goede feedback is. Volgens auteur Starr Sackstein is feedback specifiek, op tijd en betekenisvol voor de ontvanger. Bij het geven van feedback moet
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
31-10-2015
|
|
(0) reacties
De relatie tussen Bandura’s Social Learning theorie en de leerdimensies van Illeris
Een tijd geleden kreeg ik de vraag naar de relatie tussen de theorie over social learning van Albert Bandura en de theorie van Knud Illeris over hoe mensen leren. “Daar zit een blogpost in”, sprak ik. Bij dezen. Na afloop van de themamiddag over mediawijsheid en social learning vroeg Karin Winters of Bandura’s Social Learning
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
30-10-2015
|
|
(0) reacties
Student engagement: belangrijk en complex
De betrokkenheid van lerenden wordt vaak gezien als een belangrijke ‘beïnvloeder’ van studiesucces. Tegelijkertijd blijkt het een complex concept te zijn. Ik heb vanmiddag twee publicaties over dit onderwerp gelezen waarvan in in deze blog post de belangrijkste elementen wil presenteren. In Defining Student Engagement verkennen Rick Axelson en Arend Flick (2011) het betreffende begrip.
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
29-10-2015
|
|
(0) reacties
Educatieve toepassing sensortechnologie afhankelijk van stabiliteit en betrouwbaarheid
Sensortechnologie wordt steeds vaker toegepast, met name op het gebied van gezondheid, leefstijl en productiviteit. De laatste jaren wordt ook verkend of er educatieve toepassingen zijn voor deze technologie. In deze blogpost illustreer ik dat een stabiele en betrouwbare technologie hier noodzakelijk voor zijn. Smartphones bevatten bijvoorbeeld veel ook sensoren, maar in toenemende mate beschikken
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
28-10-2015
|
|
(0) reacties
Meer flexibilisering bij lerarenopleidingen gewenst
De coalitiepartijen VVD en PvdA willen het systeem van lerarenopleidingen drastisch veranderen om het vak van docent aantrekkelijker te maken. Wat mij betreft kunnen lerarenopleidingen best een dosis verandering gebruiken. Maar anders dan de geachte coalitie voor ogen heeft. Vandaag verscheen op diverse sites het bericht dat onderwijswoordvoerders Duisenberg (VVD) en Ypma (PvdA) lerarenopleidingen op
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
27-10-2015
|
|
(0) reacties
Presentatie Flexibel en actief leren met ICT
Vandaag heb ik een presentatie verzorgd tijdens een clusterbijeenkomst Management & Bedrijf van de Hogeschool Leiden. Het onderwerp was flexibel en actief leren met ICT. In deze presentatie ben ik ingegaan op redenen waarom flexibilisering opportuun is. Eén van die redenen is de maatschappelijke noodzaak om ook werkenden, in het kader van een leven lang
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
27-10-2015
|
|
(0) reacties
Blended learning ontwikkelen met het 30-15-5-model
‘Blended learning’ is net zo’n vervelend containerbegrip als e-learning. Er is al sprake van blended learning als we leren tijdens fysieke bijeenkomsten combineren met online leren op afstand. Maar verder kan blended learning veel verschillende gezichten hebben. Zo kun je variëren in de mate waarin je ICT in wilt zetten. Daarnaast kun je bijvoorbeeld combinaties
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
26-10-2015
|
|
(0) reacties
Wáár zetten we ICT voor leren in?
Als je ICT voor leren wilt gebruiken, kun je dat ‘in de klas’ doen. Maar dat hoeft niet. Ik ben voorstander van een selectief gebruik van ICT ‘in de klas’, mits je kiest voor zinvolle toepassingen. Deze blogpost bevat er een aantal. Bij de ontwikkeling van blended learning kun je op tal van aspecten variaties
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
25-10-2015
|
|
(0) reacties
Webinars: tips en suggesties
Een webinar is een seminar dat via internet wordt verzorgd, en waar deelnemers online en ’synchroon’ bij aanwezig zijn. Wat zijn tips en suggesties voor webinars? Sinds we beschikken over breedband internet is de toegankelijkheid van webinars toegenomen. Je hebt vandaag de dag de keuze uit tal van applicaties die je voor webinars kunt gebruiken.
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
24-10-2015
|
|
(0) reacties
Wearable computing is al bereikbaar voor het onderwijs
‘Wearable computing’ -technologie die op het lichaam wordt gedragen- is één van de belangrijke technologische trends van dit moment. We hebben het dan over toepassingen als Microsoft’s Hololens of de smart watch. Maar er zijn ook meer eenvoudige en goedkopere toepassingen, die daardoor eerder bereikbaar zullen zijn voor het onderwijs. De Oculus Rift is bijvoorbeeld
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
23-10-2015
|
|
(0) reacties
Terugblik op exact 12 jaar bloggen
Vandaag is het precies 12 jaar geleden dat ik begonnen ben met bloggen. Daarom is het weer tijd voor een jaarlijkse terugblik. In 2003 was bloggen een relatief recent fenomeen. Ik had al een website, maar wilde aan den lijve ervaren wat de toegevoegde waarde zou zijn van een weblog. Ik ben begonnen met wekelijks
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
22-10-2015
|
|
(0) reacties
Robotisering van leren, opleiden en onderwijs?
De komende jaren zal robotisering verder doorzetten. Ook op het gebied van leren, opleiden en onderwijs? En moeten we daar vrolijk van worden? Eén van de belangrijke technologietrends van dit moment is ‘robotisering’. Of eigenlijk gaat het daarbij om de verdere ontwikkeling van artificiële -kunstmatige- intelligentie. Volgens Gartner omarmen bedrijven en consumenten in toenemende mate
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
21-10-2015
|
|
(0) reacties
Lang weekend Zeeland-Brugge
Zaterdag 17 oktober 2015 zijn we voor een zeer lang weekend weg naar Zeeland vertrokken. Zo juist zijn we weer thuis gekomen. De plaats van bestemming was Cadzand-Bad. In Cadzand-Bad verbleven we in het Strandhotel, met de zee voor de deur. Een mooi hotel, dat op dit moment wordt uitgebreid. Er zijn sowieso best veel
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
17-10-2015
|
|
(0) reacties
ICT gebruiken voor feedback
Via de Facebook-pagina van Koos Winnips ben ik de afgelopen week drie korte video’s tegen gekomen waarin docenten van de Universiteit van Groningen vertellen over ICT-toepassingen in het onderwijs voor het geven van feedback. De eerste video gaat over peer feedback. Deze docent kreeg te maken met een grote groep studenten. Individuele feedback bij 80
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
16-10-2015
|
|
(0) reacties
Kun je via Scrum ‘technology enhanced learning’ invoeren?
’Scrum’ is een ‘agile’ methodiek die oorspronkelijk is bedacht voor het ontwikkelen en in gebruik nemen van software. Op een gegeven moment is men deze aanpak ook gaan toepassen bij andere projecten, en ook als werkwijze om met lerenden aan projecten te werken. Kun je deze aanpak ook gebruiken voor de invoering van ICT voor
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
15-10-2015
|
|
(0) reacties
Leermanagement systeem: beperkingen en mogelijkheden
“Why I Hate LMSs” is de titel van een artikel van Marco Rosenberg. De auteur blijkt leermanagement systemen overigens niet te haten. Maar hij signaleert wel beperkingen, en ziet ook mogelijkheden. Ik ook. Rosenberg start zijn column met een korte terugblik op het onstaan van het LMS. Daarbij geeft hij aan zelf ook verantwoordelijk te zijn
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
14-10-2015
|
|
(0) reacties
Handvaten voor online onderwijs
Wat zijn de tien belangrijkste zaken bij online leren? In deze blogpost reflecteer ik op een kort en bondige bijdrage over dit onderwerp. Volgens Barbara Popp kun je tien ‘best practices’ en tips formuleren die docenten kunnen toepassen bij kwalitatief goed online onderwijs. Ontwikkel een sterke ‘classroom presence’. Popp doelt hierbij op het voorkomen van
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
13-10-2015
|
|
(0) reacties
Leerdoelen en de taxonomie van Bloom
Een tijd geleden kwam ik site tegen waar een herziene versie van Bloom’s taxonomie wordt gematcht met vier typen kennis, en geïllustreerd met voorbeelden. Het gaat hierbij om een site van het Center for Excellence in Learning and Teaching van de Iowa State University. Zij hebben de ‘cognitieve proces dimensie’ gecombineerd met de ‘kennis dimensie’,
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
13-10-2015
|
|
(0) reacties
Massive open online course over formatief toetsen #AfL_MOOC
Op 26 oktober aanstaande start via het EMMA-platform een massive open online course over formatief toetsen. Deze MOOC wordt verzorgd door docenten van de Open Universiteit. Formatieve toetsen of assessment voor leren is een relevant thema voor docenten en onderwijskundigen. Het is immers een belangrijk hulpmiddel voor de ondersteuning van het leerproces. In deze MOOC -die in
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
12-10-2015
|
|
(0) reacties
Waardoor ronden lerenden online leeractiviteiten wel af?
Aanbieders van online cursussen, niet alleen massive open online courses, weten dat het best een uitdaging is om voortijdige uitval van lerenden te voorkomen. Een initiatief op het gebied van online leren voor kinderen biedt zicht op wat je kunt doen om lerenden ‘bij de les’ te houden. Why My Kids Finished Their MOOC—When Most
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
11-10-2015
|
|
(0) reacties
De positie van ICT binnen integrale beroepsvorming
In een aantal publicaties pleit ik voor integrale beroepsvorming als eigentijdse invulling van beroepsonderwijs. In deze blogpost beschrijf ik welke positie ICT als subject binnen deze benadering inneemt. Binnen het middelbaar en hoger beroepsonderwijs worden lerenden, als het goed is, ingewijd in het beroep met al zijn facetten. Daarbij gaat het om: Vakbekwaamheid: het verwerven
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
10-10-2015
|
|
(0) reacties
Nieuwe MOOCs ECO-project voor docenten #ECOmooc
Mijn voormalig werkgever Welten-instituut is partner van het ECO-project (Elearning, Communication, Open-Data). In dit Europese project wordt een geïntegreerd MOOC platform ontwikkeld. Deze week zijn binnen dit platform 16 MOOCs gestart, die onder meer gaan over de flipped classroom en het gebruik van video voor leren. Onder het motto “Learn. Teach. anywhere, everywhere” wil het
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
09-10-2015
|
|
(0) reacties
Nieuwe trends op het gebied van leren en technologie tijdens Online Educa Berlijn #OEB15
De komende editie van de Online Educa in Berlijn wordt geopend met een discussie tussen enkele vooraanstaande futuristen en experts over nieuwe trends op het gebied leren en technologie. Onder leiding van TV-presentator Nik Gowing gaan hoogleraar Ian Goldin, blogger en schrijver Cory Doctorow en auteur David Price in op nieuwe ontwikkelingen op het gebied
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
08-10-2015
|
|
(0) reacties
Grotere betrokkenheid van lerenden dankzij leertechnologie leidt tot betere leerresultaten
Ik ben een groot voorstander van actief leren omdat dit leidt tot meer betrokkenheid en betere leerresultaten. Maar hoe kun je dat bij blended learning toepassen? Perry Samson heeft voor de Educause Review een artikel geschreven over het bevorderen van betrokkenheid van lerenden bij het onderwijs. Hij stelt dat lerenden bij actief leren cursusgerelateerde activiteiten
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
07-10-2015
|
|
(0) reacties
Hot Seat Massive Open Social Learning
Van 25 oktober tot en met 31 oktober verzorgt Mike Sharples een zogenaamde ‘hot seat’ over Massive Open Social Learning. Je kunt hier gratis en online aan deelnemen. Mijn oud-collega Maarten de Laat mailde laatst de aankondiging van deze zogenaamde ‘hot seat’. Dit initiatief is gekoppeld aan de 2016 Networked Learning Conference. In een ‘hot
[...]
Lees verder
Pagina 55 van 66
Eerste
Vorige
50
51
52
53
54
[55]
56
57
58
59
Volgende
Laatste
Agenda
8-3-2024
E-learning Ontwikkelaar Opleiding
4-6-2024
Praktische Advanced Storyline Training
6-6-2024
Praktische Online Storyline Training
Algemeen
Nieuws
Nieuws van aanbieders
Internationaal nieuws
Columns
Blogs
Events
E-learning
Wat is e-learning?
Achtergrondartikelen
Aanbieders
Opleiders
Praktijkvoorbeelden
Demos
Social Media
Facebook
Youtube
Twitter
LinkedIn
Contact
Hoe kunt u ons bereiken?
Redactie
Adverteren
Inschrijven Nieuwsbrief
Home
Nieuws
Achtergrond
Vacatures
Demos
Cases
Marktspelers
Opleiders
Redactie
Contact
Adverteren
Inloggen