toggle menu
Zoeken
Contact
Adverteren
Home
Nieuws
Achtergrond
Vacatures
Demos
Cases
Marktspelers
Opleiders
Redactie
Inloggen
Large Language Modellen hebben bijna oogheelkundige kennis en redeneringen op expertniveau bereikt
Large Language Modellen (LLM’s) hebben de potentie om de gezondheidszorg te verbeteren. Britse onderzoekers concluderen dat met name GPT 4 positief scoort op het gebied v...
Lees verder
Nieuws
Meld u aan voor de nieuwsbrief
Registreer
Bloggers
Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Huidige artikelen
Archieven
Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
06-05-2016
|
|
(0) reacties
ICT niet de start van nieuw onderwijs
Veel artikelen over ICT en onderwijs beschouwen leertechnologie nog steeds als start of aanleiding voor innovaties in het onderwijs. Will Richardson maakt daar korte metten mee. Journalisten en andere auteurs die over technology enhanced learning schrijven, zijn inderdaad vaak hardleers. Al vele decennia schrijven zij dat bepaalde leertechnologieën zullen leiden tot een revolutie in het
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
05-05-2016
|
|
(0) reacties
Waarom gebruikers vaak ontevreden zijn met hun digitale leeromgeving?
Het is bekend dat veel gebruikers hun leermanagement systeem niet willen aanbevelen aan anderen. Maar wat missen zij dan? Saffron Interactive heeft een whitepaper geschreven over leermanagement systemen. Daarin beschrijven zij hoe deze omgevingen zich in de loop der jaren hebben ontwikkeld (niet alleen het leren en opleiden managen, maar bijvoorbeeld ook social learning en
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
04-05-2016
|
|
(0) reacties
Engagement van lerenden neemt tijdens schoolloopbaan drastisch af
Binnen het onderwijs wordt niet alleen onderzocht hoe lerenden scoren op toetsen, maar bijvoorbeeld ook hoe hun betrokkenheid bij school zich ontwikkeld. Althans, dat gebeurt in de VS. Van de uitkomsten word je overigens niet vrolijk. Er wordt binnen het onderwijs best veel onderzocht. Het PISA onderzoek kijkt onder meer naar prestaties op het gebied
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
03-05-2016
|
|
(0) reacties
De bijdrage van online leren aan de toegankelijkheid van het hoger onderwijs
Op basis van recent onderzoek heeft het Online Learning Consortium een infographic gemaakt met daarin opvallende cijfers over de rol van online leren. Wat verder opvalt zijn de verschillen met het Nederlands hoger onderwijs. Ik denk dan met name aan discussie over de toegankelijkheid. Er is sprake van een enorme toename van deelname aan volledig
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
02-05-2016
|
|
(0) reacties
Adaptief leren in de praktijk
Binnen het Nederlandse hoger onderwijs wil men in toenemende mate rekening houden met een diverse doelgroep. Dat betekent onder meer dat er van uit wordt gegaan dat lerende niet meer allemaal hetzelfde programma in hetzelfde tempo doorlopen. Adaptieve leertechnologie moet dit faciliteren. In de VS wordt inmiddels over de eerste ervaringen gepubliceerd. Connie Johnson beschrijft
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
01-05-2016
|
|
(0) reacties
Open Universiteit biedt MOOC over toetsen aan
Op 19 mei 2016 gaat een massive open online course van start over “Toetsen voor Leren in de Praktijk“. Deze MOOC is ontwikkeld door onderzoekers van het Welten-instituut van de Open Universiteit. Deze MOOC is vooral gewijd aan formatief toetsen. Het gaat hierbij om een gereviseerde en geactualiseerde versie van een massive open online course
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
30-04-2016
|
|
(0) reacties
Komt leren zoals in The Matrix een stap dichterbij?
Volgens online magazine NextShark is het implanteren van “kennis” in je brein niet langer science fiction. De Franse tekenaar Villemard dacht in 1910 dat we in het jaar 2000 informatie uit boeken via elektriciteit tot ons zouden nemen. In de film The Matrix leert hoofdpersoon Neo Kung Fu doordat hij de kennis en vaardigheden via
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
29-04-2016
|
|
(0) reacties
Nieuwe screencast model implementatie technology enhanced learning
Een aantal jaren geleden heb ik een screencast gemaakt over de implementatie van “technology enhanced learning”. Ik heb deze video vandaag vervangen door een nieuwe versie. Bij de invoering van ICT voor leren, opleiden en onderwijs komt heel wat kijken. In de loop van de jaren -sinds ik rond 2000 bij KPMG Consulting werkte- heb
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
28-04-2016
|
|
(0) reacties
One-to-one laptopprogramma’s kunnen tot betere leerprestaties leiden
Onderzoekers van de Michigan State University concluderen op basis van uitgebreid onderzoek dat zogenaamde “one-to-one” laptop programma’s gerelateerd kunnen worden aan hogere toetsscores op het gebied van taal, wiskunde en ‘science’. Bij “one-to-one” laptop programma’s beschikken lerenden over een eigen laptop. Of deze nu via de school wordt verstrekt of door middel van “bring your
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
27-04-2016
|
|
(0) reacties
Tweedaagse professionaliseringssessie blended learning ontwerpen
Gisteren en vandaag heb ik een professionaliseringssessie voor twee medewerkers van Provinciaal Onderwijs Vlaanderen begeleid. Tijdens deze tweedaagse heb ik samen met Katrien Bernaerts en Bram Bruggeman gewerkt aan het herontwerpen van een blended TOLL-cursus. Enkele maanden geleden vroeg Katrien (@kbernaerts) mij of ik tips had voor een cursus of conferentie waar zij aan deel
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
26-04-2016
|
|
(0) reacties
Werkplekleren met een beeldtafel
Hoe kun je een elektronische beeldtafel gebruiken voor leren en ontwikkelen? En wat zijn belangrijke succesfactoren voor werkplekleren. De meest recente nieuwsbrief van Evolva bevat een aantal lezenswaardige bijdragen over ‘werkplekleren’. Evolva is een samenwerkingsverband van zorgorganisaties, opleidingsinstituten en techniek-ondernemers rond dit onderwerp. In Is werkplekleren een proven concept? komt Hans Jonker aan het woord
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
25-04-2016
|
|
(0) reacties
Good thinking!: serie video’s over wat werkt in onderwijs
Onderwijs is best een complex vakgebied. Om dit vakgebied meer toegankelijk te maken heeft het Smithsonian Science Education Center korte video’s laten maken. Vanochtend kwam ik een fraai gemaakte video tegen over de mythe van de leerstijlen. Nu blijkt dat de initiatiefnemers, het Smithsonian Science Education Center, een hele reeks video’s heeft laten maken that
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
24-04-2016
|
|
(0) reacties
Waarom werk ik?
Waarom werk ik als zelfstandig en onafhankelijk adviseur, projectleider, blogger en docent op het gebied van ICT en leren? Wat drijft me? Gisteren kwam ik onderstaande animatie tegen van Simon Sinek’s Golden Circle. Volgens Sinek communiceren succesvolle organisaties allereerst waarom zij producten maken en diensten aanbieden. Daarna beschrijven ze hoe ze dat doen, en wat
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
23-04-2016
|
|
(0) reacties
Formeel leren niet altijd passende aanpak bij implementatie ICT voor leren
Hoe komt het dat de ene docent wel aan de slag gaat met ‘technology enhanced learning’, en de andere docent niet? Deze vraag krijg ik regelmatig gesteld. In deze blog post probeer ik daar een reactie op te geven. Organisaties investeren vaak veel tijd en geld in studiedagen en workshops om docenten en andere opleiders
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
22-04-2016
|
|
(0) reacties
ICT in het onderwijs: wat werkt? (workshop)
Hoe kun je ICT binnen je onderwijs inzetten, zodat het bijdraagt aan meer effectief en aantrekkelijk onderwijs? Deze vraag stond centraal tijdens een workshop die ik gisteren heb verzorgd tijdens het Onderwijscafé van Leeuwenborgh Opleidingen. Het beantwoorden van vijf vragen speelde hierbij een belangrijke rol. Van te voren had ik de aanwezigen gevraagd naar deze
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
21-04-2016
|
|
(0) reacties
Hoe kun je gepersonaliseerd leren ondersteunen?
Er bestaan hoge verwachtingen van gepersonaliseerd leren. Tegelijkertijd blijkt dit complex te realiseren. Het vraagt om passende leertechnologie. Maar veel meer dan dat. Gregory Dobbin vat samen wat nodig is om gepersonaliseerd leren mogelijk te maken. Zes elementen spelen daarin een belangrijke rol: Richt je op verschillende niveaus -voorkennis, voorbereiding- waarop lerenden aan een opleiding
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
20-04-2016
|
|
(0) reacties
Binnen verschillende typen organisaties wordt verschillend geleerd
In “Species of Organizations” heeft Henry Mintzberg zijn organisatietypologie weer eens afgestoft. Je moet volgens hem verschillende typen organisaties ook verschillend besturen en (helpen) veranderen. Naar mijn mening wordt binnen verschillende typen organisaties ook verschillend geleerd. Volgens Mintzberg kennen we niet alleen verschillende soorten dieren, maar ook verschillende soorten organisaties. Daarom werken interventies in een
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
19-04-2016
|
|
(0) reacties
Tips bij bij start, opzet en gebruik van een learning community #nle2016
Ik heb helaas vandaag alleen de ochtend van Next Learning bij kunnen wonen. Behalve bij de keynote van Marc Rosenberg, ben ik bij een sessie van Daniel Jones van verzekeraar Zurich geweest. Deze ging over learning communities. Een learning community kun je omschrijven als een groep mensen met een gezamenlijke passie die met elkaar leert.
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
19-04-2016
|
|
(0) reacties
Performance support and L&D: taking it further #nle2016
Performance support zou deel uit moeten maken van een breed ecosysteem op het gebied van leren en ontwikkelen. Als organisatie zul je zo’n ecosysteem moeten vormgeven om leren en ontwikkelen een stap verder te helpen, en daarmee ook waarde voor de organisatie te hebben. Dit was in feite de centrale boodschap van Marc Rosenberg. Marc
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
18-04-2016
|
|
(0) reacties
Tast xAPI de zelfverantwoordelijkheid van de lerende voor de eigen ontwikkeling aan?
Sinds een aantal jaren wordt op het gebied van technology enhanced learning gewerkt aan een nieuwe specificatie om leeractiviteiten te kunnen monitoren: xAPI. Deze specificatie kan bijdragen aan het waarderen van meer informele vormen van leren. Maar er zit m.i. ook een andere kant aan. xAPI richt zich dus niet alleen traditionele leeractiviteiten in een
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
17-04-2016
|
|
(0) reacties
Kritiek op digital storytelling
Het gebruik van ICT voor het vertellen van verhalen -digital storytelling- is een toepassing van technology enhanced learning die de laatste jaren op veel belangstelling kan rekenen. Maar er is ook kritiek. Op conferenties starten keynote sprekers hun bijdrage vaak met een verhaal. Verder illustreren zij hun betoog dikwijls met anekdotes. Dergelijke verhalen kunnen een
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
16-04-2016
|
|
(0) reacties
Website neuromythes
Binnen het onderwijs duiken regelmatig beweringen over leren op die niet op waarheid gebaseerd zijn. In Vlaanderen is nu een website gemaakt over deze zogenaamde ‘neuromythes’. MISVERSTAND is een project van van de Vlaamse LUCA School of Arts en Hogeschool Odisee. Tweedejaarsstudenten van de opleiding Beeldende Vormgeving (LUCA) gebruiken hierbij ‘design thinking’ om docenten uit het
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
15-04-2016
|
|
(0) reacties
Blockchain voor onderwijs, opleiden en leren?
De laatste tijd is veel te doen rond ‘blockchain’. Daarbij wordt in eerste instantie vooral gekeken naar de impact op de financiële wereld. Dit fenomeen kan echter ook gevolgen hebben voor onderwijs, opleiden en leren. Al kleven daar veel haken en ogen aan. Audrey Watters heeft verleden week en vandaag twee uitgebreide artikelen aan gewijd.
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
14-04-2016
|
|
(0) reacties
Waarom leren met ICT, en hoe?
Vanochtend heb ik een presentatie mogen verzorgen over waarom ICT binnen het hoger onderwijs wordt ingezet, en hoe ICT kan worden gebruikt voor leren. De doelgroep van deze presentatie was wel een ‘bijzondere’: het ging om medewerkers van de IT-afdeling van Fontys. De dienst IT van Fontys organiseert onder de noemer “Onderwijsheid’ namelijk een aantal
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
13-04-2016
|
|
(0) reacties
Zijn online en blended learning effectieve manieren van leren?
Vandaag heb ik over deze vraag twee sessies verzorgd tijdens een studiemiddag van de Faculteit Business, Finance & Marketing van De Haagse Hogeschool. Het antwoord kunnen jullie waarschijnlijk wel raden. Mijn bijdrage sloot m.i. ook mooi aan op de keynote van Pedro de Bruyckere. Plaats van handeling van de middag was overigens Lijm & Cultuur
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
12-04-2016
|
|
(0) reacties
Wat versta ik onder een systematische, agile en integrale manier om technology enhanced learning in te voeren?
Lange tijd was ‘blauwdruk-denken’ dominant bij het nadenken over de invoering van technology enhanced learning. Ik stel daar graag een systematische, ‘agile’ en integrale aanpak tegenover. Een paar dagen geleden heb ik naar aanleiding van het CvI-congres aangegeven dat het onderwijs op een meer systematische, ‘agile’ en integrale manier aan de slag zou moeten om ICT daadwerkelijk
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
11-04-2016
|
|
(0) reacties
Leren en ontwikkelen wordt ‘VUCA’
Er wordt wel een gezegd dat we in een ‘VUCA-world’ leven. Dit zou ook gevolgen moeten hebben voor de manier waarop ‘leren en ontwikkelen’ vorm krijgen. Daarbij wordt wel eens gerefereerd aan ’social learning’. Volgens mij wordt ‘leren en ontwikkelen’ ook meer ‘VUCA’, maar dan anders dan de Angelsaksische afkorting. ‘VUCA’ staat voor Volatile, Uncertain,
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
10-04-2016
|
|
(0) reacties
Is de elektronische leeromgeving te vergelijken met V&D?
Het faillissement van V&D heeft diverse oorzaken. Onvoldoende beleving en onvoldoende focus op de doelgroep zijn daar twee van. De afgelopen week kreeg ik de vraag gesteld of elektronische leeromgevingen niet te vergelijken zijn met het failliet gegane warenhuis. In deze blogpost probeer ik een antwoord te geven op deze vraag. De afgelopen week heb
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
09-04-2016
|
|
(0) reacties
Reflectie cursus Blended Learning Essentials #Flble1
De afgelopen weken heb ik deelgenomen de FutureLearn-cursus over blended learning essentials. In deze blogpost blik ik hier op terug. Ondanks dat het een basiscursus betrof, vond ik het toch een leerzame ervaring. Met name vanwege de opzet en doordat ik geconfronteerd wordt met een risico van zelfgestuurd online leren. Toen ik de aankondiging van
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
08-04-2016
|
|
(0) reacties
Wanneer gaan we eens systematisch, agile en integraal aan de slag met leertechnologie? #cviov
De afgelopen dagen heb ik in Groningen de tweejaarlijkse conferentie over onderwijsvernieuwing en ICT van het Consortium voor Innovatie bezocht. In deze blogpost blik ik terug op deze twee dagen. Eén van de zaken die me is opgevallen dat we vaak fragmentarisch bezig zijn met ‘technology enhanced learning’. Er worden veel initiatieven ontplooid. Die leiden
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
07-04-2016
|
|
(0) reacties
Blended learning en motivatieprincipes #cviov
Blended learning kan een krachtige manier van leren zijn. Daarbij kunnen bepaalde motivatieprincipes een belangrijke rol spelen, zo bleek tijdens de laatste workshop van de conferentie over onderwijsvernieuwing en ICT. Kim Geurtjens van ROC Midden-Nederland ging eerst in wat blended learning voor het gezondheidszorgcollege van haar ROC betekende (combinatie en integratie van online, klassikaal en
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
07-04-2016
|
|
(0) reacties
E-learning bij Deltion #cviov
Tijdens de derde workshopronde van de conferentie over onderwijsvernieuwing en ICT heb ik een sessie bijgewoond van het Deltion College. Zij hebben pilots uitgevoerd op het gebied van online leren op afstand. Daarmee wilde men specifieke problemen aanpakken, zoals het overbruggen van lange reistijden in een omvangrijke regio. De sprekers hebben eerst de vier pilots
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
07-04-2016
|
|
(0) reacties
Leertechnologie door een didactische bril bekeken #cviov
Vanochtend heb ik tijdens dag twee van de conferentie over onderwijsvernieuwing en ICT een presentatie verzorgd over het gebruik van een checklist voor het analyseren van leertechnologie met een didactische bril. Ik had de aanwezigen eerst laten kiezen over welk onderwerp mijn bijdrage zou moeten gaan. Dit onderwerp heeft nipt gewonnen. Centraal in mijn bijdrage
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
07-04-2016
|
|
(0) reacties
Blended learning ontwikkelen via ‘agile’ ADDIE #cviov
ROC Midden-Nederland is betrokken bij een Europees project waarbinnen een handboek e-learning in ontwikkeld wordt. Binnen dat handboek neemt een ontwikkelaanpak een belangrijke plaats in. Deze ontwikkelaanpak -gemaakt door Margriet Wassing- is gebaseerd op het TPACK-model en op het ADDIE-model dat ‘agile’ wordt toegepast. Deze aanpak heeft de vorm van een kaartenset. De kaarten bestaan
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
06-04-2016
|
|
(0) reacties
Integrale beroepsopdrachten als fundament voor toekomstgericht onderwijs #cviov
In Zuid-Limburg zijn onderwijsinstellingen en bedrijven bezig het techniekonderwijs op een fundamenteel andere manier aan het inrichten. Deze aanpak kan een voorbeeld vormen voor andere sectoren. Integrale beroepsopdrachten spelen hierbij een cruciale rol. Harry Vaessen en Dimphy Kees (van Arcus College) gingen in op deze vorm van toekomstgericht MBO. Volgens Dimphy is men het ‘point
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
06-04-2016
|
|
(0) reacties
Configuraties of losse keuzedelen #cviov
Keuzedelen zijn een ‘hot item’ binnen het MBO. In een workshop werd ingegaan op configuraties versus keuzedelen. En op de voor- en nadelen ervan. Daarbij viel het me op dat vooral vanuit het perspectief van docententeams wordt geredeneerd. Maar wellicht is dat ook niet zo verbazingwekkend gezien de samenstelling van de groep. Tussen droom en
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
06-04-2016
|
|
(0) reacties
Gilde BYOD: impressie van een implementatieproces #cviov
Mijn oud-collega’s Pedro van de Schoor en Alexander Godschalk van Gilde Opleidingen gingen in op hoe dit ROC de implementatie van ICT een forse impuls heeft gegeven. Daarbij leunden zij op het Vier in Balans-model. Deskundigheidsbevordering is daarbij nog steeds een aandachtspunt. De sleutelfactor van een succesvol gebruik is de docent. In eerste instantie is
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
06-04-2016
|
|
(0) reacties
Didactiek als ‘driver’, ICT als versneller #cviov
Vandaag en morgen vindt in Groningen dé conferentie over onderwijsvernieuwing en ICT plaats. In een aantal blogposts zal ik hier verslag van doen. Allereerst de opening. Na de openingswoorden door Rob Schuur (CvB-voorzitter van gastcollege Noorderpoort), die in een notendop 20 jaar middelbaar beroepsonderwijs samenvatte, en een openingsact van studenten, mocht schrijfster en filosofe Joke
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
05-04-2016
|
|
(0) reacties
Waarom ik morgen vóór ga stemmen #daaromvoor
Voordat ik morgen afreis naar de conferentie over ICT en onderwijsvernieuwing van het Consortium voor Innovatie, geef ik mijn ja-stem tijdens het referendum over het associatieverdrag met de Oekraïne. Het was overigens geen gemakkelijk besluit. Aanvankelijk wilde ik namelijk niet gaan stemmen (voor het eerst in mijn leven). Niet dat ik een principieel tegenstander van
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
04-04-2016
|
|
(0) reacties
Kunnen we alle relevante leeractiviteiten monitoren?
Binnen het onderwijs worden kunstmatige intelligentie en ‘data science’ in toenemende gebruikt om te monitoren hoe lerenden leren. Daar zijn ook grenzen aan. De bijdrage How Pearson plans to force student participation and hurt creativity stelt een nieuw programma van Pearson aan de kaak dat zich schijnbaar richt op het monitoren van de participatie van lerenden
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
03-04-2016
|
|
(0) reacties
Snapchat voor leren gebruiken?
Leren begint bij het trekken van aandacht. Je kunt daarvoor Snapchat gebruiken. Maar er zijn ook twijfels. Bij Snapchat deel je foto's met anderen, die na korte tijd weer verdwijnen. Deze toepassing is op dit moment erg populair onder jongeren. Voor docenten kan dit een belangrijke reden zijn om deze applicatie binnen het onderwijs in
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
02-04-2016
|
|
(0) reacties
De bijdrage van onderwijs aan een voldaan leven met persoonlijke betekenis
Volgens Gert Biesta heeft het onderwijs drie hoofddoelen. Mike Crowley heeft een interessante reflectie geschreven die in feite gaat over één van die hoofddoelen. In feite schrijft Crowley namelijk over de pedagogische opdracht van hedendaagse scholen. En speelt ICT daarbij een rol? Biesta onderscheidt de volgende drie hoofddoelen: Kwalificatie: overdracht en verwerving van kennis en
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
01-04-2016
|
|
(0) reacties
Redenen waarom online platforms niet aanslaan
Waarom heeft Windows een veel groter marktaandeel dan het Operation System van Apple? En wat maakt dat Android zo’n succes heeft, maar Panoptix geen blijvertje bleek te zijn? En gelden de lessen van platforms als Uber ook voor leerplatforms? Volgens Marshall van Alstyne, Geoffrey Parker en Sangreet Paul Choudary zijn er zes redenen waarom online
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
31-03-2016
|
|
(0) reacties
Handige (Nederlandstalige) bronnen over ICT en leren
Op het gebied van technology enhanced learning is veel waardevol materiaal vrij beschikbaar online te vinden. Vandaag ben ik gestuit drie handige en waardevolle Nederlandstalige bronnen op het gebied van ICT en leren. De Faculteit Educatie van de Hogeschool Utrecht heeft een uitgebreid didactisch concept voor blended learning samengesteld dat kan dienen als inspiratiebron voor
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
31-03-2016
|
|
(0) reacties
Hier voegt ICT echt iets toe!
Laatst illustreerde ik al dat ICT steeds slimmer wordt. Tegelijkertijd leidt slimmer wordende technologie ook tot vraagstukken op het gebied van bijvoorbeeld privacy, ethiek en veiligheid. Dat is bij onderstaande toepassing van artificiële intelligentie zeker niet het geval. Microsoft heeft namelijk een bril ontwikkeld die blinden helpt de wereld om hen heen te ontdekken. Door de
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
30-03-2016
|
|
(0) reacties
Het voetbalelftal als metafoor voor de volgende generatie digitale leeromgevingen?
Het IMS Global Learning Consortium houdt zich al vele jaren bezig met standaarden en specificaties op het gebied van technology enhanced learning. Op dit moment denken zij na over de volgende generatie digitale leeromgevingen. De aanstaande conferentie van IMS Global’s Learning Impact Leadership Institute gaat over de volgende generatie ‘digitaal leren’. Rob Abel -CEO van
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
29-03-2016
|
|
(0) reacties
Wat kost het ontwikkelen van één uur ‘online leren’?
Deze veel gestelde vraag is m.i. niet klip en klaar te beantwoorden. Je kunt wel een aantal factoren benoemen die van invloed zijn op de kostprijs. Op die factoren wil ik in deze blogpost ingaan. Ongeveer een jaar of 15 geleden werd er vaak van uit gegaan dat een kwalitatief hoogwaardige online module met een
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
28-03-2016
|
|
(0) reacties
Leren door te doen kost tijd en vergt ondersteuning
Stages en andere programma’s waarbij lerenden al doende leren zijn populaire vormen van leren. Maar ze zijn niet altijd even effectief. Volgens een studie van de Universiteit van Houston duren stages en andere “experiential learning programs” vaak een semester, en blijkt dat te kort te zijn om ervoor te zorgen dat lerenden hier de maximale
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
27-03-2016
|
|
(0) reacties
Gids voor gamification: prima inleiding
Op dinsdag 12 april aanstaande wordt de Gids voor Gamification gelanceerd. Ik mocht afgelopen vrijdag al een exemplaar ontvangen. Wat mij betreft is het een prima inleiding op gamification, waarbij achtergronden en principes in een praktisch stappenplan zijn vertaald. Deze mede dankzij de illustraties van Pepijn Hikspoors -student van het Koning Willem I College- fraai
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
26-03-2016
|
|
(0) reacties
Nieuw feedback-systeem kan leiden tot betere leerprestaties en minder werkdruk
Wat gebeurt er als je minder summatief gaat beoordelen, en meer investeert in het welzijn van je docenten? Binnen het (Britse) onderwijs moeten leerlingen veel opdrachten maken die door een docent met een cijfer moeten worden beoordeeld. Dat betekent dat docenten dikwijls stapels werkboeken mee naar huis moeten nemen, en moeten nakijken. Dat leidt vaak
[...]
Lees verder
Pagina 51 van 66
Eerste
Vorige
46
47
48
49
50
[51]
52
53
54
55
Volgende
Laatste
Agenda
8-3-2024
E-learning Ontwikkelaar Opleiding
4-6-2024
Praktische Advanced Storyline Training
6-6-2024
Praktische Online Storyline Training
Algemeen
Nieuws
Nieuws van aanbieders
Internationaal nieuws
Columns
Blogs
Events
E-learning
Wat is e-learning?
Achtergrondartikelen
Aanbieders
Opleiders
Praktijkvoorbeelden
Demos
Social Media
Facebook
Youtube
Twitter
LinkedIn
Contact
Hoe kunt u ons bereiken?
Redactie
Adverteren
Inschrijven Nieuwsbrief
Home
Nieuws
Achtergrond
Vacatures
Demos
Cases
Marktspelers
Opleiders
Redactie
Contact
Adverteren
Inloggen