toggle menu
Zoeken
Contact
Adverteren
Home
Nieuws
Achtergrond
Vacatures
Demos
Cases
Marktspelers
Opleiders
Redactie
Inloggen
Large Language Modellen hebben bijna oogheelkundige kennis en redeneringen op expertniveau bereikt
Large Language Modellen (LLM’s) hebben de potentie om de gezondheidszorg te verbeteren. Britse onderzoekers concluderen dat met name GPT 4 positief scoort op het gebied v...
Lees verder
Nieuws
Meld u aan voor de nieuwsbrief
Registreer
Bloggers
Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Huidige artikelen
Archieven
Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
06-10-2015
|
|
(0) reacties
Workshop visieontwikkeling ICT in het onderwijs
Vanmiddag heb ik een workshop gefaciliteerd van medewerkers van de opleiding Facility Management van Zuyd Hogeschool. In deze sessie hebben we een eerste stap gezet in het versterken van het onderwijs met behulp van ICT. Na een inleiding, waarin enkele begrippen rond ICT en leren centraal staan, hebben we enkele stappen gezet die de basis vormen
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
05-10-2015
|
|
(0) reacties
Mislukt ‘iPad’-project beschreven aan de hand van model implementatie
Bij de implementatie van ICT en leren maak ik gebruik van een model dat uit zes factoren bestaat. In deze blogpost gebruik ik dit model om een berucht mislukt ‘iPad-project’ te beschrijven. Of kunnen we beter zeggen: een mislukt Pearson-project? In 2014 werd een zeer ambitieus en grootschalig ’iPad’-project in Californië voortijdig stopgezet. Inmiddels betaalt
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
05-10-2015
|
|
(0) reacties
‘Blended learning’ kan wel degelijk leiden tot betere leerresultaten
Onlangs was er veel aandacht voor het OECD-rapport waaruit zou blijken dat het gebruik van ICT kan leiden tot slechtere leerprestaties. Een recente case studie laat zien dat ‘blended learning’ wel degelijk kan leiden tot betere leerresultaten. Deze studie is uitgevoerd bij 12 Amerikaanse schooldistricten. In 2013 heeft men daar ‘blended learning-programma’s’ geïntegreerd. Daarin werken
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
04-10-2015
|
|
(0) reacties
Mag je gedrag een cijfer geven?
Mag je de motivatie van jongeren positief beïnvloeden door ‘goed meedoen’ tijdens de les mee te laten tellen voor het rapportcijfer van een vak? Die vraag kreeg ik gisteravond via Twitter gesteld. In deze blogpost vind je mijn mening. Sem van Geffen is verontwaardigd. Een docent Duits op een middelbare school geeft leerlingen elke les
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
03-10-2015
|
|
(0) reacties
Tien trends op het gebied van leertechnologieën
Op basis van haar 9de top 100 tools voor leren formuleert Jane Hart tien trends op het gebied van werkplek leren. Eigenlijk zijn het trends op het gebied van leertechnologieën. In deze blog post vat ik deze trends samen, en voorzie ze -waar nodig- van commentaar. Hart definieert een leertool of leertechnologie als elke software
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
02-10-2015
|
|
(0) reacties
Themamiddag Mediawijsheid en Social Learning
Vanmiddag hebben Addy de Zeeuw, Patrick Koning, Marcel de Leeuwe en ik in het Innovatiehuis te Den Bosch een themamiddag verzorgd over mediawijsheid en social learning. Aanleiding voor de themamiddag was de publicatie van #Mediawijsheid in de klas, van Patrick Koning Social learning en leren met sociale media, van Marcel de Leeuwe en mij Addy
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
01-10-2015
|
|
(0) reacties
Online lezen leidt vaak tot betere leerresultaten, maar niet altijd. Wat te doen?
Er zijn waarschijnlijk veel aspecten van invloed op de vraag of online lezen effectief is. Daar is meer expertise voor nodig. Dan kunnen we gerichte leesstrategieën ontwikkelen, en de didactiek aanpassen. Anne Niccoli heeft onlangs de resultaten van een onderzoek gepubliceerd waarin zij effecten van lezen op papier heeft vergeleken met lezen via een iPad.
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
30-09-2015
|
|
(0) reacties
Agora Roermond: collectief lef en gespreid leiderschap
Is het moeilijk om binnen ons bestaande onderwijssysteem een drastische onderwijsinnovatie te realiseren? Best wel. Maar onmogelijk is het niet. Dat laat Agora Roermond m.i. zien. Investeringen in het ‘sociale kapitaal’ zijn daarbij van groot belang. Bijna acht jaar geleden bezocht ik samen met een aantal (oud-)collega’s Niekée. Ik was toen onder de indruk van
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
29-09-2015
|
|
(0) reacties
Drie manieren om veranderingen mogelijk te maken #OEB15
Editie 2015 van de Online Educa Berlijn gaat over het mogelijk maken van veranderingen via leren, opleiden en onderwijs en binnen leren, opleiden en onderwijs. In de laatste nieuwsbrief staan een aantal voorbeelden. Ik wil er drie belichten. Gilly Salmon zal aandacht besteden aan hoe je als professional op het gebied van leren, opleiden en
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
28-09-2015
|
|
(0) reacties
Gaat het bij leren met ICT niet ook om user experience?
User experience is een gevleugelde term binnen de marketingwereld. Maar volgens mij is dit fenomeen ook relevant voor leren met ICT. In deze blog post licht ik dat toe. Het afgelopen weekend kwam ik via een blog post van Pedro De Bruyckere een presentatie van Polle de Maagt -“Prime Minister bij Ministry of World Domination“-
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
27-09-2015
|
|
(0) reacties
Online masterclass “Eigentijds toetsen” #OU_OW
Wat zijn recente ontwikkelingen die de kwaliteit van toetsing kunnen verhogen? Deze vraag staat centraal tijdens de online masterclass ‘Eigentijds toetsen’ die dr. Desiree Joosten-ten Brinke (Welten-instituut, Open Universiteit) van 7 tot 14 oktober 2015 verzorgt. Tijdens deze gratis online masterclass komen de volgende subvragen aan bod: Wanneer kunnen we spreken van kwaliteit van toetsing
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
26-09-2015
|
|
(0) reacties
Uitgangspunten kwalitatief goede technology enhanced learning
Het gebruik van ICT voor leren is geen sinecure. Er is geen leertechnologie of app die garandeert dat lerenden ook met succes leren. Maar volgens Laura Moorhead zijn er wel 8 uitgangspunten waaraan ‘technology enhanced learning’ moet voldoen. In deze blogpost geef ik een eigen interpretatie aan deze uitgangspunten en becommentarieer ik ze, indien nodig.
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
25-09-2015
|
|
(0) reacties
Deelnemen aan de Fontys post-hbo opleiding e-learning?
Half november start weer de post-hbo opleiding e-learning van Fontys. Deze opleiding is opgezet volgens een concept van ‘blended learning’, waarbij deelnemers ook zelf actief aan de slag gaan met praktijkopdrachten. Ik ben één van de gastdocenten. Er zijn nog plaatsen beschikbaar. In Nederland zijn er een paar blended opleidingen die zich specifiek richten op
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
24-09-2015
|
|
(0) reacties
Workshop didactiek en e-learning
Vanmiddag heb ik bij Rutgers (kenniscentrum seksualiteit) een workshop verzorgd over didactiek en e-learning. In eerste instantie heb ik via Padlet verkend welke leertechnologieën de deelnemers al kennen. Daarbij gaat het niet alleen om technologieën die specifiek voor leren zijn ontwikkeld, maar ook om technologieën die je voor leren kunt gebruiken. Vervolgens ben ik ingegaan
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
23-09-2015
|
|
(0) reacties
Actief leren ook binnen MOOCs een noodzaak
De belangrijkste conclusie van onderzoek naar de effectiviteit van twee didactische aanpakken van een massive open online course is: het is een illusie te denken dat je echt kunt leren van het uitsluitend bekijken van video’s. Ellen Wexler doet verslag van een onderzoek van de Carnegie Mellon University naar de effectiviteit van twee didactische aanpakken
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
23-09-2015
|
|
(0) reacties
Leidt een 21ste eeuwse pedagogiek tot goed gebruik van ICT op school?
Onlangs heb ik aandacht besteed aan het inmiddels geruchtmakende OECD-rapport over de relatie tussen leerprestaties en ICT. Vandaag verscheen in de Volkskrant een opiniestuk waarin Maurice de Hond, net als ik, ook concludeert dat je op basis van dat rapport ICT niet uit het onderwijs kunt bannen. Toch is op zijn betoog ook het nodige af
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
22-09-2015
|
|
(0) reacties
Gevolgen robotisering voor opleiden, onderwijs en leren
Op 13 oktober 2015 organiseert LRN21 bij de School voor de Toekomst in Den Bosch ‘s-Hertogenbosch ’s middags een themabijeenkomst over de gevolgen de robotsamenleving voor leren en ontwikkelen. Nieuwe technologieën en autonome kunstmatige intelligentie zijn sterk in opkomst, al hebben we nog geen heel concreet beeld op de gevolgen ervan voor onze samenleving. Deze onzekerheid
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
22-09-2015
|
|
(0) reacties
Online leerarrangementen voor mobiel gebruik leren ontwikkelen
Op 14 en 15 oktober 2015 organiseert SURFacademy de ‘Autumnschool‘ Online leerarrangementen voor mobiel gebruik. Tijdens deze tweedaagse ontwerpen teams van een docent, onderwijskundige en/of ICTO-medewerker gezamenlijk een ICT-rijk, online leerarrangement voor hun eigen onderwijsinstelling. De ‘autumnschool’ vindt plaats bij de VU in Amsterdam. Er worden workshops verzorgd over het ontwerp van het leerarrangement, bijbehorende werkvormen
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
21-09-2015
|
|
(2) reacties
Logo WilfredRubens.com
Sinds vandaag gebruik een eigen logo. Deze blogpost bevat de toelichting op dit logo. Toen ik per 1 maart 2015 mijn eigen bedrijf begon, was ik niet van plan eigen visitekaartjes te laten maken. We gebruiken immers onze smartphones en toepassingen als LinkedIn. In praktisch elk kennismakingsgesprek dat ik voerde, kwamen echter de ‘business cards’
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
20-09-2015
|
|
(0) reacties
Belangrijke principes met betrekking tot onderwijshervormingen
Het onderwijs verandert vooral op kleine schaal en in een kalm tempo. Grote betrokkenheid van docenten en veranderingen in de structuur van het onderwijs bevorderen onderwijshervormingen. En dan blijken ook meer fundamentele onderwijsveranderingen mogelijk te zijn. Larry Cuban beschrijft op de blog van het National Education Policy Center een aantal principes voor onderwijshervormingen: Bij het
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
19-09-2015
|
|
(0) reacties
Conferentie “De praktijk van het praktijkonderzoek” #OU_OW
Op vrijdag 9 oktober a.s. organiseren mijn oud-collega’s van het Welten-instituut van de Open Universiteit, een conferentie over praktijkgericht onderzoek. De dag staat in het teken van het uitwisselen van ervaringen met het doen van onderzoek in een samenwerkingsrelatie tussen theorie en praktijk. Binnen het hoger beroepsonderwijs en langzamerhand ook het middelbaar beroepsonderwijs wordt steeds
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
18-09-2015
|
|
(0) reacties
Feedback op een college met een onbevredigd verloop
Amber Walraven gebruikt haar blog om te reflecteren op een college waar zij niet tevreden over is. Zij vraagt haar lezers om een reactie. Die wil ik graag geven. Ik hoop dat ook anderen hier wat aan hebben. Ik vind het bijzonder dat iemand als Amber een dergelijke blogpost schrijft. Je stelt je behoorlijk kwetsbaar
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
17-09-2015
|
|
(0) reacties
Over lerende en docerende menigten
Afgelopen zomer is het boek “Social learning en leren met sociale media” van Marcel de Leeuwe en mij uitgekomen. Onlangs werd ik geattendeerd op een publicatie met de verwarrende titel “Teaching Crowds”, dat raakvlakken heeft met ons boek. Ruben Bellens wees me onlangs op de publicatie “Teaching Crowds: Learning and Social Media”. Deze uitgave (waarvan
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
16-09-2015
|
|
(0) reacties
Moeten we ICT maar uit het onderwijs verbannen?
Het was Pim Fortuyn die ooit pleitte voor het verwijderen van de computer uit het onderwijs. Fortuyn had zich gisteren vast verkneukeld als hij de populaire pers had kunnen volgen over een recent OECD-rapport over de relatie tussen leerprestaties en het gebruik van de computer. Volgens mij is er echter geen reden om deze flamboyante politicus postuum
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
15-09-2015
|
|
(0) reacties
Hoorcolleges en ongelijkheid binnen het onderwijs
Traditionele hoorcolleges zijn niet alleen weinig effectief, maar bevorderen ook nog eens de ongelijkheid binnen het onderwijs. Onderzoek laat zien dat actief leren leidt tot betere leerresultaten dan het traditionele hoorcollege waarbij sprake is van eenrichtingsverkeer (de docent die vooral informatie overdraagt). Volgens Annie Murphy Paul is er echter nog een belangrijke reden om te
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
14-09-2015
|
|
(0) reacties
Waarom MOOCs (nog) niet hebben geleid tot een grote verandering binnen het hoger onderwijs
Nieuwe technologie kan leiden tot ontwrichtende innovaties. Pranab Chaktaborty probeert een verklaring te vinden waarom massive open online courses vooralsnog niet hebben geleid tot een grote verandering binnen het hoger onderwijs, en dat -concludeer ik- ook niet zullen gaan doen. Als Uber zich vestigt in een nieuwe stad, dan staat de bestaande taxibranche op de
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
13-09-2015
|
|
(0) reacties
Twijfels bij xAPI
xAPI is een relatief nieuwe ontwikkeling op het gebied van ICT en leren. Deze specificatie zou het mogelijk maken deelname aan allerlei leeractiviteiten te registreren, niet alleen van formeel leren. Er is echter nog een aantal vragen te beantwoorden. xAPI (voorheen Tin Cann genoemd) is een specificatie die het mogelijk maakt allerlei leeractiviteiten -dus niet alleen
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
12-09-2015
|
|
(0) reacties
Waarom het overnemen van good practices niet persé tot succes hoeft te leiden
Bij de invoering van ICT in het onderwijs laten we ons vaak graag leiden door de succesverhalen van andere organisaties. Waarom gaat dat echter niet automatisch goed? Tijdens conferenties zijn praktijkervaringen over de invoering van ICT-toepassingen erg populair. Hetzelfde geldt voor het afleggen van werkbezoeken bij collega-organisaties, in binnen- en buitenland. Volgens Terry Freedman moeten
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
11-09-2015
|
|
(0) reacties
De ‘tone of voice’ bij het geven van feedback
Feedback is een krachtig middel binnen leerprocessen. Het geven van effectieve feedback is echter niet eenvoudig. Eén van de elementen daarbij is m.i. de ‘tone of voice’. Ik heb al vaker over de kracht van feedback geschreven (bijvoorbeeld hier, hier en hier). Judith van Hooijdonk heeft ooit een mooie impressie geschreven van The power of
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
10-09-2015
|
|
(0) reacties
Digitaal leermateriaal, maar niet adaptief en gepersonaliseerd
Adaptief en gepersonaliseerd leren zijn behoorlijk trendy als het gaat om ICT en leren. Er is echter ook een initiatief dat daar tegen in gaat, maar wel de kracht van ICT wil gebruiken om leren te versterken. Een paar dagen geleden ontving ik een uitgebreide mail van Henk Douna. Hij is economiedocent, en initiatiefnemer van
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
09-09-2015
|
|
(0) reacties
Digitale leeromgevingen: nieuwe ronde, nieuwe kansen
Op dit moment zijn veel instellingen voor hoger onderwijs bezig zich te heroriënteren op hun elektronische leeromgeving. De Open Universiteit heeft bijvoorbeeld besloten om een op Liferay gebaseerde digitale leer- en werkomgeving te ontwikkelen. Het NTI is ook bezig een nieuwe online leeromgeving te implementeren. Het NTI start met 9 bacheloropleidingen in de omgeving gebaseerd
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
08-09-2015
|
|
(0) reacties
Voorbeelden activerend online leren
Vandaag heb ik bij de Open Universiteit een presentatie verzorgd over voorbeelden van activerend online leren. Als je op foto-sites zoekt naar ‘online learning’ dan krijg je vooral voorbeelden te zien van digitale boeken of van lerenden die vooral consumeren. Het gaat er echter om dat leeractiviteiten faciliteert waardoor de (denk) activiteit van de lerende
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
07-09-2015
|
|
(0) reacties
Moet blended learning een minimaal percentage online leren bevatten?
In de praktijk wordt vaak een brede definitie gehanteerd van ‘blended learning’. Hoe zinvol is het om deze term af te bakenen op basis van percentages online leren of via de locatie waar geleerd wordt? Discussies over definities zijn een noodzakelijk kwaad. Aan de ene kant zijn er veel belangrijkere dingen om ons druk over
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
06-09-2015
|
|
(0) reacties
Valkuilen bij online leren
Nina Berler heeft op basis van een aantal gesprekken enkele valkuilen van online leren op een rij gezet. De vraag is natuurlijk hoe je die valkuilen kunt omzeilen. 1. Als je als student nieuw bent bij een onderwijsinstelling, en je moet meteen veel online leren, dan kan studeren wel eens een heel eenzame aangelegenheid worden.
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
05-09-2015
|
|
(0) reacties
Vier sleutels tot plezier en de relevantie voor leren
Als je de betrokkenheid van lerenden bij leren (inclusief e-learning) wilt vergroten, dan moet je zorgen dat vier sleutels tot plezier deel uitmaken van de leerervaring. De Next Learning is een jaarlijks event voor ‘leerprofessionals’. Ik maak deel uit van de programmaraad. De afgelopen donderdag kwam de programmaraad in het fraaie Spoorwegmuseum in Utrecht bijeen
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
04-09-2015
|
|
(0) reacties
Audiotools gebruiken bij een effectieve leerstrategie
Het stimuleren van actieve tekstverwerking is één van de effectieve leerstrategieën die we kunnen toepassen. Hoe kun je audio-tools daarbij inzetten? Het Welten-instituut heeft een beknopt overzicht gemaakt van leerstrategieën waarvan onderzoek heeft aangetoond dat ze effectief zijn. Eén van die leerstrategieën is het stimuleren van actieve tektsverwerking. Volgens de samenstellers kan dat bijvoorbeeld via
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
03-09-2015
|
|
(0) reacties
MOOC over probleemgestuurd leren
De Universiteit van Maastricht (UM) start op 5 oktober 2015 met een Engelstalige massive open online course over probleemgestuurd leren. De opzet van deze MOOC is bijzonder: men wil kenmerken van probleemgestuurd leren toepassen binnen een grootschalige, open en flexibele online cursus. Iwan Wopereis van de Open Universiteit attendeerde me gisteren op deze MOOC. De
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
02-09-2015
|
|
(0) reacties
Wat beïnvloedt het succes en de tevredenheid van lerenden bij online leren?
Online leren zou wel eens niet voor alle lerenden een geschikte vorm van leren kunnen zijn. Welke kenmerken dragen bij aan positieve of negatieve leerervaringen met online leren? En wat kunnen betrokkenen daar aan doen? Heather Kauffman heeft een review-studie uitgevoerd naar factoren die van invloed zijn op het met succes afronden van online cursussen
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
01-09-2015
|
|
(0) reacties
E-learning implementeren: the devil is in the details
Ik heb geen idee voor de hoeveelste keer, maar vanavond heb ik in het kader van de post-HBO opleiding e-learning van Fontys weer een gastcollege verzorgd over de implementatie van e-learning. Inhoud en opzet verschilden niet veel van het gastcollege van zeven maanden geleden: Ik had deelnemers gevraagd in eigen tijd en tempo een video
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
01-09-2015
|
|
(0) reacties
Mijn persoonlijke regels voor een meer effectiever en efficiënt gebruik van Twitter
Ik gebruik Twitter sinds maart 2007. Ik vind het een applicatie met een geweldige potentie, maar word er ook wel eens moe van. Volgens mij kunnen we Twitter een stuk effectiever en efficiënter gebruiken door kritisch naar ons gedrag te kijken. Twitter is geweldig om nieuws te volgen, voor het stellen en beantwoorden van eenvoudige
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
31-08-2015
|
|
(0) reacties
Bronnen over blended learning
De afgelopen tijd ben ik diverse uitgaves tegen gekomen die docenten en onderwijsontwikkelaars kunnen inspireren bij de oriëntatie op het creëren van een mix tussen online en face-to-face leren. Don Zuiderman volgt op dit moment een massive open online course over blended learning. Via zijn blog doet hij daarvan verslag. Allereerst gaat hij in op
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
30-08-2015
|
|
(0) reacties
Ander onderwijs vraagt ook aanpassingen aan fysieke ruimtes
Als je je onderwijs wilt veranderen, dan zul je ook wat moeten doen aan de ruimtes waarin lerenden leren. De titel “3 Ways Mobile Technology Is Transforming Learning Spaces” suggereert dat deze bijdrage in THE Journal gaat over de wijze waarop je mobiele technologie voor leren in kunt zetten. Dit artikel gaat echter met name
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
29-08-2015
|
|
(0) reacties
Online en ‘blended’ leren doet groter beroep op expertise docenten
Als je ICT in het onderwijs gaat inzetten, moet je extra goed nadenken over het onderwijsontwerp. Die boodschap wordt toegelicht in de laatste editie van een online talkshow over onderwijs. Diegenen die podcasts ‘zo 2006’ vinden, moeten maar eens de moeite nemen om Vicki Davis “Every Classroom Matters Show” maar eens volgen. In deze editie
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
28-08-2015
|
|
(0) reacties
Maakt Knewton differentiatie beter mogelijk?
De firma Knewton verzamelt al vele jaren data over het gebruik van online leerinhouden. Op basis daarvan heeft men een online applicatie gemaakt die gedifferentieerd onderwijs mogelijk wil maken. Wired spreekt zelfs van een “Robot Tutor”. Ik ben voorstander van meer flexibel onderwijs. Dat lerenden meer in eigen tempo kunnen studeren, en dat beter rekening
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
27-08-2015
|
|
(0) reacties
Eerste inhoud editie 2015 Online Educa Berlijn bekend #OEB15
De Online Educa Berlijn is één van ’s werelds grootste -en waarschijnlijk meest internationale- conferenties over ICT en leren. Het programma van editie 2015, die van 2-4 december dit jaar in Berlijn plaatsvindt, krijgt langzaam inbreng. Daarbij valt nu al de Nederlandse inbreng op. Eén van de keynotes gaat over neuromythes en de bijdrage van
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
26-08-2015
|
|
(0) reacties
Is er steeds minder behoefte aan diploma’s?
In de VS schijnt een toenemend aantal werknemers in de creatieve en ICT-industrie zonder diploma te werken. Zijn massive open online courses voor hen een alternatief? Een CEO van een recruitmentbureau signaleert een trend dat op het CV van jongeren, die werken in de creatieve en ICT-industrie, steeds vaker een diploma hoger onderwijs ontbreekt. Zij
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
25-08-2015
|
|
(0) reacties
Lerenden activeren bij online leren
Als je ICT voor leren inzet, zul je waarschijnlijk extra je best doen om lerenden te activeren. Want actief leren is belangrijk voor het behalen van leerresultaten. Wat kun je doen om lerenden te activeren om online te leren. Bij het actief leren moet je niet alleen denken aan een sociaal proces, maar ook aan
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
24-08-2015
|
|
(0) reacties
Weer geen ‘revolutie’ in het onderwijs dankzij ICT
Keer op keer voorspellen voornamelijk Angelsaksische vertegenwoordigers van de e-learning industrie dan wel publicisten dat een nieuwe technologie, of een door ICT-gefaciliteerde verandering, een revolutie zal veroorzaken in het onderwijs. Eind 2011-2012 was het de beurt aan massive open online courses. Dat blijkt -zoals zo vaak- weer erg tegen te vallen. Audrey Watter’s The MOOC
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
23-08-2015
|
|
(0) reacties
Online masterclass: Sociaal leren en Learning Analytics #OU_Nederland #Welteninstituut
Hoe laat je studenten efficiënt samen leren binnen een online omgeving? Hoe kun je sociaal leren online vormgeven, monitoren, evalueren en bijsturen? Deze en andere vragen staan centraal tijdens de online masterclass die Maarten de Laat en Bieke Schreurs (Open Universiteit van 2 september tot 11 september aanstaande verzorgen. De masterclass introduceert en demonstreert instrumenten
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
22-08-2015
|
|
(0) reacties
De toekomst van leren met technologie
Technologie is niet alleen een middel waarmee we bestaande manieren van leren kunnen versterken. Het is ook een ‘enabler’ en katalysator van nieuwe manieren van leren. Uiteraard is is natuurlijk lastig om te voorspellen hoe technologie de toekomst van leren zal gaan beïnvloeden. Een aantal ontwikkelingen is in elk geval al zichtbaar. Duncan Brown en
[...]
Lees verder
Pagina 56 van 66
Eerste
Vorige
51
52
53
54
55
[56]
57
58
59
60
Volgende
Laatste
Agenda
8-3-2024
E-learning Ontwikkelaar Opleiding
4-6-2024
Praktische Advanced Storyline Training
6-6-2024
Praktische Online Storyline Training
Algemeen
Nieuws
Nieuws van aanbieders
Internationaal nieuws
Columns
Blogs
Events
E-learning
Wat is e-learning?
Achtergrondartikelen
Aanbieders
Opleiders
Praktijkvoorbeelden
Demos
Social Media
Facebook
Youtube
Twitter
LinkedIn
Contact
Hoe kunt u ons bereiken?
Redactie
Adverteren
Inschrijven Nieuwsbrief
Home
Nieuws
Achtergrond
Vacatures
Demos
Cases
Marktspelers
Opleiders
Redactie
Contact
Adverteren
Inloggen