Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Binnen het hoger onderwijs weten online cursussen lerenden vaak weinig te boeien. Bovendien dragen deze cursussen vanwege hun ontwerp niet bij aan effectief leren. Dat kan anders.
Foto: Gajus-Images, Deposit Photos
Brian Basgen en Peter A. Testori hebben een cursusmodel voor online leren ontwikkeld dat volgens eigen zeggen gericht is op ‘social learning’ en het vergroten van de betrokkenheid van studenten (student engagement). Interactie is daarbij essentieel om een gepersonaliseerde leerervaring te kunnen realiseren.
Zij hebben dit model ontwikkeld als reactie op de praktijk binnen veel cursussen waar sprake is van geringe ‘student engagement’ en een laag academisch niveau. Het model bestaat dan uit vijf elementen:
Responsiveness matters, and the online bias against synchronous activity must be rigorously questioned: Is it too rigorous an academic requirement to ask students to be highly responsive to a classroom debate?
De auteurs pleiten daarom voor gestructureerde discussies waarbij lerenden bepaalde standpunten innemen, rollen gebruiken zoals moderatoren en waarbij sommige deelnemers synthese aanbrengen in het debat.
De auteurs benadrukken hierbij dat deze manier van werken best wel veel vraagt van docenten. Ze zijn er echter van overtuigd dat deze aanpak leidt effectief leren en tot het reduceren van uitval.
Brian Basgen en Peter A. Testori gaan in hun cursusmodel inderdaad uit van een aantal effectieve leeractiviteiten zoals elkaar instrueren en coöperatief leren. Hun artikel verdient echter een verdiepingsslag om echt toepasbaar te kunnen zijn.
Aan de voorgestelde wijze van beoordelen kleven ook risico’s (denk aan groepsdruk bij het bepalen van een cijfer of de werklast van het monitoren van discussies). Verder valt op dat de auteurs toch ook sterk uit gaan van geschreven instructiemateriaal, en niet uitgaan van het gebruik van online video.
De vraag is ook of zij de term ’social learning’ niet onterecht gebruiken, al moet ik zeggen dat lerenden bij Basgen en Testori best wel veel controle hebben over hun leren. Samenwerkend leren wordt ook toegepast, maar zo te zien worden sociale media weer niet gebruikt. Met Bandura’s social learning theory heeft dit model ook niets te maken.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar