Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Trends in ICT en (MBO-)onderwijs

Deze week is het Week van de Nieuwe Technologie. In het kader van deze week hebben Michael van Wetering (Kennisnet) en ik vandaag in het Innovatiehuis in ‘s-Hertogenbosch een themamiddag verzorgd over trends op het gebied van ICT in het MBO. Ik mocht deze middag aftrappen met een korte inleiding over trends in het MBO. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Technology enhanced learning implementeren: analyse van een casus (gastcollege)

Vanavond verzorg ik in het kader van de post-HBO opleiding e-learning van Fontys weer een gastcollege over de implementatie van technology enhanced learning. We gebruiken onder andere mijn implementatiemodel om een casus te analyseren. Deelnemers hebben vooraf het implementatiemodel bestudeerd dat ik al verschillende jaren inzet bij het schrijven en uitvoeren van plannen van aanpak bij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Bokbier als Godendrank van de herfst

Sinds 2014 viert mijn stamcafé, Café Jos, de opening van het bokbier seizoen. Dit jaar hebben ze maar liefst dertien bokbieren van het vat. Ik was er weer bij. En, o, wat heb ik weer genoten (nee, niet van ze alle dertien). Café Jos behoort tot één van de beste café’s van Nederland. Ik kom [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leveranciers adaptieve leertechnologie hebben vaak een beperkte opvatting van onderwijs

Bedrijven die pretenderen een “Netflix of Spotify van het onderwijs” te willen worden, hebben niet begrepen waar het bij onderwijs om gaat. Je ziet deze opvatting vooral terug bij bedrijven die de onderwijsmarkt bestoken met adaptieve leertechnologieën. Michael Feldstein heeft kritiek op leveranciers van adaptieve leertechnologie die in feite beweren dat zij begeleiding kunnen automatiseren. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Docentenhelpdesk.nl: docenten helpen bij het gebruik van ICT

Antoine van Dinter is werkzaam als docent Frans, en gefascineerd door de mogelijkheden van ICT voor leren. Hij heeft Docentenhelpdesk.nl gelanceerd om zijn tips met andere docenten te delen. Op dit moment vind je op deze website twee artikelen van Antoine’s hand uit Boektweepuntnul. Ook kun je het ebook ICT Toolbox voor docenten gratis downloaden. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-10-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ervaren docenten het concept van de ‘flipped classroom’?

Docenten zien voordelen in het concept van de flipped classroom, maar onderstrepen ook een aantal uitdagingen bij dit concept. De motivatie van lerenden is een voordeel en een uitdaging tegelijkertijd. Er is best veel onderzoek gedaan naar het concept van de ‘flipped classroom’. Deze onderzoeken zijn meestal uitgevoerd vanuit het perspectief van de student. Taotao [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Het belang van online begeleiding

ICT wordt in toenemende mate gebruikt om leren te personaliseren. Online begeleiden blijkt echter van groot belang te zijn voor succesvol online leren. Dankzij technology enhanced learning kunnen lerenden veel beter leren wat zij willen, waar en wanneer zij willen, en naar behoefte leren. In de Verenigde Staten wordt online leren daarom ook vaker ingezet [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

yOUlearn programma met succes afgerond #OU_Nederland

Vandaag heeft de Open Universiteit het yOUlearn-programma met succes afgerond. De nieuwe digitale leer- en werkomgeving is in gebruik, zal nog breder ingezet en ontwikkeld worden en is ingebed binnen de ‘staande organisatie’. Elke mijlpaal is behaald, en we zijn ook nog eens binnen het budget gebleven. In het najaar van 2014 schreef ik voor het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Een innovatiepijplijn als implementatietool

Het Babson College gebruikt een zogenaamde ‘innovatiepijplijn’ bij de implementatie van leertechnologie. Deze ‘pijplijn’ bestaat uit vier fases, en heeft met name ook een communicatieve functie. Ik vind dat deze aanpak sterke kanten heeft, maar ik heb ook vragen hierbij. Lisa Keohane van het Amerikaanse private Babson College (3600 studenten) beschrijft de functie en werking [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer leren we studenten effectief gebruik te maken van laptops voor leren?

Diepe zucht. Het afgelopen weekend was het weer zo ver. Een discussie over het gebruik van laptops tijdens de les. Een weinig zinvolle discussie als onderwijsinstellingen niet verder komen dan een verbod. Hoogleraar Nederlandse Letterkunde Yra van Dijk van de Universiteit Leiden verbiedt laptops tijdens colleges. Van Dijk heeft een aantal redenen om laptops tijdens [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Online leren? Leer eerst hoe je jezelf kunt motiveren

Online leren stelt hoge eisen aan de lerende. Er zijn echter ook eenvoudige tips die je al kunnen helpen online ‘bij de les’ te blijven. Verleden week ben ik ingegaan op het bevorderen van binding bij online leren. Jordan Friedman’s bijdrage Develop Self-Motivation Skills Before Starting Online Courses ligt in het verlengde van deze bijdrage. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kijken studenten aan tegen het gebruik van sociale media en mobiele technologie in het onderwijs?

Het EDUCAUSE Center for Analysis and Research (ECAR) heeft onlangs onderzoek gedaan naar de perceptie en ervaringen van docenten en studenten van het gebruik van sociale media binnen het onderwijs. De Universiteit van Washington rapporteert over de uitkomsten van hun stafleden en met name van hun studenten. De auteurs van de betreffende website kijken daarbij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

De harde les van het ‘treitervloggen’

De verschillen binnen generaties zijn groter dan de verschillen tussen generaties. Vandaag de dag gebruiken jongeren wel andere middelen dan ‘vroeger’. Dat maakt de zichtbaarheid en de gevolgen van gedrag groter. Denk eens terug aan je jeugd, toen je opgroeide in een dorp of wijk van een stad. Je had daar op een gegeven moment vast [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Staat blended learning al op jouw agenda? (masterclass)

Vandaag verzorg ik twee keer een masterclass over blended learning ontwikkelen, tijdens de Dag van de Trainer die Thema om samenwerking met Schouten & Nelissen organiseert. Ik ga tijdens deze masterclass eerst in op het fenomeen blended learning, en op de vijf ‘delivery modes’ die Tony Bates hierbij onderscheidt. Vervolgens sta ik stil bij een [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Binding bij online leren: High touch met high tech #FactaWerkt

Dit was de titel van een presentatie die ik vandaag heb verzorgd tijdens een studiedag over ‘Binding’ van congresorganisatie Facta. ‘Binding’ wordt gezien als een belangrijke factor bij studiesucces. Volgens mij kun je ‘binding’ op verschillende manieren bij online leren bevorderen. Bij online leren stoppen lerenden vaker voortijdig dan bij face-to-face leren. En dan doel [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Vijf dagen zonder smartphone: eindelijk rust of onrust?

Vanaf afgelopen vrijdag kon ik tijdelijk niet over mijn smartphone beschikken. Gisteravond kon ik weer gebruik maken van dit device. Een vreemde ervaring. Mijn iPhone was beschadigd. Gelukkig ben ik hier tegen verzekerd. Ik heb daarom de schade gemeld, waarna deze door het bedrijf DynaSure in behandeling is genomen. Dit bedrijf haalt hiervoor de smartphone op. Ik [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Learning Tracker kan engagement lerenden bevorderen

Ik heb al eens eerder over onderzoek gelezen waaruit bleek dat het engagement van lerenden kan worden vergroot als zij regelmatig zicht hebben op hun voortgang. Binnen veel digitale leeromgevingen zijn dergelijke monitoringfunctionaliteiten echter alleen toegankelijk voor docenten. In Delft hebben ze daarom de Learning Tracker ontwikkeld. En onderzoek gedaan naar de impact hiervan. Ioana [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe waarheidsgetrouw is big data over de ontwikkeling van lerenden?

Een van de uitdagingen op het gebied van big data in het onderwijs heeft te maken met de juistheid, de ‘waarheidsgetrouwheid’ van de bronnen doe we gebruiken bij het analyseren van big data in het onderwijs. De potentie van big data voor meer authentiek beoordelen is groot, maar er is nog een lange weg te [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

ICT kan helpen de essentie van het hoger onderwijs te realiseren

Het hoger onderwijs is er tot nu toe onvoldoende in geslaagd kwaliteit met schaalgrootte te combineren. Daardoor komt de essentie van het hoger onderwijs in het gedrang. Maar er is hoop. Aldus emeritus-hoogleraar Herman van den Bosch. Hij heeft naar aanleiding van een conferentie een pittige bijdrage geschreven waarin hij stelt dat veel instellingen voor [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Het gebruik van data bij social learning

Door data van online cursussen, die gebaseerd zijn op social learning, te analyseren krijg je als leidinggevende beter zicht op wat er speelt binnen je organisatie. Wat mij betreft is daarbij sprake van één grote ‘maar’ (eigenlijk twee). Janet Laane Effron van HT2 -het bedrijf dat Curatr ontwikkelt- stelt dat we vandaag de dag veel [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Telefonische bereikbaarheid WilfredRubens.com

Ik ben in verband met een reparatie van mijn smartphone een aantal dagen niet mobiel bereikbaar. Als je me een bericht stuurt via mail, Twitter (@wrubens), Facebook of mijn contactformulier, dan bel ik je via een vaste lijn terug. Ik ben ook bereikbaar via Skype (wrubens) of Facetime. Update 21 september 2016: Ik ben weer [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Is kunstmatige intelligentie de toekomst van onderwijs en opleiden?

Wel volgens Ralph Lucci van het bedrijf Behaviour Design. Nu gebruiken directeuren van Amerikaanse bedrijven wel vaker grote woorden. Of heeft hij toch een punt? Lucci is geïnterviewd door eCampus News. Hij meent dat er drie redenen zijn waarom artificiële of kunstmatige intelligentie -op dit moment onmiskenbaar één van de meest trendy thema’s op het gebied [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Fases van het gebruik van ICT in het onderwijs: verschillende modellen

Als je aan de slag gaat met het integreren van leertechnologie binnen onderwijs en opleidingen, dan kun je daar vanuit verschillende raamwerken naar kijken. Larry Cuban heeft een nuttige bijdrage geschreven waarin hij drie van die kaders samenvat. In deze bijdrage geef ik hier een aanvulling op. Larry Cuban stelt dat de integratie van ICT [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Samen leren op de werkplek met leertechnologie #EvolvaWPL

Vanmiddag heb ik een bijdrage geleverd aan netwerkbijeenkomst van het Evolva-project. Ik ben hier ingegaan op het faciliteren van werkplek leren met behulp van leertechnologie. Rob Jacobs en Karien Cloostermans zijn stil blijven staan bij “De waarde van ware waarden en de ware waarde van waarden”. Binnen de Evolva Group werken zorgorganisaties, opleidingsinstituten en techniek-ondernemers [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer is virtual reality een passende antwoord op een leervraag?

Virtual reality wordt steeds meer toegankelijker voor onderwijs, opleiden en trainen. Maar aan het beantwoorden van welke leervragen kan VR een bijdrage leveren? Debbie Lawley en Lisa Minogue-White hebben een model met drie dimensies ontwikkeld dat kan helpen bij het maken van afwegingen of VR een geschikte oplossing is voor het bevredigen van leerbehoeftes. VR [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waar was jij op 9/11?

Vandaag is het vijftien jaar geleden dat twee passagiersvliegtuigen doelbewust het World Trade Center in New York ramden, en één vliegtuig het Pentagon bewust raakte. Ik weet nog dat ik de ernst van de situatie pas doorhad toen ik de eerste beelden zag. Ik was destijds werkzaam bij KPMG Consulting. Ik had die dag een overleg [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

De dynamiek van de markt van digitale leeromgevingen

Er is op het gebied van digitale leeromgevingen van alles aan de hand. Niet alleen tasten nieuwe aanbieders de marktpositie van marktleider Blackboard aan. Ook kloppen aanbieders van specifieke leertechnologieën aan de poort van de ’stad’ van onderwijsinstellingen. Verder denken onderwijsinstellingen zelf ook na over hun koers. Phil Hill weet recente en ook voor het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Veroorzaakt nieuwe technologie een revolutie in het onderwijs?

Gisteren en eergisteren had ik een Twitter-conversatie met Donald Clark over de vraag of nieuwe technologieën een revolutie hebben veroorzaakt binnen het onderwijs. Tot mijn verbazing vond Donald Clark van wel, en ik van niet. Dat vraagt om een nadere toelichting. Aangezien ik Twitter niet geschikt vind voor meer verdiepende discussies, grijp ik weer terug [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Didactische principes van social learning (keynote) #ILIASconf

Vanochtend mocht ik een keynote verzorgen tijdens de jaarlijkse gebruikersconferentie van open source leeromgeving ILIAS. In deze presentatie ben ik onder meer ingegaan op didactische principes van ‘social learning’. Ik heb zelf eerlijk gezegd nog nooit gewerkt met de open source leeromgeving ILIAS. De organisatie had me echter gevraagd hen een spiegel voor te houden. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berllijn 2016: Owning learning #OEB16

Editie 2016 van de Online Educa Berlijn vindt dit jaar plaats van 30 november tot en met 2 december. Waarom zou je hier naar toe moeten gaan? Elk jaar probeert de congresorganisatie interessante onderwerpen onder één noemer te scharen. Dit jaar is dat “Owning learning”. Een mooi uitgangspunt waarvan het de vraag is in hoeverre [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Verdiep je bij technology enhanced learning in je doelgroep aan de hand van vragen

Volgens Donald Clark moet je je in je doelgroep verdiepen om te voorkomen dat blended learning, blended teaching wordt en online learning, online teaching. Clark formuleert daarvoor tien vragen. Een nuttige exercitie, maar niet altijd praktisch toepasbaar. Behalve dat je onder meer aandacht besteedt aan leeftijd, zul je je volgens Clark de volgende vragen moeten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Draagt thuisonderwijs bij aan gepersonaliseerd leren?

In Nederland krijgen kinderen thuisonderwijs als de ouders dit vanuit bepaalde religieuze opvattingen of vanuit een specifieke visie op opvoeding en onderwijs belangrijk vinden. In de Filipijnen wordt ‘homeschooling’ populairder omdat je dan meer aandacht kunt besteden aan de individuele ontwikkeling van lerenden. Dit wordt versterkt dankzij open educational resources en massive open online courses. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kent niet elk decennium nieuwe beroepen?

Het Wereld Economisch Forum laat zien dat we nu dankzij technologische innovaties nieuwe beroepen kennen, die tien jaar geleden nog niet bestonden. De bijdrage roept wel wat vragen bij me op. Rosamond Hutt en Rachel Hallett stellen in 10 jobs that didn’t exist 10 years ago dat 65% van de kinderen die nu op de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

We moeten SAMR op de juiste waarde schatten

Ruben Puentedura heeft het SAMR-model ontwikkeld waarmee hij aangeeft dat je ICT op grofweg vier manieren in het onderwijs kunt inzetten. Op dit model is ook kritiek gekomen. Maar als je dit model op de juiste waarde schat, dan is het wat mij betreft prima bruikbaar als kader bij implementaties. Volgens Puentedura kun je ICT [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je sturing geven aan zelfsturing in het onderwijs?

Docenten hebben een belangrijke taak bij het bevorderen van zelfsturing bij lerenden. Uit een artikel over organisatiemanagement haal ik vier interventies die je als docent kunt inzetten. Ik vind het altijd leerzaam om na te denken hoe je inzichten uit een ander vakgebied kunt toepassen op technology enhanced learning. Zo biedt het boek “De plakfactor” [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-09-2016 | Article Rating | (0) reacties

Korte MOOC over digitale badges

Op 27 oktober aanstaande verzorgt de MOOC Academy een massive open online course over het gebruik van digitale badges voor leren. Het bijzondere aan deze MOOC is de korte doorlooptijd van 48 uur. Ik verzorg hier een heel beperkte bijdrage aan. Digitale badges zijn een voorbeeld van ‘gamification’ en worden onder meer gezien als middel [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Afscheid nemen van afleiding?

Vanochtend las in via Blendle een essay over het belang van ‘sprezzatura’ als een manier om de vele afleidingen waar we dagelijks mee geconfronteerd worden, hanteerbaar te maken. Afleiding schijnt echter ook soms productief te werken. In het voorjaar van 1990 kreeg ik mijn eerste baan. Ik ging toen altijd met de trein naar mijn [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe creëer je binding tussen student en opleiding? (studiedag)

Op donderdag 22 september 2016 organiseert FACTA een studiedag over ‘binding’. Ik verzorg hier een presentatie over binding bij online leren. FACTA vertaalt ‘binding’ als het gevoel van ‘thuis zijn’ dat de student ervaart bij zijn opleiding en instelling. Binding wordt gezien als een belangrijke beïnvloedende factor bij studiesucces binnen het hoger onderwijs. Tijdens deze [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Schat ik de impact van Pokemon Go voor het onderwijs verkeerd in?

Onlangs kreeg ik via Twitter forse kritiek op mijn kritische beschouwing van de relevantie van Pokemon Go voor het onderwijs. In deze blogpost ga ik in op de argumenten. Een paar dagen geleden herblogde Komensky Post mijn bijdrage Hoe relevant is Pokemon Go voor het onderwijs? die ik op 13 juli 2016 schreef. In deze [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Meer connectie maken met studenten door als docent het studentenleven in te duiken

Om meer zicht te krijgen in hetgeen studenten beweegt, is assistant professor Michael Wesch het studentenleven ingedoken, met een podcast als document. Volgens Wesch leidt deze aanpak tot nieuwe inzichten in leren. De eerste keer dat ik aandacht besteedde aan Michael Wesch, was in 2007. Wesch had toen, als cultureel antropoloog, een video gemaakt over [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Reserveer het boek MensenOrganisaties: 24 evoluties onder de loep (Weet wat er speelt bij strategisch HRD)

Voor de zomervakantie heb ik een hoofdstuk geschreven voor het boek “MensenOrganisaties: 24 evoluties onder de loep”. Dit boek verschijnt half oktober, maar kan nu al worden gereserveerd. Het boek is geredigeerd door Janneke Schenning (directeur van Schouten & Nelissen University), Robert-Jan Simons en Tijs Besieux. Robert-Jan heeft me een tijd geleden benaderd met de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Indienen projectvoorstellen stimuleringsregeling Open en online onderwijs

  Vlak voor de zomervakantie is de derde tranche van de stimuleringsregeling Open en online onderwijs gelanceerd. Deadline voor het indienen van projectvoorstellen is 15 december 2016. Bericht van SURF: De stimuleringsregeling biedt universiteiten en hbo-instellingen de mogelijkheid co-financiering aan te vragen voor het ontwikkelen van projecten op het gebied van open en online onderwijs. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Deelname online leren groeit, maar niet sterk

US News vat onderzoeken samen naar de ontwikkeling van online leren in de VS. Mij vallen daarbij overigens een aantal andere zaken op, dan US News. US News presenteert vier grafieken. In de eerste grafiek geven zij aan dat de deelname aan online leren tussen 2014 en 2016 is gestegen. Deze stijging is praktisch volledig [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we maar stoppen met webcolleges?

Een jaar of tien geleden nam de populariteit van het opnemen van hoorcolleges toe. Zoals zo vaak bij nieuwe leertechnologie, temperde het enthousiasme naar verloop van tijd. Is het tijd om afscheid te nemen van de zogenaamde weblectures oftewel webcolleges? Ronald Spruit van Avans attendeerde mij gisteren op het artikel ‘Webcolleges:zegen of vloek?’ van Nynke [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Internationale ILIAS-conferentie in Nederland

ILIAS is een van oorsprong Duitse open source digitale leeromgeving. Op 8 en 9 september aanstaande vindt de 15de ILIAS-conferentie in Utrecht plaats. Ik verzorg er de openingskeynote. Deze conferentie besteedt met 22 presentaties en 13 workshops veel aandacht aan ontwikkelingen en toepassingen met betrekking tot ILIAS. Ik ken de applicatie zelf niet goed, maar [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

De verhalen over het einde van MOOCs zijn schromelijk overdreven

Hoogleraar Jonathan Rees interpreteert het vertrek van Daphne Koller bij Coursera als een teken dat MOOCs verworden tot spookschepen. Ik heb moeite met zijn benadering. In Why America’s MOOC pioneers have abandoned ship schrijft dat Rees dat een aantal oprichters van MOOC-platforms hun ‘kindjes’ inmiddels vaarwel hebben gezegd, en andere dingen zijn gaan doen. Hij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

58 aanbevelingen op basis van onderzoek naar Massive Open Online Courses

Onderzoekers van de Britse Open Universiteit hebben een rapport geschreven waarin zij eigen onderzoek naar massive open online courses samenvatten, en 58 aanbevelingen formuleren. Deze aanbevelingen zijn wat mij betreft voor een groot deel ook relevant voor online en ‘blended’ leren in het algemeen. Willem van Valkenburg heeft al samengevat wat de belangrijkste aspecten in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar de potentie van blockchain-technologie voor leren

Blockchain is één van de meest trendy technologieën op dit moment. Deze technologie kan bijvoorbeeld grote gevolgen hebben voor de financiële wereld. Maar ook op het gebied van onderwijs en leren kan deze technologie worden gebruikt. De Britse Open Universiteit heeft een aparte website gelanceerd, Open Blockchain. Zij leggen hier uit hoe blockchain werkt, en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

L&D zou “employee-led learning” moeten ondersteunen

Werknemers dragen steeds meer zelfverantwoordelijkheid voor hun eigen leren en ontwikkelen. Afdelingen L&D hebben een belangrijke taak hen hierbij te ondersteunen. Hoe zou dat kunnen? “Do It Yourself” wordt steeds belangrijker binnen Westerse samenlevingen. Individuen printen zelf producten, dragen meer eigen verantwoordelijkheid voor zorg en kunnen minder vaak terugvallen op collectieve voorzieningen. Je geeft mensen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-08-2016 | Article Rating | (0) reacties

Laat lerenden toetsvragen maken

Door lerenden toetsvragen te laten maken, bevorder je actieve verwerking van de leerstof. Om goede vragen te maken, zul je de leerstof eerst immers moeten beheersen. Ook kan het de docent tijd schelen. Arie van Deursen beschrijft zijn ervaringen. Arie van Deursen past deze verwerkingsopdracht sinds een aantal jaren toe binnen een vak met zo’n [...] Lees verder
Pagina 48 van 66Eerste   Vorige   43  44  45  46  47  [48]  49  50  51  52  Volgende   Laatste