Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Eén van de trends van dit moment op het gebied van ICT en leren is de ‘Maker Movement’. Wat zijn didactische kenmerken van deze ontwikkeling?
Afbeelding: sandraschoen, Flickr
Bij de ‘Maker Movement’ -toegepast op het onderwijs- ontwerpen en ontwikkelen lerenden nuttige en vaak ook complexe producten met behulp van technologieën en gereedschappen zoals 3D printers, sensoren, e-textiel, de Raspberry Pi en robotica. Ze doen dat in zogenaamde Fablabs of ‘makerspaces’.
Om deze producten te kunnen ontwerpen en ontwikkelen heb je kennis nodig die je vervolgens moet toepassen. Bovendien kunnen lerenden hiermee bekwaamheden ontwikkelen als samenwerken, ‘Computational Thinking’, projectmatig werken en creatief zijn.
Lerenden gebruiken dus ICT en online bronnen om te creëren, om ontwikkelde kennis te verwerken in vaak meer complexe producten.
De Why is the Maker Movement Important? + Great Tools and Resources bevat onder meer een overzicht van wat je zou kunnen noemen ‘didactische kenmerken’ van deze ontwikkeling:
Je ziet deze ontwikkeling vooral terug in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Verder zie ik ook relevantie voor het middelbaar beroepsonderwijs, al staat ‘maken’ in sectoren als techniek daar als vanouds centraal.
In Nederland is ook veel aandacht voor deze ontwikkeling. Bij het iXperium kun je bijvoorbeeld experimenteren met programmeren en Robotica. Verder worden aparte ‘makerspaces’ voor scholen opgericht waar scholen ook begeleiding kunnen krijgen. De MakerSchool is daar een voorbeeld van. Eén van de winnaars van de IPON Award is Maker Education Nederland dat een plek wil bieden voor al diegenen die meer willen weten over de ‘Maker Movement’ in het onderwijs.
Don Zuiderman heeft een kennisclip gemaakt over de ‘Maker Movement’ (ik deel overigens niet zijn opvatting dat dit een vorm van informeel leren is; de school organiseert immers:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar