Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Technologische ontwikkelingen beïnvloeden de wijze waarop online leren zich gaat ontwikkelen. Je merkt wel dat de meningen hierover verdeeld zijn.
Foto: InfoWire.dk, Flickr
Stephen Downes bespreekt op geheel eigen wijze een tweeluik van Contact North over de toekomst van online leren. Het eerste artikel gaat over ontwikkelingen op het gebied van leertechnologieën en online leren, terwijl in artikel twee veranderingen op het gebied van lerenden, curricula, doceren en leren en beleid centraal staan. Alledrie de artikelen stonden nog op mijn leeslijst.
Daar waar Contact North aangeeft dat technologie veranderingen niet ‘drijft’, meent Downes dat dit wel het geval is. Ik geloof zelf dat technologische ontwikkelingen, sociale en economische ontwikkelingen, en ook opvattingen over leren, opleiden en onderwijs op een meer complexe manier met elkaar samenhangen en elkaar beïnvloeden.
Contact North signaleert de volgende zeven centrale technologische patronen, die Downes als volgt becommentarieert:
Deze ontwikkelingen bevorderen dan de volgende ontwikkelingen op het gebied van online leren:
Deze uitwerking van Contact North van de toekomst van online leren is vrij mager. Ik mis ook belangrijke ontwikkelingen. Zoals dat bij online leren veel vaker gekeken wordt naar andere manieren van leren, dan de cursus of training, of dat mensen in toenemende mater zelfverantwoordelijkheid moeten dragen voor hun eigen ontwikkeling.
Downes becommentarieert ook de andere onderdelen van de toekomstvisie van Contact North. Hij geeft bijvoorbeeld aan dat instituten vandaag de dag niet persé meer complex en competitief zijn dan vroeger. Ze zijn wel meer onderling van elkaar afhankelijk, waardoor complexiteit optreedt. Andere voorspellingen noemt hij niet geheel ten onrechte propaganda (kwaliteit als competitief middel) of “lui” (zoals de ‘voorspelling’ dat verandering onvermijdelijk is, maar dat onderwijsinstellingen moeite hebben met veranderen).
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar