Achtergrond

Op deze pagina treft u een serie achtergrondartikelen aan die zijn geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Let’s Learn! | 02-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

4 microlearning-strategieën om lerenden te blijven inspireren

4 microlearning-strategieën om lerenden te blijven inspireren

In de huidige tijd moet leren kort, krachtig en op het juiste moment beschikbaar zijn, overal en op iedere device. Geen wonder dat microlearning zo hot is. Maar wat zijn nu de beste vormen voor deze korte leerinterventies of learning bytes?

De uitgangspunten voor goede microlearning

Microlearning is kort, makkelijk te gebruiken op het moment dat jij je antwoord zoekt, zonder dat je uit je ‘werkflow’ hoeft te gaan. Het kost gemiddeld 3 minuten van je tijd. Ze kunnen gebruikt worden als op zichzelf staande learnings, of als onderdeel  van een groter leertraject. Daarbij worden ze gecombineerd met zogenaamde macrolearnings zoals klassikale trainingen, intervisie of traditionele e-learning.

Een goede microlearning heeft een afgebakende inhoud, beantwoordt één enkelvoudig leerdoel met drie te onthouden punten. Doordat het op het juiste moment beschikbaar is, beantwoordt het snel de nieuwsgierigheid van de lerende. Die heeft vaak niet eens door dat hij aan het leren is. Doordat de essentials direct beschikbaar zijn en aan de leerbehoeften  beantwoorden, wordt het werkproces er niet door onderbroken. Het maakt dat leren efficiënt is in te regelen. De vormen die we je daarvoor aanraden zijn:

1. Video-Based Microlearning

Microlearning video wordt vaak gebruikt om snel veel training-topics te hebben. Korte en impactvolle microlearning video’s helpen om een concept te begrijpen en toe te passen in het werk. Maar het kort houden van video, met de juiste mensen of visuals in beeld, is lastig en behoeft voorbereiding. Door te werken vanuit een vast format is de kwaliteit van de video’s te borgen.

2. Scenario-Based Microlearning

Bij Let’s Learn! zijn we dol op scenario-based microlearning. Dit kan in video-vorm maar ook als interactieve dialoog. Het idee is dat we lerenden uitdagen om hun rol te oefenen in de dialoog en dan de juiste keuze te maken voor de juiste vervolgstap. Je kunt hierbij denken aan het oefenen van soft skills, nieuwe processen en procedures. Doordat de scenario’s levensecht zijn, maakt het de transfer van leren erg gemakkelijk. In de praktijk zien we daarnaast dat de methode er voor zorgt dat de lerende ook het ‘verkeerde’ scenario wil zien. Dit bevordert de kennisoverdracht over het behandelde onderwerp nog meer.

3. Gamification en Microlearning

Microlearning en gamification combineren kan prima. Door een korte quiz te doen, waarbij de lerende op tijd vragen moet beantwoorden, daag je hem uit op een andere manier met de inhoud bezig te zijn. Gebruik de feedback op de gegeven antwoorden om extra kennis over te dragen die van pas komt bij het vervolg van het leerproces of bij het toepassen van de kennis in het werk. Let er wel op dat je niet te vaak deze methode inzet, omdat het dan gaat tegenstaan.

4. Infographics en Animaties

Om de afwisseling erin te houden, is het goed om ook met infographics en animaties te werken. Door te werken met goed vormgegeven infographics en animaties kun je een lastig onderwerp veel kracht bijzetten. Daarmee verras je de lerenden én houd je hem bij de les.

Is Microlearning een One-Size-Fits-All oplossing?

Ons antwoord is: ‘Nee”. Microlearning is een populaire benadering en het maakt dat je snel kunt leren in de workflow. Maar er zijn beperkingen, zoals ik ook al schreef in de introductie. Ga niet proberen om een microlearning te maken als die meerdere leerdoelen in zich heeft. Je zult merken dat deze learning niet het doel behaalt. Kies dan voor macrolearning zoals klassikale trainingen, intervisie of traditionele e-learning. Door zowel micro- als macrolearning aan te bieden zal de lerende alleen maar meer gaan leren. Het helpt hem om actief te blijven leren. En ook hier geldt dat het fijn is om ook afwisseling op dit vlak te hebben voor de lerenden.

Hopelijk helpt dit artikel om nog eens na te denken over de vormen die je inzet voor leren, of het nu om micro- of macroleren gaat, over video, infographic of scenario-based leren.

Geschreven door Helma van den Berg, microlearning expert Let’s Learn!

Inspiratiebron: 4 advanced microlearning strategies to use in 2021


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.